Wat Fiat-Chrysler ceo Sergio Marchionne als grootste hartewens had is gebeurd in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. Viervoudig wereldkampioen, de Duitser, Sebastien Vettel heeft de Ferrari SF16T over de Red Bull van Daniël Ricciardo. De Australiër zette aanvankelijk weer een kanontijd neer, als een schaduw gevolgd door Max Verstappen die driekwart van de FP3 op de tweede plaats stond. Dan werd het "de groten" te gortig. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, liet zijn Mercedes W07 op ultrasofts zetten en deed een gooi naar de snelste tijd. Hij strandde achter de Ferrari van Vettel.
Rosberg, Ricciardo knokten zo hard, dat Max-V in zijn Red Bull naar een minstens eerbare vijfde plaats werd gedwongen, net voor de Rus Daniil Kvyat die niets liever had gehad dan voorbij Verstappen te geraken. Ziin "speeltje", de tweede Red Bull, werd hem afgepakt en hij moest vanaf Spanje in de speelgoedauto Toro Rosso zitten, zoals Carlos Sainz jr het daar dit seizoen ook verder moet mee doen. Niettemin bezet de jonge Spanjaard de zevende plaats.
Een oudere Spanjaard, Fernando Alonso, voelt zich niet arm maar wel ongelukkig in de Mc Laren-Honda die hij maar op de elfde plaats kon zetten. Een veeg teken voor de kwalificaties straks om 14.00 uur. De Spanjaard vult wel zijn geldbeugel aan door bij Mc Laren te blijven, maar niet zijn palmares waarop nog plaats moest zijn voor een derde wereldtitel na de eerste twee (2005-2006-Renault). Nu wordt die wens waterachtig, want wijze Fernando is in F1-termen "niet meer piep". Tieners rijden voor hem uit. Button is al niet beter af. De toffe Jenson had plaats moeten ruimen voor Stoffel Vandoorne. Het zou hem hebben gesierd, want zijn wereldtitel in 2009 heeft hij eerder aan het vernuft van Ross Brawn te danken dan wel aan zijn eigen stuurvaardigheid.
Tot slot Renault die - voorlopig - achteraan blijft bengelen, Gutierrez in de Haas die St.Devote een kusje gaf, en een groeiende angst voor regen morgen in Monaco. Mocht het een echte "wetrace" worden, dan kunnen alleen de allergrootsten winnen. Voorlopig weigeren we Max Verstappen daarvoor in aanmerking te zien komen, hoewel het in de hoofden speelt. Tot straks, bij de kwalificaties voor de "pole". Die is in Monaco belangrijker dan elders. Zeker bij regen. Inhalen is dan zo goed als uitgesloten, tenzij men een "kamikaze" is. Maar die halen de meet meestal niet. Dus slibberend door de straten van het Prinsom schaatsen aan de leiding is belangrijk. Wie daarachter rijdt ziet geen steek meer.(Walter Rombauts/foto's:Mercedes, Renault)
|