Renault is de motorleverancier van Mc Laren. Lando Norris en Carlos Sainz hebben een zeer goede GP van Abu Dhabi gereden. Daarmee werden ze derde in het WK van de Constructeurs, ten nadele van Racing Point die de Mercedesmotor van Sergio Perez de geest zag geven. Lance Stroll, de zoon van de eigenaar van Racing Point (volgend jaar Aston Martin) kon de dollarwens van vader opz'n eentje niet invullen. Volgend jaar rijdt Sebastien Vettel bij Aston Martin en beschikt dan principieel over dezelfde Mercedesmotor als Hamilton. Wie een beetje thuis is in de F1, weet dat je daar een héél groot vraagteken kan bij stellen. Maar voor Vettel is het die gok waard gezien geen betere voorhanden.
Daniël Ricciardo reed de snelste ronde en er sprak haast geen mens over. Renault als merk eindigde vijfde in het constructeurs-WK en het is de bedoeling dat Esteban Ocon volgend jaar, gekoppeld aan tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso, op Mercedes-niveau geraakt. Doorheen de meer dan 125 jaar autosport - Marcel Renault reed in 1905 - nog Parijs - Madrid - wil het Franse merk opnieuw voorop komen. De reden daarvoor is dezelfde als die van Mercedes: de zwakke verkoopsresultaten moeten omhoog. "Het vertrouwen winnen van de autokoper..." Het is rapper gezegd dan gedaan. Omdat het fenomeen "Automobiel" zich in een nooit eerder geziene crisis bevindt. Welke auto je vandaag ook koopt, het is persé altijd de verkeerde. Benzine, Diesel, Electro, Hydrogen....? Dit laatste heeft de meeste kansen binnen vijf jaar.
Maar wat gedacht als de autoindustrie auto's aanbiedt die op synthetische benzine rijden en alle rijplezier van een emotioneel voertuig biedt ? Wat de F1 als eerste stap al wil doen omdat men een "groen signaal" moet geven naar 2024. Eind dat jaar moeten de huidige V6 Turbo Hybrid-motoren vervangen worden. Welke krachtbronnen de F1 dan zullen aandrijven is een open vraag. Er zijn gissingen, maar niets anders. Ondertussen viert de Formula E hoogtij. (wr)
|