Het is in maart 2017 gebeurd. Het Amerikaanse poehaa-bedrijf Liberty Media kocht voor 31 miljard dollar de Formule 1 van de CVC-investeringsgroep waarin grootmeester Bernie (89 nu) zowel in de praktijk als achter de schermen de lakens uitdeelde. De Yankees hielden uit eer nog één jaar Bernie Ecclestone als "adviseur" maar braken eerder hun woord. Ross Brawn en Bernie Ecclestone, die elkaar rauw lusten kwamen niet overeen. De uniek begaafde F1-ingenieur Ross' perceptie won het van Bernie's Napoleon-gestalte. Ross Brawn, in 2009 met zijn eigen geconstrueerde auto "Brawn", met Jenson Button wereldkampioen bij piloten én constructeurs kreeg de titel van "sportdirecteur van de F1". Wijs besluit want onder de kermismakers bij Liberty Media bevonden zich geen kenners die aan het eind van de Concorde Accoorden, dit jaar 2020 op 31 december a.s. in 2021 met een "nieuwe F1" konden komen. Er is ondertussen een nieuwe auto die nog wel tot eind 2024 moet rijden met de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid.
Een contradictie vermits de grote betrokken autoconstructeurs, op Ferrari na, handelsgewijs de elektrische auto promoten. Dat zijn Mercedes, Honda en Renault. Daarmee begint het verhaal. Met als kantelpunt de onbedwingbare coronacrisis (Covid 19) die de Formula 1 en héél de wereldwijde autoindustrie heeft ontwricht, en de weldra gelukkige sterke "papa" van Bernie's nieuwe baby. De van gestalte kleine reus heeft dat kind niet alleen verwekt. Blauwe pilletjes en wetenschappers in het ondoorgrondelijke vrouwelijke "zijn" hebben dat wonder tot stand gebracht. Bernie Ecclestone lacht in zijn vuistje.
De ongelikte beren van Liberty Media zien al 9 van de 22 geplande races van de kalender verdwijnen. Ze trachten de GP van Frankrijk op 28 juni a.s. nog te verwezenlijken, en dan de rest samenproppen op een mini-kalender om toch nog enige aanspraak te maken op de getekende televisie-contracten. Als er geen races zijn, betalen de sponsors natuurlijk niet. Hiemee begint het tweede luik waarin de F1 aan de bedelstaf dreigt te geraken als ze geen geld kunnen lenen. Maar dat zal wellicht wél kunnen. Volgens het zakenblad "Forbes" heeft Liberty Media 400 miljoen dollar in kassa en is er nog een niet opgenomen krediet van 500 miljoen dollar. Zo zou de "Formule One Group" hen kunnen lenen... Maar de thriller wordt nog spannender.
Er dreigen constructeurs uit de F1 te stappen. Wegens de tegenstrijdigheid van hun interne verbrandingsmotoren tegenover de elektrische trends. Maar ook omwille van centen. De kleinere teams zoals Williams, Racing Point en zelfs het destijds toonaangevende Mc Laren hebben bij de Britse regering om financiële steun gevraagd. Daimer-Benz heeft een lening van...12 miljard dollar genome omwille van de huidige crisis. De Formule One Group is akkoord dat het maximumbudget op jaarbasis vanaf 2021 niet meer dan 135 à 150 miljoen dollar mag bedragen. Ferrari en Mercedes zijn tegen. Ze beweren dat met dat budget geen volwaardig F1-team kan worden onderhouden. Liberty Media, de huidige eigenaars, zien dat anders.
Ze hopen dat met een laag jaarbudget meerdere autoconstructeurs (lees: die van volumeproducenten) in de F1 zouden komen. Dat er mettertijd "naaimachinemotoren" in de bolides zullen zitte schrikt hen niet af. Als de paardenmolen er maar kleurig leuk uitziet en draait. Dan wordt de "flosch" en centen gepakt. Aston Martin komt, maar heeft weer zijn eigen apart financieel verhaal mee... AlphaTauri verliest iedere race die niet wordt gereden 2 miljoen dollar. We kunnen nog een poos verder gaan. Alleen Ferrari is zogoed als zorgeloos. Ze verkopen 10.000 auto's per jaar, een terugkeer naar Le Mans wenkt, en ze zullen altijd dat geld krijgen wat voor een altijd aanwezigheid in de F1 hun én dit vetorecht geeft. Alleen in de eerste GP uit de moderne F1-geschiedenis was Ferrari niet aanwezig: Silverstone, 13 juli 1950, gewonnen door Farina in een Alfa Romeo.
Dus als de F1 geld kan lenen kan nog één en ander worde gered dit jaar. Althans theoretisch. Bernie Ecclestone zegde onlangs dat het beter zou zijn het seizoen 2020 te schrappen. Als de "paus" dat zegt - zoals Nieuwsblad journalist Jacques Beuckelaers Bernie altijd omschreef - dan zou er best iets van worden geloofd. Al was het maar dat een virus de pretentieuze mens dwingt naar hogere, verborgen, krachten te zoeken. Ikzelf geloof dat alles scheikunde is. Een intense, immens grote wereld van miniscule wezentjes, atomen, kleiner nog, bacterieën en virussen waarin wij als soort ons oppermachtig over voelen. Covid 19 heeft de wereld in al zijn plooien op zijn gat gezet. Straffer dan de Lehman Brothers in 2008. Dat waren nog zichtbare symptomen. Nu zal negatieve rente en de verdere geldroof van banken op de consument niet meer helpen. Maar het ging over F1 en wanneer de eerste race wordt gereden. Niet de virtuele, wél de echte waarin zelfs de grootsten hun poep dichtnijpen als ze op de eerste bocht afstormen. Maar dat verschijnsel ziet niemand. Maar het is iedere race - overal in alle disciplines - altijd aanwezig. Alleen de verstandigsten kunnen zich in die situatie ontspannen. Nu zijn de F1-coureurs min of meer gerust. Hun bazen niet, vragen loonsafstand van piloten en werknemers. Ze mogen straks lenen. Misschien gunt Bernie hen wel een duitje. Want het waren - bijna allemaal - zijn kinderen. Ze moesten alleen niet "papa" zeggen. (Walter Rombauts/Foto:wr)
|