Wie denk dat de Formule 1's dit jaar alleen een zware aerogynamische ingreep hebben gehad door de wagenvloer achteraan aan iedere zijde met 100 mm te versmallen, diagonaal toelopend net voor de achterbanden, die vergist zicht. Door het FIA-reglement dat 10% minder downforce beoogt hebben de aerodynamica-ingenieurs, de designers, een moeilijke klus gekregen omdat eigenlijk de hele bolide vanaf het front tot de achterzijde is moeten herdacht worden. Max Verstappen, die vandaag twee keer snelst was, heeft in Adrian Newey een godengeschenk gekregen. Dat heeft Alpine F1 met Alonso niet. De alom zichzelf overprijzende Spanjaard reed de 16de tijd en ploegmaat Esteban Ocon de 11de... Mick Schumacher met de Haas Ferrari 18de. Carlos Sainz jr. zette de Ferrari SF21 op de vierde plaats. Of de ingewikkelde ophanging van de achtervleugels daar voor iets tussen zit is niet bekend.
Wellicht is Newey de meest pientere, de simpel denkende die nog alles eerst schetst alvorens hij de CAD laat spreken in de fabriek. Alle teams hebben kleine nieuwe luchtstroom-attributen moeten zoeken om de gedaalde wegvastheid wat terug te winnen. Morgen is er de derde vrije oefening en daarna de kwalificaties. Zondag wordt de eerste van drieëntwintig GP's voor het WK F1 in het sppokjaar 2021 gereden. Als je in dat milieu moet arbeiden, als wat dan ook, stel je trouwplannen maar uit tot aan je pensioen. Want je bent nooit meer thuis. Dames hebben iets meer nodig dan afstandsliefde. (Walter Rombauts)
In de Formule 1 zoekt men koortsachtig naar een groene tint. Zeker als in 2025 nieuwe motoren de huidige 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's moeten vervangen. Op het eerste gezicht wil de F1 heuse verbrandingsmotoren behouden. Zoals bekend wordenverbrandingsmotoren politiek gehekeld omwille van hun CO²-uitstoot en Nox bij dieselmotoren. Porsche ziet een kans om dat milieuvriendelijk aspect aan de F1 toe te voegen en dat te koppelen aan een terugkeer in de Formule 1 tegen 2026. Het gaat om synthetische brandstof die neutraal zou zijn omdat Porsche, in samenwerking met Exxon en Siemens CO² uit de lucht wil halen en die met waterstof en methanol tot synthetische brandstof wil krijgen. De uitstoot van de motor op deze brandstof is neutraal omdat er evenveel CO² afgegeven wordt als er uit de lucht is gehaald.
Porsche wil dus de waterstof groen winnen en zijn daarvoor met Siemens en Exxon een productie-eenheid aan het bouwen in Chili, op een plaats waar altijd veel windkracht woedt. De constructeur uit Weissach is zich bewust dat het een grote uitdaging is, maar tevens zou die synthetische brandstof de "overleving" van de nu 130 jaar oude verbrandingsmotor betekenen. Politieke- en milieukritieken zullen als sneeuw voor de zon wegsmelten. Porsche wil de brandstof eerst in de autosport zien, lees: Le Mans en F1, om ze daarna beschikbaar te maken - eerst tegen een zacht prijsje plusminus €10 per liter - voor de Porschebezitters van bijvoorbeeld een juweel als de 911 Carrera met zijn zescilinder boxermotor van 3 liter.
In heel deze context moet ook Mazda worden genoemd. Niet alleen omdat het merk uit Hiroshima in 1991 als eerste Japanse auto met een rotary-engine (de oer-Wankel) de 24 Uren van Le Mans won met Gachot, Weidler en Herbert, maar vooral omdat Mazda erin is geslaagd de dieseltechniek op een benzinemotor toe te passen. De naam van hun techniek is bekend als SkyActiv-X-motor. Ze hebben in die motoren de compressieverhouding zo hoog kunnen leggen dat de benzine niet door een bougie moet worden ontstoken maar door de druk een zelfontbranding ontstaat. Net zoals Rudolf Diesel zijn principe de autogeschiedenis drastisch heeft beïnvloed. Door die ingreep heeft Mazda een lager verbruik gescoord en dus minder schadelijke uitstoot. Overigens is Mazda ook klaar met waterstof. Waarmee misschien Felix Wankel zijn historische roterende motor opnieuw een kans krijgt. In die motor is de afdichting tussen stator en rotor altijd de nachtmerrie geweest van Kenichi Yamamoto, de Japanse top-ingenieur, die de uitdaging aanging om de "Wankel" door te ontwikkelen.
Dat Pierre Dieudonné en Tom Walkinshaw in 1981 ook de 24 Uren van Francorchamps wonnen met een RX7 gaf Kenichi Yamamoto - fervent popmuziekliefhebber - de koppigheid om door te gaan. Daarmee is zowat alles gezegd om de verdediging van de ouwe getrouwe verbrandingsmotor vanaf nu au sérieux te nemen. Als je Porsche zegt, wordt het ernst. Alleen onderschatten hun verkooppunten de mogelijke technische kennis van hun cliënteel. Een gedetailleerde technische fiche van o.a. hun motoren, turbo's en transmissies zoals ze in het onvolprezen "Auto Motor und Sport" verschijnen, om die te bekomen moet je bijna regelrechte afstammeling van wijlen Ferdinand Piëch, wijlen Roland d'Ieteren of misschien Philippe Casse zijn. Bij Mazda ligt dat anders. De Japanners vinden net die vrijgave van hun vernuft voor hun cliënteel het essentieel plezier om goed auto te rijden. Te begrijpen waarom dingen gebeuren als men gas geeft, remt of walsend door de bergbochten rijdt. Verstandig, plezant, maar niet vonkend. Daarom verwijdert Mazda de bougie uit hun SkyActiv-X-motor. Dit laatste is enkel symbolisch bedoeld. De strijd van de bestaande pure auto tegenover de computerauto zoals Elon Musk die ziet blijft boeiend om volgen. Het leven is te kort om daar eeuwig blijven van te genieten...(Walter Rombauts/Foto: Porsche, Mazda)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - SNELST IN FP1 IN BAHREIN
Naar het einde toe van de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein leek het erop dat de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) de eer zou opstrijken het snelst te zijn. Maar dan reed Max Verstappen met zijn Red Bull-Honda een "kanontijd" van 1'31"394 waarmee de tijd van Bottas van 1'31"692 hem naar de tweede plek verwees. Jonge snaak Lando Norris in de Mc Laren-Mercedes werd derde, de zevenvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton vierde.
De nieuwkomers mengden zich niet vooraan. Mick Schumacher zette zijn Haas-Ferrari op de 19de plaats. Vettel kon zijn "Honey Rider" niet verder krijgen dan 12de maar ging wel ploegmaat Lance Stroll in de gelijke Aston Martin-Mercedes vooraf. Het moet gezegd dat deze FP1 elatief moet worden gezien. Het is maar een circuitproefbeetje. Straks in de FP2 zullen al ernstiger aspecten worden gezien. Zoals of Fernando Alonso - nu 16de - zijn Alpine-Renault naar de spits kan brengen. Op zijn gekende grootspraak afgaande "ik ben beter dan Hamilton en Verstappen te tesamen" moet er straks vanuit Alpine vuurwerk komen. (Walter Rombauts)
ADRIAN NEWEY LIEP ALLE KRINGWINKELS AF EN VOND NIET WAT HIJ ZOCHT
Top-racewagendesigner Gordon Murray is verlost van de F1-reglementen. In zijn creativiteit ontstond een Mc Laren die een "tribute" is aan het monumentale van de mens en coureur die drievoudig wereldkampioen Niki Lauda was. Maar zijn evenknie, de geniale Andrew Newey heeft kopzorgen rond de aerodynamica van de Red Bull-Honda waarmee Max Verstappen wordt verwacht Lewis Hamilton te verslaan in dit seizoen. Het venijn zit hem in de licht gewijzigde aerodynamische voorschriften waarmee de FIA en ook de FOM de topsnelheden van de auto's wil afremmen.
Die worden nu toch soms tegen 354 k/h opgetekend. Dat is leuk om weten, maar de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management" hebben 10% downforce afgepeuterd van de bolides. Dat heeft in concreto niets te maken met die topsnelheid. Maar is wel een tegemoetkoming aan bandenreus Pirelli die te kennen gaf stilaan tegen de limiet van hun racebanden-eigenschappen te zitten. Pirelli wil niet dat onderlinge duels zouden worden afgebroken door een band die het begeeft. Pirelli liet ook weten dat de banden voor 2021 in die zin zijn geconstrueerd en 3 kg zwaarder wegen dan die van het vorige seizoen.
Andrew Newey is duidelijk over de nieuwe aero-regels. "Er kunnen geen grote innovaties meer worden doorgevoerd. We moeten naar kleine prutsen zoeken, héél kleine details vinden en hopen dat de concurrentie die ook niet heeft gevonden. Ik heb alle kringwinkels afgelopen en niet gevonden waar ik naar zocht. Een hele industrie is op zoek naar een klein vacuüm in het reglement om die verloren downforce opnieuw op te bouwen."
Door de Covid 19-crisis is het echte nieuwe F1 reglement doorgeschoven naar 2022. De FIA en de FOM grepen het meest in voor 2021 op gebied van de bodemplaat die achteraan 100 mm aan weerskanten smaller wordt vanaf de achterwielen. De diffuserlengte is met 50 mm verkort. Neus en voorvleugels zijn ook beperkter geworden. Voor de designers is de hele auto een nieuw gegeven tegenover deze van 2020, terwijl het grote publiek ervan uitgaat dat die twee dezelfden zijn. Niets is minder waar. De essentie van deze reglementsbepaling is bedoeld de vlakke vloer die toch onder een druk van 500N vorig jaar 10 mm "doorboog" en zo een licht grondeffect gaf. Nu is die maximale flexibiliteit van de autovloer beperkt tot 8 mm bij dezelfde uitgevoerde druk. Dus het zeer licht grondeffect is nog verminderd. Daar bovenop is door de smallere vloerbreedte vanaf de achterwielen en de korte diffusser het een heksentoer geworden om die "wildernis" aan luchtturbulenties vanaf de achterwielen naar de diffuser toe in juiste banen te geleiden...
Op 26 maart a.s. beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Alle ingenieurs kijken met kloppend hart naar die eerste echte confrontatie. Mercedes moet het zonder het "Dual Axle Steering"-systeem stellen. Verboden door de FIA, dit terwijl het vorig jaar als onderdeel van het globale stuursysteem werd gedoogd. Insiders zeggen ook dat het is verboden om verdere kost-escalatie bij alle teams te blokkeren. Wat wel hetzelfde blijft zijn de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren die vanaf 2014 hun intrede hebben gedaan en pas in 2025 door een nog niet exact bepaalde nieuwe verbrandingsmotor (?) zullen worden vervangen. (Walter Rombauts)
JOHNNY DUMFRIES, WINNAAR LE MANS 1988 MET JAGUAR OVERLEDEN
Zijn echte naam was John Colum Crichton Stuart, geboren op het Schotse eiland Bute. Hij debuteerde in de Formule 1 als ploegmaat van Ayrton Senna bij Lotus in 1986. Zijn beste resultaat was een vijfde plaats in de GP van Hongarije. Vervolgens nam hij vijf keer deel aan de 24 Uren van Le Mans. In 1988 zette hij in een Jaguar samen met de Brit Andy Wallace en de Nederlander Jan Lammers - onder regie van...Tom Walkinshaw zaliger de kroon op zijn loopbaan door de etmaalrace te winnen. Johnny Dumfries werd 62 jaar en overleed schielijk aan een korte ziekte. (wr)
MAX VERSTAPPEN HOUDT SAMURAI TSUNODA NIPT VAN ZICH EIND DAG 3
De namiddagtesten van dag 3 en meteen laatste, zijn minstens boeiend te noemen. Hoewel er aan de snelste tijd alleen maar grote publiciteit vasthangt, is de jacht op de snelste chrono een driftmatig gegeven in de aderen van echte autocoureurs. Dat waren ze eigenlijk allemaal vandaag. Pirelli had ook prototypebanden ter beschikking. Toen die vanaf het laatste uur werden gebruikt volgde de ene bliksemchrono na de andere. Max Verstappen opende het finale vuurwerk om precies 15.09 uur door eerst onder de 1'30" te rijden. Op C3 klokte hij 1'29"942. Ongezien en niet verwacht. Zo'n driekwartier later vlamde de Nestor van de F1, de Fin Kimi Räikkönen (40), in zijn Alfa Romeo op de zachtste C5-rubbers er nog een snellere tijd uit: 1'29"766. Genoeg voor Positie 1 op de tabellen.
Toen er iets meer dan een half uur nog moet getest worden zorgde de 20-jarige nieuwkomer in de F1, de Japanner Yuki Tsunado voor een aardbeving op wielen. Met 1'29"282 en op de zachtste C5 banden zette de jonge "samurai" zich op de eerste plaats !!! Max zag zich dus tweede en hij zou de vechtlust van vader Jos niet hebben, mocht hij hieraan niets verhelpen. Precies negen minuten later - de spots waren al aan - een bliksemchrono af die de snelste van de dag en van de hele driedaagse werd: 1'28"960 ! Daarmee verwees hij de man uit het land van de Rijzende Zon naar de tweede plaats met zijn AlphaTauri-Honda.
Carlos Sainz kende hydraulische tegenslag, maar Ferrari kon die verhelpen. Omdat Ferrari blijkbaar de hoogste topsnelheid heeft, kon de Spanjaard zijn driedaagse met een derde plaats afronden. Voor Mister Kimi Räikkönen en wereldkampioen Lewis Hamilton. Mick Schumacher speelde geen rol van betekenis. Sebastien Vettel zag zich bij zijn nieuwe werkgever zwaar ontgoocheld. Hij verdween met een defecte Mercedes-motor uit het plaatje. Tot slot kon Räikkönen na het vallen van de zwartwit-geblokte vlag een aanrijding met Sainz vermijden. De jonge Carlos stak nogal speels de Fin voorbij. Kimi redde de boel. (Walter Rombauts)
SERGIO PEREZ - RED BULL HONDA - MENGT ZICH ONDER DE BESTEN MET BESTE OCHTENTIJD OP DAG 3
De ochtendtraining op de laatste van drie testdagen is gezapig verlopen. Een zonnetje van 22°C, maar een asfalt dat snel 41°C heet werd zodat de bandenkeuze een belangrijke rol speelde. Naar de snelste tijd dingen ging vooral tussen de Monegask Charles Leclerc (Ferrari) en de Mexicaan Sergio Perez (Red Bull-Honda). Ook Pierre Gasly (AlphaTauri) en Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) deden enkele pogingen naar een supertijd. Ze kwamen echter nooit aan de 1'30"187 die Sergio Perez bovenaan plaatste.
Straks wordt de namiddagtest afgehaspeld. Daarna kunnen de teams de eerste analyses maken om op 26 maart voor de eerste vrije trainingen voor de GP van Bahrein te gaan. Waar ze allemaal in de spits willen staan. Deze drie testdagen geven geen exact beeld van de machtsverhoudingen. Dit, omdat iedereen zijn eigen testprogramma opzet hoe hij of zij willen. In complete vrijheid. Omdat er aerodynamisch nogal wat is veranderd om de mindere downforce te compenseren is er voorlopig geen enkele bindende conclusie te trekken. Straks nog vier uur testen, en dan speculerend naar de GP van Bahrein evolueren die op 28 maart a.s. het WK F1 2021 opent met 23 verhoopte races in dit seizoen.(Walter Rombauts)
BOTTAS HERSTELT IMAGOSCHADE MERCEDES IN NAMIDDAG VAN DAG 2 IN BAHREIN
Met minder zandstof in de lucht begonnen de namiddagtesten op dag 2 in Bahrein veelbelovender. Daniël Ricciardo's snelste tijd van hedenochtend tot 15.09 uur. Dan ging de Italiaan Antonio Giovanni met de Alfa Romeo de chronodans openen met 1'31"533 ! Vervolgens wisselden Lando Norris in de Mc Laren, Pierre Gasly in de AlphaTauri en uiteindelijk ging Valtteri Bottas in de Mercedes W12 met de snelste chrono lopen. Bottas herstelde de lichte imagoschade die Mercedes in Bahrein opliep. De zaken stonden niet op punt en de zevenvoudige wereldkampioen bij de constructeurs liep achter op schema... Met aan de top te staan op dag 2 is dat teruggeschroefd. De eerste conclusies van de aerodynamische aanpassingen in het reglement zijn al zichtbaar. Vooral Mc Laren blijkt met een slimme truk aan de diffuser achteraan winst te boeken. Door het reglement is de downforce - neerwaartse druk op de wielen door de stroomlijn - vermindert. Mc Laren boekte daarin de meeste winst om dat te beperken.
Om 16.09 ging het kunstlicht aan in Sakhir, werd er overgegaan op kwalificatie-simulaties en dansten de teams een hypersnelle wals op "softs". Tot vier minuten voor het afvlaggen van dag 2, raasden de bolides over het stofferige asfalt. Daarop was Sergio Perez een stuk motorkap verloren zowat halverwege deze namiddag. Hij lokte een rode vlag uit maar kon naar de pits rijden. Het duurde evenwel toch vijf minuten eer de baancommissarissen de rommel opgekuist kregen. Waarna weer groen en een knaltijd van Norris 1'30"586 die niet snel genoeg bleek aan het eind van de sessie. Die werd vier minuten te vroeg afgevlagd om de coureurs kans te geven om proefstarts of pitstop-acties uit te voeren zonder de snelle auto's op de baan. Mick Schumacher onderscheidde zich met de Haas door na zijn pitstop te snel te vertrekken en de "front jack" mee te nemen. Verder zonder erg. Morgen is er dag 3 van de pré-seizoentesten in Bahrein. Wellicht mogen we dan Alonso sterker verwachten dan vandaag. Hij is goed betaald om Alpine te doen herrijzen als automerk. (Walter Rombauts)
RICCIARDO - Mc LAREN - OCHTENDSNELST OP DAG 2 IN BAHREIN
Dag 2 van de zogenaamde drie wintertestdagen in Bahrein zorgde voor vier verrassingen. De eerste ervan is dat de Australiër Daniël Ricciardo, net als gisterochtend, met 1'32"215 de Mc Laren-Mercedes aan de top van de tijdtabellen zette. Meteen redde hij de eer voor Mercedes. Want de motorleverancier Mercedes kende net als gisteren veel problemen. Lewis Hamilton zorgde voor de tweede verrassing. Hij spinde de Mercedes W12 achterwaarts in het grind. Waaruit zoals bekend geen uitweg meer is zonder hulp van buitenaf. Het duurde liefst 16' eer de rode vlag - eerste vandaag, tweede van 2021 - plaats maakte voor "green".
Bijna stormwind speelde volgens insiders een rol bij de slip van de zevenvoudige wereldkampioen die vanochtend pas achtste werd. Die wind kan als derde verrassing worden gezien, hoewel wat aangekondigd, was hij sterker dan verwacht. De vierde en laatste verrassing is dat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel de hele ochtend heeft mogen toezien hoe aan de Aston Martin AMR21 werd gesleuteld. Meer bepaald aan de versnellingsbak, gisteren en vandaag ook de kopzorg bij Mercedes.
Op 5' voor het afvlaggen van de ochtendsessie van dag 2 reed Vettel de auto nog de baan op. Vooral om de ingenieurs te plezieren die konden vaststellen dat "de kist" marcheerde en paraat was voor Lance Stroll die deze namiddag de honneurs voor Aston Martin op de chrono's moet zetten. Tot slot moet gezegd dat het heroptreden van Fernando Alonso ook een positieve verrassing was. Hij reed met de Alpine de tweede tijd. Daarmee zet hij Alpine, net zoals Esteban Ocon deed, als legendarisch merk opnieuw in de actualiteit van een veranderde wereld. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - RAKETMAN IN EERSTE DAG IN BAHREIN
De aangekondigde zandstorm kwam er in de namiddag op het Sakhir International Circuit in Bahrein. De bolides verdwenen in een akelige duisternis, in stofwolken van zand... Niemand moest nog vragen of er zand moest zijn. Dat is zo als je in de woestijn gaat racen. Maar voor Max Verstappen doemde met die zandstorm mogelijk de Zandvoortse duinen op, hij voelde zich plots thuis en om 16.05 uur van deze boeiende namiddag schoot raketman 1'30"674 op de tabellen. Verslagenheid bij vriend en vijand liet het zand neerdwarrelen...Alleen Esteban Ocon in de nieuwe Alpine A521 legde zich er niet bij neer. Hij slaagde erin op 0"2 van de Red Bull-rijder te geraken. In tweede positie dus. Die hij evenwel niet kon behouden omdat Lando Norris in de Mc Laren de tijd van de Fransman verbeterde. Max Verstappen schitterde als nooit tevoren. De grote namen Hamilton, Vettel en andere Räikkönen's speelden zonder veel overtuiging in de zandbak.
Uiteraard is dit maar de eerste van drie lange dagen. Morgen zit Fernando Alonso - die zich wat verontrust uitliet - in de Alpine. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zal opnieuw een goede Mercedes krijgen en denkt aan die ene, die wellicht laatste, achtste wereldtitel om groter te zijn dan alles wat al aan een stuurtje heeft gedraaid. Hij kan zich dan misschien nuttig maken in de "Black Lives Matter"-beweging en samen met Vettel werken aan een betere wereld. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel pleitte daar ook voor. Met als symbool een roze helm, de kleur die bij het vroegere Racing Point de sponsor BWT symboliseerde. BWT staat voor "Best Water Treatment". "We gaan de wereld verbeteren, door iedere dag een slokje meer ervan te drinken" was zijn boodschap.
Die overigens ook een andere lading dekte, met name dat de F1 zich gaat inzetten om geen éénmalig plastiek drinkflesjes te gebruiken. Buiten hard rijden moeten de autocoureurs nu ook een maatschappelijk verbeterende functie hebben. Daar is Max nog niet aan toe. Met recht en reden want om gehoord te worden in je boodschap moet je eerst wereldkampioen worden. Zoals hij nu aan het seizoen is begonnen is die kans aanwezig. Hij wordt heel het jaar door de schrik van Hamilton. Die staat vandaag tiende wegens problemen met de "sterwagen". Mick Schumacher tufte bezadigd naar een zestiende en voorlaatste plaats. Laat ons wijs wezen dat dit maar een aanvang is, zo spelen in de zandbak van Bahrein. Met een Haas-Ferrari, anders dan met schelpjes of blondjes op het strand. (Walter Rombauts/Foto:Honda)
RICCIARDO - Mc LAREN - SNELST IN EERSTE PRE-SEIZOEN TRAINING IN BAHREIN
De Australiër Daniël Ricciardo is in zijn Mc Laren-Mercedes eerste geworden in de eerste pré-seizoentrainingen in Bahrein waar op 28 maart a.s. de eerste GP voor het WK F1 2021 wordt gereden. Valtteri Bottas, die vanochtend moest rijden, zag alle illusies in rook opgaan toen Mercedes de hele ochtend aan de transmissie moest sleutelen. Ook in de Haas van Mick Schumacher moest de versnellingsbak worden vervangen. Deze namiddag rijdt zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de Mercedes...Mogelijk kan dat de time-tabel dooreenschudden. Opgemerkt is de prestatie van Esteban Ocon in de Alpine: vierde tijd. Overigens wil Renault, sorry, Alpine een maximale upgrading verwezenlijken op motorgebied. Dit om maximale troeven te hebben tegen dat de krachtbronnen zullen worden "bevroren". De namiddag zal de tweede sessie in wat vanochtend een zonnig, heet met windbriesje van 15 km/h was, héél spannend kunnen zijn want Max Verstappen en zijn hele achterban ziet dit seizoen als een "herkansing" voor een wereldtitel. De in Hasselt geboren Max moet vanaf nu al de GP van Nederland in Zandvoort promoten. Vorig jaar werd die door Corona geannuleerd en nu wil CEO Jan Lammers van Zandvoort dat die GP een Red Bullfeest wordt. Qua toeschouwers zal dat alvast geen probleem zijn. De duinen zullen oranje kleuren. (Walter Rombauts)
SYNTHETISCHE BRANDSTOF KAN VERBRANDINGSMOTOREN DOEN OVERLEVEN
De uitlaat-emissies hebben de autoindustrie op zijn kop gezet. Koolstofdioxyde en Stikstofoxyden zouden de motoren met interne verbranding de das om doen en de puur elektrische voertuigen doen triomferen. Nu studeren vele firma's op synthetische brandstof die de emissie van "well-to-wheel" met liefst 85% zou reduceren. Porsche staat in het onderzoek het verst. Synthetische brandstof zou volgens het Duitse merk geen enkele ingewikkelde wijziging aan de motor vereisen en tevens is er geen invloed op de prestaties. Integendeel is gebleken dat de krachtbronnen iets meer vermogen opleveren.
In de Formule 1 snakt men naar deze brandstof om er een "groene" tint aan te geven. Want met synthetische brandstof zou zo'n motor een gelijke uitstoot hebben als een elektrische auto als men telt vanaf productie tot recyclage. Wat Porsche betreft zou een 911 een CO2-waarde hebben als een EV. Porsche maakt hierover geen geintje. Overigens bereidt Porsce zich coor op een nieuw duel met Ferrari in de 24 Uren van Le Mans 2023.
Het nieuwe Hypercarreglement van de Automobile Club de l'Ouest trekt vele kandidaten aan. Toyota, Glickenhaus, Peugeot, Porsche, Ferrari, Alpine... BMW !!! De ACO, organiserende legendarische autoclub, kijkt ook al verder naar waterstof en ziet in een glazen bol dat misschien in 2030 een puur elektrische auto de etmaalrace zou kunnen winnen. Dat is waarzeggerij. Wellicht zal waterstof dan de wereld verlossen van alle huidige frustraties. (Walter Rombauts)
ASTON MARTIN DAN TOCH IN BRITISH RACING GREEN VOORGESTELD
Enkele dagen geleden gekscheerden we nog over die roze Aston Martin F1 met een Duitse motor. Gelukkig kwam dit beeld niet tevoorschijn bij de presentatie van de bolide. Met deze auto moet vooral Sebastien Vettel het zien te maken. Op 12 maart a.s. beginnen de eerste testen in Bahrein. (wr)
ASTON MARTIN F1 NA 61 JAAR TERUG IN F1, ROZE BOLIDE, DUITSE MOTOR...
We moeten terugkijken naar de GP van Engeland 1959 om Roy Salvadori in een British Green Aston Martin naast pole-sitter Jack Brabham te zien staan. Dat jaar stonden er al acht bolides - Cooper Climax's - op de grids van de GP's. Motor centraal achteraan. Onwezenlijk wendbaar op sinueuze circuits als Monaco. Degenen die John Cooper's concept niet volgden waren gedoemd om nooit meer te winnen. Buiten op de snelle Avusring, waar Tony Brooks nog een Ferrari met motor voorin naar de zege reed. Ook Aston Martin pikte in dat jaar af in de Formule 1.
Dankzij een gigantische cashinjectie van Lawrence Stroll kon "Racing Point" dit jaar Aston Martin worden genoemd, nam ook Mercedes teambaas Toto Wolff een "vette" participatie in het Engelse merk dat in zijn geschiedenis herhaaldelijk bankroet ging. Het rare aan de terugkomst van Aston Martin in de F1 is dat we het legendarische Racing Green missen. Het zijn roze auto"s die door Mercedesmotoren worden aangedreven. Omdat Daimler brood ziet in een engere samenwerking met Stroll, is de kans groot dat Sebastien Vettel dit jaar een gelijkwaardige motor zoals Lewis Hamilton zal hebben. Dus een duel der titanen. Vier wereldtitels (Seb) tegen zeven (Lewis)...?
Vorig jaar verloor Aston Martin tot 410,5 miljoen pond, drie keer meer dan in 2019. Binnenkort brengt Aston Martin een SUV uit die "BDX" zal heten en die snel zal moeten worden opgevolgd door nog meer SUV's. De BDX heeft een prijskaartje van €182.000. Het businessplan beoogt een productie van 6000 Aston Martin en het gelukkig samenvallen van de comeback in de F1 gaf dat nieuws een boost op de Londense beurs van maar liefst 6,8 %. Lawrence Stroll, de miljardair, de investeerder wiens zoon nu in de tweede Aston Martin F1 rijdt naast Vettel, sprak recent "de wens van een natte droom uit": met name Lewis Hamilton verleiden om bij Aston Martin te komen rijden. Met meesterstrateeg Toto Wolff bij Mercedes is niets onmogelijk. George Russel is overigens als vervanger aangeduid voor Lewis Hamilton, voor het geval die eens ziek zou zijn. Op 12 maart beginnen de eerste pré-seizoentesten in Bahrein. Een roze Britse auto met een Duitse motor die in Engeland wordt gemaakt, zal dan een attractie op zich zijn. (Walter Rombauts)
ROMAIN GROSJEAN BEGINT INDYCARDEBUUT MET - LICHTE - CRASH !
Na zijn spectaculaire crash vorig jaar in Bahrein waarin het HALO-systeem zijn leven redde, besloot de Fransman Romain Grosjean verstandelijk er de brui aan te geven in de Formule 1. Héél zijn verblijf in die topdiscipline is getekend door de ene crash na de andere. Maar nadat de rust teruggekeerd was tussen zijn lieve dame en zijn twee schatten van kinderen, kriebelde toch dat race-virus weer en was het Amerikaanse Dale Coyne Racing-team bereidt hem een Indycar-kans te geven. Bij zijn eerste test in Barber Motorsport Park vlamde hij de bolide weeral de bandenmuur in. Met gelukkig redelijk lichte schade. De zware crashes staan op het programma als het seizoen goed op gang is geflitst. Zijn landgenoot Sebastien Bourdais, meervoudig Indycar-kampioen keek er wat meewarig naar. "Het kan iedereen overkomen" moet hij peinzend hebben gezegd...(wr)
RED BULL WERKT MET ORECA AAN WATERSTOFAUTO VOOR LE MANS 2024
Red Bull heeft zijn geëvolueerde RB16B voorgesteld. Daarmee moet Max Verstappen de Mercedes van Lewis Hamilton "aanvallen". Althans dat wordt verwacht. In 2022 neemt Red Bull zelf de Honda-motoren over en gaan de voor dit jaar geplande reglementswijzigingen in voege. Maar de krachtbronnen die worden "bevroren" en dus niet nog meer vermogen kunnen putten uit ingenieursspelletjes, blijven uiteindelijk als concept dezelfde 1,6 liter V6 Turbo Hybrid's zoals die in 2014 zijn geïntroduceerd. Ze moeten principieel meegaan tot 2025 en de voorlopige enige "groene" aanpassing zou zijn dat ze op synthetische brandstof zouden rijden. Maar dat is ook niet echt voor morgen. Dus blijft de F1 wezenlijk met - vergeef me - oude brol rondrijden. Voorbijgestreefde auto's, nu al overklast door de Formula E, die evenwel geen heroïsche duels in de weg staan zoals Hamilton-Verstappen bijvoorbeeld.
De l'Automobile Club de l'Ouest (ACO), organisator van de 24 Uren van Le Mans sinds 1923, werkt altijd naar toekomsttechnieken voort. Weldra komt er een nieuw reglement dat zich toespitst op waterstofauto's. In 2024 zouden die er al moeten meedoen. Wie dacht dat Red Bull alleen maar energiedrank is, zal verrast zijn dat "Red Bull Advanced Technologies", een soort "R&D" zoals in de autobedrijven, samen met Oreca aan zo'n racewagen werkt. Het gezicht op Oreca is bekend. Hughes de Chaunac, de Le Mans-kenner bij uitstek. Er is niet zoveel dat die man heeft aangepakt in La Sarthe dat niet echt is geslaagd.
De "hydrogencar" zal wellicht aan Max Verstappen de kans geven om ook in Le Mans en het WEC geschiedenis te schrijven. De 24 Uren van Le Mans gaan - behoudens Covid-invloed - door op 12 en 13 juni 2021. in de groep van de nieuwe "Hypercars" vinden we Toyota, Alpine en Glickenhaus terug. Ze zijn de kanshebbers op de eindzege. Maar net zoals vorig jaar staan elf LMP2's op de startgrid en één daarvan won het bijna van Toyota. Het was de Rebellion #13 die als geheel door Renault werd opgekocht en in Alpine werd herdoopt. De CEO van Renault, Luca de Meo, wil van Alpine opnieuw het historische merk maken dat het ooit is geweest. Zo'n beetje het verhaal van Aston Martin in de F1 waar nu ook opnieuw Alpine aanwezig is. De F1, maar ook het WEC met hoogtepunt daarvan Le Mans, wordt spannender dan ooit. Los van alle geopolitieke spelletjes. (Walter Rombauts/Foto: Honda)
NIKITA MAZEPIN KAN HET MICK SCHUMACHER BEHOORLIJK LASTIG MAKEN
Het is komkommertijd in de F1 in afwachting dat op 12 maart de eerste "wintertesten" beginnen in Bahrein. Op 28 maart wordt daar dan de eerste GP van 2021 gereden. Zoon Schumacher neemt voor het eerst met een Haas-Ferrari deel aan het WK. Zijn Russische ploegmaat Nikita Mazepin, zoon van een oliarch, moet nog al zijn talent tonen. Maar de Rus is daar nogal gerust in. Met een vader als hij kan het niet anders dan dat de leuke dametjes als vliegen naar een.....censuur....toekomen. Daar maakt de sociale media vandaag handig gebruik van om de jongeman door het slijk te halen. Hij trekt er zich stoïcijns niets van aan.
Of Mick Schumacher met dezelfde onbezorgdheid leeft is een andere zaak. Hij heeft naam en faam van vaders zeven wereldtitels te verdedigen. In feite wordt hij al verondersteld het tegen Lewis Hamilton op te nemen. Minstens zich op te dringen in een spits die wellicht zal bestaan uit Sebastien Vettel (Aston Martin-Mercedes), Fernando Alonso (Alpine-Renault), Charles Leclerc en Carlos Sainz (Ferrari) en waarom ook niet Lando Norris (Mc Laren-Mercedes). Uiteraard hoort hier ook Max Verstappen te worden genoemd die in de Red Bull-Honda, eerder dan Sergio Perez, een eerste wereldtitel zal ambiëren.
Nikita Mazepin is waarschijnlijk niet de man die Mick Schumacher kan verslaan. Maar het Haasteam heeft vooral de massa dollars nog van diens vader. Zelfs de rijke familie van reserverijder Pietro Fittipaldi zal niet op kunnen tegen de olie-en gaswinsten van een lid uit het intieme kringetje van Vladimir Poetin... Door Nikita Mazepin's dollars binnen te rijven heeft het team zichzelf ook opgezadeld met een luis in de pels.
Die kan nu en dan eens zorgen dat Mick Schumacher eens moet krabben, maar nooit dat die zou moeten terugkrabbelen. Daarvoor staat niet minder dan Ferrari zelf, maar ook Luca di Montezemolo, FIA-president of F1-directeur Stefano Domenicali - onzichtbaar - in hun respectievelijke hoedanigheden persoonlijk garant. Dus zit Mick in de beste teampositie en moet Nikita zoveel mogelijk punten voor het WK van de Constructeurs zien te sprokkelen. Minstens net zoveel als de "likes" van zijn geldhongerige dametjes. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
Ugo De Wilde (18) heeft enkele mooie seizoenen achter de rug in de keiharde Formule Renault Eurocup. Met veelbelovende resultaten, gevolgd door een algemeen verschijnsel in de autosport voor jonge beloftes: einde geld ! Maar gesteund door zijn familie, die er naar mijn gevoel nog altijd terecht in gelooft, is er een fantastisch idee ontstaan. Met name de jongste Belg ooit te zijn aan de start van de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni aanstaande wordt gereden. Hij opteert daarin een LMP2. Om daarvoor de nodige fondsen bijeen te brengen is er een club gecreëerd die "Club 300" heet. Die naam staat voor 300 km/h (et plus sur l'Hunaudières), €300 komende van 300 leden.
Wie dit jonge talent op die originele wijze steunt mag als tegengift eens mee met de jonge Brusselaar iin een serie GT of wordt een keer uitgenodigd als VIP op één van de races die Ugo dit seizoen zal rijden. "Le panache" van zijn vader Olivier De Wilde kennende, vroeger vooraanstaand autosportjournalist, kan die "Club 300" eerder naar 400 streven. Hoewel je op "Les Hunaudières" in Le Mans, vroeger 5,5 km lang, geen 406 km/h meer kunt halen zoals de WM-Peugeot destijds. Twee chicanes hebben die historische, uiterst gevaarlijke rechte lijn in drie verdeelt. Paul Frère zaliger, winnaar met Olivier Gendebien in een Ferrari, zei me eens tijdens één van onze gezellige jaarlijkse babbels aan "pupitre #78" in de perstribune dat hij de overbrengingen van de versnellingsbak van de WM had uitgerekend. En volgens hem kon die 406 km/h niet écht zijn gemeten... Zomaar even erbij verteld.
Dus is het voor de "Club 300" al goed als er...350 km/h wordt gereden en er 350 leden zijn die ieder €300 in het buideltje doen. Vanuit "Walter's Auto Cahiers", elf jaar in de eerste tien, is het Ugo De Wilde van harte gegund om als jongste Belg ooit aan de start te staan in Le Mans. Nico Verdonck, neusje van de zalm als autopiloot en Laurens Vanthoor, Porsche-fabrieksrijder, hebben na een lage zoektocht naar een F1-opening evenzeer beseft dat "The Way to Le Mans", daar in La Sarthe de ideale lijn was om met autoracen centen te verdienen. Ugo De Wilde is nu ook aan die duurzame weg begonnen. (Walter Rombauts)
ALPINE BETREEDT OPNIEUW DE HEILIGE GROND VAN LA SARTHE
Alpine neemt in de 89ste "24 Uren van Le Mans" deel. In afwachting van een kompleet nieuwe Hypercar voor mogelijk 2022 of 2023, gebruikt Alpine nu de LMP1 van Rebeillon R13, precies de auto die vorig jaar tweede werd en lange tijd de later winnende Toyota bedreigde voor de overwinning. Uiteraard is de auto nu in Alpinekostuum en doet de fabriek in Dieppe er alles aan om deze sportwagen opnieuw on de aandacht te brengen. Paralell aan dit vooruitzicht heeft Alpine (lees eigenlijk: Renault) zich ook geëngageerd in de Formule 1. De eerste testen voor de GP van Bahrein beginnen op 12 maart en lopen over drie dagen t/m 14 maart. Daar zal blijken met welke spierkracht Alpine ... Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Red Bull zal aanpakken.(wr)
DE ZES TOYOTA-PILOTEN VOOR HET WEC DAT IN PORTIMÃO BEGINT
Toyota heeft de zes namen bekend gemaakt die de GR010 Hybrid in het World Endurance Championship zullen besturen. Het is niet geheel een verrassing dat de Japanse titelhouders Mike Conway, José Maria Lopez en Kamul Kobayashi opnieuw in de #7 zitten. Ook in de #8 blijven de bekende én ervaren namen aan het stuurtje draaien: Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. Nyck De Vries wordt/blijft de test- en reserverijder. De 24 Uren van Le Mans zijn zoals steeds het hoogtepunt van het WEC.
Puristen zien die wedstrijd zelfs los van het kampioenschap. Dat komt omdat "Le Mans" sinds 1923 de meest intense en hoogste industriële confrontatie over de ganse wereld is. In La Sarthe worden nog iedere uitgave nieuwe technieken uitgeprobeerd door een meestal vernuftig reglement van de l'Automobile Club de l'Ouest. Zo zijn er dit jaar vijf nieuwe Hypercars die de LMP1's moeten doen vergeten, maar loopt er evengoed een project "H24" met een auto die op waterstof rijdt. (wr)