Top-racewagendesigner Gordon Murray is verlost van de F1-reglementen. In zijn creativiteit ontstond een Mc Laren die een "tribute" is aan het monumentale van de mens en coureur die drievoudig wereldkampioen Niki Lauda was. Maar zijn evenknie, de geniale Andrew Newey heeft kopzorgen rond de aerodynamica van de Red Bull-Honda waarmee Max Verstappen wordt verwacht Lewis Hamilton te verslaan in dit seizoen. Het venijn zit hem in de licht gewijzigde aerodynamische voorschriften waarmee de FIA en ook de FOM de topsnelheden van de auto's wil afremmen.
Die worden nu toch soms tegen 354 k/h opgetekend. Dat is leuk om weten, maar de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management" hebben 10% downforce afgepeuterd van de bolides. Dat heeft in concreto niets te maken met die topsnelheid. Maar is wel een tegemoetkoming aan bandenreus Pirelli die te kennen gaf stilaan tegen de limiet van hun racebanden-eigenschappen te zitten. Pirelli wil niet dat onderlinge duels zouden worden afgebroken door een band die het begeeft. Pirelli liet ook weten dat de banden voor 2021 in die zin zijn geconstrueerd en 3 kg zwaarder wegen dan die van het vorige seizoen.
Andrew Newey is duidelijk over de nieuwe aero-regels. "Er kunnen geen grote innovaties meer worden doorgevoerd. We moeten naar kleine prutsen zoeken, héél kleine details vinden en hopen dat de concurrentie die ook niet heeft gevonden. Ik heb alle kringwinkels afgelopen en niet gevonden waar ik naar zocht. Een hele industrie is op zoek naar een klein vacuüm in het reglement om die verloren downforce opnieuw op te bouwen."
Door de Covid 19-crisis is het echte nieuwe F1 reglement doorgeschoven naar 2022. De FIA en de FOM grepen het meest in voor 2021 op gebied van de bodemplaat die achteraan 100 mm aan weerskanten smaller wordt vanaf de achterwielen. De diffuserlengte is met 50 mm verkort. Neus en voorvleugels zijn ook beperkter geworden. Voor de designers is de hele auto een nieuw gegeven tegenover deze van 2020, terwijl het grote publiek ervan uitgaat dat die twee dezelfden zijn. Niets is minder waar. De essentie van deze reglementsbepaling is bedoeld de vlakke vloer die toch onder een druk van 500N vorig jaar 10 mm "doorboog" en zo een licht grondeffect gaf. Nu is die maximale flexibiliteit van de autovloer beperkt tot 8 mm bij dezelfde uitgevoerde druk. Dus het zeer licht grondeffect is nog verminderd. Daar bovenop is door de smallere vloerbreedte vanaf de achterwielen en de korte diffusser het een heksentoer geworden om die "wildernis" aan luchtturbulenties vanaf de achterwielen naar de diffuser toe in juiste banen te geleiden...
Op 26 maart a.s. beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Alle ingenieurs kijken met kloppend hart naar die eerste echte confrontatie. Mercedes moet het zonder het "Dual Axle Steering"-systeem stellen. Verboden door de FIA, dit terwijl het vorig jaar als onderdeel van het globale stuursysteem werd gedoogd. Insiders zeggen ook dat het is verboden om verdere kost-escalatie bij alle teams te blokkeren. Wat wel hetzelfde blijft zijn de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren die vanaf 2014 hun intrede hebben gedaan en pas in 2025 door een nog niet exact bepaalde nieuwe verbrandingsmotor (?) zullen worden vervangen. (Walter Rombauts)
|