De autocoureur die sneller kon dan zijn renwagens, Sir Stirling Moss, is vanochtend op 90-jarige leeftijd vredig overleden in het bijzijn van zijn vrouw die altijd voor hem zorgde. Zijn palmares opsommen is onbegonnen werk. Hij werd geboren op 17 september 1929 en dubuteerde in de Formule 1 in 1951 met HWM en dat in de GP van Zwitserland. Hij werd direct opgemerkt en behoorde tot de weinige coureurs die ook met een Connaught reed. Zijn gloriejaren worden door velen gezien toen hij in 1954 en 1955 met Juan Manuel Fangio bij Mercedes reed. Hij won in die jaren alleen de GP van Engeland in Silverstone. Als "gift" van Mercedes voor het feit dat hij verder alle races achter de uiteindeijk vijfvoudige Argentijnse wereld kampioen reed. Ook al kon hij sneller....
De grootste triomf van de Brit die 66 GP's reed en nooit wereldkampioen werd, is wellicht de Mille Miglia in 1955 van Brescia naar Brescia met de 300 SL met het nummer 722. Zijn ploegmaat Denis Jenkinson, zogezegd navigator spelend, zei ooit dat Stirling zo snel reed dat hij niet meer over het dashboard durfde kijken en het letterlijk in zijn broek deed. Een andere triomf beleefde hij in 1961 in de GP van Monaco waarin het opnam tegen de eerste Ferrari's met de mid-rear-engine in navolging van Cooper en Mc Laren. Met een "afgeleefde" Lotus-Climax van het Rob Walker Racing Team zette hij eerst de "pole". Ieder's mond viel open van verwondering ! Dit tegen die nieuwe haaienneuzen van Ferrari....?!
In de race zelf, 100 ronden lang nog, verpletterde hij zowel de twee Ferrari's van Ritchie Ginther en Phil Hill, als ongeveer iedere ronde zijn eigen ronderecord. Vanuit de pits maande Rob Walker hem iedere ronde aan de auto te sparen... Volgende ronde door de micro's: Stirling Moss verbetert zojuist zijn eigen ronderecord. Ritchie Ginther kon in één ronde dezelfde tijd rijden: 1'36"3 over toen 3,138 km tegen een gemiddelde snelheid van 117,570 km/h.
Stirling Moss' profiel is met deze twee anekdote's onderbelicht. De man was zo snel in een racewagen dat geen enkele constructeur een machine kon ontwerpen die de coureur kon temmen. Tony Vander Vell heeft het met Vanwall geprobeerd, BRM heeft een poging gedaan... In een GP van Brussel had hij een fotofinish met Jack Brabham, in een GP van Nederland reed hij platte band en verloor vier ronden op Brabham. Toen Brabham werd afgevlagd, kwam Moss uit de laatste bocht. Hij had vier ronden op de Australiër ingelopen, terwijl Zandvoort in vuur en vlam zettend. Hij won 16 GP's, stond 16 keer in "pole", was viermaal vice-wereldkampioen, maar bovenal de snelste autocoureur uit dat vervlogen tijdperk. Als het waar is, zei hij tegen zijn vrouwtje dat hij moe was, leunde achterover en sloot zijn mooie ogen. Dat was het volgens de persversie. Vanochtend, met Pasen. (Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
|