MAX VERSTAPPEN START IN POLE IN DE GP VAN ABU DHABI
De tijd van praten is voorbij. Max Verstappen (24) start morgen met 1'22"109 vanaf de pole-position voor de GP van Abu Dhabi, de laatste race van een chaotisch WK 2021. Zowel de "eerlijke" jongen uit Hasselt - zo bevestigden Bas Leinders en Tom Boonen via een sensatiekrant toch met klem - heeft evenveel punten als de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (36) die de droom van een achtste titel ziet verwateren. In Abu Dhabi zegt het archief dat wie in pole start ook de race wint. Morgen moet "de valse vriendelijke", nog steeds volgens die krant, een middel zien te vinden om dat te verhinderen.
Slaagt hij daar door middel van bandenstrategie met gans zijn Mercedes-team niet in, dan houdt het record van Michaël Schumacher stand. In dat geval zal het wellicht nooit door niemand nog kunnen doorbroken worden. Kimi Räikkönen die gisteren een ferme crash deed, rijdt zijn laatste race, en soms moet men zich afvragen waarom een geweldige Sebastien Vettel die Aston Martin met een Mercedesmotor ook niet achterlaat in Abu Dhabi. Zelfs Fernando Alonso krijgt het stilaan door dat het nieuwe wereldkampioenschap 2022 zich in een andere wereld zal afspelen. Met jonge acteurs, "eerlijke" en andere, maar allemaal vruchten van een gouden generatie die zich dankzij Bernie Ecclestone's (92) levenswerk, zijnde de F1, tot miljardairs konden opwerken of aldus werden geboren. Stroll's, Norris', Sainz', Verstappen's, zo kunnen we nog een poos doorgaan.
Morgen wordt één van de meest dramatische dagen in de Formule 1. De afsluiting van 71 jaar onder FIA bewind strikt gereden WK's. Die van volgend jaar zullen nog meer naar kermis evolueren, zoals de IndyCars in de USA. Spektakel ten top, maar niet meer met die aristocratische karakters die bijna allemaal aan een moeilijk te beschrijven nobelheid raakten. Ook al konden ze ook toen feesten als de beesten. Morgenavond is er autosportgeschiedenis geschreven, wordt het schrijfboek dichtgedaan, leunt men achterover in een knusse zetel en overdenkt men wat had kunnen zijn en niet is geweest. Sluit men de deur naar het verleden af. Zonder er nog iemand binnen te laten. Niemand, niet de "eerlijke" en niet de "valse". Het zal ook mijn laatste rapportje van een F1-race worden. Ik ga terug met autootjes spelen, en er soms over schrijven. (Walter Rombauts)
Lewis Hamilton heeft een licht voordeel weten te behouden in de derde vrije oefeningen. Met 1'23"274 ging hij titelrivaal Max Verstappen in de Red Bull-Honda vooaf. Het ziet ernaar uit dat de kwalificaties, straks om 14 uur onze tijd, extra de klemtoon zullen leggen op de affiche Hamilton - Verstappen. Nochtans kunnen Bottas en Perez mee het titelduel bepalen, naarmate de wedstrijd verloopt. Ze staan op de grid echter in snelheid niet dicht bij Hamilton en Verstappen, want dat zijn de enigen die onder 1'24" geraakten. Eén ding staat vast: wie vanuit pole vetrekt heeft de meeste kansen de race te winnen. (wr)
HAMILTON - MERCEDES - ANTWOORDT MET SNELSTE CHRONO IN FP2
Uitgaande van de veronderstelling dat zowel in de eerste als de tweede vrije oefeningen wordt gefocused op het "uitbalanceren" van de auto voor de race zondag, eerder dan zomaar de eer van effe de snelste te zijn, lijkt Mercedes zijn kaarten goed te schikken. Lewis Hamilton antwoordde op de snelste chrono van Verstappen vanochtend met 1'23"691. Dat is al een gevoelige versnelling en alleen Esteban Ocon met Alpine kon aanklampen. Zij het dan wel op 0,343" van de tot nader order nog steeds regerende wereldkampioen Lewis Hamilton. Verstappen bleef hangen op de vierde plaats, op ruim een seconde. Is het gewoon pokerspel of wordt het stilaan duidelijk dat er een technisch verschil zou opduiken tussen Red Bull-Honda en Mercedes.
Morgenochtend weten we meer en na de kwalificaties voor de "pole", is het duidelijk wie de grootste kanshebber is op de wereldtitel 2021. Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben met 369,5 punten een gelijke stand. De statistieken van het Yas Marina-circuit van de jongste vijf jaar tonen dat de "polesitter" ieder jaar gewonnen heeft. Vorig jaar was dat Vestappen, daarvoor Hamiton en ook Bottas heeft eens een graantje meegepikt. Het circuit biedt eigenlijk maximaal op drie plaatsen een inhaalmogelijkheid. Vanuit sommige bolides gezien maar één. Dus wie van "pole" vetrekt is gepriviligieerd. Dan hangt het verder af van de gele, rode vlaggen, de safetycars en de virtuele safetycars en sportcommissarissen wiens meerderheid geen race-ervaring hebben, de FIA in zijn algemeenheid en de koersdirecteur Masi in hoogst eigen persoon of de sportieve strijd overeenkomt met de niet te voorspellen uitslag. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OPENT TITELDANS MET BESTE TIJD IN FP1
De enige directe inmenging van de FIA-stewards in de FP1 in Abu Dhabi was een streng toepassen van de track limits. Dus moest iedereen netjes binnen de lijntjes kleuren en Max Verstappen deed dat het snelst. Met 1'25"009 is hij meteen een uitdaging voor Lewis Hamilton die toezag hoe ploegmaat Valtteri Bottas sneller was. Deze eerste vrije training betekent eigenlijk nog kompleet niets voor de race van zondag.(wr)
Met wat zich zondag gaat afspelen in Abu Dhabi om de wereldkampioen aan te duiden komt de eindigheid van alles in beeld. Michaël Schumacher, zeven keer wereldkampioen F1, overkwam op 45-jarige leeftijd een ski-ongeval op 29 december 2013 een ski-ongeval waarvan hij - tot zover bekend - niet meer is hersteld. Straks acht jaar geleden. Zijn zoon Mick vertegenwoordigt de naam naar best vermogen, maar insiders weten dat appels die van de bomen vallen niet noodzakelijk even lekker zijn dan de geplukte. Tenzij kunstmatig. Kéké Rosberg en zoonlief Nico, de reus Graham Hill en zijn zoon Damon als flauwe repliek. Niki Lauda's zoon Mathias komt alleen verdienstelijk voor in de palmaressen van de 24 Uren van Le Mans, Nicolas Prost in de Formula E.
Ik ben voor twee weken een onsterfelijke vriend verloren. Dood. Voordien onsterfelijk in perceptie, handelen en spreken zoals alleen dat Professoren kunnen. Gesteund door het geluk in hun taalgebied geboren te zijn en te mogen arbeiden. Andersom was het anders geweest. De échte Ferdinand Porsche, die de VW Kever voor Hitler maakte, was voordien al door Stalin uitgenodigd om hetzelfde voor Rusland te doen. Eerder. Ferdinand Porsche zou letterlijk voor de invulling ervan de wereld aan zijn voeten zien liggen. Na lange onderhandelingen, niet te beschrijven beloningen, keerde de échte Porsche weer naar Adolf. Waar hij de VW Kver voor realiseerde.
Wat bezielde het grootste auto-genie dat de autowereld heeft gekend om - tegen de nazigedachte in - toch die Kever voor Duitsland te maken ? De taalbarrière !!! Hij voelde zich op zijn gemak in Duitsland omdat iedereen "hun"/"zijn" taal sprak. Deze kleine anekdote moet mee in overweging worden genomen voor wie wereldkampioen wordt. Ooit heb ik een hechte vriendschap gemist met Jackie Stewart omdat hij Schot was en ik alleen "Assimil-Engels" kon. Zondag speelt dat mee nu de moderne Duitsers allemaal Engels spreken. Mijn onsterfelijke vriend, die nu al bijna drie weken is overleden, kon dat ook niet. Maar niemand sprak hem tegen, want hij had alleen taalgenoten, zoals Lewis Hamilton ook heeft, terwijl Hasseltse Max ondertussen minstens vier talen spreekt en door vader ook die van het geld en brutaliteit heeft aangeleerd. Zondag wordt het spannend. (Walter Rombauts)
NAAR ABU DHABI TOE BLIJKT "GENTLEMEN AGREEMENT" IETS DAT ALLEEN IN WOORDENBOEKEN BESTAAT
Met de wildste verhalen zijn we op weg naar de laatste WK-race die de wereldkampioen moet aanduiden: Abu Dhabi. Of het een nieuwe woestijnoorlog wordt is zéér de vraag, maar woord houden, toch wel een zaak van eer, is helemaal zoek geraakt in Jeddah in Saoudi Arabië. De "remtest" van Max Verstappen die Lewis Hamilton op zijn linker achterkant deed botsen, is een ongezien gegeven in de 71 jaar na-oorlogse F1 die zondah eindigt. Volgend jaar is alles anders, nieuwe auto' s met wel de oude V6 Turbo Hybrid's die in 2014 werden ingevoerd. Maar met zekerheid nieuwe jonge gasten die de oude senioren als Alonso, Ricciardo en andere...Lewis Hamilton's gaan vervangen.
Afgaande op wat in Jeddah is gebeurd moet de FIA ook wel een vacature open stellen voor een konsekwente koersdirecteur. Eén die niet onderhandelt met teams onder een rode vlag. Het wordt allemaal ontkent, onwaarheden worden bijbelse evangelies. "Gentlemen Agreement" is een loos begrip geworden. Iets vanuit oude woordenboeken, lang voor de woke-maatschappij bestond waarin iedereen geijk heeft. De grootheden van de F1, de Fangio's, de Clark's, de Graham Hills en zovele heuse monumenten worden nu vervangen door een soort picador's die het de matadors gemakkelijker moeten maken om de juiste degenstoot te plaatsen.
Er mag op worden verwed dat zelfs een sluwe Spaanse matador zoals Fernando Alonso akkoord is dat stierenvechten als kermis en niet als van de Moren in 1100 ontstane religieuze symboliek vandaag niet meer moet. Lewis Hamilton, niet gekleurd zoals hij zichzelf toeschrijft, is de laatste van de verdwenen stierenvechters die zondag de na-oorlogse F1 in grootsheid kan doen eindigen. En ja, die Ster, ze stond er al in Bethlehem tweeduizend jaar geleden. Ook volgens de oude geschriften. Maar dat de Drie Koningen zondag wierook, goud en mirre kunnen brengen naar de Brit staat misschien in de sterren geschreven, maar mogelijk niet in die van Mercedes. (Walter Rombauts)
In december 2017 liet Sinterklaas het legendarische merk Alpine uit Dieppe opnieuw geborden worden. Nu, 2021, is aan het compacte aanbod een super verleidelijke A110 S toegevoegd. Technisch een Porsche uitdagend. In de volgende dagen, als corona ons iets minder lastig valt, wil Walter' Auto Cahiers, hierover graag breeduit berichten. De "A110"-filosofie, de karaktertrekken van auto's die allemaal snakken naar synthetische brandstof zodat de Ottomotoren kunnen blijven dienen.(wr)
HAMILTON WINT NA DRIE STARTS IN SAUDI ARABIË, VERSTAPPEN STAAT GELIJK IN WK-STAND
Na talloze chaotische situaties, liefst drie restarts, heeft Lewis Hamilton de eerste GP van Saudi Arabië gewonnen. Het spanningsveld tussen de Limburger en de Brit was zoals verwacht dermate groot dat het tot fysieke botsingen moest komen. Op 12 ronden van het einde stootte Lewis op de linker achterkant van een - op teamverzoek - vertragende Red Bull en de wedstrijdjury oordeelde Max in fout en gaf hem 10" straftijd na de race waardoor hij sowieso tweede werd. want eerder had hij al 5" voor een ander probleem tegenover Hamilton en eigenlijk... de hele racewereld. Beide auto's waren gehavend, beide coureurs uitgeput. In de rattenval van Jeddah is een bloedstollende historie geschreven. Met als meest pikant element dat de GP van Abu Dhabi volgende week de wereldkampioen zal aanduiden. Max Verstappen en Lewis Hamilton staan gelijk in de WK-stand. (wr)
HAMILTON SCOORT 103DE POLE, VERSTAPPEN CRASHT IN RATTENVAL IN SAOUDI ARABIË
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft zijn 103de pole behaald in Jeddah waar het 6,164 km "circuit" met zijn 27 bochten gerust een rattenval mag worden genoemd. In een ultieme poging om Hamilton van die prestatie weg te halen, reed Max Verstappen zijn eigen voorbij...tegen de muur met de rechterkant van de Red Bull-Honda. Morgen starten Hamilton en Bottas naast elkaar van plaats 1 en 2. Max Verstappen ziet zich voor een sterrenmuur geplaatst als derde. Links is geen plaats, rechts ook niet. Gevangen in de hypermoderne kooi die dit nieuwe circuit is. Met minstens drie blinde bochten... Tegen 320 km/h erin duikelen en hopen dat er geen trage "trafic" opdoemt. Iets doet me denken aan Gilles Villeneuve die in 1982 in Zolder over de blinde heuvel in zijn Ferrari op het linkerachterwiel van een traag rijdende Jochen Mass (Mrach) de dood in vloog. En maar over de l'Eau Rouge en de Raidillon kibbelen...(wr)
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft ook de snelste tijd gereden in de tweede vrije oefeningen. Max Verstappen neemt genoegen met de vierde chrono. Dit alles bewijst niets inzake de race die zondag als voorlaatste van het WK F1 2021 wordt gereden.
GP VAN SAUDI ARABIË VOEDT INTRIGES HAMILTON - VERSTAPPEN
Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Saudi Arabië op het Jeddah Street Circuit, dat na Monza het snelste van de huidige F1 zou zijn. Er wordt gerekend op een gemiddelde snelheid van 252 km/. Een reden temeer dat zowel Mercedes als Red Bull over het inzetten van "raketmotoren". Dat klinkt helemaal goed zoals de Amerikaanse F1 nu is geworden. Maar uiteindelijk gaat het hier nog altijd over de in 2014 in gebruik genomen V6 Turbo Hybrid krachtbronnen die nu (elektrische- en verbrandingsmotor samen) 750 kW of 1000 pk kunnen ontwikkelen. Het motorconcept is voor alle deelnemers gelijk, maar intern kunnen natuurlijk wijzigingen als speldenprikken worden doorgevoerd. Soms riskante, soms lonende.
Denk bijvoorbeeld aan de 110 kg brandstof (140 liter) die zo efficiënt mogelijk moet worden verbrand. Dat lijkt simpel, maar is het helemaal niet. Met de compressieverhouding kan licht worden gespeeld, de vlamwegen van de bougies die kunnen worden gestuurd en vooral hun duurtijd van ontsteking die misschien een echte roterende V6 maakt die niet meer om de 60° een arbeidsslag ontvangt maar eerder in een waanzinnig draaiende tol verandert. Hoe en wat het compressie- en turbinegedeelte van de turbo doet, en of in welke mate die meespeelt in het laden van de batterij. Officieel wordt de batterij alleen maar gevoed door door vertragings-energie, als de motor zich van aandrijven omschakelt naar de rol van generator... Allemaal kleine aspecten die een "raketmotor" kunnen maken of kraken.
Zoals ook een ploegmaat mee over winst of verlies kan beslissen in de laatste twee races van het WK F1 2021. De Fin Valtteri Bottas is in principe meer in staat om Max Verstappen punten af te snoepen dan de Mexicaan Sergio Perez dat bij Lewis Hamilton zou kunnen wagen. Daar komt nog bovenop dat Mercedes in de WK-stand van de Constructeurs met 546,5 punten, nog nipt de baas is over Red Bull met 541,5. De Oostenrijkse constructeur, met Hondamotor, zou dolgraag Mercedes zijn achtste opeenvolgende titel ontnemen. Maar uitgerekend die Sergio Perez is al vaak te onstabiel gebleken om als tweede piloot die kostbare punten te verzekeren.
Wat de piloten betreft is het simpel. Psychologische oorlogsvoering, fictieve en vaak lachwekkende theorieën, vullen het nieuws, terwijl het eenvoudig twee héél sterke karakters zijn die tegenover elkaar staan: Max Verstappen en Lewis Hamilton. De eerste (24) met het voordeel van de jeugd, de tweede (36) met veel ervaring, wilskracht en zich gesteund wetend door een (auto-) industriële grootmacht als Daimler. De belangen van die laatste zijn zo immens groot. Energiedrankjes verkopen is ook niet niks. Maar Honda vond het nu wel tijd weer eens aandacht te gaan besteden aan hun straatwagens. Ze laten wellicht plaats voor VW en Porsche, die als volgend jaar 2022 met 23 races een héél nieuwe F1 opduikt, dit climaxjaar 2021 in de 71 jarige échte geschiedenis van de na-oorlogse F1-boeken kunnen schrijven. Want die worden steeds dikker en dunner bevolkt. Sir Frank Williams verliet ons. Het zijn er steeds minder die nog meedraaien in wat we gerust als een nieuwe autosgeschiedenis mogen bestempelen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
VLAGGENSPEL, AL DAN NIET VIRTUELE SAFETY CARS, FIA-SPORTCOMMISSARISSEN, ZET EERLIJKE WK-FINALE IN VRAAG
Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgenomen zijn er nog nooit zoveel gele vlaggen gezwaaid, rode vlaggen die de race stoppen en ook "Virtual Safety Cars" uitgerukt, naast de echten, dan ooit in de geschiedenis van de Formule 1 is voorgekomen. Vorige race nog werd in de kwalificaties omwille van een stuk gereden rechtervoorband van Pierre Gasly rondenlang "geel" gegeven. Dit terwijl de AlphaTauri-Honda onbemand netjes parallel aan het asfaltlint stond geparkeerd. Max Verstappen's poging om de pole nog van Hamilton af te nemen werd er door verknald en toen de Limburger het welletjes vond en toch niet trager reed, reed hij die vijf plaatsen achteruit op de startgrid... Niet onterecht pruttelt Red Bull teambaas Christian Horner naar Mercedes toe en repliceert de Oostenrijkse teambaas van Hamilton keihard wegens de onvoorstelbare gigantische industriële belangen achter die achtste wereldtitel schuil gaan...
Christian Horner heeft zich verontschuldigd tegenover de "baancommissarissen" voor grove uitlatingen aan hun adres. Maar wie zijn die FIA-commissarissen eigenlijk die quasi onzichtbaar aan de touwtjes trekken voor wat wordt geopteerd in een race-situatie. Buiten hun - wisselende - voorzitter per GP zijn dat in de meeste gevallen ijdele, administratief gerichte en door het blauwe FIA-hemd beschermde lieden die na lange tijd "proefdraaien" in andere disciplines hogerop klimmen in de Formule 1. Daarin is Michael Masi sinds het overlijden van Charley Withing in 2020 de enige eindbeslisser als hoogste in rang als koersdirecteur.
Hij beslist zoals een G. In de GP-uitzending van RTBF liet Gaetan Vigneron onze beste autocoureur ooit, Jacky Ickx aan het woord. Die raakte de kwestie gevoelig aan door te zeggen "dat al die "bevoegde" mensen het goed bedoelen, rechtgeaard zijn enz...maar dat geen van alle ooit kan oordelen vanuit een racewagen omdat ze bij de liefde Gods er zelf nooit in gereden hebben..." Hij voegde er niet aan toe dat er telkens wel een ex-F1-coureur als raads- en leidsman aanwezig is die evenwel los staat van de lokale beslissingen van de baanmarshalls. Die evengoed altijd tussen hamer en aambeeld staan. Want net als iedereen in "het circus" kent hij de druk van wilde dieren als ze brullen.
In de tijd - dat is oud worden - van Bernie Ecclestone die zelf ook geraced heeft, stopten de leeuwen met brullen op een simpele zweepknal van hem. Stefani Domenicali, huidig praktisch F1-dirigent, kan die knal niet laten horen. Zijn Amerikaanse bazen houden niet van die stijl. Regen is een probleem, een onbekwame coureur, moet ter bescherming evengoed 5' rood krijgen (Mazepin Qatar), Hamilton, Alonso, Verstappen, Vettel's en vele al ervaren rijders worden woest als ze hun banden weten afkoelen achter een te trage safety car die té lang buiten blijft, virtueel of niet. Evengoed bij te lang geel is er ergernis.
Deze zichtbare misbeoordelingen van race-situaties door de "almachtige" stewards maken dat er een lepe partijdigheid in de WK-finale is geslopen. De flexibele achtervleugel van Mercedes, de plotse versnelling van de hele Mercedes, de duistere oorzaken van kleine maar ingrijpenede tegenslagen voor Max Verstappen. Dat aanvoelen dat "Engels" toch nog wel voorgaat op "Dutch" or "Belgian" want Max Verstappen is van geboorte Hasselaar.
Iedereen begint complottheorieën uit te rollen, bij oudgedienden roept het het beeld op van 2008 waar in Interlagos Felipe Massa (Ferrari) al uitgeroepen was tot wereldkampioen en uit de grijze onwerkelijkheid van stortregens Lewis Hamilton (Mc Laren-Mercedes) toch nog voorbij Timo Glock gaat en dat ene puntje oogst die hem zijn eerste wereldtitel opbracht. Nooit zal iemand weten of Timo Glock, "die zijn auto aan de eindstreep moest krijgen..." iets gas heeft gelost of niet. In die hellevuursfeer dreigen we nu te belanden. In Saudi Arabië, in Abu Dhabi. Het hoeven geen stortregens of zandstormen te zijn. Wat wapperen met vlaggetjes, lichtjes, virtuele en echte "veiligheidsargumenten" kan genoeg zijn om het industriële verdict anders te laten uitlopen dan het sportief logisch zou zijn. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - WINT GP VAN QATAR, MAX BEPERKT SCHADE EN ALONSO MET ALPINE OP PODIUM
Lewis Hamilton heeft de GP van Qatar gewonnen in dewelke hij van start tot finish de leiding had. Max Verstappen kreeg een gridstraf van vijf plaatsen wegens het negeren gisteren van een dubbele gele vlag toen Gasly een kapotte rechter voorband had. De Red Bullrijder kon dus aan een kleine inhaalrace beginnen. Die rondde hij subliem af en in de laatste ronde zette hij met 1'23"196 nog de snelste ronde neer wat hem 1 WK-punt oplevert. Met de 18 punten voor de tweede plaats beperkt hij daarmee de schade t.o.v. van Lewis Hamilton in de stand om het WK.
Tussen hem en regerend wereldkampioen Hamilton is er, met nog twee GP's te gaan, een verschil van 8 punten. Dus is er nog niets beslist. De Spanjaard Fernando Alonso reed een schiiterende race en zette de Alpine op het derrde trapje van het podium. Gewoon een fantastisch resultaat wat hem de ondersscheiding "Driver of the Day" opleverde. De volgende GP is die van Saudi Arabië, waar de F1 voor het eerst wielen aan de grond zet. (wr)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306,66 km in 1 uur 24'28"471 (217,812 km/h gemiddeld)
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes W12 de pole-position voor de GP van Qatar op zijn naam geschreven. Max Verstappen werd tweede, in weerwil van een problematische DRS op de Red Bull. De Oostenrijkse constructeur kende nog meer pech want in de Q2 bleef de Mexicaan Sergio Perez op de elfde plaats plakken. WK-leider Max Verstappen heeft die Perez morgen rond zich nodig en bovendien moet deze trachten op het podium te geraken in verband met de kostelijke punten voor het wereldkampioenschap van de Constructeurs. Valtteri Bottas (Mercedes) start min of meer onbezorgd vanop de derde plaats, maar ruim 4/10de seconde achter Hamilton. Dus is een duel Max - Lewis weer verzekerd. Wie goed leest, voelt dat Bottas nog een rare rol kan spelen in de race morgen.
Bijzondere aandacht gaat uit naar Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) die zowaar even tweede aantikte. Hij kon het ritme niet volhouden natuurlijk en reed tot overmaat van ramp de rechtervoorband op de curbstone's aan diggelen. Dit lokte een gele vlag uit, maar die had geen invloed meer op Verstappen's klassificatie. Wie voor morgen wel op de loer ligt is de Spanjaard Fernando Alonso in zijn Alpine. Hij liet zich liefst vijfde aanklokken. Ook zijn ploegmaat Esteban Ocon zit met een negende plaats in de spits. Samen met de Japanner Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda), Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) is duidelijk dat de "snaken" van vandaag infiltreren in de wandelgangen van de hoge heren. Ook zij hebben, buiten de inhaalrace voor Perez en ook voor Leclerc en Sainz, een steeds grotere impact op het verloop van de race als geheel. Voor de overwinning dan weer komt men terecht bij Max Verstappen die 14 punten voorsprong heeft op Lewis Hamilton voor de wereldtitel. (Walter Rombauts)
BOTTAS EIGENT ZICH OOK SNELSTE WIJZERSTAND TOE IN FP3
De Fin Valtteri Bottas heeft zijn Mercedes met 1'22"310 bovenaan de tabellen gezet in de FP3. Ploegmaat Lewis Hamilton volgt in zijn schaduw. Max Verstappen verloor veel tijd door mankementen aan zijn DRS-systeem (Drag Reduction System) en pas tegen het eind van de sessie kon hij zich naar behoren verdedigen. Enkel goed voor de derde plaats. In Qatar heerst er een sfeer van gelatenheid door het uurwerk dat netjes voorttikt naar de Kwalificaties voor de "pole". De spanning voor de wereldtitel is nog steeds te snijden. (wr)
MAX VERSTAPPEN ALS WAS QATAR EEN OASE, TREKT ZICH NIETS AAN VAN POLEMIEK BRAZILIË
Terwijl normaliter vandaag de FIA op verzoek van Mercedes het "incident" tussen Hamilton en Verstappen in de 48ste ronde van de GP van Brazilië "ten gronde" moet uitpluizen, geeft de WK-leider lustig gas als rijdt hij in Qatar in een sprookjes-oase met chrono's vermomd als nimfen, dichtend uit Duizend en Eén Nacht, hem letterlijk naar een eerste wereldtitel dragend. 1'23"723, ruim een halve seconde sneller dan zijn titelrivaal Lewis Hamilton. Daarmee is eigenlijk de hele sessie verteld. Deze FP1 werd afgevlagd als gevolg van een spin van Mick Schumacher in de Haas-Ferrari in bocht 7. Wie nog wél opviel was de Fransman Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) met een tweede tijd. Straks in de FP2 zien we welk weerwerk regerend wereldkampioen Lewis Hamilton kan bieden. (Walter Rombauts)
Het welles-nietes-spelletje tussen Verstappen en Hamilton, Red Bull en Mercedes, blijft duren. Iedereen blijft in het ongewisse over de afloop van het WK 2021. Alleen een nu vrijgevochten Valtteri Bottas moet eigenlijk op het minst letten. De Fin voelt zich in zijn sas en zette met 1'23"148 de beste tijd in de tweede vrije oefeningen. Opmerkelijk in die FP2 is dat de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda opnieuw de tweede chrono voor zich nam. Voor Max Verstappen en Lewis Hamilton die derde en vierde werden.
Niet geheel naar hun wens overigens. Want de nieuwste "jonge gast" die zich al geruime tijd aandient is Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). De FP3 morgenochtend wekt alleen nog belangstelling om te zien hoe de grote kampioenen (één in wording en één regerende) zich in dat aanstormende jonge geweld gaan gedragen. Want Hamilton en Verstappen, ze zijn minder alleen onder hun. Ocon steekt de kop eens op, Tsunoda, Sainz, Leclerc en Stroll ook al eens. Het lijkt er helemaal op dat 2021 inderdaad een tijdperk van 71 jaar zal afsluiten. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN BRAZILIË, NADERT TOT OP 14 PUNTEN VERSTAPPEN IN WK-STAND
Max Verstappen heeft in de start van de GP van Brazilië "polesitter" Valtteri Bottas in de eerste bocht al naar de tweede plaats verwezen. Maar... regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die door zijn gridstraf vanop de tiende plaats moest starten was in de kortste keren op de derde positie. Met een ploegmaat Valtteri Bottas die hem vriendelijk groetend voorbij liet. Sergio Perez in de tweede Red Bull hield redelijk stand maar moest ook het bijltje erbij neerleggen en een gebeten en verbeten Lewis Hamilton voor laten rijden. Vanaf dan ging de Brit op jacht naar Max Verstappen.
Bandenwissels zorgden even voor wisseling van leider, maar Max Verstappen leek toch resoluut naar een zege te rijden. Vanaf een laatste wissel voor Hamilton met harde rubbers, net als Max overigens, ontketende de zevenvoudige wereldkampioen Hamilton alle duivels en naderde hij op WK-leider Max Verstappen. Het moet gezegd dat de fonkelnieuwe motor - zijn vijfde dit seizoen - duidelijk hielp om de Limburger zijn voorsprong af te bouwen. Uiteindelijk "vloog" Lewis Hamilton Max Verstappen voorbij. Deze kreeg nog een zwart/wit-geblokte vlag als waarschuwing voor zigzaggend rijden op een recht stuk...dat waar Hamilton hem voorbij zou gaan. In laatste instantie werd de Mexicaan Sergio Perez nog op softs gezet om die ene snelste ronde te rijden. Met 1'11"010 pikte de Red Bullrijder één WK-punt af van Lewis Hamilton.
Met nog drie races te gaan staat Max Verstappen met 332,5 punten nog eerst in de voorlopige WK-stand, gevolgd door Lewis Hamilton met 318,5. Gesteld dat aan het eind van het seizoen beiden met gelijke punten zouden staan, dan wint Max Verstappen door met negen GP-zeges Hamilton te overtroeven. Maar zover zijn we nog niet. Eerst is er volgende week de GP van Qatar, dan Saudi Arabië en tot slot de GP van Abu Dhabi. Volgend jaar komen er bij deze 21 races nog twee bij zodat we 23 GP's hebben. Nooit eerder gezien in de F1 die in 2022 overigens een geheel nieuw tijdperk ingaat en met 2021 er een historisch sinds 1950 afsluit. (Walter Rombauts)
De uitlag van de GP van Brazilië in de Autodromo José Carlos Pace in Interlagos (Sao Paulo)
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 305,939 km in 1 uur 32'22"851 (198 km/h gemiddeld)
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 32'33"347