Lewis Hamilton (1'47"490) heeft in de tweede vrije training voor de GP van Singapore de Spanjaard Fernando Alonso naar de schaduwplaats (1'47"623) verwezen. Mercedes-ploegmaat Nico Rosberg's snelle ronde op softs werd door een zoveelste ongeval van Pastor Maldonado (Lotus) afgebroken en de Duitser bleef halverwege het veld op de 13de plaats hangen. In de voorlopige stand, redelijk onbeduidende stand, want morgen zijn er de derde niet-gebonden oefeningen. Daarin kan veel worden rechtgezet en worden geconditioneerd voor de kwalificatie om de pole-position.
Wie niet te zien was, was Sebastien Vettel. Red Bull besloot de Renaultmotor te vervangen door een eerder gebruikt exemplaar zodat er geen straf van tien plaatsen achteruit op de startgrid dreigde voor Sebastien. Uiteraard moet hij morgen alle registers uithalen om aansluiting te vinden in het intrigerende kopgroepje waarin naast Hamilton en Alonso ook Ricciardo (derde), Räikkönen, Magnussen, Bottas, Kvyatt en Button resideren.. Door de straf verbonden aan een wissel van een nieuwe motor te ontlopen behoudt Vettel een vierde plaats vooraan.
Bernie Ecclestone wil de arme teams schrappen voor 2015 en van 11 naar 8 teams overgaan. Die zouden dan ieder drie auto's "in lijn" brengen, waardoor het veld op 24 koppen komt. Zoals bekend keert Honda weer en dat is groot nieuws. Honda zou ook Mc Laren als motorist bevoorraden, en ook dat is hot news met bekende klanken uit heroïsche dagen. Ook zullen veel coureursnamen veranderen. Venezuela kan dan een rijk olieland zijn dat al het negende jaar Patsor Maldonado betaalt, maar Pastor maakt meer brokken dan wie ook. Lotus kan het geld alleen maar aanwenden om zogoed als iedere GP de Lotus-Renault op te lappen...
In concreto heeft Bernie Ecclestone het seizoen 2015 al laten aanvangen. Hij zal dan 84 jaar zijn, dictatoriaal sterker dan ooit. Degenen die hem zullen opvolgen als ook de "onsterfelijken" zullen verdwenen zijn, moeten nu al beven als een riet, bij de gedachte die fysiek kleine man met de grote geesteskracht te vervangen. Een gevoel zoals Sergio Marchionne, Fiat/Chryslerbaas, moet hebben nu Luca di Montezemolo weg is. Wat nu ? Gelukkig zijn er Fernando Alonso en Kimi Räikkönen om de Ferrari F14T te redden. Beiden joegen in ieder geval in Singapore vandaag al zijn ezelsgedrag eruit.
Mogelijk komt morgen een soort "duivelsuitdrijving" binnen het drama Ferrari en gaat die fascinerende rode bolide weer meer en meer gelijken op het Steigerende Paard dat Enzo Ferrari op zijn auto's plakte. Met dank aan Fernando en Kimi. Wat denk je Mister Sergio Marchionne ? Misschien toch niet altijd te streng zijn... Hopelijk valt de beursgang volgende maand in New York mee. De 18 miljard dollar die Luca di Montezemolo Ferrari over 23 jaar liet verrijken zullen mogelijk mee verdampen in een poging vijftig jaar mank management schuldenloos te maken. Mister Sergio Marchionne is een heel groot CEO, maar hij moet zich omringen met een ingenieurskern die auto's kan maken die mensen begeren. Zoals de 7000 Ferrari's die vorig jaar zijn gemaakt en als broodjes de deur zijn uitgegaan.
Omdat het een object is. Een object is een lust voor het oog en daardoor alleen al allesoverheersend, in goede en kwade zin. Fetisjisten hebben er heel hun koninkrijk voor over. Er worden oorlogen voor gevoerd, bedrijven zijn eraan kapot gegaan, mensen vergruisd... In weerwil daarvan is er niets sterkers dan een lust voor het oog. Zondag gaan Kimi en Fernando pogen de Ferrari-magie ook af te stralen op het merk Fiat, eigenaar.
Met een even moeilijke als geniale Sergio Marchionne als baas. Geruchten doen de ronde dat hij met Sinterklaas, al dan niet met een Zwarte Piet, een toverstokje krijgt zodat hij via Ferrari - en met dank aan die flamboyante, arrogante, stijlvolle Luca di Montezemolo - Fiat in fysiek goud kan veranderen. Chrysler hangt daar ook aan. Als wat nog, weet geen enkel autokenner meer. Misschien als papieren goudmijnenaandeel ?Morgen in Singapore strijd om de "pole", een niet te onderschatten aandachtstrekker.(Walter Rombauts)
|