De oefening die Renault met de Dacia heeft gemaakt is uitgemond in wat we zouden noemen een race naar de eenvoudige, goedkope auto. Kia is met de Picanto mee in de spits van die wedloop. Met een prijs van 11.145 of 10.395 met de recyclagepremie eraf getrokken, is het op zijn minst een positief stadsautootje dat weinig brandstof verbruikt. Dit zowel met de 1.0 als de 1.1 liter motor die natuurlijk dwars voorin zit en de voorwielen aandrijft. Hij is alleen in vijfdeurs carrosserie te koop en die vormgeving staat op een nieuw platform maar gebruikt nog wel een torsie-as. Een element dat mee het scherpe prijskaartje bepaalt.
In de lengte van 3,49 meter kunnen vier of vijf volwassenen comfortabel plaatsnemen. Ook achteraan omdat men vernuftig de ruimte onder voorzetels uitwerkte. Het is een stadsmus die kan gekocht worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak en in de 1.1 EX uitvoering (benzine) ook een viertrapsautomaat kan hebben. Voor die klasse toch wel een ongeziene luxe. Zoals heel de technische invalshoek van de uitmuntende Koreaan.
Het kleinste motortje (1.0) levert 46 kW of 62 pk tegen 5600 t/m. Dat van 1.1 liter 48 kW of 65 pk tegen 5500 t/m en de 1.1 CRDi diesel 55 kW of 75 pk tegen 4.000 t/m. Uit alles mag blijken dat de diesel de interessantste motor is van de drie omdat daarmee het hoogste rijcomfort (152 Nm tegen 1900 t/m) wordt geboden. Op gebied van remmen vinden we geventileerde schijfremmen vooraan en ook schijven achteraan, in combinatie met een ABS.
Het comfort wordt nog verder gediend met een knipoog naar de jonge mensen. Zoals bijvoorbeeld een USB-aansluiting + een iPod connector, inclusief de kabel. Deze en andere details zoals een in hoogte regelbaar stuurwiel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een 60/40 neerklapbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurderszetel en geintegreerde radio-cd mp3 met vier luidsprekers maken dat de Picanto beslist recht van spreken heeft in het groeiend aantal instapautootjes die de mensen genoopt worden te kopen. Zeker als een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km (diesel) en 4,4 l/100 km (benzine 1.0) de eigenaar zelfs aan de pomp nog doet glimlachen. Dat is de plaats waar bezitters van grote bakken alsmaar zuurder kijken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Kia)
|