CONTRACT HAMILTON - MERCEDES NOG NIET ROND, DE FEITEN
Tegen dat het F1-circus afreist naar Bahrein moet het contract van Hamilton en Mercedes voor 2021 zijn getekend. De zevenvoudige wereldkampioen zal voor Mercedes rijden. Ola Källenius, de big boss van het moederbedrijf Daimler wil dat de Brit gematigder zou worden in zijn financiële doelstellingen. "Het is moeilijk om Lewis miljoenen opslag te geven, terwijl ik binnen Daimler een herstructureringsplan moet voorleggen waarin vele ontslagen gaan vallen" is het standpunt van de hoogste top.
Verder lijkt een knelpunt dat Mercedes Lewis Hamilton graag voor drie jaar zou doen bijtekenen. Terwijl de kampioen in kwestie zich voor slechts één jaar wil binden aan de "ster". Die redenering moet zijn gebaseerd op de nakende technische wijzigingen in de F1 in 2022 voor wat de auto's betreft en tevens het nieuwe budgetplafond een rol zal spelen in hoe dat de kaarten veder zullen liggen. Iedereen voelt aan dat de spanning tussen de twee partijen stijgt.
Mercedes ook is geneigd de "Black Lives Matter" meer gescheiden te houden van de F1. Hamilton zal voelen dat het eigenlijk twee verschillende zaken zijn. Voor hem een sierende moraliteit over kleur en diversiteit. Voor Mercedes een compleet los van de essentie van de F1 staande - politieke - zaak. Toch zal ook dit jaar nog geknield worden voor de races. Maar minder en minder piloten willen aan dat stil protest meedoen. Vooral de echte jongeren zien dat minder zitten.
Over die jongeren wilde Jan Lammers (winnaar 24 Uren van Le Mans 1988) vorige dagen nog iets kwijt. "Als we hebben gezien met wat gemak George Russell de zevenvoudige wereldkampioen heeft vervangen in de Mercedes W11, dan zou ik dat detail in de contractbespreking met Hamilton ten berde brengen..." Nu heeft mooie Jan eventueel geen enkele inspraak in wat Daimler zal beslissen/toelaten. De beslissing kan ieder ogenblik vallen. Lewis droomt natuurlijk ook van die achtste wereldtitel. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
DIT WEEKEND VIRTUELE GP VAN AUSTRALIË, TESLA MAAKT EERSTE WINSTJAAR EN VETTEL HEEFT NIEUWE DIENSTWAGEN
Met dit weekeinde een virtuele Grote Prijs van Australië te rijden, met echte F1-rijders én de nog snellere echte gamers, wordt in feite het imago van de F1 nog verder beschadigd. Zoals de vaccinchaos wordt de F1 moeilijker in goede banen te leiden. Red Bull wil de motorafdeing van Honda overnemen op voorwaarde dat er een "motorbevriezing" komt. Dat wil zeggen dat Ferrari, Renault en Mercedes daarmee moeten akkoord gaan en hun krachtbronnen op het huidige peil moeten bewaren. Voor wie iets van motortechniek snapt is het fascinerend om zien hoe uit de voor iedereen gelijke 1,6 liter Turbo Hybrid basis telkens met onvoorstelbaar raffinement betere vermogens- en koppelcurve's worden gescoord. Dat geheel wordt overkoeplt door de aerodynamika, eigenlijk omgekeerde vliegtuigtechniek, die op de auto wordt toegepast om hem...op de grond te houden tegen fenomenale snelheden. Dus wordt de discussie tussen Red Bull en rest boeiend, zeker omdat Honda zich eind van dit jaar 2021 kompleet uit de F1 terugtrekt.
Met man en macht en nog meer dollars wil men Aston Martin terug prestigieus op de automarkt zetten. Of Sebastien Vettel als dienstwagen de "0ne 77" krijgt of de overtreffende trap "Viktor" waarin de V8 Vintage en de "One 77" samenkomen, is niet direct bekend. Belangrijk is het of de Duitse viervoudige wereldkampioen "de kist" die vorig jaar nog "Racing Point" heette op Mercedes-niveau kan brengen. De krachtbron van die Aston Martin is in principe dezelfde als die in de auto van Hamilton... Toto Wolff, teambaas bij Mercedes is ook aandeelhouder bij Aston Martin en speelt minstens op twee paarden waarmee zijn invloed in het hele F1-gebeuren stilaan gigantische contouren aanneemt.
In 2007 wanneer Elon Musk zijn eerste elektrische Tesla op basis van een Lotus-Esprit-chassis in Californië voorstelde, werd er met de ogenschijnlijk licht timide man in het vuistje gelachen. Elektrische auto's... "mission impossible !" (om het in het Vlaams te houden). Het is nu bij iedereen bekend dat vandaag héél de autowereld moet te biechten gaan bij Elon Musk's, Google's, Apple's en andere softwaregiganten om de achterstand die in Europa is opgelopen bij te werken.
De weg die Elon Musk koos liep niet over rozen, want zijn firma stond altijd in het rood. Ondertussen lanceerde gekke Elon raketten de ruimte in via Space X, die ook herbruikbaar naar de aarde terugkeerden. Gisteren en vandaag staat een Tesla-aandeel $835 genoteerd. Tesla bouwde meer dan 500.000 auto's en om zichzelf te plezieren maakte hij nu een raketauto, naar voorbeeld van Opel in 1928. Maar het strafste is dat Elon Musk na 13 jaar voor het eerst een winstjaar heeft. Elon Musk heeft van "de auto" eigenlijk een rijdende computer gemaakt die zich ei zo na zichzelf zal besturen. Er rijden er al veel maar nog niet onbeheerd door een man aan boord. China is Musk-gezind en vice-versa. Wat de Europese Raad niet ziet is dat het Oude Continent alle wijsheid kwijt is, net als Amerika. Daardoor zal de 21ste eeuw voorwaar een Aziatische te worden. Bij ons begint het op Bokrijk te gelijken Onze regionen kunnen het autovernuft elektrisch, waterstofgericht, met toch ook klinkende pretstaies, niet meer waardig ontvangen. Daar is geen vaccin tegen. (Walter Rombauts)
ONGEWISSE GANG VAN ZAKEN BRENGT SPANNING IN F1 EN...FORMULA E
Het is niet zo dat in de echte autosport ijdeltuiten van alle slag te pas en te onpas op de tafels springen om hun meestal inhoudloze speech te doen. Toch is de wereldatmosfeer van die aard dat nijverheid en sport voor nooit eerder geziene uitdagingen staan. In de Formule 1 heeft Toto Wolff van Mercedes een ultimatum aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voorgelegd. De Brit zou geen 50 miljoen dollar krijgen dit jaar omwille van wat de werkende massa moet ondergaan, de faillissementen die met duizenden zullen vallen, de zin en onzin van een vaccin, de politieke spelletjes met de farma-industrie, maar ook met de eigen bevolking. Iedereen blijft in het ongewisse.
Zelfs tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005-2006) die terug bij Renault zit twijfelt over zijn opnieuw nakende deelname aan de "500 Mijlen van Indianapolis" waarmee hij "the triple crown" wil behalen. Die wens begint meer en meer op een niet in te vullen droom te gelijken. Hij heeft de "24 Uren van Le Mans" gewonnen met Toyota. Bravo !!! maar wat komt er nu ? Er is zijn nieuwe werkgever Renault veel aan gelegen om op de automarkt zoveel mogelijk elektrische auto's te verkopen. Een ambitie die ver van de F1 staat waarin men hoogstens vlug zal trachten met synthetische benzine te rijden. Om toch iets groen te hebben...
Daarop speelt de baas van de Formula E sterk in met te zeggen dat de F1 en de FE "samen moeten gaan...". Omdat de FE over een solied 19-jarig organisatierecht beschikt. Alejandrov Agag, de big boss dus van de FE, vindt dat alles moet worden geëlektricificeerd. Daarbij ziet hij één ding over het hoofd: dat groene waterstof zal staan te wachten om binnen tien jaar - zo menen hoogstaande autocoureurs als André Lotterer - daarmee de "24 Uren van Le Mans" te winnen.
Waterstof snoert alle negativisme de mond toe naar het milieu. Mits groen gefabriceerd te zijn. Nu zeggen de nieuwe Concorde Akkoorden dat de huidige 1,6 liter V6 Hybrid-motoren tegen 2025 moeten vervangen zijn. Door wat weet op dit moment niemand exact. Dat Bernie Ecclestone pleit om opnieuw de V8's uit het museum te halen is pure nostalgie. De "sound" die de ouwe rakkers ooit hebben gekend komt niet meer weer.. We kunnen iedere sound wel op een chip inbouwen, zoals de Japanners na WOII hun Daihatsutjes en andere Subarutjes door met van Hitachi geleverde chips, lieten klinken als een Ferrari, een Porsche, Jaguar, Lotus of Aston Martin.
Daarmee terug naar vandaag waarin nog voor de start van het seizoen in Bahrein alleen de dollarklank weerklint. Lewis Hamilton kent die "sound" al héél lang. Toto Wolff ook. Sinds hij bij Aston Martin (het vroegere Racing Point) mee in het aandeelhoudersbad is gesprongen heeft hij een niet duidelijk herkenbare stok achter de deur om Hamilton's eisen te temperen. Het wapen is met wat doordenken bekend. Aston Martin rijdt ook met een Mercedesmotor en Sebastien Vettel is er de hoopvolle nieuwkomer. Geen zeven maar wel vier titels. Denkpuzzels. (Walter Rombauts)
MERCEDES VERKOCHT ZEVENMAAL MEER ELEKTRISCHE- OF PLUG-IN-HYBRIDES
Terwijl Mercedes vorig jaar 16,3% minder voertuigen verkocht, scoort het luxemerk toch een zevenvoudige verkoop meer in de pure elektrische- en plug-in hybridewagens. De "elektrificatie" zet zich duidelijk door, met voorlopige negatie van de echte milieuvriendelijke auto die op waterstof rijdt en waarvan de waterstof "groen" wordt aangemaakt met water-zon- en windenergie. Op een nationale markt van autoverkoop werd een daling van 21,5% genoteerd. Dus de - 16,3% van de "Ster" ligt daar gevoelig onder. Daardoor zag Mercedes in België zijn marktaandeel stijgen van 6,9% in 2019 naar 7,4 % vorig jaar, het dramatische jaar 2020.
In dat jaar zag het Duitse merk zich voor de zevende opeenvolgende keer tot wereldkampioen F1 gekroond sinds in 2014 de 1,6 V6 Turbo Hybrid motoren ingang vonden. Lewis Hamilton werd, net als Michaël Schumacher, voor de zevende keer wereldkampioen. Maar de man mekkert nu over zijn verder salaris. De Brit wil 50 miljoen dollar maar Mercedes is weigerachtig, ook omdat het overkoepelende Daimler de F1-stal winstgevend wil maken. Voor de zeer nabije toekomst dreigt een brandstofoorlog in de F1. Synthetische benzine zou een eerste signaal zijn naar een "groene" F1. Maar de huidige motoren moeten nog mee tot eind 2024.
De zogezegde "nieuwe F1" zal pas in 2022 echt vorm krijgen. De autowereld heeft een uppercut gekregen. Elektrisch (Formula E) tegen Fossiele verbrandingsmotoren. Weerom daarbij waterstof geheel vergetend. Toch zal die via een brandstofcel zowel de fossiele- als elektrische aandrijving redelijk snel overklassen. In Le Mans, waarin 2022 de Hypercars en de LMHh (hybrid"s) een nieuw era inluiden voor veel merken als Peugeot, Porsche en andere .... Toyota"s en misschien ook Alpine. Alles staat op kantelen, veroorzaakt door een klein nanobeestje, eind 2019 in China met de naam Covid 19. En vandaag heeft het al verschillende naamvarianten. De wereld wacht op een oplossing. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
PORSCHE BREIDT TAYCAN-GAMMA UIT MET NIEUWE INSTAPVERSIE
Vandaag maakt Porsche bekend dat ze een vierde Taycan-variant introduceren. Een eerste elektrische sportberline zeg maar. Het nieuwe model neemt plaats naast de Taycan Turbo S, de Taycan Turbo en de Taycan 4S. Hij heeft achterwielaandrijving en is verkrijgbaar met twee batterijformaten: met de standaard Performance Battery levert het nieuwe instapmodel - vanaf €86.155,88 - tot 300 kW (408 pk) in de overboostmodus met "Launch Control"; dit neemt toe tot een piekvermogen van 350 kW (476 pk) met optionele Performanc Battery Plus. Het nominaal vermogen is 240 kW (326 pk) of 280 kW (380 pk). Het verhaal gaat verder.
Als jongste lid van de modelfamilie bevat de Taycan vanaf het begin de nieuwe functies die in de andere varianten bij de modeljaar-omschakeling zijn geïntroduceerd. De "Plug & Charge"-functie maakt bijvoorbeeld handig opladen en betalen mogelijk zonder dat er betaalkaarten of een app nodig zijn. Zodra de oplaadkabel is aangesloten, zorgt de Taycan voor versleutelde communicatie met het "Plug & Charge"-compatibele oplaadstation. Het oplaadproces start dan automatisch. Ook de betalingen worden dan automatisch verwerkt.
Net als bij de andere varianten omvat de optionele uitrusting een head-updisplay in kleur en ingebouwde lader met een laadvermogen tot 22 kW. Met "Functions on Demand" kunnen Taycanbestuurders naar wens diverse extra comfort- of assistentiefuncties aanschaffen. Of ze kunnen deze ook voor een beperkte periode boeken. Dit werkt zowel na de levering van het voertuig als voor de originele configuratie van de sportwagen. Een bezoek aan de werkplaats is niet nodig gezien er een online activering is voorzien. Dit is momenteel mogelijk voor de "Porsche Intelligent Range Manager", de "Power Steering Plus", "Active Lane Keeping Assistent" en de "Porsche InnoDrive".
Standaard is een enkeldeks Performance Battery met een bruto capaciteit van 79,2 kWh ingebouwd. Een tweede batterij, een tweedesks Performance Battery Plus, is als optie verkrijgbaar. De brutocapaciteit daarvan is 93,4 kWh. Het rijbereik, in overeenstemming met WLTP, is maximaal 431 of 484 km met de duurste batterij.
Vanuit stilstand versnelt de Taycan met beide batterijversies in 5"4 van nul naar 100 km/h. Mede door het feit dat iedere elektromotor vanaf de eerste omwenteling zijn maximum koppel levert. De topsnelheid is 230 km/h, tevens in beide configuraties, dit terwijl zijn maximale oplaadcpaciteit tot 225 kW (Performance Battery) of tot 270 kW (Performance Battery Plus) bedraagt. Concreet betekent dit dat beide batterijen in 22 minuten en 30 seconden van vijf tot 80% kunnen worden opgeladen en dat er na amper vijf minuten stroom is voor nog eens 100 km elektrische autonomie.
Porsche zou Porsche niet zijn als de indrukwekkende acceleratie, en de permanent beschikbare trekkracht (lees eigenlijk koppel) wordt verzekerd door gebruik te maken van een permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras die een actieve lengte heeft van...130 mm en dus dezelfde lengte heeft als de motor uit de Taycan 4S. De pulsgestuurde regelaar op de achteras werkt tot 600 Ampère. Porsche's nieuwste wordt vanaf midden maart bij de dealers verwacht. Iedere sportwagenliefhebber kijkt ernaar uit.
Naast de permanent bekrachtigde synchroonmotor op de achteras omvat de aandrijfarchitectuur ook een tweeversnellingsbak. Net als bij de andere Taycan's zijn de hoogtepunten intelligent oplaadbaarbeheer en een snedige aerodynamika. Met een Cd-waarde vanaf 0,22 levert de stroomlijn een belangrijke bijdrage aan het lage energieverbruik en daarmee ook aan het respectabele rijbereik. Het maximale recuperatievermogen is 265 kW. Nuttig om weten is dat deze Taycan - die op 19"-schoenen rijdt - twee bergruimten heeft. Eén van 84 liter vooraan en tot 407 liter achteraan. (Walter Rombauts/Foto's:Porsche)
AUSTRALISCHE EN CHINESE GP VERHUIZEN NAAR ACHTEREN OP F1 KALENDER
Hoe de F1 het gaat doen is niet duidelijk. Maar de GP van Australië op 21 maart zal wellicht later op de overvolle kalender van 23 races verhuizen. Ondertussen heeft ook China verzocht hun GP naar later op het jaar te verschuiven. Dat alles natuurlijk door de coronacrisis. Voor de rest wordt het "nieuws" rond de F1 gevuld met verzinsels allerhande. Wezenlijk niet de moeite om tijd in te steken. Als we de officiële kalender bekijken beginnen de eerste vrije training in het Albert Park in Melbourne op 19 maart 2021...(wr)
Met een redelijke zekerheid kunnen we stellen dat de GP van Australië het F1-seizoen 2021 niet zal openen. Er wordt richting Bahrein gedacht en tegelijkertijd zouden daar de eerste wintertesten - nu gepland in Barcelona - doorgaan. Logistiek gezien zou dat een verstandige beslissing zijn. Er is ook besloten de ingewikkelde reglementswijzigingen voor 2021 door te schuiven naar 2022. Daardoor worden ook de auto's maar gedeeltelijk doorontwikkeld. Neus, chassis en transmissie blijven ongemoeid. Maar wat de 1,6 V6 Turbo-Hybrid betreft zullen de ingenieurs op zoek gaan naar meer vermogen. Bij Ferrari zegt men 30 pk te willen, kunnen winnen. Dat is een interessant gegeven, maar moeilijk om hen te doen zeggen welke interne wijzigingen zullen worden doorgevoerd.
Want iedereen moet uitgaan van die basisconfiguratie in het reglement. Steeds meer vermogen vinden gaat via kleine details, en iedere keer dat er een vermogenswinst is geboekt, stijgt ook de broosheid van het hele resultaat. Eigenlijk is dat het vernuft in de F1, waarvan steeds minder bekend is. En behoudens een vergissing moet het huidige motorconcept nog mee tot eind 2024. Welke motor er dan moet worden gemonteerd is vandaag nog gissen. Als de F1 van Liberty Media blijft zullen het alleszins goedkopere motoren worden. Om aldus meerdere autoconstructeurs naar het WK te lokken.
Aston Martin dit jaar met Sebastien Vettel en Lance Stroll is in dat gebeuren een heel ander verhaal. Een historie van zowel dronkenmakende successen als ziekmakende faillissementen. Een verhaal van Le Mans tot James Bond, en dit jaar van Vettel en Stroll. Deze Aston Martin gebruikt wel een Mercedesmotor, waarmee viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel een kansje maakt dichter bij Lewis Hamilton te komen. Althans zeker in theorie.(Walter Rombauts)
GROEIENDE ONZEKERHEID OVER GP VAN AUSTRALIË OP 21 MAART A.S.
Normaal gesproken moet eind van deze maand een begin worden gemaakt met het voorbereiden van het stratencircuit in Melbourne om op 21 maart 2021 de GP van Australië te laten doorgaan. De pandemie dreigt echter opnieuw gewone gang van zaken te vetroebelen. F1-eigenaar Liberty Media die dit jaar 23 races wil organiseren moet wellicht opnieuw kalenderwijzigingen doorvoeren. Het hele gedoe zorgt voor chaos bij teams en organisatoren. Zonder publiek ? Wellicht.
Wat is het amechtig spijtig dat dit gebeurt. Sinds WOII is er 75 jaar lang geen wanorde in het Westen geweest. Nu staat alles en iedereen op de tocht. Recent, op 17 deceber 2020, ging ook Jean Blaton (Beurlys) op 91-jarige leeftijd van ons heen. In mijn directe omgeving wisselden drie mensen het tijdelijke voor het eeuwige. Zonder fatsoenlijk afscheid te hebben kunnen nemen.
Urbanus zong het al decennia geleden. "De wereld is om zeep, er gebeuren rare dingen rondom mij..." Hij voorspelde dat het moeilijk zou worden om in een zieke wereld gezond te blijven. Hij had het toen nog lang niet over Covid-19. Dit virus wilde het de mens mogelijk duidelijk maken. Als alle dagen een nieuwe trui met V-hals hebben het hoogste goed is, de hoogste betrachting is en als ijdeltuit op alle schermen van alle zenders laten zien hoe lelijk je eigenlijk bent, dan sta je ver af van een oplossing.
Want zo iemand is het deel van het probleem. Ver van de echte wereld af, zoals ook Liberty Media niet wist met wat ze begonnen als ze in maart 2017 voor 31 miljard dollar de F1 van de échten, de puristen en technische dirigenten overkochten. Voor iemand die het niet ziet; de F1 staat eigenlijk al opnieuw te koop. Er is al een bod geweest, maar de onderhandelingen zijn afgesprongen. Het is slechts een kwestie van wanneer dan of het zal gebeuren. (wr)
HAMILTON IS VIERDE F1-PILOOT DIE JE AANSPREEKT MET SIR
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is geridderd en moet nu eigenlijk met Sir Lewis worden aangesproken. Daarmee is hij de vierde Formule 1-piloot die deze titel krijgt. De anderen waren de Australiër Jack Brabham, de Brit Stirling Moss en de Schot Jackie Stewart. Deze gelegenheid doet een aantal mensen, waaronder FIA-president Jean Todt, zeggen dat Lewis Hamilton de grootste aller tijden is in de autosport. Die bewering is gebaseerd op het nuchtere feit dat hij de zeven wereldtitels van de Duitser Michaël Schumacher evenaarde, maar daarbovenop meer GP-zege's scoorde dan de 91 van Schumacher.
Daardoor staat hij statistisch op een eenzame hoogte in héél de GP-geschiedenis die in 1906 begon met de Grand Prix de l'Automobiel Club de France (ACF) in La Sarthe. De zoon van Michaël Schumacher, Mick, rijdt dit jaar bij Haas-Ferrari en heeft al behoorlijk veel last van de aandacht rond zijn naam. Hij illustreert dat op zijn eigen manier: "Het is ergerlijk dat de media, de collega's en zowat iedereen me altijd vergelijken met mijn vader. Dat is belachelijk, want hij is gewoon altijd de beste geweest." Ooit schreef Jean Todt, samen met Bernie Ecclestone de gewezen Napoleon's in de F1, over Michaël Schumacher "A genius is born !" Er moet iets van waar zijn geweest, want als een fervente Fransman dit in het Engels van Ecclestone neerpende, dan moet de waarheid het hebben gewonnen van chauvinisme.
Nu begint Mick Schumacher met Haas en Ferrarimotor 1.6 V6 (90°) Turbo Hybrid aan zijn eerste F1-seizoen. Met als ploegmaat de Rus Nikita Mazepin wiens vader vrachtwagens dollars aanvoert om het zitje van zoonlief veilig te stellen. Die oogstte al de nodige reklame door in een internet filmpje "aan een vrouwtje te zitten". Niet echt groot nieuws in de autosport. In weerwil daarvan zal hij bliksemsnel moeten zijn want de ongeschreven Nr 1 bij Haas is natuurlijk Mick Schumacher.
Die heeft alle denkbare en ondenkbare steun van Maranello Daar wordt wellicht Andrea Agnelli de nieuwe CEO en die zal hoogstwaarschijnlijk zijn goede vriend van bij Juventus, Maurizio Arrivabene opnieuw aan het hoofd zetten van het Ferrariteam. Zowel Charles Lecler als Carlos Sainz zullen door de nazaat van de machtige familie Agnelli (oprichters van FIAT) als in een cocoon rijden. Omdat bij Ferrari nog emoties leven die respect afdwingen voor de historiek, drama, en daarmee de successen van dit jaar proberen te waarborgen.(Walter Rombauts/Foto:Fiat)
F1 WIL TOT 25 RACES PER SEIZOEN GERAKEN, NU ZIJN ER AL 23 GP'S
Spekschieterij alom in de F1 tijdens de jaarwisseling. Met toch enkele ernstige bedenkingen. Daimler, het moederbedrijf boven Daimler-Benz heeft het verzoek van Lewis Hamilton om 50 miljoen per seizoen te verdienen, geblokkeerd. De Beheerraad vindt dat in barre tijden waarin moet gesnoeid worden in eigen personeelsrangen, van hoog tot laag, dit verzoek pervers is. Dat wil zeggen dat het zitje van de zevenvoudige wereldkampioen eigenlijk voor 2021 nog onbezet is. Teambaas Toto Wolff, die zowel aandelen heeft in Daimler als nu ook Aston Martin (het vroegere Racing Point) pleit voor een diplomatische oplossing waarin alle partijen zich kunnen vinden.
Spannend om te volgen met de bijna zekere bezegeling van een contract voor Lewis. Anders is er nog de veel goedkopere George Russell... Grapje, hoewel in F1 alles kan. Zoals Max Verstappen nu vrijt met het vroegere lief van de Rus Daniil Kvyat, de 32-jarige dochter van toffe gast, driemaal wereldkampioen, Nelson Piquet. De F1 is nooit anders geweest. Het DNA van die eigenlijk buitenaardse bubbel genereert seks, geld, intriges, ook bij het voetvolk, en macht.
Ook "Auto macht geld". Het kon door wijlen Ferdinand Piëch gezegd zijn als machtigste automagnaat in Duitsland. Daarmee komen we aan ernstiger dingen. Bij het feit dat we dit seizoen 23 races op de kalender hebben. Dat is voordien nooit vertoont en de ambitie van F1-eigenaar Liberty Media is om aan 25 "events" per seizoen te geraken. Logistiek en menselijkerwijs is dat niet te doen. Maar omdat de Amerikanen helemaal niet bekommerd zijn voor de 70-jarige historiek van de na-oorlogse F1, willen ze aan het weekendformat prutsen. Aanvankelijk de vrije trainingen beperken tot een uur op vrijdag, zaterdag nog eens een uur en dan de kwalificaties voor de pole. De niet zichtbare maar écht gewenste onderliggende bedoeling is te komen naar GP's die zich over twee dagen afspelen.
Zaterdag trainingen en kwalificatie en zondag de race. Dan met de kermis verder trekken. Terug naar Barnumtijden. Voor de coureurs, ingenieurs en mecaniciens en hun achterban en familie is dit een delicaat gegeven. In een tijd van Artificiële Intelligentie, Robotiek en Ontmenselijking door gebrek aan fysiek contact, vergeet men dat het F1-plaatje nog steeds door mensen wordt ingekleurd. Vanop afstand lijken ze allen perfect, maar hoe dichter je d'r bijkomt, hoe meer de tranen van "De Clown" van Bernard Buffet door de lens worden geregistreerd. We moeten benieuwd zijn hoe imperfectie kan worden gecamoufleerd als op 21 maart a.s. in Australië het WK-F1 in principe "normaal" zal aanvangen. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
BERNARD VAN BELLINGEN NIEUW MANAGING DIRECTOR BUGATTI BRUSSELS
Sinds het overlijden van automagnaat Roland D'Ieteren (78) was het duidelijk dat er bij "D'Ieteren Automotive" in Brussel veel ging veranderen. Bugatti is een legendarisch sportwagenmerk dat ook tot de groep behoort. Vandaag is bekend gemaakt dat de heer Bernard Van Bellingen, na 14 jaar PR-Porsche, "managing director" wordt van Bugatti Brussels. Hij volgt de heer Luc Holderbeke op. Het dynamisme dat van deze automan wordt uitgedragen staat borg voor een "reborn" van exclusieve voertuigen die hun stempel hebben gedrukt op de wereldwijde autogeschiedenis. Naast een 360°-functie bij Bugatti zal hij ook nog verder de public reations van Bentley Brussels blijven leiden. Als autopurist zal hij in het terecht Grote Huis van D'Iedeteren zijn sociale vaardigheden aan de passie van exclusieve auto's kunnen koppelen.(wr)
Hij won zes keer de 24 Uren van Le Mans en wordt met 8 GP-overwinningen als de beste Belgische autocoureur ooit beschouwd. In 1970 werd hij vice-wereldkampioen omdat Jochen Rindt die verongelukte met een Lotus in Monza posthuum tot wereldkampioen werd gekroond. Het besluit dat daartoe is genomen lag in het feit dat de Oostenrijker met 45 punten sowieso wereldkampioen zou zijn geweest. Jacky Ickx sprokkelde door zijn tweede plaats 40 punten bijeen. Ickx' meest memorabele wapenfeit gebeurde in Le Mans 1969.
Het was het jaar dat Eddy Merckx - dikke vriend van Jacky - zijn eerste Ronde van Frankrijk won en de eerste mensen op de maan zijn geland. In de etmaalrace van Le Mans werd de start nog altijd gegeven op een manier waarbij de coureurs vanaf de overkant van de baan naar hun auto's moesten lopen. Als protest tegen die startprocedure vanaf 1923 bleef Jacky Ickx staan. Als iedereen weg was stapte hij doodgemoedereerd naar zijn Ford GT40 die hij deelde met Jacky Oliver. Hij liet zich in de auto glijden en nam alle tijd om zijn veiligheidsgordels aan te doen eer hij van de startplaats wegreed...
Dat "one-men"- protest van Jacky Ickx tegen de Le Mans-start vond zijn voeding in het jaar voordien. Het was de gewoonte in te stappen, weg te rijden en pas op de toen 5,5 km rechte lijn van Hunaudières de veiligheidsgordels aan te doen. Willy Mairesse - misschien wel echt de grootste Belg - stootte het deurtje open bij dat maneuver, greep ernaar, en crashte op een ongeziene wijze die hem zes maanden herstel kostte. Met Ickx' protest kreeg Le Mans vanaf 1970 zijn vliegende start.
Om het lange 24-uursverhaal kort te maken wonnen Ickx - Oliver het van Hermann - Larrousse in een Porsche 908. Jacky Ickx was het die het slotduel aanging met de onvolprezen Duitser Hans Hermann. De Porsche was in topsnelheid eigenlijk bevoordeeld, de Ford was dan weer wendbaarder in de bochten. Dan de ene, dan weer de andere aan de leiding....tot Jacky Ickx het zwaargewicht Hans Hermann met 100 meter voorsprong na 24 uren racen omzeggens op de eindmeet versloeg. Vorig jaar maakte Porsche een versie "75", vijfenzeventig unieke Porsches die Jacky Ickx huldigden en dat vandaag nog doen. (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
NA 7 JAAR VERVANGT MICK VADER MICHAËL SCHUMACHER IN F1
Morgen, 29 december 2013, is het zeven jaar geleden dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher zijn ski-ongeval had nabij Grenoble. Tot op de dag van vandaag is de Duitser niet meer publiekelijk te zien geweest. Alleen zijn familie, Jean Todt en Ross Brawn dragen het geheim mee in zich hoe het echt is gesteld met de man die toen op 45-jarige leeftijd het bewuste leven verloor op de ski. We doen geenszins mee aan alle mogelijke speculaties.
We hebben maar één realiteit: zoon Mick rijdt volgend jaar bij Haas(-Ferrari) aan de zijde van de Rus Nikita Mazepin. Deze is een zoon van een oliarch die - als we goed hebben opgelet - 870.000 dollar per race betaalt aan Haas. Als we beseffen dat er in 2021 liefst 23 GP's zijn gepland door Liberty Media, dan kan ieder voor zich het rekeningetje maken. Toch kwam Nikita (21) recent pas goed in het nieuws nadat een filmpje op internet verschenen was waarop te zien is hoe ij naar een mooie meid haar tieten graaide. Het is een superpubliciteit gebleken. Iets simpel waarvoor je in België zestig jaar geleden voor de jeugdrechtbank moest komen. Vandaag een gouden magneet. Al dan niet gewild.
Daartegenover staat de zoon van stuurgenie Michaël Schumacher figuurlijk "naakt" voor de wereld. Weliswaar zwaaiend met een F2-titel en verder de diepe hoop dat hij die Rus zal kunnen verslaan. Zo vader, zo zoon, is in de F1 niet altijd het geval geweest. Damon Hill, Jacques Villeneuve en Nico Rosberg zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Natuurlijk zal Haas er alles aan doen om Mick, eerder schuw, op de voorgrond te brengen. Ferrari zal daar met man en macht aan helpen. Morgen is een gedenkwaardige dag. We moeten even héél diep in ons bezinnen met wat we bezig zijn. Als rechtgeaard autosportliefhebber kan je toejuichen dat Sergio Perez bij Red Bull en Max Verstappen rijdt. Moet je je evenwel evengoed afvragen waarom Nico Hülkenberg (winnaar Le Mans 2015) geen zitje heeft. Het antwoord is zoek. Net zoals het "woord" dat geen inhoud meer heeft.(wr)
Nadat de Verstappen-roes van zondag doorgeslikt was, hielden sommige teams wat "spielerei" in Abu Dhabi. 's Lorgens mocht Stoffel Vandoorne als "troostprijs" met de Mercedes W11 van Lewis Hamilton rijden. Zoals verwacht kwam de West-Vlaming daarmee in een andere wereld terecht. Hij zette de snelste tijd, voor zijn gewezen ploegmaat bij Mc Laren, Fernando Alonso die als een soort "rookie" het werk opnieuw aanvat bij Renault. Het merk waarmee hij in 2005 en 2006 wereldkampioen F1 werd.
In de namiddag vond hij alras snelheid terug en zette met 1'36"333 een beste tijd tijdens de 105 ronden die hij aflegde. Veelbelovend, maar er wacht de man nog enkele verrassingen die van vooral jonge gasten zullen komen. De Nederlander De Vries bijvoorbeeld testte ook en klokte scherpe wijzerstanden... Bij Renault zelf lieten ze ook Guanyu Zhou rijden. Die maakte in zijn 98 ronden een fikse spin in bocht 19 maar haalde regelmatig 1'37"902. Daarmee dankte hij teammanager Cyriel Abiteboul voor de geboden kans.
Naar verluidt was zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in de wolken toen hij de sound hoorde van de V10-motor in de auto waarmee Alonso een demonstratie gaf tussen de FP3 en de kwalificaties. Inderdaad is er wel veel hartgevoel in de motor die Renault top-ingenieur Bernard Dudot ontwierp. Buiten topprestaties kenmerkte de V-10 vorm zich vooral door minder torsiekrachten af te geven in de hele éénzitterstructuur, op voorwaarde dat die juist ontworpen was en niet zoals de Williams in 1994 door Patrick Head was geconcipieerd.
Het huwelijk tussen chassis en motor was toen meer dan nu héél belangrijk. Patrick Head maakte, in het jaar dat op 1 mei stuurgenie Ayrton Senna in Imolaa verongelukte, gewoon een slechte auto. "It is a bad car" hebben we hem zelf tegen Patrick Head horen zeggen in de Williamshome. Drie uur later was Ayrton dood. Wat de sound betreft krijgt de F1 een nieuwe kans als eind 2024 nieuwe motoren de renwagens gaan aandrijven. Hopelijk moet het "circus" geen beroep doen op - bijvoorbeeld - Hitachi om een chip te leveren met een geluid naar keuze... V12, V10, V8, V6....
Na WOII konden de Japanners zich geen echte sportwagens als Ferrari, Porsche en andere Lotussen veroorloven. Dus zag je kleine Daihatsu Cuore's in Tokio rondgieren met het geluid van een Ferrari twaalfcilinder boxermotor. In een trieste bui kon de eigenaar ook naar een Lotus Europe gaan... Als zelfs Hamilton gevoelig is voor het motorgeluid, bewijst het dat de ingenieurs naar 2025 toe, rekening moeten houden met de klankkast van het leven. (Walter Rombauts)
SEAT LEON WINT AUTOBEST 2021-PRIJS ALS BEST VERKOCHTE WAGEN
Seat won de "Autobestprijs" al eens in 2017 met de Seat Ateca. Nu voor 2021 concludeerden 31 journalisten uit alle windstreken van Europa dat de Seat Leon de "Autobestprijs" ontvangt als best verkochte wagen. Evenals Porsche bestaat SEAT ook 70 jaar en naast de betrouwbare kwaliteitskenmerken van de van oorsprong Spaanse auto, veroverde het merk ook naam en faam in o.a. het "Wereldkampioenschap voor Touring Cars". De winnende auto is de geheel nieuwe Seat Leon waarvan er 2,3 miljoen zijn verkocht en die in 2014 de absolute bestseller was in Spanje.
Zoals bekend is de onderliggende techniek in de fascinerende vormgeving verwant aan deze van de Volkswagengroep. Ook Skoda mag die bedrijfszekerheid delen. Seat's nieuwste sluit aan bij de modernste trends als daar zijn de mild-hybrid (eTSI) en de plug-in -hybride (e-Hybrid) alsook de klassieke TDI-Diesels en de "Compressed Natural Gas" dat goedkope brandstof waarborgt. Uiteraard is de connectiviteit met alle digitale mogelijkheden met de grootste zorg gekozen. De nieuwste Seat Leon is ontworpen in Barcelona. (Walter Rombauts)
RENAULT IS IN DE MC LAREN-BUIK MEE DERDE IN WK VAN DE CONSTRUCTEURS
Renault is de motorleverancier van Mc Laren. Lando Norris en Carlos Sainz hebben een zeer goede GP van Abu Dhabi gereden. Daarmee werden ze derde in het WK van de Constructeurs, ten nadele van Racing Point die de Mercedesmotor van Sergio Perez de geest zag geven. Lance Stroll, de zoon van de eigenaar van Racing Point (volgend jaar Aston Martin) kon de dollarwens van vader opz'n eentje niet invullen. Volgend jaar rijdt Sebastien Vettel bij Aston Martin en beschikt dan principieel over dezelfde Mercedesmotor als Hamilton. Wie een beetje thuis is in de F1, weet dat je daar een héél groot vraagteken kan bij stellen. Maar voor Vettel is het die gok waard gezien geen betere voorhanden.
Daniël Ricciardo reed de snelste ronde en er sprak haast geen mens over. Renault als merk eindigde vijfde in het constructeurs-WK en het is de bedoeling dat Esteban Ocon volgend jaar, gekoppeld aan tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, op Mercedes-niveau geraakt. Doorheen de meer dan 125 jaar autosport - Marcel Renault reed in 1905 - nog Parijs - Madrid - wil het Franse merk opnieuw voorop komen. De reden daarvoor is dezelfde als die van Mercedes: de zwakke verkoopsresultaten moeten omhoog. "Het vertrouwen winnen van de autokoper..." Het is rapper gezegd dan gedaan. Omdat het fenomeen "Automobiel" zich in een nooit eerder geziene crisis bevindt. Welke auto je vandaag ook koopt, het is persé altijd de verkeerde. Benzine, Diesel, Electro, Hydrogen....? Dit laatste heeft de meeste kansen binnen vijf jaar.
Maar wat gedacht als de autoindustrie auto's aanbiedt die op synthetische benzine rijden en alle rijplezier van een emotioneel voertuig biedt ? Wat de F1 als eerste stap al wil doen omdat men een "groen signaal" moet geven naar 2024. Eind dat jaar moeten de huidige V6 Turbo Hybrid-motoren vervangen worden. Welke krachtbronnen de F1 dan zullen aandrijven is een open vraag. Er zijn gissingen, maar niets anders. Ondertussen viert de Formula E hoogtij. (wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - WON DE GP VAN ABU DHABI ALS EEN WERELDKAMPIOEN
Max Verstappen startte snelst vanuit zijn pole-position en leidde de ganse race. Alleen in de 10de van 55 ronden lokte Sergio Perez de Safety Car uit omdat zijn Racing Point stil viel. Een hele erg triest einde voor de Mexicaan die vorige week nog won en vandaag zijn laatste GP reed. Voorlopig heeft hij voor 2021 nog geen stuurtje omdat hij plaats moet ruimen voor Sebastien Vettel die naar Racing Point komt dat dan Aston Martin zal heten.
De Safety Car veranderde deze keer niet veel en Verstappen, Bottas én Hamilton haalden harde banden om de rest van de race uit te rijden. Max hield vanaf dan ook de snelste ronde in handen, maar die werd hem in de laatste ronde afgepakt door Ricciardo (Renault 1'40"925) waardoor Max 1 WK-punt moest afgeven. Voor de derde plaats in het WK voor constructeurs profiteerde Mc Laren van het uitvallen van Perez en de matige prestatie van Lance Stroll. Met Carlos Sainz jr en Lando Norris sprokkelde Mc Laren 18 punten die de derde plaats verzekerden.
Naarmate de eindstreep in zicht kwam steeg de spanning doordat zowel de banden als de motoren moe werden. Hamilton schonk zichzelf nog een "vierkante" band door een wiel te blokkeren, maar dacht er niet aan binnen te komen. Hij doorstond nog 15 ronden lang de trillingen die zo'n vlak op een band teweeg brengt. Max Verstappen won de GP van Abu Dhabi als een wereldkampioen. Het is zijn tiende GP-zege en de tweede van dit horrorjaar 2020. Eerder won hij de tweede GP van Engeland in Silverstone.
Dat Toto Wolff, teamleider van Mercedes, zegde dat ze de MGU-K wat hebben verlaagd omdat die onder zijn normale vermogen werkte, en de Mercedessen daarom wat trager waren, zijn eigenlijk vijgen na Pasen, Max Verstappen en zijn Red Bull-Honda waren indrukwekkend sterk. Daarmee is het WK 2020 afgesloten en wordt er na een korte vakantie alweer geleefd naar 21 maart 2021 voor de GP van Australië. Max hoort bij de drie kandidaten op een wereldtitel. (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,47 km in 1 uur 36'28"645 tegen 189,97 km/h
MAX VERSTAPPEN - RB16-HONDA - BREEKT MERCEDESMONOPOLIE IN ABU DHABI
Het hing al in de lucht in de FP3. Max Verstappen zette een tijd neer die ongeveer een aanwijzing was voor de kwalificaties die in het donker op een afkoelende baan zouden doorgaan. Na de klassieke afvallers in Q1 en Q2 bood zich de Q3 met de tien beste zich zeer explosief aan. De beide Renault's waren gesneuveld in Q2 en de twee Mc Laren's van Sainz en Norris raakten in de strijd om een goede plaats op de grid. Hun doel is morgen de derde plaats in het WK voor Constructeurs veilig te stellen door Racing Point van die plaats te verdringen.
Maar in de spits, voor de "pole" knalden de gensters eraf ! Tussen wie ? Hewel, tussen de heren Bottas (winnaar in Abu in 2017), Hamilton (winnaar in 2018 en 2019) en voor zover mijn herinnering reikt heeft Mercedes in alle hier gereden GP's de pole gehad. Daarbij zijn ook de klantenmotoren gerekend. Vandaag, voor de zeventiende en laatste race van een verschrikkelijk 2020, is er een jongeman die in Hasselt is geboren maar profijtsgewijs zich liever als Nederlander genoemd ziet, die in een complete éénwording met de machine die Red Bull 16-Honda heet, het Mercedesmonopolie heeft gebroken. Op een magistrale manier. Met 1'35"346, precies 5 duizendste beter dan zijn toptijd in FP3 !!!
Valtteri Bottas zette zijn Mercedes fier naast de Red Bull, en dat deed ook Hamilton. Want morgen is er een andere dag, eigenlijk nacht..., waarin een duel op de affiche staat zoals er alleen geweest zijn tussen Prost-Senna, Mansell-Piquet, Schumacher sr. - Villeneuve jr of ook tussen Villeneuve sr-Arnoux in Dijon. Dat wiel in wiel gehalte verwachten we morgen. Laat de cosmos ervoor zorgen dat alle andere verdienstelijken zich van startstommiteiten onthouden. Een Safety Car is een ongewenst object op de baan. Laat de race-directeur de twintig heren, coureurs en pubers dat in de laatste briefing nog eens goed op het hart drukken. Het moet bijna een Covid-verzoek zijn: afstand houden en alleen grootse inhaalmaneuvers opvoeren als die in regel gaan. Dan zien we morgen autosport van het hoogste gehalte. Met natuurlijk de bandenstrategie die als een verwarde droom door heel het veld waart. Morgen staat er een hoogdag op de F1-kalender. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - VLIEGT OVER IEDEREEN HEEN IN FP3
De derde vrije oefeningen in Abu Dhabi begonnen wat lusteloos. In weerwil van 24°C en een heldere hemel drentelden de coureurs wat rond hun auto's, precies niet goed wetend wat ze in dat laatste vrije uur er nog moesten uitpersen. In dat eerste kwartuur lag er wat ruimte voor details. Emerson Fittipaldi wordt vandaag 74 jaar en diens kleinzoon rijdt nu bij Haas de GP van Abu Dhabi. De sympathieke Brziliaan werd wereldkampioen in 1972 en 1974 en won ook de 500 Mijlen van Indianapolis. Verder bleef hij de eenvoud en de lokbroek zelve. Altijd in voor een babbel en een grap.
Charles Leclerc die zijn laatste race met Vettel rijdt draagt een speciale helm met eerbetoon aan de viervoudige wereldkampioen die volgend jaar bij Aston Martin onderdak heeft. Tot slot heeft Mercedes een zeer speciale schildering van zijn auto's, een motief met vogeltjes waarin je ook raketten kan verbeelden. Toto Wolff legde uit dat het een eerbetoon is aan het hele Mercedes-team om dat hele moeilijke, quasi onmenselijke seizoen 2020 door te komen. Mercedes ziet zich bekroond met een zevende wereldtitel en een zevende pilotentitel voor Hamilton.
Na negentien minuten niksen vonden Latifi (Williams), Giovinazzi en Räikkönen (Alfa Romeo) en Magnussen (Haas) het welletjes en gingen de baan op. Latifi reed een amateurstijd van 1'39"812 om maar iets neer te zetten. Toch genoeg om de anderen te prikkelen. Max Verstappen trok zijn stoute rode zachte banden aan en floepte direct 1'37"175 op de klokken. Max verbeterde kort nadien zijn eigen tijd in 1'36"734 ! Dat bracht leven in de Mercedes-brouwerij. Een beetje "alle hens aan dek" was er het gevolg van. Hamilton nestelde zich achter de Limburger, maar Alex Albon in de tweede Red Bull-Honda wrong zich er tussen. Na een half uur zag het treintje er als volgt uit: 1 Max, 2 Alex, 3 Lewis, Lando (Norris), 5, Charles in zijn Ferrari.
Het was het sein om een uiterst pittige FP3 af te sluiten. Hoewel in absolute topsnelheid Russell (Williams) tegen 323,2 werd gemeten, Latifi (Williams) 322,2 en Lando Norris (Mc Laren) 320,7, waren het niet dé referenties om bovenaan de tabellen te geraken. Max Verstappen hees zich bovenaan, zelfs 7/10de sneller dan Hamilton, en iedereen op rode zachte banden, met uitzondering van Norris die mediums gebruikte. Hallucinante chrono's toverde Max Verstappen uit de Red Bull-Honda en teamgenoot Alex Albon klampte aan en behield die tweede plaats. Twee minuten voor het einde van dat aanvankelijk lang lijkende uur perste Max er 1'36"251 uit. De andere snelle jongens keken zich de ogen uit op de klokken. Meteen zagen ze ook Russell even op P6 staan met de Williams-Mercedes...De Brit heeft toch van dat hectische weekend bij Mercedes blijkbaar veel geleerd.
Het is een superzaak voor Max Verstappen die snelste chrono. Want straks in de kwalificaties is het donker en koelt het asfalt van de piste af waardoor er waarschijnlijk tragere tijden zullen worden opgetekend. Dus de 1'36"251 uit deze FP3 zouden wel eens overeind kunnen blijven voor een "pole". Of Lewis Hamilton en zijn schaduw Valtteri Bottas dat zullen pikken is de vraag van één miljoen. Er is nog een aspect toegevoegd in deze FP3: Ricciardo en Ocon, beiden voor Renault rijdend staan op P3 en P4. Ze zijn nog in de run voor de derde plaats in het WK voor Constructeurs. Lewis Hamilton kijkt deze boeiende show vanaf P7 met milde blik aan. "Straks", zo zegt de lichaamstaal van de grootmeester, "zal ik even orde scheppen in die emmer chronotijden..." De tegenstand voor de Mercedessen groeit, maar de Brit wordt in de kwalificaties altijd even één met zijn machine. Dat is en was alleen de grootsten gegeven. Hij heeft dat van nature. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN LEGT ALLES WEER IN DE PLOOI MET SNELSTE TIJD IN FP1 IN ABU DHABI
Sinds die GP van Sakhir is er heel wat inkt gevloeid over wat er allemaal is gebeurd. De verschrikkelijke pitstop van George Russel, de botsing van Leclerc tegen Max Verstappen dewelke de Ferrari-coureur drie plaatsen achterwaarts op de grid kost zondag, en dan nog die eerste zege van Sergio Perez in een roze Mercedes, een Racing Point die volgend jaar Aston Martin zal heten en Vettel als nummer 1 ontvangt. Teveel om op te noemen. Ademloos wordt je ervan, zeker als je weet dat ook de CEO van Ferrari, Louis Camillieri, per direct is opgestapt en dat Toto Wolff meer en meer in handen neemt dan verwacht. Inclusief in de Formule E, waarin Stoffel Vandoorne dan weer voor "De Ster" actief is.
Maar voor wat de Formule 1 betreft, Lewis Hamilton testte na veel plichtplegingen negatief op Corona. En reed vanochtend in zijn zwarte Mercedes de vijfde tijd op harde banden. Dat rubber maakte hem per definitie al 1"2 trager dan Max Verstappen die op softs de snelste tijd reed in 1'37"378. Mick Schumacher, voor het eerst officieel aanwezig in de F1 klokte met de Haas-Ferrari 1'41235, goed voor een achttiende plaats. Deze namiddag krijgt Kevin Magnussen zijn Haas terugg en zien we "de zoon van..." pas volgend jaar opnieuw in de F1 in actie met Haas-Ferrari met naast zich de Rus Nikita Mazepin. (Walter Rombauts)