De Spanjaard Carlos Sainz rijdt in 2021 aan de zijde van Charles Leclerc bij Ferrari voor twee jaar. Hij vervangt daar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die zich niet akkoord kon verklaren met een financieel verlaagd contractvoorstel van Ferrari voor één jaar nog. Het noodlijdende Mc Laren - vroeg staatsteun aan in UK maar werd geweigerd - trachtte met enkele miljoenen meer te bieden Sainz bij hen te houden. Vergeefs. Het is de Australiër Daniël Ricciardo die naar één van de meest historische renstallen in de voorbije 70 jaar gaat. Of dat een echte aanwinst is, laat ik een open vraag...
Wat Vettel gaat doen is onduidelijk. Een vijfde wereldtitel zit er nergens meer in en de wereld verandert met een kometenvaart. Ook voor Mick Schumacher, zoon van. Die gaat verder in de F2 en moet rijpen. Mochten zijn prestaties vorig jaar beter zijn geweest was hij een gepriviligieerde kandidaat bij het Italiaanse merk. Maar het is nog te vroeg. De F1 bestaat 70 jaar. Daarin werden 33 coureurs wereldkampioen. Met het gesukkel van 2020 lijkt het of een tijdperk wordt afgesloten. Eigenlijk is dat zo. De "Concorde Akkoorden" tussen FIA, F1 en Liberty Media moeten herschreven worden
Dat is verplaatst naar volgend jaar. De ouderen vertrekken, de jongeren, Verstappen, Leclerc, Sainz en andere Norris' nemen het op tegen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die "vermoeidheidverchijnselen" begint te vertonen. Een echte houdbaarheidsdatum van hem is niet bekend. Maar ook bij Mercedes rommelt er veel. Sportief en industrieel. En een Toto Wolff die met Aston Martin speelt... Er zitten meer virussen in de adderpoel van de F1. Ze noemen niet allemaal Corona en hun nummer is niet 19. (Walter Rombauts)
|