Terwijl Mercedes vorig jaar 16,3% minder voertuigen verkocht, scoort het luxemerk toch een zevenvoudige verkoop meer in de pure elektrische- en plug-in hybridewagens. De "elektrificatie" zet zich duidelijk door, met voorlopige negatie van de echte milieuvriendelijke auto die op waterstof rijdt en waarvan de waterstof "groen" wordt aangemaakt met water-zon- en windenergie. Op een nationale markt van autoverkoop werd een daling van 21,5% genoteerd. Dus de - 16,3% van de "Ster" ligt daar gevoelig onder. Daardoor zag Mercedes in België zijn marktaandeel stijgen van 6,9% in 2019 naar 7,4 % vorig jaar, het dramatische jaar 2020.
In dat jaar zag het Duitse merk zich voor de zevende opeenvolgende keer tot wereldkampioen F1 gekroond sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid motoren ingang vonden. Lewis Hamilton werd, net als Michaël Schumacher, voor de zevende keer wereldkampioen. Maar de man mekkert nu over zijn verder salaris. De Brit wil 50 miljoen dollar maar Mercedes is weigerachtig, ook omdat het overkoepelende Daimler de F1-stal winstgevend wil maken. Voor de zeer nabije toekomst dreigt een brandstofoorlog in de F1. Synthetische benzine zou een eerste signaal zijn naar een "groene" F1. Maar de huidige motoren moeten nog mee tot eind 2024.
De zogezegde "nieuwe F1" zal pas in 2022 echt vorm krijgen. De autowereld heeft een uppercut gekregen. Elektrisch (Formula E) tegen Fossiele verbrandingsmotoren. Weerom daarbij waterstof geheel vergetend. Toch zal die via een brandstofcel zowel de fossiele- als elektrische aandrijving redelijk snel overklassen. In Le Mans, waarin 2022 de Hypercars en de LMHh (hybrid"s) een nieuw era inluiden voor veel merken als Peugeot, Porsche en andere .... Toyota"s en misschien ook Alpine. Alles staat op kantelen, veroorzaakt door een klein nanobeestje, eind 2019 in China met de naam Covid 19. En vandaag heeft het al verschillende naamvarianten. De wereld wacht op een oplossing. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
|