Polesitter Valtteri Bottas startte het snelst op de verraderlijke omloop van Portimaõ in de Algarve. Griploze asfalt, blinde bochten en een krachtige wind die constant van richting veranderde, liet ook Lewis Hamilton en Max Verstappen op eieren rijden. Al in de tweede ronde was het al boel. Kimi Räikkönen botste met de Alfa Romeo op ploegmaat Antonio Giovinazzi en de Safety Car kwam buiten voor 9' en zou pas in de zesde ronde weer groen licht geven.
Bottas, Hamilton en Verstappen reden in een zakdoek achter elkaar. Dan stuntte de Red Bull-coureur door Lewis Hamilton te verschalken en de tweede plaats achter Bottas in te nemen. Meteen op de Fin jagen natuurlijk. Maar zijn doel bleef uit. Integendeel, de zevenvoudige wereldkampioen pikte met een astraal maneuver de tweede plaats van de Limburger af. Dat Lewis Hamilton na de bandenwissel voorgoed aan de leiding kwam is - mede - te danken aan het feit dat de pitstop van Bottas precies 1' langer duurde dan die van Hamilton. Ondertussen had Sergio Perez (Red Bull-Honda) de leiding genomen, dank zij de pitstops van de grote drie. De Mexicaan reed tot 53 ronden met de mediums, daar waar ze eigenlijk echt op zijn na dertig ronden. Hij genoot van de eerste keer als leider in een GP te rijden.
Maar zoals te verwachten ging Lewis Hamilton op jacht naar Sergio Perez en het resultaat zal u meteen duidelijk zijn: het duurde slechts dertien ronden voor Lewis Hamilton zich terug ongenaakbaar aan de leiding zette. Voorgoed. Met nog drie ronden te gaan werden bandenwissels doorgevoerd, met de rode zachtste natuurlijk om het ene WK-punt binnen te halen. Valtteri Bottas zette 1'19"849 neer en won het punt. Maar...Max Verstappen haalde ook softs en liet in de laatste ronde nog een snellere chrono noteren ! Die galant door de koersdirectie werd geannuleerd omdat de gedeelde Belg/Nederlander voor de zoveelste keer met de vier wielen buiten de tracks-limit reed.
Bitterheid daarover kan al volgende week in Spanje, op het circuit van Barcelona, worden weggezoet in de vierde race van het WK. Uiteraard vult Sergio Perez perfect zijn contract in bij Red Bull-Honda dooe constructeurspunten te sprokkelen. Max van zijn kant is met zekerheid een wereldkampioen in spé en de enige die de Mercedes- hegemonie in onbalans kan brengen. De twee Alpine-Renault's van Ocon en Alonso finishten respectievelijk 7de en 8ste en de beide piloten hijsen het herboren merk opnieuw onder de spots. Ze zijn niet "the best of the rest" meer, maar sluiten aan bij de dominerende spits. Net als Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes schitterend vijfde werd.
Mick Schumacher werd in de Haas-Ferrari 17de en Sebastien Vettel in de Aston-Martin-Mercedes 13de. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) veroordeelt zichzelf tot figurant door de ene stommiteit na de andere vorm te geven. In een "misverstand" met Perez kreeg hij 5" straftijd aan zijn been. Mocht Kimi Räikkönen niet hebben opgegeven door die stomme botsing, dan was de Rus nogmaals de laatste. En het "Rus-zijn" heeft daar niets mee te maken. Hij is het duidelijkste voorbeeld dat astronomisch veel geld geen zuurstof is om een toppiloot te zijn. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes W12) 1 uur 34'31"421
2. Max Verstappen (Red Bull RB16B-Honda) op 29"148
3. Valtteri Bottas (Mercedes W12) 33"530
4. Sergio Perez (Red Bull RB16B-Honda) 39"735
5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 51"369
WK-stand Piloten na 3 GP's:
1. Hamilton 44 punten
2. Verstappen 43
3. Norris 27
4. Leclerc 20
5. Bottas 16
WK-stand bij de Constructeurs na 3 GP's:
1. Mercedes 84 punten
2. Red Bull 53
3. Mc Laren 41
|