De derde generatie van de legendarische Lancia Delta is op het vorige Salon van Genève voorgesteld. Het is een 4,5 meter lange auto met een wielbasis van 2,7 meter die een prachtig koetswerk draagt. Sinds de Delta in 1979 voor het eerst op de Internationale Automobil Austellung van Frankfurt werd gelanceerd is de toen eerder compacte auto nu een kanjer van designwerk. De auto heeft allure, de Italiaanse flamboyantie en motoren die van 88 kW (120 pk) tot 147 kW(200 pk) gaan en eveneens diesels omvatten. Dezelfde overigens als dewelke in de Saabs 9-3 worden aangeboden. Daardoor beantwoordt de Delta ook al aan de Euro 5 normen inzake milieu.
Sinds de zomer zagen we hem al sporadisch op de wegen, maar nog wel alleen in vijfdeurs-uitvoering. Door de lange daklijn heeft de Delta eigenlijk een stationwagensilhouette. Dat maakt hem in dit geval concurrent van de Volvo V50. De Fiatgroep heeft getracht de ontwikkelingskosten binnen de perken te houden en dat is de reden dat de Delta op het platform van de Fiat Bravo. Maar op gebied van comfort en audio is er niet bespaard. De Delta heeft een panoramadak, een Bose HiFi-systeem met cd en mp3-speler met bediening vanaf het stuur en er is een geheel nieuw navigatiesysteem ingebouwd.
Op gebied van wegvastheid biedt de Delta wat de meeste middenklasse wagens in het pakket hebben, te weten Electronic Stability Control (ESC) en een SDC-ophanging met geregelde schodemperinstellingen. Met dit laatste aspect torent de Delta dan weer iets boven de concurrentie uit. Dat werd hoge tijd want door het verdwijnen van de Lybra gaapte er een groot gat in het aanbod van het sportief getinte merk.
Het interieur is door het vele licht dat binnenvalt door het panoramadak heel luchtig en de gekozen materialen alsook de afwerking kunnen zeer standingvol worden genoemd. Afhankelijk van de prijzen kan de Delta de strategieën op de markt voor Fiat Auto wellicht ten gunste ombuigen. In 1980 werd een Lancia Delta van de eerste generatie Auto van het Jaar. Mogelijk dingt de constructeur met dit designhoogstandje opnieuw naar die titel.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Lancia)
|