Ugo De Wilde (18) heeft enkele mooie seizoenen achter de rug in de keiharde Formule Renault Eurocup. Met veelbelovende resultaten, gevolgd door een algemeen verschijnsel in de autosport voor jonge beloftes: einde geld ! Maar gesteund door zijn familie, die er naar mijn gevoel nog altijd terecht in gelooft, is er een fantastisch idee ontstaan. Met name de jongste Belg ooit te zijn aan de start van de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni aanstaande wordt gereden. Hij opteert daarin een LMP2. Om daarvoor de nodige fondsen bijeen te brengen is er een club gecreëerd die "Club 300" heet. Die naam staat voor 300 km/h (et plus sur l'Hunaudières), €300 komende van 300 leden.
Wie dit jonge talent op die originele wijze steunt mag als tegengift eens mee met de jonge Brusselaar iin een serie GT of wordt een keer uitgenodigd als VIP op één van de races die Ugo dit seizoen zal rijden. "Le panache" van zijn vader Olivier De Wilde kennende, vroeger vooraanstaand autosportjournalist, kan die "Club 300" eerder naar 400 streven. Hoewel je op "Les Hunaudières" in Le Mans, vroeger 5,5 km lang, geen 406 km/h meer kunt halen zoals de WM-Peugeot destijds. Twee chicanes hebben die historische, uiterst gevaarlijke rechte lijn in drie verdeelt. Paul Frère zaliger, winnaar met Olivier Gendebien in een Ferrari, zei me eens tijdens één van onze gezellige jaarlijkse babbels aan "pupitre #78" in de perstribune dat hij de overbrengingen van de versnellingsbak van de WM had uitgerekend. En volgens hem kon die 406 km/h niet écht zijn gemeten... Zomaar even erbij verteld.
Dus is het voor de "Club 300" al goed als er...350 km/h wordt gereden en er 350 leden zijn die ieder €300 in het buideltje doen. Vanuit "Walter's Auto Cahiers", elf jaar in de eerste tien, is het Ugo De Wilde van harte gegund om als jongste Belg ooit aan de start te staan in Le Mans. Nico Verdonck, neusje van de zalm als autopiloot en Laurens Vanthoor, Porsche-fabrieksrijder, hebben na een lage zoektocht naar een F1-opening evenzeer beseft dat "The Way to Le Mans", daar in La Sarthe de ideale lijn was om met autoracen centen te verdienen. Ugo De Wilde is nu ook aan die duurzame weg begonnen. (Walter Rombauts)
ALPINE BETREEDT OPNIEUW DE HEILIGE GROND VAN LA SARTHE
Alpine neemt in de 89ste "24 Uren van Le Mans" deel. In afwachting van een kompleet nieuwe Hypercar voor mogelijk 2022 of 2023, gebruikt Alpine nu de LMP1 van Rebeillon R13, precies de auto die vorig jaar tweede werd en lange tijd de later winnende Toyota bedreigde voor de overwinning. Uiteraard is de auto nu in Alpinekostuum en doet de fabriek in Dieppe er alles aan om deze sportwagen opnieuw on de aandacht te brengen. Paralell aan dit vooruitzicht heeft Alpine (lees eigenlijk: Renault) zich ook geëngageerd in de Formule 1. De eerste testen voor de GP van Bahrein beginnen op 12 maart en lopen over drie dagen t/m 14 maart. Daar zal blijken met welke spierkracht Alpine ... Aston Martin, Mercedes, Ferrari en Red Bull zal aanpakken.(wr)
DE ZES TOYOTA-PILOTEN VOOR HET WEC DAT IN PORTIMÃO BEGINT
Toyota heeft de zes namen bekend gemaakt die de GR010 Hybrid in het World Endurance Championship zullen besturen. Het is niet geheel een verrassing dat de Japanse titelhouders Mike Conway, José Maria Lopez en Kamul Kobayashi opnieuw in de #7 zitten. Ook in de #8 blijven de bekende én ervaren namen aan het stuurtje draaien: Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. Nyck De Vries wordt/blijft de test- en reserverijder. De 24 Uren van Le Mans zijn zoals steeds het hoogtepunt van het WEC.
Puristen zien die wedstrijd zelfs los van het kampioenschap. Dat komt omdat "Le Mans" sinds 1923 de meest intense en hoogste industriële confrontatie over de ganse wereld is. In La Sarthe worden nog iedere uitgave nieuwe technieken uitgeprobeerd door een meestal vernuftig reglement van de l'Automobile Club de l'Ouest. Zo zijn er dit jaar vijf nieuwe Hypercars die de LMP1's moeten doen vergeten, maar loopt er evengoed een project "H24" met een auto die op waterstof rijdt. (wr)
FERNANDO ALONSO ZAL KLAAR ZIJN TEGEN EERSTE TESTEN IN BAHREIN
De Spanjaard Fernando Alonso (39) heeft gisteren in Zwitserland tijdens een fietstocht een aanrijding door een auto overleefd. Hij hield er wel enkele fameuze botbreuken aan over en is succesvol geopereerd. Volgens Alpine F1 zal hij kunnen aanpikken voor de eerste F1-testen in Bahrein. Op 12 maart wordt de eerste van drie testdagen gereden en op 28 maart zal daar de eerste GP van het seizoen op start geflitst worden. Tevens is bekend dat de bevriezing van de motoren voor 2022 door Ferrari, Renault en Mercedes is goedgekeurd waardoor Honda, overgenomen door Red Bull dan, op gelijk niveau zal wedijveren.
De "bevriezing" gaat in aan het eind van het seizoen 2021 en het technisch niveau van alle motoren 1,6 V6 Turbo Hybrid zal dan worden "verzegeld". Er mag vanaf dan geen verdere doorontwikkeling ziijn tot 2025. In dat jaar komen de nieuwe krachtbronnnen. Voor wat de sprintraces betreft zijn de teams principieel akkoord, evenwel zonder al een definitief contract daarover te hebben. De sprintrace van zaterdag over 100 km zou dan de startgrid van zondag bepalen. Op die manier zou men ook naar een tweedaags GP-weekend kunnen evolueren. F1 (Liberty Media) zou op die wijze hun plan om 25 GP's in een jaar te organiseren mogelijk kunnen waarmaken. (Walter Rombauts)
IN PORTIMÃ0 BEGINT DE AANLOOP NAAR DE 24 UREN VAN LE MANS 2021
Van 2 t/m 4 april begint het WEC met de "8 Uren van Portimão". In feite is dat de aanloop naar de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni 2021 met of zonder publiek worden gereden. Le Mans wordt dit jaar al volgens een nieuw ingewikkeld reglement gereden. De "hypercars" en de "LMDh-klasse". Voor dit jaar zijn er vijf hypercars ingeschreven die het opnemen tegen een legertje LMP2's. Toyota is in Portimão al aanwezig met de nieuwe GR010 die de TSO50 vervangt die driemaal de etmaalrace won. De nieuwe auto is met 1040 kg precies 162 kg zwaarder en heeft zo'n 32% minder vermogen. Waarmee geschat wordt dat de nieuwe Toyota ongeveer 10" trager zal zijn in Le Mans.
Toyota, het Japanse merk uit Nagoya waar ze in hun tuin ook een "manneke-pis" hebben staan, mag zich terecht pionier noemen van de "Hybrid" omdat de Prius een mijlpaal in de autoproductie is geweest. Zelfs de huidige 1,6 liter V6 Hybrid F1-krachtbronnen zijn op dezelfde filosofie geconstrueerd. Iets geraffineerder natuurlijk dan destijds de Prius met dewelke ik 5,5 l/100 km "scoorde"... De Toyota GR010 wordt aangedreven door een 3,5 liter V6-motor die 500 kW (680 pk) uitbraakt. Dat vermogen gaat helemaal naar de achterwielen. De voorwielen worden aangedreven door een elektromotor met 199 kW (272 pk) De elektromotor mag pas boven 120 km/h mee functioneren. Daarover wordt nog gediscussieerd door de reglementenmakers.
De hypercars - Peugeot komt in 2022 - mogen aan hun hele carrosserie maar één verstelbare aerodynamische "hulp" hebben. In het geval van de Toyota GR010 is dat de achtervleugel. Ook bij Peugeot die een hypercar brengt in de LMH-klasse met aanvankelijk een V6 biturbo, terwijl in september van dit evenzeer rotjaar 2021 een elektromotor in de fascinerend gemodelleerde racewagen zal toegevoegd worden. Dit "huwelijk" zal op de testbank worden gezet in november 2021. Dan zullen de resultaten van de vierwiel-aangedreven bolide zwart op wit bekend zijn. Tot volgend jaar moet Toyota niets vrezen van Peugeot, overkoepeld door Stellantis dat ook Opel- en Chrysler-Fiatwagens omvat. In de Peugeot drijft het elektrisch gedeelte - batterij 900 V - de voortrein aan en de verbrandingsmotor de achterwielen.
Waar bij Toyota in mijn nieuwsgaring alleen de naam van Nederlander Nick de Vries is gevallen, oppert Peugeot al zes namen die op 8 februari 2022 zullen worden bevestigd. Het gaat over jonge coureurs, allemaal onder de 30, die toch al race-ervaring hebben. Zo zijn Jean-Eric Vergne en Loïc Duval niet de minste, maar ook Mikkel Jensen, Kevin Magnussen, Paul di Resta en Gustavo Menezes, zijn allemaal gasten die of van de F1, of van meerdere podiums in Le Mans hebben geproefd. Maar dat is voer voor juni 2022. Dus tegen de tijd dat in België iedereen is gevaccineerd of eraan is gestorven. Tegen dan loopt de startgrid van het World Endurance Championship vol met droomwagens die volgens het nieuw reglement een gelijk speelveld hebben. Voor een nog iets verder toekomst is er in bijlage een profiel van de Porsche die is voorzien voor 2023. (Walter Rombauts/Foto bijlage Porsche)
LEWIS HAMILTON HEEFT VOOR 1 JAAR BIJGETEKEND BIJ MERCEDES
"Een achtste wereldtitel behalen", dat moet ongetwijfeld mee de handtekening hebben gevoed waarmee de Brit Lewis Hamilton voor 1 jaar bij Mercedes bijtekende. Eens onbetwistbaar de allergrootste zijn en blijven. "From a jack to a King". Maar niet als het liedje. De grootheid van Lewis zit hem in de wetenschap dat hij, komende vanuit de achtergestelde Londense buurt Stevenage zich opwerkte tot wat de beste autocoureur ter wereld wordt genoemd. Normaliter wordt daar bij gezegd dat hij ook als mens van grote allure is. Maar wie wereldkampioenprofielen een beetje kent weet dat "egoïsme" hun sterkste troef is. Bertrand Gachot heeft mee dat ooit woordelijk gezegd, en ook Jackie Stewart zei me nadrukkelijk "I'm the Boss behind the Wheel"... toen me het onwaarchijnlijke geschenk overkwam drie dagen met hem samen te mogen doorbrengen en beter auto te leren rijden.
Niki Lauda, egoïsme en karakter, de enige twee eigenschappen die drie wereldtitels opleverden. Het moesten er eigenlijk vier zijn zonder dat verschrikkelijke ongeval op 1 augustus 1976 op die "Alte" Nürburgring. Als dode, verbrande mummie voor heel de wereld afgevoerd op een brancard reed hij ze weken later de vierde plaats in de GP van Italië in Monza. Dat hoeft vandaag niet meer. De "Killing Years" zijn voorbij, Antoine Hubert voor twee jaar in Francorchamps niet te na gesproken. Sinds de dood van Ayrton Senna (1 mei 1994) is de veiligheid van renwagens enorm geëvolueerd. Jules Bianchi (Suzuka 2014) was één van de laatsten. Toen is de gedachte aan het HALO-systeem gegroeid en redde vorig jaar letterlijk het leven van Romain Grosjean die de F1 wisselde voor de IndyCar in de USA.
Wat heeft dit alles met Lewis Hamiltons natte droom te maken ? Wel het is zowat het hele antwoord op zijn quasi goddelijke status. Hij rijdt in zo'n perfecte cocoon , is zo omringd door een meute "bodyguards" dat hij naar die achtste titel zal worden gedragen. Aristoteles zei het al: "het is maar weinigen gegeven godgelijk te leven, maar het proberen op zich is al de moeite waard." Dat heeft Hamilton nu zo goed als bereikt. F1 is een wipplank voor hem. "Black Lives Matter", een levensdoel, al is hij geen echte zwarte, kledinglijnen, mooie vrouwen, Alibaba zonder de veertig rovers. Een rots in een nieuwe wereld, in de branding van haar woelige zee, zal hij Sebastien Vettel tegenkomen, ook Max Verstappen, George Russells en Lance Stroll's. Dat heeft hij niet meer zo graag. Hij gaat de F1 dan een vervelende sport vinden omdat zoals Toon Hermans ooit zei waarom ie stopte met wielrennen. "Die anderen gingen allemaal voor me rijden." Die clausule staat niet in het contract Mercedes-Hamilton. De "Verstappen-clausule" is volgens Toto Wolff "fake-news". Wat geen nep is, is dat een salaris van $47 miljoen dollar zou toegekend zijn. Net als vorige jaren, geen opslag dus. Lewis wordt er weemoedig van als hij hoort dat voetballer Messi $100 miljoen dollar zou hebben. Tja, voetballen is dan ook zo veel ingewikkelder... dan aan een stuurtje draaien. (Walter Rombauts)
TAG HEUER LANCEERT NIEUWE CARRERA PORSCHE CHRONOWATCH, EEN LANG VERHAAL......
Edouard Heuer, de Zwitserse luxe-uurwerkfabrikant was in mijn jonge jaren als beroepsjournalist nauw verbonden met de Formule 1. Ik herinner me nog dat ik voor mijn eerste betaalde opdracht - verslag van de GP van Monaco voor Gazet van Antwerpen in 1973 - mezelf als introductiegeschenk mij een Heuer Monaco gaf. Die koste toen 10.250 Bfr en "Technique Avant Garde" (TAG) figureerde toen nog niet op de blauwe vierkante wijzerplaat met fluorescerende wijzers. Het uurwerk - de eerste Heuer Chronograph - was een meesterstukje van Heuer dat het op de wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs werd gehuldigd. Toevallig had Porsche in opdracht al een elektrische Lohner-Porsche geconstrueerd en die zorgde voor zoveel beroering dat de auto als uitvinding werd tentoongesteld op de Expo in Parijs in 1900.(wr)
SYNTHETISCHE BENZINE NAAST DE F1 OOK BELOFTEVOL VOOR WERELDAUTOMARKT
In 2026 zullen de F1-bolides nieuwe krachtbronnen hebben. In een aanbeveling vanuit de FIA en bij monde van President Jean Todt wordt de dringende wens geuit om over te schakelen op synthetische brandstof. Het hoogste doel is motoren met interne verbranding te doen rijden op waterstof. Maar daarvoor moet eerst een nieuw, redelijk ingewikkeld injectie-systeem worden ontwikkeld. Mazda, Hyundai, BMW en Mercedes kunnen daar van meespreken. Dus al wordt het project "H24" voor Le mans klaargestoomd, zomaar rijden op waterstof zal gezien de ingewikkeldheid van logistiek, stockage en de productie via een "schone" brandstofcel (laat met zonne-energie een elektromotor draaien) nog niet massaal voor morgen zijn.
Maar de synthetische brandstof is weldra - beperkt - ter beschikking. Audi, Porsche, BMW en ook Mc Laren, werken er hard aan. Niet enkel voor competitiegebruik maar ook met de bedoeling de door de regeringen afgeschreven verbrandingsmotoren in de toekomst in bedrijf te houden met uitstoot ZERO. De evolutie van synthetische brandstoffen staat centraal in de race-engineering. Als men weet dat in Le Mans de gebruikte brandstof voor 20% uit éthanol bestaat en racemotoren zo'n 26 à 30% rendement kunnen leveren, is het fascinerend te zien dat met synthetische benzine dicht tegen 50% kan worden geëvolueerd. In de F1 kan dat dus een groen signaal geven, straffer dan de Formula E, en voor de wereldautoindustrie kan het betkenen dat de ons bekende zalige krachtbronnen verder dienst kunnen doen.(Walter Rombauts)
CONTRACT HAMILTON - MERCEDES NOG NIET ROND, DE FEITEN
Tegen dat het F1-circus afreist naar Bahrein moet het contract van Hamilton en Mercedes voor 2021 zijn getekend. De zevenvoudige wereldkampioen zal voor Mercedes rijden. Ola Källenius, de big boss van het moederbedrijf Daimler wil dat de Brit gematigder zou worden in zijn financiële doelstellingen. "Het is moeilijk om Lewis miljoenen opslag te geven, terwijl ik binnen Daimler een herstructureringsplan moet voorleggen waarin vele ontslagen gaan vallen" is het standpunt van de hoogste top.
Verder lijkt een knelpunt dat Mercedes Lewis Hamilton graag voor drie jaar zou doen bijtekenen. Terwijl de kampioen in kwestie zich voor slechts één jaar wil binden aan de "ster". Die redenering moet zijn gebaseerd op de nakende technische wijzigingen in de F1 in 2022 voor wat de auto's betreft en tevens het nieuwe budgetplafond een rol zal spelen in hoe dat de kaarten veder zullen liggen. Iedereen voelt aan dat de spanning tussen de twee partijen stijgt.
Mercedes ook is geneigd de "Black Lives Matter" meer gescheiden te houden van de F1. Hamilton zal voelen dat het eigenlijk twee verschillende zaken zijn. Voor hem een sierende moraliteit over kleur en diversiteit. Voor Mercedes een compleet los van de essentie van de F1 staande - politieke - zaak. Toch zal ook dit jaar nog geknield worden voor de races. Maar minder en minder piloten willen aan dat stil protest meedoen. Vooral de echte jongeren zien dat minder zitten.
Over die jongeren wilde Jan Lammers (winnaar 24 Uren van Le Mans 1988) vorige dagen nog iets kwijt. "Als we hebben gezien met wat gemak George Russell de zevenvoudige wereldkampioen heeft vervangen in de Mercedes W11, dan zou ik dat detail in de contractbespreking met Hamilton ten berde brengen..." Nu heeft mooie Jan eventueel geen enkele inspraak in wat Daimler zal beslissen/toelaten. De beslissing kan ieder ogenblik vallen. Lewis droomt natuurlijk ook van die achtste wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
DIT WEEKEND VIRTUELE GP VAN AUSTRALIË, TESLA MAAKT EERSTE WINSTJAAR EN VETTEL HEEFT NIEUWE DIENSTWAGEN
Met dit weekeinde een virtuele Grote Prijs van Australië te rijden, met echte F1-rijders én de nog snellere echte gamers, wordt in feite het imago van de F1 nog verder beschadigd. Zoals de vaccinchaos wordt de F1 moeilijker in goede banen te leiden. Red Bull wil de motorafdeing van Honda overnemen op voorwaarde dat er een "motorbevriezing" komt. Dat wil zeggen dat Ferrari, Renault en Mercedes daarmee moeten akkoord gaan en hun krachtbronnen op het huidige peil moeten bewaren. Voor wie iets van motortechniek snapt is het fascinerend om zien hoe uit de voor iedereen gelijke 1,6 liter Turbo Hybrid basis telkens met onvoorstelbaar raffinement betere vermogens- en koppelcurve's worden gescoord. Dat geheel wordt overkoeplt door de aerodynamika, eigenlijk omgekeerde vliegtuigtechniek, die op de auto wordt toegepast om hem...op de grond te houden tegen fenomenale snelheden. Dus wordt de discussie tussen Red Bull en rest boeiend, zeker omdat Honda zich eind van dit jaar 2021 kompleet uit de F1 terugtrekt.
Met man en macht en nog meer dollars wil men Aston Martin terug prestigieus op de automarkt zetten. Of Sebastien Vettel als dienstwagen de "0ne 77" krijgt of de overtreffende trap "Viktor" waarin de V8 Vintage en de "One 77" samenkomen, is niet direct bekend. Belangrijk is het of de Duitse viervoudige wereldkampioen "de kist" die vorig jaar nog "Racing Point" heette op Mercedes-niveau kan brengen. De krachtbron van die Aston Martin is in principe dezelfde als die in de auto van Hamilton... Toto Wolff, teambaas bij Mercedes is ook aandeelhouder bij Aston Martin en speelt minstens op twee paarden waarmee zijn invloed in het hele F1-gebeuren stilaan gigantische contouren aanneemt.
In 2007 wanneer Elon Musk zijn eerste elektrische Tesla op basis van een Lotus-Esprit-chassis in Californië voorstelde, werd er met de ogenschijnlijk licht timide man in het vuistje gelachen. Elektrische auto's... "mission impossible !" (om het in het Vlaams te houden). Het is nu bij iedereen bekend dat vandaag héél de autowereld moet te biechten gaan bij Elon Musk's, Google's, Apple's en andere softwaregiganten om de achterstand die in Europa is opgelopen bij te werken.
De weg die Elon Musk koos liep niet over rozen, want zijn firma stond altijd in het rood. Ondertussen lanceerde gekke Elon raketten de ruimte in via Space X, die ook herbruikbaar naar de aarde terugkeerden. Gisteren en vandaag staat een Tesla-aandeel $835 genoteerd. Tesla bouwde meer dan 500.000 auto's en om zichzelf te plezieren maakte hij nu een raketauto, naar voorbeeld van Opel in 1928. Maar het strafste is dat Elon Musk na 13 jaar voor het eerst een winstjaar heeft. Elon Musk heeft van "de auto" eigenlijk een rijdende computer gemaakt die zich ei zo na zichzelf zal besturen. Er rijden er al veel maar nog niet onbeheerd door een man aan boord. China is Musk-gezind en vice-versa. Wat de Europese Raad niet ziet is dat het Oude Continent alle wijsheid kwijt is, net als Amerika. Daardoor zal de 21ste eeuw voorwaar een Aziatische te worden. Bij ons begint het op Bokrijk te gelijken Onze regionen kunnen het autovernuft elektrisch, waterstofgericht, met toch ook klinkende pretstaies, niet meer waardig ontvangen. Daar is geen vaccin tegen. (Walter Rombauts)
ONGEWISSE GANG VAN ZAKEN BRENGT SPANNING IN F1 EN...FORMULA E
Het is niet zo dat in de echte autosport ijdeltuiten van alle slag te pas en te onpas op de tafels springen om hun meestal inhoudloze speech te doen. Toch is de wereldatmosfeer van die aard dat nijverheid en sport voor nooit eerder geziene uitdagingen staan. In de Formule 1 heeft Toto Wolff van Mercedes een ultimatum aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voorgelegd. De Brit zou geen 50 miljoen dollar krijgen dit jaar omwille van wat de werkende massa moet ondergaan, de faillissementen die met duizenden zullen vallen, de zin en onzin van een vaccin, de politieke spelletjes met de farma-industrie, maar ook met de eigen bevolking. Iedereen blijft in het ongewisse.
Zelfs tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) die terug bij Renault zit twijfelt over zijn opnieuw nakende deelname aan de "500 Mijlen van Indianapolis" waarmee hij "the triple crown" wil behalen. Die wens begint meer en meer op een niet in te vullen droom te gelijken. Hij heeft de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota. Bravo !!! maar wat komt er nu ? Er is zijn nieuwe werkgever Renault veel aan gelegen om op de automarkt zoveel mogelijk elektrische auto's te verkopen. Een ambitie die ver van de F1 staat waarin men hoogstens vlug zal trachten met synthetische benzine te rijden. Om toch iets groen te hebben...
Daarop speelt de baas van de Formula E sterk in met te zeggen dat de F1 en de FE "samen moeten gaan...". Omdat de FE over een solied 19-jarig organisatierecht beschikt. Alejandrov Agag, de big boss dus van de FE, vindt dat alles moet worden geëlektricificeerd. Daarbij ziet hij één ding over het hoofd: dat groene waterstof zal staan te wachten om binnen tien jaar - zo menen hoogstaande autocoureurs als André Lotterer - daarmee de "24 Uren van Le Mans" te winnen.
Waterstof snoert alle negativisme de mond toe naar het milieu. Mits groen gefabriceerd te zijn. Nu zeggen de nieuwe Concorde Akkoorden dat de huidige 1,6 liter V6 Hybrid-motoren tegen 2025 moeten vervangen zijn. Door wat weet op dit moment niemand exact. Dat Bernie Ecclestone pleit om opnieuw de V8's uit het museum te halen is pure nostalgie. De "sound" die de ouwe rakkers ooit hebben gekend komt niet meer weer.. We kunnen iedere sound wel op een chip inbouwen, zoals de Japanners na WOII hun Daihatsutjes en andere Subarutjes door met van Hitachi geleverde chips, lieten klinken als een Ferrari, een Porsche, Jaguar, Lotus of Aston Martin.
Daarmee terug naar vandaag waarin nog voor de start van het seizoen in Bahrein alleen de dollarklank weerklint. Lewis Hamilton kent die "sound" al héél lang. Toto Wolff ook. Sinds hij bij Aston Martin (het vroegere Racing Point) mee in het aandeelhoudersbad is gesprongen heeft hij een niet duidelijk herkenbare stok achter de deur om Hamilton's eisen te temperen. Het wapen is met wat doordenken bekend. Aston Martin rijdt ook met een Mercedesmotor en Sebastien Vettel is er de hoopvolle nieuwkomer. Geen zeven maar wel vier titels. Denkpuzzels. (Walter Rombauts)
MERCEDES VERKOCHT ZEVENMAAL MEER ELEKTRISCHE- OF PLUG-IN-HYBRIDES
Terwijl Mercedes vorig jaar 16,3% minder voertuigen verkocht, scoort het luxemerk toch een zevenvoudige verkoop meer in de pure elektrische- en plug-in hybridewagens. De "elektrificatie" zet zich duidelijk door, met voorlopige negatie van de echte milieuvriendelijke auto die op waterstof rijdt en waarvan de waterstof "groen" wordt aangemaakt met water-zon- en windenergie. Op een nationale markt van autoverkoop werd een daling van 21,5% genoteerd. Dus de - 16,3% van de "Ster" ligt daar gevoelig onder. Daardoor zag Mercedes in België zijn marktaandeel stijgen van 6,9% in 2019 naar 7,4 % vorig jaar, het dramatische jaar 2020.
In dat jaar zag het Duitse merk zich voor de zevende opeenvolgende keer tot wereldkampioen F1 gekroond sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid motoren ingang vonden. Lewis Hamilton werd, net als Michaël Schumacher, voor de zevende keer wereldkampioen. Maar de man mekkert nu over zijn verder salaris. De Brit wil 50 miljoen dollar maar Mercedes is weigerachtig, ook omdat het overkoepelende Daimler de F1-stal winstgevend wil maken. Voor de zeer nabije toekomst dreigt een brandstofoorlog in de F1. Synthetische benzine zou een eerste signaal zijn naar een "groene" F1. Maar de huidige motoren moeten nog mee tot eind 2024.
De zogezegde "nieuwe F1" zal pas in 2022 echt vorm krijgen. De autowereld heeft een uppercut gekregen. Elektrisch (Formula E) tegen Fossiele verbrandingsmotoren. Weerom daarbij waterstof geheel vergetend. Toch zal die via een brandstofcel zowel de fossiele- als elektrische aandrijving redelijk snel overklassen. In Le Mans, waarin 2022 de Hypercars en de LMHh (hybrid"s) een nieuw era inluiden voor veel merken als Peugeot, Porsche en andere .... Toyota"s en misschien ook Alpine. Alles staat op kantelen, veroorzaakt door een klein nanobeestje, eind 2019 in China met de naam Covid 19. En vandaag heeft het al verschillende naamvarianten. De wereld wacht op een oplossing. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
PORSCHE BREIDT TAYCAN-GAMMA UIT MET NIEUWE INSTAPVERSIE
Vandaag maakt Porsche bekend dat ze een vierde Taycan-variant introduceren. Een eerste elektrische sportberline zeg maar. Het nieuwe model neemt plaats naast de Taycan Turbo S, de Taycan Turbo en de Taycan 4S. Hij heeft achterwielaandrijving en is verkrijgbaar met twee batterijformaten: met de standaard Performance Battery levert het nieuwe instapmodel - vanaf €86.155,88 - tot 300 kW (408 pk) in de overboostmodus met "Launch Control"; dit neemt toe tot een piekvermogen van 350 kW (476 pk) met optionele Performanc Battery Plus. Het nominaal vermogen is 240 kW (326 pk) of 280 kW (380 pk). Het verhaal gaat verder.
Als jongste lid van de modelfamilie bevat de Taycan vanaf het begin de nieuwe functies die in de andere varianten bij de modeljaar-omschakeling zijn geïntroduceerd. De "Plug & Charge"-functie maakt bijvoorbeeld handig opladen en betalen mogelijk zonder dat er betaalkaarten of een app nodig zijn. Zodra de oplaadkabel is aangesloten, zorgt de Taycan voor versleutelde communicatie met het "Plug & Charge"-compatibele oplaadstation. Het oplaadproces start dan automatisch. Ook de betalingen worden dan automatisch verwerkt.
Net als bij de andere varianten omvat de optionele uitrusting een head-updisplay in kleur en ingebouwde lader met een laadvermogen tot 22 kW. Met "Functions on Demand" kunnen Taycanbestuurders naar wens diverse extra comfort- of assistentiefuncties aanschaffen. Of ze kunnen deze ook voor een beperkte periode boeken. Dit werkt zowel na de levering van het voertuig als voor de originele configuratie van de sportwagen. Een bezoek aan de werkplaats is niet nodig gezien er een online activering is voorzien. Dit is momenteel mogelijk voor de "Porsche Intelligent Range Manager", de "Power Steering Plus", "Active Lane Keeping Assistent" en de "Porsche InnoDrive".
Standaard is een enkeldeks Performance Battery met een bruto capaciteit van 79,2 kWh ingebouwd. Een tweede batterij, een tweedesks Performance Battery Plus, is als optie verkrijgbaar. De brutocapaciteit daarvan is 93,4 kWh. Het rijbereik, in overeenstemming met WLTP, is maximaal 431 of 484 km met de duurste batterij.
Vanuit stilstand versnelt de Taycan met beide batterijversies in 5"4 van nul naar 100 km/h. Mede door het feit dat iedere elektromotor vanaf de eerste omwenteling zijn maximum koppel levert. De topsnelheid is 230 km/h, tevens in beide configuraties, dit terwijl zijn maximale oplaadcpaciteit tot 225 kW (Performance Battery) of tot 270 kW (Performance Battery Plus) bedraagt. Concreet betekent dit dat beide batterijen in 22 minuten en 30 seconden van vijf tot 80% kunnen worden opgeladen en dat er na amper vijf minuten stroom is voor nog eens 100 km elektrische autonomie.
Porsche zou Porsche niet zijn als de indrukwekkende acceleratie, en de permanent beschikbare trekkracht (lees eigenlijk koppel) wordt verzekerd door gebruik te maken van een permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras die een actieve lengte heeft van...130 mm en dus dezelfde lengte heeft als de motor uit de Taycan 4S. De pulsgestuurde regelaar op de achteras werkt tot 600 Ampère. Porsche's nieuwste wordt vanaf midden maart bij de dealers verwacht. Iedere sportwagenliefhebber kijkt ernaar uit.
Naast de permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras omvat de aandrijfarchitectuur ook een tweeversnellingsbak. Net als bij de andere Taycan's zijn de hoogtepunten intelligent oplaadbaarbeheer en een snedige aerodynamika. Met een Cd-waarde vanaf 0,22 levert de stroomlijn een belangrijke bijdrage aan het lage energieverbruik en daarmee ook aan het respectabele rijbereik. Het maximale recuperatievermogen is 265 kW. Nuttig om weten is dat deze Taycan - die op 19"-schoenen rijdt - twee bergruimten heeft. Eén van 84 liter vooraan en tot 407 liter achteraan. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
AUSTRALISCHE EN CHINESE GP VERHUIZEN NAAR ACHTEREN OP F1 KALENDER
Hoe de F1 het gaat doen is niet duidelijk. Maar de GP van Australië op 21 maart zal wellicht later op de overvolle kalender van 23 races verhuizen. Ondertussen heeft ook China verzocht hun GP naar later op het jaar te verschuiven. Dat alles natuurlijk door de coronacrisis. Voor de rest wordt het "nieuws" rond de F1 gevuld met verzinsels allerhande. Wezenlijk niet de moeite om tijd in te steken. Als we de officiële kalender bekijken beginnen de eerste vrije training in het Albert Park in Melbourne op 19 maart 2021...(wr)
Met een redelijke zekerheid kunnen we stellen dat de GP van Australië het F1-seizoen 2021 niet zal openen. Er wordt richting Bahrein gedacht en tegelijkertijd zouden daar de eerste wintertesten - nu gepland in Barcelona - doorgaan. Logistiek gezien zou dat een verstandige beslissing zijn. Er is ook besloten de ingewikkelde reglementswijzigingen voor 2021 door te schuiven naar 2022. Daardoor worden ook de auto's maar gedeeltelijk doorontwikkeld. Neus, chassis en transmissie blijven ongemoeid. Maar wat de 1,6 V6 Turbo-Hybrid betreft zullen de ingenieurs op zoek gaan naar meer vermogen. Bij Ferrari zegt men 30 pk te willen, kunnen winnen. Dat is een interessant gegeven, maar moeilijk om hen te doen zeggen welke interne wijzigingen zullen worden doorgevoerd.
Want iedereen moet uitgaan van die basisconfiguratie in het reglement. Steeds meer vermogen vinden gaat via kleine details, en iedere keer dat er een vermogenswinst is geboekt, stijgt ook de broosheid van het hele resultaat. Eigenlijk is dat het vernuft in de F1, waarvan steeds minder bekend is. En behoudens een vergissing moet het huidige motorconcept nog mee tot eind 2024. Welke motor er dan moet worden gemonteerd is vandaag nog gissen. Als de F1 van Liberty Media blijft zullen het alleszins goedkopere motoren worden. Om aldus meerdere autoconstructeurs naar het WK te lokken.
Aston Martin dit jaar met Sebastien Vettel en Lance Stroll is in dat gebeuren een heel ander verhaal. Een historie van zowel dronkenmakende successen als ziekmakende faillissementen. Een verhaal van Le Mans tot James Bond, en dit jaar van Vettel en Stroll. Deze Aston Martin gebruikt wel een Mercedesmotor, waarmee viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel een kansje maakt dichter bij Lewis Hamilton te komen. Althans zeker in theorie.(Walter Rombauts)
GROEIENDE ONZEKERHEID OVER GP VAN AUSTRALIË OP 21 MAART A.S.
Normaal gesproken moet eind van deze maand een begin worden gemaakt met het voorbereiden van het stratencircuit in Melbourne om op 21 maart 2021 de GP van Australië te laten doorgaan. De pandemie dreigt echter opnieuw gewone gang van zaken te vetroebelen. F1-eigenaar Liberty Media die dit jaar 23 races wil organiseren moet wellicht opnieuw kalenderwijzigingen doorvoeren. Het hele gedoe zorgt voor chaos bij teams en organisatoren. Zonder publiek ? Wellicht.
Wat is het amechtig spijtig dat dit gebeurt. Sinds WOII is er 75 jaar lang geen wanorde in het Westen geweest. Nu staat alles en iedereen op de tocht. Recent, op 17 deceber 2020, ging ook Jean Blaton (Beurlys) op 91-jarige leeftijd van ons heen. In mijn directe omgeving wisselden drie mensen het tijdelijke voor het eeuwige. Zonder fatsoenlijk afscheid te hebben kunnen nemen.
Urbanus zong het al decennia geleden. "De wereld is om zeep, er gebeuren rare dingen rondom mij..." Hij voorspelde dat het moeilijk zou worden om in een zieke wereld gezond te blijven. Hij had het toen nog lang niet over Covid-19. Dit virus wilde het de mens mogelijk duidelijk maken. Als alle dagen een nieuwe trui met V-hals hebben het hoogste goed is, de hoogste betrachting is en als ijdeltuit op alle schermen van alle zenders laten zien hoe lelijk je eigenlijk bent, dan sta je ver af van een oplossing.
Want zo iemand is het deel van het probleem. Ver van de echte wereld af, zoals ook Liberty Media niet wist met wat ze begonnen als ze in maart 2017 voor 31 miljard dollar de F1 van de échten, de puristen en technische dirigenten overkochten. Voor iemand die het niet ziet; de F1 staat eigenlijk al opnieuw te koop. Er is al een bod geweest, maar de onderhandelingen zijn afgesprongen. Het is slechts een kwestie van wanneer dan of het zal gebeuren. (wr)
HAMILTON IS VIERDE F1-PILOOT DIE JE AANSPREEKT MET SIR
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is geridderd en moet nu eigenlijk met Sir Lewis worden aangesproken. Daarmee is hij de vierde Formule 1-piloot die deze titel krijgt. De anderen waren de Australiër Jack Brabham, de Brit Stirling Moss en de Schot Jackie Stewart. Deze gelegenheid doet een aantal mensen, waaronder FIA-president Jean Todt, zeggen dat Lewis Hamilton de grootste aller tijden is in de autosport. Die bewering is gebaseerd op het nuchtere feit dat hij de zeven wereldtitels van de Duitser Michaël Schumacher evenaarde, maar daarbovenop meer GP-zege's scoorde dan de 91 van Schumacher.
Daardoor staat hij statistisch op een eenzame hoogte in héél de GP-geschiedenis die in 1906 begon met de Grand Prix de l'Automobiel Club de France (ACF) in La Sarthe. De zoon van Michaël Schumacher, Mick, rijdt dit jaar bij Haas-Ferrari en heeft al behoorlijk veel last van de aandacht rond zijn naam. Hij illustreert dat op zijn eigen manier: "Het is ergerlijk dat de media, de collega's en zowat iedereen me altijd vergelijken met mijn vader. Dat is belachelijk, want hij is gewoon altijd de beste geweest." Ooit schreef Jean Todt, samen met Bernie Ecclestone de gewezen Napoleon's in de F1, over Michaël Schumacher "A genius is born !" Er moet iets van waar zijn geweest, want als een fervente Fransman dit in het Engels van Ecclestone neerpende, dan moet de waarheid het hebben gewonnen van chauvinisme.
Nu begint Mick Schumacher met Haas en Ferrarimotor 1.6 V6 (90°) Turbo Hybrid aan zijn eerste F1-seizoen. Met als ploegmaat de Rus Nikita Mazepin wiens vader vrachtwagens dollars aanvoert om het zitje van zoonlief veilig te stellen. Die oogstte al de nodige reklame door in een internet filmpje "aan een vrouwtje te zitten". Niet echt groot nieuws in de autosport. In weerwil daarvan zal hij bliksemsnel moeten zijn want de ongeschreven Nr 1 bij Haas is natuurlijk Mick Schumacher.
Die heeft alle denkbare en ondenkbare steun van Maranello Daar wordt wellicht Andrea Agnelli de nieuwe CEO en die zal hoogstwaarschijnlijk zijn goede vriend van bij Juventus, Maurizio Arrivabene opnieuw aan het hoofd zetten van het Ferrariteam. Zowel Charles Lecler als Carlos Sainz zullen door de nazaat van de machtige familie Agnelli (oprichters van FIAT) als in een cocoon rijden. Omdat bij Ferrari nog emoties leven die respect afdwingen voor de historiek, drama, en daarmee de successen van dit jaar proberen te waarborgen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
F1 WIL TOT 25 RACES PER SEIZOEN GERAKEN, NU ZIJN ER AL 23 GP'S
Spekschieterij alom in de F1 tijdens de jaarwisseling. Met toch enkele ernstige bedenkingen. Daimler, het moederbedrijf boven Daimler-Benz heeft het verzoek van Lewis Hamilton om 50 miljoen per seizoen te verdienen, geblokkeerd. De Beheerraad vindt dat in barre tijden waarin moet gesnoeid worden in eigen personeelsrangen, van hoog tot laag, dit verzoek pervers is. Dat wil zeggen dat het zitje van de zevenvoudige wereldkampioen eigenlijk voor 2021 nog onbezet is. Teambaas Toto Wolff, die zowel aandelen heeft in Daimler als nu ook Aston Martin (het vroegere Racing Point) pleit voor een diplomatische oplossing waarin alle partijen zich kunnen vinden.
Spannend om te volgen met de bijna zekere bezegeling van een contract voor Lewis. Anders is er nog de veel goedkopere George Russell... Grapje, hoewel in F1 alles kan. Zoals Max Verstappen nu vrijt met het vroegere lief van de Rus Daniil Kvyat, de 32-jarige dochter van toffe gast, driemaal wereldkampioen, Nelson Piquet. De F1 is nooit anders geweest. Het DNA van die eigenlijk buitenaardse bubbel genereert seks, geld, intriges, ook bij het voetvolk, en macht.
Ook "Auto macht geld". Het kon door wijlen Ferdinand Piëch gezegd zijn als machtigste automagnaat in Duitsland. Daarmee komen we aan ernstiger dingen. Bij het feit dat we dit seizoen 23 races op de kalender hebben. Dat is voordien nooit vertoont en de ambitie van F1-eigenaar Liberty Media is om aan 25 "events" per seizoen te geraken. Logistiek en menselijkerwijs is dat niet te doen. Maar omdat de Amerikanen helemaal niet bekommerd zijn voor de 70-jarige historiek van de na-oorlogse F1, willen ze aan het weekendformat prutsen. Aanvankelijk de vrije trainingen beperken tot een uur op vrijdag, zaterdag nog eens een uur en dan de kwalificaties voor de pole. De niet zichtbare maar écht gewenste onderliggende bedoeling is te komen naar GP's die zich over twee dagen afspelen.
Zaterdag trainingen en kwalificatie en zondag de race. Dan met de kermis verder trekken. Terug naar Barnumtijden. Voor de coureurs, ingenieurs en mecaniciens en hun achterban en familie is dit een delicaat gegeven. In een tijd van Artificiële Intelligentie, Robotiek en Ontmenselijking door gebrek aan fysiek contact, vergeet men dat het F1-plaatje nog steeds door mensen wordt ingekleurd. Vanop afstand lijken ze allen perfect, maar hoe dichter je d'r bijkomt, hoe meer de tranen van "De Clown" van Bernard Buffet door de lens worden geregistreerd. We moeten benieuwd zijn hoe imperfectie kan worden gecamoufleerd als op 21 maart a.s. in Australië het WK-F1 in principe "normaal" zal aanvangen. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
BERNARD VAN BELLINGEN NIEUW MANAGING DIRECTOR BUGATTI BRUSSELS
Sinds het overlijden van automagnaat Roland D'Ieteren (78) was het duidelijk dat er bij "D'Ieteren Automotive" in Brussel veel ging veranderen. Bugatti is een legendarisch sportwagenmerk dat ook tot de groep behoort. Vandaag is bekend gemaakt dat de heer Bernard Van Bellingen, na 14 jaar PR-Porsche, "managing director" wordt van Bugatti Brussels. Hij volgt de heer Luc Holderbeke op. Het dynamisme dat van deze automan wordt uitgedragen staat borg voor een "reborn" van exclusieve voertuigen die hun stempel hebben gedrukt op de wereldwijde autogeschiedenis. Naast een 360°-functie bij Bugatti zal hij ook nog verder de public reations van Bentley Brussels blijven leiden. Als autopurist zal hij in het terecht Grote Huis van D'Iedeteren zijn sociale vaardigheden aan de passie van exclusieve auto's kunnen koppelen.(wr)
Hij won zes keer de 24 Uren van Le Mans en wordt met 8 GP-overwinningen als de beste Belgische autocoureur ooit beschouwd. In 1970 werd hij vice-wereldkampioen omdat Jochen Rindt die verongelukte met een Lotus in Monza posthuum tot wereldkampioen werd gekroond. Het besluit dat daartoe is genomen lag in het feit dat de Oostenrijker met 45 punten sowieso wereldkampioen zou zijn geweest. Jacky Ickx sprokkelde door zijn tweede plaats 40 punten bijeen. Ickx' meest memorabele wapenfeit gebeurde in Le Mans 1969.
Het was het jaar dat Eddy Merckx - dikke vriend van Jacky - zijn eerste Ronde van Frankrijk won en de eerste mensen op de maan zijn geland. In de etmaalrace van Le Mans werd de start nog altijd gegeven op een manier waarbij de coureurs vanaf de overkant van de baan naar hun auto's moesten lopen. Als protest tegen die startprocedure vanaf 1923 bleef Jacky Ickx staan. Als iedereen weg was stapte hij doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 die hij deelde met Jacky Oliver. Hij liet zich in de auto glijden en nam alle tijd om zijn veiligheidsgordels aan te doen eer hij van de startplaats wegreed...
Dat "one-men"- protest van Jacky Ickx tegen de Le Mans-start vond zijn voeding in het jaar voordien. Het was de gewoonte in te stappen, weg te rijden en pas op de toen 5,5 km rechte lijn van Hunaudières de veiligheidsgordels aan te doen. Willy Mairesse - misschien wel echt de grootste Belg - stootte het deurtje open bij dat maneuver, greep ernaar, en crashte op een ongeziene wijze die hem zes maanden herstel kostte. Met Ickx' protest kreeg Le Mans vanaf 1970 zijn vliegende start.
Om het lange 24-uursverhaal kort te maken wonnen Ickx - Oliver het van Hermann - Larrousse in een Porsche 908. Jacky Ickx was het die het slotduel aanging met de onvolprezen Duitser Hans Hermann. De Porsche was in topsnelheid eigenlijk bevoordeeld, de Ford was dan weer wendbaarder in de bochten. Dan de ene, dan weer de andere aan de leiding....tot Jacky Ickx het zwaargewicht Hans Hermann met 100 meter voorsprong na 24 uren racen omzeggens op de eindmeet versloeg. Vorig jaar maakte Porsche een versie "75", vijfenzeventig unieke Porsches die Jacky Ickx huldigden en dat vandaag nog doen. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)