Als de FOM, de FIA en de teams samen een akkoord bereiken zullen er dit jaar nog sprintraces komen die de startgrid voor de race van zondag zullen bepalen...! Dat betekent dat de nu bekende - en spannende - kwalificaties op zaterdag verdwijnen. Wellicht zal het aanvankelijk als proef tot drie GP's worden beperkt. Voor conservatieven in de F1, noem ze misschien eerder pursten, is deze toekomstdroom van eigenaars Liberty Media een zoveelste smetvlek op wat eens een pure technologische sport was. Nu is ze dat nog, maar de ingenieurs en designers worden in de schaduw gesteld door het kermisgehalte dat de Amerikanen eraan willen geven.
Want in zo'n sprintrace is de kans op ongevallen, rode vlaggen en safetycars redelijk groot. De "pole" veroveren wordt subjectiever dan wanneer je die ene, ideale ronde met zijn enig mogelijke ideale lijn, kan rijden. De "pedalendans" gaat de mist in doordat de coureur omgeven is door gevaarsfactoren in de vorm van zijn concurrenten. Er zijn teveel gevaarsfactoren in dit "format" en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) in de persoon van President Jean Todt, die altijd zegt dat veiligheid moet voorop staan, zou dit voorstel moeten weigeren. Er een veto tegenover stellen. Zoniet zou ik pleiten om Bernie Ecclestone's ooit geopperde idee uit te spelen. Met name watersproeiers op enkele plaatsen op het circuit installeren.
Zo wordt de sprintrace nog gevaarlijker en moeilijker. En nu we toch met vaccins zitten die bij - 70° C moeten worden bewaard, pleit ik ook om het water op het asfalt te bevriezen. Op die manier kan Pirelli ook spijkerbanden leveren in de F1. Dan is de kermis kompleet. Tenzij de opwarming van de aarde zo fel is dat het ijs zou smelten...Dan moet Stefano Domenicali, F1-directeur, door Liberty Media aangesteld, weer iets nieuws bedenken. Ondertussen slapen de ingenieurs niet meer. Omdat er tegen 2025 nieuwe motoren moeten worden bedacht die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten vervangen. Inclusief de optie van vierwielaandrijving (4WD), niet nieuw in de F1. Ze moeten bovendien op een "groene" brandstof functioneren. Wellicht synthetische brandstof, die al vroeger dan die verre datum in de huidige krachtbronnen - als experiment - zou kunnen worden gebruikt. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal. (Walter Rombauts)
|