Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    29-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GP VAN TURKIJE VERVANGT CANADA, MORGEN FP1 VOOR GP VAN PORTUGAL

    Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal in Portimaõ. Dat is de derde race van het nieuwbakken WK F1 2021. Ook dit jaar zal de kalender nog worden beïnvloed door wijzigingen. Zo is bekend dat de GP van Canada niet doorgaat en wordt vervangen door deze van Turkije op 13 juni a.s. Terwijl alle aandacht uitgaat naar het titanen/generatieduel Verstappen - Hamilton, discuteren de topingenieurs over hoe de F1 auto's van 2025 er zullen uitzien. Vierwielaandrijving dient zich aan en natuurlijk de synthetische brandstof die de koninginnen-discipline van de autosport een groen tintje moet geven.

    4WD is niet nieuw in de F1. Lotus, BRM, Mc Laren en Matra hebben ermee geëxperimenteerd en Ferguson speelde in die moeilijke toepassing een grote rol. Een 4WD-Formule 1 bolide zal anders moeten worden bestuurd en ook de bandenfabrikanten zullen met innovaties er moeten op inspelen. Of de toepassing een meerwaarde brengt, is zeer de vraag. Het gewicht eist zijn tol, het chassisontwerp zal stabieler moeten zijn, net zoals de aerodynamica. Ook de plaatsing van de motor, de MGU's die zouden blijven, vragen een speciale studie. Niet één van de drie betrokken partijen, FIA, FOM en de teams, geraken er beslist niet direct uit. Overigens rest er nog een hamvraag.

    Die ligt nog besloten in mijn bijdrage van drie dagen geleden waarin ik beweerde dat "de elektrische auto" best een overgeslagen stadium had kunnen zijn mocht men direct de richting van groene waterstof hebben gekozen. BMW en Mazda hebben al eerder bewezen dat een verbrandingsmotor perfect op waterstof kan functioneren. Ter bevestiging van deze bewering citeer ik de "Super Taikyu Series" die o.a. op 21 t/m 23 mei doorgaan op het Japanse Fuji-circuit, de plaats waar Niki Lauda zijn Ferrari in 1976 stopte wegens de zondvloed over het circuit en waardoor James Hunt (Mc Laren) met één punt wereldkampioen werd. Op 1 augustus 1976 liep de Oostenrijker zéér ernstige, quasi dodelijke, brandwonden op tijdens zijn ongeval op de Nürburgring. Zes weken later zat hij als "mummie" opnieuw in de Ferrari om vierde te eindigen in de GP van Italië in Monza.

    Maar even terug naar de Super Taikyu Series, uiteraard een honderd procent Japans gebeuren. Toyota speelt er een 1,6 liter turbo 3 cilinder uit die op groene waterstof draait. Het is een pure verbrandingsmotor die - zonder bewijs tot vandaag - meer vermogen zou opbrengen dan één met benzine of synthetische brandstof omdat waterstof sneller verbrandt dan benzine. Maar op deze manier toont Toyota aan dat er nog hoop is - net als bij Porsche overigens - dat de verbrandingsmotoren wereldwijd nog niet afgeschreven hoeven te zijn. (Walter Rombauts)

    29-04-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPRINTRACES OM STARTGRID TE BEPALEN KOMEN ERAAN...

    Als de FOM, de FIA en de teams samen een akkoord bereiken zullen er dit jaar nog sprintraces komen die de startgrid voor de race van zondag zullen bepalen...! Dat betekent dat de nu bekende - en spannende - kwalificaties op zaterdag verdwijnen. Wellicht zal het aanvankelijk als proef tot drie GP's worden beperkt. Voor conservatieven in de F1, noem ze misschien eerder pursten, is deze toekomstdroom van eigenaars Liberty Media een zoveelste smetvlek op wat eens een pure technologische sport was. Nu is ze dat nog, maar de ingenieurs en designers worden in de schaduw gesteld door het kermisgehalte dat de Amerikanen eraan willen geven.

    Want in zo'n sprintrace is de kans op ongevallen, rode vlaggen en safetycars redelijk groot. De "pole" veroveren wordt subjectiever dan wanneer je die ene, ideale ronde met zijn enig mogelijke ideale lijn, kan rijden. De "pedalendans" gaat de mist in doordat de coureur omgeven is door gevaarsfactoren in de vorm van zijn concurrenten. Er zijn teveel gevaarsfactoren in dit "format" en de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) in de persoon van President Jean Todt, die altijd zegt dat veiligheid moet voorop staan, zou dit voorstel moeten weigeren. Er een veto tegenover stellen. Zoniet zou ik pleiten om Bernie Ecclestone's ooit geopperde idee uit te spelen. Met name watersproeiers op enkele plaatsen op het circuit installeren.

    Zo wordt de sprintrace nog gevaarlijker en moeilijker. En nu we toch met vaccins zitten die bij - 70° C moeten worden bewaard, pleit ik ook om het water op het asfalt te bevriezen. Op die manier kan Pirelli ook spijkerbanden leveren in de F1. Dan is de kermis kompleet. Tenzij de opwarming van de aarde zo fel is dat het ijs zou smelten...Dan moet Stefano Domenicali, F1-directeur, door Liberty Media aangesteld, weer iets nieuws bedenken. Ondertussen slapen de ingenieurs niet meer. Omdat er tegen 2025 nieuwe motoren moeten worden bedacht die de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten vervangen. Inclusief de optie van vierwielaandrijving (4WD), niet nieuw in de F1. Ze moeten bovendien op een "groene" brandstof functioneren. Wellicht synthetische brandstof, die al vroeger dan die verre datum in de huidige krachtbronnen - als experiment - zou kunnen worden gebruikt. Vrijdag beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Portugal. (Walter Rombauts)

    28-04-2021 om 10:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EV MOEST EEN OVERGESLAGEN STAP ZIJN GEWEEST

    Politiek, klimaatactivisten en zelfs een groot deel van de autoconstructeurs tracht de modale automobilist een "Elektrisch Vehicle" door de strot te duwen. Koortsachtig wordt gewerkt aan een laadpalenstructuur dewelke achterhaald zal zijn tegen de de tijd dat de projecten zullen beëindigd zijn. Dan staat een nieuw bevoorradingsnet op punt, met name dat om waterstof te tanken. Waterstof die op een groene manier zal worden geproduceerd door wind-, water- en zonne-energie. Momenteel zijn er in België maar drie bevoorradingspunten om H² te tanken. Het bekendste is dat van Ruisbroek op de snelweg van Brussel richting Parijs.

    Maar in tegenstelling tot wat wordt gedacht bieden constructeurs als Hyundai, BMW, Mercedes en Toyota een waterstofauto aan. Die natuurlijk geen aftrek vindt omwille van het niet bestaande bevoorradingsnet, maar ook omdat de techniek van de brandstofcel die een elektromotor aandrijft nog niet genoegzaam is gekend. In 2019 werd tijdens de "Zes Uren van Spa", proloog van het WEC, al getest met een prototype op waterstof. Ook de l'Autmobile Club de l'Ouest (ACO), die sinds 1923 de 24 Uren van Le Mans organiseert, werkt aan een specifiek reglement om waterstofracewagens te kunnen laten deelnemen. Winnen met een H²-auto in Le Mans zou volgens de ingenieurs pas over tien jaar kunnen. Eerst is het nog even de beurt aan de Hypercars die de grid in 2022 zullen bevolken. Enkelen ervan, zoals Toyota zijn er dit jaar al mee aan de start.

    Maar nu terug naar 2007, het jaar waarin Elon Musk zijn eerste Tesla op basis van een chassis van de Lotus Esprit in zijn thuisbasis in Californië lanceerde. Musk werd voor gek aanzien. Dat is vandaag wel anders, al heeft de vroegere bijna verlegen pionier en vandaag topsporter in de race onder de rijkste mensen ter wereld, altijd rare trekjes gehad. Maar zijn Tesla maakte gedachten los. Uiteindelijk was "de koets zonder paarden, de automobiel ooit elektrisch geweest. Ferdinand Porsche maakte met de Lohner-Porsche de eerste elektrische elektrische koets... Dat zijn de meeste vergeten. Ook dat Caimille Jenatzy de eerste was met de elektrische "Le Jamais Content" die met 105 km/h door de muur van 100 km/h ging, is vergeten koek. Elon Musk die Tesla als naam gebruikt voor zijn merk weet dat het Nicolas Tesla was, een Kroaat, die een genie was en het ongeluk had zijn labo in Amerika op te richten, in het tijdperk dat Edison de grote mijnheer was in de States. Tesla werd tegengewerkt, gesaboteerd terwijl de man letterlijk elektriciteit uit de lucht kon "plukken" zoals men nu ook CO2 (koolstofdioxyde) uit de lucht kan plukken om - bijvoorbeeld - synthetische brandstof voor verbrandingsmotoren mee te maken.

    Los van Elon Musk "verdieselde" Audi de "24 Uren van Le Mans". Dit gebeurde net op tijd want daarna ontplofte "dieselgate" met de zogenaamde sjoemelsoftware van VW. Managers raakten in de gevangenis, miljarden boetes werden opgelegd en net voor Dokter Diploma Ingenieur Ferdinand Piëch overleed (kleinzoon van Ferdinand Porsche) raakte de VW-groep uit die wantoestand. Tussen alle bibberende wereldconstructeurs die zich geviseerd voelden door alle overheden en zich moesten afvragen of ook zij zich niet bezondigd hadden tijdens de testprocedure om de juiste uitstootcijfers af te leveren. In ieder geval werd de "diesel' afgeschreven en werd de benzine van overheidswege weer aantrekkelijk gemaakt. Tot milieurakkers riepen dat CO2 uit die Ottomotoren ook oorzaak van alle mlieukwalen waren....Alles zou elektrisch moeten worden.. De autoreclame van vandaag doet geloven dat het zo nog zal zijn ook. Maar die vergissing zal door de consument zwaar worden betaald !

    Mercedes, BMW en andere Toyota's legden zich niet zomaar neer bij de letterlijk wereldschokkende gang van zaken neer. Ze bouwden net als zowat ieder merk nu ook "Electric Vehicles" en nemen deel aan de FIA Formula E, puur elektrische éénzitters. Weerom los van die industriële bewegingen gingen constructeurs verder met het "opnieuw uitvinden van de diesel- en benzine-verbrandingsmotoren. Mede dankzij de software-giganten, chipmakers als Denso, Bosch, Magneti Marelli en anderen, zijn ze erin geslaagd de uit de buitenlucht ingezogen lucht zuiverder weer af te geven dan ze in de motor kwam. Het is te gek te denken dat je met zo'n auto alleen door rond te rijden onze leefomgeving zou zuiveren van alle schadelijke stoffen....

    Ook de Formule 1 zoekt om over te schakelen naar synthetische brandstof om op die manier de Otto- en Dieselmotoren een nieuwe commerciële toekomst te geven. Voor wie dit alles overdreven vindt, sluit ik af met een Toyota Mirai die in 2014 als eerste waterstofauto werd gepresenteerd en waarvan de tweede generatie via een brandstofcel (waarin waterstof en zuurstof, gescheiden door een polymeer, elkaar weervinden en een elektromotor aandrijven). Ook deze Toyota zuivert onze gepollueerde ademlucht. Mercedes heeft er zon één, BMW en ook Hyundai blijft niet achter.

    Deze waterstofautos zijn nu al te koop. Maar net als bij de EV's zijn er niet genoeg ravitailleringsmogelijkheden. Tegen de tijd dat die er zullen zijn,  zal blijken dat de Elektrische Auto - weliswaar met zero uitstoot - een industriële fase is gebleken die men best had kunnen overslaan door direct in te zetten op de waterstofauto's. Wat er uitkomt is waterdamp. Wat in de nabije F1 verbrandingsmotoren zal afgegeven worden aan de buitenlucht zal eveneens ZERO zijn. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile" (FIA) sprak de hoop uit dit tegen 2025 klaar te hebben. Straks dus. (Walter Romauts)

    19-04-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - WINT MAGISTRAAL VAN HAMILTON IN IMOLA

    Max Verstappen heeft de GP d'Emilia-Romagna in Imola gewonnen. Hij verschalkte op een doorregende baan in de eerste bocht training-snelste Lewis Hamilton die er voorvleugelschade aan overhield. De koersdirectie wees niet - zoals kon worden verwacht - met het vingertje naar de Limburger.  Direct was er al een safetycar omdat Latifi zijn Williams in het decor plantte. Dus leidde Max van start tot...een verschrikkelijke knal tussen George Russell (Williams) en Valtteri Bottas (Mercedes) een rode vlag vereiste waardoor de race werd stil gelegd. De baan lag vol brokstukken en het duurde een half uur eer de rommel was opgeruimd. Gelukkig kwamen de twee piloten er ongedeerd vanaf. Daarna droogde de piste op en ging iedereen met de normale Pirelli's rijden. De intermediaires voor de nattigheid kwamen er niet meer aan te pas. Sergio Perez verknalde zijn race en ook Mick Schumacher knalde de Haas tegen de muur.

    Lewis Hamilton had eerder een zeldzaam foutje gemaakt wat hem tijdens de onderbreking op de negende plaats deed belanden. Na de restart in de 35ste van 63 te rijden ronden begon de zevenvoudige wereldkampioen op mediums aan een indrukwekkende remonte. Maar Max Verstappen was al lang buiten schot voor iederen. Hij signaleerde naar zijn stand dat hij de tweede plaats ging pakken. Daniël Ricciardo (Mc Laren), Carlos Sainz (Ferrari), Charles Leclerc (Ferrari) en een erg weerbarstige Lando Norris (Mc Laren) gingen allemaal voor de bijl. Lewis Hamilton werd tweede op 22" van Max maar reed ook de snelste ronde waardoor hij 18 + 1 punt(-en) totaliseert en de schade beperkt. Daardoor is de WK-stand 1. Hamilton met 44 punten en 2. Verstappen met 43. Maar Max Verstappen won in Italië wel zijn elfde GP. Dus is respect gewenst. (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)        307,458 km in 1 uur 48'03"897 (170,28 km/h gemiddeld)

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                  + 22"000

    3. Lano Norris (Mc Laren)                        + 23"702

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                      + 25"579

    5. Carlos Sainz jr (Ferrari)                       + 27"036

                

    18-04-2021 om 20:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON METSELT VERDER AAN FUNDAMENT VOOR 8ste TITEL MET 99ste POLE

    De Japanner Yuki Tsunoda verloor zijn weg in het labyrint van 17 bochten en knalde zijn Alpha Tauri achterwaarts de muur in. Na 5' kwalificatie dus al een rode vlag die 10' zou duren. Dan kon de Q1 verder met om Mick Schumacher (Haas), Nikita Mazepin (Haas), Antonio Giovinazzi (Alfa Romeo) en Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) geëlimineerd te zien in de eerste stap van een driedelige afvallingsrace. In Q1 noteerde men één wereldtitel die Q2 niet haalde: deze van Räkkönen in 2007 met Ferrari.

    Q2 werd al nijpender voor nog eens twee wereldkampioenen: bluffer Fernando Alonso (Alpine) die in 2005 en 2006 met Renault wereldkampioen werd. En dan de bescheiden Sebastien Vettel (Aston Martin) die vier wereldtitels torst en eerder beschaamd dan "m'as tu vu ?" het beste van zichzelf geeft. Beiden, Alonso en Vettel, goed voor zes wereldtitels bleven steken in de Q2. Of hoe een generatiewissel, zelfs een stuk nooit meer terugkerende geschiedenis het natuurlijke verval van de voortschrijdende tijd kan illustreren. We gaan nu naar Q3 waar zowaar de Mexicaan Sergio Perez de "pole" leek te gaan binnenhalen.

    Op dit punt wordt het sprookje voor sympathieke Sergio onderbroken. Mister Lewis Hamilton reed zijn Mercedes de baan op, samen met Max Verstappen in de Red Bull-Honda. Al was het maar 15°C in Imola, het gras leek te branden, het asfalt verhitte meer en meer. De banden kleefden beter en beter op het 4,909 km lange lint. Lewis Hamilton deed wat hij heel zijn leven heeft gedaan. Herinneringen uit een achtergestelde buurt bij Londen ophalen, overpeinzend dat z'n vader drie jobs deed om hem in de karting te doen handhaven.

    Alleen de helm die zijn karaktervolle hoofd bedekt, onthield de wereld de verbetenheid van de matador die voor een 500 kg kolos staat en niet mag missen...die vastberadenheid die ik op de lippen van "El Soro" heb mogen zien vanuit "barrera-sombre" natuurlijk in de arena van Xatiba. Met die onfeilbaarheid tastte Lewis ieder millimeter van Imola af. Perfect zoals Senna dat had gekund. De chrono's bevestigden zijn resultaat: een 99ste pole-position voor de GP d'Emilia-Romagna, morgen in Imola. Met een ongewoon gezelschap rond zich: Sergio Perez (Red Bull-Honda), Max Verstappen (Reb Bull-Honda) achter zich en als rode lap op het geheel Charles Leclerc (Ferrari) op de vierde plaats. Iedereen houdt zijn hart vast hoe je zo'n tijdbom binnen de lijntjes doet kleuren. (Walter Rombauts)

    Kwalificaties:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'14"411

    2. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                     1'14"446 (!)

    3. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                1'14"498

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                              1'14"740

    5. Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda)                 1'14"790

    17-04-2021 om 19:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN ZET MET BLIKSEMTIJD DE CHRONO NAAR P1 IN FP3 IN IMOLA

    Vrijdag werd er in de ochtend 1'16" gereden, in de namiddag al 1'15" en vanochtend in de derde vrije training om de GP dEmilia-Romagna in Imola reed Max Verstappen zijn Red Bull-Honda als eerste onder de 1'15". Met een chrono van 1'14"958 hees hij zich op de eerste plaats voor Lando Norris (Mc Laren) en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes). Of straks in de kwalificaties onder de 1'14" zal worden gedoken is zeer de vraag.

    Het 4,909 km lange circuit van Imola met 17 bochten is het toneel van veel verkeer. De jonge Japanner Tsunoda noemde het al "een verkeerstuin voor jongeren". In de kwalificaties gaat het tonduit tussen Max, Lewis en Valtteri. Tenzij jonge gasten als Norris of een Gasly een begenadigde rechtervoet hebben en vooral een staartbeentje dat als en scherpprinter iedere millimeter van het asfalt in hun hersens nagelt. (wr)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                      1'14"958

    2. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                     + 0,456

    3. Lewis Hamilton (Mercedes)                                + 0,557

    4. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                           + 0,593

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                                    + 0,780

    17-04-2021 om 12:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PECH VOOR VERSTAPPEN, WINST VOOR BOTTAS IN FP2 IN IMOLA

    Emotievol. Zo kunnen we de tweede vrije training in Imola samenvatten. Vooral toen Max Verstappen's RB16B bij het uitrijden van de pits uitviel met een gebroken aandrijfas om 14.40 uur, raakten de gemoederen verhit tussen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas om de beste chrono. Uiteindelijk ging die voor de tweede keer vandaag naar de Fin. Omdat hij net als de anderen kwalificatie-simulaties deed zien we die - geanalyseerd - in zijn voordeel gaan voor de pole morgennamiddag. Natuurlijk zal Red Bull de auto van Max terug in orde hebben gebracht en is de kandidaat wereldkampioen in staat die stoute Mercedesdroom te dwarsbomen.

    Zeggen dat de rest van het veld tot figuranten zijn veroordeeld is er over. Hoewel...Fernando Alonso zo over de boorstenen ging dat zijn hersenpan en zijn Alpine bijna misdadig door elkaar werden geschud. Werk voor de Alpine-mecaniciens. Nikita Mazepin is eigenlijk wél een dure fugurant bij Haas. Hij staat laatste, zonder commentaar en tijd. Net voor hem bevindt zich Mick Schumacher met de andere Haas. Sebastien Vettel in de Aston Martin raakte niet verder dan de vijftiende tijd. Charles Leclerc liet de tweede sessie vier minuten vroeger dan voorzien eindigen met rode vlag door de Ferrari SF21 door overstuur met de rechter voorkant in de muur te planten.

    Wellicht nachtwerk voor die mecaniciens die in verafgoding hun passie beleven (sic). Eigenlijk munt alleen Pierre Gasly (Alpha Tauri) uit in de veelkleurige trein en toch matte trein koersauto's. "Kimi For President" stond er aan die oude huisjes aan de omloop van Imola. In huizenhoge letters. Echt te duiden is dat niet. Maar Kimi Räikkönen zou een goeie, plezante president zijn. Hij zou niet op corona kijken. Waarmee in dit geval het populaire Mexicaans biertje wordt bedoeld. Ah ja, de track limits zijn onpartijdig gerespecteerd. Vraag het aan Daniël Ricciardo die er niet in sloeg binnen de lijntjes te kleuren en daarmee achteraan staat. Morgen FP3 en de kwalificaties. Met een kans voor Max Verstappen en bijna een zekerheid voor Bottas en Hamilton. (Walter Rombauts)

    FP2

    1. Valtteri Bottas (Mercedes)                  1'15"551

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                 1'15"561

    3. Pierre Gasly (Alpha Tauri)                   1'15"629

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                         1'15"834

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                     1'16"371

    16-04-2021 om 15:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOTTAS - MERCEDES - BAAS OVER HAMILTON EN VERSTAPPEN IN FP1 IN IMOLA

    Technische storingen kenmerkten de eerste vrije oefeningen voor de GP van Emila-Romagna in Imola. Ze kwamen ook nog sporadisch voor toen Perez (Red Bull-Honda) en Ocon (Renault) respectievelijk hun linkerachter- en rechtervoorwiel van elkaar afbotsten. Maar dan had Max Verstappen al een sterke Carlos Sainz (Ferrari) van de eerste plaats verdreven. Op zijn beurt duwde Lewis Hamilton de Limburger weg van P1.

    Valtteri Bottas (Mercedes) kwam het de strot uit dat gekibbel tussen Max en Lewis en hij zette de kers op de taart met de finale snelste tijd in 1'16"564 over de 4,909 km lange omloop die weinig foutjes vergeeft omdat er heel weinig uitloopstroken zijn, en als ze er al zijn, zijn ze ook nog kort. Nikita Mazepin reed zijn Haas nog eens aan diggelen in de laatste bocht bij het vallen van de zwartwit-geblokte vlag. De grote drie "in de tuin van Ferrari" zijn dus bekend. Gezien de race tegen de wijzerzin in wordt gereden kunnen de chrononaalden nog scherper gewrongen worden in de richting van 1'15"... (wr)

    FP1

    1. Bottas (Mercedes)                      1'16"564

    2. Hamilton (Mercedes)                  1'16"605

    3. Verstappen (Red Bull-Honda)      1'16"622

    4. Leclerc (Ferrari)                         1'16"796

    5. Gasly (Alpha Tauri)                    1'16"888

    16-04-2021 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MICHAËL MASI WIL EENDUIDIGE TRACK LIMITS IN IMOLA TOEPASSEN EN BESTRAFFEN

    In de GP van Bahrein ging zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton 29 keer met de vier wielen buiten de baan. Max Verstappen deed dat 1 keer op een "ongelukkig" moment, met name datgene waarmee hij de Brit de leiding ontfutselde. Max werd door koersdirecteur Michaël Masi direct tot de orde geroepen en moest Hamilton opnieuw voorbij laten. Pure discriminatie tegenover Max Verstappen, want met de vier wielen buten de track limits kunnen/mogen gaan betekent snelheid- en dus ook chronowinst. Aan Hamilton's zege was dus een reukje.

    Nu we voor de tweede race van het WK 2021 staan heeft de koersdirectie te kennen gegeven, op aandringen van o.a. Red Bull, niet met twee maten en twee gewichten te werken. De spelregels zullen tijdens de race niet worden gewisseld. Favoritisme van de stewards zou tot het verleden moeten behoren. We gaan straks al voor de eerste vrije oefeningen zien of heel het charme-offensief vanwege de FIA geen vijgen na Pasen zijn. De tweede WK-race heet officieel de GP Emilia-Romagna en heeft plaats in Imola in de Autodromo Enzo & Dino Ferrari waar op 1 mei 1994 Ayrton Senna da Silva het leven liet in de Tamburello-bocht. (Walter Rombauts)

    16-04-2021 om 10:26 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAZDA'S UPDATE ROND DE e-SKYACTIV X-MOTOR

    Mazda Belux, in de onvolprezen persoon van HR-manager Peter Gemoets, was zo vriendelijk een "update" te zenden rond de e_Skyactiv X-motor die fugureerde in één van mijn recente bijdrage over "Porsche gaat voor synthetische brandstof". Ik ben dankbaar om die precissie te kunnen toevoegen aan mijn bescheiden blog onder de senioren "altegaar". Ik citeer letterlijk de mededeling.

    "De twee benzinemotoren in de Mazda3 en Mazda CX-30 kregen een nieuwe naam: e-SKYACTIVE G, een nieuwe innovatieve verbrandingsmotor door compressie, e-SKYACTIV X die allebei mild-hybrid zijn."

    "De e-Skyactiv X-motor kreeg een update en genereert voortaan 136,7 kW (186 pk) tegen 6000 t/m en een maximumkoppel van 240 Nm tegen 4000 omwentelingen per minuut.  Verbruik én uitstoot konden nog verder worden beperkt".

    Dat was het. In de hoop daarmee mijn onvolmaaktheid der dingen juister te hebben weergegeven. (Walter Rombauts)

    13-04-2021 om 14:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.F1 MUREN BOUWEN TEGEN GEBIED-UITBREIDING EN CHRONOWINST

    We kabbelen rustig verder op al dan niet fakenews van de F1 naar de GP d'Emilia Romagna die als tweede WK-race in Imola wordt gereden. De twee tenoren, Max Verstappen en Lewis Hamilton vinden er elkaar opnieuw op de "Autodromo Enzo & Dino Ferrari". De zevenvoudige wereldkampioen won in Bahrein, maar de morele winnaar daar was ronduit Max Verstappen die in bocht "4" weliswaar met de vier wielen buiten de baan voorbij Hamilton ging en direct bevel kreeg van de koersdirectie Lewis opnieuw voorbij te laten. Wat Max daar deed - met zekere bestraffing van 5" en een mogelijke 10" om hem koste wat koste achter de Brit te zien finishen, was een regelrechte discriminatie tegenover de Red Bull-rijder.

    Minstens 29 keer, volgens sommigen ter plekke aan bocht "4", zelfs tot 34 keer, reed Lewis Hamilton op die plaats ook met de vier wielen naast de lijntjes en maakte aldus chronowinst. Weliswaar enkele duizendsten, hondersten van een seconde, maar zeker oneerlijke winst t.a.v. Max Verstappen. Volgens Helmut Marko (76) die adviseur is bij Red Bull, is er aan de koersdirectie gevraagd of Red Bull dat ook mocht doen...? Met negatief antwoord. Dus heeft Lewis Hamilton een halve race gewoon onreglementeerd bedrog gepleegd zonder daarvoor te zijn gestraft.

    Onrechtvaardig, tendensieus, zoals de FIA-stewards en nu ook de racedirecteur blijken te zijn, kan men aan een oplossing denken die niet leuk is maar wel efficiënt. Oudere insiders herinneren zich dat de stewards altijd partijdig zijn geweest. Omdat mensen héél lange tenen hebben zullen we niet ingaan op het voorbeeld van een doorregende GP van Monaco waar de finishvlag werd gezwaaid toen ene Ayrton Senna in een Toleman leider Alain Prost dreigde voorbij te gaan...

    Plaats aan het uitkomen van iedere bocht die de verleiding doet opdoemen om met de vier wielen wat gebied-uitbreiding te veroveren en dus onrechtmatig chronowinst te maken, plaats daar een stevige betonnen muur. Degene die er langs schuurt beschadigt zijn eigen materieel. Op dàt gele vlaggetje of safetycar (Mercedes of Aston Martin) kan het ook niet meer aankomen. Liberty Media, eigenaar van de F1 sinds maart 2017 heeft er toch al een kermis van gemaakt.

    Gelukkig hebben ze het advies van Bernie Ecclestone nog niet uitgevoerd. Die opperde ooit het idee om langsheen de circuits watersproei-installaties te zetten, zodat een "wetrace" kunstmatig kon uitgelokt worden. Uit respect voor hem heeft iedereen dat idee blijven beschouwen als een goeie grap. Maar Bernie durfde veel . Toen hij nog zijn Brabhamteam had, bouwde hij een stofzuiger onder de auto om een vacuüm onder de auto te creëren. Niki Lauda won er in 1978 de GP van Zweden mee in Anderstorp. De "stofzuiger" die alle steentjes op het asfalt naar de achterop komende auto's schoot, werd direct door de FIA verboden. In de tijd dat de FIA nog baas was. (Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    Brabham met stofzuiger-effect van Niki Lauda i23221.jpg (53.6 KB)   

    06-04-2021 om 20:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SPA OPENT WEC OP 26 EN 27 APRIL, PORTIMAÕ VERPLAATST NAAR JUNI

    Fréderic Lequin, CEO van het FIA-WEC heeft gemeld dat de openingsrace in Portugal i Portimaõ naar juni is verschoven. De pré-seizoenopener gaat zo naar Spa-Francorchamps op 26 en 27 april a.s. De verschuiving in de kalender heeft Covid-19 als oorzaak. De 24 Uren van Le Mans zijn om dezelfde reden verplaatst naar 21 en 22 augustus 2021. (wr)

    04-04-2021 om 11:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON'S ZEGE IN GEVAAR NA KLACHT RED BULL, OF FIKSE APRILGRAP

    Dat de situatie van de finish van de GP van Bahrein een staartje ging krijgen was te verwachten. Maar op 1 april moet je oppassen. In alle milieus zoekt men naar aprilvissen. Mocht die niet het geval zijn, dan is de zege van de zevenvoudige wereldkampioen in gevaar. Stewards "telden" 29 keer in bocht vier dat Hamilton met de vier wielen buiten de lijnen kleurde. Max die ene fatale keer toen hij Lewis voorbij ging. Precies dan werd Verstappen onmiddellijk tot de orde geroepen door de koersdirectie en liet hij gedwee Hamilton voorbij... Die in een bliksemschicht ook niet begreep wat er aan de hand was. Dan pakte de Brit opnieuw de leiding en won. Max was terecht ontgoocheld, Christian Horner, teamchef van Red Bull nog meer. Voor de volgende GP op 18 april a.s. in Imola vervolgt dit dispuut. De geregistreerde beelden van de race liegen niet: Lewis 29 keer buiten de lijntjes gekleurd, Max 1 maal, maar op het slechte moment, midden in het duel om de zege. (wr)

    02-04-2021 om 12:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HALMILTON WON NIPT VAN VERSTAPPEN DIE EVEN BUITEN LIJNTJES KLEURDE

    Bij de aanvang van de 50ste van 56 ronden ontspon zich een duel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton die alle andere anekdoten in de race deed vergeten. De Red Bull-Honda coureur had alle drie de vrije trainingen gewonnen, de pole-position behaald en snelst startte en het éénderde van de GP van Bahrein aan de leiding gereden. In de laatste zes ronden waren Lewis en Max bij elkaar. Allebei op harde banden, die van Hamilton net iets meer versleten. Max Verstappen veroverde snelste ronde na snelste ronde en ging de zevenvoudige wereldkampioen voorbij in de vierde bocht. Op weg naar de zege in de GP van Bahrein.

    Maar Lewis Hamilton bleef natuurlijk aanklampen. Daardoor moest Max het beste van zichzelf en de Red Bull blijven geven.  In die overwinningsrush reed hij even met de vier wielen bij het uitkomen van de vierde bocht buiten de lijnen van de piste. Max realiseerde zich onmiddellijk dat hij daarvoor na de race kon worden bestraft en loste direct gas om zo Lewis Hamilton weer de leiding te geven. Nu gebiedt de eerlijkheid dat Lewis veel vroeger in de wedstrijd dat Leis dat liefst 34 ronden daar deed... Maar niet in een duelfase zoals deze met Max Verstappen.

    De Brit was toen ongenaakbaar voor Max Verstappen, die weliswaar als zijn schaduw achter hem reed. Louis Hamilton scoorde vandaag zijn 96ste GP-zege. Daarnaast brak Hamilton ook het record van Michaël Schumacher door 5129 ronden in de GP's aan de leiding te rijden. Max Verstappen's reactie om Hamilton terug voorbij te laten kwam op bevel van de racedirectie. Daartegenover had Max een andere theorie. Hij zei: "Als je me had laten doorrijden kon ik in de resterende ronden nog wel minstens 5" voorsprong genomen hebben, genoeg om de steward-straf te ondergaan en nog te winnen !!!" Red Bull teambaas Christian Horner repliceerde hierop dat de koersdirectie die beslissing had bevolen... Stof tot napraten...

    Wie de echte triestigheden van deze eerste GP wil weten: Nikita Mazepin (Haas) knalde al in de eerste ronde op de muur met Safety Car als gevolg. Mick Schumacher (Haas) ging ook in de fout, Fernando Alonso (Alpine) gaf op in ronde 34 met defecte achterremmen, Perez vertrok vanuit de pits nadat de Red Bull aan de start in het gras bleef staan en het veld verplichtte een tweede formatieronde te rijden eer zijn auto weggetakeld was. Maar de Mexicaan werd nog eervol vijfde. Ocon en Vettel botsten nog, de Dutser speelde overigens maar een bescheiden rol met zijn nieuwe Aston Martin. De volgende GP gaat door op 18 april a.s. in Imola. Hamilton en Verstappen voeren ook daar de affiche aan (Walter Rombauts)

    De uitslag:

    1. Lewis Hamilton (Mercedes)                        1 h 32'03"897

    2. Max Verstappen (Red Bull-Honda)              1 h 32'04"642

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                         1 h 32'41"280

    4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)             1 h 32'50"363

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                   1 h 32'55"944

    28-03-2021 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN HOUDT 13 WERELDTITELS ACHTER ZICH MET POLE IN BAHREIN

    Nadat Max Verstappen in de drie vrije oefeningen de snelste was, heeft hij nu ook in 1'28"997 de pole-position veroverd voor de GP van Bahrein die morgen het F1-seizoen 2021 opent. De frustratie bij Hamilton was zo groot dat hij op de ereparking van de kwalificaties zijn Mercedes met het bordje "2" vooruit reed, zodat Max' Red Bull achter de "1" optisch tweede kwam te staan. Een grapje wellicht. Maar de Limburger hield in deze kwalificaties wel 13 wereldtitels achter zich: Hamilton 7, Vettel 4, Alonso 2 en Räikönen 1. Het is duidelijk dat er zich in het "overgangsjaar" van de F1 naar 2022 een machtswissel is aan het afspelen.

    Vettel geraakte niet in Q2, Mick Schumacher ook niet. De bliksemsnelle nieuwkomer, de Japanner Yuki Tsunoda bleef plakken in de Q2. Iets wat Sergio Perez met zijn Red Bull-Honda ook overkwam. Waarvan Pierre Gasly in de AlpTauri-Honda dankbaar gebruik zal maken om er de aandacht op te vestigen. Zodat de vraag rijst, waarom Pierre Gasly niet bij Red Bull zit en Perez wel. Morgen staat de openingswedstrijd van het seizoen 2021 als wereld-affiche aangekondigd. Het titanenduel tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton, tussen Red Bull-Honda en Mercedes.(Walter Rombauts)

    Kwalificatie:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                   1'28"997

    2. Lewis Hamilton (Mercedes)                             1'29"385

    3. Valtteri Bottas (Mercedes)                              1'29"586

    4. Charles Leclerc (Ferrari)                                 1'29"678

    5. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda)                     1'29"809

    27-03-2021 om 20:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN DERDE DAG OP RIJ SNELSTE IN BAHREIN IN FP3

    Lewis Hamilton en Valtteri Bottas voelen zich opnieuw thuis in de Mercedes W12 en de zevenvoudige wereldkampioen pikte de P1 weg toen er nog 14' te rijden in 1'31"316. Daarmee verbeterde hij de tijd van ploegmaat Valtteri Bottas die 1'31"855 liet opschrijven. Eveneens op zachte banden. Met nog 8' te gaan reed Max Verstappen buiten, ook op softs...Na een perfecte ronde zette hij de chrono op 1'30"577. Goed voor een derde dag op rij de snelste te zijn in de vrije trainingen.De Fransman Pierre Gasly kon zich  met 1'32"321 nog tussen Hamilton en Bottas wringen Bottas. Straks zal in de kwalificaties voor de eerste pole van het seizoen de spannin te snijden zijn. Met als affiche Red Bull-Honda tegen Mercedes.(wr)

    FP3:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)           1'30"577

    2. Lewis Hamilton (MercedesW12)              1'31"316

    3. Pierre Gasley (AlphaTauri-Honda)           1'31"583

    4. Valtteri Bottas (Mercedes)                      1'31"855

    5. Sergio Perez (Red Bull-Honda)                1'31"908

    14. Sebastien Vettel

    15. Fernando Alonso

    18. Mick Schumacher

    19. Nikita Mazepin

    27-03-2021 om 14:30 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERSTAPPEN OOK IN FP2 SNELST MET RED BULL-HONDA

    Wie denk dat de Formule 1's dit jaar alleen een zware aerogynamische ingreep hebben gehad door de wagenvloer achteraan aan iedere zijde met 100 mm te versmallen, diagonaal toelopend net voor de achterbanden, die vergist zicht. Door het FIA-reglement dat 10% minder downforce beoogt hebben de aerodynamica-ingenieurs, de designers, een moeilijke klus gekregen omdat eigenlijk de hele bolide vanaf het front tot de achterzijde is moeten herdacht worden. Max Verstappen, die vandaag twee keer snelst was, heeft in Adrian Newey een godengeschenk gekregen. Dat heeft Alpine F1 met Alonso niet. De alom zichzelf overprijzende Spanjaard reed de 16de tijd en ploegmaat Esteban Ocon de 11de... Mick Schumacher met de Haas Ferrari 18de. Carlos Sainz jr. zette de Ferrari SF21 op de vierde plaats. Of de ingewikkelde ophanging van de achtervleugels daar voor iets tussen zit is niet bekend.

    Wellicht is Newey de meest pientere, de simpel denkende die nog alles eerst schetst alvorens hij de CAD laat spreken in de fabriek. Alle teams hebben kleine nieuwe luchtstroom-attributen moeten zoeken om de gedaalde wegvastheid wat terug te winnen. Morgen is er de derde vrije oefening en daarna de kwalificaties. Zondag wordt de eerste van drieëntwintig GP's voor het WK F1 in het sppokjaar 2021 gereden. Als je in dat milieu moet arbeiden, als wat dan ook, stel je trouwplannen maar uit tot aan je pensioen. Want je bent nooit meer thuis. Dames hebben iets meer nodig dan afstandsliefde. (Walter Rombauts)

    FP2:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                           1'30"847

    2. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)                          1'30"942

    3. Lewis Hamilton  (Mercedes)                                    1'31"082

    4. Carlos Sainz (Ferrari)                                             1'31"127

    5. Valtteri Bottas (Mercedes)                                      1'31"218

    26-03-2021 om 17:40 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PORSCHE ZET DOOR NAAR SYNTHETISCHE BRANDSTOF

    In de Formule 1 zoekt men koortsachtig naar een groene tint. Zeker als in 2025 nieuwe motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's moeten vervangen. Op het eerste gezicht wil de F1 heuse verbrandingsmotoren behouden. Zoals bekend wordenverbrandingsmotoren politiek gehekeld omwille van hun CO²-uitstoot en Nox bij dieselmotoren. Porsche ziet een kans om dat milieuvriendelijk aspect aan de F1 toe te voegen en dat te koppelen aan een terugkeer in de Formule 1 tegen 2026. Het gaat om synthetische brandstof die neutraal zou zijn omdat Porsche, in samenwerking met Exxon en Siemens CO² uit de lucht wil halen en die met waterstof en methanol tot synthetische brandstof wil krijgen. De uitstoot van de motor op deze brandstof is neutraal omdat er evenveel CO² afgegeven wordt als er uit de lucht is gehaald.

    Porsche wil dus de waterstof groen winnen en zijn daarvoor met Siemens en Exxon een productie-eenheid aan het bouwen in Chili, op een plaats waar altijd veel windkracht woedt. De constructeur uit Weissach is zich bewust dat het een grote uitdaging is, maar tevens zou die synthetische brandstof de "overleving" van de nu 130 jaar oude verbrandingsmotor betekenen. Politieke- en milieukritieken zullen als sneeuw voor de zon wegsmelten. Porsche wil de brandstof eerst in de autosport zien, lees: Le Mans en F1, om ze daarna beschikbaar te maken - eerst tegen een zacht prijsje plusminus €10 per liter - voor de Porschebezitters van bijvoorbeeld een juweel als de 911 Carrera met zijn zescilinder boxermotor van 3 liter.

    In heel deze context moet ook Mazda worden genoemd. Niet alleen omdat het merk uit Hiroshima in 1991 als eerste Japanse auto met een rotary-engine (de oer-Wankel) de 24 Uren van Le Mans won met Gachot, Weidler en Herbert, maar vooral omdat Mazda erin is geslaagd de dieseltechniek op een benzinemotor toe te passen. De naam van hun techniek is bekend als SkyActiv-X-motor. Ze hebben in die motoren de compressieverhouding zo hoog kunnen leggen dat de benzine niet door een bougie moet worden ontstoken maar door de druk een zelfontbranding ontstaat. Net zoals Rudolf Diesel zijn principe de autogeschiedenis drastisch heeft beïnvloed. Door die ingreep heeft Mazda een lager verbruik gescoord en dus minder schadelijke uitstoot. Overigens is Mazda ook klaar met waterstof. Waarmee misschien Felix Wankel zijn historische roterende motor opnieuw een kans krijgt. In die motor is de afdichting tussen stator en rotor altijd de nachtmerrie geweest van Kenichi Yamamoto, de Japanse top-ingenieur, die de uitdaging aanging om de "Wankel" door te ontwikkelen.

    Dat Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw in 1981 ook de 24 Uren van Francorchamps wonnen met een RX7 gaf Kenichi Yamamoto - fervent popmuziekliefhebber - de koppigheid om door te gaan. Daarmee is zowat alles gezegd om de verdediging van de ouwe getrouwe verbrandingsmotor vanaf nu au sérieux te nemen. Als je Porsche zegt, wordt het ernst. Alleen onderschatten hun verkooppunten de mogelijke technische kennis van hun cliënteel. Een gedetailleerde technische fiche van o.a. hun motoren, turbo's en transmissies zoals ze in het onvolprezen "Auto Motor und Sport" verschijnen, om die te bekomen moet je bijna regelrechte afstammeling van wijlen Ferdinand Piëch, wijlen Roland d'Ieteren of misschien Philippe Casse zijn. Bij Mazda ligt dat anders. De Japanners vinden net die vrijgave van hun vernuft voor hun cliënteel het essentieel plezier om goed auto te rijden. Te begrijpen waarom dingen gebeuren als men gas geeft, remt of walsend door de bergbochten rijdt. Verstandig, plezant, maar niet vonkend. Daarom verwijdert Mazda de bougie uit hun SkyActiv-X-motor. Dit laatste is enkel symbolisch bedoeld. De strijd van de bestaande pure auto tegenover de computerauto zoals Elon Musk die ziet blijft boeiend om volgen. Het leven is te kort om daar eeuwig blijven van te genieten...(Walter Rombauts/Foto: Porsche, Mazda)

    Bijlagen:
    Jacky Ickx 75 jaar Belgian Legend Edition 2120 1 - kopie.jpg (168.3 KB)   

    26-03-2021 om 15:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - SNELST IN FP1 IN BAHREIN

    Naar het einde toe van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein leek het erop dat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) de eer zou opstrijken het snelst te zijn. Maar dan reed Max Verstappen met zijn Red Bull-Honda een "kanontijd" van 1'31"394 waarmee de tijd van Bottas van 1'31"692 hem naar de tweede plek verwees. Jonge snaak Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes werd derde, de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton vierde.

    De nieuwkomers mengden zich niet vooraan. Mick Schumacher zette zijn Haas-Ferrari op de 19de plaats. Vettel kon zijn "Honey Rider" niet verder krijgen dan 12de maar ging wel ploegmaat Lance Stroll in de gelijke Aston Martin-Mercedes vooraf. Het moet gezegd dat deze FP1 elatief moet worden gezien. Het is maar een circuitproefbeetje. Straks in de FP2 zullen al ernstiger aspecten worden gezien. Zoals of Fernando Alonso - nu 16de - zijn Alpine-Renault naar de spits kan brengen. Op zijn gekende grootspraak afgaande "ik ben beter dan Hamilton en Verstappen te tesamen" moet er straks vanuit Alpine vuurwerk komen. (Walter Rombauts)

    FP1:

    1. Max Verstappen (Red Bull-Honda)                1'31"394

    2. Valtteri Bottas (Mercedes W12)                    1'31"692

    3. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes)               1'31"897

    4. Lewis Hamilton (Mercedes)                          1'31"921

    5. Charles Leclerc (Ferrari)                              1'31"993

    Bijlagen:
    Max Verstappen, dit jaar de verwachte kampioen 24221.jpg (69 KB)   

    26-03-2021 om 14:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADRIAN NEWEY LIEP ALLE KRINGWINKELS AF EN VOND NIET WAT HIJ ZOCHT

    Top-racewagendesigner Gordon Murray is verlost van de F1-reglementen. In zijn creativiteit ontstond een Mc Laren die een "tribute" is aan het monumentale van de mens en coureur die drievoudig wereldkampioen Niki Lauda was. Maar zijn evenknie, de geniale Andrew Newey heeft kopzorgen rond de aerodynamica van de Red Bull-Honda waarmee Max Verstappen wordt verwacht Lewis Hamilton te verslaan in dit seizoen. Het venijn zit hem in de licht gewijzigde aerodynamische voorschriften waarmee de FIA en ook de FOM de topsnelheden van de auto's wil afremmen.

    Die worden nu toch soms tegen 354 k/h opgetekend. Dat is leuk om weten, maar de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management" hebben 10% downforce afgepeuterd van de bolides. Dat heeft in concreto niets te maken met die topsnelheid. Maar is wel een tegemoetkoming aan bandenreus Pirelli die te kennen gaf stilaan tegen de limiet van hun racebanden-eigenschappen te zitten. Pirelli wil niet dat onderlinge duels zouden worden afgebroken door een band die het begeeft. Pirelli liet ook weten dat de  banden voor 2021 in die zin zijn geconstrueerd en 3 kg zwaarder wegen dan die van het vorige seizoen.

    Andrew Newey is duidelijk over de nieuwe aero-regels. "Er kunnen geen grote innovaties meer worden doorgevoerd. We moeten naar kleine prutsen zoeken, héél kleine details vinden en hopen dat de concurrentie die ook niet heeft gevonden. Ik heb alle kringwinkels afgelopen en niet gevonden waar ik naar zocht. Een hele industrie is op zoek naar een klein vacuüm in het reglement om die verloren downforce opnieuw op te bouwen." 

    Door de Covid 19-crisis is het echte nieuwe F1 reglement doorgeschoven naar 2022. De FIA en de FOM grepen het meest in voor 2021 op gebied van de bodemplaat die achteraan 100 mm aan weerskanten smaller wordt vanaf de achterwielen. De diffuserlengte is met 50 mm verkort. Neus en voorvleugels  zijn ook beperkter geworden. Voor de designers is de hele auto een nieuw gegeven tegenover deze van 2020, terwijl het grote publiek ervan uitgaat dat die twee dezelfden zijn. Niets is minder waar. De essentie van deze reglementsbepaling is bedoeld de vlakke vloer die toch onder een druk van 500N vorig jaar 10 mm "doorboog" en zo een licht grondeffect gaf. Nu is die maximale flexibiliteit van de autovloer beperkt tot 8 mm bij dezelfde uitgevoerde druk. Dus het zeer licht grondeffect is nog verminderd. Daar bovenop is door de smallere vloerbreedte vanaf de achterwielen en de korte diffusser het een heksentoer geworden om die "wildernis" aan luchtturbulenties vanaf de achterwielen naar de diffuser toe in juiste banen te geleiden...

    Op 26 maart a.s. beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Alle ingenieurs kijken met kloppend hart naar die eerste echte confrontatie. Mercedes moet het zonder het "Dual Axle Steering"-systeem stellen. Verboden door de FIA, dit terwijl het vorig jaar als onderdeel van het globale stuursysteem werd gedoogd. Insiders zeggen ook dat het is verboden om verdere kost-escalatie bij alle teams te blokkeren. Wat wel hetzelfde blijft zijn de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren die vanaf 2014 hun intrede hebben gedaan en pas in 2025 door een nog niet exact bepaalde nieuwe verbrandingsmotor (?) zullen worden vervangen. (Walter Rombauts)

    24-03-2021 om 22:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!