Het heeft geen zin héél het levensverhaal van de grootste Belgische autocoureur - nu piloot genoemd - andermaal te vertellen. Hij heeft zes keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Hij schreef geschiedenis in 1969 door manifest aan de overkant van de bolides te blijven staan tot iedereen ernaar toegelopen en weggereden was. Doodgemoedereerd stapte hij naar zijn Ford GT 40 die hij deelde met Jacky Oliver. Tot ieders verrassing, niet in het minste van Porsche met Hans Hermann, won hij met de loggere Ford. Het jaar nadien werd de beschreven startwijze afgeschaft zoals die sinds 1923 door de l'Automobile Club de l'Ouest was ingevoerd. Het échte gevaarlijke ervan was dat de piloten in de auto sprongen en pas op de rechte lijn van Hunaudières, toen nog 5,5 km rechtdoor, hun veiligheidsgordels aandeden.
Willy Mairesse stootte op die manier eens - ook in een Ford GT 40 - zijn portiertje open en door ernaar te grijpen verloor hij de controle over de auto. Deze werd daarbij zwaar gewond, een revalidatie van zes maanden. Jacky Ickx heeft in het begin vaak tegen Willy Mairesse moeten knokken want de man uit Arlon was geen doetje in de auto. Ik herinner me een duel tussen Mairesse in een Ford GT 40 met de vorig jaar overleden "Jean Beurlys" als ploegmaat. Jacky Ickx reed in een Lola-Ford. Het was in Francorchamps. Dan de ene, dan de andere weer de snelste ronde. Op het grote 14,1 km lange echte Francorchamps...
Ze in Stavelot die grote bocht zien nemen, letterlijk allebei aardbevingen op wielen. Jacky Ickx won het pleit en illustreerde wat hij onlangs nog zei over Max Verstappen en Lewis Hamilton "Max (24) gaat bergop, Lewis (36) gaat bergaf". Dat was ook de situatie tussen hem en Willy Mairesse. Maar Jacky Ickx heeft de grootste achting voor "sacré Willy". Op zijn 77ste is Jacky een levend monument. Als je er oog in oog mee staat, een stevige vuistgoeiedag zegt, dan vertellen zijn ogen zijn nog brandend vuur voor de autosport. Niet voor niets is hij het middelpunt in de "Le Club des V" waar hij een apart hoekje heeft. Daar staat de oude schrijfmachine van zijn vader Jacques die samen met Pierre Stasse van het dagblad "Les Sports" de Belgische autosport naareen hoog niveau tilde. Gefeliciteerd morgen Monsieur Ickx. (Walter Rombauts)
|