Er was nog een verschil van 11" op tien ronden van het einde tussen snelst gestartte Lewis Hamilton en polesitter Max Verstappen toen de Canadees Nicolas Latifi zijn Williams aan diggelen reed en de koersdirectie de safetycar liet uitrukken. Verstappen's harde banden waren nog frisser dan de harde van koprijder Lewis Hamilton. Maar Max kon duidelijk niet meer bij de zevenvoudige weredkampioen geraken. Onder de safetycar mag je banden wisselen, en Max haalde verse softs, wat Lewis niet deed, of Mercedes verzuimde ...? voor te stellen. Toen de dubieuze koersdirectie voor nog één ronde groen gaf was het voor de Hasselaar gemakkelijk het stuurgenie Lewis Hamilton in een bocht te verschalken. De Brit reed proper, ondernam geen enkele vuile poging om Verstappen iets in de weg te leggen.
Wat in de start weer wel was van de kant van Verstappen die - hoe kan het anders - de best gestarte Hamilton met het rechter voorwiel midden de linkerkant van de Mercedes de Brit van de baan dwong. Er mag worden verondersteld dat Latifi niet op "bevel" van ene hooggeplaatste is gecrasht, zoals ooit gebeurde in 2008 met Nelson Piquet jr in Singapore. Bevelgever daartoe was toen Flavio Briatore, Renault teambaas, die Alonso's belangen daarmee diende en hem op die manier de GP liet winnen. De FIA kan de Formule 1 alleen redden door geen reglementen te maken die als tools kunnen dienen om winst of verlies van de pure kunst van autorijden te bepalen.
Gele en rode vlaggen, Virtuele- en echte Safetycar's, lokaal beslissende baancommissarissen die blauw en geel zelden op de juiste profesionele manier zwaaien. De historische F1 is nu ten einde. In 2022 zal het nog F1 heten maar in werkelijkheid een soort roulettespel zijn, waarin kaarten worden getrokken met de uit te voeren opdrachten: nu botsen, nu pitten, nu tegen de muur rijden, nu treintje rijden...De Formule 1 bestaat niet meer als iemand 11" voorsprong prijs moet geven aan zijn tegenstander omdat een "derde onbenul" zich tegen de muur te pletter rijdt. Dag Formule 1. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'30'17"345
2. Lewis Hamilton (Mercedes) + 2"256
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 5"173
4. Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda) + 5"692
5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) + 6"531
|