Inhoud blog
  • Ferrari wint voor tweede jaar de 24 Uren van Le Mans
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    23-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LECLERC SNELST IN VOORMIDDAG IN BARCELONA

    De stand op de middag van eerste van drie testdagen in Barcelona

    1. Charles Leclerc (Ferrari)                                  1'20"165

    2. George Russell (Mercedes)                             1'20"784

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                  1'20"173

    4. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes)       1'21"551

    5. Yuki Tsunoda (AlphaTauri)                             1'21"638

    Max Verstappen reed zesde en verondertselde wellicht dat de vijf voor hem "gedubbelden" waren. Nu communcatie tussen teambazen en wedstrijdleiding door de FIA, aangevoerd door een Arabier Mohammed Ben Saluyem, strikt verboden is, kon de Hasseltse coureur geen uitsluitsel krijgen of ie er voorbij mocht.(wr)

    23-02-2022 om 13:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VANDAAG EERSTE VAN DRIE GEKKE F1-TESTDAGEN IN BARCELONA.

    Vandaag rijden de nieuwe F1-auto's de eerste van drie pré-seizoen testdagen in Barcelona. Daarna gaat de karavaan, het circus zeg maar, naar Bahrein om op 20 maart 2022 de eerste van 23 races te rijden. Daartusssen wordt in Bahrein van 10 tot 12 maart nog een test gehouden, daar dan met veel show en glitter. Een nieuw wereldkampioenschap, geheel ontdaan van de "noblesse" van de voorbije 71 jaar en helemaal in handen van kermismakers Liberty Media. Met kunstmatige regen als het moet, zoals Bernie Ecclestone het ooit suggereerde.(wr)

    23-02-2022 om 09:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON AAN DE START, KOERSDIRECTEUR MICHAËL MASI AFGEVOERD

    De nieuwe Formule 1 krijgt vorm. De ene na de andere nieuwe bolide is voorgesteld. Voor insiders maakt de ene niet meer of minder indruk dan de andere. Alle merken zeggen uiteraard dat ze de beste zullen zijn. Dat hoort zo bij pronostieken zoals bij politieke peilingen. In tegenstelling tot de politici die het verschil niet beseffen tussen de CO2-vriije nucleaire energie en de CO2 volop uitstotende gascentrales, tracht de F1 door gebruik te maken van E10-benzine (10% bio-ethanol) een groen tintje over te brengen in samenspel met een verhoogde elektrische inbreng in het Hybridconcept. De motoren zijn dezelfde, een 1,6 liter V6 turbo Hybrid.

    Maar het lagere octaangehalte van de E10 baart sommige ingenieurs zorgen omdat er minder vermogen wordt geoogst. Voor de rest is het afwachten tot 18 maart - niet voor de Belgische kernuitstap - maar wel voor de eerste vrije oefeningen in Bahrein voor de GP die zondag 20 maart 2022 zal doorgaan. Ik ga nog volgen, maar niet meer de kleine verslagen brengen. Om de simpele reden dat wat is gebeurd in Abu Dhabi in de laatste van toen 21 races, mij een afkeer heeft bezorgd van de sport.

    Ze behelst geen persoonlijkheden meer, op uitzonderingen van een Alonso, Vettel of Hamilton. Het zijn enkel miljardairszoontjes die het kermisbeeld invullen. Sir Lewis zal aan de start staan. En de zéér tendensieuze koersdirecteur Michaël Masi is afgevoerd. In zijn speech van 16 februari j.l. citeerde de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem de name van Eduardo Freitas en Niels Wittich als de opvolgers, met nog een soort waakhond over hen beiden in de persoon van en Herbie Blash. In weerwil daarvan is er geen recht geschied. De wereldkampioen 2021 zal altijd met een asterix in de ernstige geschiedenisboeken blijven staan. (Walter Rombauts/Foto: BWT Alpine)

    Bijlagen:
    BWT Alpine F1 team 22222 1.jpeg (104 KB)   

    19-02-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE AERODYNAMICA VAN F1-BOLIDES 2022 MOET VIDEOGAME-EFFECT NOG VERHOGEN

    De simulatorraces waaraan kersvers en betwist wereldkampioen F1 Max Verstappen meedoet, worden de grote autocoureurs omschreven als "videospelletjes". Bertrand Gachot (winnaar 24H Le Mans 1991), Jacques Villeneuve (wereldkampioen F1 1997) en anderen als Alain Prost (viermaal wereldkampioen F1) hebben dat aldus ervaren. In het echt op het asfalt van een omloop is het anders. De asfaltlagen willen onderling wel eens verschillen, soms is het oppervlak biljartglad of soms hobbelig. Daarmee zeilen de videogames weg van een pure technische realiteit: de interactie van de wagenbodem en het bereden oppervlak van de asfaltlaag op de omloop.

    Terwijl moeilijk kan worden beweerd dat 2021 niet spannend was, willen de iegenaars van de F1 sinds de overname ervan in maart 2017, toch meer inhaalmaneuvers creëren tussen de auto's onderling. De bolides hebben nog steeds voor- en achtervleugels, maar in de wagenbodem zijn twee tunnels gevormd waarmee het zogenaamde "grondeffect" ontstaat. Eerder in de F1 geschiedenis deed Colin Chapman het al voor eind de jaren '70 met Lotus. Maar zijn design was radicaal een omgekeerde vliegtuigvleugels als vorm van de bodem van de auto. Waardoor die tegen het asfalt werd gezogen. De meeste jonge mensen weten best hoe een vliegtuigvleugel werkt.

    Door de bolle vorm van de voorkant die eindigt in een aflopende mesvorm versnelt de lucht boven de vleugel. Als lucht versnelt creëert het een vacuüm waardoor het vliegtuig opwaarts wordt gezogen. Op Chapman's "Wing Cars" zoog die de auto tegen de grond waardoor bochten onwaarschijnlijk snel konden worden genomen. Met oplopende G-krachten tot 5G en meer. Jacky Ickx zei er ooit over dat het soms moeilijk was om de voet van het gaspedaal naar de rem te krijgen. Medisch werden er ook vragen over gesteld omdat de vijf liter bloed die een mens heeft, zich tegen de aderwanden "plakte" en dus een normale bloedcirculatie kortstondig onderbrak.

    Voor alle duidelijkheid: de F1 2022 heeft géén omgekeerde vliegtuigvleugel als bodem. Wel twee tunnels die eveneens volgens het principe van Bernouilli's principe werken. De smalle ingang van de tunnel is vooraan, eigen zo laag mogelijk gesitueerd tegen het asfalt, en omdat die oplopend breder wordt creëert die de luchtversnelling die nodig is om de auto tegen de grond te zuigen. Ondersteund door de bovenste aerodynamika van vleugels waaraan niet wordt geraakt, buiten wat kleine details zoals een kleine overkapping van de voorbanden die mee voor een betere afkoeling van de remschijven zouden moeten zorgen.

    De F1's van het Amerikaanse Liberty hebben dus twee tunnels in de wagenbodem om een licht grondeffect te bekomen. Laat mij het in dit geval eerder een "aerodynamische interactie" noemen tussen wagenbodem en asfalt. De ingenieurs van de F1, van Liberty Media dus, een vijftal willen hiermee de "weerstand" verkleinen die door turbulenties achter de achtervleugel weg te werken, zoniet stevig te verminderen. De F1-auto uit 2021 verliest bij het inhalen van een voorligger door "vuile lucht; turbulenties" 35% van zijn downforce op het asfalt op 20 meter gemeten van de neus van de voor hem rijdende auto. Komt die nog dichter tot op 10 meter dan loopt het gripverlies op het asfalt al op tot 47% !

    De F1's vanaf nu krijgen door het grondeffect minder last van die afremmende turbulenties van de voorligger. In grote mate zelfs. Gemeten op dezelfde 20 meter van een voorligger bedraagt het "drag-verlies" slechts 4% en op 10 meter van de op kop rijdende bolide slechts 18%. Daardoor kunnen meer inhaalaneuvers worden gescoord. Hopelijk denken de mensen van Liberty er dan ook bij dat de coureurs elkaar onderling nog "lebensraum" geven zodat het niet weer bots-autootjes worden zoals we er in vele van de GP's vorig jaar hebben gezien. Techniek beheersen is knap. Menselijke zelfdicipline opvoeren nog knapper, maar veel moeilijker. Het is één aspect waarom enkelen zoals Jackie Stewart, Jack Brabham, nu ook Lewis Hamilton met "Sir" worden aangesproken. Net iets hoger niveau dan een kampioen. (Walter Rombauts)

    25-01-2022 om 19:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA-RAPPORT OPENBAAR OP 18 MAART ALS EERSTE OFENINGEN BEGINNEN IN BAHREIN

    De controversiële wereldtitel van Max Verstappen blijftnazinderen en een speciale FIA-commissie zoekt verder uit wat er in detail in Abu Dhabi is gebeurd na de crash van de Canadees Latifi (Williams) op vijf ronden van het einde. Koersdirecteur Michaël Masi is niet zeker meer van zijn commandopostje dit jaar. Maar door wie vervang je hem ? In ieder geval is het schandelijk dat de FIA pas op 18 maart 2022 het "verdict" publiekelijk maakt. Over de situatie van Sir Lewis Hamilton is niets bekend. Dit jaar begint na 71 jaar een nieuwe - Amerikaanse - Formule 1. Gericht op kermismakerij. Op 20 maart a.s. wordt in Bahrein de eerste van 23 GP's gereden.(wr)

    24-01-2022 om 15:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAAGHEID OVER NIEUWE F1 KRACHTBRONNEN VOOR 2026

    Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW (163 pk) opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen.

    Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer pas over tien jaar de etmaalrace kunnen winnen. Misschien daarom dat Max Verstappen, volgende week deelneemt aan de virtuele "24 Uren van Le Mans" Een hemels vooruitzicht. (wr)

    08-01-2022 om 15:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EINDELIJK ZONNECELLEN OP AUTODAKEN ALS HULPBRON OM 1000 KM ACTIERADIUS TE HALEN

    Op de zojuist gehouden technologiebeurs van Las Vegas toonde Mercedes een puur elektrische concept-car die 1000 km reikwijdte belooft. Insiders weten nu al dat die nooit zal febariceerd zal worden en mocht dat toch zo zijn, dan haalt de "lightbau" sterwagen 764 km. Niet mis, maar anderen, Chinese, Amerikaanse én Europese merken, o.a. Porsche, zullen dit weldra nadoen en overtreffen. De sensatiepers wijt het "lichtgewicht" van de auto aan de ervaringen met de F1 en Formula E renwagens. Daaruit worden zeker aspecten overgenomen, maar men mag dat niet overdrijven. Zo zijn de F1 auto's van vandaag en de nieuwe van dit jaar 2022 nooit eerder zo zwaar geweest (+700 kg) in de zeventig jarige geschiedenis van de na-oorlogse F1. Dus is dat ander voer om over te kribbelen.

    Wél héél interessant is te zien dat in het dak van meerdere concept-cars zonnecellen worden gemonteerd die de batterij ondersteunen en dus de actieradius een "booster" kunnen geven.  Nu wil het toeval dat dit geen hot news is. Zo'n veertig jaar geleden had ik het voorrecht in de woestijn van Arizona, nabij Phoenix, een "filiaaltje" van het toen nog Zweedse merk te bezoeken. Daar hielden twee Nederlanders zich onledig  met het plaatsen van zonnecellen op de achtervleugels die sommige Volvo's toen hadden. Die moesten niet de actieradius vergroten - want het ging om benzine- en dieselauto's - maar wel alle toebehoren voeden zodat de batterij gevoelig werd ontlast. Deze toepassingen zijn niet direct te zien geweest in de seriebouw. Mogelijk te kostelijk en ook omdat men zon moet hebben. In Arizona schijnt de zon altijd en is het er in juni bijvoorbeeld constant 55° C. Dat is dus anders dan op de Antwerpse of Brusselse Ring waar alleen flitscamera's voor enig licht zorgen. Zonneklaar.

    Een echte zonnewagen die als een schubbendier de wereldberoemde race Darwin - Adelaïde in Australië baas kan over 3000 km, behoort niet tot de objecten waar een mens zich dagelijks wil mee verplaatsen. De lichtbouw is verregaand, het oppervlak aan zonnecellen maximaal en de mens erin is compleet bijzaak. Die moet zich schikken naar de technische eisen van het voertuig en zit meestal oncomfortabel. Aan dit laatste aspect is - gezien de afstand - hard gesleuteld, maar toch... Nu is het gebruiken van zonnecellen op autodaken of vleugels hoogstaander dan een BMW die van kleur verandert (ook in Las Vegas) maar de creatie uit Munchen is wel een elektronische- en software-gerichte krachttoer die de jonge mensen van vandaag moet boeien naar de zéér nabije toekomst toe.

    Met daaraan direct de hoop gekoppeld dat er werkgelegenheid blijft opdat een groot deel van de 8 miljard "human beings" op deze aardkloot er kunnen van genieten. Zo niet is er een probleem. Vorige week is mijn goede vriend en hoogst bescheiden man, Eric Elst overleden, een sterrenkundige  die 3760 astéroïden heeft ontdekt...en die me zei, tijdens een gezellige babbel dat het zinvol was op de Maan of Mars naar uitbreidend "lebensraum" te zoeken... Onze planeet geraakt vol. En Maan- en Marslanders hebben al bewezen dat wielen kunnen rollen op die bodems. Dus hoopgevend voor de wereldauto-industrie. Ze hebben maar naar Elon Musk te bellen en die zorgt voor een raketje op en neer naar de planeten. De wereld gokt, Musk gokte succesvol met Tesla, daarom dat die techno-beurs ook ieder jaar in Las Vegas wordt gehouden. Met uiteraard veel glitter zoals de mens zich de wereld dagelijks inbeeldt (Walter Rombauts/Foto:Honda)

    Bijlagen:
    Walter in de zonnewagen van Honda in Japan i5122 1.jpg (252.2 KB)   

    08-01-2022 om 12:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAAGHEID OVER

    Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen. Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Loterer in het beste geval over tien jaar kunnen winnen.(wr)

    08-01-2022 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MORGEN WORDT JACKY ICKX 77 JAAR, GEFELICITEERD MONSIEUR !!!

    Het heeft geen zin héél het levensverhaal van de grootste Belgische autocoureur - nu piloot genoemd - andermaal te vertellen. Hij heeft zes keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Hij schreef geschiedenis in 1969 door manifest aan de overkant van de bolides te blijven staan tot iedereen ernaar toegelopen en weggereden was. Doodgemoedereerd stapte hij naar zijn Ford GT 40 die hij deelde met Jacky Oliver. Tot ieders verrassing, niet in het minste van Porsche met Hans Hermann, won hij met de loggere Ford. Het jaar nadien werd de beschreven startwijze afgeschaft zoals die sinds 1923 door de l'Automobile Club de l'Ouest was ingevoerd. Het échte gevaarlijke ervan was dat de piloten in de auto sprongen en pas op de rechte lijn van Hunaudières, toen nog 5,5 km rechtdoor, hun veiligheidsgordels aandeden.

    Willy Mairesse stootte op die manier eens - ook in een Ford GT 40 - zijn portiertje open en door ernaar te grijpen verloor hij de controle over de auto. Deze werd daarbij zwaar gewond, een revalidatie van zes maanden. Jacky Ickx heeft in het begin vaak tegen Willy Mairesse moeten knokken want de man uit Arlon was geen doetje in de auto. Ik herinner me een duel tussen Mairesse in een Ford GT 40 met de vorig jaar overleden "Jean Beurlys" als ploegmaat. Jacky Ickx reed in een Lola-Ford. Het was in Francorchamps. Dan de ene, dan de andere weer de snelste ronde. Op het grote 14,1 km lange echte Francorchamps...

    Ze in Stavelot die grote bocht zien nemen, letterlijk allebei aardbevingen op wielen. Jacky Ickx won het pleit en illustreerde wat hij onlangs nog zei over Max Verstappen en Lewis Hamilton "Max (24) gaat bergop, Lewis (36) gaat bergaf". Dat was ook de situatie tussen hem en Willy Mairesse. Maar Jacky Ickx heeft de grootste achting voor "sacré Willy". Op zijn 77ste is Jacky een levend monument. Als je er oog in oog mee staat, een stevige vuistgoeiedag zegt, dan vertellen zijn ogen zijn nog brandend vuur voor de autosport. Niet voor niets is hij het middelpunt in de "Le Club des V" waar hij een apart hoekje heeft. Daar staat de oude schrijfmachine van zijn vader Jacques die samen met Pierre Stasse van het dagblad "Les Sports" de Belgische autosport naareen hoog niveau tilde. Gefeliciteerd morgen Monsieur Ickx. (Walter Rombauts)

    31-12-2021 om 18:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET VERDRIET VAN MAX VERSTAPPEN EN DE WERELDVREEMDHEID ERVAN

    Limburger Max Verstappen heeft uit de reglement-ongeletterdheid van koersdirecteur Michaël Masi de wereldtitel 2021 toegeschoven gekregen. Max is daar uiteraard gelukkig om maar heeft toch verdriet. Is het zoals het "Verdriet van België" zoals Hugo Claus meesterwerk ? Neen, het is Hollands verdriet en hij heeft het uitgelegd. "Pijn, nog altijd pijn, toen ik in het ziekenhuis was ter controle nadat Lewis Hamilton mij d'r tegen 300 km/h uitgetikt had...en na zijn overwinning feestte alsof er niets was gebeurd..." Diezelfde Lewis Hamilton is donderdag tot ridder geslagen in Buckingham Palace, kwestie van naast Jackie Stewart, Jack Brabham en Stirling Moss nog een "Sir" in de autosport bij te hebben. En een zoethoudertje, tesamen met de achtste wereldtitel bij de Constructeurs voor Mercedes sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid motoren werden ingevoerd.

    Iemand zou eens aan de 24-jarige, ongetwijfeld getalenteerd rijkemanskind, moeten uitleggen dat toen op 1 mei 1994 in Imola de Heer Ayrton Senna (Heer=straffer dan Sir) zich doodreed in de Tamburellobocht tegen 315 km/h op vijftien meter naar 0 km/h tegen een betonnen muur (G65) Michaël Schumacher evengoed uitbundig zijn overwinning vierde op het podium van de GP van San Marino. Met naast hem Nicola Larini, tweede, die iets ingetogener was. De "show must go on" zo luidt dat en soms is het meer dan dat. Toen in 1955 in de 24 Uren van Le Mans Pierre Levegh met zijn Mercedes in de bomvolle tribune 82 doden maakte, ging de race gewoon verder.

    Niet uit gemis aan respect, maar om paniek onder de toeschouwers te voorkomen. De "l' Automobile Club de l'Ouest" wilde geen Heyzeldrama's. De race werd gewonnen door Mike Hawthorn - Ivor Bueb in een Jaguar D en het feest kon niet op.... Mike Hawthorn werd wereldkampioen met Ferrari in 1958 en verongelukte zich op de openbare weg op 22 januari 1959 in een Jaguar...Op 29 december a.s. zullen we ons herinneren hoe de toen 45 jarige Duitser Michaël Schumacher (zeven keer wereldkampioen) in een dwaas ski-ongeval in 2013 zich voor het verdere leven als plant veroordeelde. Iedereen wenst hem opnieuw onder de levenden te zien. Ook ondergetekende die hem als journalist moest ervaren, al was hij niet de prettigste zoals Jos Verstappen ook niet toen hij bij Benetton er de ploegmaat van was.

    Maar een wiel op Hamilton's hoofd zetten - dat is gered door Halo - in Monza en weg wandelen is ook niet het grootste teken van menselijkheid. Moet de wereld geen Eindejaarsfeesten houden omdat Michaël Schumacher - door Jean Todt een genius genoemd - zoveel ongeluk is overkomen ? Het geldt voor iedereen: het is goed eens in het eigen hart te kijken voor het slapen gaan. Waaruit blijkt dat ik compleet wereldvreemd ben en de nieuwe wereldkampioen overschot van gelijk heeft. Dus weg verdriet van Max. Hoe dan ook een Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, ook aan Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe President van de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs. Het wetgevende orgaan in de autosport én autowereld. Het ware misschien beter Ross Brawn geweest... Kwestie van kennis van zaken. Maar in vijf talen, en zeker in het Engels, mogen de domste dingen worden gezegd. Dat is altijd juist. Zelfs Kafka wist dat. Frans, Spaans, Italiaans of Duits is voor idioten. De meerderheid dus. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Mercedes)

    Bijlagen:
    Sir Stirling Moss eerste F1 zege. Sliverstone 1955.jpg (265.7 KB)   

    18-12-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    16-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1,6 LITER V6 MOTOREN VAN NU PAS IN 2026 VERNIEUWD

    Het "World Motor Sport Council", het technisch regelgevend orgaan binnen de FIA, heeft aangekondigd dat de huidige interne verbrandingsmotoren behouden blijven maar in 2026 op synthetische brandstof, dus met zero-uitstoot zullen draaien. De ingewikkelde MGU-H "elektriciteitscentrale" zal worden vereenvoudigd zo luidt het, maar het vermogen daarvan zal wel worden opgevoerd tot 350 kW (560 pk). Daarmee wil de FIA de "vergroening" van de F1 illustreren, in concreto een maat voor niets. De achterliggende bedoeling is nieuwe constructeurs aan te trekken en volgens geruchten zou ook VW en misschien ook Porsche daarin belang stellen.

    Porsche heeft overigens in Chili een fabriek waar hard wordt gewerkt aan de synthetische brandstof, naast waterstof, dewelke de huidige straatwagens met de nu gehate uitstoot van klassieke verbrandingsmotoren van verdwijnen zouden kunnen worden gered. Daarmee zou ook een tegenzet gerealiseerd worden naar de elektrische auto van vandaag waarvan iedereen weet dat er niet genoeg duurzame elektriciteit voor zal kunnen worden geproduceerd. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Daimler Media)

    Bijlagen:
    Mercedes AMG F1 Motor van 2014 i161221.jpg (73.5 KB)   

    16-12-2021 om 22:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN DEED WAT HAMILTON IN 2008 FELIPE MASSA AANDEED

    Het is simpel. De na-oorlogse F1 heeft zijn tijd gehad. Wat vorige week is gebeurd in Abu Dhabi is zo corrupt dat het in woorden te vervatten is voor wie de families kent. Wat Lewis Hamilton is aangedaan raakt aan racisme. Een kleurling, voor alle duidelijkheid niet gelijkaardig aan de Black Lives Matter's waarvoor hij - extreem - opkwam, die zich boven de zevenvoudige Duitse wereldkampioen Michaël Schumacher zou stellen met acht wereldtitels... ? Het roept rechtse vragen op. Anderzijds beleefde de 36-jarige Brit datgene wat hij in 2008 Felipe Massa aandeed, doordat Timo Glock even het gaspedaal losliet in de mistige gutsende regen in Interlagos opdat Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes dat ene punt zou scoren om Massa - die al wereldkampioen uitgeroepen was - te verslaan.

    Toen was Ron Dennis teammanager van Mc Laren. Ron Dennis heeft ook Lewis opgevoed, gemaakt, gekneed, lijk vader Jos Verstappen met toelating van moeder Sophie Kumpen, Max gekneed heeft tot wat hij is geworden. De moeilijke mens die Ron Dennis altijd is geweest heeft de compensatie gecreëerd om een jongen vanuit een achtergestelde buurt in Londen - Stevevenage - tot kampioen te maken. Daarmee vader Hamilton vergoedend die drie jobs tegelijk deed om Lewis kartingkosten te kunnen betalen. Max Verstappen (24) komt uit een rijkeluisfamilie. De grootvader was/is de bekende machtige bouwfirma Kumpen zoals er ooit een grote bouwondernemer Blaton is geweest...

    Jos Verstappen is ploegmaat geweest van Michaël Schumacher, da's niet niks. Maar in die kringen zijn kleurlingen - toegegeven dat Lewis zich extreem gedraagt - niet écht gezien. Net als minder kapitaalkrachtigen geweerd worden in elitaire middens. Om het met de woorden van wijlen Ferdinand Piëch te zeggen "Auto Macht Geld". In die volgorde. Mocht Lewis Hamilton stoppen, dan steekt hij een middenvinger op naar de hele autowereld. Zelfs naar zijn eigen ster Mercedes die toch sinds 2014 de achtste wereldtitel bij de constructeurs behaalde. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile moest zich schamen voor wat koersdirecteur Michaël Masi zondag heeft gedirigeerd. Zo'n doorzichtig omgekocht scenario dat Singapore 2008 doet herinneren met de "crashgate" van Nelson Piquet jr op bevel van Renault-teammanager Flavio Briatore om Fernando Alonso de GP achter de Safety Car te doen winnen. Sommigen worden er rijk van en behoren dan tot de elite. (Walter Rombauts)

    16-12-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CRASHENDE LATIFI LOKT SAFETY CAR UIT EN RACEDIRECTIE SCHENKT DAARMEE VUILE TITEL AAN HOLLANDSE BELG

    Er was nog een verschil van 11" op tien ronden van het einde tussen snelst gestartte Lewis Hamilton en polesitter Max Verstappen toen de Canadees Nicolas Latifi zijn Williams aan diggelen reed en de koersdirectie de safetycar liet uitrukken. Verstappen's harde banden waren nog frisser dan de harde van koprijder Lewis Hamilton. Maar Max kon duidelijk niet meer bij de zevenvoudige weredkampioen geraken. Onder de safetycar mag je banden wisselen, en Max haalde verse softs, wat Lewis niet deed, of Mercedes verzuimde ...? voor te stellen. Toen de dubieuze koersdirectie voor nog één ronde groen gaf was het voor de Hasselaar gemakkelijk het stuurgenie Lewis Hamilton in een bocht te verschalken. De Brit reed proper, ondernam geen enkele vuile poging om Verstappen iets in de weg te leggen.

    Wat in de start weer wel was van de kant van Verstappen die - hoe kan het anders - de best gestarte Hamilton met het rechter voorwiel midden de linkerkant van de Mercedes de Brit van de baan dwong. Er mag worden verondersteld dat Latifi niet op "bevel" van ene hooggeplaatste is gecrasht, zoals ooit gebeurde in 2008 met Nelson Piquet jr in Singapore. Bevelgever daartoe was toen Flavio Briatore, Renault teambaas, die Alonso's belangen daarmee diende en hem op die manier de GP liet winnen. De FIA kan de Formule 1 alleen redden door geen reglementen te maken die als tools kunnen dienen om winst of verlies van de pure kunst van autorijden te bepalen.

    Gele en rode vlaggen, Virtuele- en echte Safetycar's, lokaal beslissende baancommissarissen die blauw en geel zelden op de juiste profesionele manier zwaaien. De historische F1 is nu ten einde. In 2022 zal het nog F1 heten maar in werkelijkheid een soort roulettespel zijn, waarin kaarten worden getrokken met de uit te voeren opdrachten: nu botsen, nu pitten, nu tegen de muur rijden, nu treintje rijden...De Formule 1 bestaat niet meer als iemand 11" voorsprong prijs moet geven aan zijn tegenstander omdat een "derde onbenul" zich tegen de muur te pletter rijdt. Dag Formule 1. (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                           1'30'17"345

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                                     + 2"256

    3. Carlos Sainz (Ferrari)                                             + 5"173

    4. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda)                            + 5"692

    5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)                              + 6"531

    12-12-2021 om 19:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN START IN POLE IN DE GP VAN ABU DHABI

    De tijd van praten is voorbij. Max Verstappen (24) start morgen met 1'22"109 vanaf de pole-position voor de GP van Abu Dhabi, de laatste race van een chaotisch WK 2021. Zowel de "eerlijke" jongen uit Hasselt - zo bevestigden Bas Leinders en Tom Boonen via een sensatiekrant toch met klem - heeft evenveel punten als de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (36) die de droom van een achtste titel ziet verwateren. In Abu Dhabi zegt het archief dat wie in pole start ook de race wint. Morgen moet "de valse vriendelijke", nog steeds volgens die krant, een middel zien te vinden om dat te verhinderen.

    Slaagt hij daar door middel van bandenstrategie met gans zijn Mercedes-team niet in, dan houdt het record van Michaël Schumacher stand. In dat geval zal het wellicht nooit door niemand nog kunnen doorbroken worden. Kimi Räikkönen die gisteren een ferme crash deed, rijdt zijn laatste race, en soms moet men zich afvragen waarom een geweldige Sebastien Vettel die Aston Martin met een Mercedesmotor ook niet achterlaat in Abu Dhabi. Zelfs Fernando Alonso krijgt het stilaan door dat het nieuwe wereldkampioenschap 2022 zich in een andere wereld zal afspelen. Met jonge acteurs, "eerlijke" en andere, maar allemaal vruchten van een gouden generatie die zich dankzij Bernie Ecclestone's (92) levenswerk, zijnde de F1, tot miljardairs konden opwerken of aldus werden geboren. Stroll's, Norris', Sainz', Verstappen's, zo kunnen we nog een poos doorgaan.

    Morgen wordt één van de meest dramatische dagen in de Formule 1. De afsluiting van 71 jaar onder FIA bewind strikt gereden WK's. Die van volgend jaar zullen nog meer naar kermis evolueren, zoals de IndyCars in de USA. Spektakel ten top, maar niet meer met die aristocratische karakters die bijna allemaal aan een moeilijk te beschrijven nobelheid raakten. Ook al konden ze ook toen feesten als de beesten. Morgenavond is er autosportgeschiedenis geschreven, wordt het schrijfboek dichtgedaan, leunt men achterover in een knusse zetel en overdenkt men wat had kunnen zijn en niet is geweest. Sluit men de deur naar het verleden af. Zonder er nog iemand binnen te laten. Niemand, niet de "eerlijke" en niet de "valse". Het zal ook mijn laatste rapportje van een F1-race worden. Ik ga terug met autootjes spelen, en er soms over schrijven. (Walter Rombauts)

    De kwalificaties:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                        1'22"109

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                                  1'22"480

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                       1'22"931

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                            1'22"947

    5. Carlos Sainz jr. (Ferrari)                                      1'22"992

        

    11-12-2021 om 15:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FP3 ABU DHABI 1. HAMILTON 2. VERSTAPPEN

    Lewis Hamilton heeft een licht voordeel weten te behouden in de derde vrije oefeningen. Met 1'23"274 ging hij titelrivaal Max Verstappen in de Red Bull-Honda vooaf. Het ziet ernaar uit dat de kwalificaties, straks om 14 uur onze tijd, extra de klemtoon zullen leggen op de affiche Hamilton - Verstappen. Nochtans kunnen Bottas en Perez mee het titelduel bepalen, naarmate de wedstrijd verloopt. Ze staan op de grid echter in snelheid niet dicht bij Hamilton en Verstappen, want dat zijn de enigen die onder 1'24" geraakten. Eén ding staat vast: wie vanuit pole vetrekt heeft de meeste kansen de race te winnen. (wr)

    FP3:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1'23"274

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)             1'23"488

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                        1'24"025

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                  1'24"047

    5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)            1'24"106

    11-12-2021 om 12:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - ANTWOORDT MET SNELSTE CHRONO IN FP2

    Uitgaande van de veronderstelling dat zowel in de eerste als de tweede vrije oefeningen wordt gefocused op het "uitbalanceren" van de auto voor de race zondag, eerder dan zomaar de eer van effe de snelste te zijn, lijkt Mercedes zijn kaarten goed te schikken. Lewis Hamilton antwoordde op de snelste chrono van Verstappen vanochtend met 1'23"691. Dat is al een gevoelige versnelling en alleen Esteban Ocon met Alpine kon aanklampen. Zij het dan wel op 0,343" van de tot nader order nog steeds regerende wereldkampioen Lewis Hamilton. Verstappen bleef hangen op de vierde plaats, op ruim een seconde. Is het gewoon pokerspel of wordt het stilaan duidelijk dat er een technisch verschil zou opduiken tussen Red Bull-Honda en Mercedes.

    Morgenochtend weten we meer en na de kwalificaties voor de "pole", is het duidelijk wie de grootste kanshebber is op de wereldtitel 2021. Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben met 369,5 punten een gelijke stand. De statistieken van het Yas Marina-circuit van de jongste vijf jaar tonen dat de "polesitter" ieder jaar gewonnen heeft. Vorig jaar was dat Vestappen, daarvoor Hamiton en ook Bottas heeft eens een graantje meegepikt. Het circuit biedt eigenlijk maximaal op drie plaatsen een inhaalmogelijkheid. Vanuit sommige bolides gezien maar één. Dus wie van "pole" vetrekt is gepriviligieerd. Dan hangt het verder af van de gele, rode vlaggen, de safetycars en de virtuele safetycars en sportcommissarissen wiens meerderheid geen race-ervaring hebben, de FIA in zijn algemeenheid en de koersdirecteur Masi in hoogst eigen persoon of de sportieve strijd overeenkomt met de niet te voorspellen uitslag. (Walter Rombauts)

    FP2: 

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1'23"691

    2. Esteban Ocon (Alpine-Renault)                  + 0,343

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                         + 0,392

    4. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              + 0,641

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                   + 0,709

    Bijlagen:
    Ocon pakte de tweede plaats met de Alpine in FP2 101221.jpg (2.9 MB)   

    10-12-2021 om 20:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OPENT TITELDANS MET BESTE TIJD IN FP1

    De enige directe inmenging van de FIA-stewards in de FP1 in Abu Dhabi was een streng toepassen van de track limits. Dus moest iedereen netjes binnen de lijntjes kleuren en Max Verstappen deed dat het snelst. Met 1'25"009 is hij meteen een uitdaging voor Lewis Hamilton die toezag hoe ploegmaat Valtteri Bottas sneller was. Deze eerste vrije training betekent eigenlijk nog kompleet niets voor de race van zondag.(wr)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                         1'25"009

    2. Valtteri Bottas (Mercedes)                                    + 0,196

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                                  + 0,346

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                             + 0,354

    5. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda)                         + 0,369

    10-12-2021 om 11:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE ONSTERFELIJKE IS OVERLEDEN...

    Met wat zich zondag gaat afspelen in Abu Dhabi om de wereldkampioen aan te duiden komt de eindigheid van alles in beeld. Michaël Schumacher, zeven keer wereldkampioen F1, overkwam op 45-jarige leeftijd een ski-ongeval op 29 december 2013 een ski-ongeval waarvan hij - tot zover bekend - niet meer is hersteld. Straks acht jaar geleden. Zijn zoon Mick vertegenwoordigt de naam naar best vermogen, maar insiders weten dat appels die van de bomen vallen niet noodzakelijk even lekker zijn dan de geplukte. Tenzij kunstmatig. Kéké Rosberg en zoonlief Nico, de reus Graham Hill en zijn zoon Damon als flauwe repliek. Niki Lauda's zoon Mathias komt alleen verdienstelijk voor in de palmaressen van de 24 Uren van Le Mans, Nicolas Prost in de Formula E.

    Ik ben voor twee weken een onsterfelijke vriend verloren. Dood. Voordien onsterfelijk in perceptie, handelen en spreken zoals alleen dat Professoren kunnen. Gesteund door het geluk in hun taalgebied geboren te zijn en te mogen arbeiden. Andersom was het anders geweest. De échte Ferdinand Porsche, die de VW Kever voor Hitler maakte, was voordien al door Stalin uitgenodigd om hetzelfde voor Rusland te doen. Eerder. Ferdinand Porsche zou letterlijk voor de invulling ervan de wereld aan zijn voeten zien liggen. Na lange onderhandelingen, niet te beschrijven beloningen, keerde de échte Porsche weer naar Adolf. Waar hij de VW Kver voor realiseerde.

    Wat bezielde het grootste auto-genie dat de autowereld heeft gekend om - tegen de nazigedachte in - toch die Kever voor Duitsland te maken ? De taalbarrière !!! Hij voelde zich op zijn gemak in Duitsland omdat iedereen "hun"/"zijn" taal sprak. Deze kleine anekdote moet mee in overweging worden genomen voor wie wereldkampioen wordt. Ooit heb ik een hechte vriendschap gemist met Jackie Stewart omdat hij Schot was en ik alleen "Assimil-Engels" kon. Zondag speelt dat mee nu de moderne Duitsers allemaal Engels spreken. Mijn onsterfelijke vriend, die nu al bijna drie weken is overleden, kon dat ook niet. Maar niemand sprak hem tegen, want hij had alleen taalgenoten, zoals Lewis Hamilton ook heeft, terwijl Hasseltse Max ondertussen minstens vier talen spreekt en door vader ook die van het geld en brutaliteit heeft aangeleerd. Zondag wordt het spannend. (Walter Rombauts)

    08-12-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAAR ABU DHABI TOE BLIJKT "GENTLEMEN AGREEMENT" IETS DAT ALLEEN IN WOORDENBOEKEN BESTAAT

    Met de wildste verhalen zijn we op weg naar de laatste WK-race die de wereldkampioen moet aanduiden: Abu Dhabi. Of het een nieuwe woestijnoorlog wordt is zéér de vraag, maar woord houden, toch wel een zaak van eer, is helemaal zoek geraakt in Jeddah in Saoudi Arabië. De "remtest" van Max Verstappen die Lewis Hamilton op zijn linker achterkant deed botsen, is een ongezien gegeven in de 71 jaar na-oorlogse F1 die zondah eindigt. Volgend jaar is alles anders, nieuwe auto' s met wel de oude V6 Turbo Hybrid's die in 2014 werden ingevoerd. Maar met zekerheid nieuwe jonge gasten die de oude senioren als Alonso, Ricciardo en andere...Lewis Hamilton's gaan vervangen.

    Afgaande op wat in Jeddah is gebeurd moet de FIA ook wel een vacature open stellen voor een konsekwente koersdirecteur. Eén die niet onderhandelt met teams onder een rode vlag. Het wordt allemaal ontkent, onwaarheden worden bijbelse evangelies. "Gentlemen Agreement" is een loos begrip geworden. Iets vanuit oude woordenboeken, lang voor de woke-maatschappij bestond waarin iedereen geijk heeft. De grootheden van de F1, de Fangio's, de Clark's, de Graham Hills en zovele heuse monumenten worden nu vervangen door een soort picador's die het de matadors gemakkelijker moeten maken om de juiste degenstoot te plaatsen.

    Er mag op worden verwed dat zelfs een sluwe Spaanse matador zoals Fernando Alonso akkoord is dat stierenvechten als kermis en niet als van de Moren in 1100 ontstane religieuze symboliek vandaag niet meer moet. Lewis Hamilton, niet gekleurd zoals hij zichzelf toeschrijft, is de laatste van de verdwenen stierenvechters die zondag de na-oorlogse F1 in grootsheid kan doen eindigen. En ja, die Ster, ze stond er al in Bethlehem tweeduizend jaar geleden. Ook volgens de oude geschriften. Maar dat de Drie Koningen zondag wierook, goud en mirre kunnen brengen naar de Brit staat misschien in de sterren geschreven, maar mogelijk niet in die van Mercedes. (Walter Rombauts)

    07-12-2021 om 19:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALPINE A110 S, DE NIEUWSTE VERLEIDING SINDS 2017

    In december 2017 liet Sinterklaas het legendarische merk Alpine uit Dieppe opnieuw geborden worden. Nu, 2021, is aan het compacte aanbod een super verleidelijke A110 S toegevoegd. Technisch een Porsche uitdagend. In de volgende dagen, als corona ons iets minder lastig valt, wil Walter' Auto Cahiers, hierover graag breeduit berichten. De "A110"-filosofie, de karaktertrekken van auto's die allemaal snakken naar synthetische brandstof zodat de Ottomotoren kunnen blijven dienen.(wr)

    05-12-2021 om 17:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/06-16/06 2024
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!