Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    25-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORMULE 1 BELEEFT EINDE VAN EEN HISTORISCH TIJDPERK

    De hoogste autosportdiscipline is haar aanzien kwijt. Na 70 jaar - eerste race 13 mei 1950 - en meer dan 1000 GP's is wat nu een "gezelschap" kan worden genoemd aan lager wal geraakt door zowaar virtueel GP's te laten rijden. Voortgaande op de media wordt verwacht dat zelfs puristen nog een "sérieux" van meenemen. Maar daar vergist F1-eigenaar Liberty Media zich schromelijk in. Toen ze in 2017 de Formule 1 overkochten van mede-aandeelhouder Bernie Ecclestone voor 31 miljard dollar hebben ze nooit kunnen denken dat een diep-technologische sport anders georganiseerd dient te worden dan de showspektakels waarin ze gespecialiseerd zijn. Een handbalwedstrijd is geen GP waarin 's werelds gesofistikeerdste autoconstructeurs zich in wagen. Mercedes, Ferrari (Fiat), Honda en Renault. Hun budgetten draaiden om en rond 500 miljoen dollar om een seizoen met twee auto's, minstens tien motoren, twee piloten, mecaniciens, hotels e.a. snuisterijen te dekken. Nu is afgesproken dat het vanaf 2021 nog 145 miljoen dollar mag kosten. Williams, Mc Laren, Racing Point en Alfa zijn aan de bedelstaf.

    Williams vroeg steun aan de Britse overheid en kreeg die niet. Net zo min als Mc Laren. Deze laatste had bij het uitbetalen van Ron Dennis zelfs al de historische collectie renwagens in pand moeten geven. Nu kunnen ze nog de vestiging in Wokin zelf als onderpand aanbieden.... Liberty Media gaf aan de F1, struikelend als kleuters die leren lopen, een steun van 1,4 miljard dollar. Hopende dat niet Renault, niet Mercedes en met hen ook niet Ferrari de F1 de rug zou toekeren. Maar Renault zit industrieel in nesten, Mercedes heeft 12 miljard dollar geleend om zijn "straatauto-productie" te beveiligen. Ze promoten elektrische auto's voor de consument maar rijden in de F1 zoals ook de anderen met een 1,6 liter V6 Hybrid motor. Met interne verbranding van zogenaamde "handelsbenzine" met octaangetal 102 en een densiteit van 84 tegenover 72 à 74 in deze die uit de pompstations komt.

    Met een budget van 145 miljoen dollar hoopt Liberty Media ook "kleinere" constructeurs aan te trekken. Het is ironisch dat het Red Bull-team het merk Aston Martin in zijn banier voert. Een historisch merk dat op apegapen ligt, erger happend naar geldlucht dan een coronapatiënt, om nog enige bewegingen te kunnen maken... Vettel is weg bij Ferrari. Hij wordt geciteerd voor Mercedes en Renault. Bij Mercedes zou hij samen met Hamilton liefst tien wereldtitels verenigen met het merk dat sinds de V6-motoren in 2014 zes wereldtitels bij de constructeurs op zak heeft. Bij Renault zou hij de motor terugkrijgen waarmee hij bij Red Bull zijn vier wereldtitels heeft veroverd.... En Liberty Media snakt maar naar één ding: dat op 5 juli en 12 juli de GP's van Oostenrijk kunnen doorgaan zonder publiek. Dan ontvangen ze toch een centje aan televisierechten. Bernie Ecclestone (88) zegt wijselijk alles te vergeten voor dit jaar. Als de "paus" spreekt, moet men toch minstens eens luisteren, ook al is men niet gelovig. (Walter Rombauts)

    25-05-2020 om 14:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN BELGIË ZOALS TER PLEKKE VANUIT LUIE ZETEL, SPOOK-GP'S...

    De Formule 1 is zotgedraaid. Mc Laren wil zijn historische collectie racewagens die in Wokin staan in pand geven om aan geld te geraken. De Waalse regering, althans de voorname politici ervan, hebben zich op de knieën gegooid voor Liberty Media om toch maar een GP van België te hebben in Francorchamps. Er bevonden zich eerder enkele gekken tussen die voorstelden om de race "omgedraaid", tegen de wijzers van de klok in te laten rijden. Limburger Max Verstappen heeft dat geprobeerd en gezegd dat zoiets niet gaat. De "Raidillon" naar beneden nemen, dat gaat niet. Dat wist ik al twintig jaar geleden. Toen reed de all-rounder-piloot van wereldklasse, Marc Duez, Francorchamps "andersom". Eigenlijk om een hoofdredactrice van een Franstalig autoblad te versieren. Voor het blad én de dame. Het ging niet, geen één van de drie mogelijkheden.

    Nu wordt de GP van België op 30 augustus 2020 zonder publiek gereden. Wél met de hele crew van ingenieurs, teambazen, baan- en standcommissarissen, medische dienst, mecaniciens en alle "aanhangsels" die zo'n kring met zich brengt. Maar die dragen een zichtbaar masker, dus het Covid 19 virus ziet direct of het een eerlijke dan wel een voor het leven gemaskerde persoon is. Volgens de laatste tellingen lopen er weldra 8 miljard rond op deze planeet en de productie stopt niet. Ze is erger dan 1 op 1. Fans - en ik ook - zullen thuis op TV de F1 race zien. Voor zover nog mogelijk, weinig interessant. Maar Liberty Media kraait viktorie. Want er komt wat geld binnen. Dat van de tiketten die voor dit jaar al verkocht waren niet meegrekend. Want de bezitters van een "GP 2020"-ticket mogen dat voor 2021 laten tellen....Indien in de plaats geld wordt teruggeëist dan zal dat gaan via een ingewikkeld formulier in te vullen en daarvan zéér goed de kleine lettertjes te lezen.

    Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017, heeft momenteel nog maar iets van een 40 miljoen dollar aan inkomsten gekregen tegenover 268 miljoen dollar in dezelfde periode van vorig jaar. Net als Williams, Mc Laren, Formule 1 Point en...Mercedes zijn de Amerikanen op zoek naar geld. Ook voor hun commerciële sector hebben ze 12 miljard dollar gaan lenen, terwijl China (lees vooral: Geely, Volvo, Smart...) ook al meer dan 10% aandelen in Daimler-Benz hebben.. Los van dat verhaal zal het F1-seizoen starten op 5 juli in Oostenrijk op de Red Bull Ring, en zien we onze GP op 30 augustus 2020 vanuit onze luie zetel.

    Er mag één troost bij worden vermeld: ook op alle circuits over de hele wereld, ter plekke, kijkt iedereen naar de televisie. Dus voel u niet gefrustreerd. Ooit zat ik in de perstribune in Suzuka voor de GP van Japan. Links naast mij zat Jean-Marie Balestre, "Pressident van de Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) mee naar TV te kijken. "C'est un beau sport, n'est-ce pas ?", stootte hij me aan. Tot Senna en Prost elkaar vastreden tot stilstand. Toen zei de bigboss van de FIA ademhappend tegen me "nu moet ik echt eens daar beneden gaan kijken..." Ik keek voort TV en vroeg na de race aan Senna, Prost en Jean-Marie Balestre wat er precies was gebeurd. Ik had alle antwoorden om mijn werk als beroepsjournalist te doen. TV doet wonderen. Ook binnenkort tijdens het weekend van 30 augustus 2020. Het schrikkeljaar. (Walter Rombauts)

    16-05-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CARLOS SAINZ JR VERVANGT VETTEL BIJ FERRARI, RICCIARDO NAAR MC LAREN

    De Spanjaard Carlos Sainz rijdt in 2021 aan de zijde van Charles Leclerc bij Ferrari voor twee jaar. Hij vervangt daar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die zich niet akkoord kon verklaren met een financieel verlaagd contractvoorstel van Ferrari voor één jaar nog. Het noodlijdende Mc Laren - vroeg staatsteun aan in UK maar werd geweigerd - trachtte met enkele miljoenen meer te bieden Sainz bij hen te houden. Vergeefs. Het is de Australiër Daniël Ricciardo die naar één van de meest historische renstallen in de voorbije 70 jaar gaat. Of dat een echte aanwinst is, laat ik een open vraag...

    Wat Vettel gaat doen is onduidelijk. Een vijfde wereldtitel zit er nergens meer in en de wereld verandert met een kometenvaart. Ook voor Mick Schumacher, zoon van. Die gaat verder in de F2 en moet rijpen. Mochten zijn prestaties vorig jaar beter zijn geweest was hij een gepriviligieerde kandidaat bij het Italiaanse merk. Maar het is nog te vroeg. De F1 bestaat 70 jaar. Daarin werden 33 coureurs wereldkampioen. Met het gesukkel van 2020 lijkt het of een tijdperk wordt afgesloten. Eigenlijk is dat zo. De "Concorde Akkoorden" tussen FIA, F1 en Liberty Media moeten herschreven worden

    Dat is verplaatst naar volgend jaar. De ouderen vertrekken, de jongeren, Verstappen, Leclerc, Sainz en andere Norris' nemen het op tegen zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton die "vermoeidheidverchijnselen" begint te vertonen. Een echte houdbaarheidsdatum van hem is niet bekend. Maar ook bij Mercedes rommelt er veel. Sportief en industrieel. En een Toto Wolff die met Aston Martin speelt... Er zitten meer virussen in de adderpoel van de F1. Ze noemen niet allemaal Corona en hun nummer is niet 19. (Walter Rombauts)

    14-05-2020 om 12:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-05-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1 VAN START OP 5 JULI IN OOSTENRIJK, ZO WORDT GEPLAND...

    De eigenaars van de F1 hebben 1,4 miljard dollar voor de teams uitgetrokken. De verdeelsleutel is me niet bekend, maar de centjes moeten kleine teams behoeden om van onderuit het vizier van de de televisiecameras te schuiven. Die zouden terug gaan draaien op 5 luli met een eerste GP, die van Oostenrijk op de Red Bull Ring. Een weekend later zou dan de tweede GP op dezelfde plaats doorgaan. Eveneens zonder publiek. Het zal een raar gevoel zijn voor iedereen en ik stel me de vraag of de twaalf resterende GP's die gecomprimeerd dit jaar nog zouden worden afgerond nog wel als een volwaardig wereldkampioenschap F1 kunnen doorgaan.

    De F1 is op zich al verminkt door de interne meningsverschillen op zowel technisch, economisch als financieel vlak. De overeenkomst om het vanaf 2022 met 145 miljoen dollar te doen als maximumbudget is enkel een poging van Liberty Media om "volume-merken" trachten te verleiden in de F1 aan bod te laten komen. De dreiging dat Mercedes, Renault en Honda de F1 zouden verlaten is reëel. Hun producten die ze wereldwijd aan de man willen brengen stemmen niet meer overeen met het technisch profiel van de V6 Turbo Hybrid die tot eind 2024 als interne verbrandingsmotor dienst zal doen. Mercedes, Renault en Honda willen mee de elektrische toer op en dat is totaal contradictorisch.

    De huidige F1 krachtbronnen zijn in 2014 opgevoerd en verbruiken vandaag tweederde minder brandstof dan toen en leveren 750 kW (1000 pk) als de hele "verbrandingswinkel" perfect functioneert. Maar dat spreekt heden ten dage geen mens meer aan. Gesteld dat de structurele ontbinding van de F1 (met de nieuwe Concorde Akkoorden van 1921) verder gaat en autoconstructeurs die discipline verlaten, dan lonkt ofwel de Formula E als alternatief of een nieuwe "stunt" om de 24 Uren van Le Mans te winnen. De term "Hypercar" duikt meer en meer op. Porsche werkt er hard aan, Toyota ook, en in de "l'Automobile Club de l'Ouest" wordt goed nagedacht over de reglementaire vervanging van de LMP1.

    De lagere klasse, de LMP2 zit de denkers wat dwars want die heeft nu de jongste jaren opgang gemaakt en begon stilaan te azen op een algemene zege bij het minste falen van de schaarser wordende LMP1's. Nu even terug naar de F1. Voor wie het nog niet wist: Max Verstappen wil winnen in Spielberg en ook wereldkampioen worden. Maar dat is al op alle pamfletten, bijna sneller dan een virus, rondgeflyerd. (Walter Rombauts)

    05-05-2020 om 14:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIR STIRLING MOSS - 90 - VANOCHTEND OVERLEDEN

    De autocoureur die sneller kon dan zijn renwagens, Sir Stirling Moss, is vanochtend op  90-jarige leeftijd vredig overleden in het bijzijn van zijn vrouw die altijd voor hem zorgde. Zijn palmares opsommen is onbegonnen werk. Hij werd geboren op 17 september 1929 en dubuteerde in de Formule 1 in 1951 met HWM en dat in de GP van Zwitserland. Hij werd direct opgemerkt en behoorde tot de weinige coureurs die ook met een Connaught reed. Zijn gloriejaren worden door velen gezien toen hij in 1954 en 1955 met Juan Manuel Fangio bij Mercedes reed. Hij won in die jaren alleen de GP van Engeland in Silverstone. Als "gift" van Mercedes voor het feit dat hij verder alle races achter de uiteindeijk vijfvoudige Argentijnse wereld kampioen reed. Ook al kon hij sneller....

    De grootste triomf van de Brit die 66 GP's reed en nooit wereldkampioen werd, is wellicht de Mille Miglia in 1955 van Brescia naar Brescia met de 300 SL met het nummer 722. Zijn ploegmaat Denis Jenkinson, zogezegd navigator spelend, zei ooit dat Stirling zo snel reed dat hij niet meer over het dashboard durfde kijken en het letterlijk in zijn broek deed. Een andere triomf beleefde hij in 1961 in de GP van Monaco waarin het opnam tegen de eerste Ferrari's met de mid-rear-engine in navolging van Cooper en Mc Laren. Met een "afgeleefde" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team zette hij eerst de "pole". Ieder's mond viel open van verwondering ! Dit tegen die nieuwe haaienneuzen van Ferrari....?!

    In de race zelf, 100 ronden lang nog, verpletterde hij zowel de twee Ferrari's van Ritchie Ginther en Phil Hill, als ongeveer iedere ronde zijn eigen ronderecord. Vanuit de pits maande Rob Walker hem iedere ronde aan de auto te sparen... Volgende ronde door de micro's: Stirling Moss verbetert zojuist zijn eigen ronderecord. Ritchie Ginther kon in één ronde dezelfde tijd rijden: 1'36"3 over toen 3,138 km tegen een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h.

    Stirling Moss' profiel is met deze twee anekdote's onderbelicht. De man was zo snel in een racewagen dat geen enkele constructeur een machine kon ontwerpen die de coureur kon temmen. Tony Vander Vell heeft het met Vanwall geprobeerd, BRM heeft een poging gedaan... In een GP van Brussel had hij een fotofinish met Jack Brabham, in een GP van Nederland reed hij platte band en verloor vier ronden op Brabham. Toen Brabham werd afgevlagd, kwam Moss uit de laatste bocht. Hij had vier ronden op de Australiër ingelopen, terwijl Zandvoort in vuur en vlam zettend. Hij won 16 GP's, stond 16 keer in "pole", was viermaal vice-wereldkampioen, maar bovenal de snelste autocoureur uit dat vervlogen tijdperk. Als het waar is, zei hij tegen zijn vrouwtje dat hij moe was, leunde achterover en sloot zijn mooie ogen. Dat was het volgens de persversie. Vanochtend, met Pasen. (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)

    12-04-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BERNIE ECCLESTONE WORDT NOG EENS VADER, ZIJN F1 GERAAKT AAN DE BEDELSTAF
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is in maart 2017 gebeurd. Het Amerikaanse poehaa-bedrijf Liberty Media kocht voor 31 miljard dollar de Formule 1 van de CVC-investeringsgroep waarin grootmeester Bernie (89 nu) zowel in de praktijk als achter de schermen de lakens uitdeelde. De Yankees hielden uit eer nog één jaar Bernie Ecclestone als "adviseur" maar braken eerder hun woord. Ross Brawn en Bernie Ecclestone, die elkaar rauw lusten kwamen niet overeen. De uniek begaafde F1-ingenieur Ross' perceptie won het van Bernie's Napoleon-gestalte. Ross Brawn, in 2009 met zijn eigen geconstrueerde auto "Brawn", met Jenson Button wereldkampioen bij piloten én constructeurs kreeg de titel van "sportdirecteur van de F1". Wijs besluit want onder de kermismakers bij Liberty Media bevonden zich geen kenners die aan het eind van de Concorde Accoorden, dit jaar 2020 op 31 december a.s. in 2021 met een "nieuwe F1" konden komen. Er is ondertussen een nieuwe auto die nog wel tot eind 2024 moet rijden met de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid.

    Een contradictie vermits de grote betrokken autoconstructeurs, op Ferrari na, handelsgewijs de elektrische auto promoten. Dat zijn Mercedes, Honda en Renault. Daarmee begint het verhaal. Met als kantelpunt de onbedwingbare coronacrisis (Covid 19) die de Formula 1 en héél de wereldwijde autoindustrie heeft ontwricht, en de weldra gelukkige sterke "papa" van Bernie's nieuwe baby. De van gestalte kleine reus heeft dat kind niet alleen verwekt. Blauwe pilletjes en wetenschappers in het ondoorgrondelijke vrouwelijke "zijn" hebben dat wonder tot stand gebracht. Bernie Ecclestone lacht in zijn vuistje.

    De ongelikte beren van Liberty Media zien al 9 van de 22 geplande races van de kalender verdwijnen. Ze trachten de GP van Frankrijk op 28 juni a.s. nog te verwezenlijken, en dan de rest samenproppen op een mini-kalender om toch nog enige aanspraak te maken op de getekende televisie-contracten. Als er geen races zijn, betalen de sponsors natuurlijk niet. Hiemee begint het tweede luik waarin de F1 aan de bedelstaf dreigt te geraken als ze geen geld kunnen lenen. Maar dat zal wellicht wél kunnen. Volgens het zakenblad "Forbes" heeft Liberty Media 400 miljoen dollar in kassa en is er nog een niet opgenomen krediet van 500 miljoen dollar. Zo zou de "Formule One Group" hen kunnen lenen... Maar de thriller wordt nog spannender.

    Er dreigen constructeurs uit de F1 te stappen. Wegens de tegenstrijdigheid van hun interne verbrandingsmotoren tegenover de elektrische trends. Maar ook omwille van centen. De kleinere teams zoals Williams, Racing Point en zelfs het destijds toonaangevende Mc Laren hebben bij de Britse regering om financiële steun gevraagd. Daimer-Benz heeft een lening van...12 miljard dollar genome omwille van de huidige crisis. De Formule One Group is akkoord dat het maximumbudget op jaarbasis vanaf 2021 niet meer dan 135 à 150 miljoen dollar mag bedragen. Ferrari en Mercedes zijn tegen. Ze beweren dat met dat budget geen volwaardig F1-team kan worden onderhouden. Liberty Media, de huidige eigenaars, zien dat anders.

    Ze hopen dat met een laag jaarbudget meerdere autoconstructeurs (lees: die van volumeproducenten) in de F1 zouden komen. Dat er mettertijd "naaimachinemotoren" in de bolides zullen zitte schrikt hen niet af. Als de paardenmolen er maar kleurig leuk uitziet en draait. Dan wordt de "flosch" en centen gepakt. Aston Martin komt, maar heeft weer zijn eigen apart financieel verhaal mee... AlphaTauri verliest iedere race die niet wordt gereden 2 miljoen dollar. We kunnen nog een poos verder gaan. Alleen Ferrari is zogoed als zorgeloos. Ze verkopen 10.000 auto's per jaar, een terugkeer naar Le Mans wenkt, en ze zullen altijd dat geld krijgen wat voor een altijd aanwezigheid in de F1 hun én dit vetorecht geeft. Alleen in de eerste GP uit de moderne F1-geschiedenis was Ferrari niet aanwezig: Silverstone, 13 juli 1950, gewonnen door Farina in een Alfa Romeo.

    Dus als de F1 geld kan lenen kan nog één en ander worde gered dit jaar. Althans theoretisch. Bernie Ecclestone zegde onlangs dat het beter zou zijn het seizoen 2020 te schrappen. Als de "paus" dat zegt - zoals Nieuwsblad journalist Jacques Beuckelaers Bernie altijd omschreef - dan zou er best iets van worden geloofd. Al was het maar dat een virus de pretentieuze mens dwingt naar hogere, verborgen, krachten te zoeken. Ikzelf geloof dat alles scheikunde is. Een intense, immens grote wereld van miniscule wezentjes, atomen, kleiner nog, bacterieën en virussen waarin wij als soort ons oppermachtig over voelen. Covid 19 heeft de wereld in al zijn plooien op zijn gat gezet. Straffer dan de Lehman Brothers in 2008. Dat waren nog zichtbare symptomen. Nu zal negatieve rente en de verdere geldroof van banken op de consument niet meer helpen. Maar het ging over F1 en wanneer de eerste race wordt gereden. Niet de virtuele, wél de echte waarin zelfs de grootsten hun poep dichtnijpen als ze op de eerste bocht afstormen. Maar dat verschijnsel ziet niemand. Maar het is iedere race - overal in alle disciplines - altijd aanwezig. Alleen de verstandigsten kunnen zich in die situatie ontspannen. Nu zijn de F1-coureurs min of meer gerust. Hun bazen niet, vragen loonsafstand van piloten en werknemers. Ze mogen straks lenen. Misschien gunt Bernie hen wel een duitje. Want het waren - bijna allemaal - zijn kinderen. Ze moesten alleen niet "papa" zeggen. (Walter Rombauts/Foto:wr)

    09-04-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAURENS VANTHOOR, FAMILIEMAN ALS VETTEL, GELIJKWAARDIG ALS AUTOPILOOT

    Tien jaar geleden had ik het genoegen "portier" te mogen spelen voor alle "acteurs", journalisten, constructeurs, piloten, buitenslapers, profiteurs en fotografen aan de ingang van de paddock van Zolder. De toestroom werd veroorzaakt omdat dan de eerste editie van "Clean Week 2020" op het Limburgs asfaltlint doorging. Wijlen Marc Martens, voordien één van mijn Keesings-redacteurs, was de bedenker van een samenkomst met alle groene concepten die in een auto denkbaar zijn. Tot en met ene die op frietolie reed. Laurens Vanthoor diende zich aan in een zilverkleurige VW Scirocco die hem pastte als een goed gesneden maatpak.

    "Goeiemorgen Mijnheer Vanthoor" zei ik, want de omstaanders kenden de Limburger niet en ik had met hem al wat journalistieke contacten gehad in zijn prille beginjaren. In één van onze babbels vroeg ik hem eens, gesteld dat hij de keuze had, of hij in de Formule 1 wilde geraken, dan wel bijvoorrbeeld de "24 Uren van Le Mans" winnen....? Hij keek me aan, vond het misschien een nogal domme vraag, en zei resoluut "Formule 1". Ik antwoordde hem dat zoiets moeilijk was en hij "werkzekerheid" zou hebben in de sport-prototypes, alles wat nu WEC wordt genoemd. Hij bleef op de F1 mikken.

    In 2018, toen al 26 geworden, won hij zijn klasse in de 24 Uren van Le Mans met een Manthey-Racing Porsche 911 GT3 R. Een roze auto met het nummer 92. Vorig jaar - 2019 - werd hij in diezelfde machine tweede in de klasse. Hij is nu als "IMSA Weather Tech Sportscar Champion" fabriekspiloot, "worksdriver" heet dat mooi, bij Porsche en woont samen met vrouwtje Jacqueline, moeder van Emily, in Stutttgart zodat hij snel zowel in Weissach - het ontwikkelingscentrum van Porsche - als desnoods op de Nürburgring kan zijn.

    Huidige F1-piloten en ook degenen die naar de Formula E zijn getrokken, zijn nu blij mochten ze een auto met Laurens Vanthoor delen. Menselijk gezien komt zijn profiel het best overeen met dat van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Dat is ook een familieman die bewust de respectloze massa mijdt om zijn privacy een beetje te vrijwaren. Laurens is dan geen wereldkampioen F1 geworden, zoals Vettel, maar ze kunnen op gelijke hoogte staan. Omdat titels op zich minder zeggen dan een menselijke levenshouding. Daarom is Laurens ook een wereldkampioen. Als je hem nu zou vragen of hij nog Formule 1 zou willen ? Ik zie hem al zijn tanden blootlachen. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)

    08-04-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOOIT EERDER VERTOONDE ONTREDDERING VAN AUTOINDUSTRIE

    De impact van het Coronavirus laat zich gevoelen in de fijnste vezels van de Europese- en wereldautoindustrie. Minstens 2,6 miljoen werknemers zullen er direct door worden geraakt. Ze worden gevolgd door minstens 5 miljoen betrokkenen uit de toeleveranciers. Ook de Formule is in zijn Wereldkampioenschap 2020 verminkt, eender welke de eigenaars Liberty Media er willen aan sleutelen. Tot "virtuele races" toe zoals vanavond in Bahrein. Ook de 24 Uren van Le Mans zijn voor hun 88ste editie naar 19 en 20 september uitgesteld. Wat maakt dat de coureurs langer in het gevaarlijke duister moeten koersen. Het lijstje is om te wenen als wordt gezien dat de GP van Monaco definitief van de kalender is afgevoerd. Er resten nog vijftien voorlopig. Met - misschien - 20 auto's aan de start, zonder méér autthentieke figuren als Hamilton of Vettel. Alleen pubers die jong hebben geleerd aan de poten van de stoelen hun superieuren te zagen. Zonder schroom vadermoord konden begaan. De grid staat er vol van. Op Kimi Räikkönen en Nico Hülkenberg na.

    Een virus, ontstaan in het Chinese Wuhan, de laatste van een grote vijftigjarige coronafamilie en daarom als jongste de naam Covid-19 gekregen. Wegens te weten over welk Coronavirus het precis gaat... Wie vandaag welke auto ook koopt steelt zijn eigen kapitaal. Tenzij je d'r zoveel hebt dat "het object" een welkome compensatie vormt voor eerder geleden schade... Wie slim denkt te zijn en vandaag al een Hyundai of Mercedes op waterstof te kopen heeft in het diepst van de vandaag bekende wetenschap gelijk. Maar waar gaat hij tanken ? En is die brandstof "groen" gemaakt ?

    Twijfel, of angst doet de vraag rijzen waarom onze oppermacht niet meteen groene mensen op zijn planeet Aarde zette. Adam wéét er zeker iets over, Eva alleszins, of bijna alles. En de slang symboliseert datgene waarmee wij vandaag in concreto zijn geconfronteerd. Gevangenen in ons "eigen" huis, altans dat van de successie, de staat of de banken. De verwittiging van 2008 was niet genoeg. Nu pas wordt het boek definitief opengeslagen.

    Naar Dostojewski's meesterwerk "Schuld en Boete". Velen onder ons zullen die vingerwijzing niet aankunnen, die spiegeloefening. Kunnen wij als "geglobaliseerde" wereld verder auto's maken zoals medeburgers kinderen in serie maken...? Ik druk voorzichtig de vrees uit dat daarop "neen" moet worden geantwoord. Ook die autowereld splitst zich in twee. Voer voor begoeden en transport voor de arbeidende. Hier stopt het, want aanvankelijk ging het over de patstelling tussen de autoindustrie en de nieuwe wereldorde die zich duidelijk heeft aangediend. Losgeweekt van wat na WOII "democratie" werd genoemd. Voor alle duidelijkheid: in Europa - niet hetwelk men verenigt noemt - maar wel dat waar nog wordt gewerkt, zijn direct en indirect 14 miljoen mensen voor hun inkomen afhankelijk van de autoindustrie. Die heeft het vandaag zéér moeilijk. (Walter Rombauts)

    22-03-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEGALE GOOCHELTRUUK VAN MERCEDES AL VERBODEN VOOR 2021

    Gert Vermersch, de enige Nederlandstalige journalist die zich F1-gemachtigd mag noemen, heeft met zijn kwaliteiten bijgedragen tot De Standaard die vooralsnog ontsnapt aan de pamfletten die andere kranten zijn. Behoudens "De Tijd" natuurlijk. Hij resumeerde de drie voorbije testdagen in Barcelona als 1. Hamilton schittert. 2 Mercedes tovert met een in- en uitschuifbare stuurkolom die de wielgeometrie verandert. De FIA heeft het vernuftige systeem al legaal genoemd maar er tegelijkertijd voor gezorgd dat het voor 2021 wordt verboden. Zowel Mercedes als Hamilton hebben in Barcelona de basis gelegd voor een zevende wereldtitel bij coureurs en constructeurs, sinds in 2014 de V6 Turbo Hybrid-motoren ingang vonden. Deze krachtbronnen, wellicht gevoed met synthetische benzine, zullen nog tot eind 2024 worden gebruikt.

    Nu even naar de essentie van het DAS-systeem van Mercedes. "DAS" staat voor Dual Axis Steering. De wielen van een auto bollen - gelukkig - niet recht. Ze worden gestuurd door vijf belangrijke wielhoeken die samen de geometrie van de sturende wielen wordt genoemd. Ze zijn Camber (wielvlucht), Caster (askanteling), Toe-in (Toespoor), Toe-Out (Uitspoor) en de King Pin Inclination (Askanteling) die bepaalt hoeveel graden het wiel vooruit loopt t.a.v. de loodrechte lijn op het wegdek. In de bochten heeft men grip nodig en is het zaaks dat deze vijf hoeken correct ingesteld zijn. Op lange rechte lijnen, zoals o.a. die van 1,5 km van Barcelona vormen die dwarskrachten op de banden een remmend effect. Ze verhogen de bandenslijtage en tevens de neerwaartse druk waardoor aerodynamisch minder topsnelheid kan worden afgedwongen.

    Het systeem van Mercedes zorgt er nu voor dat in bochten de voornoemde belangrijke wielvlucht behouden blijft, maar in lange rechte lijnen de voorwielen honderd procent paralell aan elkaar rollen. Met minder bandenslijtage en een hogere topsnelheid als eindresultaat. De andere teams, Ferrari, Red Bull en de "best of the rest" zijn door Mercedes een neus gezet nog voor het seizoenbegin op 15 maart a.s. in Australië ! Natuurlijk zit Mercedes, of beter gezegd Daimler-Benz met een gigantisch probleem.

    Chinese inmenging voor 12% in dat moederbedrijf, deelname aan de Formula E die haaks staat op het gebruik in de Formule 1 van interne verbrandingsmotoren... De kans is héél groot dat Mercedes en Hamilton zich nog één jaar tot kampioenen kronen, maar in 2021 - Mercedes althans - de handdoek in de ring gooit voor de zogenaamde nieuwe Formule 1. Dit jaar, 2020, is het laatste jaar waarin de Concorde Accoorden van toepassing zijn. Daarna heeft Liberty Media de vrije hand op alle gebied. De stap van de "schoonste" 70 jaar uit zowel de Formule 1 als de hele wereldgeschiedenis naar de "bots-autootjes" zal snel zijn gezet. Bernie Ecclestone en alle kleine groten uit de F1 zal de jeugd moeten googelen om te weten waarover het ging. Iets kan ik er al van verklappen: Grootheid !!! Fangio, Moss, Clark, Graham Hill, Senna, Schumacher. De autosportwereld wacht op het vervolg. (Walter Rombauts)

    22-02-2020 om 21:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE 11 PORSCHE Esports-GP's van 2020

    Meer dan 4900 mensen nemen deel aan de kwalificaties van de "2020 Porsche Esports Supercup" in wat de "Porsche iRacing Cup" wordt genoemd. Dat zijn er meer dan het dubbele van vorig jaar. De kwalificaties sluiten af op 2 maart a.s. en vervolgens zullen op elf virtuele circuits de races worden "gereden". Scalextric-liefhebbers bergen best massaal hun 20-eeuwse banen op. Bertrand Gachot zei het vroeger al eens om te lachen: "Een écht snelle ronde in bijvoorbeeld Monaco is net als thuis op een videospelletje. Intussen is iedere autosportliefhebber ervan op de hoogte dat door F1-piloten al meer dan twintig jaar op simulators wordt getest. Hieronder volgt de kalender. (Walter Rombauts)

    27 / 29 maart 2020, Test Drive Barcelona

    2 mei 2020 / Circuit Zandvoort

    9 mei 2020 / Circuit de Barcelona-Catalunya

    23 mei 2020 / Donington Park Circuit

    13 juni 2020 / Circuit van de 24 Uren van Le Mans

    4 juli 2020 / Nürburgring-Nordschleife

    18 juli 2020 / Silverstone Circuit

    1 augustus 2020 / Road Atlanta

    15 augustus 2020 / Brands Hatch Circuit

    29 augustus 2020 / Circuit Spa-Francorchamps

    19 september 2020 / Autodromo Nazionale Monza

    20-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van 130 NAAR O ! VERBIJSTERENDE VASTSTELLING
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De auto begon toen Gottlieb Daimler en Carl Benz in 1996 de van Nicolas Otto uitgevonden verbrandingsmotor in hun voertuigen plaatsten. Vanaf toen nam de motor met interne verbranding vorm aan. Voordien waren de paardenkoetsen op elektrische aandrijving overgeschakeld en de eerste Porsche was een elektrische; de befaamde Löhner-Porsche. Lang voordien had Nicolas Cugnot, een Frans genie-ingenieur in 1769 al de trend van "automobiel", zelfbeweger, gezet met een driewielige stoomaangedreven machine die tegen 4 km/h een kasteelmuur nabij Parijs ramde. Het eerste auto-ongeval !

    Maar Henry Ford gaf de wereld de "T" die iedereen die werkte kon kopen. Later zou Rudolf Diesel zijn stempel drukken op een zelfonsteker die tot 33% rendement leverde tegenover de benzinemotoren slechts aan 26% geraakten. Adolf Hitler werkte een basislegger van de Kever weg omdat deze een Jood was en liet Ferdinand Porsche de wereldberoemde "Beetle" ontwerpen, na WO II gevolgd door de Porsche 356, het merk uit Weissacht dat recent zijn 70ste verjaardag vierde.

    In 2007 verbaasde Elon Musk met de eerste Tesla (naam ontleent aan het Kroatische genie Nicolas Tesla). Die eerste voor serie bestemde puur elektrisch auto was op een Lotus Esprit-chassis ineen geknutseld. De wereld lachte erom. Vandaag niet meer...Tesla heeft naar verluidt een beurswaarde van 85 miljard en alle Westerse constructeurs staan na 130 jaar weer aan "0". Ook letterlijk stil in de files. De zelfrijdende auto geeft hoop, maar luidt het einde in van emotie, romantiek en sportiviteit.

    De auto is vanaf nu geen genotsmachine meer. Robotten dreigen de rol van de man over te nemen. Einde van een verhaal en geen zin meer om er een vervolg aan te breien. Het Westen heeft verloren door niet vooruit te kijken. Natuurlijk zullen ze hun software bij de Apple's, Google's, Sony en anderen van deze wereld kunnen kopen. Maar "den automobiel" zal nooit meer hetzelfde zijn. Om met geredelijke zekerheid te eindigen met waterstof in een interne verbrandingsmotor. Dan is de cirkel rond. Er zal alleen waterdamp uit de uitlaat komen, net als bij de fardier van Cugnot. (Walter Rombauts)

    14-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MOTOR COROPATION BESTAAT 100 JAAR, VAN KURKFABRIKANT TOT VERNUFTIG AUTOBOUWER

    Op 30 januari j.l. vierde Mazda zijn honderdjarig bestaan met een ceremonie in het hoofdkwartier in Hiroshima. Daarmee werd een eventrijk jaar op gang gevierd. Op het Salon van Genève 2020, het salon der Salons, zal het merk zijn verleden en toekomstvisie in de verf zetten. De van oorsprong kurkproducent is sinds 1920 gedreven door een samurai-moed om conventies in vraag te stellen. Mazda neemt altijd voorsprong in nieuwe technologieën en stijlrichtingen waarvan de concurrentie vreest ze niet te kunnen invullen.

    Zo was Mazda het eerste Aziatische merk dat Le Mans won in 1991 (Weidler, Gachot, Hebert), maar ook de 24 Uren van Francorchamps met de RX7 (Dieudonné-Walkinshaw) in 191. Mazda lanceerde als eerste een Wankelmotor in een seriemodel, de iconische Cosmo Sport 110S. Deze motor werd later tot rotary-engine omgedoopt terwijl hij ook al de vorige twee internationale knaloverwinningen had behaald. Mazda creëerde ook 's werelds meest verkochte tweezitroadster, de MX-5 waarvan sinds de lancering in 1989 meer dan een miljoen exemplaren werden verkocht. De klap op de vuurpijl kwam echter toen recent Mazda de eerste benzinemotor met compressie-ontsteking in de Skyactiv-X erd geconcretiseerd.

    Honderd jaar geleden was Mazda een kurkproducent uit Hiroshima, tot de industrieel Jujioro Matsuda in 1921 de leiding over de Toyo Cork Kogyo Ltd overnam en de onderneming omvormde tot een producent van machinegereedschap en iets later van auto's.

    Het eerste model, de Mazda-Go, was een pick-up met drie wielen die in 1931 werd gelanceerd. Hij bleek onmiddellijk bijzonder populair. Jaar na jaar werd dit voertuig verbeterd. Zo kreeg hij in 1938 een toen innovatieve versnellingsbak die het brandstofverbruik met liefst 20% neerhaalde. Na WO II werd de pick-up productie slechts enkele maanden na de kernaanval op Hiroshima hervat.

    Ook na de tweede wereldbrand lag de klemtoon op bedrijfsvoertuigen. Het was nog wachten tot 1960 voor Mazda zijn eerste personenwagen lanceerde, de R360. De auto scheerde hoge toppen in het opkomende Japanse kei-car-segment en plaveide de weg voor het succesvolle gamma personenwagens dat Mazda vandaag aanbiedt.

    Of Mazda nu het onmogelijke waar maakt in de autobouw - zoals ze in een persbericht stellen - is wat overdreven. Maar tja, dat is autojournalistiek, superlatieven lanceren om toch iets op het eind te oogsten. Maar toch is 1961 een zeer opmerkelijk jaar in hun geschiedenis. Toen tekende Mazda een licentieovereenkomst met de Duitse constructeur NSU om zijn nieuwe, compacte en lichte Wankelmotor te ontwikkelen en te produceren. Toen deed Mazda eigenlijk iets wat toen voor onmogelijk werd gehouden. (Walter Rombauts)

    01-02-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE 718 GTS, IN CAYMAN EN BOXSTER-KOSTUUM, TWEE GESPIERDE SPORTWAGENS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Porsche voegt twee duidelijk sportieve en rijkelijk uitgeruste modellen toe aan zijn gamma van sportwagens met mid-rear engine: de 718 Cayman GTS 4.0 en de 718 Boxster GTS 4.0. De  nieuwe tweezitters worden aangedreven door dezelfde 294 kW (400 pk) sterke zescilinder boxermotor van vier liter inhoud die al wordt gebruikt in de 718 Spyder en de 718 Cayman GT4. In combinatie met de manuele zesversnellingsbak en het sportuitlaatsysteem geeft dit een uitzonderlijke krachtcocktail en een ongemene rij-ervaring. De auto's sprinten van 0 naar 100 km/h in 4"5 en kunnen doorgeduwd worden tot 293 km/h.

    Dankzij het "Porsche Active Suspension Management" ( het) met 20 mm lagere grondspeling en het "Porsche Torque Vectoring"-systeem (PTV) met mechanisch sperdifferentieel slaagt de nieuwe generatie GTS erin om een opmerkelijk evenwicht te vinden tussen een dynamisch rijgedrag en een comfort voor elke dag. Het standaardpakket "Sport Chrono" met verbeterde Porsche Track Precision App, benadrukt daarnaast het atletisch karakter van de hele auto. Designdetails in contrasterend zwart en een donker Alcantara-interieur vormen de typische karaktertrekken van deze GTS-modellen. Vanaf eind maart zijn ze beschikbaar en de 718 Cayman GTS 4.0 zal €85.256,60 kosten en de  718 Boxster GTS 4.0 wordt voor €87.313,60 van de hand gedaan. (Walter Rombauts)

    19-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HOE DE F1 GELOOFWAARDIGER DAN DE FORMULA E ZOU KUNNEN WORDEN

    Alles draait om de elektrische auto vandaag. Ook kent de Formula E een overrompelend succes. Licht bedreigend voor de populariteit van de Formule 1. Maar volgend jaar, in 2021 dus, is er de nieuwe Formule 1. Er wordt dan een zeventigjarig tijdperk afgesloten. Wel worden de huidige V6 Turbo Hybrid motoren die in 2014 ontstonden nog verder gebruikt tot eind 2024. Dan moeten er nieuwe motoren zijn  en meer dan waarschijnlijk ook een nieuwe brandstof. Synthetische benzine die "groener" is. Pat Symonds, bruggehoofd van de nieuwe motorenaanpak, liet ook al een tweetaktmotor vallen als mogelijkheid... Maar niemand schijnt te denken aan waterstof als brandstof met alleen waterdamp aan de uitlaat. Vervuiling ZERO....op voorwaarde dat ze via zonne-energie, wind- en waterenergie "groen" wordt geproduceerd. Anders zitten we in hetzelfde schuitje als vandaag.

    Dus is de motor met interne verbranding nog een lang leven beschoren als men dat wil. Overigens is er ook de "rotary-engine" van Mazda die zich daarvoor uitstekend leent. Felix Wankel's project stootte altijd op een zo goed als onmogelijke perfecte afdichting tussen de stator en de rotor. Maar enig verlies zou in dat geval meer verwaarloosbaar zijn. In ieder geval moet de F1 met iets dergelijks komen. Zoniet gaat de Formula E, nu al bezet door "afgedankte" F1-coureurs, de close-racing brengen waarin de Formule 1 geen race lang in slaagt. Voer voor de techneuten, maar wel het boeiendste element dat nu aan de gang is in een chaotisch wordende auto-industrie waarin niemand de dingen nog bij naam wil of kan noemen.(Walter Rombauts)

    14-01-2020 om 18:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ANDRE LOTTERER - PORSCHE - AAST OP ZEGE IN E-PRIX IN CHILI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Diriyah in Saudi Arabië wist André Lotterer al een tweede plaats te veroveren in de openingsrace van de Formula E. De works-Porsche, geheel elektrisch aangedreven, neemt aan heel het ABB FIA Formula E kampioenschap deel. De volgende race in is Santiago in Chili. Ook Stoffel Vandoorne neemt daaraan deel voor Mercedes. De Formula E geniet grote belangstelling, nu zowat de hele wereld - ten onrechte - er wil doorduwen. Meerdere CEO's, alsook wetenschappers zien in de waterstofauto de echte "groene" auto. Als die waterstof dan tenminste met wind, zon en waterkracht wordt aangemaakt.(wr)

    13-01-2020 om 17:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPOTGOEDKOPE RENTE KAN VERKOOP OP AUTOSALON BOOST GEVEN, MAAR WELKE AUTO KOPEN ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op de 98ste Brussels Auto Show, die traditioneel ook een verkoopplaats is, zullen de banken met hun zéér lage rentevoeten mensen over de streep trekken om een nieuwe wagen te kopen. Weet wel dat die lage rentes alleen dienen om een "groene" auto te kopen. Hybride, CNG, puur elektrisch. De auto die we tot vandaag gewoon geweest zijn wordt denkbeeldig tot schroot herleid. In realiteit is de auto met enkel een interne verbrandingsmotor, diesel of benzine, een rijdende belastingsbrief geworden.

    Zelfs fanaten zullen moeten toegeven dat welke auto ook, is achterhaald. Er ligt een nieuw domein open, dat grotendeels al door China en de USA is ingenomen. De prestigieuze Europese merken reppen zich voor het moment als angsthazen die de achterstand willen bijsprinten. Tot overmaat van ramp gijzelen de softwarefabrikanten meer en meer de Europese fabrikanten. Ze willen niet hun auto's produceren, maar hen wel verplichten hun naar artificiële intelligentie afglijdende "soft" netjes en dominerend aan zich te binden.

    Er wordt gereageerd met inderhaast gemaakte puur elektrische auto's. Zij gezegd dat Renault en Nissan daar al lang een pioniersrol vervullen. Nu volgen letterlijk alle anderen. Een nieuw autotijdperk dient zich aan. Niets aan te doen. Een nieuwe bankenzeepbel hangt ook in die nabije toekomst. De miljarden aan papiergeld dat de ECB, zogoed als mateloos, bijdrukt devalueert het tot monopolygeld, helikoptergeld heet dat nu. Dat de consument daardoor zal gaan betalen om geld bij een bank te stallen zal weldra als een boemerang in de economie terugkeren... 2008...de Lehman Brothers...Het dreigt opnieuw.

    Maar toch zal in Brussel alles schitteren. Op de echte nieuwe auto, die met de brandstofcel zullen we als serieproduct nog moeten wachten. Binnen 10 jaar zullen we hem in Le Mans misschien zien winnen. Dat is niet mijn visie, maar wel die van 'l Automobile Club de l'Ouest (AC0), sinds 1923 organisator van de grootste jaarlijkse industriële autoconfrontatie. Ook André Lotterer, driemaal winnaar in La Sarthe is die mening toegedaan. Tot overmorgen in Brussel en dan tot 19 januari 2020. (Walter Rombauts)

    08-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA MET EV MX 30 BRENGT EUROPESE PREMIERE OP BRUSSELS MOTOR SHOW
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda zet in Brussel de achtervolging in op Renault inzake puur elektrische voertuigen. Renault legde zojuist al een succesvolle vuurproef af door de vorige nacht "The Responsible Young Drivers" hun taak te laten uitvoeren met een elektrische auto.. Eén die het flexibele begrip "betaalbaarheid" nadert. Zoiets wil Mazda nu ook doen met de MX-30 die op de vorige Tokio Motor Show in wereldpremière ging en nu zijn Europees debuut maakt vanaf 10 januari in Brussel.

    Volgens Mazda werden er geen toegevingen gedaan in afwerking, noch rijplezier. Dat gewicht als dusdanig een rol speelt in een elektrische auto is nogal wiedes en daarom is de batterijkeuze "letterlijk" doorwegend. Om die reden koos  de konstrukteur uit Hiroshima voor een batterij van 35,5 kWh en een rijbereik van meer dan 200 km. Volgens hun marketingstaf in de praktijk meer dan voldoende...? Gerekend dat de meeste mensen niet veel dagelijkse afstanden doen kan die redenering opgaan. De MX-30 zal €34.590 kosten en de eerste leveringen worden in september 2020 voorzien.(Walter Rombauts)

    02-01-2020 om 17:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JACKY ICKX 75 JAAR, PORSCHE BEWIJST EER MET BELGIAN LEGEND EDITION, DE NIEUWE 911
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren is Jacky Ickx 75 jaar geworden. De beste Belgische autocoureur ooit kreeg als eerbewijs van Porsche de nieuwe 911 (992) in "Belgian Legend Edition". Dit is een initiatief van de Belgische Porsche-invoerder D'Ieteren. Het valt Jacky Ickx uiteraard te beurt omwille van zijn gigantische bijdrage aan de sportsuccessen van het merk uit het Duitse Weissach in de jaren '70 en '80. Jacky Ickx is een icoon, zoals Jacky Stewart en andere Henri Pescarolo's.

    Het idee om Ickx' 75 jaar in de spots te zetten ontstond in 2018 toen de nieuwe 992 vorm kreeg. Die zou de eerste speciale editie van het nieuwe model worden, waarbij het talent van de "Porsche Exclusive Manufaktur" benut werd om een unieke creatie te ontwerpen die een gepast eerbetoon zou zijn naar Jacky Ickx toe. Deskundigen van Style Porsche en met klem de Belgische Porsche-importeur D'Ieteren hebben een rol gespeeld bij het ontwerp van de nieuwste Belgian Legend Edition.

    Er werd besloten om het ontwerp te baseren op de kenmerkende blauwe-witte helm van Ickx. De auto in kwestie, een 911 Carrera 4S, werd daarom afgewerkt in de speciale kleur X-Blue. Zo werd het model de eerste 992 die bedekt is met de gegeerde "Paint To Sample" van Porsche. Een badge met de Belgische vlag en de handtekening van Jacky op de B-stijl aan de bestuurderskant verwijzen naar de in de motorsport zo beroemde coureur die zesmaal de "24 Uren van Le Mans" won, acht GP's op zijn naam schreef en éénmaal vice-wereldkampioen werd in 1970. De Oostenrijker Jochen Rindt (Lotus) reed zich dood tijdens de trainingen van de GP van Italië in Monza. Hij had evenwel al zoveel punten voorsprong voor de wereldtitel dat de FIA besloot hem posthuum tot wereldkampioen uit te roepen. Rindt telt in de puntenstand van dat jaar 45 eenheden tegenover Jcky Ickx (Ferrari) met 40.

    Terugkomend op de unieke kleur, deze heeft zich ook een weg gebaand naar de 20/21"-wielen van de Carrera Classic. De subtiele witte accenten zijn opnieuw een verwijzing naar de helm van Ickx, die oorspronkelijk een fijne witte lijn rond het vizier vertoonde. Om dit precisiewerk te kunnen verwezenlijken heeft Porsche Exclusive Manufaktur gegraveerd met een zeer geavanceerde laser.

    De "cockpit" van de auto is bekleed met zwart leder met een kruissteek in Pebble Grey op het dashboard, het portierpaneel en de achterzijde, allemaal nauwgezet met de hand afgewerkt. Ook de X-vormige steek werd gekozen als een subtiele verwijzing naar de man van Nieuwjaarsdag 1 januari 2020: Jacky Ickx.

    Nog andere unieke kenmerken van het interieur zijn de Pebble Gray zoom op de 18-voudig verstelbare sportstoelen en de "911" op de hoofdsteun, iets wat niet verkrijgbaar is op  de standdaardmodellen van de Carrera 4S. De achterzijde van de stoelen is ook afgewerkt met leder - nog een bijkomend uniek detail van deze nieuwe Legend Edition. Er worden slechts 75 exemplaren van gemaakt en ook op de sleutel in bijpassende kleur staat Jacky's handtekening. Omdat het Nieuwjaar is, een nieuw decennia, kan je d'r een spaarvarken voor stukslaan. Voor de banken ermee weg zijn. (Walter Rombauts)

    02-01-2020 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE TAYCAN IN BELGISCHE PREMIERE ZAL PUBLIEK ALS ELEKTROMAGNEET AAN ZICH PLAKKEN OP BRUSSELSE SALON.

    Alles is magnetisch, het hele leven is scheikunde. Zo ook de auto die nu meer dan 125 jaar wel en wee van de wereld bepaalt. De paardenkoetsen werden elektrische...auto's. Zo ook was de eerste Lohner-Porsche een elektrische ! Vandaag, na honderd jaar motoren met interne verbranding, is de Elektrische Auto terug ! Later ongetwijfeld nog vervangen door de brandstofcel die uit waterstof elektrische energie puurt. Wat Tesla in 2007 in gang heeft gezet, zorgt niet voor een aardverschuiving, maar wel voor een omwenteling waarmee de industrie niet goed raad weet. Na Elon Musk en zijn gigafabrieken van batterijen, nu en dan fameuze uitschuivers zoals ieder mens die écht lèèft, wordt China blijkbaar in alle stilte koploper...

    Maar op de komende Brussels Motor Show  (10 tot 19 januari 2020) zullen de elektrische velden met elkaar wedijveren. Porsche, recent 70 jaar jong, zal met de 100% elektrische Taycan - in drie versies - een heuse permanente magneet voor het publiek worden. Weinige gegadigden zullen hem rijden of hebben. Hij staat in Paleis 11, op de imposante Porsche-stand van 600 m2 groot. Dominant zoals de sportwagen is, zal hij even een elektroshock aan de concurrentie geven. Toch moet worden rekening gehouden dat o.a. Renault, Audi en eigenlijk alle andere merken een nieuwe dimensie aan de EV willen geven. Met name betaalbaarheid.

    Renault zit daar met de ZOE al héél dicht tegen, nu China MG kocht en onder stroom zet, is dat een even grote uitdaging voor ons Westerse autoindustrie. De staatskunde in onze kontreiën staat de concurrentiekracht van onze resterende autobouwers in de weg. Laadstations, stekkerdozen, zogoed als lawaaivrije auto's. Alleen het bandengerol en de rijwind zijn te horen, en een licht (? tot 60 dB) zoemend geluid. Als bijen rond bloemen. Maar die zijn zoek in Europa.

    We hebben na WOII langdurig geslapen en op onze vermeende lauweren gerust. De noeste werkers in China hebben naar Japans voorbeeld in de jaren '60 veel ingepalmd. Volvo, Smart, MG, 10% aandelen in Daimler-Benz... Het lijstje is lang. De moeite waard om in Brussel eens goed op te letten. Steek niet teveel metaal in de vestzakken, of je geraakt van die elf Porsche's (waaronder de 718 Spyder) niet weg. Magnetisme is iets raar, maar onvermidelijk tussen de "plus" en de "min". Daartussen wordt Brussel een spanningsveld. Ook voor de verkoop. (Walter Rombauts/foto's: Renault, Mazda en Porsche)

    19-12-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOCHT IK MONSIEUR ROLAND D'IETEREN ZIJN...

    "De Tijd", de enige krant die nog enige betrouwbaarheid biedt, heeft "d'Ieteren's CEO", Francis Deprez, op Sinterklaasdag bedacht met een mooi artikel. Met name dat een berg cash geen probleem hoeft te zijn...Er werd niet bij gezegd dat die Mount Everest van 3,83 miljard winst niet op een spaarboekje mag worden geparkeerd. Als Moleskine-gebruiker, Carglassfanaat (Belron), Porsche-klant, tester van zowat alle Porsche's, ook de laboratoriumauto "959",  en oudst levende echte beroeps autojournalist in Vlaanderen, heb ik nogal wat bedenkingen hoe de verschillende takken van het bedrijf functioneren.

    Lang mocht ik tijdens het Salon van Amsterdam logeren in hotel "The Grand", waar Mijnheer (expliciet met een juiste hoofdletter, daarmee zijn vader erend), Roland d'Ieteren zijn beschutting zocht. In die tijd mocht ik het genoegen smaken talrijke verrijkende gesprekken, in gelijk welke taal, met hem te hebben. Vooral als autofanaten en Duitsgezinde merken waarderend. VW, Audi, Porsche enz... Skoda en Seat is daarin een ander verhaal. Mocht hij nu echt beseffen hoe vooral de autotak van zijn bedrijf aan aftakeling toe is door personeel, in zijn plaats zou ik niet meer gerust slapen. Hoewel, zoveel bedrijfskapitaal krijg je in één leven niet op.

    Het is verbijsterend dat de autoverkopers, nog speciaal die van sportwagens, geen enkele technische inlichting meer kunnen verschaffen aan de koper van zo'n ding. Weliswaar is het product "auto" gelijkwaardig geworden aan een wasmachine of een televisietoestel. Maar wie enige technische belangstelling heeft en - bijvoorbeeld - durft te vragen of de gebruikte turbo's van "KKK" of "Garett" zijn, wordt in het aankoopgesprek al schuin bekeken. Zoiets wordt vandaag geacht niet meer gevraagd te worden. De klant is voor de verkoper een onbeduidende gestalte.

    Voor hem geldt de kunst zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld uit het individu te zuigen. "NEDC", "Euro 6d" of "WLTP", het intereseert ze geen zier. Laat staan dat je nog naar de overdrive-verhoudingen in een achttraps-automaat zou vragen... Zoiets is onfatsoenlijk geworden tegenover de arrogante verkopers die talrijk zijn bij één, zoniet hét, nobelste merken die er rondrijden. Een Porsche verstandig rijden is als een visitekaartje afgeven. Een aspirant-klant wordt geacht méér te weten dan de verkoper. Wordt ook geacht geen vragen te stellen over het product. We gaan terug naar een tijdperk waarin een Porsche evengoed in een Carrefour kan worden verkocht. Zoals vroeger de gebroeders van Doorne hun Dafjes écht in "de Grote Bazaar" stonden. En Leclerc in Frankrijk ook een tijd auto's in zijn toonzalen had staan. Als d'Ieteren geen klantenbinding meer kan realiseren, sluipen daarvan de eerste mindere verkoopsresultaten in de tabellen. Zelfs een persbericht zenden naar een autojournalist - die er gebruik van maakt - is de "PR" teveel geworden. Misschien weet de CEO dat ook niet. De vriendelijke en ongetwijfeld bekwame man heeft evenmin autoroots. Zo vergaat het bijna de hele autoindustrie. Puristen sterven uit.(wr)

    07-12-2019 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!