HET REGENT VERONTSCHULDIGINGEN VOOR SNELHEIDSTEMPEL MONZA
Morgenochtend worden de eerste vrije oefeningen gereden met het oog op de GP van Italië F1 in Monza. Principieel het snelste circuit van het seizoen. Gisteren en vandaag heeft het verontschuldigingen heen en weer geregend tussen zelfs de monumentale Niki Lauda naar Rosberg toe, en die van Nico Rosberg naar Lewis Hamilton toe. In de verhitte sfeer van de clash Rosberg/Hamilton, zijn zware beschuldigingen geuit, sommigen op het randje van de waarheid, die soms al bijna was verkracht. Maar nu is iedereen met een propere lei klaar om de titelstrijd verder te zetten in het park van Monza, nabij Milaan. Over de verontschuldiging van Lauda naar Rosberg toe, ben ik een beetje verbolgen.
Omdat wat de Oostenrijker Niki Lauda zei "onaanvaardbaar zo'n maneuver in de 2de van 44 te rijden ronden..." de pure juiste analyse was. Hij had gelijk, maar stelt met zijn verontschuldiging naar Rosberg toe een voorbeeld van mildheid. Inzicht en rijpheid. Dus is de rust weergekeerd binnen het Mercedesteam, binnen het F1-wereldje in zijn algemeenheid zelfs een beetje overal. Iedereen schijnt een gevoel over zich te hebben gedropt dat ze elkaar allemaal nodig hebben, terwijl de belangenbehartiging dezelfde blijft. Maar zonder getrokken messen. Eerder met blanke handen. In deze sfeer begint de GP van Italië F1 die zondag weerom een ongeziene spanning zal brengen.(wr)
BERICHT OP HET PRIKBORD VAN DE NABIJE TOEKOMST 2015
Marc Van Dale is één van de meest bekwame pilotenmanagers van ons land. Toen als gevolg van de crisis - er is weer een nieuwe op komst - de Belgische autosport eigenlijk stilviel, uitzichtloosheid het enige achtergrondbeeld was, is er door Kronos Racing een nieuwe wind opgewaaid: het Belgian Racing Car Championship (BRCC). Met succes voor Zolder, Francorchamps, Dijon en de deelnemers. Ondergetekende, staat van dienst een levenslange ziekelijke verslaving aan autosport en autoindustrie, heeft een bedenking bij de wirwar van disciplines die maakt dat "het geacht publiek" meestal zijn kat stuurt.
Na een nogal ernstige medische ingreep, tracht "de man die aan niemand merci moet zeggen" (dixit GVA) zich opnieuw te verdiepen in autosport op mensenmaat. Zoals het BRCC, zoals het fascinerende World Touring Car Championship, waarin Honda en Citroën elkaar bekampen om de Chinese markt te beïnvloeden. Ontwakend uit het buitenaardse waar tot mijn grote ontgoocheling niets was, zelfs geen bewijs van het voortbestaan van ziel, was ik dankbaar dat ik in wartaal ontwaakte en een glimp opving van mijn huisdokter die met dat bezoek een onuitwisbare Japanse "ON" op mijn schouders heeft gelegd. Bij bewustzijn kon ik de tijd nemen de "autosport" in al zijn geledingen eens opnieuw te analyseren. In de rust van een ziekenhuiskamer. Gewoon jezelf terug in de papklas zetten, en vragen stellen die net als kind ook vandaag nog niet worden beantwoord.
Welbeschouwd is ze te ingewikkeld gestructureerd, te ontoegankelijk, om door Jan Modaal aantrekkelijk te worden bevonden. WTCC gaat nog. Twee korte races, close-racing, met monumentnamen als Gabriele Tarquini (Honda), Sebastien Loeb (Citroën) en andere onverwoestbare Tom Coronels. Maar voor die laatste moet je al de universiteit van autosport hebben doorlopen om van zijn huzarenstukjes iets te begrijpen. De WTCC wordt rechtstreeks uitgezonden, net als de GP's F1 en is minstens genietbaar. Autosportmonument Peter Baert, die ooit de VTM als vaste stek vaarwel zegde, om zijn passie te beleven (-net als Pierre Darge een leraarsfunctie opgaf om journalist te worden), die verslaat het best het WTCC. Mee in informatie gevoerd door Honda met een sublieme persdienst (door specialist Koen Wijckmans), maar hij doet het toch maar. En steengoed.
Maar de hamvraag blijft hoe je de essentie van iedere discipline in mensentaal overbrengt naar een publiek waarvan je getrouwheid verwacht. Toen mijn eerste journalistieke baas de Olympische Spelen in Tokio ging verslaan, nam hij de boot. Vliegen was hem - misschien terecht - te machtig. Na de Spelen was de reis nog langer want er waren vijfduizend meisjes van plezier gemeld. Mijn eerste adjunct-hoofdredacteur zei dat mijn baas nog maanden onderweg kon zijn. Intussen ging het autosportleven voort. Het werd gezelliger maar ook ingewikkelder. Pitpoezen staken de borsten vooruit, de pensionaatschoentjes werden vervangen door hoge hakken, de rokjes leuk korter.
Mensen werden niet onthoofd voor de camera zoals vandaag, maar wel het hoofd op hol gebracht. Da's veel plezanter. Dader: de nu 83-jarige Bernie Ecclestone, de Grote Manitou. Die blies leven in de F1 en wind onder de rokjes. Maar...maakte de essentie van de wetenschap gevulgariseerd ook niet toegankelijk voor het grote publiek. 't Zal Bernie een zorg zijn geweest. Show was zijn motto. Overigens meldde de kwaliteitskrant "De Tijd" dat er in ons land meer dan 7000 rechts-strafzaken via een betaling "in der minne" werden geregeld. Wie durft dan nog die deugniet, die zeventig jaren te oude puber, verwijten wat hij in Müchen voor de rechtbank heeft gedaan ? Een zogezegde omkopingszaak. Laat ons niet lachen, en zeker niet uit de biecht praten.
Enfin - wat een verschrikkelijk Frans woord moet die sublieme Vlaamse regering dat vinden - autosport is en blijft te ingewikkeld om de populariteit aan te zwengelen. Moest ik als ouwe koersgek zondag of vandaag donderdag naar Zolder gaan kan ik knappe gast Bert Longin de hand schudden en een babbel hebben, Anthony Kumpen tot een onnatuurlijk gesprek verleiden. Zeker niet spreken dat Jos verstappen's zoon - ooit getrouwd met Sofie Kumpen - Max een Red Bull RB8 (wereldkampioen 2012 met Vettel) in de prak reed, dus al bij al een zinloze haatbabbel. Nieuws zou kunnen zijn dat Koen Wauters wegens rugklachten niet aan de start zal kunnen komen. Autosport is iets anders.
Het BRCC-kampioenschap van Kronos Racing heeft ZEKER zijn verdienste, maar mist figuren. Gore mannen zoal destijds, die foefelden, wonnen en werden gediskwalificeerd wegens technisch bedrog. Nog voor een gazet het kon rechtzetten. In de krant stond dat zij hadden gewonnen. Niet juist ? Terecht. Maar er was leven in de brouwerij. Bier met een mooie schuimkraag en gerstenat dat diect inzakte en als zeik werd gedronken. Het is zaaks van alle organisatoren dat zij opnieuw "figuren" hebben, geen voor de fiscus verdoken zakenmannen, maar "venten" die risico's nemen.
Is dat niet de motor die de "happy few" onderscheidt van de kudde ? De gemakkelijkste weg is de kudde. Persoonlijkheid is de moeilijkste. Goëthe omschreef dat wel als een godsgeschenk. Weinig met autosport te maken ? Walter's Auto Cahiers durft te stellen dat het gros van de moderne autosport "ongebakken deegslierten" zijn. Tenzij je over een Fernando Alonso begint, dan heb je het wel weer over mannen. Persoonlijkheden. "Enfin", (sorry Geert Bourgois, ik ken slecht Nederlands), die spreken iedereen nog aan. Omdat ze massief zijn. "Des gens de bien, comme c'était (Olivier) Gendebien. Viemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans. "Niveau". Dat moet de Vlaamse regering toch ook nog verstaan, niet ? (Walter Rombauts)
Met het geruzie, de speculaties en intriges in de Formule 1, zou men haast vergeten dat er nog andere autosport is. Eigenlijk moet men daarvoor Peter Baert's "PitStop"'s schitterend TV-programma maar volgen, om te weten dat er buiten de buitenaardse glitterboy's in de F1, oogstrelende disciplines zijn. Bij leven en welzijn pogen we in Walter's Auto Cahiers ook daarover opnieuw te berichten. Niet dat de GP van Italië F1 zondag 7 september in de schaduw zal geraken. Neen, maar wie wil kan de te snijden hoogspanning tussen Rosberg en Hamilton, ook volgen in Francorchamps via alle mogelijke kanalen, apparaten en tegelijk de "600 km van Spa" van het Belgian Racing Car Championship vanop de eerste rij volgen.
Het is de vijfde meeting van het seizoen en deze "600 km" is de tweede afspraak in Francorchamps in het door Kronos Events georganiseerde evenement. Volgens kenners zou deze tweede confrontatie op het mooiste circuit wel eens beslissend kunnen worden voor de titels in "Endurance Pro", "Endurance Pro" en "Endurance Trophy".
De laatste afspraak binnen het BRCC gaat alweer terug tot de proloog van de 24 Uren van Spa, eind juli. Alvorens op 18 en 19 oktober op het Circuit Zolder de boeken te sluiten van deze derde jaargang, komt het Belgian Racing Car Championship een tweede keer in Francorchamps. Met een lengte van 7,004 km, venijnige bochten en bergen en dalen, bebost als op een postkaart, een asfaltlint dat uitdaagt, je soms listig naar de vangrails lokt, is en blijft deze historisch onvervangbare plaats, een plek bij uitstek om een weekendje motorsound, gastronomie, zon en regen in te ademen.
In tegenstelling tot wat het geval was in de laatste twee meetings, gaat de afstand van de BRCC Endurance deze keer opnieuw over één lange race van drie uur, met start op zondag om 14.55 uur. Naast de vaste waarden van het BRCC, wordt de startgrid opgesmukt met de deelnemers van de genaamde DMV BMW Challenge, goed voor zo'n 23 bolides met M3's van verschillende generaties (met de tot de verbeelding sprekende E30), 318i, 325i, Z4 M Coupé of een M135. Geen gebrek dus aan animatie, dat kunnen de organisatoren nu al voorspellen...
Maar de aandacht gaat natuurlijk naar de titelstrijd in het BRCC. Vooral omdat de titelpretendenten stilaan mogen beginnen cijferen, vermits op de zes meetings, slechts vijf resultaten worden weerhouden voor de finale puntenberekening.
Endurance Pro: wie maakt het verschil ?
Na een moeilijke start in Zolder en Dijon, tekenden Pierre Grivegnée (spijtig genoeg afwezig in Zandvoort), Michaël Schmetz en Frédéric Bouvy in zowel de Nederlandse duinen als de 24 Uren-proloog voor een perfect scenario. Dankzij de vier zeges staat de bemanning van de Aston Martin Vantage #9 aan de leiding in het Pro-kampioenschap, maar het verschil is niet groot, vermits Dylan Derdaele, Kenneth Heyer en Xavier Maassen slechts vier punten achterstand tellen. Met één schrapresultaat weet de bemanning van de Porsche 911 GT3 R van het Belgium Racing nu al dat zij om aanspraak te willen maken op de titel één overwinning dienen binnen te halen.
Afgelopen weekend kregen de eerste twee alvast de smaak goed te pakken door samen met Kurt Thiers en Peter Hoevenaars (nog twee BRCC-rijders), de 24 Uren van Zolder te domineren. Om die prestatie in het BRCC over te doen, dienen de mannen van de Limburgse Porsche rekening te houden met een eventuele teamstrategie bij het Brussels Racing, gezien de tweede Aston Martin Vantage - de nummer 100 - derde staat op negen punten. Tim Verbergt, Bert Redant en Damien Coens, kunnen een belangrijke rol spelen in de titelontknoping...
Tenzij er een grote ommekeer zou plaatsvinden, zal de titel in BRCC Pro worden uitgevochten tussen deze drie bemanningen. Maar er zijn ferme scheidsrechters in het spel en dat zijn natuurlijk Anthony Kumpen, Bert Longin en Frank Beliën. De uittredende kampioenen kenden dit jaar niet veel geluk, maar zij zijn vastbesloten om voor het einde van het seizoen orde op zaken te stellen en het onderschatte BRCC-spektakel te besluiten met een zege van de Audi R8 LMS ultra van PK Carsport. Van Audi gesproken, Zweed Jan Brunstedt, die in Spa de Gentlemen's Trophy won, komt een tweede keer proeven van het BRCC en hij deelt de Audi R8 LMS deze keer met Mikaël Bender en Magnus Dybeck.
Endurance Cup: het duel Porsche-Ferrari is nog niet afgelopen !
Dankzij een eerste zege in de tweede race in Francorchamps hebben Bart Van Haeren, Peter Hoevenaars en Yannick Hoogaers (die d'r in Dijon niet bij was) hun voorsprong in de tussenstand van de Endurance Cup nog wat vergroot. De eerste twee rijders van de Porsche 991 Cup van het Belgium Racing tellen zes punten meer dan Louis-Philippe Soenen, die steeds kan rekenen op de diensten van de snelle Frédéric Vervisch om de Ferrari F458 Challenge vooraan in het veld te nestelen. Andere kapers op de kust zijn Pierre Piron en Guillaume Mondron (voor deze drieuursrace bijgestaan door Fred Caprasse) en zij zouden moeten aantreden met de 991 Cup, die tijdens de trainingen in Zandvoort zwaar werd beschadigd.
Nicolas Vandierendonck, Olivier Van Oost en stuurgenie Jeffrey Van Hooydonk, de winnaars van de eerste krachtmeting in Zolder, hebben niet langer alle kaarten in handen om met de Ferrari F458 Challenge van het Thems Racing by Powercars (en bijgestaan door het DVB Racing) voor de titel te strijden. Een andere Ferrari-ploeg die zijn zinnen heeft gezet op een eerste zege, is de Scuderia Monza-F458 Challenge van de broers Frank en Hans Thiers. En dan is er nog de Porsche 997 Cup van het MExT Racing. Daar zal Koen Wauters aan de zijde van broer Kris vervangen worden door Antwerpenaar Patrick Schreurs. De zanger van Clouseau sukkelt al een hele tijd met rugproblemen en ziet zich hierdoor genoodzaakt volledig rust te nemen. In het duel Porsche-Ferrari noteren we nog de deelname van Rob en Kris Verhoeven met de mooie BMW M3 V8 GTR van het Hamofa Racing.
Endurance Trophy : nieuwe tegenstand voor het Prime Racing
Geholpen door achtereenvolgende successen, zijn Jean-Marc Ueberecken en Jean-Pierre Lequeux nu al zeker van de titel in de Endurance Trophy. Achter het stuur van de Ginetta G50 kan de Luxemburgse formatie door niemand meer worden bijgebeend. Hun ambitie bestaat er nog in om de kroon op het werk te zetten door een nieuwe overwinning achter hun naam te schrijven. De mannen van het Prime Racing zullen in de komende confrontatie evenwel dienen af te rekenen met nieuwe en te duchten tegenstrevers. Denken we maar aan de Ginetta G50 van Yvan Muller en Bernard Dandrifosse of de SEAT Supercopa van het Spork Racing van Britten Rob en Jon Cullum die worden bijgestaan door niemand minder dan Jimmy Adriaenssens !
Met spijt vernam Kronos Events dat de promotoren van de GC V6 Cup hebben besloten hun activiteiten stop te zetten en er hierdoor een einde komt aan deze "race in de race". Niettemin mogen we ons verwachten aan een hevige strijd in de drie verschillende BRCC-kampioenschappen.(wr)
Gisteren reed Max Verstappen (17) tijdens een demonstratie in de Rotterdamse binnenstand de Toro Rosso tegen de vangrail. Ik heb lang gewacht om dit onbenullig nieuwtje te brengen op mijn blog. Aanvankelijk wilde ik het gewoon weglaten. Volgend jaar rijdt de zoon van Jos Verstappen voor Toro Rosso in de F1 als vervanger van de verdienstelijke Fransman Vergne. Maar de nooit getemperde eigendunk van mijn vrienden de Nederlanders, die Hollandse voorbarige eigendunk, over een jongetje dat letterlijk nog alles heeft te bewijzen, is gortig. Akkoord dat sponsor Visser de "ongebakken deegsliert" in de spots wil hebben. Maar om hem nu meteen met de grootste autocoureurs van deze aardkloot te vergelijken is ver over. Héél ver erover. Niet dat Max zich de Toro Rosso voelde ontglippen is pijnlijk. Wel het arrogante, euforische en vooral voorbarige gedoe rond de jonge man is ongepast.
Wat Max Verstappen onschuldig is overkomen in Rotterdam hebben de grootsten in de wereldwijde legendarische GP's ook meegemaakt. Jack Brabham in Monaco aan de leiding rijdend, Ayrton Senna van hetzelfde laken een broek in Monte Carlo. Dus is de achterban van de ongetwijfeld talentrijke Max Verstappen, zoals die van "onze" Stoffel Vandoorne (Mc Laren), het is die achterban, die glitterbouwers aangeraden de jongeman wijsheid bij te brengen. Een normale mens heeft daar een leven tijd voor, maar een F1-coureur moet er een snelcursus voor volgen. Het is Max vergeven. Het zal trouwens niet de laatste keer zijn dat hij een neus naar de vangrails zet.
Er is hem echter veel succes toegewenst in de echte GP's, de eerste volgend jaar in maart in Australië in Melbourne. Nog juist wintertijd genoeg om zijn "entourage" de nodige bescheidenheid aan te leren. Daar zullen we zien of de jongste F1-coureur ooit door zijn engelbewaarder uit het goede hout is gesneden. Ron Dennis maakt Lewis Hamilton, en nu zeer misschien een Stoffel Vandoorne. Iemand van bij ons, het controversiële Belgenland, dat echter zéér grote autocoureurs afleverde... Jacky Ickx, Willy Mairesse, Paul Frère, Olivier Gendebien, Pierre Dieudonné, Jean-Michel Martin, Didier Theys, Eddy Joosen, Jacques Swaters, John Claes, boekdelen vol.
Max Verstappen - zo hoop ik - zal minstens het gehalte van een Jan Lammers, een jonkheer Gijs van Lennep, een Arie Luyendijk of een Carl-Godin de Beaufort in zich moeten dragen om in de geschiedenisboeken vader's naam Jos Verstappen, eens ploegmaat van Schumacher bij Benetton, eer aan te doen. Ik heb geen raad te geven aan zo'n snotneus, maar hem wel een woordelijke wijsheid van Sir Jackie Stewart als verjaardagsgeschenk mee te geven.
"Once behind the steering wheel, I'm the Boss", placht de drievoudige wereldkampioen (1969, 1971 en 1973) te zeggen. Natuurlijk was dat in een ander tijdperk, toen ingenieurs, teammangers en kwasten allerhande, nog niet je aandacht van je stuurwerk konden afleiden via de radio. In Stewart's tijd stond o.a. grote Ken Tyrrel als broekventje in de pit. En de Schot Jackie Stewart volgde alleen zijn hart en geweten. Daarom was hij de in cockpit - en ook daarbuiten - "really the Boss". Het seizoen is nog bezig, maar 2015 kondigt zich intrigerender dan ooit aan. Met de clash tussen Hamilton-Rosberg, zijn we het zowaar vergeten: de Grote Manitou, Bernie Ecclestone is in Francorchamps door vriend en vijand over de rode loper binnen gehaald. Niemand had anders verwacht, zelfs de aasgieren niet die op zijn erfenis wachten.(Walter Rombauts)
HET ONWAARSCHIJNLIJKE ZAL TOCH GEBEUREN - DIXIT WALTER
In de Formule 1 is er een generatiewissel aan de gang. Jos Verstappen's zoon verdringt voor 2015 de even verdienstelijke als onfortuinlijke Vergne bij Toro Rosso (zogezegd B-team van Red Bull) voor 2015. Bij Mc Laren-Mercedes is Kevin Magnussen al aan de bak, maar voor Ron Dennis niet met voldoening. Rond Dennis de ware erfgenaam van wijlen stichter, coureur Bruce Mc Laren, wil tussen dit en eind 1919 weer een wereldkampioen kweken. En niemand heeft dit zwart op wit willen zeggen - Walter durft dat wel - dat moeilijke, koppige, ééntalige oud-mecanicien bij Mc Laren, de Hardnekkige Heer Ron Dennis daarbij denkt...onze Stoffel Vandoorne in te schakelen ter vervanging van Jenson Button. De wereldkampioen 2009 (met Brawn GP, dankzij Ross Brawn en Mercedes) voelt dat aan. Hij is niet meer supersnel, nooit dom, maar ja, jaren tellen mee en de jeugd staat aan de poort te kloppen...Als de Belgische Stoffel Vandoorne -die ik eenmaal als ouderling voor een kort zinnig gesprek heb mogen ontmoeten - in het groezelige brein van Ron Dennis rondwaart, dan wordt ie het ook.
Verstappen (Mc Laren), contra Vandoorne (Toro Rosso). Vermeerderd met de talentrijke Australiër Daniël Ricciardo (Red Bulle RB10-Renault) die in Francorchamps zijn derde GP won. Maar met zekerheid mag verwachten dat ploegmaat Sebastien Vettel terugkomt. Om een vijfde wereldtitel. Nico Rosberg, met oog op zijn eerste, heeft van Mercedes een blaam gekregen. Waarop ongetwijfeld benadeelde Lewis Hamilton zich haastte te zeggen dat allebei een fout hebben gemaakt. Maar om verder te gaan naar 2015. Ferrari-teamboss Maticcia vraagt om de "bevriezing" van de evolutie van de motoren te stoppen tijdens het seizoen opdat ieder team zijn motorenconfiguratie zou kunnen aanpassen aan de dominatie van Mercedes. Te laat, je verandert de afgesproken spelregels niet tijdens het "spelletje". Hoe onaangenaam je "ja" wel mogen zijn geweest.
We stevenen af op de GP van Italië in Monza. Die door Bernie Ecclesone vervangen wil zien worden; "Doe het niet Bernie". In plaats van - theoretisch - tien jaar in een gevangeniscel te hebben moeten doorbrengen, koester Monza alsof het de bedevaartsplaats is van ziekelijke autosportfanaten zoals moslims naar Mekka gaan. Bedrijf geen koehandel Grote Mijnheer Ecclestone. Wat je in München afkocht, een dading, zou iedereen doen. Indien de middelen daarvoor beschikbaar zijn. Je bent (83) net zoals niemand eeuwig. Geef je kennis door, want je BENT de F1. Een éénmalig daarvoor afgestrafte gast door U mag dat zeggen. Maar wees wijs - niet financieel bedoeld - en zorg dat "CVC" na Uw sterfelijkheid "het bewind" zullen overnemen.
Het zal gaan zoals in iedere firma. Ego bovenop, en een centje meer. Bernie, dit is een smeekbede (refererend naar Maurice Beliën, directeur Zolder) die - onderons - een ongemakkelijk conflict daadwerkelijk kon oplossen, geef Stoffel Vandoorne zijn kans bij Mc Laren. Hij zal ze verdienen, puurder dan die van Jos Verstappen - arrogant als ze zijn - heeft Max al laten weten dat hij in de sporen van Grote Mijnheer Fernando Alonso zal treden...
Als Alonso zo zwijgzaam is, komt dat omdat, hij zijn tweede wereldtitel in 2006 met Renault onder nogal dubieuze omstandigheden in Singapore heeft behaald. Toenmalig teammanger, Flavio Briatore, liet toen Nelson Piquet, moedwillig crashen tegen 160 km/h tegen een betonnen muur zodat de Safety Car moest uitrukken en Alonso onder Safety-Car-vlag won. Vandaar de nederigheid van Alonso op zoek naar een derde wereldtitel. Die zeer moeilijk zal liggen, al behoort hij tot de beste coureurs van de moderne era. Ferrari weet er geen raad mee, net zo min als met Kimi Räikkönen. Binnenkort wordt de mysterieuze Kimi vader. Dat is straffer voor de koele kikker dan een clash tegen een betonnen muur met een ezel-Ferrari F14T. Binnenshuis zal de Fin hoger hebben gesteigerd dan het stilaan versleten paard uit Maranello. Thuis wint hij nog alles. Belangrijker wellicht dan een tweede wereldtitel in 2015...Hoewel ? (Walter Rombauts)
Over de GP van België F1 is door heerkracht zo goed als niets geschreven op deze bescheiden blog. Achteraf bekeken is dat niet erg. Er waren maar drie belangrijke zaken te melden. Ten eerste de derde GP-zege van de Australiër Daniël Ricciardo met Red Bull RB10-Renault, profiterend van de "clash" in de tweede ronde tussen de Mercedessen van raceleider Lewis Hamilton en WK-leider Nico Rosberg. In de moeilijke bocht van Les Combes wilde Rosberg zijn rivaal al langs buitenom de eerste plaats ontfutselen. Maar dan zag hij dat het niet kon en ging terug achter Hamilton rijden. Tijdens dat maneuver raakte de rechter voorvleugel van Rosberg de linkerachterband van Hamilton die meteen naar de pits kon en...zijn illusies op de titel onder zijn helm verbeet.
Rosberg speelde het in zijn reactie op het "accident" of "incident" zeer vuil. "Lewis zag me in zijn spiegel en kwam genoeg naar links - in millimeters gezien - om dit incident te veroorzaken en me wilde uitschakelen..." Iemand die razend, woedend Rosberg onverbloemd veroordeelde was drievoudig wereldkampioen Niki Lauda - non-executive ceo bij Mercedes - die het onaanvaardbaar noemde. Vooral omdat het al in de tweede van 44 ronden gebeurde. Hamilton moest nadien opgeven en Rosberg werd tweede. Daarmee staat hij 29 punten voor op Hamilton. Dat is vier punten meer dan de 25 die aan een zege zijn verbonden. Voor Hamilton in de resterende races zogoed als niet meer goed te maken. Tenzij Rosberg's Mercedes pech kent...of ze elkaar zoals destijds Prost en Senna gewoonweg van de baan dwingen... Tot daar het tweede punt.
Het derde punt is het mooiste. Vroegere Jaguar F1 testpiloot en driemaal winnaar van de 24 Uren van Le Mans met Audi, André Loterer, zoon van Belgische moeder en Duitse vader, maakte zijn echt F1 debuut in die broze Caterham-Renault. Hij moest opgeven. Dat gegeven is van generlei belang. Wat André Loterer heeft getoond in de trainingen én de race die vroeg eindigde voor hem is getuigenis afgelegd van verstand. Niet over de eigen limiet gaan en ook niet over die van de auto. Dat zal hij ook weer doen volgend jaar in de 24 Uren van Le Mans op 13 en 14 juni 2015.
Wellicht logischerwijze weer met Audi die een dieselmotor heeft en Hybrid-technie zoals Toyota en Porsche. Momenteel trachten de regeringen de accijnzen op diesel te verhogen zodat gasolie en benzine dezelfde prijs hebben. Vandaag al is in Nederland vastgesteld dat de verkoop van dieselauto's als gevolg van die "geniale" ingreep met 10% is verlaagd. Straks weer meer werklozen als gevolg van dergelijke maatregelen, landen in het duister door regeringsleiders die nooit het licht hebben gezien. Alleen maar het elektrische waarmee de lamp brandt.
Om het met Fernando Alonso's woorden te zeggen, "het is maar een heel smalle lijn waarop iedereen zich goed kan voelen." Best is te kunnen dansen op een slappe koord. Die kan je in een slingerbeweging brengen. Dan heb je flexibiliteit geconcretiseerd. Een uitdaging voor politici. De GP van België F1 heeft een wrange smaak nagelaten. En uitgerekend gebeurd bij Mercedes, het merk dat door klasse al meer dan honderd jaar de autoindustrie de les leest. Juan Manuel Fangio - zaliger - en Stirling Moss - nu 84 - moeten van de vertoning Rosberg onwel zijn geworden.
De Argentijn zou er bijna uit de dood voor opstaan, en die fantastische rokkenjager die Moss was, moet naar de psycholoog. Hij, Sir Stirling, heeft twee jaar gedwee achter (1954-1955) Fangio gereden terwijl hij sneller was. Nooit heeft hij Fangio in gevaar gebracht. Respect en het gegeven woord waren hem daarvoor te sterk. En natuurlijk won hij een GP van Engeland voor eigen publiek, Juan Manuel Fangio en Mercedes zouden zijn verdiensten niet wegmoffelen, zoals nu met die van Hamilton wordt toegelaten. De grootsheid van Mercedes als begrip, autoconstructeur, zal er voor zorgen dat het verloren woord weer in ere wordt hersteld. Nico Rosberg heeft "de Ster" bezoedeld en daarmee meteen zijn waarschijnlijke eerste wereldtitel.(Walter Rombauts)
ROSBERG SNELST IN EERSTE OEFENINGEN GP VAN BELGIË
De eerste vrije trainingen voor de GP van België hebben geen enkel spectaculair gegeven opgeleverd. De hiërachie van Mercedes is verre van gebroken en WK-leider Nico Rosberg zette zich als nummer 1 met 1'51"577. Weliswaar met als zijn schaduw ploegmaat Lewis Hamilton achter zich. Fernando Alonso toonde met een derde plaats in de Ferrari de klasse die we van hem gewoon zijn. Fris gegeven in deze Belgische manche van het WK F1 is de deelname in een manke Caterham van drievoudig winnaar van de 24 Uren van Le Mans, André Lotterer, iemand die in de verte Belgische sporen draagt maar officieel Duitser is. Hij bakte er niets van omdat de Caterham-Renault nu eenmaal een slecht geboren auto is.
Belangrijk is wel dat André Lotterer zijn F1-debuut maakt. Al menen we hem nuttiger te zien in Le Mans. Verder geen schokkende gebeurtenissen, tenzij dat er niet veel volk is, en de historische bocht van "l'Eau Rouge" plankgas kan worden genomen. Spijtig, want millimeterstuurwerk was daar om duimen en vingers af te likken. Nu moet je nog wel een groot hart hebben om het plankgas te doen. Dus respect voor de snelle jongens blijft. Straks tweede vrije trainingen, die hopelijk geanimeerder zullen verlopen dan de saaie vertoning van vanochtend.(wr)
Met 0,404/1000ste sneller heeft de Brit Lewis Hamilton de beste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van België in Francorchamps. Hij zette de chronowijzerswijzers scherper op 1'49"182 en meteen is de te breken chrono voor morgen bekend. Moregnochtend zijn er de derde vrije trainingen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Fernando Alonso plaatste zich vandaag weerom schitteren derde met de ezel-Ferrari. André Lotterer met de Caterham geraakte niet verder dan de 20ste tijd. Helemaal niet slecht, eerder verstandig als je je F1-debuut maakt. Zo is Lotterer en daarom won hij ook al drie keer de 24 Uren van Le Mans. Morgen hoogspanning in Francorchamps. En wellicht ook regen, want Spa en de weerman, die twee zijn met elkaar getrouwd.(wr)
Wie denkt dat de elektrische auto is vergeten vergist zich enorm. Bij ons hier in Europa hebben we natuurlijk weer die kans gemist. Politici kunnen de crisis van 2008 als excuus inroepen, maar wezenlijk is het laksheid en ongeloof. China maakt zich op om de grootste gebruiker van elektrische auto's te worden. Elon Musk, die in 2007 met de puur elektrischeTesla Roadster vriend en vijand verbaasde, gaat weldra in California een "Giga-Factory" opstarten waar batterijen worden gemaakt. Musk viseert China omdat deze natie met het jaar welvarender wordt. De groep die Ferrari's, Porsche's en Mercedessen en Tesla Roadster's (€117.000) kan kopen groeit zienderogen aan. Maar het gaat over de elektrische auto en daarin zijn de batterij-materialen cruciaal. Die evolueren razendsnel.
China was tot voor kort de grootste uitvoerder van grafeen/grafiet. Nu trachten de Chinezen dit materiaal massaal in te voeren, precies met het oog op gebruik in batterij voor EV's. Globaal zijn alle zeldzame metalen en nieuwe materialen voor industrieel en gebruik in elektrische auto's voor...97% in handen van de Chinezen. Vroeg of laat zullen ze dat gegeven zelfs nog als politiek wapen kunnen gebruiken... Hou U vast, zit goed op Uw stoel.
Hier is de jongste nieuwe serie waar het over gaat: Cerium (CE), Yttrium (Y), Lanthaan (La), Europium (EU, niets met haifu's van een gewezen Europees Voorzitter te maken), Gadolium (Gd), Terbium (Tb) en nu ook grafeen, een verwante van diamant. Goud dat blinkt zal verdoffen door de speculaties op de aandelenmarkten. Overigens is er met goud sinds 2012 iets goed mysterieus mis. De prijs per kilogram kelderde toen met 25%... en is zo gebleven tot vandaag. Maar dat is een ander verhaal.
De bedoeling van alle research is de standtijd van een batterij te verhogen. Waardoor de actieradius van een voertuig kan worden verlengd. Nu is die bij de gemiddelde - dure - EV eigenlijk beperkt. Mijn directe geheugen zegt me dat Daihatsu ooit de langste afstand op één lading reed. Van Tokio naar Nagoya. Iets meer dan 1000 km. Dat is al respectabel. Buiten de aankoopprijs en de korte actieradius - die afhankelijk is van je rijstijl en verkeersdrukte - heb ik goede ervaringen/herinneringen met de Nissan LEAF, de Peugeot Ion, de Tesla natuurlijk, de Mitsubishi iMEV, de EV Smart van Mercedes en ook de Renault Twizy. Allemaal puur elektrisch gereden. Maar met een beangstigend gevoel voor iemand die de rijstijl ermee niet kent. Die staat snel aan de kant.
In ieder geval zal de goudprijs verbleken ten opzichte van de zeldzame aardmetalen/-materialen. In plaats van in fysiek goud te investeren lijkt het verstandiger te worden in goudmijnaandelen en o.a. grafietmijnen-aandelen te investeren. Als je nog kan. Maar de elektrische auto komt er met zekerheid. Alle hybrides - ook die van Toyota met motor op waterstof - slaan de brug naar puur elektrisch rijden. Zo is de autogeschiedenis overigens begonnen. Er zal nog wat tijd overgaan. Maar tegen 2020 zullen de silhouette's ervan zich duidelijk aftekenen.
Tegen 2050 zal een conventionele auto iets lachwekkend zijn geworden. Iemand die dat beweert wordt vandaag nog voor gek verklaart. Maar als je de Porsche LMP1 "919 Hybrid" analyseert krab je je achter de oren. Porsche heeft het moeten afleggen tegen zustermerk Audi en Toyota was hun ook nog iets te sterk in de jongste 24 Uren van Le Mans. Volgend jaar, op 13 en 14 juni 2015, zal Porsche opnieuw proberen in La Sarthe te winnen...Dat zou de 17de keer zijn. Maar wat aan batterijtechniek in die auto werd gebruikt, onderstreept alleen dat visionair Alan Musk gelijk zal krijgen. Hij zal in China mee andere dingen laten blinken dan goud. Want al wat blinkt is geen goud. Dat weten we allemaal.(Foto's en tekst: Walter Rombauts)
JONG EN OUD IN DE F1 VALT MET DE VOETEN WEER OP MENSENMAAT
Volgende week ontvangt Francorchamps voor het eerst de "nieuwe" controversieel blijvende Formule 1 ter gelegenheid van de GP van België. Zonder overdrijven blijft het nu 7,004 km lange tracé het mooiste circuit ter wereld. Als oude Belg zeg ik dit niet nostalgisch. Het is gewoon zo en de coureurs van toen, van vandaag en in de toekomst zullen wellicht hetzelfde zeggen. Het is ondenkbaar - maar praktisch niet onmogelijk - dat als de Grote Manitou Bernie Ecclestone het niet meer voor het zeggen zou hebben, de GP van België op een historische plek in de uitlopers van het Eifelgebergte niet meer zou doorgaan. Maar er beweegt veel in de F1. Jong en oud ontmoeten elkaar en beginnen respect te tonen nadat het wereldje eens goed dooreen is geschud. Met wat ?
De "full-hybride" Formule 1 heeft de ingenieurswereld dooreengeschud. De dominatie van Renault in de Red Bull's is gebroken door de Mercedes "Power Unit" en bij Ferrari is de topmotoren-ingenieur Luca Marmorini weggegaan, net als Adrian Newey vindt dat hij er de brui gaat aan geven. Omdat de F1 wat teveel op de eenheidsworst van de promotiefomules gaat gelijken. Ferrari is door heel de autogeschiedenis door "drama" geweest. Door de tirannieke Enzo op zich al, maar ook door de overwinningen, ongevallen en doden in de F1 geschiedenis. Maar voor nu vooral als object. Iedereen zou een Ferrari willen.
In de laatste jaren van het leven - nu 26 jaar geleden overleden - van "Il Commendatore" was Luca Montezemolo al een vaste waarde, geliefd en gehaat. De "dokter in de Rechten" hield zich evenwel op de achtergrond tijdens de zeven wereldtitels van Michaël Schumacher, die met het summum aan technisch auto-engineering Ross Brawn en autosportmirakel Jean Todt een hechte Drievuldigheid vormden. De Braziliaanse Rubens Barrichello kan daar alles over vertellen. Hij moest altijd achter Schumacher blijven, zoals Stirling Moss achter Juan Manuel Fangio bij Mercedes in 1954 en 1955. Mercedes stopte de competitie in 1955 nadat de Mercedes van Pierre Levegh tijdens de 24 Uren van Le Mans in de hoofdtribune vloog en ontplofte. Daarbij kwamen 82 mensen om het leven. Opdat er geen vergissing zou bestaan, de etmaalrace van de l' Automobile Club de l' Ouest (ACO), heeft geen uitstaans met de Formule 1.
Die Luca Di Montezemolo werd de baas bij Ferrari nadat Michaël Schumacher stopte, Jean Todt naar het Presidentschap van de FIA evolueerde als opvolger van Bernie's boezemvriend Max Mosley. Montezemolo zit met een groot probleem. Hij verving een verdienstelijke Stefano Domenicali als teammanger door Marco Mattiacci die vanuit het niets van Ferrari Noord-Amerika naar de F1 kwam gevallen. En met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen het emotioneel alles overheersende Steigerende Paard van Maranello uit het slob moet halen. In concreto de heren Lewis Hamilton en Nico Rosberg in hun zilverpijlen Mercedessen bijfietsen. Of toch op zijn minst dit jaar nog eens een GP winnen, voorbij Red Bull en de viervoudige niet gefrustreerde maar zeer vermoeide Sebastien Vettel rijden. Waarmee macho-gedoe van onbenullen die Bernie's Circus bevolken, wordt gekelderd en de puristen elkaar vinden in diepmenselijke proporties.
Minttu Virtanen moet de vrucht van Kimi (-Räikkönen) al embryonaal in haar schoot hebben gehad toen Kimi met de Ferrari in Canada tussen de betonmuren werd gekatapulteerd en frontaal erop tot stilstand kwam. De zogenaamde koele Fin heeft wel genoeg hitte afgegeven opdat hij begin 2015 vader zal worden. Ondertussen wil Ferrari Kimi zien winnen. In 2007 is hij al wereldkampioen geworden met Ferrari. En Fernando Alonso wil dat ook bereiken. Voor beiden is dat dit jaar al zeker uitgesloten. Rosberg of Hamilton gaan de titel winnen. Mercedes is al zeker van de wereldtitel bij de constructeurs.
En Vetteltje ? Die zal zijn come-back maken en nog enkele wereldtitels aaneenrijgen zoals zijn grote voorbeeld en landgenoot Schumacher dat heeft voorgedaan. Maar wat is de jongeman moe van vier jaar alle weelde te moeten torsen van als "snotneus" (in zijn gedrag naar Webber en nu Ricciardo toe soms letterlijk pubergedrag) wereldkampioen F1 te zijn. Halfgod moeten spelen, met soms alle akelige, ongezellige plichtplegingen van protocols toe. Stinkend rijk zijn, alles wat zijn hartje lust kunnen krijgen, en wat hij niet heeft is dat hij het zelf niet heeft gewild.
Hij wil maar één ding: autootje rijden, een ongecontroleerd slippertje goed doen aflopen. Hij zag dit voorjaar zijn wereld instorten als hij niet meer kon winnen. Maar hij raapt de stenen van de ruïne weer op en bouwt, zit in de klas van het leven te leren "sorry" te zeggen. Ook niet meer mokken als je eens niet wint. Je kan niet altijd winnen. Maar de manier waarop hij de jongste tijd vooral op zichzelf aan het winnen is, zal maken dat 2015 best een Vettel tot vervelens toe terug ziet winnen.
Niet Kimi zelf, maar zijn ploegmaat Fernando Alonso, ziet de Fin verbeten terug op het voorplan komen. Op z'n minst al met zijn baby in zijn armen. Dank u vriendinnetje, vrouwtje Minttu. Zij weet dat ze hem Iceman noemen, maar ook in - bijvoorbeeld - Ijsland smeult het aardvuur onder de dunne aardkors. Je kan er met je been doorschieten. Rondom de geysers o.a. en Kimi Räikkonen is een smeulende vulkaan. Barstens van talent, met een klein hartje voorzeker maar met een gladiatormentaliteit. Luca di Montezemolo was er als de kippen bij om het nieuws de kop in te drukken dat Kimi "La Scuderia" zou verlaten. "We hebben Kimi en Fernando nodig", sneerde hij naar de pers.
Luca zegde daarmee iets heel verstandigs. Want Kimi en Alfonso hebben die koppige ezel die het Steigerend Paard tot nu toe in de nieuwe F1 is geweest, aan den lijve gevoeld. Je mag ingenieur zijn zoveel je wil, plankgas door een bocht gaan waar het eigenlijk in mensenmaat niet meer mogelijk is, dat doen de autocoureurs. Zij voelen de dwarsheid, de tegenstrijdigheid die in iedere auto zit. De ingenieur pluist alleen data uit. Meer niet. Nooit eens met de poep dichtgeknepen als schrikreactie zoals de coureur omdat ie wéét dat ie te laat remde...Wijduit door onderstuur door een bocht gaat maar er toch voor zorgt dat het "onding" niet in de bandenmuur of betonmuur aan fladderen scheurt. Al wie met de V6 Turbo's en ERS dit jaar te maken heeft gehad als coureur is voor 2015 onmisbaar. Niemand die de oorsprong en het gedrag ervan niet heeft aangevoeld kan een vertaling ervan voor evoluties naar technici toe zenden.
Althans ik weet het niet, maar het is te hopen dat Bernie Ecclestone in Francorchamps is. Ook al kent de afloop van "the case" mogelijk een kentering. Ecclestone en Spa zijn onafscheidelijk zakelijk verbonden. Zoals hij het ooit was met Maurice Beliën - zaliger - in Zolder. Grootse tijden. Zoals volgende week in Francorchamps opnieuw. Puur Formule 1 en een niet na te vertellen historiek die in 1920 begon en een zekere Jules de Their als circuitontwerper had. Onbegonnen werk daarover hier dieper op in te gaan. Hamilton en Rosberg zullen er met Mercedes weer schitteren. Tenzij in die ruime drie weken zomerpauze tussen Hongarije en Francorchamps enkele ingenieurs geen vakantie hebben genomen en nieuwe motor-adem voor hun team hebben uitgekiend.
Om een verrassing te brengen in de Ardennen ? En daarna vordert het seizoen snel. Met Francorchamps bijgeteld zijn er nog acht races te rijden. Mercedes voelt wel de hete adem van Williams-Mercedes, Red Bull-Renault en nu en dan een Mc Laren en Ferrari-prik. Toto Wolff heeft bij Mercedes ook gedaan gekregen Rosberg en Hamilton gewoon te laten racen. Zonder teamorders. Niki Lauda zal wellicht dat advies hebben gegeven na het onverkwikkelijke voorval in Hongarije.
2015 is straks, het tweede seizoen van de "nieuwe F1" die al bij al meer biedt dan eerst werd aangenomen. Onderhuids blijft het een menselijk schaakspel. Voor wie in sommige plooien kan/wil kijken, soms zowaar op mensenmaat. Al zal de pitlane in Francorchamps weer vol lopen met buitenaardse luchtbellen die worden doorprikt door hun eigen arrogantie. Dat heeft die Luca Di Montezemolo dan weer echt niet. Hij behoort tot de weldenkenden. Hij moet wel, want zijn echte baas - wordt vaak vergeten - is Fiat en omdat Ferrari als autobouwer uiteraard zelfbedruipend is, zwijgt Marchionne, de ongegeneerde Fiat/Chrysler-baas. Al zal hij al wel aan Luca hebben gevraagd wanneer Ferrari nog eens een GP gaat winnen. Zelfs een di Montezemolo, Ferraribaas, voelt zich wat ongemakkelijk met zo'n vraag.(Walter Rombauts/Foto Rosberg:Mercedes)
Bernie Ecclestone's "dading" voor de rechtbank in München om via het betalen van 100 miljoen dollar te ontsnappen aan de - theoretische - dreiging van 10 jaar gevangenis is vandaag verworpen. De in 2006 betrokken BayernLB bank waarvan een directeur Gerhard Gribkowsky "smeergeld" zou hebben ontvangen vecht het vonnis aan. Bijgevolg is de F1-paus nog niet gerust. Zijn advokaat weigerde alle commentaar. Wordt vervolgd.(wr)
In mijn onverwacht nogal gevuld leven heb ik niemand ontmoet die geen fouten had en er geen maakte. Het proces rond omkoping (in 2006 zo'n 32 miljoen "smeergeld" aan Duitse bankier betaald) vanwege Bernie Ecclestone in Duitsland heeft mij met walging vervuld. Nochtans zijn Bernie en ondergetekende nooit uitstekende kenissen geweest. De keren dat ik hem mocht ontmoeten, aanzitten aan tafel, bleek ik - en niet ik alleen - te licht te wegen om zijn inzicht(-en) te begrijpen, te delen. Hij maakte soms ook domme beslissingen en deed soms dwaze uitspraken. Wie niet ? Door de vrijspraak met de afkoping van zijn proces is het gerecht in Duitsland omzeggens in opspraak gekomen. Wie het meeste geld heeft kan vrijuit gaan.
Als dat het vaak terechte uitgangspunt is, dan hangt er een zwaard van Damocles boven vele hoofden. Want in alle domeinen die dominerend zijn in de gang van de wereld, is dat altijd al het geval geweest. Wat niet hetzelfde is als op alles het etiket "OK" te plakken. Zeker niet, maar het is pervers om een 83-jarige - ik ga hem "deugniet" noemen - op deze wijze te schande te zetten. Hij heeft geen mensen gedood, hij heeft alleen een oorlog met de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA plusminus '80/'81) ontketent en eigenlijk gewonnen.
Hij heeft van de armoezaaiers van de F1 (op Il Commendatore, Enzo Ferrari na) sinds het oprichten van de "Formule One Constructors Association" (FOCA-1981) multi-miljardairs gemaakt. En het is waar: Ecclestone moest en zou in alles zijn zin hebben. Hij aanbad en aanbidt nog geld en goud. Zoals er meerdere op deze aarbol zijn... Als op 12 oktober 2014 de GP van Rusland in Sochi wordt gereden kan dat vragen oproepen of de Napoleon van de F1 de mysterieuze Vladimir Poetin heeft omgekocht ? Of omgedraaid ? Waar ik wel op durf verwedden is dat ze samen niet in een gammel frituur de lunch hebben gebruikt. Hebben Ecclestone en Poetin samen gegeten ? Wat een misdaad !
Ze waren een tweetal jaar geleden wel samen de bouw van het F1-circuit en de infrastructuur van de Olympische Winterspelen gaan "inspecteren". Verdacht ? Na de bankencrisis die in 2008 de wereld uit evenwicht bracht, is alles en iedereen verdacht. Alleen "zijn", "bestaan" is al een kies gegeven. Er is een "ongemakkelijke vraag" uit ontstaan. Is het tolerant kinderen op de wereld te zetten, zonder zichzelf in eer en geweten te hebben onderzocht of je er kan voor zorgen, opvoeden, zelf opgevoed zijn...? Is het geen moord met voorbedachte rade een kind te baren als je weet dat je het geen menswaardig bestaan kan geven...? Naar schatting zijn we in 2050 met plusminus 9 miljard wezens die "mensen" worden genoemd. Je hoeft het nieuws maar op te zetten om rond die benaming twijfel te doen rijzen.
Onze planeet is niet in staat genoegzaam voor eten, onderhoud, water, energie, hygiëne en gezondheidszorg te zorgen. Tegen 2020 zou de wereldproductie aan auto's net geen 90 miljoen eenheden per jaar bedragen. Dat is pure waanzin. En waar ik eergisteren in het Nederlandse Aagtekerke 30 km/h moest rijden, stak een fietser me met minstens 40 km/h voorbij...Hij werd niet geflitst en het kon mij boos hebben gemaakt omdat ik de week voordien voor éénzelfde "misdrijf" als automobilist nog €50 boete moest betalen !
De kloof tussen intellect en domheid groeit snel. Bangelijk snel omdat mensen die vaak een leven lang in zogoed als ledigheid hebben doorgebracht jaloers worden op de materiële welstand van mensen die "iets" hebben gedaan in hun leven. Leeglopers willen en krijgen vaak ook exact wat doeners hebben veroverd met noeste arbeid. Dat is het echte spanningsveld. Dat is de echte lont aan het slapend vuurwerk.
De jonge mensen ontsnappen aan die kritiek omdat o.a. West-Europa na de "overwinning" in WO II (dank zij Amerikanen, Russen, Britten, Canadezen, Schotten...) op zijn lauweren is gaan rusten. "Feesten" was het woord. Niet aan de werkgelegenheid van de jonge generaties denken. Jaloers zijn op de Japanners, lachen met de Chinezen, de Indiërs en Brazilië alleen als synomiem van pikante tanga's rond mooie bruingezonde billen zien op het zilver zandtapijt van Copacabana. Ondertussen afglijden naar radeloosheid, machteloosheid. Wijs niet met de vinger naar de twee jongste generaties. Er is geen waardig werk voor hen. En zij zullen geen €75 miljoen op tafel kunnen leggen om de cel van de armoede af te kopen.
Ecclestone kon/kan dat wel omdat hij van en door de Formule 1 en de daaraan bijhangende autosportdisciplines een wereldeconomie heeft gecreëerd. Die honderdduizenden mensen wereldwijd werk geeft. En dus die belangrijke welvaart. Die stond te schande ! De aanklacht zal volgens de letteren wel juist zijn geweest, met risico op 10 jaar cel. Dàt is wat essentieel is afgekocht. Stel u voor, de "Grote Manitou" in Alcatraz, zoals Al Capone ! Alleen de gedachte is al beschamend. Maar wat hij heeft gedaan, gebeurt dagelijks wereldwijd in heel de zakenwereld. Dus is stilte geboden.
In Duitsland wordt het momenteel een schande geheten dat Bernie Ecclestone "terug naar zijn riante positie kan gaan als baas van de Formule 1..." Dat schockeert. Dààr IS natuurlijk zijn plaats. Terecht. Wat zou hij anders doen ? Op een bezemsteel hangend, sigarettenpeuk in de mond, rondgapend, wachtend tot het vijf uur is en eens thuis na frieten en cervela, met tartaar aub, wegzakken voor "Family" ? Neen, ik heb in Bernie geen vriend gehad, hij was dat ook niet voor mij. Tikte mij eens in mijn jonge jaren serieus op de vingers nadat ik me zeer autosportkritisch over hem had uitgelaten.
Het "botsinkje" werd uitgepraat. Ondergetekende is "een man als een boom, maar te kort afgezaagd." Hiertegenover is Bernie Ecclestone slechts een opgeschoten cactus, nog eens twee koppen kleiner, maar met heel scherpe stekels. Dat belet niet dat zijn "proces" wereldwijd op alle zenders "actualiteit" was. "Hoge bomen vangen veel wind", kan je in zijn geval niet zeggen. "Rijke mannen wekken jaloersheid". De gevaarlijkste eigenschap die mensen kunnen hebben. Daarom schuwen "de begoeden" de "jaloersen" en wordt de kloof tussen "rijk en arm" nog groter.
Pretentieus in de "ik-vorm" ben ik blij dat Bernie waardig de rechtbank in München heeft kunnen verlaten. Het moest meer mensen overkomen, maar of hij in ere is hersteld ? De wonde is toegebracht. Voor Bernie, voor 't gerecht, voor onze zieke maatschappij. Wat in concreto "afkoping van het proces" wordt genoemd is juridisch niet anders dan een "dading" die tussen twee partijen wordt gedaan, teneinde aan een aanslepende en onverkwikkelijke story een eind te maken. Dagelijks worden duizenden, misschien wel honderdduizenden "dadingen" gedaan. Zoals zopas toch ook iets in die aard moet zijn gebeurd i.v.m. een Amerikaanse diamantfamilie in Antwerpse diamantkringen.
De veronderstelling van omkoping werd toch ook geseponeerd. Die familie is natuurlijk minder spectaculair dan een Bernie Ecclestone die je als een Napoleon, een F1-Paus, naar Elba zou kunnen zenden... Dadingen zijn dagelijkse kost in de financiële wereld, ook tussen banken, verzekeringsmaatschappijen en advokaten, maar niet noodzakelijk in een rechtbank met publieke zitting. Die van Bernie was natuurlijk wat opvallender, met onderhuids een lichte zweem van een afrekening. Een vette kluif voor zijn vijanden, de jaloersen. (Walter Rombauts)
FRIC (Front and Rear Interconnected Suspension) om het chassis zo roerloos vlak te houden, was voor de GP van Duitsland "het" onderwerp van gesprek. Zonder FRIC blijkt echter dat niemand nog mort en Charlie Whiting, koersdirecteur van de FIA, heeft in feite zijn slag thuisgehaald. Met de staande herstart nadat de Safety Car is uitgerukt voor minstens vijf ronden, is dat niet zeker, hoewel het op het World Motorsport Council "erdoor is gehaald". De puristen vinden het niet kunnen, de coureurs en teamleiders zijn erover misnoegd. Het voedt alleen maar de gevaarsfactor voor nieuwe aanrijdingen in de drang eerst door de bocht te komen...
Zelfs Bernie Ecclestone komt ertegen in opstand. "Het dient tot niets. Een "rollende herstart", zoals we zonet in de GP van Hongarije hebben gezien is toch genoeg spektakel", placht hij te zeggen. En vergeet daarbij iets, waar weer geen mens meer aan denkt. Zonder het ongeval van Ericcson in de Caterham-Renault, had Nico Rosberg zijn comfortabele voorsprong op Sebastien Vettel, Daniël Ricciardo en Fernando Alonso behouden. De winstkansen van de Duitser waren gaaf gebleven, veel polemieken uitgebleven... Maar nu terug naar FRIC.
Het systeem is hydraulisch (Mercedes), elektronisch of een combinatie van beiden, en beïnvloedt de toleranties van de veren, schokdempers en stabilisators (antirollbars). In het geval van de Mercedes vijvoorbeeld is het hydraulische interactie tussen de hoofremcililnder van de voorremmen en de hoofdremcilinder van de achterremmen. Helemaal nieuw is FRIC in alle "gedaantenvormen" helemaal niet. In 1995 experimenteerde Tyrrell in de "023" ermee en...eind van de jaren '70 pastte Moskvich het in de "single-seaters" in de Formule East toe. Zonder succes.
De bedoeling ervan is de bodemvrijheid van de auto zo vlak mogelijk te houden als de coureur gaat remmen. Door een druk van bijvoorbeeld 130 kg op het pedaal - zoals in de Mercedes - wil de auto met zijn neus "duiken". Daardoor wordt de aerodynamika lichtelijk verstoord. Om die korte onstabiliteit van al het vleugelwerk tegen te gaan, is FRIC toegepast. Achter de schermen wordt over artikel 3.15 van het FIA-reglement fel gesdicussieerd. Maar voorlopig blijft het in de verzwegenheid. De GP van Duitsland en Hongarije was er niet minder spectaculair door.
Maar een duikende neus van een racewagen bij het remmen leidt vaak een onderstuur in. Vooral in korte bochten. Let er maar eens op. Daarom gaan de coureurs sinds Hockenheim vaak zo "wijd" in de bochten, ver over de curbstones. De neus wil rechtdoor... Niet één ontsnapt eraan. Comfort - al is het dan technisch - mist men vlug. Alleen talentrijke piloten weten daaraan te sleutelen in hun rijstijl en in de afstelling-dialogen met hun ingenieurs. De anderen eindigen in de banden- of betonnen muur. Of in het beste geval in de "clemente" vangrails.(wr)
ZELFRIJDENDE AUTO KAN ONS VAN VERKEERSGESEL VERLOSSEN
In Japan en Amerika rijden al zelfbesturende auto's rond als experiment. Binnenkort - in januari 2015 - ook in Engeland. Mochten de experimenten slagen - en alles wijst daarop - dan kunnen die voertuigen ons van de verkeersgesel van vandaag verlossen. Een auto is een ingewikkelde machine, verpakt in emotioneel publiciteitspapier. Die emotie, het machobeeld dat van een auto wordt gemaakt doet die ondingen verkopen en zorgt voor werkgelegenheid. Maar ook voor ontieglijk veel ellende. Een mens kan zijn emoties niet de baas. Dat leert de geschiedenis en de actualiteit van iedere dag. Ongevallen, doden, gekwetsten, oorlogen en dwaas religieus gedoe van alle kanten.
Om de belasting die de auto door ongevallen door onbesuisd rijden op de maatschappij legt te verminderen of compleet uit te sluiten, moet de bediener van die machine worden uitgschakeld. Dat kan alleen door het hele verkeer te automatiseren, t.t.z. de auto's interactief onder elkaar te laten communiceren, maar ook door het hele mobiliteitsproces, los van de inzittenden te laten verlopen.
Volvo is daar altijd pionier in geweest en Mercedes ook. Ruim dertig à vijfëndertig jaar geleden reed ik in Zweden Volvo's die los van de bestuurder's wil, zich aanpastten aan wat de verkeersborden bevolen. Waar zijn die goede intenties gebleven ? Hoeveel belastingsgeld aan stupide flitspalen, misdadige verkeersdrempels en idiote snelheidswisselingen op onmogelijke afstanden, zou al niet zijn uitgespaard ? Neen, smossen met het geld van de burger en dan schrikken dat de kas leeg is.
Als de elektrische auto niet doorbreekt, als de hybride-auto te duur blijft voor het gemiddeld budget en de overheid de ogen - gewild eigenwijs - sluit voor de reëel bestaande mogelijkheden van echt veilig verkeer door emotionaliteit weg te nemen van de auto, dan is het prediken in de woestijn. Mijn passie, mijn leven, mijn geliefde autosport doet daar ook geen goed aan. Het straalt "macho" uit. Baas over een ander, over anderen en andere dingen. Echte meesters zijn zij die anderen in hun waardigheid laten. Ook in het verkeer. Voorrang verlenen, soms al het echt niet moet, is een teken van opvoeding, van wellevendheid. Wat ouderwets ! Wie een zelfrijdende auto koopt, zal getuigen van burgerzin. Maar héél vaak sip kijken.(Walter Rombauts)
Teamleider Toto Wolff zag Nico Rosberg nog in staat om - eens voorbij Hamilton - zowel Alonso (Ferrari) als Ricciardo (Red Bull) te "pakken" en de GP van Hongarije te winnen. De leider in de WK-stand had in de 57ste van de 70 ronden nog een nieuwe set supersofts in de pits laten monteren. Daarop kan je razendsnelle bochtsnelheden mee realiseren. Daarom kwam Rosberg ook zo snel in het zog van Hamilton, die wist "Nico is op één seconde van mij". In de F1 is dat een eeuwigheid. Maar de volgende ronde werd de Mercedes alsmaar groter in de spiegels van Hamilton. Toen kwam het verzoek, de vraag, het bevel, om zijn ploegmaat voorbij te laten en alsnog te winnen. (Rosberg had er eerder al "stilletjes" om gesmeekt).
Hamilton's mediumbanden begonnen te zwalpen, net als die van Alonso's Ferrari F14T. Alleen Ricciardo had tijdig aan verse rubbers gedacht en reed naar zijn tweede GP-zege toe. Binnengaan voor nieuwe banden kon Hamilton niet meer, maar Rosberg voorbij laten, beleefd de helm afnemen en zeggen "na U Nico", dat was teveel voor de Brit. Zowel vorige week in Hockenheim als nu in Hongarije, startte Hamilton als laatste en moest hij de tweede opeenvolgende race iedereen inhalen om weer in de spits van het spektakel te geraken. Even zag het ernaar uit dat Lewis zelfs nog de zege kon grijpen.
Toen bleek dat zoiets dromerij was, begon hij te tellen. Zijn derde plaats (15 punten), die vierde van Rosberg (12 eenheden), dat bracht hem op 11 punten van de WK-leider. Hamilton zag door zijn weigering om het teamorder van Wolff op te volgen de schade in de WK-stand beperkt. Vanuit teambaas Wolff strategie gezien had - als Lewis Nico zou hebben voorbijgelaten - mogelijk een Mercedes gewonnen in plaats van een Red Bull-Renault.
Toto Wolff moet natuurlijk ook rekenschap afleggen bij de Mercedestop. Maar we zullen eindigen met de wijsheid van de levende legende Niki Lauda. Hij speelt bij Mercedes de rol van non-executive-ceo. Hij is driemaal wereldkampioen F1 geweest (1975, 1977 en 1984) en is het best geplaatst om een koerssituatie te analyseren. Hij is een wijs man. Hij besloot dat in de context van het wereldkampioenschap Lewis Hamilton "gemachtigd" was het teamorder van Wolff te negeren, te weigeren."
Aldus Lauda. Geen mens heeft hem tegengesproken. Monumenten spreek je niet tegen. Net als zo'n standbeeld antwoordde de Oostenrijker ook niet op domme vragen als "wat denk je van de vraag of Lewis zijn ploegmaat, maar vooral rivaal, had moeten voorbijlaten ?" Niki wendde zich af van de micro en dacht al aan de GP van Belgïë in Francorchamps waar het "zorgenduel" voor Mercedes tussen "Ham" en "Ros" verder doorgaat. Waarna de F1 wat zomervakantie neemt.(wr)
RICCIARDO WINT TWEEDE GP, HAMILTON SPEELT HELD IN THRILLER
Na de GP van Canada heeft de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull RB10-Renault nu ook de GP van Hongarije F1 gewonnen. Dat gebeurde in een scenario voor een thriller die zuur opbrak voor trainingsnelste Nico Rosberg die een perfecte start nam op een opdrogende Hongaroring. Hij reed direct van zijn landgenoot Vettel weg, maar in de negende ronde slipte Ericcson met de Caterham-Renault de muur in, en direct safety-car. Zodoende zag Rosberg zijn tegenstanders terugkomen en was alle inspanning vergeefs.
Zowaar Alonso (Ferrari) ging een hoofdrol spelen nadat Sergio Perez zijn Force India-Mercedes ook in de muur knalde. Alles was ineens tegen Rosberg, die dan weer negende, dan weer derde en zesde was. De banden wissels zorgden voor een hectisch wedstrijdbeeld. Gestart vanuit de pits, samen met Kevin Magnussen, was het "spook" in de op til zijnde thriller op de Hongaroring niet minder dan Lewis Hamilton ! Na Hockenheim was het de tweede keer dat de Brit achter iedereen moest vertrekken. Wegens zijn tegenslag met de door een benzinelek in brand gevlogen Mercedes.
De manier waarop hij - nogmaals - remonteerde is alleen de beste autocoureurs gegeven. Hij draagt niet altijd alle sympathie weg, maar dat respect voor zijn kunnen is zeker verdiend. Tegen de 50 à 55ste ronde zat hij in derde positie met zeker degraderende banden. Pientere Daniël Ricciardo had eerder verse banden gehaald en pakte daardoor zowel Alonso, tweede, en de door bandensleet geplaagde Lewis Hamilton quasi tesamen. Maar de verbeten Brit hield Rosberg van het podium. Ricciardo won zijn tweede GP en Rosberg bleef aan de vierde plaats "plakken". In de 57ste ronde van de 70, haalde hij nog nieuwe banden en plaatste een ultieme aanval op Hamilton. Die mislukte. De Duitser was er achteraf de kluts van kwijt.
Vervelend voor hem is dat Hamilton nu toch nog altijd maar op 11 punten van hem af staat voor de wereldtitel. Bovendien gaf hij, rijdend achter Hamilton, een blijk van verregaande naïviteit. Langs de radio vroeg hij de teamleiding waarom de Brit hem niet voorbijliet...? Dat is voor iemand die het drie keer in de vrije trainingen heeft moeten afleggen tegen ploegmaat Lewis Hamilton, een beetje veel gevraagd. Bovendien vergat hij bij die vraag de fenomenale remonte van zijn ploegmaat en ook dat er geen teamorders zijn... Maar die waren er wel. Hamilton was gevraagd Rosberg voorbij te laten, maar die negeerde "het bevel". Achteraf zei Niki Lauda dat Hamilton in zijn recht was dat te doen.
Daniël Ricciardo hees Red Bull-Renault weer op het hoogste schavotje. Ploegmaat, viervoudig wereldkampioen, Sebastien Vettel, bewees dat Red Bull er op vooruitgaat, maar verknalde zelf veel door een spectaculaire spin die goed afliep... Voor hetzelfde was hij gevaren als Sergio Perez, trouwens het was op dezelfde plaats. Maar lof moet ook uitgaan naar Fernando Alonso die - bijna - de Ferrari F14T naar een zege bracht.
Maar het steigerend paard uit Maranello moet daarvoor de voorpoten nog iets hoger krabbelen. Daniël Ricciardo, en ook Valltera Bottas (Williams-Mercedes), tonen aan dat er een generatiewissel gaande is in de F1. Daarin wordt men natuurlijk vlugger bruggepensioneerd dan als buschauffeur van De Lijn. Hoewel nooit is uitgemaakt welke van de twee het moeilijkst is.(wr)
Nadat Lewis Hamilton in de drie vrije oefeningen dominant was tegenover zijn ploegmaat Nico Rosberg, al was het in de derde met maar 43/1000ste, vloog zijn Mercedes na vijf minuten in de eerste 18 minuten kwalificatie in brand. Hij reed in vlammen heuld de pitstraat binnen. Voorlopige verklaring: benzinelek. Alleen is dit voor de Brit nu wel de bruutste pech die men zich kan voorstellen. Morgen moet hij dus weer van achteraan in het veld starten en iedereen voorbijrijden wil hij WK-tegenstander en ploegmaat Nico Rosberg bijfietsen.
In de laatste 12' van de kwalificaties ging het regenen en werd het een kat en muisspel tussen Nico Rosberg en Sebastien Vettel. Dan weer Vettel in pole en dan weer Rosberg. Nico Rosberg won het pleit met 1'27"715 en behaalt daarmee zijn tiende "pole-position" uit zijn loopbaan. Tweemaal zoveel als zijn papa. De eerste rij is dus morgen een Duitse aangelegenheid. Twee Duitse coureurs, een Mercedes in pole en een Oostenrijkse Red Bull op de tweede plaats.
De hiërachie wordt goed door elkaar geschud. De heren Bottas (Williams-Mercedes), Ricciardo (Red Bull-Renault) sluiten als derde en vierde aan in de kopgroep en bezetten de tweede startlijn. Terwijl Kimi Räikkönen zijn Ferrari niet door de eerste 18' minuten kreeg (17de), zette Fernando Alonso zijn rode bolide op de vijfde plaats. Felipe Massa werd verdienstelijk zesde, gerekend na de emoties van Hockenheim en drie jaar geleden zijn ongeval hier op de Hongaroring waarbij hij een schokdemper van de auto van Rubens Barrichello op zijn hoofd kreeg. Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) werd zevende zijn ploegmaat Kevin Magnussen plaatste de tweede auto van het team in de bandenmuur. Morgen een duel Rosberg - Vettel ? Voor de zoon van de Finse wereldkampioen (1982) Kéké Rosberg wordt het dan wel een soort vuurproef. Want Sebastien Vettel zal Hamilton's rol overnemen.(wr)
Het is weer met slechts 238/1000ste dat de Brit Lewis Hamilton sneller was dan zijn ploegmaat bij Mercedes, de Duitser Nico Rosberg. De eerste reed 1'24"482 en de tweede 1'24"720. Op de derde plaats staat wel viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel met de Red Bull RB10-Renault, maar met 1'25"111. Dan volgt Fernando Alonso, Kevin Magnussen, Kimi Räikkönen, Daniël Riiciardo en Valltera Bottas. Morgenochtend om 11 uur zijn er de derde vrije traingen en in de namiddag de kwalificaties waaruit de "pole-sitter" zal komen.(wr)
HAMILTON VERSCHALKT ROSBERG MET 183/1000ste SECONDE !
Lewis Hamilton reed met 1'25"814 de snelste ronde in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Hongarije. Binnen dezelfde ronde had WK leider Nico Rosberg er 1'25"997 voor nodig met hun Mercedessen. Dat is 183/1000ste verschil tussen beiden. Kimi Räikkönen werd in de Ferrari derde en Fernando Alonso vierde. Evenwel binnen de 1'26"... Om 14 uur beginnen de tweede vrije oefeningen die nog "spielerei" kunnen worden genoemd.(wr)
VEERTIEN PUNTEN VOORSPRONG VAN ROSBERG OP HAMILTON
Straks op vrijdag 25 juli om 10 uur beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Hongarije F1. Het is een bochtenrijke en bochtmoeilijke 4,381 km lange asfaltsliert die zondag 70 keer moet worden rondgedraaid. De strijd gaat tussen de Duitser Nico Rosberg en Lewis Hamillton. Allebei Mercedes-coureurs die de "Ster" moeten laten schitteren, maar binnen het team in relatieve stilte op hoogste oorlogsvoet leven. Rosberg staat 14 punten voor op zijn tegenstander Hamilton die in Hockenheim een schitterende race reed. Zonder de "aanvaring" met Button's Mc Laren had er zelfs een tweede plaats ingezeten. Nu was het een derde achter Daniël Ricciardo (Red Bull RB10-Renault). Naast de titelpretendenten deze "kwakkelen" de anderen achter de Mercedessen aan: Red Bull, Ferrari, Mc Laren en - iets minder - de Williams-Mercedessen van Felipe Massa en Vallteri Bottas. "Installatieronden" vanaf 10 uur morgenochtend op de Hongaroring die in 1986 voor het eerst in gebruik is genomen.(wr)