Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    07-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - NIPT SNELSTE IN FP1 VOO GP VAN SPANJE

    De Fin Valtteri Bottas (Mercedes) heeft het nipt van Max Verstappen gehaals in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Spanje. De Rus Nikita Mazepin herhaalde zijn spin van iedere GP, dit keer in bocht 2, en werkte zéér op de zenuwen van Charles Leclerc die werd gehinderd toen het superrijkeluiszoontje opnieuw de baan opkwam.  Die rol werd kort na de middag overgenomen door Robert Kubica die in bocht 10 in het grind belandde. Daarmee lokte hij een rode vlag uit waardoor de coureurs 7 minuten training verloren. Straks in de FP2 zullen de chrono's tussen Mercedes en Red Bull-Honda nog aangescherpt worden. (wr)

    FP1:

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                         1'18'504

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1'18"537

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                       1'18"627

    4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)             1'18"944

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                           1'18"996

    07-05-2021 om 13:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN CONTRA HAMILTON OPNIEUW HOOG OP AFFICHE VOOR GP VAN SPANJE

    Er komt temp in de F1. Morgen beginnen de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje in Barcelona en dat is dan al de vierde GP van het WK 2021. Het duel Max Verstappen en Lewis Hamilton staan weer het hoogst op de affiche. Red Bull-Honda die Mercedes gaat verslaan voor de wereldtitel... Geen enkel glazen bol ter wereld laat het geheim voorspellen. In kleinere letters worden ook Mc Laren-Mercedes en Alpine-Renault aangekondigd met respectievelijk Lando Norris en de gedeprimeerde Ricciardo. Aangevuld met de steeds beter presterende Esteban Ocon en Fernando Alonso.

    De controverse over de "track limits" rollen hun verhaal verder uit. Het zou echter wijs wezen ze strikt toe te passen zoals in Portugal vorige zondag is gebeurd. Voor iedereen, want allen gaan ze met hun wieltjes nu en dan buiten de witte lijnen kleuren. Roddelnieuws is er genoeg te rapen. Toto Wolff, teambaas en discrete mede-bezieler van Aston Martin, heeft een fakenews ontkracht. Als zou Bottas aan het eind van het seizoen vervangen worden door George Russel. De wirwar achter de schermen heeft geleerd dat alles mogelijk als het maar sensatie, pub en geld opbrengt. Morgen concentreren we ons op de FP1 in Barcelona. (Walter Rombauts)

    06-05-2021 om 21:37 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALLYRIJDER MOHAMED BEN SULAYEM WIL JEAN TODT OPVOLGEN....

    Eind van dit jaar zal Jean Todt, president van de "Fédération Internationale de l'Automobile" zijn laatste term afsluiten. Wie hem zal opvolgen is niet duidelijk. Wél is geweten dat eind maart de Arabische rallyrijder Mohamed Ben Sulayem een intiem gesprek had met Jean Todt. Daarin gaf de 59-jarige Arabier te kennen een campagne op te starten om bij de volgende verkiezingen president van de FIA te willen worden. Ben Sulayem kon zo dicht bij Jean Todt geraken omdat hij mee de createur was van de GP van Abu Dhabi en een goede kennis heeft in de vroegere president Max Mosley. Deze is wezenlijk afgetreden nadat op het internet een pikant filmpje verscheen met drie dames die hem in gewaagd nazi-uniform hem moesten bedienen. Een afrekeing onder "vrienden" waarvan ik de namen niet zal noemen.

    In 2013 is dan Jean Todt president geworden. Ben Sulayem - veertien keer rallykampioen in het Midden Oosten, zet "een frisse benadering" en "een in stand houden van een democratische cultuur met een transparant bestuur" (sic) als programma voorop. Als we gedenken dat één van de kleurrijkste presidenten, Jean-Marie Balestre, door Jean-Pierre Van Rossum zaliger tijdens een persconferentie in het hotel "Le Crillon" aangevallen werd op zijn nazideelname in het Vichy-regime, en daarna Max Mosley - zéér goede vriend van Bernie Ecclestone - dezelfde sympathieën vertoonde, is het snakken naar meer politieke wetenswaardigheden achter de figuur van Ben Sulayem.

    "Democratie" vanuit een regio waar journalisten die geen slippendragers zijn nogal eens verdwijnen. Dat is iets waar de FIA, onder welke president dan ook, zich nooit heeft aan bezondigd. Dus moeten we benieuwd zijn naar wie het in 2022 overneemt van Jean Todt bij de FIA. , Place de la Concorde #8 met achter de hoek het legendarische restaurant "Maximes". Het staat bij de FIA bekend als "Château de la Commanderie", hoewel er eerder Margaux's en Brunello di Montalcino's worden gedronken. De FIA-medewerkers krijgen daarmee heel wat inspiratie. Walter Rombauts)

    04-05-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEWIS HAMILTON VERSMACHT RIVALEN MET 97ste GP-ZEGE IN GP VAN PORTUGAL

    Polesitter Valtteri Bottas startte het snelst op de verraderlijke omloop van Portimaõ  in de Algarve. Griploze asfalt, blinde bochten en een krachtige wind die constant van richting veranderde, liet ook Lewis Hamilton en Max Verstappen op eieren rijden. Al in de tweede ronde was het al boel. Kimi Räikkönen botste met de Alfa Romeo op ploegmaat Antonio Giovinazzi en de Safety Car kwam buiten voor 9' en zou pas in de zesde ronde weer groen licht geven.

    Bottas, Hamilton en Verstappen reden in een zakdoek achter elkaar. Dan stuntte de Red Bull-coureur door Lewis Hamilton te verschalken en de tweede plaats achter Bottas in te nemen. Meteen op de Fin jagen natuurlijk. Maar zijn doel bleef uit. Integendeel, de zevenvoudige wereldkampioen pikte met een astraal maneuver de tweede plaats van de Limburger af. Dat Lewis Hamilton na de bandenwissel voorgoed aan de leiding kwam is - mede - te danken aan het feit dat de pitstop van Bottas precies 1' langer duurde dan die van Hamilton. Ondertussen had Sergio Perez (Red Bull-Honda) de leiding genomen, dank zij de pitstops van de grote drie. De Mexicaan reed tot 53 ronden met de mediums, daar waar ze eigenlijk echt op zijn na dertig ronden. Hij genoot van de eerste keer als leider in een GP te rijden.

    Maar zoals te verwachten ging Lewis Hamilton op jacht naar Sergio Perez en het resultaat zal u meteen duidelijk zijn: het duurde slechts dertien ronden voor Lewis Hamilton zich terug ongenaakbaar aan de leiding zette. Voorgoed. Met nog drie ronden te gaan werden bandenwissels doorgevoerd, met de rode zachtste natuurlijk om het ene WK-punt binnen te halen. Valtteri Bottas zette 1'19"849 neer en won het punt. Maar...Max Verstappen haalde ook softs en liet in de laatste ronde nog een snellere chrono noteren ! Die galant door de koersdirectie werd geannuleerd omdat de gedeelde Belg/Nederlander voor de zoveelste keer met de vier wielen buiten de tracks-limit reed.

    Bitterheid daarover kan al volgende week in Spanje, op het circuit van Barcelona, worden weggezoet in de vierde race van het WK. Uiteraard vult Sergio Perez perfect zijn contract in bij Red Bull-Honda dooe constructeurspunten te sprokkelen. Max van zijn kant is met zekerheid een wereldkampioen in spé en de enige die de Mercedes- hegemonie in onbalans kan brengen. De twee Alpine-Renault's van Ocon en Alonso finishten respectievelijk 7de en 8ste en de beide piloten hijsen het herboren merk opnieuw onder de spots. Ze zijn niet "the best of the rest" meer, maar sluiten aan bij de dominerende spits. Net als Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes schitterend vijfde werd.

    Mick Schumacher werd in de Haas-Ferrari 17de en Sebastien Vettel in de Aston-Martin-Mercedes 13de. Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) veroordeelt zichzelf tot figurant door de ene stommiteit na de andere vorm te geven. In een "misverstand" met Perez kreeg hij 5" straftijd aan zijn been. Mocht Kimi Räikkönen niet hebben opgegeven door die stomme botsing, dan was de Rus nogmaals de laatste. En het "Rus-zijn" heeft daar niets mee te maken. Hij is het duidelijkste voorbeeld dat astronomisch veel geld geen zuurstof is om een toppiloot te zijn. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)

    De uitslag:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes W12)                                            1 uur 34'31"421

    2. Max Verstappen (Red Bull RB16B-Honda)                               op 29"148

    3. Valtteri Bottas (Mercedes W12)                                                  33"530

    4. Sergio Perez (Red Bull RB16B-Honda)                                         39"735

    5. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                                              51"369

    WK-stand Piloten na 3 GP's:

    1. Hamilton                44 punten

    2. Verstappen             43 

    3. Norris                    27

    4. Leclerc                   20

    5. Bottas                    16

    WK-stand bij de Constructeurs na 3 GP's:

    1. Mercedes                            84 punten

    2. Red Bull                              53

    3. Mc Laren                             41

    Bijlagen:
    Alpine-Renault sluit met Ocon en Alonso aan bij de spits i3521 2.jpg (1.9 MB)   

    02-05-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAMBORGHINI NU OOK ONDER - LUXUEUS - DAK IN ANTWERPEN

    Nadat D'Ieteren-groep al twintig jaar het prestigieuze sportwagenmerk Lamborghini vanuit Brussel verdeelde, is er op 29 april j.l. een "paleisje" geïnaugureerd op de Autolei in Wommelgem. Die locatie is zéér gemakkelijk gelegen en zal een lokroep zijn voor de hele Antwerpse regio, niet te vergeten achter de hoek een snelle aanlooproute naar de haven en aan de andere kant niet te versmaden luchthaven van Deurne. Het etablissement is stijlvol ingericht  en er is een lifestyle geïnspireerde "Ad Personam"-studio.

    Vrij vertaald een overdenkingskamer waarin de aspirant-koper van een - bijvoorbeeld - Huracàn die zo om en rond de €200.000 kost in overleg met eventueel de Sales Manager, Benny Peeraer tot een samengepuzzelde auto kunnen komen. Als ik het goed heb begrepen wil de managing director Erik Michiels het grootste respect opbrengen voor de klant die zich bevoorrecht thuis moet voelen in het rijk van een legende. Die is Lamborghini en geeft stof tot nieuwe verhalen.

    Eén van die stories is de geschiedenis van traktorbouwer Ferruccio Lamborghini die na ontevredenheid over zijn Ferrari's besloot een betere sportauto te bouwen dan Enzo Ferrari deed. Hij kende "Il Commendatore" redelijk en sprak zijn ongenoegen tegen hem uit over stuk gaande koppelingen. Enzo Ferrari luisterde aandachtig, boog dan eerbiedig naar Ferruccio Lamborghine toe en zei woordelijk "Het probleem zit niet in de koppeling, het situeert zich in het feit dat nu niet goed met een Ferrari kan omgaan..." Niet lang na dat voorval werd in 1963 de "Automobili Lamorghini in Sant'Agata Bolognese gesticht.

    Lamborghini begon betere auto's te construeren dan Ferrari en won driemaal de 24 Uren van Daytona en tweemaal de 12 Uren van Sebring. Lamborhini is vanaf 1998 een merk van Audi geworden. Dat was niet altijd zo. Ook bedrijfsmatig kende Lamborghini een historiek met ups and downs. Maar eens in handen van de D'Ieterengroep smolten alle zorgen voor het exlusieve merk weg. In mijn loopbaan als autojournalist mocht ik ervaren dat een "Lambo" een stuk aangenamer reed dan een Ferrari, maar geen van beiden gaf het verwennend gevoel van een Porsche die als een magneet op de weg kleeft. (Walter Rombauts/Foto: Lamborghini)

        

    Bijlagen:
    Lamborghini blijft met een iconisch gamma puristen boeien i3521.jpg (95.1 KB)   

    02-05-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OPPERMACHTIG IN FP3 IN PORTIMAÕ

    Max Verstappen kwam pas na 25' op de baan waarvan hij beweert geen grip te hebben op vooral de vooras. Dus moest hij opletten voor verraderlijk onderstuur. Maar nadat een omgevallen reclamebord dat kort een Virtuele Safety Car (VSC) uitlokte, begonnen de Grote Drie, Hamilton (Mercedes), Bottas, (Mercedes) en Verstappen aan een driemusketiersactie. Opgejaagd door een knaltijd van Esteban Ocon (Alpine-Renault) wilden ze die jonge Fransman koste wat kost van die eerste plaats weg. De drie heren kozen ieder voor softs, de Pirellirubbers met de meeste grip. De zachtste, maar ook degenen die snel "verslijten".

    Merkwaardig genoeg was zo goed als direct duidelijk dat de Limburger de twee Mercedessen van zich af kon houden. Zijn tijd van 1'18"489 was eerst uniek, maar naarmate de zwartwit-geblokte naderde kwamen respectievelijk Hamilton, Bottas, Perez en Ocon toch ook in die 1'18"-chronostand. Dan volgde "de rest" met Charles Leclerc (Ferrari) als "the best of the rest". Fernando Alonso (Alpine Renault), gisteren nog vijfde moest genoegen nemen met een 14de plaats, net voor Mick Schumacher (Haas-Ferrari).

    Vader Mazepin die stukken van mensen investeert in het Haas-team als oliarch, zag hoe zijn zoon Nikita weerom als laatste figureerde. Geen treurnis daarover. Die welt eerder op als men viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel op de 18de plek ziet in die puur British...Aston Martin...met Mercedesmotor zoals die van Hamilton. Straks zijn er de kwalifcaties met duel Hamilton - Verstappen, tenzij dat de frustraties van Valtteri Bottas zo hoog oplopen dat hij de wijzerstanden van zijn eerste rivalen tot schroot rijdt. (Walter Rombauts)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                               1'18"489

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                                         1'18"725 - 0,236 verschil

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                                          1'18"820 - 0,331

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                                    1'18"840 - 0,351

    5. Esteban Ocon (Alpine Renault)                                    1'18"860 - 0,371

       

    01-05-2021 om 17:50 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS GEEFT HAMILTON EN VERSTAPPEN EEN LESJE IN PORTIMAÕ

    De Fin Valtteri Bottas heeft met een buitenaardse preciesheid binnen de lijntjes - van de piste - gekleurd en dat omgezet in een pole-positie in 1'18"348. Eerder had Lewis Hamilton een snellere tijd neergezet, maar de tracks limits niet gerespecteerd waardoor die tijd werd geannuleerd. De zevenvoudige wereldkampioen moest zich finaal nog haasten om zijn honderdste pole te realiseren, maar 7/1000ste van een seconde verhinderde dat. Die vielen in het voordeel van Valtteri Bottas uit.

    Max Verstappen op zijn beurt belust op de "pole" hield zichzelf niet genoeg in de hand en stuurde de Red Bull-Honda meermaals met de vier wielen buiten de baan. Zijn chrono's werden terecht geannuleerd. Daardoor bengelde Max op de tiende en laatste plaats van de Q3...zonder tijd achter zijn naam. Met nog 4'02" te gaan reed hij met nieuwe zachte banden de piste op en het duurde even eer de dit keer opgewonden Limburger binnen de baan bleef. Maar een pole zat er niet in. Hij kon de schade beperken door een derde plaats te veroveren. Morgen ziet hij twee Mercedessen voor zich op de grid.

    Verheugend was het Sebastien Vettel voor het eerst sinds de GP van Engeland 2020 in de Q3 weer te zien. Met de Aston Martin had hij echter nog niet het verweer om beter te doen dan de 10de tijd. Maar de onvolprezen Duitser zit opnieuw vooraan in de middenmoot. Dat ligt anders bij Alpine-Renault. Terwijl Esteban Ocon vlotjes de zesde tijd voor zich opeiste deemsterde Fernando Alonso in de Q2 naar een 13de rang, andermaal de in hem gestelde verwachtingen niet inlossend.

    Omdat het de zoon is van, Mick Schumacher bezet de 19de plaats en zijn Russische ploegmaat Nikita Mazepin staat weerom op de laatste startplaats. Hij siert die plaats ook als zoon van hypermiljardair Mazepin, een Russische oliarch. Eén van de velen die valiezen dollars meebrengen naar de F1. Waarvan Bernie Ecclestone zei: "meestal gaan ze failliet, want de F1 is eigenlijk onbetaalbaar. Maar dan komen er altijd nieuwe die even gek zijn. Omdat ijdelheid bij sommigen niet te temmen en te betalen is". Jean-Pierre Van Rossem zaliger was vergeleken hiermee een broekvent. Morgen de GP van Portugal, derde race van het WK F1 2021. (Walter Rombauts)

    Kwalificatie:

    1. Valtteri Bottas (Mercedes W12)                             1'18"348

    2. Lewis Hamilton (Mercedes W12)                            1'18"348 - 0",007 verschil

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                         1'18"746 - 0",398

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                              1'18"890 - 0",542

    5. Carlos Sainz jr (Ferrari SF21)                                1'18"691 - 0,691

    01-05-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT CLIO RALLY4 DEBUTEERT IN DE TARGA FLORIO RALLY OP SICILIË

    De FIA heeft begin april de homologatie goedgekeurd van de Clio Rally4. Daarmee zal het HK Racing-team van Allesandro Re deelnemen aan de Targa Florio - Rally die van 6 tot 8 mei doorgaat met daarin uiteraard weggedeelten van de beroemd/beruchte Targa Florio waarin alleen de grootsten hebben kunnen triomferen. Achter het stuurwiel zit de elfvoudige Italiaanse rallykampioen Paolo Andreucci. Nu dus, gaat hij de uitdaging aan met de krachtigste tweewiel-aangedreven Renault die ontworpen is in de optiek van "klanten-racing". Hij werd het eerst getoond ter gelegenheid van de Rally van Monte Carlo en is nu rallyklaar. Ondertussen zijn er al wel 5000 testkilometers in alle klimatologische omstandigheden mee gereden.

    De Clio Rally4 wordt aangedreven door een viercilinder zestienklepsmotor die mede door een Borg Warner Turbo 158 kW (215 pk) uitbraakt bij 6500 t/m en een maximu koppel heeft van 350 Nm. De 4,05 meter lange auto weegt 1080 kg en is ontwikkeld door de ingenieurs van Viry-Châtillon nabij Parijs (Renault) en Dieppe (Alpine). Na het eerste aantreden van de Clio Rally4 zal Renault er ook mee deelnemen aan de openingsronde van het "FFSA French Tarmac Championship", zijnde de Rally Le Touquet Pas-de-Calais die doorgaat van 27 t/m 29 mei. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Renault Clio Rally4 i1521 4.jpg (3.5 MB)   

    01-05-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON - MERCEDES - DEMONSTREERT ZIJN WERELDTITELS IN FP2 IN PORTIMAÕ

    De namiddag in Portimaõ was bewolkt met af en toe zon. Die ging ruimschoots een kwartier achter de wolken voor Max Verstappen. De belager van Hamilton en Bottas kreeg problemen met de "brake-by-wire" en ging daarvoor de pits in. Max is gewoon van plankgas te geven, maar nu en dan moet er ook eens worden geremd...en dat deed de Red Bull-Honda niet genoeg meer. Ondertussen wisselden op de baan de snelste chrono's van eigenaar. In bocht 1 en 4 werden liefst 35 keer de tijden geannuleerd wegens het overschrijden van de track limits. Zelfs Hamilton en Verstappen ontsnapten niet aan de nu streng toegepaste spelregels. Naar het einde toe bleken Lewis en Max inderdaad de matchmakers voor de GP van Portugal te zijn die zondag wordt gereden. Of de kwalificatie-simulaties van vandaag hun vruchten zullen afwerpen voor morgen zullen we moeten afwachten. Eerst is er nog de FP3. Daarna snorren voor de pole. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes W12)                              1'19"837

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                            1'19"980

    3. Valtteri Bottas (Mercedes W12)                                1'20"181

    4. Carlos Sainz jr (Ferrari)                                           1'20"197

    5. Fernando Alonso (Alpine-Renault)                             1'20"220

    30-04-2021 om 17:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - SNELST IN OPENINGSDANS IN PORTIMAÕ

    De eerste vrije oefeningen in zonnig Portimaõ begonnen gezapig met een chrono van 1'23"778, getekend Valtteri Bottas in de Mercedes W12. De Fin verscherpte die wijzerstand naar 1'20"506 en het geroezemoes in de pits deed de vraag rijzen wie onder de 1'20" zou kunnen rijden ? Het antwoord kwam opnieuw van Bottas in 1'19"648, weliswaar op softs. Valtteri Bottas deed chagrijn ontstaan bij de twee hoofdrolspelers van het andermaal verwrongen F1-jaar 2021: Max Verstappen en Lewis Hamilton.

    De Limburger in de Red Bull heeft dit seizoen alle kansen om wereldkampioen te worden. Dat er een technisch directeur weggekocht is bij Mercedes heeft nog twee jaar zo goed als geen openlijk effect. De FIA-regels verbiedt immers om van de ene stal naar de andere te wippen. Nogmaals "openlijk" moet die Mercedes-boss zich gedeisd houden. Achter de schermen natuurlijk...en tegen 2025 met geheel nieuwe motoren zal deze Mijnheer wel zijn vinger in de Red Bull-energie roeren.

    Lewis Hamilton was na Max Verstappen de derde piloot die onder die "magische" klokkengrens van 1'20" geraakte. De regerende wereldkampioen wil het liefst dit jaar zijn achtste wereldtitel behalen om zo statistisch de beste aller tijden te worden sinds in 1950 het WK voor Coureurs werd ingesteld. Maar de Brit heeft slinks te kennen gegeven ook in 2022 - als de nieuwe F1 een feit zal zijn - nog op de startgrid te staan. Vriend en vijand zijn dus nog niet van hem vanaf. Nochtans moest hij vanochtend toestaan dat hij de vijfde werd die - op softs - onder de 1'20" geraakte, want de heren Leclerc (Ferrari) en Sergio Perez (Red Bull-Honda) snoepten zijn derde positie af in de eindstand na FP1.

    Max Verstappen is geen vijand van Hamilton, dat zijn ze geen van allen onder elkaar, maar torst nog niet de luxelast die Lewis op de schouders draagt. Zoals bekend moeten het sterke benen zijn die de weelde kunnen dragen. Sergio Perez verblijdde teambaas Christian Horner van Red Bull met een derde chrono, voor Leclerc en Hamilton. Straks is er de FP2 waarin de reëlere machtsverhoudingen tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen duidelijker zullen worden. Mercedes en...Red Bull, waarin toch overwegende genen van Honda zitten. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Valtteri Bottas (Mercedes W12)                                 1'19"648

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                             1'19"673

    3. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                                  1'19"846

    4. Charles Leclerc (Ferrari SF21)                                   1'19"884

    5. Lewis Hamilton (Mercedes W12)                                1'19"967

    30-04-2021 om 16:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN TURKIJE VERVANGT CANADA, MORGEN FP1 VOOR GP VAN PORTUGAL

    Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal in Portimaõ. Dat is de derde race van het nieuwbakken WK F1 2021. Ook dit jaar zal de kalender nog worden beïnvloed door wijzigingen. Zo is bekend dat de GP van Canada niet doorgaat en wordt vervangen door deze van Turkije op 13 juni a.s. Terwijl alle aandacht uitgaat naar het titanen/generatieduel Verstappen - Hamilton, discuteren de topingenieurs over hoe de F1 auto's van 2025 er zullen uitzien. Vierwielaandrijving dient zich aan en natuurlijk de synthetische brandstof die de koninginnen-discipline van de autosport een groen tintje moet geven.

    4WD is niet nieuw in de F1. Lotus, BRM, Mc Laren en Matra hebben ermee geëxperimenteerd en Ferguson speelde in die moeilijke toepassing een grote rol. Een 4WD-Formule 1 bolide zal anders moeten worden bestuurd en ook de bandenfabrikanten zullen met innovaties er moeten op inspelen. Of de toepassing een meerwaarde brengt, is zeer de vraag. Het gewicht eist zijn tol, het chassisontwerp zal stabieler moeten zijn, net zoals de aerodynamica. Ook de plaatsing van de motor, de MGU's die zouden blijven, vragen een speciale studie. Niet één van de drie betrokken partijen, FIA, FOM en de teams, geraken er beslist niet direct uit. Overigens rest er nog een hamvraag.

    Die ligt nog besloten in mijn bijdrage van drie dagen geleden waarin ik beweerde dat "de elektrische auto" best een overgeslagen stadium had kunnen zijn mocht men direct de richting van groene waterstof hebben gekozen. BMW en Mazda hebben al eerder bewezen dat een verbrandingsmotor perfect op waterstof kan functioneren. Ter bevestiging van deze bewering citeer ik de "Super Taikyu Series" die o.a. op 21 t/m 23 mei doorgaan op het Japanse Fuji-circuit, de plaats waar Niki Lauda zijn Ferrari in 1976 stopte wegens de zondvloed over het circuit en waardoor James Hunt (Mc Laren) met één punt wereldkampioen werd. Op 1 augustus 1976 liep de Oostenrijker zéér ernstige, quasi dodelijke, brandwonden op tijdens zijn ongeval op de Nürburgring. Zes weken later zat hij als "mummie" opnieuw in de Ferrari om vierde te eindigen in de GP van Italië in Monza.

    Maar even terug naar de Super Taikyu Series, uiteraard een honderd procent Japans gebeuren. Toyota speelt er een 1,6 liter turbo 3 cilinder uit die op groene waterstof draait. Het is een pure verbrandingsmotor die - zonder bewijs tot vandaag - meer vermogen zou opbrengen dan één met benzine of synthetische brandstof omdat waterstof sneller verbrandt dan benzine. Maar op deze manier toont Toyota aan dat er nog hoop is - net als bij Porsche overigens - dat de verbrandingsmotoren wereldwijd nog niet afgeschreven hoeven te zijn. (Walter Rombauts)

    29-04-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPRINTRACES OM STARTGRID TE BEPALEN KOMEN ERAAN...

    Als de FOM, de FIA en de teams samen een akkoord bereiken zullen er dit jaar nog sprintraces komen die de startgrid voor de race van zondag zullen bepalen...! Dat betekent dat de nu bekende - en spannende - kwalificaties op zaterdag verdwijnen. Wellicht zal het aanvankelijk als proef tot drie GP's worden beperkt. Voor conservatieven in de F1, noem ze misschien eerder pursten, is deze toekomstdroom van eigenaars Liberty Media een zoveelste smetvlek op wat eens een pure technologische sport was. Nu is ze dat nog, maar de ingenieurs en designers worden in de schaduw gesteld door het kermisgehalte dat de Amerikanen eraan willen geven.

    Want in zo'n sprintrace is de kans op ongevallen, rode vlaggen en safetycars redelijk groot. De "pole" veroveren wordt subjectiever dan wanneer je die ene, ideale ronde met zijn enig mogelijke ideale lijn, kan rijden. De "pedalendans" gaat de mist in doordat de coureur omgeven is door gevaarsfactoren in de vorm van zijn concurrenten. Er zijn teveel gevaarsfactoren in dit "format" en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) in de persoon van President Jean Todt, die altijd zegt dat veiligheid moet voorop staan, zou dit voorstel moeten weigeren. Er een veto tegenover stellen. Zoniet zou ik pleiten om Bernie Ecclestone's ooit geopperde idee uit te spelen. Met name watersproeiers op enkele plaatsen op het circuit installeren.

    Zo wordt de sprintrace nog gevaarlijker en moeilijker. En nu we toch met vaccins zitten die bij - 70° C moeten worden bewaard, pleit ik ook om het water op het asfalt te bevriezen. Op die manier kan Pirelli ook spijkerbanden leveren in de F1. Dan is de kermis kompleet. Tenzij de opwarming van de aarde zo fel is dat het ijs zou smelten...Dan moet Stefano Domenicali, F1-directeur, door Liberty Media aangesteld, weer iets nieuws bedenken. Ondertussen slapen de ingenieurs niet meer. Omdat er tegen 2025 nieuwe motoren moeten worden bedacht die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten vervangen. Inclusief de optie van vierwielaandrijving (4WD), niet nieuw in de F1. Ze moeten bovendien op een "groene" brandstof functioneren. Wellicht synthetische brandstof, die al vroeger dan die verre datum in de huidige krachtbronnen - als experiment - zou kunnen worden gebruikt. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal. (Walter Rombauts)

    28-04-2021 om 10:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EV MOEST EEN OVERGESLAGEN STAP ZIJN GEWEEST

    Politiek, klimaatactivisten en zelfs een groot deel van de autoconstructeurs tracht de modale automobilist een "Elektrisch Vehicle" door de strot te duwen. Koortsachtig wordt gewerkt aan een laadpalenstructuur dewelke achterhaald zal zijn tegen de de tijd dat de projecten zullen beëindigd zijn. Dan staat een nieuw bevoorradingsnet op punt, met name dat om waterstof te tanken. Waterstof die op een groene manier zal worden geproduceerd door wind-, water- en zonne-energie. Momenteel zijn er in België maar drie bevoorradingspunten om H² te tanken. Het bekendste is dat van Ruisbroek op de snelweg van Brussel richting Parijs.

    Maar in tegenstelling tot wat wordt gedacht bieden constructeurs als Hyundai, BMW, Mercedes en Toyota een waterstofauto aan. Die natuurlijk geen aftrek vindt omwille van het niet bestaande bevoorradingsnet, maar ook omdat de techniek van de brandstofcel die een elektromotor aandrijft nog niet genoegzaam is gekend. In 2019 werd tijdens de "Zes Uren van Spa", proloog van het WEC, al getest met een prototype op waterstof. Ook de l'Autmobile Club de l'Ouest (ACO), die sinds 1923 de 24 Uren van Le Mans organiseert, werkt aan een specifiek reglement om waterstofracewagens te kunnen laten deelnemen. Winnen met een H²-auto in Le Mans zou volgens de ingenieurs pas over tien jaar kunnen. Eerst is het nog even de beurt aan de Hypercars die de grid in 2022 zullen bevolken. Enkelen ervan, zoals Toyota zijn er dit jaar al mee aan de start.

    Maar nu terug naar 2007, het jaar waarin Elon Musk zijn eerste Tesla op basis van een chassis van de Lotus Esprit in zijn thuisbasis in Californië lanceerde. Musk werd voor gek aanzien. Dat is vandaag wel anders, al heeft de vroegere bijna verlegen pionier en vandaag topsporter in de race onder de rijkste mensen ter wereld, altijd rare trekjes gehad. Maar zijn Tesla maakte gedachten los. Uiteindelijk was "de koets zonder paarden, de automobiel ooit elektrisch geweest. Ferdinand Porsche maakte met de Lohner-Porsche de eerste elektrische elektrische koets... Dat zijn de meeste vergeten. Ook dat Caimille Jenatzy de eerste was met de elektrische "Le Jamais Content" die met 105 km/h door de muur van 100 km/h ging, is vergeten koek. Elon Musk die Tesla als naam gebruikt voor zijn merk weet dat het Nicolas Tesla was, een Kroaat, die een genie was en het ongeluk had zijn labo in Amerika op te richten, in het tijdperk dat Edison de grote mijnheer was in de States. Tesla werd tegengewerkt, gesaboteerd terwijl de man letterlijk elektriciteit uit de lucht kon "plukken" zoals men nu ook CO2 (koolstofdioxyde) uit de lucht kan plukken om - bijvoorbeeld - synthetische brandstof voor verbrandingsmotoren mee te maken.

    Los van Elon Musk "verdieselde" Audi de "24 Uren van Le Mans". Dit gebeurde net op tijd want daarna ontplofte "dieselgate" met de zogenaamde sjoemelsoftware van VW. Managers raakten in de gevangenis, miljarden boetes werden opgelegd en net voor Dokter Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch overleed (kleinzoon van Ferdinand Porsche) raakte de VW-groep uit die wantoestand. Tussen alle bibberende wereldconstructeurs die zich geviseerd voelden door alle overheden en zich moesten afvragen of ook zij zich niet bezondigd hadden tijdens de testprocedure om de juiste uitstootcijfers af te leveren. In ieder geval werd de "diesel' afgeschreven en werd de benzine van overheidswege weer aantrekkelijk gemaakt. Tot milieurakkers riepen dat CO2 uit die Ottomotoren ook oorzaak van alle mlieukwalen waren....Alles zou elektrisch moeten worden.. De autoreclame van vandaag doet geloven dat het zo nog zal zijn ook. Maar die vergissing zal door de consument zwaar worden betaald !

    Mercedes, BMW en andere Toyota's legden zich niet zomaar neer bij de letterlijk wereldschokkende gang van zaken neer. Ze bouwden net als zowat ieder merk nu ook "Electric Vehicles" en nemen deel aan de FIA Formula E, puur elektrische éénzitters. Weerom los van die industriële bewegingen gingen constructeurs verder met het "opnieuw uitvinden van de diesel- en benzine-verbrandingsmotoren. Mede dankzij de software-giganten, chipmakers als Denso, Bosch, Magneti Marelli en anderen, zijn ze erin geslaagd de uit de buitenlucht ingezogen lucht zuiverder weer af te geven dan ze in de motor kwam. Het is te gek te denken dat je met zo'n auto alleen door rond te rijden onze leefomgeving zou zuiveren van alle schadelijke stoffen....

    Ook de Formule 1 zoekt om over te schakelen naar synthetische brandstof om op die manier de Otto- en Dieselmotoren een nieuwe commerciële toekomst te geven. Voor wie dit alles overdreven vindt, sluit ik af met een Toyota Mirai die in 2014 als eerste waterstofauto werd gepresenteerd en waarvan de tweede generatie via een brandstofcel (waarin waterstof en zuurstof, gescheiden door een polymeer, elkaar weervinden en een elektromotor aandrijven). Ook deze Toyota zuivert onze gepollueerde ademlucht. Mercedes heeft er zon één, BMW en ook Hyundai blijft niet achter.

    Deze waterstofautos zijn nu al te koop. Maar net als bij de EV's zijn er niet genoeg ravitailleringsmogelijkheden. Tegen de tijd dat die er zullen zijn,  zal blijken dat de Elektrische Auto - weliswaar met zero uitstoot - een industriële fase is gebleken die men best had kunnen overslaan door direct in te zetten op de waterstofauto's. Wat er uitkomt is waterdamp. Wat in de nabije F1 verbrandingsmotoren zal afgegeven worden aan de buitenlucht zal eveneens ZERO zijn. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) sprak de hoop uit dit tegen 2025 klaar te hebben. Straks dus. (Walter Romauts)

    19-04-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - WINT MAGISTRAAL VAN HAMILTON IN IMOLA

    Max Verstappen heeft de GP d'Emilia-Romagna in Imola gewonnen. Hij verschalkte op een doorregende baan in de eerste bocht training-snelste Lewis Hamilton die er voorvleugelschade aan overhield. De koersdirectie wees niet - zoals kon worden verwacht - met het vingertje naar de Limburger.  Direct was er al een safetycar omdat Latifi zijn Williams in het decor plantte. Dus leidde Max van start tot...een verschrikkelijke knal tussen George Russell (Williams) en Valtteri Bottas (Mercedes) een rode vlag vereiste waardoor de race werd stil gelegd. De baan lag vol brokstukken en het duurde een half uur eer de rommel was opgeruimd. Gelukkig kwamen de twee piloten er ongedeerd vanaf. Daarna droogde de piste op en ging iedereen met de normale Pirelli's rijden. De intermediaires voor de nattigheid kwamen er niet meer aan te pas. Sergio Perez verknalde zijn race en ook Mick Schumacher knalde de Haas tegen de muur.

    Lewis Hamilton had eerder een zeldzaam foutje gemaakt wat hem tijdens de onderbreking op de negende plaats deed belanden. Na de restart in de 35ste van 63 te rijden ronden begon de zevenvoudige wereldkampioen op mediums aan een indrukwekkende remonte. Maar Max Verstappen was al lang buiten schot voor iederen. Hij signaleerde naar zijn stand dat hij de tweede plaats ging pakken. Daniël Ricciardo (Mc Laren), Carlos Sainz (Ferrari), Charles Leclerc (Ferrari) en een erg weerbarstige Lando Norris (Mc Laren) gingen allemaal voor de bijl. Lewis Hamilton werd tweede op 22" van Max maar reed ook de snelste ronde waardoor hij 18 + 1 punt(-en) totaliseert en de schade beperkt. Daardoor is de WK-stand 1. Hamilton met 44 punten en 2. Verstappen met 43. Maar Max Verstappen won in Italië wel zijn elfde GP. Dus is respect gewenst. (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)        307,458 km in 1 uur 48'03"897 (170,28 km/h gemiddeld)

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                  + 22"000

    3. Lano Norris (Mc Laren)                        + 23"702

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                      + 25"579

    5. Carlos Sainz jr (Ferrari)                       + 27"036

                

    18-04-2021 om 20:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON METSELT VERDER AAN FUNDAMENT VOOR 8ste TITEL MET 99ste POLE

    De Japanner Yuki Tsunoda verloor zijn weg in het labyrint van 17 bochten en knalde zijn Alpha Tauri achterwaarts de muur in. Na 5' kwalificatie dus al een rode vlag die 10' zou duren. Dan kon de Q1 verder met om Mick Schumacher (Haas), Nikita Mazepin (Haas), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) geëlimineerd te zien in de eerste stap van een driedelige afvallingsrace. In Q1 noteerde men één wereldtitel die Q2 niet haalde: deze van Räkkönen in 2007 met Ferrari.

    Q2 werd al nijpender voor nog eens twee wereldkampioenen: bluffer Fernando Alonso (Alpine) die in 2005 en 2006 met Renault wereldkampioen werd. En dan de bescheiden Sebastien Vettel (Aston Martin) die vier wereldtitels torst en eerder beschaamd dan "m'as tu vu ?" het beste van zichzelf geeft. Beiden, Alonso en Vettel, goed voor zes wereldtitels bleven steken in de Q2. Of hoe een generatiewissel, zelfs een stuk nooit meer terugkerende geschiedenis het natuurlijke verval van de voortschrijdende tijd kan illustreren. We gaan nu naar Q3 waar zowaar de Mexicaan Sergio Perez de "pole" leek te gaan binnenhalen.

    Op dit punt wordt het sprookje voor sympathieke Sergio onderbroken. Mister Lewis Hamilton reed zijn Mercedes de baan op, samen met Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Al was het maar 15°C in Imola, het gras leek te branden, het asfalt verhitte meer en meer. De banden kleefden beter en beter op het 4,909 km lange lint. Lewis Hamilton deed wat hij heel zijn leven heeft gedaan. Herinneringen uit een achtergestelde buurt bij Londen ophalen, overpeinzend dat z'n vader drie jobs deed om hem in de karting te doen handhaven.

    Alleen de helm die zijn karaktervolle hoofd bedekt, onthield de wereld de verbetenheid van de matador die voor een 500 kg kolos staat en niet mag missen...die vastberadenheid die ik op de lippen van "El Soro" heb mogen zien vanuit "barrera-sombre" natuurlijk in de arena van Xatiba. Met die onfeilbaarheid tastte Lewis ieder millimeter van Imola af. Perfect zoals Senna dat had gekund. De chrono's bevestigden zijn resultaat: een 99ste pole-position voor de GP d'Emilia-Romagna, morgen in Imola. Met een ongewoon gezelschap rond zich: Sergio Perez (Red Bull-Honda), Max Verstappen (Reb Bull-Honda) achter zich en als rode lap op het geheel Charles Leclerc (Ferrari) op de vierde plaats. Iedereen houdt zijn hart vast hoe je zo'n tijdbom binnen de lijntjes doet kleuren. (Walter Rombauts)

    Kwalificaties:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'14"411

    2. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                     1'14"446 (!)

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                1'14"498

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                              1'14"740

    5. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda)                 1'14"790

    17-04-2021 om 19:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN ZET MET BLIKSEMTIJD DE CHRONO NAAR P1 IN FP3 IN IMOLA

    Vrijdag werd er in de ochtend 1'16" gereden, in de namiddag al 1'15" en vanochtend in de derde vrije training om de GP dEmilia-Romagna in Imola reed Max Verstappen zijn Red Bull-Honda als eerste onder de 1'15". Met een chrono van 1'14"958 hees hij zich op de eerste plaats voor Lando Norris (Mc Laren) en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes). Of straks in de kwalificaties onder de 1'14" zal worden gedoken is zeer de vraag.

    Het 4,909 km lange circuit van Imola met 17 bochten is het toneel van veel verkeer. De jonge Japanner Tsunoda noemde het al "een verkeerstuin voor jongeren". In de kwalificaties gaat het tonduit tussen Max, Lewis en Valtteri. Tenzij jonge gasten als Norris of een Gasly een begenadigde rechtervoet hebben en vooral een staartbeentje dat als en scherpprinter iedere millimeter van het asfalt in hun hersens nagelt. (wr)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                      1'14"958

    2. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                     + 0,456

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                                + 0,557

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                           + 0,593

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                                    + 0,780

    17-04-2021 om 12:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PECH VOOR VERSTAPPEN, WINST VOOR BOTTAS IN FP2 IN IMOLA

    Emotievol. Zo kunnen we de tweede vrije training in Imola samenvatten. Vooral toen Max Verstappen's RB16B bij het uitrijden van de pits uitviel met een gebroken aandrijfas om 14.40 uur, raakten de gemoederen verhit tussen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas om de beste chrono. Uiteindelijk ging die voor de tweede keer vandaag naar de Fin. Omdat hij net als de anderen kwalificatie-simulaties deed zien we die - geanalyseerd - in zijn voordeel gaan voor de pole morgennamiddag. Natuurlijk zal Red Bull de auto van Max terug in orde hebben gebracht en is de kandidaat wereldkampioen in staat die stoute Mercedesdroom te dwarsbomen.

    Zeggen dat de rest van het veld tot figuranten zijn veroordeeld is er over. Hoewel...Fernando Alonso zo over de boorstenen ging dat zijn hersenpan en zijn Alpine bijna misdadig door elkaar werden geschud. Werk voor de Alpine-mecaniciens. Nikita Mazepin is eigenlijk wél een dure fugurant bij Haas. Hij staat laatste, zonder commentaar en tijd. Net voor hem bevindt zich Mick Schumacher met de andere Haas. Sebastien Vettel in de Aston Martin raakte niet verder dan de vijftiende tijd. Charles Leclerc liet de tweede sessie vier minuten vroeger dan voorzien eindigen met rode vlag door de Ferrari SF21 door overstuur met de rechter voorkant in de muur te planten.

    Wellicht nachtwerk voor die mecaniciens die in verafgoding hun passie beleven (sic). Eigenlijk munt alleen Pierre Gasly (Alpha Tauri) uit in de veelkleurige trein en toch matte trein koersauto's. "Kimi For President" stond er aan die oude huisjes aan de omloop van Imola. In huizenhoge letters. Echt te duiden is dat niet. Maar Kimi Räikkönen zou een goeie, plezante president zijn. Hij zou niet op corona kijken. Waarmee in dit geval het populaire Mexicaans biertje wordt bedoeld. Ah ja, de track limits zijn onpartijdig gerespecteerd. Vraag het aan Daniël Ricciardo die er niet in sloeg binnen de lijntjes te kleuren en daarmee achteraan staat. Morgen FP3 en de kwalificaties. Met een kans voor Max Verstappen en bijna een zekerheid voor Bottas en Hamilton. (Walter Rombauts)

    FP2

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                  1'15"551

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                 1'15"561

    3. Pierre Gasly (Alpha Tauri)                   1'15"629

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                         1'15"834

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                     1'16"371

    16-04-2021 om 15:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - BAAS OVER HAMILTON EN VERSTAPPEN IN FP1 IN IMOLA

    Technische storingen kenmerkten de eerste vrije oefeningen voor de GP van Emila-Romagna in Imola. Ze kwamen ook nog sporadisch voor toen Perez (Red Bull-Honda) en Ocon (Renault) respectievelijk hun linkerachter- en rechtervoorwiel van elkaar afbotsten. Maar dan had Max Verstappen al een sterke Carlos Sainz (Ferrari) van de eerste plaats verdreven. Op zijn beurt duwde Lewis Hamilton de Limburger weg van P1.

    Valtteri Bottas (Mercedes) kwam het de strot uit dat gekibbel tussen Max en Lewis en hij zette de kers op de taart met de finale snelste tijd in 1'16"564 over de 4,909 km lange omloop die weinig foutjes vergeeft omdat er heel weinig uitloopstroken zijn, en als ze er al zijn, zijn ze ook nog kort. Nikita Mazepin reed zijn Haas nog eens aan diggelen in de laatste bocht bij het vallen van de zwartwit-geblokte vlag. De grote drie "in de tuin van Ferrari" zijn dus bekend. Gezien de race tegen de wijzerzin in wordt gereden kunnen de chrononaalden nog scherper gewrongen worden in de richting van 1'15"... (wr)

    FP1

    1. Bottas (Mercedes)                      1'16"564

    2. Hamilton (Mercedes)                  1'16"605

    3. Verstappen (Red Bull-Honda)      1'16"622

    4. Leclerc (Ferrari)                         1'16"796

    5. Gasly (Alpha Tauri)                    1'16"888

    16-04-2021 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MICHAËL MASI WIL EENDUIDIGE TRACK LIMITS IN IMOLA TOEPASSEN EN BESTRAFFEN

    In de GP van Bahrein ging zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 29 keer met de vier wielen buiten de baan. Max Verstappen deed dat 1 keer op een "ongelukkig" moment, met name datgene waarmee hij de Brit de leiding ontfutselde. Max werd door koersdirecteur Michaël Masi direct tot de orde geroepen en moest Hamilton opnieuw voorbij laten. Pure discriminatie tegenover Max Verstappen, want met de vier wielen buten de track limits kunnen/mogen gaan betekent snelheid- en dus ook chronowinst. Aan Hamilton's zege was dus een reukje.

    Nu we voor de tweede race van het WK 2021 staan heeft de koersdirectie te kennen gegeven, op aandringen van o.a. Red Bull, niet met twee maten en twee gewichten te werken. De spelregels zullen tijdens de race niet worden gewisseld. Favoritisme van de stewards zou tot het verleden moeten behoren. We gaan straks al voor de eerste vrije oefeningen zien of heel het charme-offensief vanwege de FIA geen vijgen na Pasen zijn. De tweede WK-race heet officieel de GP Emilia-Romagna en heeft plaats in Imola in de Autodromo Enzo & Dino Ferrari waar op 1 mei 1994 Ayrton Senna da Silva het leven liet in de Tamburello-bocht. (Walter Rombauts)

    16-04-2021 om 10:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA'S UPDATE ROND DE e-SKYACTIV X-MOTOR

    Mazda Belux, in de onvolprezen persoon van HR-manager Peter Gemoets, was zo vriendelijk een "update" te zenden rond de e_Skyactiv X-motor die fugureerde in één van mijn recente bijdrage over "Porsche gaat voor synthetische brandstof". Ik ben dankbaar om die precissie te kunnen toevoegen aan mijn bescheiden blog onder de senioren "altegaar". Ik citeer letterlijk de mededeling.

    "De twee benzinemotoren in de Mazda3 en Mazda CX-30 kregen een nieuwe naam: e-SKYACTIVE G, een nieuwe innovatieve verbrandingsmotor door compressie, e-SKYACTIV X die allebei mild-hybrid zijn."

    "De e-Skyactiv X-motor kreeg een update en genereert voortaan 136,7 kW (186 pk) tegen 6000 t/m en een maximumkoppel van 240 Nm tegen 4000 omwentelingen per minuut.  Verbruik én uitstoot konden nog verder worden beperkt".

    Dat was het. In de hoop daarmee mijn onvolmaaktheid der dingen juister te hebben weergegeven. (Walter Rombauts)

    13-04-2021 om 14:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!