BOTTAS EIGENT ZICH OOK SNELSTE WIJZERSTAND TOE IN FP3
De Fin Valtteri Bottas heeft zijn Mercedes met 1'22"310 bovenaan de tabellen gezet in de FP3. Ploegmaat Lewis Hamilton volgt in zijn schaduw. Max Verstappen verloor veel tijd door mankementen aan zijn DRS-systeem (Drag Reduction System) en pas tegen het eind van de sessie kon hij zich naar behoren verdedigen. Enkel goed voor de derde plaats. In Qatar heerst er een sfeer van gelatenheid door het uurwerk dat netjes voorttikt naar de Kwalificaties voor de "pole". De spanning voor de wereldtitel is nog steeds te snijden. (wr)
MAX VERSTAPPEN ALS WAS QATAR EEN OASE, TREKT ZICH NIETS AAN VAN POLEMIEK BRAZILIË
Terwijl normaliter vandaag de FIA op verzoek van Mercedes het "incident" tussen Hamilton en Verstappen in de 48ste ronde van de GP van Brazilië "ten gronde" moet uitpluizen, geeft de WK-leider lustig gas als rijdt hij in Qatar in een sprookjes-oase met chrono's vermomd als nimfen, dichtend uit Duizend en Eén Nacht, hem letterlijk naar een eerste wereldtitel dragend. 1'23"723, ruim een halve seconde sneller dan zijn titelrivaal Lewis Hamilton. Daarmee is eigenlijk de hele sessie verteld. Deze FP1 werd afgevlagd als gevolg van een spin van Mick Schumacher in de Haas-Ferrari in bocht 7. Wie nog wél opviel was de Fransman Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) met een tweede tijd. Straks in de FP2 zien we welk weerwerk regerend wereldkampioen Lewis Hamilton kan bieden. (Walter Rombauts)
Het welles-nietes-spelletje tussen Verstappen en Hamilton, Red Bull en Mercedes, blijft duren. Iedereen blijft in het ongewisse over de afloop van het WK 2021. Alleen een nu vrijgevochten Valtteri Bottas moet eigenlijk op het minst letten. De Fin voelt zich in zijn sas en zette met 1'23"148 de beste tijd in de tweede vrije oefeningen. Opmerkelijk in die FP2 is dat de Fransman Pierre Gasly in de AlphaTauri-Honda opnieuw de tweede chrono voor zich nam. Voor Max Verstappen en Lewis Hamilton die derde en vierde werden.
Niet geheel naar hun wens overigens. Want de nieuwste "jonge gast" die zich al geruime tijd aandient is Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). De FP3 morgenochtend wekt alleen nog belangstelling om te zien hoe de grote kampioenen (één in wording en één regerende) zich in dat aanstormende jonge geweld gaan gedragen. Want Hamilton en Verstappen, ze zijn minder alleen onder hun. Ocon steekt de kop eens op, Tsunoda, Sainz, Leclerc en Stroll ook al eens. Het lijkt er helemaal op dat 2021 inderdaad een tijdperk van 71 jaar zal afsluiten. (Walter Rombauts)
HAMILTON WINT GP VAN BRAZILIË, NADERT TOT OP 14 PUNTEN VERSTAPPEN IN WK-STAND
Max Verstappen heeft in de start van de GP van Brazilië "polesitter" Valtteri Bottas in de eerste bocht al naar de tweede plaats verwezen. Maar... regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die door zijn gridstraf vanop de tiende plaats moest starten was in de kortste keren op de derde positie. Met een ploegmaat Valtteri Bottas die hem vriendelijk groetend voorbij liet. Sergio Perez in de tweede Red Bull hield redelijk stand maar moest ook het bijltje erbij neerleggen en een gebeten en verbeten Lewis Hamilton voor laten rijden. Vanaf dan ging de Brit op jacht naar Max Verstappen.
Bandenwissels zorgden even voor wisseling van leider, maar Max Verstappen leek toch resoluut naar een zege te rijden. Vanaf een laatste wissel voor Hamilton met harde rubbers, net als Max overigens, ontketende de zevenvoudige wereldkampioen Hamilton alle duivels en naderde hij op WK-leider Max Verstappen. Het moet gezegd dat de fonkelnieuwe motor - zijn vijfde dit seizoen - duidelijk hielp om de Limburger zijn voorsprong af te bouwen. Uiteindelijk "vloog" Lewis Hamilton Max Verstappen voorbij. Deze kreeg nog een zwart/wit-geblokte vlag als waarschuwing voor zigzaggend rijden op een recht stuk...dat waar Hamilton hem voorbij zou gaan. In laatste instantie werd de Mexicaan Sergio Perez nog op softs gezet om die ene snelste ronde te rijden. Met 1'11"010 pikte de Red Bullrijder één WK-punt af van Lewis Hamilton.
Met nog drie races te gaan staat Max Verstappen met 332,5 punten nog eerst in de voorlopige WK-stand, gevolgd door Lewis Hamilton met 318,5. Gesteld dat aan het eind van het seizoen beiden met gelijke punten zouden staan, dan wint Max Verstappen door met negen GP-zeges Hamilton te overtroeven. Maar zover zijn we nog niet. Eerst is er volgende week de GP van Qatar, dan Saudi Arabië en tot slot de GP van Abu Dhabi. Volgend jaar komen er bij deze 21 races nog twee bij zodat we 23 GP's hebben. Nooit eerder gezien in de F1 die in 2022 overigens een geheel nieuw tijdperk ingaat en met 2021 er een historisch sinds 1950 afsluit. (Walter Rombauts)
De uitlag van de GP van Brazilië in de Autodromo José Carlos Pace in Interlagos (Sao Paulo)
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 305,939 km in 1 uur 32'22"851 (198 km/h gemiddeld)
2. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 32'33"347
BOTTAS WINT SPRINTRACE, VERSTAPPEN WINT 2 WK-PUNTEN EN HAMILTON VIJFDE
Valtteri Bottas nam de beste start op softs en bleef alle vierëntwintig ronden aan de leiding voor Max Verstappen. Die had het voordeel van mediums, maar verkoos toch genoegen te nemen met de 2 WK punten die bij zijn totaal komen. Hij telt nu 21 eenheden voorsprong op Lewis Hamilton die, laatst vertrokken het tot de vijfde plaats bracht. Morgen start Valtteri Bottas in de Mercedes W12 in pole, laat ons zeggen de echte "pole" voor de GP van Brazilië F1. Of de sprintraces een meerwaarde brengen blijft een punt van discussie zelfs tussen insiders. Max Verstappen heeft uit dit duel met Hamilton alvast geleerd dat je in een ouderwets "parc fermé" van gelijk wiens auto afblijft. Het heeft de Limburger alvast een boete (althans Red Bull) opgeleverd van €50.000 ! Morgen is er de GP van Brazilië waarin Lewis Hamilton zijn kansen op een achtste wereldtitel maximaal zal verdedigen. (wr)
ALONSO - ALPINE - HOUDT VERSTAPPEN ACHTER ZICH IN FP2 IN BRAZILIË
Terwijl de FIA de betwiste achtervleugel van de Mercedes W12 van Hamilton nog in bewaarheid hield, kreeg de zevenvoudige wereldkampioen natuurlijk een andere om te kunnen deelnemen aan de tweede vrije trainingen van de GP van Brazilië. Die in feite zonder waarde zijn. De coureurs trachten wat racetempo te simuleren, maar alle gedachten staan feitelijk op de Sprintrace van vanavond, de derde van het seizoen. De eerste krijgt 3 punten, de tweede 2 en de derde 1. Tot op dit ogenblik heeft Max Verstappen van geen sanctie gehoord en dus vetrekt hij in de Sprintrace op kop. Lewis Hamilton, die op de zesde plaats zou starten riskeert helemaal achteraan, misschien zelfs vanuit de pits, te starten. De vraag is of de wereldtitel nog "proper" kan worden gespeeld.
In de FP2 deze namiddag finishte hij vijfde. In welke richting men ook denkt zijn de 1'12"741 in ieder opzicht waardeloos. Knap wek van Fernando Alonso in de Alpine, die - met toestemming van de man die zich al nummer 1 noemt - in 1'11"236 de snelste tijd op de tabellen zette. Straks, de sprintkoers die de startorde van de GP zondag bepaalt. En nog veel geouwehoer over de achtervleugel van die Mercedes W12. Er zit een gevaarlijk addertje onder de sportcommissarissen. Je hebt er flexibele, verstandige, domme en machtswellustelingen. In dit stadium van het WK F1 kunnen die laatste gevaarlijk zijn. In een blauw FIA-hemd denken ze boven de wet te staan... (Walter Rombauts)
HAMILTON ERUIT, OF OOK VERSTAPPEN ? MICRONS ZOEKEN IN DRS OP LAAG WATER
Na een kwalificatie gaan de auto's in wat sinds mensenheugenis het "Parc Fermé" in. Vanaf dat ogenblik mag niemand - behalve FIA gemachtigden - de bolides ook maar aanraken. De Internationale FIA Sporting Code is daar zeer duidelijk én streng in. Nu liep Max Verstappen argeloos naar de eigen Red Bull om eens aan de vleugel te voelen en daarna ook die van de Mercedes van Hamilton aan te raken. Al langere tijd doet het gerucht de ronde als zou die van Mercedes verder en langer openstaan bij DRS-gebruik dan de 85 mm die zijn toegelaten. Mocht dat dus een bewezen geval zjn - nu nog niet - dan haalt de auto een hogere topsnelheid. Max Verstappen wordt bedreigd met straf omdat hij de vleugel van concurrent Hamilton aanraakte.
Hamilton wordt bedreigd met een serieuze straf omdat zijn DRS op zijn Mercedes W12 niet comform zou zijn aan het technisch artikel 3.6.3 ! Wat veel erger is want de sanctie daarop is...diskwalificatie. Als de DRS dicht is, is er 10 à 15 mm speling tussen de onderlinge vleeugels. Bij openstaande DRS mag de maximum opening 85 mm zijn. Dat wordt gecontroleerde door een polyamide rol (polyamide heeft zelf smerende eigenschappen en kan geen krassen maken op de vleugeloppervlakten) die op een staafje zit en tussen de vleugels wordt ingebracht. Het moet precies passend zijn. De FIA-commissarissen hebben zo'n apparaatje, maar ook ieder team. Dat spreekt voor zich.
Dus zelfcontrole is mogelijk en wordt ook regelmatig uitgevoerd. Beelden ervan zijn op YouTube te zien, maar de exacte "meting" bij stilstand kan alleen worden aangetoond met een een foto van Giorgio Piola, een even geniaal als onmogelijk mens, die er alle copyrights op heeft en ze ook toepast. Nu is het wachten op de uitslag van de "jury" die bestaat uit o.a. Tim Mayer, Matteo Perini, Roberto Morena en Jo Bauer....Wellicht zijn het de niet zichtbare geesten van Jean Todt, Ross Brawn en andere Stefano Domenicali's die wijsheid zullen laten zegevieren over kermis maken. (Walter Rombauts)
HAMILTON TOVERT ZICH IN POLE, MAAR DOOR GRIDSTRAF START HIJ VANAF DE ZESDE PLAATS. POLESITER IS MAX VERSTAPPEN
Verstappen, Gasly, Bottas, Perez en natuurlijk Leclerc en Sainz hebben zich in de kwalificaties in de spots gereden. Scherpe chrono's die omzeggens iedere keer werden gekortwiekt door niemand minder dan regerend wereldkampioen Lewis Hamilton. Met brio kortwiekte hij iedereen met 1'07"934. Meteen nam hij daarmee de verzekering om morgen in de sprintrace in pole te vertrekken !!! Ware het niet dat de Brit vijf strafplaatsen op de startgrid heeft gekregen waardoor hij vanaf de zesde plaats moet starten. Wil hij eerst vertrekken in de GP van Brazilië dan moet hij die sprintrace morgen winnen ! Je zou van minder slecht geluimd worden...(wr)
Kwalificaties:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'08"372
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'08"469
3. Sergio Perez (Red Bull_Honda) 1'08"483
4. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'08"777
5. Carlos Sainz (Ferrari) 1'08"826
6. LEWIS HAMILTON (Mercedes) 1'07"934 !!!!!!!!!!!!!!!
HAMILTON HERPAKT ZICH IN FP1 OP DOMINANTE VERSTAPPEN, KRIJGT WEL VIJF GRIDSTRAFPLAATSEN !
De eerste futloze vrije training voor de GP van Brazilië in Interlagos, werd aanvankelijk gedomineerd door Max Verstappen en zijn schaduw Sergio Perez in de beide Red Bull's. Er viel wat motregen, maar die zette zich niet door in echte regenval. Op dat moment pakte de zevenvoudige wereldkampioen al zijn moed samen om met 1'09"050 onder de aanvankelijke snelste tijd van Max Verstappen te gaan. Deze laatste én Perez waren bezig met simulaties voor de kwalificaties van vanavond en de sprintrace van morgen. Dat Hamilton een gridstraf van vijf plaatsen achterwaarts krijgt omwille van gebruik van zijn vijfde motor, valt de regerende wereldkampioen zwaar. Straks worden de kwalificaties gereden die de startorde voor de sprintrace van morgen bepaalt. Het wordt spannend maar met 19 punten voorsprong in de voorlopige stand op Hamilton begint de WK-leider toch redelijk ontspannen aan de eerste van de vier laatste GP's. Hoewel er in de persoon van Valtteri Bottas, ontlast van alle druk, een onberekende factor kan opduiken, een soort "mol". (wr)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT VAN START TOT FINISH GP VAN MEXICO
Een perfecte bliksemstart bracht WK-leider Max Verstappen van de derde plaats op de startgrid aan de leiding van de GP die hij niet meer zou afgeven. Valtteri Bottas kreeg een tik van Ricciardo en zag zijn hele race verknald. Op één ronde van de finish slaagde hij er nog wel in op softs één WK-punt voor de snelste ronde voor Mercedes uit de brand te slepen. Lewis Hamilton kon de tweede plaats veilig stellen, hoewel erg bedreigd door Sergio Perez in de tweede Red Bull. Maar de regerende wereldkampioen weerstond als een duivel om die 18 punten verbonden aan die tweede plaats veilig te stellen. Titelrivaal Max Verstappen voegde er liefst 25 aan zijn totaal toe en versterkt zijn positie voor een eerste wereldtitel. Volgende week is er de GP van Brazilië die een gelijkaardig duel op de affiche heeft. Met dien verstande dat de Limburger meer en meer zicht krijgt op een eerste wereldtitel. Met vandaag zijn negende GP-zege in 2021. (wr)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,584 km in 1 uur 38'39"086 (185,85 km/h)
Teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft laten weten dat ze de motor extra hebben aangepast aan de ijle lucht op zo'n 2200 meter. Er is maar één manier om die variabele turbo's aan te passen aan de inderdaad vermogen kostende ijlheid van lucht. Dat is nameiijk de verbrandingskamers zo vol mogelijk te vullen en met de vlamwegen het mengsel van benzine en lucht zo juist mogelijk te sturen. Dan komt er maximale werkdruk op de zuiger die in het geval van deze V6-motoren om de 60° een arbeidsslag ontvangen. Daarmee zal ieder team het moeten doen. En de hoogste zorg dragen dat er geen compressielekken zijn, die als parasieten aan het maximum motorkoppel/vermogen kunnen vreten. Daarbovenop komt de hoogste zorg van de koersdirectie om tijdens de briefing de heren op het opgejaagde hart te drukken niet tegen elkaar te botsen. De punten zijn te verdienen 306 km verder, bij de aankomst. Niet in de eerste bocht.(wr)
SERGIO PEREZ DOET MEXICO CITY ONTPLOFFEN DOOR SNELSTE TIJD IN FP3 !
Waar Max Verstappen met 1'17"217 op de eerste plaats werd verwacht in de derde vrije training, knalde de Mexicaan voor zijn thuispubliek Sergio Perez 1'17"024 neer op de klokken ! Heel Mexico danst zich te pletter, het land ontploft in een ongeziene blijdschapsorgie. De realiteit dwingt echter te zeggen dat de ploegmaat van Max Verstappen zich morgen zal moeten voegen naar de teamorders die ongetwijfeld zullen worden gegeven in functie van de WK-punten in het duel Hamilton - Verstappen. De industriële belangen van beide teams zijn dermate groot dat een dirigerende teambaas in de race letterlijk de "boss" is.
Maar of die "boss" bij Mercedes, Toto Wolff, het zal kunnen voorkomen dat een afscheidnemende Valtteri Bottas roet op de baan (geen olie zoals daarstraks bij begin FP3) zal gooien en het duel tussen Hamilton en Verstappen zal kunnen "sturen" is een andere vraag. Dat Sergio Perez straks mogelijk in de kwalificaties de pole verovert is nog geen drama. Dat zal Verstappen nog kunnen verteren, maar in de race zelf....Zéér opvallend is dat de beide Red Bull's, met de Hondamotor, duidelijk in die ijle lucht de betere zijn van de Mercedessen.
Wellicht heeft luchttovenaar Adrian Newey daarin de meesterhand om met zoveel minder luchtdensiteit op 2200 meter hoogte toch "het niets", het "vacuüm" als het ware, in wervelingen te brengen die Mercedes tot nu toe mist. Straks kan het in de kwalificaties nog grof worden gespeeld. Maar dat ijle doet iedereen als een vis naar adem happen. Behalve de turbo's op die V6 Hybridmotoren, die geven volle damp. Ze zijn de reddingsboeien voor ieder team op die hoogte. Lewis Hamilton hoopt dat ze zoveel druk in de verbrandingskamer geven dat zijn halve seconde (!) op Verstappen wat vergoelijkt wordt. Iedereen wacht met engelengeduld op die "pole" straks. De billen worden dichtgeknepen in de nauwe zitjes. (Walter Rombauts)
BOTTAS WORDT SCHERPSRECHTER TUSSEN HAMILTON EN VERSTAPPEN MET POLE IN MEXICO
Na een onderbreking van vijfentwintig minuten kon de Q1 hernemen nadat het wrak van de Aston Martin van Lance Stroll onder rode vlag was weggetakeld. Bottas werd snelst in de Q3 met 1'16"727. Verder zonder commentaar naar de Q2 waarin zowaar Max Verstappen met 1'16"483 net baas bleef over Lewis Hamilton. De logica wees erop dat het duel tussen de Limburger met Red Bull-Honda en de Brit met Mercedes de affiche bleef sieren, met een Mexicaanse franje in de persoon van Sergio Perez.
De Q3 wees ook verder helemaal in die richting met een "logische" tijd van Verstappen in 1'16"225, op softs natuurlijk en waarmee de "pole" principieel een feit was voor de Red Bullrijder. Tot de aarde beefde, de chrono's onwezenlijk werden en ... de Fin Valtteri Bottas met een kanontijd van 1'15"875 iedereen het nakijken gaf. De bij Mercedes uittredende Bottas in pole voor Hamilton en Verstappen !!! Mercedes ploegleider Toto Wolff's bloed stolde in zijn aderen. Nu werd Bottas zowaar de scherprechter tussen Verstappen en Hamilton.
Zonder bewuste sabotage vanuit het Mercedesteam kan Bottas dus morgen in Mexico de wereldtitelstrijd daadwerkelijk beïnvloeden...! Als aandenken aan deze "pole" van de Fin kreeg hij uit handen van Sir Jackie Stewart de helm van Juan Manuel Fangio toen die in 1951 een eerste keer wereldkampioen werd. Het was een even ontroerend als bloedstollend moment. Wan de Fin heeft het verder verloop van het WK mee in handen. Wiskundig kan hij nog kampioen worden, maar dat zal niet. Maar welke invloed hij zal hebben op die twee kemphanen is niet te voorspellen. In 2022 zal men Bottas missen bij Mercedes en hij zal met Alfa Romeo en Andretti volgend jaar grote dingen doen. Hij is vandaag definitief uit de schaduw van Lewis Hamilton getreden voor wie de achtste titel helemaal niet meer zeker is. En de eerste van Max Verstappen al evenmin. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN OVERKLAST IEDEREEN IN FP2, MERCEDES KIJKT GELATEN TOE
Alvorend de meute zich ging toeleggen op de langere runs met het oog op de race van zondag, ontsponnen de duels tussen de "grote vier", Bottas, Verstappen, Perez en Hamilton. Dan de ene weer bovenaan, dan de andere, het klassieke wijzerspel van duizendsten van seconden. Tot Max Verstappen in de ijle lucht op 2200 meter hoogte een 1'17"301 neerkwakte en daarmee Valtteri Bottas bijna belachelijk maakte, om niet te zeggen Hamilton het nakijken gaf. Op plaats vier bleef Sergio Perez binnen dezelfde seconde van de halfgod die Max nu stilaan wordt. Carlos Sainz jr in zijn Ferrari zag zich wel vijfde maar zag al een 18" achter zijn 1' staan. Niettemin knap toch.
Tsunoda en Stroll vertrekken zondag achteraan omdat essentiële motoronderdelen zijn vervangen en Latifi verremde zich nog maar hield de Williams ei zo na uit de bandenmuur. Morgen is er de FP3 waarna de kwalificaties voor de pole het superspannend maken. Lewis Hamilton voelt zich niet meer echt op zijn gemak. Met te zeggen dat hij geen wereldkampioen wil worden door een botsing, doet hij aan goede public relations maar illustreert meteen op welk spanningsniveau dit WK 2021 in de laatste klassieke vorm sinds 1950 zal eindigen. (Walter Rombauts)
FP1 IN MEXICO CITY, BOTTAS ZET NEUS NAAR HAMILTON EN VERSTAPPEN
Plaatselijke held Sergio Perez en Ferrariridder Charle Leclerc zorgden als eersten voor wat rommel op de baan door te spinnen. Beiden kwamen na herstellingen aan de actervleugels terug op de baan, maar alleen Sergio Perez kon het publiek nog begeesteren met een vierde tijd in 1'18"610. Niet snel genoeg natuurlijk om...Valtteri Bottas in de Mercedes met 1'18"341 van de topchrono te houden. Waarmee de Fin een neus zet naar regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en WK-leider Max Verstappen. Laat ons stellen dat dit allemaal om te lachen is en het straks in de FP2 wat duidelijker zal worden.(wr)
ADEMNOOD VOOR VERSTAPPEN OF HAMILTON, NIET VOOR DE AUTO'S
Vanavond beginnen de eerste vrije traingen om de GP van Mexico op het 4,304 km lange circuit "Autodromo Hermanos Rodriguez". Zondag gaat daar de race door over 71 ronden, hetzij 305,354 km ! Het is weeral veertien dagen geleden dat de WK-punten-gemoederen in het voordeel van Max Verstappen door elkaar zijn gesudderd. Gazetten, websites, pamfletten, blogjes zoals deze voor oudjes, schrapen de letters van iedere mogelijke uitlating of bewering van coureurs en teambazen bijeen om toch maar hun inhoud gevuld te krijgen. Vooral Christian Horner en Helmut Marko (77) van Red Bull laten Max Verstappen zo gerust mogelijk. Dat doet die Toto Wolff tegenover Lewis Hamilton ook. Het is wat het is.
De zevenvoudige wereldkampioen staat 12 punten achter (275,5) ten opzichte van Max Verstappen (287,5). Allebei kunnen ze in Mexico op dat 2.229 meter hoog gelegen circuit in ademnood geraken. Maar niet hun auto's. Turbogeladen verbrandingsmotoren hebben een overschot aan lucht in de verbrandingskamer en leveren evengoed op die hoogte 750 kW (1000 pk) - ICE + EM - als op zeespiegelniveau. Toch is het bizar dat sinds 2014 iedereen met hetzelfde motorconcept rijdt (V6 Turbo Hybrid) en via onooglijke details in aerodynamica maar evengoed in de duistere kanalen van de motor er toch in slaagt weliswaar kleine verschillen aan te brengen die over winst en verlies kunnen beslissen.
Vanavond al zien we een eerste machtsverhouding tussen de twee titelpretendenten. Er volgen nu vijf races in zes weken. Volgend jaar hebben we 23 races. In de kleine lettertjes van de contracten staat te lezen dat het niet aan te raden is huwelijken te plannen, vaste relaties aan te knopen, gewoon one-nightstands, als de coureur niet eerder die dag zijn bolide aan diggelen heeft gereden... Mexico waar Sergio Perez als een herrezen Azteekheerser even de populariteit van de president zal overtroeven. Maar zelfs in die populariteitsgraad zal hij baan moeten ruimen voor Max Verstappen. "Winners take it all". Alleen afwachten of het een Lewis of een Max zal zijn. Tot straks, als de turbo's genoeg bar's hebben geleverd om de eerste scherpe chrono's op de tabellen te zetten. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN USA EN LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND
Een pientere bandenstrategie van Red Bull heeft ervoor gezorgd dat Max Verstappen tot het eind weerstand kon bieden aan Lewis Hamilton die met lede ogen aanziet dat de Limburger niet alleen zijn zevende GP van het WK 2021 wint, maar tevens verder uitloopt in de voorlopige stand om het WK met liefst 12 punten voorsprong op de zevenvoudige wereldkampioen. Er resten nog vijf races en die zien er allemaal even spannend uit. De regerende wereldkampioen reed wel de snelste ronde waardoor hij nog één WK-punt scoort. Verder is er over deze race niet veel te vertellen, tenzij dat Ferrari en Mc Laren hun duel in de stand om het WK van de Constructeurs verder op de spits drijven. Het wereldkampioenschap F1 2021 is verre van gereden en Max verstappen dwingt iedereen de hoed af te nemen en een diepe buiging te maken. Binnen veertien dagen vervolgt het duel met de GP van Mexico. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Acura) 308,728 km in 1 uur 34'36"552 (195,76 km/h gemiddeld)
MAX VERSTAPPEN VERBREEKT MERCEDES-HEGEMONIE MET POLE IN AUSTIN
Er zijn geen woorden meer voor om de spanning te beschrijven die de Q3 beheerste waarin het om de pole ging voor de GP van de Verenigde Staten morgen. Even leek het erop dat Sergio Perez zijn derde pole van het seizoen ging behalen met 1'33"180. Iedereen leek er al in te berusten, maar in de tweede helft van die Q3 zette regerend wereldkampioen 1'33"119 neer ! Het leek er dus op dat Mercedes sinds 2014 niet van het monopolie van het "Circuit of the Americas" zou weg te hale zijn. Overigens gold dat ook voor de GP-zege's zelf. Behalve in 2018 won Kimi Räikkönen hier zijn laatste GP.
Maar...met dreigende regendruppels in een verdonkerende hemel moest Max Verstappen nog onder de zwartwit geblokte vlag doorvliegen ! Iedereen hield de adem in, maar sneller dan Hamilton, neen dat zou niet meer kunnen... Tot de chrono een bliksemslag veroorzaakte en liefst 1'32"910 voor Max Verstappen bovenaan de tabellen toonde. Red Bull-Acura (Honda) op de eerste lijn morgen, met naast zich Lewis Hamilton. Laat ons hopen dat het niet regent, de beide heren weten dat de punten 300 km verder liggen dan de eerste bocht en iedereen die betrokken is in het spel het nu eens eerlijk speelt. Met zelfs Charles Leclerc (Ferrari) en Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) als schidsrechters. Laat osn alles wat tot nu toe is gebeurd en niet is gebeurd vergeten. Morgen is het de nieuwe generatie tegen de levende legendes. (Walter Rombauts)
Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben om beurt de snelste tijd in handen gehad. Maar telkens schrapte de koersdirectie die hypetjden omwille van het overschrijden van de tracklimits. Verstappen's knappe tijd van 1'34"912 werd eerst verbeterd door Carlos Sainz (Ferrari) in 1'34"805 en precies zes minuten later ongenadig scherper gezet door Sergio Perez (Red Bull-Acura) met 1'34"701. Die chrono hield stand en schudde de eerste "clan" serieus dooreen. De Ferrari's en de Mc Laren's bleken aan te sluiten bij de ongenaakbaar gewaande Mercedessen en Red Bull's. De ingenieurs van die laatste twee snuffelen elkaars auto's af om toch maar iets illegaals te vinden. De topsnelheid van de Mercedes zou hoger liggen, maar dat is niet geheel onlogisch omdat die een minder hoge "rake" (lees: totale wighellingsgraad van de auto) dan de Red Bull's die op topsnelheid daardoor per definitie een hogere luchtweerstand hebben.
Om het geroddel verder te voeden wordt beweerd dat Mercedes een "eigen DRS-systeem" zou hebben ontwikkeld waardoor er volgens Red Bull altijd met open vleugels zou worden gereden. In geen enkel van die beweringen zit iets dat in strijd is met het F1-reglement van de FIA. Straks zullen er gensters slaan in Texas. Lewis Hamilton, in FP3 nu, slechts zesde, moet aansluiting zien te vinden naar een - mogelijke - 101ste "pole". Die moet de verdere weg banen naar een achtste wereldtitel. In de voorlopige stand daarvoor staat hij 6 punten achter op Max Verstappen die straatvechten nog niet heeft gewisseld met ridderlijkheid in hoogspanning die soms doet winnen, maar ook verlies kan inhouden. (Walter Rombauts)
BOTTAS VOOR DE EER SNELST IN TEXAS, HAMILTON TROONT MERCEDES MEE VOORAAN
Het was zoals altijd een boeiend secondenspel op de chrono's tijdens de eerste oefeningen om de GP van Amerika in Austin. Er was al direct een rode vlag toen de Alpine van Alonso eind van het tweede rechte stuk stilviel...Uiteindelijk kwamen de drie zelfden vooraan, met wél een verrassing voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton dat zijn ploegmaat Valtteri Bottas met 1'34"874 snelst was. Zelfs 2/10de seconde voor de Brit ! Gesteld dat Bottas snelst blijft in de resterende oefeningen, t/m de kwalificaties, dan nog zal hij niet veel plezier beleven aan zijn prestatie. Hij kreeg voor de derde keer in vier races een nieuwe motor (!) en gaat vijf plaatsen achteruit op de stratgrid.
Hij heeft dus een snelste tijd voor de eer gereden vandaag. Dat doet mijmeren dat Mercedes volgend jaar misschien toch wat, de bescheiden, bewust achtergestelde man door de dominantiekeuze ten gunste van Hamilton, zal missen als Gerge Russell het de mogelijk achtvoudige wereldkampioen Hamilton moeilijk maakt... Straks is er de FP2, hopelijk iets gewaagder want tussen Mercedes en Red Bull is een verschil van een volle seconde. Van 2014 tot 2019 won Mercedes slechts één keer niet in Austin. Dat was toen Kimi Räikkönen zijn (voorlopig) laatste GP won. (Walter Rombauts)