Tien jaar geleden had ik het genoegen "portier" te mogen spelen voor alle "acteurs", journalisten, constructeurs, piloten, buitenslapers, profiteurs en fotografen aan de ingang van de paddock van Zolder. De toestroom werd veroorzaakt omdat dan de eerste editie van "Clean Week 2020" op het Limburgs asfaltlint doorging. Wijlen Marc Martens, voordien één van mijn Keesings-redacteurs, was de bedenker van een samenkomst met alle groene concepten die in een auto denkbaar zijn. Tot en met ene die op frietolie reed. Laurens Vanthoor diende zich aan in een zilverkleurige VW Scirocco die hem pastte als een goed gesneden maatpak.
"Goeiemorgen Mijnheer Vanthoor" zei ik, want de omstaanders kenden de Limburger niet en ik had met hem al wat journalistieke contacten gehad in zijn prille beginjaren. In één van onze babbels vroeg ik hem eens, gesteld dat hij de keuze had, of hij in de Formule 1 wilde geraken, dan wel bijvoorrbeeld de "24 Uren van Le Mans" winnen....? Hij keek me aan, vond het misschien een nogal domme vraag, en zei resoluut "Formule 1". Ik antwoordde hem dat zoiets moeilijk was en hij "werkzekerheid" zou hebben in de sport-prototypes, alles wat nu WEC wordt genoemd. Hij bleef op de F1 mikken.
In 2018, toen al 26 geworden, won hij zijn klasse in de 24 Uren van Le Mans met een Manthey-Racing Porsche 911 GT3 R. Een roze auto met het nummer 92. Vorig jaar - 2019 - werd hij in diezelfde machine tweede in de klasse. Hij is nu als "IMSA Weather Tech Sportscar Champion" fabriekspiloot, "worksdriver" heet dat mooi, bij Porsche en woont samen met vrouwtje Jacqueline, moeder van Emily, in Stutttgart zodat hij snel zowel in Weissach - het ontwikkelingscentrum van Porsche - als desnoods op de Nürburgring kan zijn.
Huidige F1-piloten en ook degenen die naar de Formula E zijn getrokken, zijn nu blij mochten ze een auto met Laurens Vanthoor delen. Menselijk gezien komt zijn profiel het best overeen met dat van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dat is ook een familieman die bewust de respectloze massa mijdt om zijn privacy een beetje te vrijwaren. Laurens is dan geen wereldkampioen F1 geworden, zoals Vettel, maar ze kunnen op gelijke hoogte staan. Omdat titels op zich minder zeggen dan een menselijke levenshouding. Daarom is Laurens ook een wereldkampioen. Als je hem nu zou vragen of hij nog Formule 1 zou willen ? Ik zie hem al zijn tanden blootlachen. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
|