Max Verstappen heeft geschiedenis geschreven door van start tot finish aan de leiding te rijden en de GP van Monaco te winnen. Officieel startte hij van de tweede plaats, maar in realiteit vertrok hij vanaf de spits omdat trainings snelste Charles Leclerc in de rit van de paddock naar het startrooster op de baan, voelde dat zijn versnellingsbak niet in orde was. De Ferrari stond dus niet in "pole" voor de formatieronde en de Monegask moest verstek laten gaan voor de race voor eigen publiek.
In de start was Max Verstappen snelst weg en toen Valtteri Bottas (Mercedes) rechts van de Red Bull nog een gaatje meende te zien, klapte Max Verstappen op autoritaire wijze de deur dicht voor de eerste bocht rechts, de slinkse van St.Devote waarna de helling naar het Casino volgt. Carlos Sainz (Ferrari) pikte knap derde aan. Dit snelle treintje Verstappen, Bottas, Sainz, domineerde het riante decor in Monte Carlo, met wat anoniem Lewis Hamilton op de zesde, zevende en even achtste plaats na zijn bandenwissel. Ongewoon voor hem. Er volgde nog een tragischer tafereel voor Mercedes toen de Fin Valtteri Bottas in de 33ste van de 78 ronden banden ging wisselen. De wielmoer van het rechter voorwiel was zo verhit geraakt dat de mecaniciens het niet los kregen met de luchthamer. De schroefdraad was zo uitgezet dat die niet meer te verdraaien was. Opgave voor de onfortuinlijke ploegmaat van Lewis Hamilton.
Max Verstappen maalde in de Red Bull-Honda de kilometers af, wezenlijk door niets gestoord. Zelfs deze keer geen safetycar, enkel wat gedubbelden waarvoor hij moest opletten. Carlos Sainz was nu in tweede positie en kijk, daar reed zowaar die Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) derde en mocht zo goed als direct van zijn derde podiumplaats in vijf GP's dromen. Sergio Perez, in de tweede Red Bull, joeg als bezeten, soms in Mirabeau met het linker voorwiel van de grond, zo hard liet hij de rechter achterkant grijpen in het asfalt voor Hotel Löws. Maar Norris hield stand, Perez schikte zich in een vierde plaats. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) oogstte de onderscheiding van "Driver of the Day" met een vijfde eindplaats.
Op tien ronden van het einde ging Lewis Hamilton "softs" halen met als enige doel nog één WK-punt meer mee te pikken dat aan de snelste ronde is verbonden. In de 71ste ronde lukte hem dat met 1'12"909. Maar dit explootje verhinderde niet dat Max Verstappen de leiding neemt in de voorlopige WK-stand voor Piloten. Daarbovenop neemt Red Bull-Honda ook de leiding met 1 punt over van Mercedes in het WK Constructeurs !!! In de nu éénenzeventig jarige geschiedenis van de Formule 1 hebben 33 mannen in meer dan 1000 GP's een wereldtitel veroverd. Max Verstappen heeft vandaag in Monaco het fundament gelegd voor een eerste wereldtitel waarmee de in Hasselt geboren Limburger mogelijk de 34ste naam wordt in de onuitwisbare galerij van de allergrootsten van de autosport. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 38'56"820 (gemiddeld 157,833 km/h)
2. Carlos Sainz (Ferrari) + 8"968
3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) + 19"427
4. Sergio Perez (Red Bull-Honda) + 20"490
5. Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes) + 52"591
WK-stand piloten na vijf GP's:
1. Verstappen 105 punten
2. Hamilton 101
3. Norris 56
4. Bottas 47
5. Perez 44
5. Leclerc 40
WK-stand van Constructeurs na vijf GP's:
1. Red Bull 149
2. Mercedes 148
3. Mc Laren 80
4. Ferrari 78
5. Aston Martin 19
|