De eerste GP van Singapore was in 2008 meteen de eerste "nachtrace" ooit in de nu 64-jarige geschiedenis van het Wereldkampioenschap Formule 1. Als decor schitterend, als circuit met 23 listige bochten over 5,067 km waarrond 110.000 toeshouwers post vatten, en als primeur meteen een schandaal dat kon tellen. Winnaar van de race "onder safety car", de Spanjaard Fernando Alonso die met een Renault reed. Niet echt proper want het "crashgate-scandal" is vandaag duidelijk naar het onderbewustzijn verdrongen. Omdat de combinatie van de vele straatbochten die altijd opnieuw "stop-start" gedrag van de coureur vragen, de gloed van de verlichting en de zachtheid van de nacht, wordt een sfeerbeeld van een videogame opgeroepen. Bovendien is Singapore de aanloop naar de ontknoping van het WK tussen Hamilton en Rosberg. De aanloop naar de finale.
Want men moet goed thuis zijn in de even glitterende als ongenadige Formule 1 om die race uit 2008 nog te kunnen analyseren. Het kostte - figuurlijk - de kop van Renault-teambaas Flavio Briatore en ook de beloftevolle F1-carrière van Nelson Piquet jr. Zoon van briljante Braziliaan en toffe gast, drievoudig wereldkampioen, Nelson Piquet. Wat hield "crashgate-scandal" precies in ? In het jaar dat Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel behaalde in een Mc Laren. Ook over die wereldtitel hangt een waas, in het Braziliaanse Interlagos waar Felipe Massa (Ferrari) op een aquariumdiepe natte piste even wereldkampioen was (door de micro's gezegd) maar aan de andere zijde van de omloop Hamilton de Duitser Timo Glock voorbijreed of eerder gleed.
Juist dat ene plaatsje vooruit om niet Massa maar hemzelf Lewis Hamilton de wereldtitel te laten pakken. De mist over de al dan niet gespeelde, gewilde of ongewilde rol van Glock zal nooit of te nimmer in deze ouwe generatie F1-kenners optrekken. Mogelijk spreekt ooit iemand uit de biecht... Terug naar het "crashgate-scandal" in Singapore in de eerste WK-race van de zes die er al gereden zijn. Singapore is de meest gedisciplineerde en properste stad ter wereld. Alleen Flavio Briatore bezoedelde die GP. Door Nelsinho Piquet jr. op te dragen zijn Renault tegen 160 km/h tegen een muur ineen te knallen. Dan zou de Safety Car uitrukken en Fernando Alonso met zijn verzwakkende Renault "ingedekt" winnen ! Zo geschiedde. Maar de opdracht van Briatore aan Piquet kwam uit. Renault, historisch merk in de F1, stond voor de hele wereld met de billen bloot.
Op die omloop wordt zondag 21 september 2014 de zevende GP van Singapore over 61 ronden gereden. Tegen wijzerzin in. Met Lewis Hamilton en Nico Rosberg met hun Mercedes opnieuw in een hoofdrol. "Hutsepot" Ferrari gaat Alonso en Räikkönen nieuwe componenten voor 2015 laten uitproberen. Hoofdrolspeler in dat technisch leuke spelletje is ingenieurchef Pat Fry. Hij moet vooral het "Energy Recovery System (ERS) aanpakken.
Dat systeem is vanaf de nieuwe F1 dit jaar de opvolger van het vorige "Kinetic Energy Recovery System" (KERS) en eens zo sterk. (120 kW) 164 pk i.p.v. (60 kW) 82 pk als elektrisch afroepbare vermogensreserve in wat een supercondensator kan worden genoemd. Noch de Fin, noch de Spanjaard zijn er tevreden over. Het gevraagde "toegevoegde" vermogen komt te traag en niet intens genoeg. Beiden vrezen zoals iedereen een hoog benzineverbruik, juist omwille van dat altijd opnieuw remmen, plankgas, remmen, plankgas... Zo 1403 keer in de race.
De vrije trainingen beginnen vrijdag, zaterdag de publiciteitslag om de pole, en zondag de race. Nu al werkt Singapore als een magneet op iedereen. De spanning loopt op en Bernie Ecclestone maakt zich geen zorgen dat er zondagavond stroomuitval zou zijn om de "nachtrace" in het licht te zetten. Het "Doel" van de Grote Manitou is natuurlijk beter onderhandeld dan bij ons aan de Schelde, waar de kerncentrale's buiten barstjes, wat lekken. Maar waar naar verluidt de beste sprot heeft rondzwemmen omwille van de temperatuur van het koelwater dat in de stroom vloeit. Een kwestie van schaalverhoudingen, van Museum aan de Stroom ook. Tegenover een nieuwe rijke wereld van welvaart. Waarin geld verdienen vooralsnog geen schande is. Singapore. Vrijdag, zaterdag, zondag.(Walter Rombauts)
|