Lewis Hamilton is in zijn zwarte Mercedes met 1'04"130 ook in de derde vrije oefeningen voor de GP van Oostenrijk de snelste gebleven. Tweede werd Bottas en derde Verstappen. Tussen de Red Bull van de Limburg en de twee Mercedessen is plusminus telkens 0,2" verschil in één ronde. Daarop is de klacht gebaseerd van Red Bull naar Mercedes toe omwille van het DAS-systeem. Doordat de stuurkolom-bediende wielgeometrie verandert, staan de banden 100% parallel aan elkaar op de lange rechte lijnen. De bandenslijtage is kleiner, maar doordat de band echt helemaal recht rolt is er ook een kleinere rolweerstand dan bij een conventionele voorwielgeometrie.
Dat kan in de race tot een voordeel van -0,6" opleveren beweren ze bij Red Bull...Dus is er voer voor discussie hoewel nergens staat dat het Dual Axis Steering System is verboden. Voer voor de FIA. Verder is er discussie tussen Hamilton en zijn werkgever. De zesvoudige wereldkampioen vraagt 44 miljoen dollar "loon" en Mercedes wil er maar 22 geven. Er was ook nog het detail dat Latifi zijn Williams crashte. Dat zorgde voor een lange neutralisatie van de FP3. De nieuwkomer bij Claire Williams had zoiets echt moeten vermijden. Het team zit financieel met het water aan de lippen en bovendien zit er geen mens op de tribunes die erop wacht. De GP wordt zonder publiek gereden. De aanblik van alle lege tribunes heeft iets spookachtigs. Straks de kwalificaties. (Walter Rombauts)
FP3
1. Hamilton (Mercedes) 1'04"130
2. Bottas (Mercedes) 1'04"277
3. Verstappen (Red Bull-Honda) 1'04"413
4. Perez (Racing Point-Mercedes) 1'04"605
5. Leclerc (Ferrari) 1'04"703
|