Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    08-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAURENS VANTHOOR, FAMILIEMAN ALS VETTEL, GELIJKWAARDIG ALS AUTOPILOOT

    Tien jaar geleden had ik het genoegen "portier" te mogen spelen voor alle "acteurs", journalisten, constructeurs, piloten, buitenslapers, profiteurs en fotografen aan de ingang van de paddock van Zolder. De toestroom werd veroorzaakt omdat dan de eerste editie van "Clean Week 2020" op het Limburgs asfaltlint doorging. Wijlen Marc Martens, voordien één van mijn Keesings-redacteurs, was de bedenker van een samenkomst met alle groene concepten die in een auto denkbaar zijn. Tot en met ene die op frietolie reed. Laurens Vanthoor diende zich aan in een zilverkleurige VW Scirocco die hem pastte als een goed gesneden maatpak.

    "Goeiemorgen Mijnheer Vanthoor" zei ik, want de omstaanders kenden de Limburger niet en ik had met hem al wat journalistieke contacten gehad in zijn prille beginjaren. In één van onze babbels vroeg ik hem eens, gesteld dat hij de keuze had, of hij in de Formule 1 wilde geraken, dan wel bijvoorrbeeld de "24 Uren van Le Mans" winnen....? Hij keek me aan, vond het misschien een nogal domme vraag, en zei resoluut "Formule 1". Ik antwoordde hem dat zoiets moeilijk was en hij "werkzekerheid" zou hebben in de sport-prototypes, alles wat nu WEC wordt genoemd. Hij bleef op de F1 mikken.

    In 2018, toen al 26 geworden, won hij zijn klasse in de 24 Uren van Le Mans met een Manthey-Racing Porsche 911 GT3 R. Een roze auto met het nummer 92. Vorig jaar - 2019 - werd hij in diezelfde machine tweede in de klasse. Hij is nu als "IMSA Weather Tech Sportscar Champion" fabriekspiloot, "worksdriver" heet dat mooi, bij Porsche en woont samen met vrouwtje Jacqueline, moeder van Emily, in Stutttgart zodat hij snel zowel in Weissach - het ontwikkelingscentrum van Porsche - als desnoods op de Nürburgring kan zijn.

    Huidige F1-piloten en ook degenen die naar de Formula E zijn getrokken, zijn nu blij mochten ze een auto met Laurens Vanthoor delen. Menselijk gezien komt zijn profiel het best overeen met dat van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dat is ook een familieman die bewust de respectloze massa mijdt om zijn privacy een beetje te vrijwaren. Laurens is dan geen wereldkampioen F1 geworden, zoals Vettel, maar ze kunnen op gelijke hoogte staan. Omdat titels op zich minder zeggen dan een menselijke levenshouding. Daarom is Laurens ook een wereldkampioen. Als je hem nu zou vragen of hij nog Formule 1 zou willen ? Ik zie hem al zijn tanden blootlachen. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)

    08-04-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOOIT EERDER VERTOONDE ONTREDDERING VAN AUTOINDUSTRIE

    De impact van het Coronavirus laat zich gevoelen in de fijnste vezels van de Europese- en wereldautoindustrie. Minstens 2,6 miljoen werknemers zullen er direct door worden geraakt. Ze worden gevolgd door minstens 5 miljoen betrokkenen uit de toeleveranciers. Ook de Formule is in zijn Wereldkampioenschap 2020 verminkt, eender welke de eigenaars Liberty Media er willen aan sleutelen. Tot "virtuele races" toe zoals vanavond in Bahrein. Ook de 24 Uren van Le Mans zijn voor hun 88ste editie naar 19 en 20 september uitgesteld. Wat maakt dat de coureurs langer in het gevaarlijke duister moeten koersen. Het lijstje is om te wenen als wordt gezien dat de GP van Monaco definitief van de kalender is afgevoerd. Er resten nog vijftien voorlopig. Met - misschien - 20 auto's aan de start, zonder méér autthentieke figuren als Hamilton of Vettel. Alleen pubers die jong hebben geleerd aan de poten van de stoelen hun superieuren te zagen. Zonder schroom vadermoord konden begaan. De grid staat er vol van. Op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na.

    Een virus, ontstaan in het Chinese Wuhan, de laatste van een grote vijftigjarige coronafamilie en daarom als jongste de naam Covid-19 gekregen. Wegens te weten over welk Coronavirus het precis gaat... Wie vandaag welke auto ook koopt steelt zijn eigen kapitaal. Tenzij je d'r zoveel hebt dat "het object" een welkome compensatie vormt voor eerder geleden schade... Wie slim denkt te zijn en vandaag al een Hyundai of Mercedes op waterstof te kopen heeft in het diepst van de vandaag bekende wetenschap gelijk. Maar waar gaat hij tanken ? En is die brandstof "groen" gemaakt ?

    Twijfel, of angst doet de vraag rijzen waarom onze oppermacht niet meteen groene mensen op zijn planeet Aarde zette. Adam wéét er zeker iets over, Eva alleszins, of bijna alles. En de slang symboliseert datgene waarmee wij vandaag in concreto zijn geconfronteerd. Gevangenen in ons "eigen" huis, altans dat van de successie, de staat of de banken. De verwittiging van 2008 was niet genoeg. Nu pas wordt het boek definitief opengeslagen.

    Naar Dostojewski's meesterwerk "Schuld en Boete". Velen onder ons zullen die vingerwijzing niet aankunnen, die spiegeloefening. Kunnen wij als "geglobaliseerde" wereld verder auto's maken zoals medeburgers kinderen in serie maken...? Ik druk voorzichtig de vrees uit dat daarop "neen" moet worden geantwoord. Ook die autowereld splitst zich in twee. Voer voor begoeden en transport voor de arbeidende. Hier stopt het, want aanvankelijk ging het over de patstelling tussen de autoindustrie en de nieuwe wereldorde die zich duidelijk heeft aangediend. Losgeweekt van wat na WOII "democratie" werd genoemd. Voor alle duidelijkheid: in Europa - niet hetwelk men verenigt noemt - maar wel dat waar nog wordt gewerkt, zijn direct en indirect 14 miljoen mensen voor hun inkomen afhankelijk van de autoindustrie. Die heeft het vandaag zéér moeilijk. (Walter Rombauts)

    22-03-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEGALE GOOCHELTRUUK VAN MERCEDES AL VERBODEN VOOR 2021

    Gert Vermersch, de enige Nederlandstalige journalist die zich F1-gemachtigd mag noemen, heeft met zijn kwaliteiten bijgedragen tot De Standaard die vooralsnog ontsnapt aan de pamfletten die andere kranten zijn. Behoudens "De Tijd" natuurlijk. Hij resumeerde de drie voorbije testdagen in Barcelona als 1. Hamilton schittert. 2 Mercedes tovert met een in- en uitschuifbare stuurkolom die de wielgeometrie verandert. De FIA heeft het vernuftige systeem al legaal genoemd maar er tegelijkertijd voor gezorgd dat het voor 2021 wordt verboden. Zowel Mercedes als Hamilton hebben in Barcelona de basis gelegd voor een zevende wereldtitel bij coureurs en constructeurs, sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid-motoren ingang vonden. Deze krachtbronnen, wellicht gevoed met synthetische benzine, zullen nog tot eind 2024 worden gebruikt.

    Nu even naar de essentie van het DAS-systeem van Mercedes. "DAS" staat voor Dual Axis Steering. De wielen van een auto bollen - gelukkig - niet recht. Ze worden gestuurd door vijf belangrijke wielhoeken die samen de geometrie van de sturende wielen wordt genoemd. Ze zijn Camber (wielvlucht), Caster (askanteling), Toe-in (Toespoor), Toe-Out (Uitspoor) en de King Pin Inclination (Askanteling) die bepaalt hoeveel graden het wiel vooruit loopt t.a.v. de loodrechte lijn op het wegdek. In de bochten heeft men grip nodig en is het zaaks dat deze vijf hoeken correct ingesteld zijn. Op lange rechte lijnen, zoals o.a. die van 1,5 km van Barcelona vormen die dwarskrachten op de banden een remmend effect. Ze verhogen de bandenslijtage en tevens de neerwaartse druk waardoor aerodynamisch minder topsnelheid kan worden afgedwongen.

    Het systeem van Mercedes zorgt er nu voor dat in bochten de voornoemde belangrijke wielvlucht behouden blijft, maar in lange rechte lijnen de voorwielen honderd procent paralell aan elkaar rollen. Met minder bandenslijtage en een hogere topsnelheid als eindresultaat. De andere teams, Ferrari, Red Bull en de "best of the rest" zijn door Mercedes een neus gezet nog voor het seizoenbegin op 15 maart a.s. in Australië ! Natuurlijk zit Mercedes, of beter gezegd Daimler-Benz met een gigantisch probleem.

    Chinese inmenging voor 12% in dat moederbedrijf, deelname aan de Formula E die haaks staat op het gebruik in de Formule 1 van interne verbrandingsmotoren... De kans is héél groot dat Mercedes en Hamilton zich nog één jaar tot kampioenen kronen, maar in 2021 - Mercedes althans - de handdoek in de ring gooit voor de zogenaamde nieuwe Formule 1. Dit jaar, 2020, is het laatste jaar waarin de Concorde Accoorden van toepassing zijn. Daarna heeft Liberty Media de vrije hand op alle gebied. De stap van de "schoonste" 70 jaar uit zowel de Formule 1 als de hele wereldgeschiedenis naar de "bots-autootjes" zal snel zijn gezet. Bernie Ecclestone en alle kleine groten uit de F1 zal de jeugd moeten googelen om te weten waarover het ging. Iets kan ik er al van verklappen: Grootheid !!! Fangio, Moss, Clark, Graham Hill, Senna, Schumacher. De autosportwereld wacht op het vervolg. (Walter Rombauts)

    22-02-2020 om 21:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE 11 PORSCHE Esports-GP's van 2020

    Meer dan 4900 mensen nemen deel aan de kwalificaties van de "2020 Porsche Esports Supercup" in wat de "Porsche iRacing Cup" wordt genoemd. Dat zijn er meer dan het dubbele van vorig jaar. De kwalificaties sluiten af op 2 maart a.s. en vervolgens zullen op elf virtuele circuits de races worden "gereden". Scalextric-liefhebbers bergen best massaal hun 20-eeuwse banen op. Bertrand Gachot zei het vroeger al eens om te lachen: "Een écht snelle ronde in bijvoorbeeld Monaco is net als thuis op een videospelletje. Intussen is iedere autosportliefhebber ervan op de hoogte dat door F1-piloten al meer dan twintig jaar op simulators wordt getest. Hieronder volgt de kalender. (Walter Rombauts)

    27 / 29 maart 2020, Test Drive Barcelona

    2 mei 2020 / Circuit Zandvoort

    9 mei 2020 / Circuit de Barcelona-Catalunya

    23 mei 2020 / Donington Park Circuit

    13 juni 2020 / Circuit van de 24 Uren van Le Mans

    4 juli 2020 / Nürburgring-Nordschleife

    18 juli 2020 / Silverstone Circuit

    1 augustus 2020 / Road Atlanta

    15 augustus 2020 / Brands Hatch Circuit

    29 augustus 2020 / Circuit Spa-Francorchamps

    19 september 2020 / Autodromo Nazionale Monza

    20-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van 130 NAAR O ! VERBIJSTERENDE VASTSTELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De auto begon toen Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1996 de van Nicolas Otto uitgevonden verbrandingsmotor in hun voertuigen plaatsten. Vanaf toen nam de motor met interne verbranding vorm aan. Voordien waren de paardenkoetsen op elektrische aandrijving overgeschakeld en de eerste Porsche was een elektrische; de befaamde Löhner-Porsche. Lang voordien had Nicolas Cugnot, een Frans genie-ingenieur in 1769 al de trend van "automobiel", zelfbeweger, gezet met een driewielige stoomaangedreven machine die tegen 4 km/h een kasteelmuur nabij Parijs ramde. Het eerste auto-ongeval !

    Maar Henry Ford gaf de wereld de "T" die iedereen die werkte kon kopen. Later zou Rudolf Diesel zijn stempel drukken op een zelfonsteker die tot 33% rendement leverde tegenover de benzinemotoren slechts aan 26% geraakten. Adolf Hitler werkte een basislegger van de Kever weg omdat deze een Jood was en liet Ferdinand Porsche de wereldberoemde "Beetle" ontwerpen, na WO II gevolgd door de Porsche 356, het merk uit Weissacht dat recent zijn 70ste verjaardag vierde.

    In 2007 verbaasde Elon Musk met de eerste Tesla (naam ontleent aan het Kroatische genie Nicolas Tesla). Die eerste voor serie bestemde puur elektrisch auto was op een Lotus Esprit-chassis ineen geknutseld. De wereld lachte erom. Vandaag niet meer...Tesla heeft naar verluidt een beurswaarde van 85 miljard en alle Westerse constructeurs staan na 130 jaar weer aan "0". Ook letterlijk stil in de files. De zelfrijdende auto geeft hoop, maar luidt het einde in van emotie, romantiek en sportiviteit.

    De auto is vanaf nu geen genotsmachine meer. Robotten dreigen de rol van de man over te nemen. Einde van een verhaal en geen zin meer om er een vervolg aan te breien. Het Westen heeft verloren door niet vooruit te kijken. Natuurlijk zullen ze hun software bij de Apple's, Google's, Sony en anderen van deze wereld kunnen kopen. Maar "den automobiel" zal nooit meer hetzelfde zijn. Om met geredelijke zekerheid te eindigen met waterstof in een interne verbrandingsmotor. Dan is de cirkel rond. Er zal alleen waterdamp uit de uitlaat komen, net als bij de fardier van Cugnot. (Walter Rombauts)

    14-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MOTOR COROPATION BESTAAT 100 JAAR, VAN KURKFABRIKANT TOT VERNUFTIG AUTOBOUWER

    Op 30 januari j.l. vierde Mazda zijn honderdjarig bestaan met een ceremonie in het hoofdkwartier in Hiroshima. Daarmee werd een eventrijk jaar op gang gevierd. Op het Salon van Genève 2020, het salon der Salons, zal het merk zijn verleden en toekomstvisie in de verf zetten. De van oorsprong kurkproducent is sinds 1920 gedreven door een samurai-moed om conventies in vraag te stellen. Mazda neemt altijd voorsprong in nieuwe technologieën en stijlrichtingen waarvan de concurrentie vreest ze niet te kunnen invullen.

    Zo was Mazda het eerste Aziatische merk dat Le Mans won in 1991 (Weidler, Gachot, Hebert), maar ook de 24 Uren van Francorchamps met de RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) in 191. Mazda lanceerde als eerste een Wankelmotor in een seriemodel, de iconische Cosmo Sport 110S. Deze motor werd later tot rotary-engine omgedoopt terwijl hij ook al de vorige twee internationale knaloverwinningen had behaald. Mazda creëerde ook 's werelds meest verkochte tweezitroadster, de MX-5 waarvan sinds de lancering in 1989 meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht. De klap op de vuurpijl kwam echter toen recent Mazda de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking in de Skyactiv-X erd geconcretiseerd.

    Honderd jaar geleden was Mazda een kurkproducent uit Hiroshima, tot de industrieel Jujioro Matsuda in 1921 de leiding over de Toyo Cork Kogyo Ltd overnam en de onderneming omvormde tot een producent van machinegereedschap en iets later van auto's.

    Het eerste model, de Mazda-Go, was een pick-up met drie wielen die in 1931 werd gelanceerd. Hij bleek onmiddellijk bijzonder populair. Jaar na jaar werd dit voertuig verbeterd. Zo kreeg hij in 1938 een toen innovatieve versnellingsbak die het brandstofverbruik met liefst 20% neerhaalde. Na WO II werd de pick-up productie slechts enkele maanden na de kernaanval op Hiroshima hervat.

    Ook na de tweede wereldbrand lag de klemtoon op bedrijfsvoertuigen. Het was nog wachten tot 1960 voor Mazda zijn eerste personenwagen lanceerde, de R360. De auto scheerde hoge toppen in het opkomende Japanse kei-car-segment en plaveide de weg voor het succesvolle gamma personenwagens dat Mazda vandaag aanbiedt.

    Of Mazda nu het onmogelijke waar maakt in de autobouw - zoals ze in een persbericht stellen - is wat overdreven. Maar tja, dat is autojournalistiek, superlatieven lanceren om toch iets op het eind te oogsten. Maar toch is 1961 een zeer opmerkelijk jaar in hun geschiedenis. Toen tekende Mazda een licentieovereenkomst met de Duitse constructeur NSU om zijn nieuwe, compacte en lichte Wankelmotor te ontwikkelen en te produceren. Toen deed Mazda eigenlijk iets wat toen voor onmogelijk werd gehouden. (Walter Rombauts)

    01-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE 718 GTS, IN CAYMAN EN BOXSTER-KOSTUUM, TWEE GESPIERDE SPORTWAGENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met mid-rear engine: de 718 Cayman GTS 4.0 en de 718 Boxster GTS 4.0. De  nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinder boxermotor van vier liter inhoud die al wordt gebruikt in de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem geeft dit een uitzonderlijke krachtcocktail en een ongemene rij-ervaring. De auto's sprinten van 0 naar 100 km/h in 4"5 en kunnen doorgeduwd worden tot 293 km/h.

    Dankzij het "Porsche Active Suspension Management" ( het) met 20 mm lagere grondspeling en het "Porsche Torque Vectoring"-systeem (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en een comfort voor elke dag. Het standaardpakket "Sport Chrono" met verbeterde Porsche Track Precision App, benadrukt daarnaast het atletisch karakter van de hele auto. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara-interieur vormen de typische karaktertrekken van deze GTS-modellen. Vanaf eind maart zijn ze beschikbaar en de 718 Cayman GTS 4.0 zal €85.256,60 kosten en de  718 Boxster GTS 4.0 wordt voor €87.313,60 van de hand gedaan. (Walter Rombauts)

    19-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE DE F1 GELOOFWAARDIGER DAN DE FORMULA E ZOU KUNNEN WORDEN

    Alles draait om de elektrische auto vandaag. Ook kent de Formula E een overrompelend succes. Licht bedreigend voor de populariteit van de Formule 1. Maar volgend jaar, in 2021 dus, is er de nieuwe Formule 1. Er wordt dan een zeventigjarig tijdperk afgesloten. Wel worden de huidige V6 Turbo Hybrid motoren die in 2014 ontstonden nog verder gebruikt tot eind 2024. Dan moeten er nieuwe motoren zijn  en meer dan waarschijnlijk ook een nieuwe brandstof. Synthetische benzine die "groener" is. Pat Symonds, bruggehoofd van de nieuwe motorenaanpak, liet ook al een tweetaktmotor vallen als mogelijkheid... Maar niemand schijnt te denken aan waterstof als brandstof met alleen waterdamp aan de uitlaat. Vervuiling ZERO....op voorwaarde dat ze via zonne-energie, wind- en waterenergie "groen" wordt geproduceerd. Anders zitten we in hetzelfde schuitje als vandaag.

    Dus is de motor met interne verbranding nog een lang leven beschoren als men dat wil. Overigens is er ook de "rotary-engine" van Mazda die zich daarvoor uitstekend leent. Felix Wankel's project stootte altijd op een zo goed als onmogelijke perfecte afdichting tussen de stator en de rotor. Maar enig verlies zou in dat geval meer verwaarloosbaar zijn. In ieder geval moet de F1 met iets dergelijks komen. Zoniet gaat de Formula E, nu al bezet door "afgedankte" F1-coureurs, de close-racing brengen waarin de Formule 1 geen race lang in slaagt. Voer voor de techneuten, maar wel het boeiendste element dat nu aan de gang is in een chaotisch wordende auto-industrie waarin niemand de dingen nog bij naam wil of kan noemen.(Walter Rombauts)

    14-01-2020 om 18:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANDRE LOTTERER - PORSCHE - AAST OP ZEGE IN E-PRIX IN CHILI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Diriyah in Saudi Arabië wist André Lotterer al een tweede plaats te veroveren in de openingsrace van de Formula E. De works-Porsche, geheel elektrisch aangedreven, neemt aan heel het ABB FIA Formula E kampioenschap deel. De volgende race in is Santiago in Chili. Ook Stoffel Vandoorne neemt daaraan deel voor Mercedes. De Formula E geniet grote belangstelling, nu zowat de hele wereld - ten onrechte - er wil doorduwen. Meerdere CEO's, alsook wetenschappers zien in de waterstofauto de echte "groene" auto. Als die waterstof dan tenminste met wind, zon en waterkracht wordt aangemaakt.(wr)

    13-01-2020 om 17:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPOTGOEDKOPE RENTE KAN VERKOOP OP AUTOSALON BOOST GEVEN, MAAR WELKE AUTO KOPEN ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de 98ste Brussels Auto Show, die traditioneel ook een verkoopplaats is, zullen de banken met hun zéér lage rentevoeten mensen over de streep trekken om een nieuwe wagen te kopen. Weet wel dat die lage rentes alleen dienen om een "groene" auto te kopen. Hybride, CNG, puur elektrisch. De auto die we tot vandaag gewoon geweest zijn wordt denkbeeldig tot schroot herleid. In realiteit is de auto met enkel een interne verbrandingsmotor, diesel of benzine, een rijdende belastingsbrief geworden.

    Zelfs fanaten zullen moeten toegeven dat welke auto ook, is achterhaald. Er ligt een nieuw domein open, dat grotendeels al door China en de USA is ingenomen. De prestigieuze Europese merken reppen zich voor het moment als angsthazen die de achterstand willen bijsprinten. Tot overmaat van ramp gijzelen de softwarefabrikanten meer en meer de Europese fabrikanten. Ze willen niet hun auto's produceren, maar hen wel verplichten hun naar artificiële intelligentie afglijdende "soft" netjes en dominerend aan zich te binden.

    Er wordt gereageerd met inderhaast gemaakte puur elektrische auto's. Zij gezegd dat Renault en Nissan daar al lang een pioniersrol vervullen. Nu volgen letterlijk alle anderen. Een nieuw autotijdperk dient zich aan. Niets aan te doen. Een nieuwe bankenzeepbel hangt ook in die nabije toekomst. De miljarden aan papiergeld dat de ECB, zogoed als mateloos, bijdrukt devalueert het tot monopolygeld, helikoptergeld heet dat nu. Dat de consument daardoor zal gaan betalen om geld bij een bank te stallen zal weldra als een boemerang in de economie terugkeren... 2008...de Lehman Brothers...Het dreigt opnieuw.

    Maar toch zal in Brussel alles schitteren. Op de echte nieuwe auto, die met de brandstofcel zullen we als serieproduct nog moeten wachten. Binnen 10 jaar zullen we hem in Le Mans misschien zien winnen. Dat is niet mijn visie, maar wel die van 'l Automobile Club de l'Ouest (AC0), sinds 1923 organisator van de grootste jaarlijkse industriële autoconfrontatie. Ook André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe is die mening toegedaan. Tot overmorgen in Brussel en dan tot 19 januari 2020. (Walter Rombauts)

    08-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MET EV MX 30 BRENGT EUROPESE PREMIERE OP BRUSSELS MOTOR SHOW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda zet in Brussel de achtervolging in op Renault inzake puur elektrische voertuigen. Renault legde zojuist al een succesvolle vuurproef af door de vorige nacht "The Responsible Young Drivers" hun taak te laten uitvoeren met een elektrische auto.. Eén die het flexibele begrip "betaalbaarheid" nadert. Zoiets wil Mazda nu ook doen met de MX-30 die op de vorige Tokio Motor Show in wereldpremière ging en nu zijn Europees debuut maakt vanaf 10 januari in Brussel.

    Volgens Mazda werden er geen toegevingen gedaan in afwerking, noch rijplezier. Dat gewicht als dusdanig een rol speelt in een elektrische auto is nogal wiedes en daarom is de batterijkeuze "letterlijk" doorwegend. Om die reden koos  de konstrukteur uit Hiroshima voor een batterij van 35,5 kWh en een rijbereik van meer dan 200 km. Volgens hun marketingstaf in de praktijk meer dan voldoende...? Gerekend dat de meeste mensen niet veel dagelijkse afstanden doen kan die redenering opgaan. De MX-30 zal €34.590 kosten en de eerste leveringen worden in september 2020 voorzien.(Walter Rombauts)

    02-01-2020 om 17:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JACKY ICKX 75 JAAR, PORSCHE BEWIJST EER MET BELGIAN LEGEND EDITION, DE NIEUWE 911
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren is Jacky Ickx 75 jaar geworden. De beste Belgische autocoureur ooit kreeg als eerbewijs van Porsche de nieuwe 911 (992) in "Belgian Legend Edition". Dit is een initiatief van de Belgische Porsche-invoerder D'Ieteren. Het valt Jacky Ickx uiteraard te beurt omwille van zijn gigantische bijdrage aan de sportsuccessen van het merk uit het Duitse Weissach in de jaren '70 en '80. Jacky Ickx is een icoon, zoals Jacky Stewart en andere Henri Pescarolo's.

    Het idee om Ickx' 75 jaar in de spots te zetten ontstond in 2018 toen de nieuwe 992 vorm kreeg. Die zou de eerste speciale editie van het nieuwe model worden, waarbij het talent van de "Porsche Exclusive Manufaktur" benut werd om een unieke creatie te ontwerpen die een gepast eerbetoon zou zijn naar Jacky Ickx toe. Deskundigen van Style Porsche en met klem de Belgische Porsche-importeur D'Ieteren hebben een rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwste Belgian Legend Edition.

    Er werd besloten om het ontwerp te baseren op de kenmerkende blauwe-witte helm van Ickx. De auto in kwestie, een 911 Carrera 4S, werd daarom afgewerkt in de speciale kleur X-Blue. Zo werd het model de eerste 992 die bedekt is met de gegeerde "Paint To Sample" van Porsche. Een badge met de Belgische vlag en de handtekening van Jacky op de B-stijl aan de bestuurderskant verwijzen naar de in de motorsport zo beroemde coureur die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, acht GP's op zijn naam schreef en éénmaal vice-wereldkampioen werd in 1970. De Oostenrijker Jochen Rindt (Lotus) reed zich dood tijdens de trainingen van de GP van Italië in Monza. Hij had evenwel al zoveel punten voorsprong voor de wereldtitel dat de FIA besloot hem posthuum tot wereldkampioen uit te roepen. Rindt telt in de puntenstand van dat jaar 45 eenheden tegenover Jcky Ickx (Ferrari) met 40.

    Terugkomend op de unieke kleur, deze heeft zich ook een weg gebaand naar de 20/21"-wielen van de Carrera Classic. De subtiele witte accenten zijn opnieuw een verwijzing naar de helm van Ickx, die oorspronkelijk een fijne witte lijn rond het vizier vertoonde. Om dit precisiewerk te kunnen verwezenlijken heeft Porsche Exclusive Manufaktur gegraveerd met een zeer geavanceerde laser.

    De "cockpit" van de auto is bekleed met zwart leder met een kruissteek in Pebble Grey op het dashboard, het portierpaneel en de achterzijde, allemaal nauwgezet met de hand afgewerkt. Ook de X-vormige steek werd gekozen als een subtiele verwijzing naar de man van Nieuwjaarsdag 1 januari 2020: Jacky Ickx.

    Nog andere unieke kenmerken van het interieur zijn de Pebble Gray zoom op de 18-voudig verstelbare sportstoelen en de "911" op de hoofdsteun, iets wat niet verkrijgbaar is op  de standdaardmodellen van de Carrera 4S. De achterzijde van de stoelen is ook afgewerkt met leder - nog een bijkomend uniek detail van deze nieuwe Legend Edition. Er worden slechts 75 exemplaren van gemaakt en ook op de sleutel in bijpassende kleur staat Jacky's handtekening. Omdat het Nieuwjaar is, een nieuw decennia, kan je d'r een spaarvarken voor stukslaan. Voor de banken ermee weg zijn. (Walter Rombauts)

    02-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE TAYCAN IN BELGISCHE PREMIERE ZAL PUBLIEK ALS ELEKTROMAGNEET AAN ZICH PLAKKEN OP BRUSSELSE SALON.

    Alles is magnetisch, het hele leven is scheikunde. Zo ook de auto die nu meer dan 125 jaar wel en wee van de wereld bepaalt. De paardenkoetsen werden elektrische...auto's. Zo ook was de eerste Lohner-Porsche een elektrische ! Vandaag, na honderd jaar motoren met interne verbranding, is de Elektrische Auto terug ! Later ongetwijfeld nog vervangen door de brandstofcel die uit waterstof elektrische energie puurt. Wat Tesla in 2007 in gang heeft gezet, zorgt niet voor een aardverschuiving, maar wel voor een omwenteling waarmee de industrie niet goed raad weet. Na Elon Musk en zijn gigafabrieken van batterijen, nu en dan fameuze uitschuivers zoals ieder mens die écht lèèft, wordt China blijkbaar in alle stilte koploper...

    Maar op de komende Brussels Motor Show  (10 tot 19 januari 2020) zullen de elektrische velden met elkaar wedijveren. Porsche, recent 70 jaar jong, zal met de 100% elektrische Taycan - in drie versies - een heuse permanente magneet voor het publiek worden. Weinige gegadigden zullen hem rijden of hebben. Hij staat in Paleis 11, op de imposante Porsche-stand van 600 m2 groot. Dominant zoals de sportwagen is, zal hij even een elektroshock aan de concurrentie geven. Toch moet worden rekening gehouden dat o.a. Renault, Audi en eigenlijk alle andere merken een nieuwe dimensie aan de EV willen geven. Met name betaalbaarheid.

    Renault zit daar met de ZOE al héél dicht tegen, nu China MG kocht en onder stroom zet, is dat een even grote uitdaging voor ons Westerse autoindustrie. De staatskunde in onze kontreiën staat de concurrentiekracht van onze resterende autobouwers in de weg. Laadstations, stekkerdozen, zogoed als lawaaivrije auto's. Alleen het bandengerol en de rijwind zijn te horen, en een licht (? tot 60 dB) zoemend geluid. Als bijen rond bloemen. Maar die zijn zoek in Europa.

    We hebben na WOII langdurig geslapen en op onze vermeende lauweren gerust. De noeste werkers in China hebben naar Japans voorbeeld in de jaren '60 veel ingepalmd. Volvo, Smart, MG, 10% aandelen in Daimler-Benz... Het lijstje is lang. De moeite waard om in Brussel eens goed op te letten. Steek niet teveel metaal in de vestzakken, of je geraakt van die elf Porsche's (waaronder de 718 Spyder) niet weg. Magnetisme is iets raar, maar onvermidelijk tussen de "plus" en de "min". Daartussen wordt Brussel een spanningsveld. Ook voor de verkoop. (Walter Rombauts/foto's: Renault, Mazda en Porsche)

    19-12-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOCHT IK MONSIEUR ROLAND D'IETEREN ZIJN...

    "De Tijd", de enige krant die nog enige betrouwbaarheid biedt, heeft "d'Ieteren's CEO", Francis Deprez, op Sinterklaasdag bedacht met een mooi artikel. Met name dat een berg cash geen probleem hoeft te zijn...Er werd niet bij gezegd dat die Mount Everest van 3,83 miljard winst niet op een spaarboekje mag worden geparkeerd. Als Moleskine-gebruiker, Carglassfanaat (Belron), Porsche-klant, tester van zowat alle Porsche's, ook de laboratoriumauto "959",  en oudst levende echte beroeps autojournalist in Vlaanderen, heb ik nogal wat bedenkingen hoe de verschillende takken van het bedrijf functioneren.

    Lang mocht ik tijdens het Salon van Amsterdam logeren in hotel "The Grand", waar Mijnheer (expliciet met een juiste hoofdletter, daarmee zijn vader erend), Roland d'Ieteren zijn beschutting zocht. In die tijd mocht ik het genoegen smaken talrijke verrijkende gesprekken, in gelijk welke taal, met hem te hebben. Vooral als autofanaten en Duitsgezinde merken waarderend. VW, Audi, Porsche enz... Skoda en Seat is daarin een ander verhaal. Mocht hij nu echt beseffen hoe vooral de autotak van zijn bedrijf aan aftakeling toe is door personeel, in zijn plaats zou ik niet meer gerust slapen. Hoewel, zoveel bedrijfskapitaal krijg je in één leven niet op.

    Het is verbijsterend dat de autoverkopers, nog speciaal die van sportwagens, geen enkele technische inlichting meer kunnen verschaffen aan de koper van zo'n ding. Weliswaar is het product "auto" gelijkwaardig geworden aan een wasmachine of een televisietoestel. Maar wie enige technische belangstelling heeft en - bijvoorbeeld - durft te vragen of de gebruikte turbo's van "KKK" of "Garett" zijn, wordt in het aankoopgesprek al schuin bekeken. Zoiets wordt vandaag geacht niet meer gevraagd te worden. De klant is voor de verkoper een onbeduidende gestalte.

    Voor hem geldt de kunst zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit het individu te zuigen. "NEDC", "Euro 6d" of "WLTP", het intereseert ze geen zier. Laat staan dat je nog naar de overdrive-verhoudingen in een achttraps-automaat zou vragen... Zoiets is onfatsoenlijk geworden tegenover de arrogante verkopers die talrijk zijn bij één, zoniet hét, nobelste merken die er rondrijden. Een Porsche verstandig rijden is als een visitekaartje afgeven. Een aspirant-klant wordt geacht méér te weten dan de verkoper. Wordt ook geacht geen vragen te stellen over het product. We gaan terug naar een tijdperk waarin een Porsche evengoed in een Carrefour kan worden verkocht. Zoals vroeger de gebroeders van Doorne hun Dafjes écht in "de Grote Bazaar" stonden. En Leclerc in Frankrijk ook een tijd auto's in zijn toonzalen had staan. Als d'Ieteren geen klantenbinding meer kan realiseren, sluipen daarvan de eerste mindere verkoopsresultaten in de tabellen. Zelfs een persbericht zenden naar een autojournalist - die er gebruik van maakt - is de "PR" teveel geworden. Misschien weet de CEO dat ook niet. De vriendelijke en ongetwijfeld bekwame man heeft evenmin autoroots. Zo vergaat het bijna de hele autoindustrie. Puristen sterven uit.(wr)

    07-12-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON, POLE, ZEGE VAN START TOT FINISH, PLUS SNELSTE RONDE IN ABU DHABI

    Lewis Hamilton heeft na de pole ook de 55 ronden lange GP van Abu Dhabi van start tot finish beheerst. Hij reed naar het einde toe ook nog de snelste ronde. Zijn zesvoudige titel is zéér terecht. Evenals de "Driver of the Day" logischerwijze naar Valtteri Bottas gaat die van een twintigste startplaats naar de vierde finishplaats stormde. Op één ronde van het einde bedreigde hij nog Charles Leclerc (Ferrari) voor de derde plaats, maar die wist nipt te weerstaan. Max Verstappen werd tweede, na een verstandige knappe race, een piloot die derde eindigt in het Wereldkampioenschap 2019. Hij won drie GP's, scoorde twee pole-positions.

    Knappe prestatie van Nico Hülkenberg (Renault) en eigenlijk ook die van Robert Kubica (Williams-Mercedes) die ook zijn laatste GP reed. Het is duidelijk dat de F1 een generatiewissel kent, waartegen Hamilton vandaag nog net opgewassen is. Ook rijzen meer en meer vragen over "de nieuwe" F1 van 2021. In die optiek worden vanaf morgen bandentesten gedaan door Pirelli. Die moeten het hele circus doen besluiten van volgend jaar met de huidige banden voort te doen, of nieuwe te ontwerpen.

    Ook in 2021 dwingen de 18"-wielen tot andere technieken, maar de huidige V6 Turbo-Hybridmotoren blijven - tot nader order - gebruikt tot eind 2024. Dan zullen ze er tien jaar hebben opzitten. Naarstig wordt gezocht iets "groen" in de F1 te brengen. De volgende weken en maanden zullen daarover meer duidelijkheid brengen. Na 21 races zegt iedereen tegen iedereen "best wishes", tot volgend jaar dan zijn er 22 GP's... Niemand zal ooit meer thuis zijn. (Walter Rombauts)

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                            305,47 km in 1 uur 34'05"715 of een gemiddelde van 194,783 km/h

    2  Max Verstappen (Red Bull-Honda)                  op 16"772

    3  Charles Leclerc (Ferrari)                                op 43"435

    4  Valtteri Bottas (Mercedes)                             op 44"379

    5  Sebastien Vettel (Ferrari)                              op 1'04"357

    01-12-2019 om 16:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen....SINTERKLAAS, KERSTMIS, DE KERSTMAN, NIEUWJAAR, DRIE KONINGEN, TOT VALENTIJN GROTE VAKANTIE...

    Het doek is gevallen over het Formule 1 seizoen 2019. Het volgende seizoen wordt nog gereden met oldtimers met ouderwetse interne verbrandingsmotoren. Nog steeds V6 Turbo Hybrid, een verbrandingsmotor en een elektrische. Deze laatste krijgt kW-impulsen van een supercondensator die de elektrische energie tijdens het vertragen (negatieve versnelling) opslaat omdat de motor dan kort als generator werkt.

    Ondertussen viert de Formula E hoogtij, met Porsche al direct in de voorste gelederen met André Lotterer. Maar ook Meredes met Stoffel Vandoorne en Nyck de Vries. Ook het DTM-kampioenschap mikt naar elektrowagens. De "elektrificatie" van de autowereld is begonnen. Al weet ongeveer geen mens hoe het zal aflopen. Omdat duurzame waterstof ook wenkt, de brandstofcel, met alleen waterdamp als uitstoot. De autoconstructeurs zitten met de handen in het haar. Alleen in China niet. Maar al de anderen, de Japanse het minst, kunnen omzeggens alles van nul af aan herbeginnen.

    Als Kasper, Balthazar en Melchior het goud, mirre en wierook hebben afgegeven op de plaats waar de sterre bleef stille staan - niet die van Mercedes - en weer verder trokken, is de opgefokte Nieuwjaarsdrukte alweer wat afgezwakt. Het leven kan dan verder naar Sint Valentijn toe. Liefdesperikelen en bubbels kunnen dan de weg wijzen naar de lente en het nieuwe auto- en autosportjaar. Tot dan neem ik na zeventig jaar in pole de auto te hebben gevolgd, even rust. Een gravitatieloze pitstop, in een cocoon die zijn gelijke niet heeft. Na 10 jaar in de top 10 te hebben doorgebracht wens ik al mijn mede-auteurs op SeniorenNet.be veel schrijfgenot, een blakende gezondheid en ook de salonverkopers, al dan niet er technisch nog iets van snappend, een Mount Everest aan bestelbons en champagnefonteinen. Tot na St. Valentijn, de dag dat de oesters en champagne het lekkerst zijn.

    Daarna begint opnieuw het volle autosportseizoen. Wie het tot die tijd niet kan harden zijn kennis niet te vergroten kan altijd het boek kopen van Serge Vanbocryck over de Porsche 956. Hij was één van mijn medewerkers bij de krant die de sport-prototype-races op briljante wijze versloeg. Hij werkte 10 jaar aan dit meesterwerk dat "The Ultimate Works Porsche 956" noemt. Net voor Sinterklaas naar me toe komt, is het mijn grootste plezier Serge daarmee op ongeveinsde manier te feliciteren. Tot volgend jaar ! (Walter Rombauts)

    01-12-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON PAKT IN GROTE STIJL POLE EN NIEUW RONDERECORD IN ABU DHABI

    Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes in grote stijl én de pole én het nieuwe ronderecord op het 5,554 km lange circuit van Yas Marina gepakt. Hij meldt zich natuurlijk direct aan voor een ijzingwekkend duel met Max Verstappen (Red Bull-Honda). Bottas, tweede, zou als "buffer" tussen de twee explosieven hebben kunnen dienen, maar dat gaat niet door. Een motorwissel maakt dat de Fin achteraan vertrekt en Max dus vanaf de tweede plaats.

    Op vier en vijf staan Charles Leclerc en Sebastien Vettel. In hun rode Ferrari's staan ze als voornaamste waarnemers in het front. Wellicht eerst zien waar de brokken vallen en dan eigen belangen gaan dienen. De Duitser Nico Hülkenberg die voor Renault zijn laatste GP rijdt, deed zijn klinkende naam eer aan door in de Q3 te geraken. Weliswaar tiende met 1'36"710, maar tekenend voor zijn intrinsieke vaste waarde. (Walter Rombauts)

    Kwalificaties:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                1'34"779

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)      1'35"139

    3. Cahrles Leclerc (Ferrari)                    1'35"219

    4. Sebastien Vettel (Ferrari)                  1'35"339

    5. Alexandre Albon (Red Bull-Honda)     1'35"682

    30-11-2019 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3 IN ABU DHABI

    De derde vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi is gedomineerd door Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Die auto is uitgerust met een kleine infraroodcamera om de bandensleet vast te leggen. Na de GP gaat Pirelli intensieve testen uitvoeren. De resultaten daarvan zullen beslissend zijn of de huidige rubbers voor 2020 behouden blijven of niet. Zo is er ook discussie rond de "banking" van 30° die in Zandvoort zal zijn voor de GP aldaar. Pirelli zegt alvast geen aparte band te kunnen/willen ontwikkelen voor alleen die race. Voor de testen van volgende week hebben ook andere teams al speciale sensoren aangebracht om data rond het bandengedrag te verzamelen. (Walter Rombauts)

    FP3:

    1 Max Verstappen (Red Bull-Honda)                   1'36"566

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'36"640

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                             1'36"655

    4. Alexandre Albon (Red Bull-Honda)                 1'36"927

    5. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'36"975

    30-11-2019 om 13:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAT PORSCHE MET ZIJN F1-MOTOR ZINNENS IS

    Twee jaar geleden kondigde Porsche aan terug in de Formule 1 te komen. In 2020 dus. De auto en de motor waren daarvoor ondertussen klaar. Maar de beslissing om met Neel Jani en André Lotterer het Formula E kampioenschap te gaan rijden, zette de V6 Turbo Hybrid-motor die sinds 2014 de Formule 1 bolides aandrijft, even opzij. Het nieuwe Formule 1 reglement bepaalt dat de zojuist genoemde krachtbronnen zullen meegaan tot eind 2024. Dan komen er nieuwe in.

    Porsche kan niet zomaar werkeloos toezien, die motor zien staan en tracht met het Kroatische Rimac een hypersportwagen te bouwen. Het bedrijf waarin Porsche 15,5% bezit, ziet dat best wel zitten om samen een hypersportwagen, de 918, te realiseren die - bijvoorbeeld de Mercedes AMG One - het vuur aan de schenen te leggen. Principieel zal er dus een plug-inhybrid uit de samenwerking komen. Wanneer precies is moeilijk te zeggen, maar duidelijk is dat na de Taycan het Duitse merk op meerdere fronten zal moeten gaan strijden. Vooral op een gebied waar batterijfabrikanten en softwaregiganten het eerder voor het zeggen hebben dan klassieke ingenieurs. Leuk om volgen.(Walter Rombauts)

    29-11-2019 om 23:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS OOK IN FP2 RAPSTE CHRONO IN ABU DHABI

    De tweede vrije oefening voor de GP van Abu Dhabi zag Valtteri Bottas en Lewis Hamilton als 1 en 2. Charles Leclerc en Sebastien Vettel pakten 3 en 4, terwijl Max Verstappen de vijfde crhrono in de Rec Bull-Honda voor zijn rekening nam. De beide Ferrari-boys verklaarden bijna in koor dat de aanrijding in Interlagos nooit had mogen gebeuren.

    Met die late lullige uitlating gebeuren voordien altijd de grootste drama's. en misverstanden. Zo speelde Romain Grosjean nog eens een figurantenrolletje door met Bottas even te botsen in een inhaalmaneuver. Piepklein detail, als een speld in een woestijnduin. Morgen FP3 en dan de kwalificaties. Zondag de race en dan uitkijken naar 2020, het laatste jaar van de huidige F1 die in 2014 in deze configuratie begon. (wr)

    1. Bottas (Mercedes)                 1'36"256

    2  Hamilton (Mercedes)             1'36"566

    3  Leclerc (Ferrari)                    1'36"642

    4  Vettel (Ferrari)                      1'36"691

    5  Verstappen (Red Bull-Honda) 1'36"807

    29-11-2019 om 16:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!