Het nieuwe F1-reglement voor 2021 is beklonken. Alle betrokken partijen zijn akkoord. Het is daarmee duidelijk dat deze edeldiscipline sinds het ontstaan van de GP's voor- en na WOI en na WOII sinds 13 mei 1950 voor de rest van de aardse geschiedenis een defintief showaangezicht krijgt i.p.v. de dieptechnologische zoektocht naar alsmaar meer technisch raffinement. Die vereenvoudigde gedachtengang maakt dat het jaarlijkse budget van 145 miljoen dollar nu voor vele teams haalbaar is. Mc Laren ontsloeg eergisteren 1200 werknemers waarvan er 70 tot de F1-crew behoorden.
FIA content, Liberty Media zéér tevreden. Nu komen echter de vragen pas. Want tot eind 2024 wordt er nog met de huidige 1,6 liter V6 Hybridmotoren gereden. Ze leveren 750 kW (1000 pk). Hoe gaat men ze ecologisch verder verdedigen.... ? Nu al zal worden geëvolueerd naar synthetische brandstof. Dat is een povere stap voorwaarts. Maar het blijft gaan over interne verbrandingsmotoren. Die hoewel ze onderling een gelijk concept hebben toch verschillen in prestaties geven. Zo wordt verwacht dat Ferrari over 20 pk meer zou beschikken dan "de anderen". Ingenieurs hebben niet veel speling. Enkel het verloop van de verbranding in de verbrandingskamer, de sturing daarin van de vlamwegen en de compleetheid van verbranding per arbeidsslag kunnen een concreet vermogenverschil geven. De uitgeoefende werkdruk op de zuiger bepaalt zowel vermogen als koppel.
Nu is de discussie voorgoed op gang getrokken wat de motor zal zijn tegen 2025. Wellicht goedkope, simpele krachtbronnen. Liberty Media wil aan de F1 het showgehalte doen primeren op technisch raffinement. Om op die manier meer wiel-in-wiel-duels te creëren, meer inhaalmaneuvers, een te indrukwekkende vorm van auto's "à la Indy" maken. Meer kleine constructeurs aantrekken om zo meer auto's op de grid te krijgen... Het zijn mooie maar andere doelstellingen dan degenen die uit het ontstaan, uit de wezenlijkheid van de oer-auto, zijn geboren. Ondertussen is de Formula E al zes jaar succesvol, poogt men in Le Mans bolides op waterstof aan de start te krijgen, verandert de F1 naar kermis om wellicht te eindigen als industriële archeologie in wat later de Aziatische 21ste eeuw zal genoemd worden in de geschiedenisboeken: het Covid-19-tijdperk. Waarin wordt verwacht dat de virtuele races in simulatoren ook ernstig worden genomen. Brood (voor Liberty Media) en Spelen (voor de fakers) zijn nooit weg geweest. (Walter Rombauts)
|