Met de wildste verhalen zijn we op weg naar de laatste WK-race die de wereldkampioen moet aanduiden: Abu Dhabi. Of het een nieuwe woestijnoorlog wordt is zéér de vraag, maar woord houden, toch wel een zaak van eer, is helemaal zoek geraakt in Jeddah in Saoudi Arabië. De "remtest" van Max Verstappen die Lewis Hamilton op zijn linker achterkant deed botsen, is een ongezien gegeven in de 71 jaar na-oorlogse F1 die zondah eindigt. Volgend jaar is alles anders, nieuwe auto' s met wel de oude V6 Turbo Hybrid's die in 2014 werden ingevoerd. Maar met zekerheid nieuwe jonge gasten die de oude senioren als Alonso, Ricciardo en andere...Lewis Hamilton's gaan vervangen.
Afgaande op wat in Jeddah is gebeurd moet de FIA ook wel een vacature open stellen voor een konsekwente koersdirecteur. Eén die niet onderhandelt met teams onder een rode vlag. Het wordt allemaal ontkent, onwaarheden worden bijbelse evangelies. "Gentlemen Agreement" is een loos begrip geworden. Iets vanuit oude woordenboeken, lang voor de woke-maatschappij bestond waarin iedereen geijk heeft. De grootheden van de F1, de Fangio's, de Clark's, de Graham Hills en zovele heuse monumenten worden nu vervangen door een soort picador's die het de matadors gemakkelijker moeten maken om de juiste degenstoot te plaatsen.
Er mag op worden verwed dat zelfs een sluwe Spaanse matador zoals Fernando Alonso akkoord is dat stierenvechten als kermis en niet als van de Moren in 1100 ontstane religieuze symboliek vandaag niet meer moet. Lewis Hamilton, niet gekleurd zoals hij zichzelf toeschrijft, is de laatste van de verdwenen stierenvechters die zondag de na-oorlogse F1 in grootsheid kan doen eindigen. En ja, die Ster, ze stond er al in Bethlehem tweeduizend jaar geleden. Ook volgens de oude geschriften. Maar dat de Drie Koningen zondag wierook, goud en mirre kunnen brengen naar de Brit staat misschien in de sterren geschreven, maar mogelijk niet in die van Mercedes. (Walter Rombauts)
|