Het "World Motor Sport Council", het technisch regelgevend orgaan binnen de FIA, heeft aangekondigd dat de huidige interne verbrandingsmotoren behouden blijven maar in 2026 op synthetische brandstof, dus met zero-uitstoot zullen draaien. De ingewikkelde MGU-H "elektriciteitscentrale" zal worden vereenvoudigd zo luidt het, maar het vermogen daarvan zal wel worden opgevoerd tot 350 kW (560 pk). Daarmee wil de FIA de "vergroening" van de F1 illustreren, in concreto een maat voor niets. De achterliggende bedoeling is nieuwe constructeurs aan te trekken en volgens geruchten zou ook VW en misschien ook Porsche daarin belang stellen.
Porsche heeft overigens in Chili een fabriek waar hard wordt gewerkt aan de synthetische brandstof, naast waterstof, dewelke de huidige straatwagens met de nu gehate uitstoot van klassieke verbrandingsmotoren van verdwijnen zouden kunnen worden gered. Daarmee zou ook een tegenzet gerealiseerd worden naar de elektrische auto van vandaag waarvan iedereen weet dat er niet genoeg duurzame elektriciteit voor zal kunnen worden geproduceerd. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Daimler Media)
|