Op de 98ste Brussels Auto Show, die traditioneel ook een verkoopplaats is, zullen de banken met hun zéér lage rentevoeten mensen over de streep trekken om een nieuwe wagen te kopen. Weet wel dat die lage rentes alleen dienen om een "groene" auto te kopen. Hybride, CNG, puur elektrisch. De auto die we tot vandaag gewoon geweest zijn wordt denkbeeldig tot schroot herleid. In realiteit is de auto met enkel een interne verbrandingsmotor, diesel of benzine, een rijdende belastingsbrief geworden.
Zelfs fanaten zullen moeten toegeven dat welke auto ook, is achterhaald. Er ligt een nieuw domein open, dat grotendeels al door China en de USA is ingenomen. De prestigieuze Europese merken reppen zich voor het moment als angsthazen die de achterstand willen bijsprinten. Tot overmaat van ramp gijzelen de softwarefabrikanten meer en meer de Europese fabrikanten. Ze willen niet hun auto's produceren, maar hen wel verplichten hun naar artificiële intelligentie afglijdende "soft" netjes en dominerend aan zich te binden.
Er wordt gereageerd met inderhaast gemaakte puur elektrische auto's. Zij gezegd dat Renault en Nissan daar al lang een pioniersrol vervullen. Nu volgen letterlijk alle anderen. Een nieuw autotijdperk dient zich aan. Niets aan te doen. Een nieuwe bankenzeepbel hangt ook in die nabije toekomst. De miljarden aan papiergeld dat de ECB, zogoed als mateloos, bijdrukt devalueert het tot monopolygeld, helikoptergeld heet dat nu. Dat de consument daardoor zal gaan betalen om geld bij een bank te stallen zal weldra als een boemerang in de economie terugkeren... 2008...de Lehman Brothers...Het dreigt opnieuw.
Maar toch zal in Brussel alles schitteren. Op de echte nieuwe auto, die met de brandstofcel zullen we als serieproduct nog moeten wachten. Binnen 10 jaar zullen we hem in Le Mans misschien zien winnen. Dat is niet mijn visie, maar wel die van 'l Automobile Club de l'Ouest (AC0), sinds 1923 organisator van de grootste jaarlijkse industriële autoconfrontatie. Ook André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe is die mening toegedaan. Tot overmorgen in Brussel en dan tot 19 januari 2020. (Walter Rombauts)
|