Rosberg behield lang de snelste chrono in de derde vrije oefeningen in Baku waar morgen de GP van Europa wordt gereden. Maar eigenlijk in de laatste minuut plaatste Lewis Hamilton zich er iets boven: 1'44"352 ! Daarmee werd een schiiterend rijdende Nico Hulkenberg in de Force India-Mercedes naar de derde tijd verwezen. De Duitser heeft waarschijnlijk adrenaline in overvloed omdat hij niet in Le Mans kan rijden waar hij vorig jaar met Porsche won. Het samenlopen van de kalenders heeft gemaakt dat hij dit jaar geen deel kan uitmaken van de grootste autorace ter wereld die straks start. Straks worden ook de kwalificaties gereden voor de GP van Europa. Spannend. De "turn14" in Baku krijgt zo stilaan de allures van "the wall of champions" in Canada. Na Ricciardo vlamde een sterk sturende Sergio Perez zijn bolide er ineen.(wr)
HONDA'S CIVIC WTCC OP HET FESTIVAL OF SPEED IN GOODWOOD
Honda heeft een bijzondere versie van zijn Civic WTCC naar het Festival of Speed gezonden. Hier alvast een prentje ervan en wat later de uitleg errond.
Nico Rosberg kende technische problemen in de tweede vrije traingen voor de GP van Europa in Baku. Maar ook zonder kopzorgen voor de Duitse WK-leider wordt algemeen aangenomen dat Lewis Hamilton ook snelst zou zijn geweest in FP2. De drievoudige wereldkampioen zette met 1'44"223 de chrono op zijn scherpst. In weerwil van de elektronische problemen zette Rosberg toch de tweede tijd in 1'44"913. Dat Rosberg op de tanden bijt is hem geraden, want Lewis Hamilton is hem in de voorlopige WK-stand genaderd tot op 9 punten. Lewis Hamilton van zijn kant bijt zich vast voor een vierde wereldtitel. Zoals Vettel. Zoals Prost. Morgen in de FP3 zal het er spannen en in de kwalificaties nog meer want op "pole" staan is daar in de starten van Baku ook weer belangrijk.(wr)
HAMILTON SNELST IN BAKU IN EERSTE VRIJE OEFENINGEN
De snelste chrono van drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn Mercedes is zelfs geen indicatie voor wat nog komen gaat in de GP van Europa. Deze eerste vrije trainingen (FP1) hebben onwennig aangevoeld op het 6,001 km lange stratencircuit in de hoofdstad van Aberzeidjan. Monaco is omwille van de moeilijkheidsgraad erg bekritiseerd. Daarentegen is er geen enkele purist die er nog maar zou aan denken de race in het Prinsdom van de kalender te halen. In Baku is vanwege de coureurs enige kritiek te horen naar de veiligheid toe. "Een stap terug in veiligheid." liet Jenson Button weten.
Hamilton reed de snelste tijd voor Rosberg, Bottas en een opnieuw verrassende Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda. Vettel tikte in de Ferrari de 5de tijd aan en ploegmaat Kimi Räikkönen pas de 12de. Max Verstappen reed wat in de schaduw op de 16de plek, en alles wijst erop dat deze FP1 een zoeken naar is...Op een nieuw circuit. De tweede vrije oefeningen binnen twee uur zullen een duidelijker beeld geven van de krachtverhoudingen tussen de teams. Hoewel één ding al duidelijk is: Mercedes bezette direct de eerste twee plaatsen. Vallteri Bottas in de Williams pakte de derde plaats en doordat die door Martini gesponsorde wagen een Mercedesmotor heeft, zit de ster op de eerste drie plaatsen. Mogelijk wordt het straks anders.(wr)
In de start van de GP van Canada was de Duitser Sebastien Vettel de twee Mercedessen te snel af. Bij het ingaan van die eerste rechtse bocht nam Hamilton zijn ideale lijn en moest Nico Rosberg, die rechts naast hem reed, noodgedwongen de uitloopstrook nemen. Héél even tikten de banden hun wagens elkaar aan, zonder van een botsing te kunnen spreken.Eer Rosberg terug op de piste was zag hij zich in de middenmoot rijden.
Rosberg begon aan een inhaalrace. Die verliep redelijk vlot tot hij Max Verstappen (Red Bull-Renault) voorbij moest. Dat ging zomaar niet. In de laatste ronde plaatste Rosberg zijn ultieme aanval op de tiener. De Mercedes brak achteraan uit en belandde op een uitloopstrook. Max Verstappen heeft zich van zijn beste kant laten zien.
Het koersverloop is bondig samen te vatten. In de 25ste van de 70 ronden nam Hamilton de leiding over van Vettel die ging pitten. Maar Vettel's achterstand op wereldkampioen Hamilton was iets meer dan 4" en de Ferrarri-ridder zag het nog zitten om Hamilton bij de snorren. Maar een reeks minimale maar tijd kostende foutjes maakten dat Hamilton van hem verder uitliep.
Vanaf ronde 58 - principieel zo altijd "the point of no return" voor wat bandenwissels aangaat, was de race gereden. Lewis Hamilton stevende af op zijn tweede seizoenzege. Door Hamiliton's winst en Rosberg's tegenslag staat de regerende wereldkampioen Hamilton met 107 punten nog maar 9 eenheden van Rosberg die met 116 punten de voorlopige stand aanvoert.
Volgende week is er de GP van Europa... (?) in Baku, de hoofdstad van Azerbeidzjan. Dat weekend valt samen met de 24 Uren van Le Mans...(wr)
Sebastien Vettel heeft in zijn Ferrari tijdens de derde vrije oefeningen de Mercedesboy's Rosberg en Hamilton een chronopandoering gegeven. Met 1'13"919 bracht hij het Steigerende Paard uit Maranello aan de op van de lijst. Bijna zo goed als in zijn schaduw reed...Max Verstappen in de Red Bull-Renault met een tijd van 1'14"158, goed voor de tweede tijd !!! Beide heren, de eerstgenoemde vier keer wereldkampioen, de tweede, een 18-jarige, veroordeelden de rest van het veld tot een figurantenrol. Wereldkampioenen zijn de kluts kwijt, denken aan pensioen. Straks zullen de kwalificaties om de "pole" voor zondag uitwijzen of de Belgische Nederlander Max Verstappen voor nog meer aardschokken zal zorgen.(wr)
01 - Sebastien Vettel (Ferrari) 1'13"919
02 - Max Verstappen (Red Bull-Renault) 1'14"158
03 - Nico Rosberg (Mercedes) 1'14"316
04 - Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'14"332
05 - Lewis Hamilton (Mercedes) 1'14"334
06 - Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'14"487
07 - Carlos Sainz jr (Toro-Rosso-Ferrari) 1'14"655
HAMILTON ZET 53STE POLE OP ZIJN PALMARES IN MONTREAL
The "Wall of Champions" ontving in de Q1 Jolyon Palmer (Renault), in Q2 Carlos Sainz (Toro Rosso) die daarmee direct een rode vlag uitlokte, want de brokstukken van zijn auto lagen ver verspreid. Verder dan de enkele regendruppels die her en der iedereen naar de hemel liet staren. Diezelfde muur raakten ook Sebastian Vettel (Ferrari) en Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) in hun snelste ronde, maar zo minimaal dat bij wijze van spreken alleen de verf van de rechter-achtervelg was. Nico Rosberg (Mercedes) maakte in zijn snelste poging een pekelzonde die maakte dat ploegmaat Lewis Hamilton met 1'12"810 op zijn gemak zijn 53ste pole-position op zijn palmares schreef.
Sebastien Vettel (Ferrari) kon - mede dankzij een geëvolueerde turbo - beslag leggen op de derde chrono en daarmee Max Verstappen naar de vierde plaats verwijzen. Maar de opgekropte woede van de Australiër Daniël Ricciardo die altijd maar opnieuw een tiener voor zich ziet rijden, maakte hem zo snel dat hij niet alleen "The Wall of Champions" zoende maar er ineens iets sneller doorkwam zodat hij die sakkerse Max Verstappen naar de vijfde plaats verwees. Achttien jaar, één GP-zege, vijfde op de grid tussen de wereldkampioenen...zoals Kimi Räikkönen die zesde staat...!
Opmerkelijk is dat het uitzonderlijke vakmanschap van Fernando Alonso de Mc Laren-Honda op de tiende plek plakte. Bottasen Massa, beiden in de Williams-Mercedes, pakten respectievelijk de 7de en 8ste startplaats. De reklame van sponsor Martini verbleekt in Canada door het waterachtige Heineken. Dat pissig bier, circuitoverspoelend met reklame, doet ons in Montreal herinneren dat het wellicht een regenrace wordt morgen. Dus worden de kaarten direct herschud als dat zo is. Schietgebedjes helpen dan niet, alleen de echte autocoureurs komen dan boven drijven.(Walter Rombauts)
HAMILTON OOK IN FP2 REGULIER SNELSTE, MAX VIERDE...
In het eerste kwartuur van de tweede vrije trainingen om de GP van Canada reed Max Verstappen op de eerste plaats. Dan drong Hamilton zich naar voren, dan héél even Rosberg, maar Vettel verwees zijn Duitse landgenoot naar de derde chrono. En Max Verstappen bleef op de vierde plaats kleven voor zijn "kopman" Ricciardo die andermaal gefrustreerd moest toekijken hoe een tiener hem vlotjes voor reed.
Morgen om 16 uur onze tijd zijn er de derde vrije oefeningen en daarna de kwalificaties om de pole. Het wordt wat eentonig. Op Max Verstappen na natuurlijk die een schokgolf door de F1 jaaft en soms ook eens door zichzelf zoals in Monaco. Wie klaagt over een monotone F1 heeft ongelijk. Er gebeurt ontzettend veel. Maar als een natuurtalent als Lewis Hamilton door gewoon zichzelf te zijn het voor het zeggen heeft, dan is daar weinig tegen in te brengen. Met een Mercedes onder zijn kont natuurlijk.(wr)
Dat de Britse drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes de snelste (1'14"755) spits afbeet in de eerste vrije trainingen is iets dat notarisgewijs kan worden geacteerd. Rosberg wat opjagen is de bedoeling en straks (20 uur onze tijd) in de FP2 nog wat olie op het Mercedes-kooksel gooien. Weliswaar was Hamilton aan de beurt tijdens een crash van Felipe Massa, wiens dagen in de F1 zijn geteld. De Braziliaan heeft de frustraties nooit overleefd: in 2008 wereldtitel missen, zware discussies met Alonso bij Ferrari, een Barichello-schokdemper op zijn hoofd in 2009. Je zou voor minder. Maar...die sakkerse Max Verstappen reed in de weerom nieuwe Red Bull én met de nieuwste Renaultmotor de vierde tijd in 1'15"553, iets achter viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Ferrari.
Het doet bijna iedereen het débacle van Monaco vergeten. Bovendien heerst er een Max-euforie in de lage landen, zo intens in Nederland dat onze Noorderburen zijn vergeten dat Max Verstappen in Hasselt is geboren uit de schoot van Sofie Kumpen, ex-echtgenote van Jos Verstappen. De "New Holland Connection" die is ontstaan heeft gemaakt dat bierbrouwer Heineken in de Formule 1 is gestapt. Iedereen rond het Gilles Villeneuve-circuit in Montreal liep er dronken van. Degenen die tenminste genoeg van het fluitjesbier binnen hadden.
Maar achter het stuur mag je niet drinken ! Dat is de wijze les die Heineken via de F1 introduceert. Iets om op luid applaus te onthalen. Zie je Inbev al geld genoeg bijeen halen om Stoffel Vandoorne (24) in een zitje te krijgen... In Holland kan dat. In België niet. De tijd dat Thierry Boutsen door de tapijtenfabrikant Louis Depoortere langs de grote poort in de F1 kon komen is lang voorbij. In België komt zoiets nooit meer terug. Of langs Marc Coucke...? (grapje, daar zijn andere pillendraaiers vor nodig) Straks de tweede vrije trainingen voor de GP van Canada die zondag 20 uur onze tijd wordt gereden.(Walter Rombauts)
Overmorgen vrijdag 10 juni worden de eerste vrije trainingen gereden voor de GP van Canada die zondag wordt gereden. Op het eiland St.Helèna ligt een even mooi als verraderlijk circuit in parkachtige omgeving. Vlak naast Mont Real. Er is veel F1-geschiedenis op geschreven. Voor het komende weekend is het de vraag of de heren Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel en waarom ook niet Räikkönen een hoofdrol zullen opeisen. De Duitse Mercedes-rijder Nico Rosberg zit met 106 punten redelijk comfortabel aan de leiding in de voorlopige stand om de wereldtitel.
Maar...Hamilton staat met één punt net een overwinning achter op zijn teamgenoot. Eén keer Rosberg uitvallen en de drievoudige Britse wereldkampioen nog eens winnen, dan is de sterbalans weer zogoed als in evenwicht... Max Verstappen krijgt weer een nieuwe auto, waarbij gelijkertijd iets strengere teamorders worden meegeleverd. Red Bull moet niet hebben gelachen met wat Max-V in het Prinsdom opvoerde...
Overmorgen eerste trainingen en ja, een lukrake inval door een foto van Ayrton Senna te zien, doet het F1-wereldje eraan herinneren dat het in 1992 Mc Laren-Honda was die voor het eerst de "fly-by-wire-throttle" gebruikte. Vanaf toen is een mechanische kabeloverbrenging van de gaspedaal naar de motorgasklep naar het technische museum verhuisd.(Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT IEDERS ILLUSIES STUK IN CHAOTISCH MONACO
Lewis Hamilton heeft met Mercedes de GP van Monaco gewonnen dankzij een pientere strategie en natuurtalent. Daniël Ricciardo, polesitter in de Red Bull, heeft de GP van Monaco verloren door voornamelijk een flater van het team in de 32ste van de 78 ronden. Toen de Australiër de pits inging lagen de te monteren banden niet klaar...!? Max Verstappen kreeg van het team een geheel nieuwe auto die vorige nacht in elkaar werd gezet.
De Belgische Nederlander startte vanuit de pits, hield zich kloek in de regen. Driemaal zette hij de snelste tijd, rapper dan leider Ricciardo, en Max rukte naar voren op. Tot aangeboren koorddansen overging in lichte overmoed en hij de spiksplinternieuwe Red Bull in de 37ste ronde tegen de vangrail in de vernieling plooide. Na zijn eerste GP-zege in Spanje een zwarte bladzijde in de jonge carrière van Max-V. Hij kan te biechten bij zijn vader, die tot een generatie F1-coureurs heeft behoord die vele "donkere tijden" hebben moeten verwerken...
Bravo voor Sergio Perez (3de), Fernando Alonso (5de) en natuurlijk Daniël Ricciardo die begrijpelijk gefrustreerd naast Hamilton op de prinselijke tribune stond. Räikkönen verremde zich, Ferrari kapot, Vettel werd vierde en vlamde het Steigerend Paard bijna net op dezelfde plaats als Max Verstappen in de muur. Maar "Vetteltje" rook eerder onraad dan Max en hield het rode icoon op de baan. Maar eindresultaat voor Ferrari evenzeer ontgoochelend.
Een niet na te vertellen GP van Monaco die 7 ronden lang achter een safety-car werd gestart...Nooit eerder gezien. Voor puristen om te braken. Ook een wetrace eist een normale staande start. Als dat niet meer kan, gaat het hele F1-gezelschap beter vissen of op de computer spelen. Senna moet zich nu in zijn graf in Sao Paulo wellicht omdraaien als nooit eerder geziene "regenmeister". Slot.
Of toch niet...de twee maten en twee gewichten van de wedstrijdcommissarissen blijven op de maag liggen. Toen Hamilton leider Ricciardo uitremde voor de chicane na de tunnel, miste de Brit wel vopr een stuk de chicane. Was even met de vier wielen naast het tracé. Normaliter moest Hamilton opnieuw Ricciardo voorbij laten.
De wedstrijdcontrole klasseerde het voorval zonder gevolg. De geur van de superdiner in "Hotel de Paris" tegenover het Casino zal al te ruiken zijn geweest. Smakelijk, maar die laffe besluiteloosheid kàn niet. Hamilton is een bevoorrechte winnaar geworden en Ricciardo een spijtig slachtoffer van "derden". Het eigen team en gebrek aan moed van sportcommissarissen. (Walter Rombauts/foto's:Renault, Mercedes)
VETTEL DOET FERRARI OVER RED BULL SPRINGEN IN FP3 IN MONACO
Wat Fiat-Chrysler ceo Sergio Marchionne als grootste hartewens had is gebeurd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. Viervoudig wereldkampioen, de Duitser, Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16T over de Red Bull van Daniël Ricciardo. De Australiër zette aanvankelijk weer een kanontijd neer, als een schaduw gevolgd door Max Verstappen die driekwart van de FP3 op de tweede plaats stond. Dan werd het "de groten" te gortig. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, liet zijn Mercedes W07 op ultrasofts zetten en deed een gooi naar de snelste tijd. Hij strandde achter de Ferrari van Vettel.
Rosberg, Ricciardo knokten zo hard, dat Max-V in zijn Red Bull naar een minstens eerbare vijfde plaats werd gedwongen, net voor de Rus Daniil Kvyat die niets liever had gehad dan voorbij Verstappen te geraken. Ziin "speeltje", de tweede Red Bull, werd hem afgepakt en hij moest vanaf Spanje in de speelgoedauto Toro Rosso zitten, zoals Carlos Sainz jr het daar dit seizoen ook verder moet mee doen. Niettemin bezet de jonge Spanjaard de zevende plaats.
Een oudere Spanjaard, Fernando Alonso, voelt zich niet arm maar wel ongelukkig in de Mc Laren-Honda die hij maar op de elfde plaats kon zetten. Een veeg teken voor de kwalificaties straks om 14.00 uur. De Spanjaard vult wel zijn geldbeugel aan door bij Mc Laren te blijven, maar niet zijn palmares waarop nog plaats moest zijn voor een derde wereldtitel na de eerste twee (2005-2006-Renault). Nu wordt die wens waterachtig, want wijze Fernando is in F1-termen "niet meer piep". Tieners rijden voor hem uit. Button is al niet beter af. De toffe Jenson had plaats moeten ruimen voor Stoffel Vandoorne. Het zou hem hebben gesierd, want zijn wereldtitel in 2009 heeft hij eerder aan het vernuft van Ross Brawn te danken dan wel aan zijn eigen stuurvaardigheid.
Tot slot Renault die - voorlopig - achteraan blijft bengelen, Gutierrez in de Haas die St.Devote een kusje gaf, en een groeiende angst voor regen morgen in Monaco. Mocht het een echte "wetrace" worden, dan kunnen alleen de allergrootsten winnen. Voorlopig weigeren we Max Verstappen daarvoor in aanmerking te zien komen, hoewel het in de hoofden speelt. Tot straks, bij de kwalificaties voor de "pole". Die is in Monaco belangrijker dan elders. Zeker bij regen. Inhalen is dan zo goed als uitgesloten, tenzij men een "kamikaze" is. Maar die halen de meet meestal niet. Dus slibberend door de straten van het Prinsom schaatsen aan de leiding is belangrijk. Wie daarachter rijdt ziet geen steek meer.(Walter Rombauts/foto's:Mercedes, Renault)
Eerst het korte slechte nieuws. Max Verstappen crashte tijdens zijn millimeterwerk in Q1. Voorwielophanging aan diggelen. Veel werk voor de mecaniciens. Ook bij Felipe Nasr, motor opgeblazen. Beide gevallen goed voor twee onderbrekingen met rode vlag. Dan het goede nieuws. Verbeten chronogevechten om in de Q3 te geraken. Met felicitaties voor Fernando Alonso die de Mc Laren op de tiende plaats bracht.
Vervolgens de realiteit. Nico Rosberg vocht zich bliksemsnel tussen de vangrails door en maakte ei zo na dezelfde fout als Max-V. Maar net niet dus. De Duitser die morgen letterlijk voorbij zijn voordeur rijdt, kijkt vanop de tweede startplaats tegen een briljante Ricciardo aan. Het is de eerste "pole" die de Australiër in zijn loopbaan behaalt. Die met de beste Renaultmotor van het ogenblik rijdt. Er is dus goede hoop voor de echte Renault-coureurs Kevin Magnussen en Jolyon Palmer dat hun gele wagens weldra met een bewerkt chassis mee vooraan rijden.
Q3 werd geanimeerd doordat de Mercedes van Lewis Hamilton stilviel met een elektronische panne. De sterauto werd terug naar de pits gehaald, euvel vervangen, en weer de baan op voor een ijzingwekkend gevecht met de tergende wijzers van een chrono. De beloning werd een derde beste tijd, net voor Sebastian Vettel. Knap stuurwerk van Le Mans-winnaar 2015 Nico Hulkenberg die de Force India-Mercedes in de vijfde snelste wijzerstand plaatste. Kimi Räikkönen werd zesde maar wordt op de startgrid vijf plaatsen achteruit gezet wegens het vervangen van de transmissie. Daardoor start Alonso vanaf de negende plaats op de grid.(Walter Rombauts)
Niet Ferrari maar wel Renault heeft de Mercedes-hegemonie doorbroken. Met Max Verstappen in Spanje te zien winnen, met nu Daniël Ricciardo in de Red Bull aan de top te zien staan na FP1 en FP2 voor de GP van Monaco, met de Red Bull...mààr met Renaultmotor. Renault zelf wist dat een terugkeer in de F1 in 2016 op zich een ontwikkelingsjaar zou zijn. Dus dat Magnussen eens in de punten eindigde door eerder tegenslag van de concurrenten dan wel eigen vernuftige huwelijksstrategie tussen motor en chassis, is iets waar niemand veel eer wil voor halen. Maar Renault viert de terugkomt in de Formule 1 ook met een nieuwe Conceptcar: de Clio R.S. 16. Die symboliseert veertig jaar in de voorste rangen en 116 jaar op het hoogste autosportniveau. Hierbij een fotootje van het kleinood waarop onzichtbaar "fierheid" staat gegrifd.(wr)
VOOR DE GP VAN MONACO BEELDEN UIT DE VW FUN CUP...
Morgenochtend om 11 uur beginnen de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. De Australiër Daniël Riccirado heeft na FP1 en FP2 de snelste tijd met de Red Bull-Renault: 1'14"607 over de 3,337 km straatomloop waar gotendeksels in het rond vliegen. Morgennamiddag zijn er de kwalificaties voor de "pole". Riskant millimeterwerk. Ondertussen draait ook elders autosport op hoge toeren. Morgen de WTCC-races op de Nürburgring met Honda wellicht op het voorplan. Maar ook de testdag voor de 24 Uren van Le Mans komt eraan: 5 juni 2016. Daarin is Renault via het WEC ook aanwezig in de 24 Uren van Le Mans. Renault won de etmaalrace in 1978 met Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud.
En voor wie zou denken dat het stuurwerk in de VW Fun Cup in intensiteit zou onderdoen, tonen we daaruit nog enkele foto's. Met dank aan Kronos Events. De European VW Fun Cup ziet het team Bustin by DNS als leider in de Nederlandse duinen. Dominique Bustin, Maxime Lieutenant en Sébastien Kluyskens zijn beslist van plan die positie te behouden en aldus de mythische "25 Uren van de Fun Cup" aan te vatten.(wr)
MONTEIRO MET HONDA FAVORIET IN WTCC OP NÃœRBURGRING
Tiago Monteiro start weliswaar niet vanaf de eerste plaats in de eerste race van het WTCC op de Nürburgring, maar hij is ronduit favoriet voor de twee races die morgen zaterdag in "de groene hel" worden afgehaspeld. Honda speelt in het World Touring Car Championship inderdaad een vooraanstaande rol. Rob Huff overkwam in de trainingen tweemaal een ongeval waardoor hij op de 17de plaats start. In de auto-industrie geldt de Honda als een onverslijtbare auto. Vaak tot grote ergernis van de dealerships die zo'n schitterende auto verkopen en de klanten nooit meer terugezien...wegens dat het ding nooit faalt. Hallo Ron Dennis, Mc Laren-Honda, heb je dat al eens verteld aan je toffe Japanse vrienden....? Andere koek natuurlijk.(wr)
Zogoed als direct plaatsten de twee Mercedessen van Hamilton (1'15"537) en Rosberg zich aan de top van de lijst in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco die zondag over 78 ronden van 3,337 meter wordt gereden. Lang was Max Verstappen derde, werd dan voorbijgestoken door ploegmaat Ricciardo om tot slot te zien dat via bloed en tranen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de derde tijd "pakte". Om 14 uur zijn er de tweede vrije trainingen, morgen is er traditioneel in Monte Carlo niets, en zaterdagochtend zijn er de derde vrije oefeningen. Met in de namiddag de kwalificaties voor de "pole". Voor zondagnamiddag wordt regen voorspeld. In de eerste vrije ooefeningen eistte Sainte Devote, de eerste hyperverraderlijke bocht na de aankomstlijn al ziin tol. Felipe Massa reed er de Williams tegen te pletter.(wr)
1'14"607 over 3,337 waanzinnige kilometers. Dat zijn de naakte cijfers die de Australiër Daniël Ricciardo met de Red Bull-Renault op de ijzingwekkende klokken zette. Na precies vijfenveertig minuten van de tweede vrije trainingen. 0,6" sneller dan de heren concurrenten Hamilton en Rosberg in de Mercedessen W07. Tegen die twee sterren plakte tiener Max Verstappen in de Red Bull-Renault als vierde. Vanaf de vijfde plaats met Daniil Kvyat in de Toro Rosso kwam een "meute" die we geneigd zijn onrespectvol als "de rest" te bestempelen. Carlos Sainz (Toro Rosso), .... Kimi Räikkönen (Ferrari)....Sergio Perez (Force India)....Sebastien Vettel (Ferrari) die als viervoudig wereldkampioen toch wel aan een stuurtje kan draaien...
Twee tieners in de eerste zes gaan acht wereldtitelhouders vooraf...Kimi (1), Sebastien (4), Buton (1) en Fernando (2). Wie overigens in staat is geweest het aan de trainingen voorafgaand bericht de wereld in te sturen dat de Monegaske heksenketel "op maat van de Mc Laren-Honda's" zou zijn geschreven, moet zich eens bekend maken. Dat zal zeker niet ceo van Mc Laren, "bigboss" Ron Dennis zijn geweest. Van diens strenge gelaat - insiders kennen hem als ongemeen hard - valt de frustratie af te lezen dat reserve Stoffel Vandoorne niet in één van die twee steenezels van auto's zit. Net zoals Sergio Marchionne, bigboss Fiat-Chrysler, niet kan begrijpen dat niemand in de Scuderia Ferrari in staat blijkt "het Steigerende Paard" over de concurrentie te doen springen. Nochtans zijn de twee coureurs geen doetjes.
Essentieel gaat het over een ongemeen boeiende generatiewissel. Dr. Helmut Marko vatte het heel fijntjes samen. "Het is goed van jong talent in huis te hebben. Maar het is niet voldoende het zomaar te laten getijen, nu en dan eens rijdend, dan weer niet en tijd verspelen in nevenkategorieën. "Bij Red Bull-Renault", heeft men ook gedurfd van eens een - toegegeven - onuitgegeven zet te doen op het F1-schaakbord door een 18 jarige Max Verstappen in de beste auto te zetten. Met het gekende gevolg: Max Verstappen heeft - geholpen door het uitvallen van de twee Mercedessen - in zijn eerste race met een voor hem nieuwe auto zijn eerste GP gewonnen.
Dat heeft niet alleen het legendarische team van Dieter Mateschitz (Red Bull) opnieuw vleugels gegeven. Het heeft ook de in slaap gevallen Daniël Ricciardo een injectie aan adrenaline in zijn mooie poep gegeven die direct doorwerkte in Spanje, en nu blijkbaar doorzindert in Monaco. Christian Horner, teambaas van Red Bull, is wel zo rechtvaardig geweest de pil voor de Australiër wat te verzachten door hem de meest geëvolueerde Renaultmotor te laten gebruiken. Max heeft nog tijd en verstand genoeg (vader Jos zeker) om nog wat geduld te oefenen om die te rijden. De aardverschuiving die in de F1 in 2016 met de GP van Spanje is begonnen zete zich door in Monaco.
Overmorgen, zaterdag, zijn er 's ochtends de derde vrije oefeningen, begint het al wat op racen te gelijken, om in de namiddag in de kwalificaties na Spanje de tweede aardbeving op ultrasoftbanden te beleven voor de "pole". Zondag gaat het om winnen ! En voor we het vergeten, Haryanto heeft om 14.20 uur voor een virtuele safety car gezorgd door de remzone te missen naar de chicane toe bij het uitkomen van de tunnel. Deze ochtend crashte Jolyon Palmer de eerste Renault, en deze namiddag (15.04 uu) reed Kevin Magnussen de tweede Renault in de muur. Monaco blijft een speelhol vol wolfijzers en schietgeweren, vol berm- en seksbommen.
Wie er zaterdag en zondag gaat intrappen is niet te voorspellen. Sergio Marchionne misschien, die rondwuift dat Ferrari wel eens uit de F1 zou kunnen gaan. Zo zie je maar dat iedereen oud wordt. Eer het echter zover zou komen zal eerst de jongste van "den hoop" Bernie Ecclestone (85 lentes) het grijsverzilverde hoofd moeten leggen. Je zal maar bij Ferrari werken en Maurizio Arrivabene heten, teamchef, Kimi Raïkkönen, wereldkampioen, Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen. En allebei een auto hebben die dwars is als een ezel. Het is allemaal Formule 1. Zaterdag en zondag, tornado's boven Monaco.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Renault dat dit jaar onder eigen naam terugkwam in de Formule 1 zal zijn meest geëvolueerde V6 Turbo Hybrid inzetten in de Red Bull van de Australiër Daniël Ricciardo. Max Verstappen moet het met de motor doen waarmee jij de GP van Spanje een weekje geleden won. In het eigen team met Jolyon Palmer en Kevin Magnussen zullen eerder accenten worden gelegd op het chassis. De ingenieurs moeten die 2" verschil tussen de snelsten zien weg te werken via chassis-perfecties. De Franse constructeur heeft in Kevin Magnussen een topcoureur maar in Jolyon Palmer eerder een goedbedoelende amateur. Aan "le bureau du tabac" schuurde hij de mooie gele bolide aan flarden. (wr/foto:Renault)
De TCR Benelux heeft gisteren een mooi eerste weekend beleefd op het Circuit van Spa-Francorchamps. Zelfs al heeft de regen de vierde en laatste sprint in het...water doen vallen, dan nog was het geleverde spektakel met de nieuwste generatie toerwagens er één om echt van te genieten. Na de Qualifying Long Race en de vier sprints waren Stéphane Lémeret, Tiago Monteiro en Honda (via het team Boutsen Ginion Team) de grote winnaars van dit eerste weekend.(wr/fotos: Kronos Events)