"De Tijd", de enige krant die nog enige betrouwbaarheid biedt, heeft "d'Ieteren's CEO", Francis Deprez, op Sinterklaasdag bedacht met een mooi artikel. Met name dat een berg cash geen probleem hoeft te zijn...Er werd niet bij gezegd dat die Mount Everest van 3,83 miljard winst niet op een spaarboekje mag worden geparkeerd. Als Moleskine-gebruiker, Carglassfanaat (Belron), Porsche-klant, tester van zowat alle Porsche's, ook de laboratoriumauto "959", en oudst levende echte beroeps autojournalist in Vlaanderen, heb ik nogal wat bedenkingen hoe de verschillende takken van het bedrijf functioneren.
Lang mocht ik tijdens het Salon van Amsterdam logeren in hotel "The Grand", waar Mijnheer (expliciet met een juiste hoofdletter, daarmee zijn vader erend), Roland d'Ieteren zijn beschutting zocht. In die tijd mocht ik het genoegen smaken talrijke verrijkende gesprekken, in gelijk welke taal, met hem te hebben. Vooral als autofanaten en Duitsgezinde merken waarderend. VW, Audi, Porsche enz... Skoda en Seat is daarin een ander verhaal. Mocht hij nu echt beseffen hoe vooral de autotak van zijn bedrijf aan aftakeling toe is door personeel, in zijn plaats zou ik niet meer gerust slapen. Hoewel, zoveel bedrijfskapitaal krijg je in één leven niet op.
Het is verbijsterend dat de autoverkopers, nog speciaal die van sportwagens, geen enkele technische inlichting meer kunnen verschaffen aan de koper van zo'n ding. Weliswaar is het product "auto" gelijkwaardig geworden aan een wasmachine of een televisietoestel. Maar wie enige technische belangstelling heeft en - bijvoorbeeld - durft te vragen of de gebruikte turbo's van "KKK" of "Garett" zijn, wordt in het aankoopgesprek al schuin bekeken. Zoiets wordt vandaag geacht niet meer gevraagd te worden. De klant is voor de verkoper een onbeduidende gestalte.
Voor hem geldt de kunst zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit het individu te zuigen. "NEDC", "Euro 6d" of "WLTP", het intereseert ze geen zier. Laat staan dat je nog naar de overdrive-verhoudingen in een achttraps-automaat zou vragen... Zoiets is onfatsoenlijk geworden tegenover de arrogante verkopers die talrijk zijn bij één, zoniet hét, nobelste merken die er rondrijden. Een Porsche verstandig rijden is als een visitekaartje afgeven. Een aspirant-klant wordt geacht méér te weten dan de verkoper. Wordt ook geacht geen vragen te stellen over het product. We gaan terug naar een tijdperk waarin een Porsche evengoed in een Carrefour kan worden verkocht. Zoals vroeger de gebroeders van Doorne hun Dafjes écht in "de Grote Bazaar" stonden. En Leclerc in Frankrijk ook een tijd auto's in zijn toonzalen had staan. Als d'Ieteren geen klantenbinding meer kan realiseren, sluipen daarvan de eerste mindere verkoopsresultaten in de tabellen. Zelfs een persbericht zenden naar een autojournalist - die er gebruik van maakt - is de "PR" teveel geworden. Misschien weet de CEO dat ook niet. De vriendelijke en ongetwijfeld bekwame man heeft evenmin autoroots. Zo vergaat het bijna de hele autoindustrie. Puristen sterven uit.(wr)
|