Het zal één van de laatste spektakelstukken worden van Bernie Ecclestone in de F1. Volgend jaar 8 teams met drie auto's. Hij deelt de lakens uit, maar de constructeurs zijn ook niet oerdom. Force India heeft al laten weten dat als ze een derde auto moeten inzetten, ze een stuk meer van de financiële koek willen. Leuk gegeven. Vijay Mallya van Force India is zeer erkentelijk wat Bernie (straks 84) heeft gedaan voor de Formule 1. Vooral de oprichting in 1980 à 1981 van de Formule One Constructors Association (FOCA) - na een zwaar duel met de FISA in Parijs - van de de armoezaaiers die vooral de Engelse renstallen waren, multimiljardairs. Niet Jaguar, Vanwall of Ferrari natuurlijk, maar die "kleine" renstallen zoals Bristol, HWM, Cooper, zelfs Mc Laren en Lotus, helemaal in het begin, BRM ook, Connaught en andere Lancia's, die hadden het allemaal moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Meestal huisden ze in kleine, gammele garages verdoken in het prachtige Britse groen. De lijst is te lang om op te noemen, maar ze vochten zogoed als allemaal om te overleven.
Tot op het bot geanalyseerd bestaat de hedendaagse Formule 1 uit drie grote autoconstructeurs - als "motoristen" dan: het zijn Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault. Volgend jaar zou d'r ook Honda nog bijkomen, een icoon meer. Nu hebben al die merken een renderende autoproductie lopen, die op het eerste gezicht niets met die vreemde namen van Forca India, Marussia, Sauber, Williams en Red Bull te maken hebben. Maar ze leveren er wel de motoren aan. En van Pirelli krijgen ze allemaal de zo omstreden banden. Dus vinden de grote constructeurs, Ferrari, Mercedes, Renault en straks ook Honda dat zij de acteurs zijn en wel eens iets meer uit de vetpot van Ecclestone zouden mogen graaien...
Dat is een discussie die al lang bezig is, maar de Grote Manitou wuift zo'n argument weg met de flair die we van hem kennen. Er zijn nog twee ongemakkelijke aspecten aan. Hij - Ecclestone - zegt het niet zo uitdrukkelijk, maar hij wil de "armoezaaiers" uit het veld. "Aleen degenen die dat kunnen betalen kunnen aan de feestdis zitten". Maar dan dienen de kleintjes de mist in te gaan. En eerlijk is eerlijk, Sauber heeft toch wel zeker verdiensten in de F1, niet ? Bovendien wordt het een lange processie eer alle teams een derde wagen en derde coureur hebben...Minstens half 2015. Bernie heeft ook het eeuwig leven niet... Maar daar staat hij nooit bij stil.
Hij zou zich gerust kunnen aansluiten bij de makers van een merkwaardige Nederlandse film die vinden dat de "baby-boomers" die geboren zijn tussen 1945 en 1955 teveel kosten, teveel plaats innemen en al het geld van de jonge generatie hebben opgedaan (sic). Dus moeten via "een uittredingssysteem" onze planeet verlaten. Tachtig jaar geleden liepen er ook mensen rond met zulke gedachten, en nu is er weer een nieuwe generatie van die denkers ontstaan.
Om maar te zeggen dat de 64-jaar jonge F1 (het WK is ingesteld in 1950; eerste race in Silverstone...zonder Ferrari; gewonnen door Dokter Guiseppe Farina in een Alfa Romeo), mogelijk over een nieuwe toekomst moet denken. De "baby-boomers" beginnen best naar een uitgang te zoeken. Hemelwaarts, liefst met het ruimteveer van Elon Musk, bedenker de elektrische Tesla. Dat kan nog terug naar de aarde keren. Want dictatoriale denkers kunnen wel eens van gedacht veranderen als hun beurt is om te gaan. "30 Milliseconden", zo heet de film. Bernie Ecclestone heeft hem nog niet gezien, er nog niets over vernomen, en zou er zich ook niets van aantrekken. 2015: 8 teams met elks 3 wagens aan de start...! (Walter Rombauts)
|