Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Saudi Arabië op het Jeddah Street Circuit, dat na Monza het snelste van de huidige F1 zou zijn. Er wordt gerekend op een gemiddelde snelheid van 252 km/. Een reden temeer dat zowel Mercedes als Red Bull over het inzetten van "raketmotoren". Dat klinkt helemaal goed zoals de Amerikaanse F1 nu is geworden. Maar uiteindelijk gaat het hier nog altijd over de in 2014 in gebruik genomen V6 Turbo Hybrid krachtbronnen die nu (elektrische- en verbrandingsmotor samen) 750 kW of 1000 pk kunnen ontwikkelen. Het motorconcept is voor alle deelnemers gelijk, maar intern kunnen natuurlijk wijzigingen als speldenprikken worden doorgevoerd. Soms riskante, soms lonende.
Denk bijvoorbeeld aan de 110 kg brandstof (140 liter) die zo efficiënt mogelijk moet worden verbrand. Dat lijkt simpel, maar is het helemaal niet. Met de compressieverhouding kan licht worden gespeeld, de vlamwegen van de bougies die kunnen worden gestuurd en vooral hun duurtijd van ontsteking die misschien een echte roterende V6 maakt die niet meer om de 60° een arbeidsslag ontvangt maar eerder in een waanzinnig draaiende tol verandert. Hoe en wat het compressie- en turbinegedeelte van de turbo doet, en of in welke mate die meespeelt in het laden van de batterij. Officieel wordt de batterij alleen maar gevoed door door vertragings-energie, als de motor zich van aandrijven omschakelt naar de rol van generator... Allemaal kleine aspecten die een "raketmotor" kunnen maken of kraken.
Zoals ook een ploegmaat mee over winst of verlies kan beslissen in de laatste twee races van het WK F1 2021. De Fin Valtteri Bottas is in principe meer in staat om Max Verstappen punten af te snoepen dan de Mexicaan Sergio Perez dat bij Lewis Hamilton zou kunnen wagen. Daar komt nog bovenop dat Mercedes in de WK-stand van de Constructeurs met 546,5 punten, nog nipt de baas is over Red Bull met 541,5. De Oostenrijkse constructeur, met Hondamotor, zou dolgraag Mercedes zijn achtste opeenvolgende titel ontnemen. Maar uitgerekend die Sergio Perez is al vaak te onstabiel gebleken om als tweede piloot die kostbare punten te verzekeren.
Wat de piloten betreft is het simpel. Psychologische oorlogsvoering, fictieve en vaak lachwekkende theorieën, vullen het nieuws, terwijl het eenvoudig twee héél sterke karakters zijn die tegenover elkaar staan: Max Verstappen en Lewis Hamilton. De eerste (24) met het voordeel van de jeugd, de tweede (36) met veel ervaring, wilskracht en zich gesteund wetend door een (auto-) industriële grootmacht als Daimler. De belangen van die laatste zijn zo immens groot. Energiedrankjes verkopen is ook niet niks. Maar Honda vond het nu wel tijd weer eens aandacht te gaan besteden aan hun straatwagens. Ze laten wellicht plaats voor VW en Porsche, die als volgend jaar 2022 met 23 races een héél nieuwe F1 opduikt, dit climaxjaar 2021 in de 71 jarige échte geschiedenis van de na-oorlogse F1-boeken kunnen schrijven. Want die worden steeds dikker en dunner bevolkt. Sir Frank Williams verliet ons. Het zijn er steeds minder die nog meedraaien in wat we gerust als een nieuwe autosgeschiedenis mogen bestempelen. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
|