Eerst het korte slechte nieuws. Max Verstappen crashte tijdens zijn millimeterwerk in Q1. Voorwielophanging aan diggelen. Veel werk voor de mecaniciens. Ook bij Felipe Nasr, motor opgeblazen. Beide gevallen goed voor twee onderbrekingen met rode vlag. Dan het goede nieuws. Verbeten chronogevechten om in de Q3 te geraken. Met felicitaties voor Fernando Alonso die de Mc Laren op de tiende plaats bracht.
Vervolgens de realiteit. Nico Rosberg vocht zich bliksemsnel tussen de vangrails door en maakte ei zo na dezelfde fout als Max-V. Maar net niet dus. De Duitser die morgen letterlijk voorbij zijn voordeur rijdt, kijkt vanop de tweede startplaats tegen een briljante Ricciardo aan. Het is de eerste "pole" die de Australiër in zijn loopbaan behaalt. Die met de beste Renaultmotor van het ogenblik rijdt. Er is dus goede hoop voor de echte Renault-coureurs Kevin Magnussen en Jolyon Palmer dat hun gele wagens weldra met een bewerkt chassis mee vooraan rijden.
Q3 werd geanimeerd doordat de Mercedes van Lewis Hamilton stilviel met een elektronische panne. De sterauto werd terug naar de pits gehaald, euvel vervangen, en weer de baan op voor een ijzingwekkend gevecht met de tergende wijzers van een chrono. De beloning werd een derde beste tijd, net voor Sebastian Vettel. Knap stuurwerk van Le Mans-winnaar 2015 Nico Hulkenberg die de Force India-Mercedes in de vijfde snelste wijzerstand plaatste. Kimi Räikkönen werd zesde maar wordt op de startgrid vijf plaatsen achteruit gezet wegens het vervangen van de transmissie. Daardoor start Alonso vanaf de negende plaats op de grid.(Walter Rombauts)
01. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) 1'13"622
02. Nico Rosberg (Mercedes) 1'13"791
03. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'13"942
04. Sebastien Vettel (Ferrari) 1'14"552
05. NIco Hulkenberg (Force India-Mercedes) 1'14"726
06. Kimi Räikkönen (Ferrari) 1'14"732
07. Carlos Sainz jr (Toro-Rosso-Ferrari) 1'14"749
08. Sergio Perez (Force India-Mercedes) 1'14"902
09. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Ferrari) 1'15"273
10. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) 1'15"363
|