Wie denk dat de Formule 1's dit jaar alleen een zware aerogynamische ingreep hebben gehad door de wagenvloer achteraan aan iedere zijde met 100 mm te versmallen, diagonaal toelopend net voor de achterbanden, die vergist zicht. Door het FIA-reglement dat 10% minder downforce beoogt hebben de aerodynamica-ingenieurs, de designers, een moeilijke klus gekregen omdat eigenlijk de hele bolide vanaf het front tot de achterzijde is moeten herdacht worden. Max Verstappen, die vandaag twee keer snelst was, heeft in Adrian Newey een godengeschenk gekregen. Dat heeft Alpine F1 met Alonso niet. De alom zichzelf overprijzende Spanjaard reed de 16de tijd en ploegmaat Esteban Ocon de 11de... Mick Schumacher met de Haas Ferrari 18de. Carlos Sainz jr. zette de Ferrari SF21 op de vierde plaats. Of de ingewikkelde ophanging van de achtervleugels daar voor iets tussen zit is niet bekend.
Wellicht is Newey de meest pientere, de simpel denkende die nog alles eerst schetst alvorens hij de CAD laat spreken in de fabriek. Alle teams hebben kleine nieuwe luchtstroom-attributen moeten zoeken om de gedaalde wegvastheid wat terug te winnen. Morgen is er de derde vrije oefening en daarna de kwalificaties. Zondag wordt de eerste van drieëntwintig GP's voor het WK F1 in het sppokjaar 2021 gereden. Als je in dat milieu moet arbeiden, als wat dan ook, stel je trouwplannen maar uit tot aan je pensioen. Want je bent nooit meer thuis. Dames hebben iets meer nodig dan afstandsliefde. (Walter Rombauts)
FP2:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1'30"847
2. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) 1'30"942
3. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'31"082
4. Carlos Sainz (Ferrari) 1'31"127
5. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'31"218
|