Een jaar lang ongeveer rijdt er in het Engelse Milton Keynes een Mc Laren rond met een Honda V6 Turbo Hybrid die ontworpen en gebouwd is volgens de nieuwe Formule 1 2014-reglementen. Volgend jaar (2015-straks dus) rijdt Mc Laren met die motor het WK F1. Naast Fiat (Ferrari), Mercedes en Renault, komt er dus een intrigerende vierde "motorist" bij te pas. En niet de minste. Spijtig dat stichter van het merk, en grasmaaierspecialist, Soïchiro Honda het niet meer mag meemaken. Maar die Honda, onder supervisie van Yasuhisha Arai, Senior Manager Officer van R&D in Sakura (Tochigi, Japan), gaat het volgens een ons aangeboren tecnisch instinct - geen verdienste - vooral Mercedes lastig maken.
Want binnen de streng bepaalde technische reglementen is het logisch dat toleranties binnen motoren "flexibel" blijven. Zo de banaal genoemde "turbo". Een turbocompressor bestaat - het woord zegt het zelf - bestaat uit een turbinegedeelte waarin een klein en licht in gewicht schoepenwiel wordt aangedreven door de uitlaatgassen van de motor. Naar inschatting met een kinetische energie van 600 km/h. Op diezelfde as zit een op het eerste gezicht gelijkgevormd schoepenwiel dat buitenlucht "aanzuigt" tegen plusminus...100.000 tot 150.000 t/m en de verbrandingsruimte vollaadt met brandbaar lucht/benzine-mengsel. Die "spielerei ist frei". Of zogoed als.
Als men die twee - en bovendien variabele - schoepenwielen op dezelfde as kan "scheiden" en ieder op zich een eigen leven kan laten leiden, dan onstaat er een groot "speelveld" voor ingenieurs om binnen hetzelfde item wonderbaarlijk verschillende resultaten te bereiken. Dat alles kompleet los van de allesbepalende elektronika die de ziel van een Hybrid-Engine is geworden. Mercedes denkt dat Honda - zou niet verwonderlijk zijn - daar een specifieke "symphonie" heeft op gevonden. Die reikhalzend doet uitkijken naar de start in de GP van Australië F1 in maart van volgend jaar in Melbourne. Met Stoffel Vandoorne als tegengewicht voor Max Verstappen (Toro Rosso) ? Die vraag is moeilijker te beantwoorden dan de technische puzzel van een "turbo".(Walter Rombauts/Foto:Honda)
|