Als de GP van Frankrijk doorgaat zoals voorzien op 20 juni a.s. zal dat de eerste race zijn waar niet-reglementaire flexibiliteit van voor- en achtervleugels zullen worden bestraft. Voor de GP van Azerbaijan op 6 juni a.s. zal de F1-directie al nauwlettender toekijken. Alfa Romeo, Red Bull en Alpine zijn geviseerd. In de wandelgangen klonk al de wellicht voorbarige klacht die Mercedes tegen Red Bull in deze materie zou indienen. Dr. Helmut Marko (76), de "hersenen" van Red Bull laat weten dat hij die klacht niet verwacht. Want...uitgerekend de voorvleugel van de Mercedes W12 is de meest doorbuigende van het hele veld. Dus zal Toto Wolff zich houden aan een wijs stilzwijgen. Maar vanaf Paul Ricard zal er een nultolerantie zijn.
In Baku, het stadscircuit waar de GP van Azerbaijan op 6 juni wordt gereden, is de affiche vandaag al geladen met hoogspanning tussen de twee polen: WK-leider Max Verstappen en titelverdediger Lewis Hamilton. De Brit die dit jaar zijn achtste wereldtitel wil binnenhalen zegt ronduit dat hij zich geen tweede Monaco-scenario kan veroorloven. De meningen over zijn matige prestatie in het Prinsdom lopen uiteen. Hamilton zelf beweert dat zijn team beter kan, derden zeggen dat zijn zevende plaats zijn eigen "schuld" was. Maar dat hij in de kwalificaties zou hebben gefaald, wil ik hier volmondig tegenspreken.
Noch Max Verstappen, noch Lewis Hamilton hebben hun laatste weerwerk op de snelste tijd en dus de "pole" niet kunnen voltooien omdat de Monegask de Ferrari voor het beëindigen van de tijd voor de kwalificaties in de vangrails stuurde. De koersdirectie brak de "qualif" af - vier minuten te vroeg - af met een rode vlag. Dus geen vingerwijzing naar Lewis aub. Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat hij in de laatste minuut de "pole" had gepakt... Dus met neutrale gevoelens naar het nakende verderzetten van het duel Verstappen-Hamilton kijken. Er rijden weliswaar nog 18 anderen mee. Zoals in de onnavolgbare Tintin-serie van Hergé roepen ze allemaal "Bommen en granaten". De straten van Baku liggen er figuurlijk gesproken vol van. De venijnige bochtjes, de hoekjes en kantjes waar millimeterprecies moet worden op gelet. Ik kies Valtteri Bottas als "Kapitein Haddock" uit. Hij heeft de meeste reden om een vuist te maken. Remember vorige week Monaco. (Walter Rombauts)
|