GP VAN OOSTENRIJK OP 5 JULI IS NU CONSTANTE VOOR F1 START
Er zullen op 13 en 14 juni de virtuele 24 Uren van Le Mans worden gereden. Om publiciteitsredenen vinden we op die deelnemerslijst klinkende namen. Zowel bij "coureurs" als merken. André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe, Porsche natuurlijk en een resem namen waarin ook die van Georges Russel figureert. Hij won vorige week de GP van Monaco. Virtueel dan. Het blijft aanmodderen, virtueel is onecht. Maar deze opvatting van simracing krijgt wel zijn plaats bij fans. We keren terug naar de slotracing en de Scalextric... Maar in de realiteit zal de karting en de Formule 4 de jonge spetters blijven opleiden. Tot héél misschien met een Lottokans in de F1.
Die begint volgens Liberty Media-baas, eigenlijk F1-boss, steevast op 5 juli 2020. Met de GP van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Mocht er zelfs één Covid 19-besmetting zijn, dan zal dat de race niet kunnen doen cancelen liet hij weten. Publiek is er niet, minder personeel maar natuurlijk wel de TV. Daarvan moet Liberty Media het hebben. Via de TV-rechten komen er dan toch wat centjes binnen. Ook de GP van België op 30 augustus gaat door zonder publiek. Degenen die al een ticket hebben kunnen dat gebruiken voor volgend jaar. De wet voorziet ook dat zij die dat willen, het betaalde bedrag moet worden terugbetaald.
In de herfst zouden we dan in Mexico zitten en wil Chase Carey het voorzichtig met publiek proberen. Hoever de WK-stand dan zal staan is een compleet vraagteken. Een zevende titel voor een verwarde Hamilton ? Hij is geschokt door wat in Amerika gebeurt. Samen met alle rechtgeaarde burgers. Mensen zijn gekleurd, geel, bruin, zwart, en ons eigen Europees wit is ook een kleur die kan ergeren. Door mijn job heb ik heel de wereld mogen zien.
Ik heb - buiten een twee uur durende gijzeling in Jemen door twee mannen met tronies en een kalasjnikov - geen verschil in "de mens" gezien. We willen wereldwijd allemaal hetzelfde. Maar dat kan niet omdat we met 8 miljard zijn. In mijn wereldreizen heb ik wel angstwekkende religies gezien. Geen enkele eigenlijk, ook onze "nette" katholieke niet, gaat vrijuit tegenover de gewone burger. Religie in de algemene zin crëeert angst onder de "onwetenden" en dat gegeven heeft filosoof Benedictus de Spinoza doen schrijven "dat de mens die door angst wordt geleid en doet wat goed is om te vermijden wat kwaad is, niet door de rede, het verstand, wordt geleid."
Ayrton Senna mocht dan volgens politiek verslaggever Jan Segers wel de rechtervoet van God zijn, de Heer heeft hem op 1 mei 1994 in de Tamburello-bocht in Imola dan toch teveel gas doen geven... Insiders weten dat Senna zéér gelovig was - is iets anders dan religieus - en zijn dood een heel apart verhaal is. Dus heeft Lewis Hamilton, als jongen uit een achtergestelde buurt naar zes wereldtitels, nog voer om te filosoferen. Hopelijk is zijn geest in evenwicht om te doen wat Michaël Schumacher deed: zeven wereldtitels, of de vijfde voor Vettel ? Maar met welke auto ? Mercedes...Renault naast Alonso... Bommeldingen naast elkaar. (Walter Rombauts)
VOLDONGEN NIEUWE F1-REGELS LATEN NOG VELE VRAGEN OVER
Het nieuwe F1-reglement voor 2021 is beklonken. Alle betrokken partijen zijn akkoord. Het is daarmee duidelijk dat deze edeldiscipline sinds het ontstaan van de GP's voor- en na WOI en na WOII sinds 13 mei 1950 voor de rest van de aardse geschiedenis een defintief showaangezicht krijgt i.p.v. de dieptechnologische zoektocht naar alsmaar meer technisch raffinement. Die vereenvoudigde gedachtengang maakt dat het jaarlijkse budget van 145 miljoen dollar nu voor vele teams haalbaar is. Mc Laren ontsloeg eergisteren 1200 werknemers waarvan er 70 tot de F1-crew behoorden.
FIA content, Liberty Media zéér tevreden. Nu komen echter de vragen pas. Want tot eind 2024 wordt er nog met de huidige 1,6 liter V6 Hybridmotoren gereden. Ze leveren 750 kW (1000 pk). Hoe gaat men ze ecologisch verder verdedigen.... ? Nu al zal worden geëvolueerd naar synthetische brandstof. Dat is een povere stap voorwaarts. Maar het blijft gaan over interne verbrandingsmotoren. Die hoewel ze onderling een gelijk concept hebben toch verschillen in prestaties geven. Zo wordt verwacht dat Ferrari over 20 pk meer zou beschikken dan "de anderen". Ingenieurs hebben niet veel speling. Enkel het verloop van de verbranding in de verbrandingskamer, de sturing daarin van de vlamwegen en de compleetheid van verbranding per arbeidsslag kunnen een concreet vermogenverschil geven. De uitgeoefende werkdruk op de zuiger bepaalt zowel vermogen als koppel.
Nu is de discussie voorgoed op gang getrokken wat de motor zal zijn tegen 2025. Wellicht goedkope, simpele krachtbronnen. Liberty Media wil aan de F1 het showgehalte doen primeren op technisch raffinement. Om op die manier meer wiel-in-wiel-duels te creëren, meer inhaalmaneuvers, een te indrukwekkende vorm van auto's "à la Indy" maken. Meer kleine constructeurs aantrekken om zo meer auto's op de grid te krijgen... Het zijn mooie maar andere doelstellingen dan degenen die uit het ontstaan, uit de wezenlijkheid van de oer-auto, zijn geboren. Ondertussen is de Formula E al zes jaar succesvol, poogt men in Le Mans bolides op waterstof aan de start te krijgen, verandert de F1 naar kermis om wellicht te eindigen als industriële archeologie in wat later de Aziatische 21ste eeuw zal genoemd worden in de geschiedenisboeken: het Covid-19-tijdperk. Waarin wordt verwacht dat de virtuele races in simulatoren ook ernstig worden genomen. Brood (voor Liberty Media) en Spelen (voor de fakers) zijn nooit weg geweest. (Walter Rombauts)
FORMULE 1 BELEEFT EINDE VAN EEN HISTORISCH TIJDPERK
De hoogste autosportdiscipline is haar aanzien kwijt. Na 70 jaar - eerste race 13 mei 1950 - en meer dan 1000 GP's is wat nu een "gezelschap" kan worden genoemd aan lager wal geraakt door zowaar virtueel GP's te laten rijden. Voortgaande op de media wordt verwacht dat zelfs puristen nog een "sérieux" van meenemen. Maar daar vergist F1-eigenaar Liberty Media zich schromelijk in. Toen ze in 2017 de Formule 1 overkochten van mede-aandeelhouder Bernie Ecclestone voor 31 miljard dollar hebben ze nooit kunnen denken dat een diep-technologische sport anders georganiseerd dient te worden dan de showspektakels waarin ze gespecialiseerd zijn. Een handbalwedstrijd is geen GP waarin 's werelds gesofistikeerdste autoconstructeurs zich in wagen. Mercedes, Ferrari (Fiat), Honda en Renault. Hun budgetten draaiden om en rond 500 miljoen dollar om een seizoen met twee auto's, minstens tien motoren, twee piloten, mecaniciens, hotels e.a. snuisterijen te dekken. Nu is afgesproken dat het vanaf 2021 nog 145 miljoen dollar mag kosten. Williams, Mc Laren, Racing Point en Alfa zijn aan de bedelstaf.
Williams vroeg steun aan de Britse overheid en kreeg die niet. Net zo min als Mc Laren. Deze laatste had bij het uitbetalen van Ron Dennis zelfs al de historische collectie renwagens in pand moeten geven. Nu kunnen ze nog de vestiging in Wokin zelf als onderpand aanbieden.... Liberty Media gaf aan de F1, struikelend als kleuters die leren lopen, een steun van 1,4 miljard dollar. Hopende dat niet Renault, niet Mercedes en met hen ook niet Ferrari de F1 de rug zou toekeren. Maar Renault zit industrieel in nesten, Mercedes heeft 12 miljard dollar geleend om zijn "straatauto-productie" te beveiligen. Ze promoten elektrische auto's voor de consument maar rijden in de F1 zoals ook de anderen met een 1,6 liter V6 Hybrid motor. Met interne verbranding van zogenaamde "handelsbenzine" met octaangetal 102 en een densiteit van 84 tegenover 72 à 74 in deze die uit de pompstations komt.
Met een budget van 145 miljoen dollar hoopt Liberty Media ook "kleinere" constructeurs aan te trekken. Het is ironisch dat het Red Bull-team het merk Aston Martin in zijn banier voert. Een historisch merk dat op apegapen ligt, erger happend naar geldlucht dan een coronapatiënt, om nog enige bewegingen te kunnen maken... Vettel is weg bij Ferrari. Hij wordt geciteerd voor Mercedes en Renault. Bij Mercedes zou hij samen met Hamilton liefst tien wereldtitels verenigen met het merk dat sinds de V6-motoren in 2014 zes wereldtitels bij de constructeurs op zak heeft. Bij Renault zou hij de motor terugkrijgen waarmee hij bij Red Bull zijn vier wereldtitels heeft veroverd.... En Liberty Media snakt maar naar één ding: dat op 5 juli en 12 juli de GP's van Oostenrijk kunnen doorgaan zonder publiek. Dan ontvangen ze toch een centje aan televisierechten. Bernie Ecclestone (88) zegt wijselijk alles te vergeten voor dit jaar. Als de "paus" spreekt, moet men toch minstens eens luisteren, ook al is men niet gelovig. (Walter Rombauts)
GP VAN BELGIË ZOALS TER PLEKKE VANUIT LUIE ZETEL, SPOOK-GP'S...
De Formule 1 is zotgedraaid. Mc Laren wil zijn historische collectie racewagens die in Wokin staan in pand geven om aan geld te geraken. De Waalse regering, althans de voorname politici ervan, hebben zich op de knieën gegooid voor Liberty Media om toch maar een GP van België te hebben in Francorchamps. Er bevonden zich eerder enkele gekken tussen die voorstelden om de race "omgedraaid", tegen de wijzers van de klok in te laten rijden. Limburger Max Verstappen heeft dat geprobeerd en gezegd dat zoiets niet gaat. De "Raidillon" naar beneden nemen, dat gaat niet. Dat wist ik al twintig jaar geleden. Toen reed de all-rounder-piloot van wereldklasse, Marc Duez, Francorchamps "andersom". Eigenlijk om een hoofdredactrice van een Franstalig autoblad te versieren. Voor het blad én de dame. Het ging niet, geen één van de drie mogelijkheden.
Nu wordt de GP van België op 30 augustus 2020 zonder publiek gereden. Wél met de hele crew van ingenieurs, teambazen, baan- en standcommissarissen, medische dienst, mecaniciens en alle "aanhangsels" die zo'n kring met zich brengt. Maar die dragen een zichtbaar masker, dus het Covid 19 virus ziet direct of het een eerlijke dan wel een voor het leven gemaskerde persoon is. Volgens de laatste tellingen lopen er weldra 8 miljard rond op deze planeet en de productie stopt niet. Ze is erger dan 1 op 1. Fans - en ik ook - zullen thuis op TV de F1 race zien. Voor zover nog mogelijk, weinig interessant. Maar Liberty Media kraait viktorie. Want er komt wat geld binnen. Dat van de tiketten die voor dit jaar al verkocht waren niet meegrekend. Want de bezitters van een "GP 2020"-ticket mogen dat voor 2021 laten tellen....Indien in de plaats geld wordt teruggeëist dan zal dat gaan via een ingewikkeld formulier in te vullen en daarvan zéér goed de kleine lettertjes te lezen.
Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017, heeft momenteel nog maar iets van een 40 miljoen dollar aan inkomsten gekregen tegenover 268 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Net als Williams, Mc Laren, Formule 1 Point en...Mercedes zijn de Amerikanen op zoek naar geld. Ook voor hun commerciële sector hebben ze 12 miljard dollar gaan lenen, terwijl China (lees vooral: Geely, Volvo, Smart...) ook al meer dan 10% aandelen in Daimler-Benz hebben.. Los van dat verhaal zal het F1-seizoen starten op 5 juli in Oostenrijk op de Red Bull Ring, en zien we onze GP op 30 augustus 2020 vanuit onze luie zetel.
Er mag één troost bij worden vermeld: ook op alle circuits over de hele wereld, ter plekke, kijkt iedereen naar de televisie. Dus voel u niet gefrustreerd. Ooit zat ik in de perstribune in Suzuka voor de GP van Japan. Links naast mij zat Jean-Marie Balestre, "Pressident van de Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) mee naar TV te kijken. "C'est un beau sport, n'est-ce pas ?", stootte hij me aan. Tot Senna en Prost elkaar vastreden tot stilstand. Toen zei de bigboss van de FIA ademhappend tegen me "nu moet ik echt eens daar beneden gaan kijken..." Ik keek voort TV en vroeg na de race aan Senna, Prost en Jean-Marie Balestre wat er precies was gebeurd. Ik had alle antwoorden om mijn werk als beroepsjournalist te doen. TV doet wonderen. Ook binnenkort tijdens het weekend van 30 augustus 2020. Het schrikkeljaar. (Walter Rombauts)
CARLOS SAINZ JR VERVANGT VETTEL BIJ FERRARI, RICCIARDO NAAR MC LAREN
De Spanjaard Carlos Sainz rijdt in 2021 aan de zijde van Charles Leclerc bij Ferrari voor twee jaar. Hij vervangt daar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die zich niet akkoord kon verklaren met een financieel verlaagd contractvoorstel van Ferrari voor één jaar nog. Het noodlijdende Mc Laren - vroeg staatsteun aan in UK maar werd geweigerd - trachtte met enkele miljoenen meer te bieden Sainz bij hen te houden. Vergeefs. Het is de Australiër Daniël Ricciardo die naar één van de meest historische renstallen in de voorbije 70 jaar gaat. Of dat een echte aanwinst is, laat ik een open vraag...
Wat Vettel gaat doen is onduidelijk. Een vijfde wereldtitel zit er nergens meer in en de wereld verandert met een kometenvaart. Ook voor Mick Schumacher, zoon van. Die gaat verder in de F2 en moet rijpen. Mochten zijn prestaties vorig jaar beter zijn geweest was hij een gepriviligieerde kandidaat bij het Italiaanse merk. Maar het is nog te vroeg. De F1 bestaat 70 jaar. Daarin werden 33 coureurs wereldkampioen. Met het gesukkel van 2020 lijkt het of een tijdperk wordt afgesloten. Eigenlijk is dat zo. De "Concorde Akkoorden" tussen FIA, F1 en Liberty Media moeten herschreven worden
Dat is verplaatst naar volgend jaar. De ouderen vertrekken, de jongeren, Verstappen, Leclerc, Sainz en andere Norris' nemen het op tegen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die "vermoeidheidverchijnselen" begint te vertonen. Een echte houdbaarheidsdatum van hem is niet bekend. Maar ook bij Mercedes rommelt er veel. Sportief en industrieel. En een Toto Wolff die met Aston Martin speelt... Er zitten meer virussen in de adderpoel van de F1. Ze noemen niet allemaal Corona en hun nummer is niet 19. (Walter Rombauts)
F1 VAN START OP 5 JULI IN OOSTENRIJK, ZO WORDT GEPLAND...
De eigenaars van de F1 hebben 1,4 miljard dollar voor de teams uitgetrokken. De verdeelsleutel is me niet bekend, maar de centjes moeten kleine teams behoeden om van onderuit het vizier van de de televisiecameras te schuiven. Die zouden terug gaan draaien op 5 luli met een eerste GP, die van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Een weekend later zou dan de tweede GP op dezelfde plaats doorgaan. Eveneens zonder publiek. Het zal een raar gevoel zijn voor iedereen en ik stel me de vraag of de twaalf resterende GP's die gecomprimeerd dit jaar nog zouden worden afgerond nog wel als een volwaardig wereldkampioenschap F1 kunnen doorgaan.
De F1 is op zich al verminkt door de interne meningsverschillen op zowel technisch, economisch als financieel vlak. De overeenkomst om het vanaf 2022 met 145 miljoen dollar te doen als maximumbudget is enkel een poging van Liberty Media om "volume-merken" trachten te verleiden in de F1 aan bod te laten komen. De dreiging dat Mercedes, Renault en Honda de F1 zouden verlaten is reëel. Hun producten die ze wereldwijd aan de man willen brengen stemmen niet meer overeen met het technisch profiel van de V6 Turbo Hybrid die tot eind 2024 als interne verbrandingsmotor dienst zal doen. Mercedes, Renault en Honda willen mee de elektrische toer op en dat is totaal contradictorisch.
De huidige F1 krachtbronnen zijn in 2014 opgevoerd en verbruiken vandaag tweederde minder brandstof dan toen en leveren 750 kW (1000 pk) als de hele "verbrandingswinkel" perfect functioneert. Maar dat spreekt heden ten dage geen mens meer aan. Gesteld dat de structurele ontbinding van de F1 (met de nieuwe Concorde Akkoorden van 1921) verder gaat en autoconstructeurs die discipline verlaten, dan lonkt ofwel de Formula E als alternatief of een nieuwe "stunt" om de 24 Uren van Le Mans te winnen. De term "Hypercar" duikt meer en meer op. Porsche werkt er hard aan, Toyota ook, en in de "l'Automobile Club de l'Ouest" wordt goed nagedacht over de reglementaire vervanging van de LMP1.
De lagere klasse, de LMP2 zit de denkers wat dwars want die heeft nu de jongste jaren opgang gemaakt en begon stilaan te azen op een algemene zege bij het minste falen van de schaarser wordende LMP1's. Nu even terug naar de F1. Voor wie het nog niet wist: Max Verstappen wil winnen in Spielberg en ook wereldkampioen worden. Maar dat is al op alle pamfletten, bijna sneller dan een virus, rondgeflyerd. (Walter Rombauts)
De autocoureur die sneller kon dan zijn renwagens, Sir Stirling Moss, is vanochtend op 90-jarige leeftijd vredig overleden in het bijzijn van zijn vrouw die altijd voor hem zorgde. Zijn palmares opsommen is onbegonnen werk. Hij werd geboren op 17 september 1929 en dubuteerde in de Formule 1 in 1951 met HWM en dat in de GP van Zwitserland. Hij werd direct opgemerkt en behoorde tot de weinige coureurs die ook met een Connaught reed. Zijn gloriejaren worden door velen gezien toen hij in 1954 en 1955 met Juan Manuel Fangio bij Mercedes reed. Hij won in die jaren alleen de GP van Engeland in Silverstone. Als "gift" van Mercedes voor het feit dat hij verder alle races achter de uiteindeijk vijfvoudige Argentijnse wereld kampioen reed. Ook al kon hij sneller....
De grootste triomf van de Brit die 66 GP's reed en nooit wereldkampioen werd, is wellicht de Mille Miglia in 1955 van Brescia naar Brescia met de 300 SL met het nummer 722. Zijn ploegmaat Denis Jenkinson, zogezegd navigator spelend, zei ooit dat Stirling zo snel reed dat hij niet meer over het dashboard durfde kijken en het letterlijk in zijn broek deed. Een andere triomf beleefde hij in 1961 in de GP van Monaco waarin het opnam tegen de eerste Ferrari's met de mid-rear-engine in navolging van Cooper en Mc Laren. Met een "afgeleefde" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team zette hij eerst de "pole". Ieder's mond viel open van verwondering ! Dit tegen die nieuwe haaienneuzen van Ferrari....?!
In de race zelf, 100 ronden lang nog, verpletterde hij zowel de twee Ferrari's van Ritchie Ginther en Phil Hill, als ongeveer iedere ronde zijn eigen ronderecord. Vanuit de pits maande Rob Walker hem iedere ronde aan de auto te sparen... Volgende ronde door de micro's: Stirling Moss verbetert zojuist zijn eigen ronderecord. Ritchie Ginther kon in één ronde dezelfde tijd rijden: 1'36"3 over toen 3,138 km tegen een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h.
Stirling Moss' profiel is met deze twee anekdote's onderbelicht. De man was zo snel in een racewagen dat geen enkele constructeur een machine kon ontwerpen die de coureur kon temmen. Tony Vander Vell heeft het met Vanwall geprobeerd, BRM heeft een poging gedaan... In een GP van Brussel had hij een fotofinish met Jack Brabham, in een GP van Nederland reed hij platte band en verloor vier ronden op Brabham. Toen Brabham werd afgevlagd, kwam Moss uit de laatste bocht. Hij had vier ronden op de Australiër ingelopen, terwijl Zandvoort in vuur en vlam zettend. Hij won 16 GP's, stond 16 keer in "pole", was viermaal vice-wereldkampioen, maar bovenal de snelste autocoureur uit dat vervlogen tijdperk. Als het waar is, zei hij tegen zijn vrouwtje dat hij moe was, leunde achterover en sloot zijn mooie ogen. Dat was het volgens de persversie. Vanochtend, met Pasen. (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
BERNIE ECCLESTONE WORDT NOG EENS VADER, ZIJN F1 GERAAKT AAN DE BEDELSTAF
Het is in maart 2017 gebeurd. Het Amerikaanse poehaa-bedrijf Liberty Media kocht voor 31 miljard dollar de Formule 1 van de CVC-investeringsgroep waarin grootmeester Bernie (89 nu) zowel in de praktijk als achter de schermen de lakens uitdeelde. De Yankees hielden uit eer nog één jaar Bernie Ecclestone als "adviseur" maar braken eerder hun woord. Ross Brawn en Bernie Ecclestone, die elkaar rauw lusten kwamen niet overeen. De uniek begaafde F1-ingenieur Ross' perceptie won het van Bernie's Napoleon-gestalte. Ross Brawn, in 2009 met zijn eigen geconstrueerde auto "Brawn", met Jenson Button wereldkampioen bij piloten én constructeurs kreeg de titel van "sportdirecteur van de F1". Wijs besluit want onder de kermismakers bij Liberty Media bevonden zich geen kenners die aan het eind van de Concorde Accoorden, dit jaar 2020 op 31 december a.s. in 2021 met een "nieuwe F1" konden komen. Er is ondertussen een nieuwe auto die nog wel tot eind 2024 moet rijden met de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid.
Een contradictie vermits de grote betrokken autoconstructeurs, op Ferrari na, handelsgewijs de elektrische auto promoten. Dat zijn Mercedes, Honda en Renault. Daarmee begint het verhaal. Met als kantelpunt de onbedwingbare coronacrisis (Covid 19) die de Formula 1 en héél de wereldwijde autoindustrie heeft ontwricht, en de weldra gelukkige sterke "papa" van Bernie's nieuwe baby. De van gestalte kleine reus heeft dat kind niet alleen verwekt. Blauwe pilletjes en wetenschappers in het ondoorgrondelijke vrouwelijke "zijn" hebben dat wonder tot stand gebracht. Bernie Ecclestone lacht in zijn vuistje.
De ongelikte beren van Liberty Media zien al 9 van de 22 geplande races van de kalender verdwijnen. Ze trachten de GP van Frankrijk op 28 juni a.s. nog te verwezenlijken, en dan de rest samenproppen op een mini-kalender om toch nog enige aanspraak te maken op de getekende televisie-contracten. Als er geen races zijn, betalen de sponsors natuurlijk niet. Hiemee begint het tweede luik waarin de F1 aan de bedelstaf dreigt te geraken als ze geen geld kunnen lenen. Maar dat zal wellicht wél kunnen. Volgens het zakenblad "Forbes" heeft Liberty Media 400 miljoen dollar in kassa en is er nog een niet opgenomen krediet van 500 miljoen dollar. Zo zou de "Formule One Group" hen kunnen lenen... Maar de thriller wordt nog spannender.
Er dreigen constructeurs uit de F1 te stappen. Wegens de tegenstrijdigheid van hun interne verbrandingsmotoren tegenover de elektrische trends. Maar ook omwille van centen. De kleinere teams zoals Williams, Racing Point en zelfs het destijds toonaangevende Mc Laren hebben bij de Britse regering om financiële steun gevraagd. Daimer-Benz heeft een lening van...12 miljard dollar genome omwille van de huidige crisis. De Formule One Group is akkoord dat het maximumbudget op jaarbasis vanaf 2021 niet meer dan 135 à 150 miljoen dollar mag bedragen. Ferrari en Mercedes zijn tegen. Ze beweren dat met dat budget geen volwaardig F1-team kan worden onderhouden. Liberty Media, de huidige eigenaars, zien dat anders.
Ze hopen dat met een laag jaarbudget meerdere autoconstructeurs (lees: die van volumeproducenten) in de F1 zouden komen. Dat er mettertijd "naaimachinemotoren" in de bolides zullen zitte schrikt hen niet af. Als de paardenmolen er maar kleurig leuk uitziet en draait. Dan wordt de "flosch" en centen gepakt. Aston Martin komt, maar heeft weer zijn eigen apart financieel verhaal mee... AlphaTauri verliest iedere race die niet wordt gereden 2 miljoen dollar. We kunnen nog een poos verder gaan. Alleen Ferrari is zogoed als zorgeloos. Ze verkopen 10.000 auto's per jaar, een terugkeer naar Le Mans wenkt, en ze zullen altijd dat geld krijgen wat voor een altijd aanwezigheid in de F1 hun én dit vetorecht geeft. Alleen in de eerste GP uit de moderne F1-geschiedenis was Ferrari niet aanwezig: Silverstone, 13 juli 1950, gewonnen door Farina in een Alfa Romeo.
Dus als de F1 geld kan lenen kan nog één en ander worde gered dit jaar. Althans theoretisch. Bernie Ecclestone zegde onlangs dat het beter zou zijn het seizoen 2020 te schrappen. Als de "paus" dat zegt - zoals Nieuwsblad journalist Jacques Beuckelaers Bernie altijd omschreef - dan zou er best iets van worden geloofd. Al was het maar dat een virus de pretentieuze mens dwingt naar hogere, verborgen, krachten te zoeken. Ikzelf geloof dat alles scheikunde is. Een intense, immens grote wereld van miniscule wezentjes, atomen, kleiner nog, bacterieën en virussen waarin wij als soort ons oppermachtig over voelen. Covid 19 heeft de wereld in al zijn plooien op zijn gat gezet. Straffer dan de Lehman Brothers in 2008. Dat waren nog zichtbare symptomen. Nu zal negatieve rente en de verdere geldroof van banken op de consument niet meer helpen. Maar het ging over F1 en wanneer de eerste race wordt gereden. Niet de virtuele, wél de echte waarin zelfs de grootsten hun poep dichtnijpen als ze op de eerste bocht afstormen. Maar dat verschijnsel ziet niemand. Maar het is iedere race - overal in alle disciplines - altijd aanwezig. Alleen de verstandigsten kunnen zich in die situatie ontspannen. Nu zijn de F1-coureurs min of meer gerust. Hun bazen niet, vragen loonsafstand van piloten en werknemers. Ze mogen straks lenen. Misschien gunt Bernie hen wel een duitje. Want het waren - bijna allemaal - zijn kinderen. Ze moesten alleen niet "papa" zeggen. (Walter Rombauts/Foto:wr)
LAURENS VANTHOOR, FAMILIEMAN ALS VETTEL, GELIJKWAARDIG ALS AUTOPILOOT
Tien jaar geleden had ik het genoegen "portier" te mogen spelen voor alle "acteurs", journalisten, constructeurs, piloten, buitenslapers, profiteurs en fotografen aan de ingang van de paddock van Zolder. De toestroom werd veroorzaakt omdat dan de eerste editie van "Clean Week 2020" op het Limburgs asfaltlint doorging. Wijlen Marc Martens, voordien één van mijn Keesings-redacteurs, was de bedenker van een samenkomst met alle groene concepten die in een auto denkbaar zijn. Tot en met ene die op frietolie reed. Laurens Vanthoor diende zich aan in een zilverkleurige VW Scirocco die hem pastte als een goed gesneden maatpak.
"Goeiemorgen Mijnheer Vanthoor" zei ik, want de omstaanders kenden de Limburger niet en ik had met hem al wat journalistieke contacten gehad in zijn prille beginjaren. In één van onze babbels vroeg ik hem eens, gesteld dat hij de keuze had, of hij in de Formule 1 wilde geraken, dan wel bijvoorrbeeld de "24 Uren van Le Mans" winnen....? Hij keek me aan, vond het misschien een nogal domme vraag, en zei resoluut "Formule 1". Ik antwoordde hem dat zoiets moeilijk was en hij "werkzekerheid" zou hebben in de sport-prototypes, alles wat nu WEC wordt genoemd. Hij bleef op de F1 mikken.
In 2018, toen al 26 geworden, won hij zijn klasse in de 24 Uren van Le Mans met een Manthey-Racing Porsche 911 GT3 R. Een roze auto met het nummer 92. Vorig jaar - 2019 - werd hij in diezelfde machine tweede in de klasse. Hij is nu als "IMSA Weather Tech Sportscar Champion" fabriekspiloot, "worksdriver" heet dat mooi, bij Porsche en woont samen met vrouwtje Jacqueline, moeder van Emily, in Stutttgart zodat hij snel zowel in Weissach - het ontwikkelingscentrum van Porsche - als desnoods op de Nürburgring kan zijn.
Huidige F1-piloten en ook degenen die naar de Formula E zijn getrokken, zijn nu blij mochten ze een auto met Laurens Vanthoor delen. Menselijk gezien komt zijn profiel het best overeen met dat van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dat is ook een familieman die bewust de respectloze massa mijdt om zijn privacy een beetje te vrijwaren. Laurens is dan geen wereldkampioen F1 geworden, zoals Vettel, maar ze kunnen op gelijke hoogte staan. Omdat titels op zich minder zeggen dan een menselijke levenshouding. Daarom is Laurens ook een wereldkampioen. Als je hem nu zou vragen of hij nog Formule 1 zou willen ? Ik zie hem al zijn tanden blootlachen. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
NOOIT EERDER VERTOONDE ONTREDDERING VAN AUTOINDUSTRIE
De impact van het Coronavirus laat zich gevoelen in de fijnste vezels van de Europese- en wereldautoindustrie. Minstens 2,6 miljoen werknemers zullen er direct door worden geraakt. Ze worden gevolgd door minstens 5 miljoen betrokkenen uit de toeleveranciers. Ook de Formule is in zijn Wereldkampioenschap 2020 verminkt, eender welke de eigenaars Liberty Media er willen aan sleutelen. Tot "virtuele races" toe zoals vanavond in Bahrein. Ook de 24 Uren van Le Mans zijn voor hun 88ste editie naar 19 en 20 september uitgesteld. Wat maakt dat de coureurs langer in het gevaarlijke duister moeten koersen. Het lijstje is om te wenen als wordt gezien dat de GP van Monaco definitief van de kalender is afgevoerd. Er resten nog vijftien voorlopig. Met - misschien - 20 auto's aan de start, zonder méér autthentieke figuren als Hamilton of Vettel. Alleen pubers die jong hebben geleerd aan de poten van de stoelen hun superieuren te zagen. Zonder schroom vadermoord konden begaan. De grid staat er vol van. Op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na.
Een virus, ontstaan in het Chinese Wuhan, de laatste van een grote vijftigjarige coronafamilie en daarom als jongste de naam Covid-19 gekregen. Wegens te weten over welk Coronavirus het precis gaat... Wie vandaag welke auto ook koopt steelt zijn eigen kapitaal. Tenzij je d'r zoveel hebt dat "het object" een welkome compensatie vormt voor eerder geleden schade... Wie slim denkt te zijn en vandaag al een Hyundai of Mercedes op waterstof te kopen heeft in het diepst van de vandaag bekende wetenschap gelijk. Maar waar gaat hij tanken ? En is die brandstof "groen" gemaakt ?
Twijfel, of angst doet de vraag rijzen waarom onze oppermacht niet meteen groene mensen op zijn planeet Aarde zette. Adam wéét er zeker iets over, Eva alleszins, of bijna alles. En de slang symboliseert datgene waarmee wij vandaag in concreto zijn geconfronteerd. Gevangenen in ons "eigen" huis, altans dat van de successie, de staat of de banken. De verwittiging van 2008 was niet genoeg. Nu pas wordt het boek definitief opengeslagen.
Naar Dostojewski's meesterwerk "Schuld en Boete". Velen onder ons zullen die vingerwijzing niet aankunnen, die spiegeloefening. Kunnen wij als "geglobaliseerde" wereld verder auto's maken zoals medeburgers kinderen in serie maken...? Ik druk voorzichtig de vrees uit dat daarop "neen" moet worden geantwoord. Ook die autowereld splitst zich in twee. Voer voor begoeden en transport voor de arbeidende. Hier stopt het, want aanvankelijk ging het over de patstelling tussen de autoindustrie en de nieuwe wereldorde die zich duidelijk heeft aangediend. Losgeweekt van wat na WOII "democratie" werd genoemd. Voor alle duidelijkheid: in Europa - niet hetwelk men verenigt noemt - maar wel dat waar nog wordt gewerkt, zijn direct en indirect 14 miljoen mensen voor hun inkomen afhankelijk van de autoindustrie. Die heeft het vandaag zéér moeilijk. (Walter Rombauts)
LEGALE GOOCHELTRUUK VAN MERCEDES AL VERBODEN VOOR 2021
Gert Vermersch, de enige Nederlandstalige journalist die zich F1-gemachtigd mag noemen, heeft met zijn kwaliteiten bijgedragen tot De Standaard die vooralsnog ontsnapt aan de pamfletten die andere kranten zijn. Behoudens "De Tijd" natuurlijk. Hij resumeerde de drie voorbije testdagen in Barcelona als 1. Hamilton schittert. 2 Mercedes tovert met een in- en uitschuifbare stuurkolom die de wielgeometrie verandert. De FIA heeft het vernuftige systeem al legaal genoemd maar er tegelijkertijd voor gezorgd dat het voor 2021 wordt verboden. Zowel Mercedes als Hamilton hebben in Barcelona de basis gelegd voor een zevende wereldtitel bij coureurs en constructeurs, sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid-motoren ingang vonden. Deze krachtbronnen, wellicht gevoed met synthetische benzine, zullen nog tot eind 2024 worden gebruikt.
Nu even naar de essentie van het DAS-systeem van Mercedes. "DAS" staat voor Dual Axis Steering. De wielen van een auto bollen - gelukkig - niet recht. Ze worden gestuurd door vijf belangrijke wielhoeken die samen de geometrie van de sturende wielen wordt genoemd. Ze zijn Camber (wielvlucht), Caster (askanteling), Toe-in (Toespoor), Toe-Out (Uitspoor) en de King Pin Inclination (Askanteling) die bepaalt hoeveel graden het wiel vooruit loopt t.a.v. de loodrechte lijn op het wegdek. In de bochten heeft men grip nodig en is het zaaks dat deze vijf hoeken correct ingesteld zijn. Op lange rechte lijnen, zoals o.a. die van 1,5 km van Barcelona vormen die dwarskrachten op de banden een remmend effect. Ze verhogen de bandenslijtage en tevens de neerwaartse druk waardoor aerodynamisch minder topsnelheid kan worden afgedwongen.
Het systeem van Mercedes zorgt er nu voor dat in bochten de voornoemde belangrijke wielvlucht behouden blijft, maar in lange rechte lijnen de voorwielen honderd procent paralell aan elkaar rollen. Met minder bandenslijtage en een hogere topsnelheid als eindresultaat. De andere teams, Ferrari, Red Bull en de "best of the rest" zijn door Mercedes een neus gezet nog voor het seizoenbegin op 15 maart a.s. in Australië ! Natuurlijk zit Mercedes, of beter gezegd Daimler-Benz met een gigantisch probleem.
Chinese inmenging voor 12% in dat moederbedrijf, deelname aan de Formula E die haaks staat op het gebruik in de Formule 1 van interne verbrandingsmotoren... De kans is héél groot dat Mercedes en Hamilton zich nog één jaar tot kampioenen kronen, maar in 2021 - Mercedes althans - de handdoek in de ring gooit voor de zogenaamde nieuwe Formule 1. Dit jaar, 2020, is het laatste jaar waarin de Concorde Accoorden van toepassing zijn. Daarna heeft Liberty Media de vrije hand op alle gebied. De stap van de "schoonste" 70 jaar uit zowel de Formule 1 als de hele wereldgeschiedenis naar de "bots-autootjes" zal snel zijn gezet. Bernie Ecclestone en alle kleine groten uit de F1 zal de jeugd moeten googelen om te weten waarover het ging. Iets kan ik er al van verklappen: Grootheid !!! Fangio, Moss, Clark, Graham Hill, Senna, Schumacher. De autosportwereld wacht op het vervolg. (Walter Rombauts)
Meer dan 4900 mensen nemen deel aan de kwalificaties van de "2020 Porsche Esports Supercup" in wat de "Porsche iRacing Cup" wordt genoemd. Dat zijn er meer dan het dubbele van vorig jaar. De kwalificaties sluiten af op 2 maart a.s. en vervolgens zullen op elf virtuele circuits de races worden "gereden". Scalextric-liefhebbers bergen best massaal hun 20-eeuwse banen op. Bertrand Gachot zei het vroeger al eens om te lachen: "Een écht snelle ronde in bijvoorbeeld Monaco is net als thuis op een videospelletje. Intussen is iedere autosportliefhebber ervan op de hoogte dat door F1-piloten al meer dan twintig jaar op simulators wordt getest. Hieronder volgt de kalender. (Walter Rombauts)
De auto begon toen Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1996 de van Nicolas Otto uitgevonden verbrandingsmotor in hun voertuigen plaatsten. Vanaf toen nam de motor met interne verbranding vorm aan. Voordien waren de paardenkoetsen op elektrische aandrijving overgeschakeld en de eerste Porsche was een elektrische; de befaamde Löhner-Porsche. Lang voordien had Nicolas Cugnot, een Frans genie-ingenieur in 1769 al de trend van "automobiel", zelfbeweger, gezet met een driewielige stoomaangedreven machine die tegen 4 km/h een kasteelmuur nabij Parijs ramde. Het eerste auto-ongeval !
Maar Henry Ford gaf de wereld de "T" die iedereen die werkte kon kopen. Later zou Rudolf Diesel zijn stempel drukken op een zelfonsteker die tot 33% rendement leverde tegenover de benzinemotoren slechts aan 26% geraakten. Adolf Hitler werkte een basislegger van de Kever weg omdat deze een Jood was en liet Ferdinand Porsche de wereldberoemde "Beetle" ontwerpen, na WO II gevolgd door de Porsche 356, het merk uit Weissacht dat recent zijn 70ste verjaardag vierde.
In 2007 verbaasde Elon Musk met de eerste Tesla (naam ontleent aan het Kroatische genie Nicolas Tesla). Die eerste voor serie bestemde puur elektrisch auto was op een Lotus Esprit-chassis ineen geknutseld. De wereld lachte erom. Vandaag niet meer...Tesla heeft naar verluidt een beurswaarde van 85 miljard en alle Westerse constructeurs staan na 130 jaar weer aan "0". Ook letterlijk stil in de files. De zelfrijdende auto geeft hoop, maar luidt het einde in van emotie, romantiek en sportiviteit.
De auto is vanaf nu geen genotsmachine meer. Robotten dreigen de rol van de man over te nemen. Einde van een verhaal en geen zin meer om er een vervolg aan te breien. Het Westen heeft verloren door niet vooruit te kijken. Natuurlijk zullen ze hun software bij de Apple's, Google's, Sony en anderen van deze wereld kunnen kopen. Maar "den automobiel" zal nooit meer hetzelfde zijn. Om met geredelijke zekerheid te eindigen met waterstof in een interne verbrandingsmotor. Dan is de cirkel rond. Er zal alleen waterdamp uit de uitlaat komen, net als bij de fardier van Cugnot. (Walter Rombauts)
MAZDA MOTOR COROPATION BESTAAT 100 JAAR, VAN KURKFABRIKANT TOT VERNUFTIG AUTOBOUWER
Op 30 januari j.l. vierde Mazda zijn honderdjarig bestaan met een ceremonie in het hoofdkwartier in Hiroshima. Daarmee werd een eventrijk jaar op gang gevierd. Op het Salon van Genève 2020, het salon der Salons, zal het merk zijn verleden en toekomstvisie in de verf zetten. De van oorsprong kurkproducent is sinds 1920 gedreven door een samurai-moed om conventies in vraag te stellen. Mazda neemt altijd voorsprong in nieuwe technologieën en stijlrichtingen waarvan de concurrentie vreest ze niet te kunnen invullen.
Zo was Mazda het eerste Aziatische merk dat Le Mans won in 1991 (Weidler, Gachot, Hebert), maar ook de 24 Uren van Francorchamps met de RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) in 191. Mazda lanceerde als eerste een Wankelmotor in een seriemodel, de iconische Cosmo Sport 110S. Deze motor werd later tot rotary-engine omgedoopt terwijl hij ook al de vorige twee internationale knaloverwinningen had behaald. Mazda creëerde ook 's werelds meest verkochte tweezitroadster, de MX-5 waarvan sinds de lancering in 1989 meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht. De klap op de vuurpijl kwam echter toen recent Mazda de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking in de Skyactiv-X erd geconcretiseerd.
Honderd jaar geleden was Mazda een kurkproducent uit Hiroshima, tot de industrieel Jujioro Matsuda in 1921 de leiding over de Toyo Cork Kogyo Ltd overnam en de onderneming omvormde tot een producent van machinegereedschap en iets later van auto's.
Het eerste model, de Mazda-Go, was een pick-up met drie wielen die in 1931 werd gelanceerd. Hij bleek onmiddellijk bijzonder populair. Jaar na jaar werd dit voertuig verbeterd. Zo kreeg hij in 1938 een toen innovatieve versnellingsbak die het brandstofverbruik met liefst 20% neerhaalde. Na WO II werd de pick-up productie slechts enkele maanden na de kernaanval op Hiroshima hervat.
Ook na de tweede wereldbrand lag de klemtoon op bedrijfsvoertuigen. Het was nog wachten tot 1960 voor Mazda zijn eerste personenwagen lanceerde, de R360. De auto scheerde hoge toppen in het opkomende Japanse kei-car-segment en plaveide de weg voor het succesvolle gamma personenwagens dat Mazda vandaag aanbiedt.
Of Mazda nu het onmogelijke waar maakt in de autobouw - zoals ze in een persbericht stellen - is wat overdreven. Maar tja, dat is autojournalistiek, superlatieven lanceren om toch iets op het eind te oogsten. Maar toch is 1961 een zeer opmerkelijk jaar in hun geschiedenis. Toen tekende Mazda een licentieovereenkomst met de Duitse constructeur NSU om zijn nieuwe, compacte en lichte Wankelmotor te ontwikkelen en te produceren. Toen deed Mazda eigenlijk iets wat toen voor onmogelijk werd gehouden. (Walter Rombauts)
PORSCHE 718 GTS, IN CAYMAN EN BOXSTER-KOSTUUM, TWEE GESPIERDE SPORTWAGENS
Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met mid-rear engine: de 718 Cayman GTS 4.0 en de 718 Boxster GTS 4.0. De nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinder boxermotor van vier liter inhoud die al wordt gebruikt in de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem geeft dit een uitzonderlijke krachtcocktail en een ongemene rij-ervaring. De auto's sprinten van 0 naar 100 km/h in 4"5 en kunnen doorgeduwd worden tot 293 km/h.
Dankzij het "Porsche Active Suspension Management" ( het) met 20 mm lagere grondspeling en het "Porsche Torque Vectoring"-systeem (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en een comfort voor elke dag. Het standaardpakket "Sport Chrono" met verbeterde Porsche Track Precision App, benadrukt daarnaast het atletisch karakter van de hele auto. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara-interieur vormen de typische karaktertrekken van deze GTS-modellen. Vanaf eind maart zijn ze beschikbaar en de 718 Cayman GTS 4.0 zal €85.256,60 kosten en de 718 Boxster GTS 4.0 wordt voor €87.313,60 van de hand gedaan. (Walter Rombauts)
HOE DE F1 GELOOFWAARDIGER DAN DE FORMULA E ZOU KUNNEN WORDEN
Alles draait om de elektrische auto vandaag. Ook kent de Formula E een overrompelend succes. Licht bedreigend voor de populariteit van de Formule 1. Maar volgend jaar, in 2021 dus, is er de nieuwe Formule 1. Er wordt dan een zeventigjarig tijdperk afgesloten. Wel worden de huidige V6 Turbo Hybrid motoren die in 2014 ontstonden nog verder gebruikt tot eind 2024. Dan moeten er nieuwe motoren zijn en meer dan waarschijnlijk ook een nieuwe brandstof. Synthetische benzine die "groener" is. Pat Symonds, bruggehoofd van de nieuwe motorenaanpak, liet ook al een tweetaktmotor vallen als mogelijkheid... Maar niemand schijnt te denken aan waterstof als brandstof met alleen waterdamp aan de uitlaat. Vervuiling ZERO....op voorwaarde dat ze via zonne-energie, wind- en waterenergie "groen" wordt geproduceerd. Anders zitten we in hetzelfde schuitje als vandaag.
Dus is de motor met interne verbranding nog een lang leven beschoren als men dat wil. Overigens is er ook de "rotary-engine" van Mazda die zich daarvoor uitstekend leent. Felix Wankel's project stootte altijd op een zo goed als onmogelijke perfecte afdichting tussen de stator en de rotor. Maar enig verlies zou in dat geval meer verwaarloosbaar zijn. In ieder geval moet de F1 met iets dergelijks komen. Zoniet gaat de Formula E, nu al bezet door "afgedankte" F1-coureurs, de close-racing brengen waarin de Formule 1 geen race lang in slaagt. Voer voor de techneuten, maar wel het boeiendste element dat nu aan de gang is in een chaotisch wordende auto-industrie waarin niemand de dingen nog bij naam wil of kan noemen.(Walter Rombauts)
ANDRE LOTTERER - PORSCHE - AAST OP ZEGE IN E-PRIX IN CHILI
In Diriyah in Saudi Arabië wist André Lotterer al een tweede plaats te veroveren in de openingsrace van de Formula E. De works-Porsche, geheel elektrisch aangedreven, neemt aan heel het ABB FIA Formula E kampioenschap deel. De volgende race in is Santiago in Chili. Ook Stoffel Vandoorne neemt daaraan deel voor Mercedes. De Formula E geniet grote belangstelling, nu zowat de hele wereld - ten onrechte - er wil doorduwen. Meerdere CEO's, alsook wetenschappers zien in de waterstofauto de echte "groene" auto. Als die waterstof dan tenminste met wind, zon en waterkracht wordt aangemaakt.(wr)
SPOTGOEDKOPE RENTE KAN VERKOOP OP AUTOSALON BOOST GEVEN, MAAR WELKE AUTO KOPEN ?
Op de 98ste Brussels Auto Show, die traditioneel ook een verkoopplaats is, zullen de banken met hun zéér lage rentevoeten mensen over de streep trekken om een nieuwe wagen te kopen. Weet wel dat die lage rentes alleen dienen om een "groene" auto te kopen. Hybride, CNG, puur elektrisch. De auto die we tot vandaag gewoon geweest zijn wordt denkbeeldig tot schroot herleid. In realiteit is de auto met enkel een interne verbrandingsmotor, diesel of benzine, een rijdende belastingsbrief geworden.
Zelfs fanaten zullen moeten toegeven dat welke auto ook, is achterhaald. Er ligt een nieuw domein open, dat grotendeels al door China en de USA is ingenomen. De prestigieuze Europese merken reppen zich voor het moment als angsthazen die de achterstand willen bijsprinten. Tot overmaat van ramp gijzelen de softwarefabrikanten meer en meer de Europese fabrikanten. Ze willen niet hun auto's produceren, maar hen wel verplichten hun naar artificiële intelligentie afglijdende "soft" netjes en dominerend aan zich te binden.
Er wordt gereageerd met inderhaast gemaakte puur elektrische auto's. Zij gezegd dat Renault en Nissan daar al lang een pioniersrol vervullen. Nu volgen letterlijk alle anderen. Een nieuw autotijdperk dient zich aan. Niets aan te doen. Een nieuwe bankenzeepbel hangt ook in die nabije toekomst. De miljarden aan papiergeld dat de ECB, zogoed als mateloos, bijdrukt devalueert het tot monopolygeld, helikoptergeld heet dat nu. Dat de consument daardoor zal gaan betalen om geld bij een bank te stallen zal weldra als een boemerang in de economie terugkeren... 2008...de Lehman Brothers...Het dreigt opnieuw.
Maar toch zal in Brussel alles schitteren. Op de echte nieuwe auto, die met de brandstofcel zullen we als serieproduct nog moeten wachten. Binnen 10 jaar zullen we hem in Le Mans misschien zien winnen. Dat is niet mijn visie, maar wel die van 'l Automobile Club de l'Ouest (AC0), sinds 1923 organisator van de grootste jaarlijkse industriële autoconfrontatie. Ook André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe is die mening toegedaan. Tot overmorgen in Brussel en dan tot 19 januari 2020. (Walter Rombauts)
MAZDA MET EV MX 30 BRENGT EUROPESE PREMIERE OP BRUSSELS MOTOR SHOW
Mazda zet in Brussel de achtervolging in op Renault inzake puur elektrische voertuigen. Renault legde zojuist al een succesvolle vuurproef af door de vorige nacht "The Responsible Young Drivers" hun taak te laten uitvoeren met een elektrische auto.. Eén die het flexibele begrip "betaalbaarheid" nadert. Zoiets wil Mazda nu ook doen met de MX-30 die op de vorige Tokio Motor Show in wereldpremière ging en nu zijn Europees debuut maakt vanaf 10 januari in Brussel.
Volgens Mazda werden er geen toegevingen gedaan in afwerking, noch rijplezier. Dat gewicht als dusdanig een rol speelt in een elektrische auto is nogal wiedes en daarom is de batterijkeuze "letterlijk" doorwegend. Om die reden koos de konstrukteur uit Hiroshima voor een batterij van 35,5 kWh en een rijbereik van meer dan 200 km. Volgens hun marketingstaf in de praktijk meer dan voldoende...? Gerekend dat de meeste mensen niet veel dagelijkse afstanden doen kan die redenering opgaan. De MX-30 zal €34.590 kosten en de eerste leveringen worden in september 2020 voorzien.(Walter Rombauts)
JACKY ICKX 75 JAAR, PORSCHE BEWIJST EER MET BELGIAN LEGEND EDITION, DE NIEUWE 911
Gisteren is Jacky Ickx 75 jaar geworden. De beste Belgische autocoureur ooit kreeg als eerbewijs van Porsche de nieuwe 911 (992) in "Belgian Legend Edition". Dit is een initiatief van de Belgische Porsche-invoerder D'Ieteren. Het valt Jacky Ickx uiteraard te beurt omwille van zijn gigantische bijdrage aan de sportsuccessen van het merk uit het Duitse Weissach in de jaren '70 en '80. Jacky Ickx is een icoon, zoals Jacky Stewart en andere Henri Pescarolo's.
Het idee om Ickx' 75 jaar in de spots te zetten ontstond in 2018 toen de nieuwe 992 vorm kreeg. Die zou de eerste speciale editie van het nieuwe model worden, waarbij het talent van de "Porsche Exclusive Manufaktur" benut werd om een unieke creatie te ontwerpen die een gepast eerbetoon zou zijn naar Jacky Ickx toe. Deskundigen van Style Porsche en met klem de Belgische Porsche-importeur D'Ieteren hebben een rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwste Belgian Legend Edition.
Er werd besloten om het ontwerp te baseren op de kenmerkende blauwe-witte helm van Ickx. De auto in kwestie, een 911 Carrera 4S, werd daarom afgewerkt in de speciale kleur X-Blue. Zo werd het model de eerste 992 die bedekt is met de gegeerde "Paint To Sample" van Porsche. Een badge met de Belgische vlag en de handtekening van Jacky op de B-stijl aan de bestuurderskant verwijzen naar de in de motorsport zo beroemde coureur die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, acht GP's op zijn naam schreef en éénmaal vice-wereldkampioen werd in 1970. De Oostenrijker Jochen Rindt (Lotus) reed zich dood tijdens de trainingen van de GP van Italië in Monza. Hij had evenwel al zoveel punten voorsprong voor de wereldtitel dat de FIA besloot hem posthuum tot wereldkampioen uit te roepen. Rindt telt in de puntenstand van dat jaar 45 eenheden tegenover Jcky Ickx (Ferrari) met 40.
Terugkomend op de unieke kleur, deze heeft zich ook een weg gebaand naar de 20/21"-wielen van de Carrera Classic. De subtiele witte accenten zijn opnieuw een verwijzing naar de helm van Ickx, die oorspronkelijk een fijne witte lijn rond het vizier vertoonde. Om dit precisiewerk te kunnen verwezenlijken heeft Porsche Exclusive Manufaktur gegraveerd met een zeer geavanceerde laser.
De "cockpit" van de auto is bekleed met zwart leder met een kruissteek in Pebble Grey op het dashboard, het portierpaneel en de achterzijde, allemaal nauwgezet met de hand afgewerkt. Ook de X-vormige steek werd gekozen als een subtiele verwijzing naar de man van Nieuwjaarsdag 1 januari 2020: Jacky Ickx.
Nog andere unieke kenmerken van het interieur zijn de Pebble Gray zoom op de 18-voudig verstelbare sportstoelen en de "911" op de hoofdsteun, iets wat niet verkrijgbaar is op de standdaardmodellen van de Carrera 4S. De achterzijde van de stoelen is ook afgewerkt met leder - nog een bijkomend uniek detail van deze nieuwe Legend Edition. Er worden slechts 75 exemplaren van gemaakt en ook op de sleutel in bijpassende kleur staat Jacky's handtekening. Omdat het Nieuwjaar is, een nieuw decennia, kan je d'r een spaarvarken voor stukslaan. Voor de banken ermee weg zijn. (Walter Rombauts)