Na een kwalificatie gaan de auto's in wat sinds mensenheugenis het "Parc Fermé" in. Vanaf dat ogenblik mag niemand - behalve FIA gemachtigden - de bolides ook maar aanraken. De Internationale FIA Sporting Code is daar zeer duidelijk én streng in. Nu liep Max Verstappen argeloos naar de eigen Red Bull om eens aan de vleugel te voelen en daarna ook die van de Mercedes van Hamilton aan te raken. Al langere tijd doet het gerucht de ronde als zou die van Mercedes verder en langer openstaan bij DRS-gebruik dan de 85 mm die zijn toegelaten. Mocht dat dus een bewezen geval zjn - nu nog niet - dan haalt de auto een hogere topsnelheid. Max Verstappen wordt bedreigd met straf omdat hij de vleugel van concurrent Hamilton aanraakte.
Hamilton wordt bedreigd met een serieuze straf omdat zijn DRS op zijn Mercedes W12 niet comform zou zijn aan het technisch artikel 3.6.3 ! Wat veel erger is want de sanctie daarop is...diskwalificatie. Als de DRS dicht is, is er 10 à 15 mm speling tussen de onderlinge vleeugels. Bij openstaande DRS mag de maximum opening 85 mm zijn. Dat wordt gecontroleerde door een polyamide rol (polyamide heeft zelf smerende eigenschappen en kan geen krassen maken op de vleugeloppervlakten) die op een staafje zit en tussen de vleugels wordt ingebracht. Het moet precies passend zijn. De FIA-commissarissen hebben zo'n apparaatje, maar ook ieder team. Dat spreekt voor zich.
Dus zelfcontrole is mogelijk en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Beelden ervan zijn op YouTube te zien, maar de exacte "meting" bij stilstand kan alleen worden aangetoond met een een foto van Giorgio Piola, een even geniaal als onmogelijk mens, die er alle copyrights op heeft en ze ook toepast. Nu is het wachten op de uitslag van de "jury" die bestaat uit o.a. Tim Mayer, Matteo Perini, Roberto Morena en Jo Bauer....Wellicht zijn het de niet zichtbare geesten van Jean Todt, Ross Brawn en andere Stefano Domenicali's die wijsheid zullen laten zegevieren over kermis maken. (Walter Rombauts)
|