HAMILTON SCOORT 103DE POLE, VERSTAPPEN CRASHT IN RATTENVAL IN SAOUDI ARABIË
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft zijn 103de pole behaald in Jeddah waar het 6,164 km "circuit" met zijn 27 bochten gerust een rattenval mag worden genoemd. In een ultieme poging om Hamilton van die prestatie weg te halen, reed Max Verstappen zijn eigen voorbij...tegen de muur met de rechterkant van de Red Bull-Honda. Morgen starten Hamilton en Bottas naast elkaar van plaats 1 en 2. Max Verstappen ziet zich voor een sterrenmuur geplaatst als derde. Links is geen plaats, rechts ook niet. Gevangen in de hypermoderne kooi die dit nieuwe circuit is. Met minstens drie blinde bochten... Tegen 320 km/h erin duikelen en hopen dat er geen trage "trafic" opdoemt. Iets doet me denken aan Gilles Villeneuve die in 1982 in Zolder over de blinde heuvel in zijn Ferrari op het linkerachterwiel van een traag rijdende Jochen Mass (Mrach) de dood in vloog. En maar over de l'Eau Rouge en de Raidillon kibbelen...(wr)
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft ook de snelste tijd gereden in de tweede vrije oefeningen. Max Verstappen neemt genoegen met de vierde chrono. Dit alles bewijst niets inzake de race die zondag als voorlaatste van het WK F1 2021 wordt gereden.
GP VAN SAUDI ARABIË VOEDT INTRIGES HAMILTON - VERSTAPPEN
Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Saudi Arabië op het Jeddah Street Circuit, dat na Monza het snelste van de huidige F1 zou zijn. Er wordt gerekend op een gemiddelde snelheid van 252 km/. Een reden temeer dat zowel Mercedes als Red Bull over het inzetten van "raketmotoren". Dat klinkt helemaal goed zoals de Amerikaanse F1 nu is geworden. Maar uiteindelijk gaat het hier nog altijd over de in 2014 in gebruik genomen V6 Turbo Hybrid krachtbronnen die nu (elektrische- en verbrandingsmotor samen) 750 kW of 1000 pk kunnen ontwikkelen. Het motorconcept is voor alle deelnemers gelijk, maar intern kunnen natuurlijk wijzigingen als speldenprikken worden doorgevoerd. Soms riskante, soms lonende.
Denk bijvoorbeeld aan de 110 kg brandstof (140 liter) die zo efficiënt mogelijk moet worden verbrand. Dat lijkt simpel, maar is het helemaal niet. Met de compressieverhouding kan licht worden gespeeld, de vlamwegen van de bougies die kunnen worden gestuurd en vooral hun duurtijd van ontsteking die misschien een echte roterende V6 maakt die niet meer om de 60° een arbeidsslag ontvangt maar eerder in een waanzinnig draaiende tol verandert. Hoe en wat het compressie- en turbinegedeelte van de turbo doet, en of in welke mate die meespeelt in het laden van de batterij. Officieel wordt de batterij alleen maar gevoed door door vertragings-energie, als de motor zich van aandrijven omschakelt naar de rol van generator... Allemaal kleine aspecten die een "raketmotor" kunnen maken of kraken.
Zoals ook een ploegmaat mee over winst of verlies kan beslissen in de laatste twee races van het WK F1 2021. De Fin Valtteri Bottas is in principe meer in staat om Max Verstappen punten af te snoepen dan de Mexicaan Sergio Perez dat bij Lewis Hamilton zou kunnen wagen. Daar komt nog bovenop dat Mercedes in de WK-stand van de Constructeurs met 546,5 punten, nog nipt de baas is over Red Bull met 541,5. De Oostenrijkse constructeur, met Hondamotor, zou dolgraag Mercedes zijn achtste opeenvolgende titel ontnemen. Maar uitgerekend die Sergio Perez is al vaak te onstabiel gebleken om als tweede piloot die kostbare punten te verzekeren.
Wat de piloten betreft is het simpel. Psychologische oorlogsvoering, fictieve en vaak lachwekkende theorieën, vullen het nieuws, terwijl het eenvoudig twee héél sterke karakters zijn die tegenover elkaar staan: Max Verstappen en Lewis Hamilton. De eerste (24) met het voordeel van de jeugd, de tweede (36) met veel ervaring, wilskracht en zich gesteund wetend door een (auto-) industriële grootmacht als Daimler. De belangen van die laatste zijn zo immens groot. Energiedrankjes verkopen is ook niet niks. Maar Honda vond het nu wel tijd weer eens aandacht te gaan besteden aan hun straatwagens. Ze laten wellicht plaats voor VW en Porsche, die als volgend jaar 2022 met 23 races een héél nieuwe F1 opduikt, dit climaxjaar 2021 in de 71 jarige échte geschiedenis van de na-oorlogse F1-boeken kunnen schrijven. Want die worden steeds dikker en dunner bevolkt. Sir Frank Williams verliet ons. Het zijn er steeds minder die nog meedraaien in wat we gerust als een nieuwe autosgeschiedenis mogen bestempelen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
VLAGGENSPEL, AL DAN NIET VIRTUELE SAFETY CARS, FIA-SPORTCOMMISSARISSEN, ZET EERLIJKE WK-FINALE IN VRAAG
Sinds Liberty Media de Formule 1 heeft overgenomen zijn er nog nooit zoveel gele vlaggen gezwaaid, rode vlaggen die de race stoppen en ook "Virtual Safety Cars" uitgerukt, naast de echten, dan ooit in de geschiedenis van de Formule 1 is voorgekomen. Vorige race nog werd in de kwalificaties omwille van een stuk gereden rechtervoorband van Pierre Gasly rondenlang "geel" gegeven. Dit terwijl de AlphaTauri-Honda onbemand netjes parallel aan het asfaltlint stond geparkeerd. Max Verstappen's poging om de pole nog van Hamilton af te nemen werd er door verknald en toen de Limburger het welletjes vond en toch niet trager reed, reed hij die vijf plaatsen achteruit op de startgrid... Niet onterecht pruttelt Red Bull teambaas Christian Horner naar Mercedes toe en repliceert de Oostenrijkse teambaas van Hamilton keihard wegens de onvoorstelbare gigantische industriële belangen achter die achtste wereldtitel schuil gaan...
Christian Horner heeft zich verontschuldigd tegenover de "baancommissarissen" voor grove uitlatingen aan hun adres. Maar wie zijn die FIA-commissarissen eigenlijk die quasi onzichtbaar aan de touwtjes trekken voor wat wordt geopteerd in een race-situatie. Buiten hun - wisselende - voorzitter per GP zijn dat in de meeste gevallen ijdele, administratief gerichte en door het blauwe FIA-hemd beschermde lieden die na lange tijd "proefdraaien" in andere disciplines hogerop klimmen in de Formule 1. Daarin is Michael Masi sinds het overlijden van Charley Withing in 2020 de enige eindbeslisser als hoogste in rang als koersdirecteur.
Hij beslist zoals een G. In de GP-uitzending van RTBF liet Gaetan Vigneron onze beste autocoureur ooit, Jacky Ickx aan het woord. Die raakte de kwestie gevoelig aan door te zeggen "dat al die "bevoegde" mensen het goed bedoelen, rechtgeaard zijn enz...maar dat geen van alle ooit kan oordelen vanuit een racewagen omdat ze bij de liefde Gods er zelf nooit in gereden hebben..." Hij voegde er niet aan toe dat er telkens wel een ex-F1-coureur als raads- en leidsman aanwezig is die evenwel los staat van de lokale beslissingen van de baanmarshalls. Die evengoed altijd tussen hamer en aambeeld staan. Want net als iedereen in "het circus" kent hij de druk van wilde dieren als ze brullen.
In de tijd - dat is oud worden - van Bernie Ecclestone die zelf ook geraced heeft, stopten de leeuwen met brullen op een simpele zweepknal van hem. Stefani Domenicali, huidig praktisch F1-dirigent, kan die knal niet laten horen. Zijn Amerikaanse bazen houden niet van die stijl. Regen is een probleem, een onbekwame coureur, moet ter bescherming evengoed 5' rood krijgen (Mazepin Qatar), Hamilton, Alonso, Verstappen, Vettel's en vele al ervaren rijders worden woest als ze hun banden weten afkoelen achter een te trage safety car die té lang buiten blijft, virtueel of niet. Evengoed bij te lang geel is er ergernis.
Deze zichtbare misbeoordelingen van race-situaties door de "almachtige" stewards maken dat er een lepe partijdigheid in de WK-finale is geslopen. De flexibele achtervleugel van Mercedes, de plotse versnelling van de hele Mercedes, de duistere oorzaken van kleine maar ingrijpenede tegenslagen voor Max Verstappen. Dat aanvoelen dat "Engels" toch nog wel voorgaat op "Dutch" or "Belgian" want Max Verstappen is van geboorte Hasselaar.
Iedereen begint complottheorieën uit te rollen, bij oudgedienden roept het het beeld op van 2008 waar in Interlagos Felipe Massa (Ferrari) al uitgeroepen was tot wereldkampioen en uit de grijze onwerkelijkheid van stortregens Lewis Hamilton (Mc Laren-Mercedes) toch nog voorbij Timo Glock gaat en dat ene puntje oogst die hem zijn eerste wereldtitel opbracht. Nooit zal iemand weten of Timo Glock, "die zijn auto aan de eindstreep moest krijgen..." iets gas heeft gelost of niet. In die hellevuursfeer dreigen we nu te belanden. In Saudi Arabië, in Abu Dhabi. Het hoeven geen stortregens of zandstormen te zijn. Wat wapperen met vlaggetjes, lichtjes, virtuele en echte "veiligheidsargumenten" kan genoeg zijn om het industriële verdict anders te laten uitlopen dan het sportief logisch zou zijn. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - WINT GP VAN QATAR, MAX BEPERKT SCHADE EN ALONSO MET ALPINE OP PODIUM
Lewis Hamilton heeft de GP van Qatar gewonnen in dewelke hij van start tot finish de leiding had. Max Verstappen kreeg een gridstraf van vijf plaatsen wegens het negeren gisteren van een dubbele gele vlag toen Gasly een kapotte rechter voorband had. De Red Bullrijder kon dus aan een kleine inhaalrace beginnen. Die rondde hij subliem af en in de laatste ronde zette hij met 1'23"196 nog de snelste ronde neer wat hem 1 WK-punt oplevert. Met de 18 punten voor de tweede plaats beperkt hij daarmee de schade t.o.v. van Lewis Hamilton in de stand om het WK.
Tussen hem en regerend wereldkampioen Hamilton is er, met nog twee GP's te gaan, een verschil van 8 punten. Dus is er nog niets beslist. De Spanjaard Fernando Alonso reed een schiiterende race en zette de Alpine op het derrde trapje van het podium. Gewoon een fantastisch resultaat wat hem de ondersscheiding "Driver of the Day" opleverde. De volgende GP is die van Saudi Arabië, waar de F1 voor het eerst wielen aan de grond zet. (wr)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 306,66 km in 1 uur 24'28"471 (217,812 km/h gemiddeld)
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton heeft in zijn Mercedes W12 de pole-position voor de GP van Qatar op zijn naam geschreven. Max Verstappen werd tweede, in weerwil van een problematische DRS op de Red Bull. De Oostenrijkse constructeur kende nog meer pech want in de Q2 bleef de Mexicaan Sergio Perez op de elfde plaats plakken. WK-leider Max Verstappen heeft die Perez morgen rond zich nodig en bovendien moet deze trachten op het podium te geraken in verband met de kostelijke punten voor het wereldkampioenschap van de Constructeurs. Valtteri Bottas (Mercedes) start min of meer onbezorgd vanop de derde plaats, maar ruim 4/10de seconde achter Hamilton. Dus is een duel Max - Lewis weer verzekerd. Wie goed leest, voelt dat Bottas nog een rare rol kan spelen in de race morgen.
Bijzondere aandacht gaat uit naar Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) die zowaar even tweede aantikte. Hij kon het ritme niet volhouden natuurlijk en reed tot overmaat van ramp de rechtervoorband op de curbstone's aan diggelen. Dit lokte een gele vlag uit, maar die had geen invloed meer op Verstappen's klassificatie. Wie voor morgen wel op de loer ligt is de Spanjaard Fernando Alonso in zijn Alpine. Hij liet zich liefst vijfde aanklokken. Ook zijn ploegmaat Esteban Ocon zit met een negende plaats in de spits. Samen met de Japanner Yuki Tsunoda (AlphaTauri-Honda), Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) is duidelijk dat de "snaken" van vandaag infiltreren in de wandelgangen van de hoge heren. Ook zij hebben, buiten de inhaalrace voor Perez en ook voor Leclerc en Sainz, een steeds grotere impact op het verloop van de race als geheel. Voor de overwinning dan weer komt men terecht bij Max Verstappen die 14 punten voorsprong heeft op Lewis Hamilton voor de wereldtitel. (Walter Rombauts)
BOTTAS EIGENT ZICH OOK SNELSTE WIJZERSTAND TOE IN FP3
De Fin Valtteri Bottas heeft zijn Mercedes met 1'22"310 bovenaan de tabellen gezet in de FP3. Ploegmaat Lewis Hamilton volgt in zijn schaduw. Max Verstappen verloor veel tijd door mankementen aan zijn DRS-systeem (Drag Reduction System) en pas tegen het eind van de sessie kon hij zich naar behoren verdedigen. Enkel goed voor de derde plaats. In Qatar heerst er een sfeer van gelatenheid door het uurwerk dat netjes voorttikt naar de Kwalificaties voor de "pole". De spanning voor de wereldtitel is nog steeds te snijden. (wr)
MAX VERSTAPPEN ALS WAS QATAR EEN OASE, TREKT ZICH NIETS AAN VAN POLEMIEK BRAZILIË
Terwijl normaliter vandaag de FIA op verzoek van Mercedes het "incident" tussen Hamilton en Verstappen in de 48ste ronde van de GP van Brazilië "ten gronde" moet uitpluizen, geeft de WK-leider lustig gas als rijdt hij in Qatar in een sprookjes-oase met chrono's vermomd als nimfen, dichtend uit Duizend en Eén Nacht, hem letterlijk naar een eerste wereldtitel dragend. 1'23"723, ruim een halve seconde sneller dan zijn titelrivaal Lewis Hamilton. Daarmee is eigenlijk de hele sessie verteld. Deze FP1 werd afgevlagd als gevolg van een spin van Mick Schumacher in de Haas-Ferrari in bocht 7. Wie nog wél opviel was de Fransman Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) met een tweede tijd. Straks in de FP2 zien we welk weerwerk regerend wereldkampioen Lewis Hamilton kan bieden. (Walter Rombauts)
Het welles-nietes-spelletje tussen Verstappen en Hamilton, Red Bull en Mercedes, blijft duren. Iedereen blijft in het ongewisse over de afloop van het WK 2021. Alleen een nu vrijgevochten Valtteri Bottas moet eigenlijk op het minst letten. De Fin voelt zich in zijn sas en zette met 1'23"148 de beste tijd in de tweede vrije oefeningen. Opmerkelijk in die FP2 is dat de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda opnieuw de tweede chrono voor zich nam. Voor Max Verstappen en Lewis Hamilton die derde en vierde werden.
Niet geheel naar hun wens overigens. Want de nieuwste "jonge gast" die zich al geruime tijd aandient is Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). De FP3 morgenochtend wekt alleen nog belangstelling om te zien hoe de grote kampioenen (één in wording en één regerende) zich in dat aanstormende jonge geweld gaan gedragen. Want Hamilton en Verstappen, ze zijn minder alleen onder hun. Ocon steekt de kop eens op, Tsunoda, Sainz, Leclerc en Stroll ook al eens. Het lijkt er helemaal op dat 2021 inderdaad een tijdperk van 71 jaar zal afsluiten. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN BRAZILIË, NADERT TOT OP 14 PUNTEN VERSTAPPEN IN WK-STAND
Max Verstappen heeft in de start van de GP van Brazilië "polesitter" Valtteri Bottas in de eerste bocht al naar de tweede plaats verwezen. Maar... regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die door zijn gridstraf vanop de tiende plaats moest starten was in de kortste keren op de derde positie. Met een ploegmaat Valtteri Bottas die hem vriendelijk groetend voorbij liet. Sergio Perez in de tweede Red Bull hield redelijk stand maar moest ook het bijltje erbij neerleggen en een gebeten en verbeten Lewis Hamilton voor laten rijden. Vanaf dan ging de Brit op jacht naar Max Verstappen.
Bandenwissels zorgden even voor wisseling van leider, maar Max Verstappen leek toch resoluut naar een zege te rijden. Vanaf een laatste wissel voor Hamilton met harde rubbers, net als Max overigens, ontketende de zevenvoudige wereldkampioen Hamilton alle duivels en naderde hij op WK-leider Max Verstappen. Het moet gezegd dat de fonkelnieuwe motor - zijn vijfde dit seizoen - duidelijk hielp om de Limburger zijn voorsprong af te bouwen. Uiteindelijk "vloog" Lewis Hamilton Max Verstappen voorbij. Deze kreeg nog een zwart/wit-geblokte vlag als waarschuwing voor zigzaggend rijden op een recht stuk...dat waar Hamilton hem voorbij zou gaan. In laatste instantie werd de Mexicaan Sergio Perez nog op softs gezet om die ene snelste ronde te rijden. Met 1'11"010 pikte de Red Bullrijder één WK-punt af van Lewis Hamilton.
Met nog drie races te gaan staat Max Verstappen met 332,5 punten nog eerst in de voorlopige WK-stand, gevolgd door Lewis Hamilton met 318,5. Gesteld dat aan het eind van het seizoen beiden met gelijke punten zouden staan, dan wint Max Verstappen door met negen GP-zeges Hamilton te overtroeven. Maar zover zijn we nog niet. Eerst is er volgende week de GP van Qatar, dan Saudi Arabië en tot slot de GP van Abu Dhabi. Volgend jaar komen er bij deze 21 races nog twee bij zodat we 23 GP's hebben. Nooit eerder gezien in de F1 die in 2022 overigens een geheel nieuw tijdperk ingaat en met 2021 er een historisch sinds 1950 afsluit. (Walter Rombauts)
De uitlag van de GP van Brazilië in de Autodromo José Carlos Pace in Interlagos (Sao Paulo)
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 305,939 km in 1 uur 32'22"851 (198 km/h gemiddeld)
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 32'33"347
BOTTAS WINT SPRINTRACE, VERSTAPPEN WINT 2 WK-PUNTEN EN HAMILTON VIJFDE
Valtteri Bottas nam de beste start op softs en bleef alle vierëntwintig ronden aan de leiding voor Max Verstappen. Die had het voordeel van mediums, maar verkoos toch genoegen te nemen met de 2 WK punten die bij zijn totaal komen. Hij telt nu 21 eenheden voorsprong op Lewis Hamilton die, laatst vertrokken het tot de vijfde plaats bracht. Morgen start Valtteri Bottas in de Mercedes W12 in pole, laat ons zeggen de echte "pole" voor de GP van Brazilië F1. Of de sprintraces een meerwaarde brengen blijft een punt van discussie zelfs tussen insiders. Max Verstappen heeft uit dit duel met Hamilton alvast geleerd dat je in een ouderwets "parc fermé" van gelijk wiens auto afblijft. Het heeft de Limburger alvast een boete (althans Red Bull) opgeleverd van €50.000 ! Morgen is er de GP van Brazilië waarin Lewis Hamilton zijn kansen op een achtste wereldtitel maximaal zal verdedigen. (wr)
ALONSO - ALPINE - HOUDT VERSTAPPEN ACHTER ZICH IN FP2 IN BRAZILIË
Terwijl de FIA de betwiste achtervleugel van de Mercedes W12 van Hamilton nog in bewaarheid hield, kreeg de zevenvoudige wereldkampioen natuurlijk een andere om te kunnen deelnemen aan de tweede vrije trainingen van de GP van Brazilië. Die in feite zonder waarde zijn. De coureurs trachten wat racetempo te simuleren, maar alle gedachten staan feitelijk op de Sprintrace van vanavond, de derde van het seizoen. De eerste krijgt 3 punten, de tweede 2 en de derde 1. Tot op dit ogenblik heeft Max Verstappen van geen sanctie gehoord en dus vetrekt hij in de Sprintrace op kop. Lewis Hamilton, die op de zesde plaats zou starten riskeert helemaal achteraan, misschien zelfs vanuit de pits, te starten. De vraag is of de wereldtitel nog "proper" kan worden gespeeld.
In de FP2 deze namiddag finishte hij vijfde. In welke richting men ook denkt zijn de 1'12"741 in ieder opzicht waardeloos. Knap wek van Fernando Alonso in de Alpine, die - met toestemming van de man die zich al nummer 1 noemt - in 1'11"236 de snelste tijd op de tabellen zette. Straks, de sprintkoers die de startorde van de GP zondag bepaalt. En nog veel geouwehoer over de achtervleugel van die Mercedes W12. Er zit een gevaarlijk addertje onder de sportcommissarissen. Je hebt er flexibele, verstandige, domme en machtswellustelingen. In dit stadium van het WK F1 kunnen die laatste gevaarlijk zijn. In een blauw FIA-hemd denken ze boven de wet te staan... (Walter Rombauts)
HAMILTON ERUIT, OF OOK VERSTAPPEN ? MICRONS ZOEKEN IN DRS OP LAAG WATER
Na een kwalificatie gaan de auto's in wat sinds mensenheugenis het "Parc Fermé" in. Vanaf dat ogenblik mag niemand - behalve FIA gemachtigden - de bolides ook maar aanraken. De Internationale FIA Sporting Code is daar zeer duidelijk én streng in. Nu liep Max Verstappen argeloos naar de eigen Red Bull om eens aan de vleugel te voelen en daarna ook die van de Mercedes van Hamilton aan te raken. Al langere tijd doet het gerucht de ronde als zou die van Mercedes verder en langer openstaan bij DRS-gebruik dan de 85 mm die zijn toegelaten. Mocht dat dus een bewezen geval zjn - nu nog niet - dan haalt de auto een hogere topsnelheid. Max Verstappen wordt bedreigd met straf omdat hij de vleugel van concurrent Hamilton aanraakte.
Hamilton wordt bedreigd met een serieuze straf omdat zijn DRS op zijn Mercedes W12 niet comform zou zijn aan het technisch artikel 3.6.3 ! Wat veel erger is want de sanctie daarop is...diskwalificatie. Als de DRS dicht is, is er 10 à 15 mm speling tussen de onderlinge vleeugels. Bij openstaande DRS mag de maximum opening 85 mm zijn. Dat wordt gecontroleerde door een polyamide rol (polyamide heeft zelf smerende eigenschappen en kan geen krassen maken op de vleugeloppervlakten) die op een staafje zit en tussen de vleugels wordt ingebracht. Het moet precies passend zijn. De FIA-commissarissen hebben zo'n apparaatje, maar ook ieder team. Dat spreekt voor zich.
Dus zelfcontrole is mogelijk en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Beelden ervan zijn op YouTube te zien, maar de exacte "meting" bij stilstand kan alleen worden aangetoond met een een foto van Giorgio Piola, een even geniaal als onmogelijk mens, die er alle copyrights op heeft en ze ook toepast. Nu is het wachten op de uitslag van de "jury" die bestaat uit o.a. Tim Mayer, Matteo Perini, Roberto Morena en Jo Bauer....Wellicht zijn het de niet zichtbare geesten van Jean Todt, Ross Brawn en andere Stefano Domenicali's die wijsheid zullen laten zegevieren over kermis maken. (Walter Rombauts)
HAMILTON TOVERT ZICH IN POLE, MAAR DOOR GRIDSTRAF START HIJ VANAF DE ZESDE PLAATS. POLESITER IS MAX VERSTAPPEN
Verstappen, Gasly, Bottas, Perez en natuurlijk Leclerc en Sainz hebben zich in de kwalificaties in de spots gereden. Scherpe chrono's die omzeggens iedere keer werden gekortwiekt door niemand minder dan regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Met brio kortwiekte hij iedereen met 1'07"934. Meteen nam hij daarmee de verzekering om morgen in de sprintrace in pole te vertrekken !!! Ware het niet dat de Brit vijf strafplaatsen op de startgrid heeft gekregen waardoor hij vanaf de zesde plaats moet starten. Wil hij eerst vertrekken in de GP van Brazilië dan moet hij die sprintrace morgen winnen ! Je zou van minder slecht geluimd worden...(wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'08"372
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'08"469
3. Sergio Perez (Red Bull_Honda) 1'08"483
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'08"777
5. Carlos Sainz (Ferrari) 1'08"826
6. LEWIS HAMILTON (Mercedes) 1'07"934 !!!!!!!!!!!!!!!
HAMILTON HERPAKT ZICH IN FP1 OP DOMINANTE VERSTAPPEN, KRIJGT WEL VIJF GRIDSTRAFPLAATSEN !
De eerste futloze vrije training voor de GP van Brazilië in Interlagos, werd aanvankelijk gedomineerd door Max Verstappen en zijn schaduw Sergio Perez in de beide Red Bull's. Er viel wat motregen, maar die zette zich niet door in echte regenval. Op dat moment pakte de zevenvoudige wereldkampioen al zijn moed samen om met 1'09"050 onder de aanvankelijke snelste tijd van Max Verstappen te gaan. Deze laatste én Perez waren bezig met simulaties voor de kwalificaties van vanavond en de sprintrace van morgen. Dat Hamilton een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts krijgt omwille van gebruik van zijn vijfde motor, valt de regerende wereldkampioen zwaar. Straks worden de kwalificaties gereden die de startorde voor de sprintrace van morgen bepaalt. Het wordt spannend maar met 19 punten voorsprong in de voorlopige stand op Hamilton begint de WK-leider toch redelijk ontspannen aan de eerste van de vier laatste GP's. Hoewel er in de persoon van Valtteri Bottas, ontlast van alle druk, een onberekende factor kan opduiken, een soort "mol". (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT VAN START TOT FINISH GP VAN MEXICO
Een perfecte bliksemstart bracht WK-leider Max Verstappen van de derde plaats op de startgrid aan de leiding van de GP die hij niet meer zou afgeven. Valtteri Bottas kreeg een tik van Ricciardo en zag zijn hele race verknald. Op één ronde van de finish slaagde hij er nog wel in op softs één WK-punt voor de snelste ronde voor Mercedes uit de brand te slepen. Lewis Hamilton kon de tweede plaats veilig stellen, hoewel erg bedreigd door Sergio Perez in de tweede Red Bull. Maar de regerende wereldkampioen weerstond als een duivel om die 18 punten verbonden aan die tweede plaats veilig te stellen. Titelrivaal Max Verstappen voegde er liefst 25 aan zijn totaal toe en versterkt zijn positie voor een eerste wereldtitel. Volgende week is er de GP van Brazilië die een gelijkaardig duel op de affiche heeft. Met dien verstande dat de Limburger meer en meer zicht krijgt op een eerste wereldtitel. Met vandaag zijn negende GP-zege in 2021. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,584 km in 1 uur 38'39"086 (185,85 km/h)
Teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft laten weten dat ze de motor extra hebben aangepast aan de ijle lucht op zo'n 2200 meter. Er is maar één manier om die variabele turbo's aan te passen aan de inderdaad vermogen kostende ijlheid van lucht. Dat is nameiijk de verbrandingskamers zo vol mogelijk te vullen en met de vlamwegen het mengsel van benzine en lucht zo juist mogelijk te sturen. Dan komt er maximale werkdruk op de zuiger die in het geval van deze V6-motoren om de 60° een arbeidsslag ontvangen. Daarmee zal ieder team het moeten doen. En de hoogste zorg dragen dat er geen compressielekken zijn, die als parasieten aan het maximum motorkoppel/vermogen kunnen vreten. Daarbovenop komt de hoogste zorg van de koersdirectie om tijdens de briefing de heren op het opgejaagde hart te drukken niet tegen elkaar te botsen. De punten zijn te verdienen 306 km verder, bij de aankomst. Niet in de eerste bocht.(wr)
SERGIO PEREZ DOET MEXICO CITY ONTPLOFFEN DOOR SNELSTE TIJD IN FP3 !
Waar Max Verstappen met 1'17"217 op de eerste plaats werd verwacht in de derde vrije training, knalde de Mexicaan voor zijn thuispubliek Sergio Perez 1'17"024 neer op de klokken ! Heel Mexico danst zich te pletter, het land ontploft in een ongeziene blijdschapsorgie. De realiteit dwingt echter te zeggen dat de ploegmaat van Max Verstappen zich morgen zal moeten voegen naar de teamorders die ongetwijfeld zullen worden gegeven in functie van de WK-punten in het duel Hamilton - Verstappen. De industriële belangen van beide teams zijn dermate groot dat een dirigerende teambaas in de race letterlijk de "boss" is.
Maar of die "boss" bij Mercedes, Toto Wolff, het zal kunnen voorkomen dat een afscheidnemende Valtteri Bottas roet op de baan (geen olie zoals daarstraks bij begin FP3) zal gooien en het duel tussen Hamilton en Verstappen zal kunnen "sturen" is een andere vraag. Dat Sergio Perez straks mogelijk in de kwalificaties de pole verovert is nog geen drama. Dat zal Verstappen nog kunnen verteren, maar in de race zelf....Zéér opvallend is dat de beide Red Bull's, met de Hondamotor, duidelijk in die ijle lucht de betere zijn van de Mercedessen.
Wellicht heeft luchttovenaar Adrian Newey daarin de meesterhand om met zoveel minder luchtdensiteit op 2200 meter hoogte toch "het niets", het "vacuüm" als het ware, in wervelingen te brengen die Mercedes tot nu toe mist. Straks kan het in de kwalificaties nog grof worden gespeeld. Maar dat ijle doet iedereen als een vis naar adem happen. Behalve de turbo's op die V6 Hybridmotoren, die geven volle damp. Ze zijn de reddingsboeien voor ieder team op die hoogte. Lewis Hamilton hoopt dat ze zoveel druk in de verbrandingskamer geven dat zijn halve seconde (!) op Verstappen wat vergoelijkt wordt. Iedereen wacht met engelengeduld op die "pole" straks. De billen worden dichtgeknepen in de nauwe zitjes. (Walter Rombauts)
BOTTAS WORDT SCHERPSRECHTER TUSSEN HAMILTON EN VERSTAPPEN MET POLE IN MEXICO
Na een onderbreking van vijfentwintig minuten kon de Q1 hernemen nadat het wrak van de Aston Martin van Lance Stroll onder rode vlag was weggetakeld. Bottas werd snelst in de Q3 met 1'16"727. Verder zonder commentaar naar de Q2 waarin zowaar Max Verstappen met 1'16"483 net baas bleef over Lewis Hamilton. De logica wees erop dat het duel tussen de Limburger met Red Bull-Honda en de Brit met Mercedes de affiche bleef sieren, met een Mexicaanse franje in de persoon van Sergio Perez.
De Q3 wees ook verder helemaal in die richting met een "logische" tijd van Verstappen in 1'16"225, op softs natuurlijk en waarmee de "pole" principieel een feit was voor de Red Bullrijder. Tot de aarde beefde, de chrono's onwezenlijk werden en ... de Fin Valtteri Bottas met een kanontijd van 1'15"875 iedereen het nakijken gaf. De bij Mercedes uittredende Bottas in pole voor Hamilton en Verstappen !!! Mercedes ploegleider Toto Wolff's bloed stolde in zijn aderen. Nu werd Bottas zowaar de scherprechter tussen Verstappen en Hamilton.
Zonder bewuste sabotage vanuit het Mercedesteam kan Bottas dus morgen in Mexico de wereldtitelstrijd daadwerkelijk beïnvloeden...! Als aandenken aan deze "pole" van de Fin kreeg hij uit handen van Sir Jackie Stewart de helm van Juan Manuel Fangio toen die in 1951 een eerste keer wereldkampioen werd. Het was een even ontroerend als bloedstollend moment. Wan de Fin heeft het verder verloop van het WK mee in handen. Wiskundig kan hij nog kampioen worden, maar dat zal niet. Maar welke invloed hij zal hebben op die twee kemphanen is niet te voorspellen. In 2022 zal men Bottas missen bij Mercedes en hij zal met Alfa Romeo en Andretti volgend jaar grote dingen doen. Hij is vandaag definitief uit de schaduw van Lewis Hamilton getreden voor wie de achtste titel helemaal niet meer zeker is. En de eerste van Max Verstappen al evenmin. (Walter Rombauts)