SERGIO PEREZ - RED BULL-HONDA - TUSSENTIJDS DOORHEEN GELE EN RODE VLAG SNELST IN BAKU'S FP2
Geel, geel, eindeloos opnieuw geel voor Jan en Alleman, behalve voor Latifi die na een kwartier rechtdoor ging in zijn Williams. Hij kwam echter terug op de baan maar de Williams-Mercedes-sputterde en viel stil omdat het onder de motorkap al te warm was geworden. Dan slaat die 1,6 liter V6 Turbo Hybrid braafjes van zichzelf af. Auto stilgevallen, dus rood. Het wegslepen van de auto van de Canadees duurde ZES minuten en dat is een kostelijke tijd die van de trainingstijd van anderen wordt afgenomen omdat in de vrije trainingen de chrono doorloopt.
Tussen de vlaggen en woordenoorlogen van opgewonden teams door zorgde de Mexicaan Sergio Perez met de Red Bull-Honda in een kanontijd: 1'42"115. Zelfs ploegmaat en WK-leider Max Verstappen kon niet beter. Terwijl verder Sainz, Leclerc en andere Gasly's oerend hard hun best deden de Mexicaanse chrono te verpulveren, tuften de heren Hamilton en Bottas op respectievelijk de elfde en zestiende plaats. Wegens te lage bandentemperatuur, juist voor de beginnelingen Mick Schumacher en rijdende hindernis Nikita Mazepin. Neen, George Russell reed nog voor de twee "Hazen". Morgen FP3 en in de namiddag voor de "pole" op een niets vergevend circuit, erger dan Monaco. Ondertussen weten we ook dat de GP van Singapore is geannuleerd en de vleugelkweste in Baku morgen weer alle aandacht krijgt. Vooral van Toto Wolff die dan weer moet opletten met hun voorvelugel... (Walter Rombauts)
STRENGER TOEZICHT OP FLEXIBITEIT VAN VOOR- EN ACHTERVLEUGELS IN AZERBAIJAN
Als de GP van Frankrijk doorgaat zoals voorzien op 20 juni a.s. zal dat de eerste race zijn waar niet-reglementaire flexibiliteit van voor- en achtervleugels zullen worden bestraft. Voor de GP van Azerbaijan op 6 juni a.s. zal de F1-directie al nauwlettender toekijken. Alfa Romeo, Red Bull en Alpine zijn geviseerd. In de wandelgangen klonk al de wellicht voorbarige klacht die Mercedes tegen Red Bull in deze materie zou indienen. Dr. Helmut Marko (76), de "hersenen" van Red Bull laat weten dat hij die klacht niet verwacht. Want...uitgerekend de voorvleugel van de Mercedes W12 is de meest doorbuigende van het hele veld. Dus zal Toto Wolff zich houden aan een wijs stilzwijgen. Maar vanaf Paul Ricard zal er een nultolerantie zijn.
In Baku, het stadscircuit waar de GP van Azerbaijan op 6 juni wordt gereden, is de affiche vandaag al geladen met hoogspanning tussen de twee polen: WK-leider Max Verstappen en titelverdediger Lewis Hamilton. De Brit die dit jaar zijn achtste wereldtitel wil binnenhalen zegt ronduit dat hij zich geen tweede Monaco-scenario kan veroorloven. De meningen over zijn matige prestatie in het Prinsdom lopen uiteen. Hamilton zelf beweert dat zijn team beter kan, derden zeggen dat zijn zevende plaats zijn eigen "schuld" was. Maar dat hij in de kwalificaties zou hebben gefaald, wil ik hier volmondig tegenspreken.
Noch Max Verstappen, noch Lewis Hamilton hebben hun laatste weerwerk op de snelste tijd en dus de "pole" niet kunnen voltooien omdat de Monegask de Ferrari voor het beëindigen van de tijd voor de kwalificaties in de vangrails stuurde. De koersdirectie brak de "qualif" af - vier minuten te vroeg - af met een rode vlag. Dus geen vingerwijzing naar Lewis aub. Het zou niet de eerste keer zijn geweest dat hij in de laatste minuut de "pole" had gepakt... Dus met neutrale gevoelens naar het nakende verderzetten van het duel Verstappen-Hamilton kijken. Er rijden weliswaar nog 18 anderen mee. Zoals in de onnavolgbare Tintin-serie van Hergé roepen ze allemaal "Bommen en granaten". De straten van Baku liggen er figuurlijk gesproken vol van. De venijnige bochtjes, de hoekjes en kantjes waar millimeterprecies moet worden op gelet. Ik kies Valtteri Bottas als "Kapitein Haddock" uit. Hij heeft de meeste reden om een vuist te maken. Remember vorige week Monaco. (Walter Rombauts)
GP VAN FRANKRIJK KOMT MOGELIJK IN GEVAAR DOOR QUARANTAINE VOOR BRITTEN
Omdat in Engeland de Indische variant van Covid-19 de besmettingen doen toenemen in weerwil van vaccinatie op grote schaal wil Frankrijk de Britten die naar "La Douce France" komen in quarantaine zien. De reeds verschoven GP van Frankrijk F1 op 20 juni a.s. komt daarmee mogelijk in gevaar. Een nogal aanzienlijk deel van degenen die in de "motorsport industry" werken zijn gebaseerd in het U.K. Momenteel weet niemand hoe dit zal aflopen. Natuurlijk zal er alles aan worden gedaan om dit commerciële drama te voorkomen. Na het Duez-incident nu opnieuw ernst. Zoals de synthetische brandstof waarnaar de F1 snakt om toch een zweem van "groen" te tonen in wat tot 2025 de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid verbrandingsmotor blijft.(wr)
RTBF DANKT GODGESCHENK MARC DUEZ AF WEGENS VROUWONVRIENDEKIJKE PRAAT...
Gaëtan Vigneron, hoofdcommentator van de F1 bij de RTBF heeft liefst een deskundige naast zich die de "euhs..." kan invullen als hij niet meer weet over wat of wie hij het heeft. In de voorbije GP van Monaco was dat de onvolprezen, van humor opeengeperste Marc Duez die een groot autocouereur is geweest. Hij kan in één adem worden genoemd met Didier Theys, Eric Vandepoele en andere Pierre Dieudonne"s. Marc is geboren uit een Franstalige moeder en een Antwerpse vader, Gaston die spijtig genoeg ons al lang heeft verlaten. Marc Duez won héél veel grote autoraces. Het palmares is te groot om hier in een notedop uit de geest weer te geven. Eén van zijn grootse begin overwinningen was met een Audi Quattro Gr.B in de Boucles de Spa 1983 met Willy Lux als navigator. Gewoon groots.
Maar Mark is ook een lokbroek. Na de inspanning komt de ontspanning en niet zoals in de voetbal deint dat uit in excessen waar het straatpubliek last van heeft. Zo'n man wordt gevraagd al co-commentator bij Vigneron voor de GP van Monaco. Grappig ingesteld zoals hij is, stak hij de draak met de respecatebele tennisster Serena Williams, die gevraagd was als VIP de zwart-wit geblokte vlag te zwaaien voor winnaar Max Verstappen, die iedereen, op Hamilton na, dubbelde. Marc Duez merkte op dat Serena Williams geen vlot gebaar kon toveren bij het zwaaien "en dat zij helemaal geen "cheerleader" bleek te zijn. Ook dat zij gewoon was te zwiepen met andere dingen dan een vlag.
Het werd allemaal als vrouwonvriendelijk aangezien en gehoord en Marc kreeg - ongebonden aan de BRTF, tenzij voor die ene dag - de bons. De wereld kan met geen grap meer om. Uitgerekend de dames die sinds minstens dertig jaar de macht hebben over alles "AMAD=Alle Macht Aan de Dames) en niet in het minst door wat de natuur hen aan gevechtswapens heeft gegeven om op de meest sluwe onzichtbare seksuele manier de mannen te killen. Liefst nog fysiek, concreet antwoordend op de vraag waarom kwam het eerlijke onverholen antwoord "dat zij geen man meer nodig hadden..."
Tarzan e.d. vervangt bij hen de man. Het is me woordelijk aan de toog gezegd. Over de hele wereld worden ze in miljoenen en miljarden geprocuceerd. Maar Marc Duez mag ze eens even niet zien wiebelen, en er onschuldig over grappen... Wie heriinert zich nog de films van Ross Meyer waarin de dames hun naakte borsten met opwindense muziek lieten schudden, of de film van "Quiss me Quick" die in de cinéma "Paris" op de Antwerpse Keyzerlei en met toelating van toenmalig Burgermeester Bob Cools werd toegelaten....
Dus is RTBF in fout mee te doen aan het nieuwe Victoriaanse tijdperk dt is ingetreden: de hypocriteie. Vastgesteld door het uitstervend ras van sekshop uitbaters die in de vreemde reigie-culuren hun beste klanten hadden. Ook van katholieke kant, want ik kwam er op een keer mijn godsdienstleraar tegen in Kapellen-Putte aan de Belgisch-Nederlandse grens. God vergeeft alles, zolang je maar naar waarheid vertelt wat je ziet. Dat deed de onvolprezen Marc Duez ook vorige zondag. Hij heeft niets misdaan en de BRTF verliest er een vertrouwens-medewerker mee. Marc Duez blijft het momument. RTBF die zielige zender dat geen volwaardige verslaggever meer kan vinden. Alleen nog mannen met "Eeeeeuuuuuuuhhhhhhhh", en dan nog missen. (Walter Rombauts)
Max Mosley, de FIA-president die Jean-Marie Balestre is opgevolgd en zelf zijn plaats aan Jean Todt moest afstaan in 2013 is overleden op 81-jarige leeftijd. Hij was een erg controversiële president, boezemvriend van Bernie Ecclestone en kende enkele zure afrekeningen in het F1-milieu. Deze vetes en chantages op het hoogste niveau mogen hier niet meer uit de doeken worden gedaan. Over de doden niets dan goed. (wr)
ZES PILOTEN WERDEN NIET GEDUBBELD DOOR MAX VERSTAPPEN, ALONSO OOK OP 1 RONDE
Max Verstappen heeft gisteren de snelste GP van Monaco ooit met een wereldklasse gewonnen. Met een gemiddelde snelheid van 157,833 km/h walste hij door het Prinsdom. Pikant aan die prestatie is dat de race niet langer zou mogen geweest zijn of er was een duel gekomen tussen hem en Hamilton om die te dubbelen ! De zevenvoudige wereldkampioen reed op de zevende plaats en finishte met 1'08"231 achter de Red Bull-coureur. Hamilton was de laatste die niet gedubbeld werd. Vroeger telde de GP van Monaco 100 ronden, maar dat werd door de moderne bepampering als onmenselijk beschouwt. Toegegeven, Jack Brabham en Ayrton Senna, hebben aan de leiding rijdend een moment van distractie gekend en eindigden daardoor in de vangrails in plaats van voor Prins Albert als winnaar.
Vanaf de achtste eindplaats - Lance Stroll - had iedereen een ronde aan zijn been. Fernando Alonso (Alpine) inbegrepen. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006 met Renault) fiinisthe 13de, dus buiten de WK-punten. Ook moest jij andermaal toezien hoe zijn jongere ploegmaat Esteban Ocon de 9de plaats pakte en twee WK-punten sprokkelde waarmee hij met een totaal van 12 punten tiende staat in de voorlopige stand om het WK na vijf races.
Ocon kreeg ook een ronde aan zijn been, maar dar is een groot verschil met de man waarvn iedereen verwacht dat hij het moet maken: Mick Schumacher in de Haas-Ferrari. Hij werd op drie ronden gereden. De volgende race is de GP van Azerbaijan op het stratencircuit van Baku op 6 juni a.s. (wr)
MAX VERSTAPPEN EN RED BULL HONDA NEMEN LEIDING IN WK MET ZEGE IN GP VAN MONACO
Max Verstappen heeft geschiedenis geschreven door van start tot finish aan de leiding te rijden en de GP van Monaco te winnen. Officieel startte hij van de tweede plaats, maar in realiteit vertrok hij vanaf de spits omdat trainings snelste Charles Leclerc in de rit van de paddock naar het startrooster op de baan, voelde dat zijn versnellingsbak niet in orde was. De Ferrari stond dus niet in "pole" voor de formatieronde en de Monegask moest verstek laten gaan voor de race voor eigen publiek.
In de start was Max Verstappen snelst weg en toen Valtteri Bottas (Mercedes) rechts van de Red Bull nog een gaatje meende te zien, klapte Max Verstappen op autoritaire wijze de deur dicht voor de eerste bocht rechts, de slinkse van St.Devote waarna de helling naar het Casino volgt. Carlos Sainz (Ferrari) pikte knap derde aan. Dit snelle treintje Verstappen, Bottas, Sainz, domineerde het riante decor in Monte Carlo, met wat anoniem Lewis Hamilton op de zesde, zevende en even achtste plaats na zijn bandenwissel. Ongewoon voor hem. Er volgde nog een tragischer tafereel voor Mercedes toen de Fin Valtteri Bottas in de 33ste van de 78 ronden banden ging wisselen. De wielmoer van het rechter voorwiel was zo verhit geraakt dat de mecaniciens het niet los kregen met de luchthamer. De schroefdraad was zo uitgezet dat die niet meer te verdraaien was. Opgave voor de onfortuinlijke ploegmaat van Lewis Hamilton.
Max Verstappen maalde in de Red Bull-Honda de kilometers af, wezenlijk door niets gestoord. Zelfs deze keer geen safetycar, enkel wat gedubbelden waarvoor hij moest opletten. Carlos Sainz was nu in tweede positie en kijk, daar reed zowaar die Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) derde en mocht zo goed als direct van zijn derde podiumplaats in vijf GP's dromen. Sergio Perez, in de tweede Red Bull, joeg als bezeten, soms in Mirabeau met het linker voorwiel van de grond, zo hard liet hij de rechter achterkant grijpen in het asfalt voor Hotel Löws. Maar Norris hield stand, Perez schikte zich in een vierde plaats. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) oogstte de onderscheiding van "Driver of the Day" met een vijfde eindplaats.
Op tien ronden van het einde ging Lewis Hamilton "softs" halen met als enige doel nog één WK-punt meer mee te pikken dat aan de snelste ronde is verbonden. In de 71ste ronde lukte hem dat met 1'12"909. Maar dit explootje verhinderde niet dat Max Verstappen de leiding neemt in de voorlopige WK-stand voor Piloten. Daarbovenop neemt Red Bull-Honda ook de leiding met 1 punt over van Mercedes in het WK Constructeurs !!! In de nu éénenzeventig jarige geschiedenis van de Formule 1 hebben 33 mannen in meer dan 1000 GP's een wereldtitel veroverd. Max Verstappen heeft vandaag in Monaco het fundament gelegd voor een eerste wereldtitel waarmee de in Hasselt geboren Limburger mogelijk de 34ste naam wordt in de onuitwisbare galerij van de allergrootsten van de autosport. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - BEKROONT 8ste POLE MET CRASH IN VANGRAILS
De spanning was te snijden in Monte Carlo met 18°C bewolking en versprokkeld "publiek". Bottas zette de snelste tijd in de Q1, waarin grote mond Fernando Alonso (Alpine-Renault) sneuvelde op de 17de plaats. Dat is net voor... Lattifi, Mazepin en Mick Schumacher wiens auto niet klaar was voor de kwalificaties. Hij start twintigste. In de Q2 zag een andere vermeende grootheid zijn verouderingsproces: Daniël Ricciardo in de Mc Laren-Mercedes. Het is duidelijk dat de jongeren logischer wijze de moeilijk tastbare "macht" overnemen. Zelfs zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (36) geraakte niet op dreef, tenzij in die laatste minuten van de tien minuten durende Q3.
Daarin kon hij zich niet meer bewijzen omdat Leclerc door zijn ongeval in Rascasse rood en het einde van de Q3 uitlokte. Max Verstappen verkeerde in hetzelfde geval. Alle verdere kans op een pole verdampte door Leclerc's fout. Maar diens chrono stond onwrikbaar aan de top: 1'10"346. Charles Leclerc reed voor zijn eigen deur zoals de meesten overigens die daar een stekje hebben. Morgen staat er een spannende GP van Monaco op de affiche, vijfde race om het WK F1 2021 waarin de kalender om de haverklap nog wijzigt. (wr)
Mick, de zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher, heeft nog geen potten gebroken in de vier GP's waaraan hij deelnam/neemt. Wel wat vleugels en wielen kapot gereden. Als we er Het Laatste Nieuws op naslaan zien we dat een niet-professioneel journalist melding maakt dat de eigenste Duitse pennenridders in Monaco Mick Schumacher als een lachertje beginnen te beschouwen. Mocht dit waar zijn, dan moet gezegd dat die houding wat vroegtijdig wordt aangenomen en het dan zeker niet zal gaan over de Duitse beeldpers die er alle belang bij heeft alle Duitse F1-coureurs zo positief mogelijk in beeld te brengen. Daartoe behoort ook Mick Schumacher die met een Haas-Ferrari zijn eerste F1-seizoen beleeft.
Het Laatste Nieuws, en in het bijzonder hun F1-watcher en zijn huisfotograaf, zit vaak niet verlegen voor een ranzig tekstje. Meestal gaat het dan nog over zichzelf. Hoe ze daar in het Prinsdom zijn geraakt, hoe ze aan de grens werden gecontroleerd, in welk hotel ze slapen en of ze al dan niet die dag hun portie kreeft en champagne hebben gekregen in de vele "hospitality-units" die de paddock van de F1 rijk is. Opvallend is dat die non-journalist die overigens onderhoudend schrijft, dat altijd in de ik-vorm doet.
"Ik" is groter dan Hamilton of Verstappen, ik is belangrijker dan het nieuws voor zijn lezers. Overigens is die kortzichtigheid hem vergeven, want letterlijk iedereen schrijft vandaag in de ik-vorm. Ten tijde van de "conservatieve" journalistiek was een eerder bescheiden "wij" (in naam van de krant of tijdschrift) de norm. Daarbovenop was het strikt verboden door hoofdredacties je eigen belevenissen naar het reisdoel toe als reportage, zeg maar onderdeel, van het "event" te brengen. Al moest je van Antwerpen op je knieën naar Monaco kruipen, was je auto voor je hotel gestolen, of was je ladderzat ter plekke aangekomen, met dat alles had de lezer geen zaken.
Alleen moest het nieuws zo kleurrijk en waarheidsgetrouw worden gebracht. Vandaag meten vele journalisten zich een vedetten-rol aan. Ze hebben allen de wijsheid in pacht... Bekladden iedereen, eerroof en roddels aan de lopende band, een penproductie die milder wordt tegen de jaarwisseling wanneer ze in de rij mogen gaan staan voor de eindejaarsgeschenk van alle autofirma's, sponsors en diverse verwante sectoren. Dan kijken ze even naar de tippen van hun schoenen als ze voelen dat de echte rijken van de wereld hen als slippendragers van het wereldje een zalvend geschenkje geeft.
Op dat moment lachen de miljardairs met de meeste krantjes en tijdschriften die vaak op goedkope pamfletten lijken, idem dito voor het overgrote deel van de websites die meestal nog niet in staat zijn mensen voor hun hersenspinsels te betalen. En als ze al kunnen betalen is dat een bedrag waarmee ze in het beste geval enkele nachten onder de bruggen van Parijs kunt slapen. Mick Schumacher zal dan in een geborgen bed snurken en dromen van inderdaad betere tijden dan nu. Straks is hij te zien in de derde vrije oefeningen, maar of hij al in Q2 van de kwalificaties zal geraken is zeer de vraag. Zonder hoongelach gezegd. De jongeman moet rijpen want hij draagt een zware last op zijn schouders. (Walter Rombauts/Foto: Ferrari)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP3, WEER ONGEVAL VAN MICK SCHUMACHER
De Duitser Mick Schumacher heeft voor de tweede opeenvolgende maal de vrije trainingen vroegtijdig doen eindigen door een nieuwe ongeval. Dit keer ging hij aan het Casino van de baan en beschadigde daarbij de hele linkerflank van de Haas-Ferrari. Vraag daarbij is of de mecaniciens de bolide opnieuw rijvaardig krijgen tegen de kwalificaties die om 15 uur beginnen. In een vorige bijdrage kreeg de zoon van veel krediet. Zonder die mening te herzien - dat de jongeman niet moet worden belachelijk gemaakt - spreekt het voor zich dat deze reeks na vier races niet mag voortduren. Op het ogenblik van de crash reed hij op positie 14. Direct volgde rood en meteen het einde van de FP3.
Max Verstappen, die met Jos Verstappen ook een beroemde vader heeft, presteerde beter. Na veel weerwerk van de Ferrari-boys Carlos Sainz en Charles Leclerc slaagde de Limbuger toch in de scherpste chrono: 1'11"294. Met Valtteri Bottas (Mercedes) op P4 en Lewis Hamilton (Mercedes) op P7 wacht het team rustig de kwalificaties af. Wie andermaal positief is opgevallen is Sergio Perez in "zijn" Red Bull-Honda en pakte P5. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso kwam in de Alpine niet verder dan P15 en zijn teammaat Esteban Ocon (die eerder altijd voor de Spanjaard was) staat op P20, de laatste plaats. Minder gesukkel bij respectievelijk Kimi Räikkönen (Alfa Romeo), Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) en Sebastien Vettel (Aston Martin) die allen hopen van minstens in de Q2 te kunnen meedoen. Daarin is er jacht op een chrono van 1'10"... zoals Lewis Hamiton in 2019 deed. Een pole-waarborg. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC - FERRARI - SNELST NA AFBREKEN FP2 DOOR SCHUMACHER'S ONGEVAL
Er waren nog zes minuten te rijden in de FP2 toen Monegask Charles Leclerc de snelste tijd zette en Carlos Sainz ervoor zorgde dat de twee Ferrari's bovenaan de tabellen stonden. Lewis Hamilton (Mercedes) en Max Verstappen (Red Bull-Honda) reden de baan op om "het rode gevaar" van de spits te rijden. Plots flapperden de gele vlaggen want Mick Schumacher stuurde zijn Haas-Ferrari de muur in aan "Beau Rivage".
Met een lekke band als gevolg probeerde de Duitser terug naar de pits te kruipen. Maar met nog vier minuten te gaan besloot hij de auto in "La Nouvelle Chicane" te parkeren. Koersdirecteur Michael Masi besloot rood te geven en meteen was ieder weerwerk van de kant van Red Bull en Mercedes afgebroken. Overmorgen, zaterdag, is er de derde vrije training en in de namiddag die fel begeerde "pole" voor de race van zondag. (wr)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - SNOEPT SNELSTE TIJD AF IN FP1 IN MONACO
De Mexicaan Sergio Perez heeft in de eerste vrije training om de GP van Monaco in 1'12"536 de snelste chrono gereden. Hij snoepte met de Red Bull Honda daarmee Max Verstappen de eer af, en ook die van Carlos Sainz (Ferrari) in supervorm in het Prinsdom. Meteen hield die tijd - op softs - een antwoord in op de nu al te horen kritiek als zou Sergio niet genoeg presteren om bij Red Bull te blijven... Kwatongen zeggen die dingen omdat ze denken aan het WK voor de constructeurs waarin de "tweede" rijder van een team zoveel mogelijk punten moet sprokkelen. Voor die constructeurstitel leidt Mercedes met 141 punten voor Red Bull met 112.
In 2019 reed Lewis Hamilton een tijd van 1'10"166 in Monaco. Verwacht wordt dat die zaterdag tijdens de kwalificaties zal geëvenaard of gebroken worden. Beide Mercedesrijders zien in de Red Bull's een mogelijke dominantie, ook al omdat de Mercedes W12 met zijn iets langere wielbasis minder haarspeldvriendelijk is. Als "hoogtepunt" van de FP1 onthouden we nog "une touchette" van Fernando Alonso (Alpine) wiens kapotte voorvleugel korte tijd een Virtuele Safety Car (VSC) uitlokte.
Kimi Räikkönen stuurde even zijn Alfa Romeo de weg op naar de kapel in St.Devote, maar zag af van een schietgebedje en keerde terug naar zijn natuurlijke omgeving, het Casino, Hotel de Paris, Löws, het zwembad... met een glaasje bubbels. Straks wordt de FP2 gereden en hoopt Mick Schumacher het beter te doen dan zijn achttiende plaats vanochtend. Ploegmaat Nikita Mazepin werd door meerdere coureurs als een rijdende hindernis ervaren. Het zal de Rus echter een zorg wezen.(Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - STAL VERSTAPPEN'S ZEGE MET BANDENSTRATEGIE
De GP van Spanje is samen te vatten in drie fasen. Eerst pakt Max Verstappen de eerste plaats af van polesitter Lewis Hamilton. Hij gaat de eerste bocht in en dwingt Hamilton naar de buitenkant. Het leek een dubieus maneuver maar zelfs in de herhalingsbeelden is niet duidelijk te zien dat het linker voorwiel van de Red Bull de Mercedes heeft geraakt. De wedstrijdleiding liet het voor wat het was. Max Verstappen hield tot de 60ste van 66 ronden de zevenvoudige wereldkampioen achter zich. Mercedes plande een driestop-strategie en Red Bull één.
Na een pitstop in de 43ste ronde begon de Brit aan een ongeziene jacht op Verstappen. Hij moest eerst Bottas voorbij geraken. Dat ging gemakkelijk. Dan knabbelde hij gestaag aan de voorsprong van de Limburger om er in de 60ste ronde voorbij te rijden. Max wist zich verslagen maar ging naar de pits om softs te halen. Daarmee was de intentie bekend van Red Bull om nog de snelste ronde te rijden en alzo Max 1 WK-punt toe te voegen aan de 18 van de tweede plaats. Reden er nog anderen mee ? Ja, maar het beperkte zich tot wat Ferrarirood van Leclerc, eens wat blauw van Ocon's Alpine en ook oranje van Ricciardo's Mc Laren. Het is duidelijk dat Max Verstappen dit jaar voor de wereldtitel gaat.(wr)
De uitslag :
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 307,104 km in 1 uur 33''07",68 (198,709 km/h gemiddeld)
Het eerste hoogtepunt in de kwalificaties was in Q2 een verbijsterende tijd van Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda: 116"922 ! Iedereen was erdoor verslagen en de kans leek klein die chrono te verbeteren. In die Q2 sneuvelden Stroll, Gasly, Vettel, Russell en Giovinazzi. In de eerder Q1 moesten Tsunoda, Räikkönen, Schumacher jr, Latifi en uiteraard Mazepin, verslaafd aan de laatste plaats, er de brui aan geven. Bij de aanvang van de Q3 waarin de Alpine-Renault's van Esteban Ocon en Fernando Alonso figureerden, ging iedereen ervan uit dat Max Verstappen niet meer te verslaan was.
De 23-jarige Max rijdt dit weekend in de GP van Spanje zijn 100ste GP bij Red Bull. Dat is niet niks, maar iemand die zeven keer wereldkampioen is, kon vandaag zijn 100ste "pole-position" scoren. Vorige GP in Portugal is dat niet gelukt. Maar hier wilde de Brit dat persé afgedwongen zien. Kijkend naar Verstappen's tijd - een rode lap op de stier - reed hij de baan op voor een perfecte ronde. Ademloos staarde iedereen naar de Mercedes W12 die pincetgaaf het asfalt sneed met de zachte banden die de beste grip bieden. De ontploffing kwam: 1"16"741 !!! Daarna poogde de Brit zijn eigen tijd nog te verbeteren, maar een miniem foutje verhinderde dat. Ook Max Verstappen verbeterde nog eens zijn tijd maar bleef "plakken" op ... 0",036.
Los van dit exploot moet gezegd dat de Fransman Esteban Ocon de Alpine-Renault in de kijker reed voor de wereld. Zijn ploegmaat Fernando Alonso die voor eigen publiek rijdt werd tiende op 1'18"147 van Hamilton. Charles Leclerc zette zijn Ferrari op de vijfde plaats, net voor die andere thuisrijder Carlos Sainz jr. Sergio Perez (Red Bull-Honda) werd maar achtste en is morgen een inhaalrace aan Red Bull verplicht. Boeiend is te zien dat Honda (Red Bull, Ferrari en Renault dichter bij een equivalent van Mercedes geraken, waarbij we de schitterend presterende Mc Laren's niet mogen vergeten. Toevallig hebben ze ook zo'n Mercedesmotor. Aston Martin ook, maar noch Lance Stroll, noch de gouden Sebastien Vettel konden hun mooie bolide niet in Q3 brengen. Morgen staat er een spannende GP van Spanje op het programma.(wr)
MAX VERSTAPPEN GEEFT WAARSCHUWINGSCHOT MET KANONTIJD IN FP3
Op het ogenblik dat iedereen er al in berustte dat de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in 1'18"070 de snelste van FP3 zou zijn. Tot de klok naar 12.49 uur tikte en er dus nog elf minuten overbleven ging Max Verstappen op softs de baan op. Iedereen hield de adem in. Eerst gehinderd door wat verkeer, duurde het nog héél even eer vriend en vijand omviel van verbazing door Max' kanontijd 1'17"835 ! Zo'n 3/10-de sneller dan de man die naar een achtste wereldtitel snakt.
Verder hebben de Ferrari's opnieuw wat perspectief gecreëerd,terwijl de rest versplinterd door de uitlslag staan. Met één vaste waarde: Nikita Maepin in de Haas-Ferrari die andermaal de twintigste en laatste plaats bezet. Voor hem bevindt zich Mick Schumacher. Rijdend om bij te leren. Straks zijn er de hoog geladen kwalificaties voor de "pole". Voor Hamilton zou dat de 100ste zijn, terwijl Max Verstappen morgen zijn 100ste GP bij Red Bull rijdt. (wr)
HAMILTON - MERCEDS - KLOKT EERST AF IN FP2 IN BARCELONA
De tweede vrije training op het 4,665 km lange "Circuit Catalunya" in Barcelona zette Lewis Hamilron aan de beste tijd te rijden. Max Verstappen die zijn 100ste GP bij Red Bull rijdt, kon dit keer maar beslag leggen op de 9de positie. De duizend toegelaten personen als publiek raakten vrolijk wanneer Fernando Alonso even de vierde plaats pakte in de Alpine-Renault. Behoudens dat er een stuk van Sainz Ferrari even een virtuele safety car uitlokte, is niets noemenswaardig meer te melden. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en daarna de kwalificatie voor de pole. Zevenvoudig wereldkampioen Hamilton viseert zijn 100ste pole...(wr)
BOTTAS - MERCEDES - NIPT SNELSTE IN FP1 VOO GP VAN SPANJE
De Fin Valtteri Bottas (Mercedes) heeft het nipt van Max Verstappen gehaals in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Spanje. De Rus Nikita Mazepin herhaalde zijn spin van iedere GP, dit keer in bocht 2, en werkte zéér op de zenuwen van Charles Leclerc die werd gehinderd toen het superrijkeluiszoontje opnieuw de baan opkwam. Die rol werd kort na de middag overgenomen door Robert Kubica die in bocht 10 in het grind belandde. Daarmee lokte hij een rode vlag uit waardoor de coureurs 7 minuten training verloren. Straks in de FP2 zullen de chrono's tussen Mercedes en Red Bull-Honda nog aangescherpt worden. (wr)
VERSTAPPEN CONTRA HAMILTON OPNIEUW HOOG OP AFFICHE VOOR GP VAN SPANJE
Er komt temp in de F1. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje in Barcelona en dat is dan al de vierde GP van het WK 2021. Het duel Max Verstappen en Lewis Hamilton staan weer het hoogst op de affiche. Red Bull-Honda die Mercedes gaat verslaan voor de wereldtitel... Geen enkel glazen bol ter wereld laat het geheim voorspellen. In kleinere letters worden ook Mc Laren-Mercedes en Alpine-Renault aangekondigd met respectievelijk Lando Norris en de gedeprimeerde Ricciardo. Aangevuld met de steeds beter presterende Esteban Ocon en Fernando Alonso.
De controverse over de "track limits" rollen hun verhaal verder uit. Het zou echter wijs wezen ze strikt toe te passen zoals in Portugal vorige zondag is gebeurd. Voor iedereen, want allen gaan ze met hun wieltjes nu en dan buiten de witte lijnen kleuren. Roddelnieuws is er genoeg te rapen. Toto Wolff, teambaas en discrete mede-bezieler van Aston Martin, heeft een fakenews ontkracht. Als zou Bottas aan het eind van het seizoen vervangen worden door George Russel. De wirwar achter de schermen heeft geleerd dat alles mogelijk als het maar sensatie, pub en geld opbrengt. Morgen concentreren we ons op de FP1 in Barcelona. (Walter Rombauts)
RALLYRIJDER MOHAMED BEN SULAYEM WIL JEAN TODT OPVOLGEN....
Eind van dit jaar zal Jean Todt, president van de "Fédération Internationale de l'Automobile" zijn laatste term afsluiten. Wie hem zal opvolgen is niet duidelijk. Wél is geweten dat eind maart de Arabische rallyrijder Mohamed Ben Sulayem een intiem gesprek had met Jean Todt. Daarin gaf de 59-jarige Arabier te kennen een campagne op te starten om bij de volgende verkiezingen president van de FIA te willen worden. Ben Sulayem kon zo dicht bij Jean Todt geraken omdat hij mee de createur was van de GP van Abu Dhabi en een goede kennis heeft in de vroegere president Max Mosley. Deze is wezenlijk afgetreden nadat op het internet een pikant filmpje verscheen met drie dames die hem in gewaagd nazi-uniform hem moesten bedienen. Een afrekeing onder "vrienden" waarvan ik de namen niet zal noemen.
In 2013 is dan Jean Todt president geworden. Ben Sulayem - veertien keer rallykampioen in het Midden Oosten, zet "een frisse benadering" en "een in stand houden van een democratische cultuur met een transparant bestuur" (sic) als programma voorop. Als we gedenken dat één van de kleurrijkste presidenten, Jean-Marie Balestre, door Jean-Pierre Van Rossum zaliger tijdens een persconferentie in het hotel "Le Crillon" aangevallen werd op zijn nazideelname in het Vichy-regime, en daarna Max Mosley - zéér goede vriend van Bernie Ecclestone - dezelfde sympathieën vertoonde, is het snakken naar meer politieke wetenswaardigheden achter de figuur van Ben Sulayem.
"Democratie" vanuit een regio waar journalisten die geen slippendragers zijn nogal eens verdwijnen. Dat is iets waar de FIA, onder welke president dan ook, zich nooit heeft aan bezondigd. Dus moeten we benieuwd zijn naar wie het in 2022 overneemt van Jean Todt bij de FIA. , Place de la Concorde #8 met achter de hoek het legendarische restaurant "Maximes". Het staat bij de FIA bekend als "Château de la Commanderie", hoewel er eerder Margaux's en Brunello di Montalcino's worden gedronken. De FIA-medewerkers krijgen daarmee heel wat inspiratie. Walter Rombauts)
LEWIS HAMILTON VERSMACHT RIVALEN MET 97ste GP-ZEGE IN GP VAN PORTUGAL
Polesitter Valtteri Bottas startte het snelst op de verraderlijke omloop van Portimaõ in de Algarve. Griploze asfalt, blinde bochten en een krachtige wind die constant van richting veranderde, liet ook Lewis Hamilton en Max Verstappen op eieren rijden. Al in de tweede ronde was het al boel. Kimi Räikkönen botste met de Alfa Romeo op ploegmaat Antonio Giovinazzi en de Safety Car kwam buiten voor 9' en zou pas in de zesde ronde weer groen licht geven.
Bottas, Hamilton en Verstappen reden in een zakdoek achter elkaar. Dan stuntte de Red Bull-coureur door Lewis Hamilton te verschalken en de tweede plaats achter Bottas in te nemen. Meteen op de Fin jagen natuurlijk. Maar zijn doel bleef uit. Integendeel, de zevenvoudige wereldkampioen pikte met een astraal maneuver de tweede plaats van de Limburger af. Dat Lewis Hamilton na de bandenwissel voorgoed aan de leiding kwam is - mede - te danken aan het feit dat de pitstop van Bottas precies 1' langer duurde dan die van Hamilton. Ondertussen had Sergio Perez (Red Bull-Honda) de leiding genomen, dank zij de pitstops van de grote drie. De Mexicaan reed tot 53 ronden met de mediums, daar waar ze eigenlijk echt op zijn na dertig ronden. Hij genoot van de eerste keer als leider in een GP te rijden.
Maar zoals te verwachten ging Lewis Hamilton op jacht naar Sergio Perez en het resultaat zal u meteen duidelijk zijn: het duurde slechts dertien ronden voor Lewis Hamilton zich terug ongenaakbaar aan de leiding zette. Voorgoed. Met nog drie ronden te gaan werden bandenwissels doorgevoerd, met de rode zachtste natuurlijk om het ene WK-punt binnen te halen. Valtteri Bottas zette 1'19"849 neer en won het punt. Maar...Max Verstappen haalde ook softs en liet in de laatste ronde nog een snellere chrono noteren ! Die galant door de koersdirectie werd geannuleerd omdat de gedeelde Belg/Nederlander voor de zoveelste keer met de vier wielen buiten de tracks-limit reed.
Bitterheid daarover kan al volgende week in Spanje, op het circuit van Barcelona, worden weggezoet in de vierde race van het WK. Uiteraard vult Sergio Perez perfect zijn contract in bij Red Bull-Honda dooe constructeurspunten te sprokkelen. Max van zijn kant is met zekerheid een wereldkampioen in spé en de enige die de Mercedes- hegemonie in onbalans kan brengen. De twee Alpine-Renault's van Ocon en Alonso finishten respectievelijk 7de en 8ste en de beide piloten hijsen het herboren merk opnieuw onder de spots. Ze zijn niet "the best of the rest" meer, maar sluiten aan bij de dominerende spits. Net als Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes schitterend vijfde werd.
Mick Schumacher werd in de Haas-Ferrari 17de en Sebastien Vettel in de Aston-Martin-Mercedes 13de. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) veroordeelt zichzelf tot figurant door de ene stommiteit na de andere vorm te geven. In een "misverstand" met Perez kreeg hij 5" straftijd aan zijn been. Mocht Kimi Räikkönen niet hebben opgegeven door die stomme botsing, dan was de Rus nogmaals de laatste. En het "Rus-zijn" heeft daar niets mee te maken. Hij is het duidelijkste voorbeeld dat astronomisch veel geld geen zuurstof is om een toppiloot te zijn. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 1 uur 34'31"421
2. Max Verstappen (Red Bull RB16B-Honda) op 29"148