Met om de vijf minuten een gele vlag kan de eerste vrije training in Baku, bij 30°C gereden, gerust een incidentrijke opening worden genoemd. Er leken heuse rijschoolleerlingen op de baan en kampioenen-in-spé die zich van hun beste kantje de kant in reden... Miljardairsjong Nikita Mazepin (Haas) bleef rijdende hindernis spelen in een "vliegende" ronde van Max Verstappen. In bocht 16 sukkelde hij bovendien nog van de piste, gele vlag dus, en een minuut daarna ook voor Mick Schumacher (Haas) in bocht 4 ! We kunnen het lijstje nog wat verlengen, maar op Hamilton na, die ook een uitloopstrook moest gebruiken, spande de jonge en verwaande Japanner Yuki Tsunado (AlphaTauri) zowaar de kroon. Toen ook hij een gele vlag uitlokte en achteruit zich moest redden, riep hij zowaar langs de boordradio "ik kan de achteruit" niet vinden !!!! Wat een schril contrast tussen arrogantie en kunde.
De hele ochtend stond ook in het teken van de flexibele achter-vleugels die bij Red Bull, Ferrari, Alpine en Alfa Romeo volgens Mercedes tegen het technisch reglement indruisen. Een achter-vleugel dient "rigide" te zijn, stijf. Met het licht naar achteren plooien van de vleugel bij hoge snelheid geeft dat een hogere topsnelheid op de bv. 2 km lange rechte lijn in Baku. Het is een inbreuk op artikel 3.8 in de FIA-reglementering. Om dit te controleren zijn er nu in eerste instantie gele merkpuntjes op de achter-vleugels aangebracht waardoor de stewards met de onboard-cameras het gedrag kunnen evalueren. Tegen de GP van Frankrijk op 20 juni - als die doorgaat - moet er een beslissing zijn gevallen. Anderzijds is het ook zo dat de voorvleugel van de Mercedes W12 ter discussie staat.
"Ik spreek op de piste", zei Max Verstappen als afsluitend commentaar over de vleugelkwestie. Dat liet hij vechtend in die rommelige FP1 ook blijken. Hij maakte kipkap van vriend en vijand met een tijd van 1'43"184. Met P1 als gevolg. De Ferrari's van Leclerc en Sainz bleken hun Monegaske snelheid te hebben behouden, terwijl Sergio Perez (Red Bull-Honda) meer en meer vertrouwd is met de auto. Daniël Ricciardo (Mc Laren) heeft enkele complexen van zich afgeschud en pikte de vijfde tijd. Straks is er de FP2 waarin wordt verwacht dat zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn mediocre zevende plaats voor een betere inruilt. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'43"184
2. Charles Leclerc (Ferrari) 1'43"227
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1'43"521
4. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'43"630
5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) 1'43"732
|