MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - WON DE GP VAN ABU DHABI ALS EEN WERELDKAMPIOEN
Max Verstappen startte snelst vanuit zijn pole-position en leidde de ganse race. Alleen in de 10de van 55 ronden lokte Sergio Perez de Safety Car uit omdat zijn Racing Point stil viel. Een hele erg triest einde voor de Mexicaan die vorige week nog won en vandaag zijn laatste GP reed. Voorlopig heeft hij voor 2021 nog geen stuurtje omdat hij plaats moet ruimen voor Sebastien Vettel die naar Racing Point komt dat dan Aston Martin zal heten.
De Safety Car veranderde deze keer niet veel en Verstappen, Bottas én Hamilton haalden harde banden om de rest van de race uit te rijden. Max hield vanaf dan ook de snelste ronde in handen, maar die werd hem in de laatste ronde afgepakt door Ricciardo (Renault 1'40"925) waardoor Max 1 WK-punt moest afgeven. Voor de derde plaats in het WK voor constructeurs profiteerde Mc Laren van het uitvallen van Perez en de matige prestatie van Lance Stroll. Met Carlos Sainz jr en Lando Norris sprokkelde Mc Laren 18 punten die de derde plaats verzekerden.
Naarmate de eindstreep in zicht kwam steeg de spanning doordat zowel de banden als de motoren moe werden. Hamilton schonk zichzelf nog een "vierkante" band door een wiel te blokkeren, maar dacht er niet aan binnen te komen. Hij doorstond nog 15 ronden lang de trillingen die zo'n vlak op een band teweeg brengt. Max Verstappen won de GP van Abu Dhabi als een wereldkampioen. Het is zijn tiende GP-zege en de tweede van dit horrorjaar 2020. Eerder won hij de tweede GP van Engeland in Silverstone.
Dat Toto Wolff, teamleider van Mercedes, zegde dat ze de MGU-K wat hebben verlaagd omdat die onder zijn normale vermogen werkte, en de Mercedessen daarom wat trager waren, zijn eigenlijk vijgen na Pasen, Max Verstappen en zijn Red Bull-Honda waren indrukwekkend sterk. Daarmee is het WK 2020 afgesloten en wordt er na een korte vakantie alweer geleefd naar 21 maart 2021 voor de GP van Australië. Max hoort bij de drie kandidaten op een wereldtitel. (Walter Rombauts)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 305,47 km in 1 uur 36'28"645 tegen 189,97 km/h
MAX VERSTAPPEN - RB16-HONDA - BREEKT MERCEDESMONOPOLIE IN ABU DHABI
Het hing al in de lucht in de FP3. Max Verstappen zette een tijd neer die ongeveer een aanwijzing was voor de kwalificaties die in het donker op een afkoelende baan zouden doorgaan. Na de klassieke afvallers in Q1 en Q2 bood zich de Q3 met de tien beste zich zeer explosief aan. De beide Renault's waren gesneuveld in Q2 en de twee Mc Laren's van Sainz en Norris raakten in de strijd om een goede plaats op de grid. Hun doel is morgen de derde plaats in het WK voor Constructeurs veilig te stellen door Racing Point van die plaats te verdringen.
Maar in de spits, voor de "pole" knalden de gensters eraf ! Tussen wie ? Hewel, tussen de heren Bottas (winnaar in Abu in 2017), Hamilton (winnaar in 2018 en 2019) en voor zover mijn herinnering reikt heeft Mercedes in alle hier gereden GP's de pole gehad. Daarbij zijn ook de klantenmotoren gerekend. Vandaag, voor de zeventiende en laatste race van een verschrikkelijk 2020, is er een jongeman die in Hasselt is geboren maar profijtsgewijs zich liever als Nederlander genoemd ziet, die in een complete éénwording met de machine die Red Bull 16-Honda heet, het Mercedesmonopolie heeft gebroken. Op een magistrale manier. Met 1'35"346, precies 5 duizendste beter dan zijn toptijd in FP3 !!!
Valtteri Bottas zette zijn Mercedes fier naast de Red Bull, en dat deed ook Hamilton. Want morgen is er een andere dag, eigenlijk nacht..., waarin een duel op de affiche staat zoals er alleen geweest zijn tussen Prost-Senna, Mansell-Piquet, Schumacher sr. - Villeneuve jr of ook tussen Villeneuve sr-Arnoux in Dijon. Dat wiel in wiel gehalte verwachten we morgen. Laat de cosmos ervoor zorgen dat alle andere verdienstelijken zich van startstommiteiten onthouden. Een Safety Car is een ongewenst object op de baan. Laat de race-directeur de twintig heren, coureurs en pubers dat in de laatste briefing nog eens goed op het hart drukken. Het moet bijna een Covid-verzoek zijn: afstand houden en alleen grootse inhaalmaneuvers opvoeren als die in regel gaan. Dan zien we morgen autosport van het hoogste gehalte. Met natuurlijk de bandenstrategie die als een verwarde droom door heel het veld waart. Morgen staat er een hoogdag op de F1-kalender. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - VLIEGT OVER IEDEREEN HEEN IN FP3
De derde vrije oefeningen in Abu Dhabi begonnen wat lusteloos. In weerwil van 24°C en een heldere hemel drentelden de coureurs wat rond hun auto's, precies niet goed wetend wat ze in dat laatste vrije uur er nog moesten uitpersen. In dat eerste kwartuur lag er wat ruimte voor details. Emerson Fittipaldi wordt vandaag 74 jaar en diens kleinzoon rijdt nu bij Haas de GP van Abu Dhabi. De sympathieke Brziliaan werd wereldkampioen in 1972 en 1974 en won ook de 500 Mijlen van Indianapolis. Verder bleef hij de eenvoud en de lokbroek zelve. Altijd in voor een babbel en een grap.
Charles Leclerc die zijn laatste race met Vettel rijdt draagt een speciale helm met eerbetoon aan de viervoudige wereldkampioen die volgend jaar bij Aston Martin onderdak heeft. Tot slot heeft Mercedes een zeer speciale schildering van zijn auto's, een motief met vogeltjes waarin je ook raketten kan verbeelden. Toto Wolff legde uit dat het een eerbetoon is aan het hele Mercedes-team om dat hele moeilijke, quasi onmenselijke seizoen 2020 door te komen. Mercedes ziet zich bekroond met een zevende wereldtitel en een zevende pilotentitel voor Hamilton.
Na negentien minuten niksen vonden Latifi (Williams), Giovinazzi en Räikkönen (Alfa Romeo) en Magnussen (Haas) het welletjes en gingen de baan op. Latifi reed een amateurstijd van 1'39"812 om maar iets neer te zetten. Toch genoeg om de anderen te prikkelen. Max Verstappen trok zijn stoute rode zachte banden aan en floepte direct 1'37"175 op de klokken. Max verbeterde kort nadien zijn eigen tijd in 1'36"734 ! Dat bracht leven in de Mercedes-brouwerij. Een beetje "alle hens aan dek" was er het gevolg van. Hamilton nestelde zich achter de Limburger, maar Alex Albon in de tweede Red Bull-Honda wrong zich er tussen. Na een half uur zag het treintje er als volgt uit: 1 Max, 2 Alex, 3 Lewis, Lando (Norris), 5, Charles in zijn Ferrari.
Het was het sein om een uiterst pittige FP3 af te sluiten. Hoewel in absolute topsnelheid Russell (Williams) tegen 323,2 werd gemeten, Latifi (Williams) 322,2 en Lando Norris (Mc Laren) 320,7, waren het niet dé referenties om bovenaan de tabellen te geraken. Max Verstappen hees zich bovenaan, zelfs 7/10de sneller dan Hamilton, en iedereen op rode zachte banden, met uitzondering van Norris die mediums gebruikte. Hallucinante chrono's toverde Max Verstappen uit de Red Bull-Honda en teamgenoot Alex Albon klampte aan en behield die tweede plaats. Twee minuten voor het einde van dat aanvankelijk lang lijkende uur perste Max er 1'36"251 uit. De andere snelle jongens keken zich de ogen uit op de klokken. Meteen zagen ze ook Russell even op P6 staan met de Williams-Mercedes...De Brit heeft toch van dat hectische weekend bij Mercedes blijkbaar veel geleerd.
Het is een superzaak voor Max Verstappen die snelste chrono. Want straks in de kwalificaties is het donker en koelt het asfalt van de piste af waardoor er waarschijnlijk tragere tijden zullen worden opgetekend. Dus de 1'36"251 uit deze FP3 zouden wel eens overeind kunnen blijven voor een "pole". Of Lewis Hamilton en zijn schaduw Valtteri Bottas dat zullen pikken is de vraag van één miljoen. Er is nog een aspect toegevoegd in deze FP3: Ricciardo en Ocon, beiden voor Renault rijdend staan op P3 en P4. Ze zijn nog in de run voor de derde plaats in het WK voor Constructeurs. Lewis Hamilton kijkt deze boeiende show vanaf P7 met milde blik aan. "Straks", zo zegt de lichaamstaal van de grootmeester, "zal ik even orde scheppen in die emmer chronotijden..." De tegenstand voor de Mercedessen groeit, maar de Brit wordt in de kwalificaties altijd even één met zijn machine. Dat is en was alleen de grootsten gegeven. Hij heeft dat van nature. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN LEGT ALLES WEER IN DE PLOOI MET SNELSTE TIJD IN FP1 IN ABU DHABI
Sinds die GP van Sakhir is er heel wat inkt gevloeid over wat er allemaal is gebeurd. De verschrikkelijke pitstop van George Russel, de botsing van Leclerc tegen Max Verstappen dewelke de Ferrari-coureur drie plaatsen achterwaarts op de grid kost zondag, en dan nog die eerste zege van Sergio Perez in een roze Mercedes, een Racing Point die volgend jaar Aston Martin zal heten en Vettel als nummer 1 ontvangt. Teveel om op te noemen. Ademloos wordt je ervan, zeker als je weet dat ook de CEO van Ferrari, Louis Camillieri, per direct is opgestapt en dat Toto Wolff meer en meer in handen neemt dan verwacht. Inclusief in de Formule E, waarin Stoffel Vandoorne dan weer voor "De Ster" actief is.
Maar voor wat de Formule 1 betreft, Lewis Hamilton testte na veel plichtplegingen negatief op Corona. En reed vanochtend in zijn zwarte Mercedes de vijfde tijd op harde banden. Dat rubber maakte hem per definitie al 1"2 trager dan Max Verstappen die op softs de snelste tijd reed in 1'37"378. Mick Schumacher, voor het eerst officieel aanwezig in de F1 klokte met de Haas-Ferrari 1'41235, goed voor een achttiende plaats. Deze namiddag krijgt Kevin Magnussen zijn Haas terugg en zien we "de zoon van..." pas volgend jaar opnieuw in de F1 in actie met Haas-Ferrari met naast zich de Rus Nikita Mazepin. (Walter Rombauts)
BOTTAS VINDT ZICHZELF TERUG IN SNELSTE FP2-TIJD IN ABU DHABI
Buiten de Alfa Romeo C39 van Kimi Räikkönen wiens motor in brand stond als Kerstversiering en George Russells Williams die met rood pinklicht in de pits iedereen van zich wegjoeg, is de tweede vrije training in Abu Dhabi braaf en bijna toonloos verlopen. Bottas haakte zich vast aan een snelste wijzerstand van 1'36"276. Een chrono die zevenvoudig wereldkampioen Hamilton tegen 1'36"479 deed aankijken.
De Brit deed niet echt moeite om zijn Finse ploegmaat die al zoveel afzag naar de tweede plaats te verwijzen. Dat allemaal op mediums terwijl Max Verstappen - ook op gele banden - hemel en aarde verzette om toch maar binnen diezelfde seconde van de ongenaakbare Mercedessen te geraken. Vergeefs, de Limburger kreeg de wijzers niet anders dan 1'37"046....
Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen. Dan de kwalificaties en de laatste pole-jacht van dit verschrikkelijke seizoen. Eén om snel te vergeten. Maar Covid 19 waart nog rond en zoals de zaken er nu voor staan kan de start van het F1 seizoen 2021 op 21 maart in Australië een tweede maal in het gedrang komen. Bovendien zal de overgang naar het startveld van volgend jaar nog woelig verlopen. Er zijn al vele contracten, maar in de Formule 1 is er zo iets als sport om die af te kopen, te vernietigen of net in te huldigen. Nu eerst Abu Dhabi, zondag, de laatste race van dit jaar waarin nog een mooie strijd is te zien tussen Mc Laren en Renault om de derde plaats in het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts)
NIEUWE PORSCHE 911 GT3 CUP WORDT NOG STEEDS GECAMOUFLEERD GETEST
De nieuwe Porsche 911 GT3 Cup legt zijn finale ronden incognito af en krijgt eerstdaags groen licht voor 2021 voor de Porsche Mobil 1 Supercup en de Nationaal geselecteerde Carrera Cups. Het is de eerste renwagen die is gebaseerd op de huidige 911 generatie 992. Dit is de zevende Cup-Car-generatie die een grote erfenis nalaat. Sinds 1990 heeft Porsche liefst 4.251 eenheden van deze succesvolle merk cup racer gefabriceerd. Van zijn directe voorganger alleen al bouwde Porsche 1410 auto's op de assembleerlijn in Zuffenhausen: 673 voertuigen van de 991.1 generatie en 737 van de in 2017 gelanceerde 991.2-generatie. Op 12 december zullen de technische specificaties en bijkomende informatie worden vrijgegeven. (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
RUSSELL DOMINEERT MAAR PEREZ WINT ZIJN EERSTE GP IN SAKHIR
Gewoontegetrouw was er in de eerste ronde al een ongeval. Geen Grosjean-geval dit keer maar wel een Charles Leclerc dieschuldig mag worden genoemd dat Max Verstappen tegen de muur botste. Voor we het vergeten nam de vervanger van Hamilton direct de leidingen beheerste de hele race. Tot in de 62ste van 87 ronden Jack Aitkin (Williams) zijn voorvleugel verloor door tegen een muureinde te botsen. Zoals de F1 nu op Amerikaanse leest is geschoeid kwam de safetycar uit. In die tijd wisselden zowel George Russel en Valtteri Bottas van banden. Mercedes monteerde de verkeerde bij de ene én/of de andere met als gevolg dat ze - tegen het reglement in - met de verkeerde banden rondreden.
Met nog 15 ronden te gaan kreeg George Russel de nieuwe leider Sergio Perez - na de Safety Car en de restart - in zicht, maar kreeg dan linksachter een lekke band. Waardoor hij in de pits softs ging halen om dan toch nog 1 WK - punt te oogsten voor de snelste ronde en voor de negende plaats. Een ontredderde Bottas werd achtste. Het is de eerste keer dat Sergio Perez een GP wint en ook de eerste keer dat Lance Stroll een podiumplaats haalt. Het hoeft niet gezegd dat Racing Point in de stand om het WK van de Constructeurs een goede zaak doet en de voorlopige derde plaats pakt. De "nieuwe F1" heeft weer zijn kermis gehad. Met spots, toeters en bellen, ver afglijdend van het niveau waarin vader Schumacher zeven keer wereldkampioen werd. (Walter Rombauts)
MICK SCHUMACHER NU MET F2 TITEL NAAR F1 BIJ HAAS IN 2021
In de laatste F2 race van het seizoen reden zowel Mick Schumacher als zijn belager Callum Ilott buiten de punten. Daardoor behield de zoon van 14 punten voorsprong en verzekert hij zich van de F2-titel. Daarmee trekt hij als 21-jarige naar Haas om in 2021, dertig jaar na zijn vader zijn F1-loopbaan aan te vangen. Zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher (52) ving zijn F1-carrière aan in de GP van België F1 in een Jordan Ford. Dat was het weekeinde dat Betrand Gachot door Eddie Jordan handig de gevangenis werd ingeloodst. Onder insiders is altijd beweerd dat Mercedes 10 miljoen Bfr zou hebben betaald aan de Ier Jordan om Michaël in de Iers-groene "7Up" Jordan-Ford te laten rijden. Tot daar het begin van vader Schumacher wiens debuut al direct na de start eindigde met een defecte koppeling vlak voor het restaurant 'l Eau Rouge aan de voet van de Raidillon.
Nadien behaalde de gezegende Duitser twee wereldtitels met een Benetton-Ford en vijf met Ferrari. Op 29 december 2013 botste de toen 45-jarige Michaël op een boom tijdens een ski-afdaling nabij Grenoble. Sindsdien weet niemand meer hoe zijn gezondheidtoestand écht is. Alleen Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Ross Brawn en mogelijk Luca de Montezemolo mogen hem - in overleg - bezoeken. Ook Bernie Ecclestone (89) mag komen, maar de wil "het genius" zoals hij Schumacher altijd noemde niet in zo'n situatie zien.
De glitter van de hoogste autosportdiscipline, nu wel Amerikaans getint, doet nu een ware "hype" ontstaan rond Mick Schumacher. Deze rijdt met een Rus Nikita Mazepin naast zich die volgens geruchten in de paddock per race 870.000 dollar zou moeten meebrengen naar Haas. Voor 23 races...!!!??? Er van uitgaande dat de Ferrari-ingenieur Resta al bij Haas is ingelijfd en dat kosten noch moeite zullen bespaard worden om "de hype Mick" te doen slagen heeft dit onder multimiljardairs - vergeet ook niet de Russische Oliarchen - in de paddock een voedingsbodem. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - ZET ORDE OP ZAKEN IN FP3 IN SAKHIR
Verdwenen is George Russell in de Mercedes niet. Héél even pikte hij de snelste tijd maar werd omzeggens direct door Valtteri Bottas van de leiding geduwd met 54"270. Na drie kwart uur zette Max Verstappen met 54'064 een rondetijd waarmee niemand hem nog kon bedreigen voor een eerste plek in de derde vrije oefeningen. Iedereen verwacht nog een bliksemtijd van George Russel in de Hamilton-Mercedes, maar nu gesierd met #63, maar dat moet dan straks in de kwalificaties komen.
Bottas in FP3 op de tweede plaats heeft zichzelf moed ingepompt dat hij "de snaak van Williams" van de pole kan houden. Russell is zevende na deze FP3. Sebastien Vettel die even tweede reed, werd binnen geroepen en de Scuderia gaat twee uur voor de kwalificaties nog een motorwissel uitvoeren....Bij Ferrari is er altijd drama, tot zelfs Charles Leclerc toe die in de laatste bocht van deze training nog een speelse spin maakte, zonder erg weliswaar. Straks, zaterdagavond onder de spots van Sakhir, tintelt hoogspanning in de lichtbundels. (Walter Rombauts)
BOTTAS HERNEEMT CONTROLE OVER RUSSELL, VERSTAPPEN EN ZICHZELF MET POLE
De Fin Valtteri Bottas heeft vooral zijn eigen evenwicht hervonden in zijn hoofd door in 53"377 de pole voor de GP van Sikhar te behalen. Nipt voor Hamilton's vervanger George Russell en iets verder weg van de derde, Max Verstappen die strijdlustiger dan ooit is. De GP van Sakhir kondigt zich héél spannend aan. De sterallure van George Russell mag dan iets tanen bij de wetenschap dat hij 36 GP's op zijn actief heeft met Williams en daarin geen enkel WK-punt, laat staan een pole te behalen. Het is niet de schuld van de 22-jarige Brit, maar wel van het kramallelijke van de Williams-Mercedes die maar niet competitief wil worden.
Morgen is het een hevig vechtend trio dat als scheidsrechter Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) en Charles Leclerc (Ferrari) mag verwachten. De Mexicaan rijdt zijn voorlaatste race bij het team dat volgend jaar Aston Martin heet en Sebastien Vettel ontvangt naast het zoontje van de baas, Lance Stroll die niet echt doordringt naar de spitsrijders. De GP van Sakhir wordt gereden over 87 ronden van 3,543 km met 11 bochten. Niet iedereen vindt het een volwaardig rijveld voor de Formule 1. Maar dat is met deze noodkalender bijzaak geworden. Vooral bocht 8 verleidt de piloten wat breder uit te gaan, waardoor hun rondetijd kan afgepakt worden. Benieuwd naar morgen waar in afwezigheid van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton de basis van een nieuwe hiërarchie kan worden gelegd. (wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - BEVESTIGT IN FP2 IN SAKHIR !
De Britse vervanger van Covidzieke Lewis Hamilton heeft ook in de tweede vrije training met 54"713 de beste tijd gereden. Een presatie die kan tellen ! Valtteri Bottas werd er zo nerveus van dat hij herhaaldelijk zijjn goede tijden verbrijzeld zag door de wedstrijdjury omdat hij in bocht 8 altijd de baanlimiet met vier wielen verliet. Max Verstappen (Red Bull-Honda) kon zijn ogen niet geloven. Deze race, zonder Hamilton, was een uitgelezen kans geweest voor hem om nog een GP aan zijn palmares toe te voegen.
De keuze van Toto Wolff tussen Russell en Vandoorne blijkt de juiste te zijn. Morgen is er de FP3 en dan de kwalificaties. De gevestigde "halfgoden" kunnen dan het tegendeel bewijzen. Of zich afvragen waarom ze plots zo traag zijn geworden...? Morgen kan George Russel het wereldje eens letterlijk op z'n kop zetten. In de rand: Mick Sumacher had een onzachte ontmoeting in de F2-kwalificaties met Nissany en start achteraan in het veld. Tot slot iets heel anders. Thierry Neuville (Hyundai) zal weer geen wereldkampioen worden.(wr)
GEORGE RUSSELL - MERCEDES - ZORGT VOOR AARDBEVING IN SAKHIR
De invaller voor Lewis Hamilton die in quarantaine zit, George Russell die normaal voor Williams rijdt, heeft in Sakhir de snelste tijd gereden in 54"546. Hij kreeg daarmee al een eerste bijnaam van Flying Geoge, maar brengt voor de Fin Valtteri Bottas in verlegenheid. Die kijkt tegen 3/10de seconde aan met een chrono van 54"868. De Fin rijdt zijn 77ste GP met het nummer 77 en zal ongetwijfeld straks in de FP2 deze situatie willen rechtzetten. Voor Mercedes als team is het leuk dat de jonge Brit (22) zo snel is, de eerste keer dat hij met zo'n zwarte Mercedes rijdt.
Want mogelijk kan toponderhandelaar en teambaas Toto Wolff dit feit gebruiken om Hamilton's loonvraag naar 50 miljoen dollar in 2021 te temperen. De nieuwkomer Jack Aitkin bij Williams werd twintigste en laatste en Pietro Fittipaldi in de Haas klokte de voorlaatste tijd. Max Verstappen die tweede is en Alex Albon derde, splitsen voorlopig de beide Mercedessen. Het doet ongewoon aan dat op deze korte hogesnelheidsomloop de rondetijd minder dan één minuut is. Men lijkt wel op de kermismolen te zitten. Maar misschien is dat wel wat Liberty Media wil. (Walter Rombauts)
GEORGE RUSSELL VERVANGT HAMILTON VOOR GP VAN SAKHIR
Zoals door insiders verwacht is het George Russell die zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zal vervangen bij Mercedes voor de GP van Sakhir volgend weekend. "Onze" Stoffel Vandoorne, rijdend voor Mercedes in de Formula E, wordt iets te licht bevonden tegenover de kapitaalkrachtiger achterban van George Russell die even zijn zitje bij Williams verlaat. Daar zit Jack Aitkin in voor de volgende race. Voor wie d'r nog mocht aan twijfelen, Mick Schumacher rijdt volgend jaar voor Haas aan de zijde van de Rus Nikita Mazepin die valiezen vol dollars schijnt mee te brengen...(wr)
PIETRO FITTIPALDI VERVANGT GROSJEAN IN GP VAN SAKHIR
Romain Grosjean heeft de wens geuit om de GP van Abu Dahbi te rijden voor Haas. Of dat zal doorgaan is zéér de vraag. Dat hanht o.a. mee af van wat de FIA-medische staf beslist en minder geweten of Grosjean nog gewenst is. Want héél zijn loopbaan door heeft hij het imago van brokkenpiloot bevestigd. Voor de GP van Sakhier aanstaande weekend wordt hij bij Haas alvast vervangen door Pietro Fittipaldi, kleinzoon van tweevoudig wereldkampioen F1 (1972 en 1974) én winnaar van de 500 Mijlen van Indianapolis, Emerson Fittipaldi.(wr)
HONDERD JAAR MAZDA HEROPENT VANDAAG IN AUTOWORLD IN BRUSSEL
De pientere Japanse autoconstructeur uit Hiroshima heropent vandaag de tentoonstelling "100 Jaar Mazda" in Autoworld in het Jubelpark in Brussel. Door de coronamaatregelen moest ze gesloten blijven. Nu is ze geopend toe eind januari 2021. Gezien de virtuositeit waarmee Mazda altijd auto's heeft geproduceerd zijn de tentoongestelde vierwielers stuk voor stuk de moeite waard om enkele minuten bij stil te staan en goed te kijken. Mazda heeft nu ook zijn elektrische auto, maar persoonlijk blijf ik uitkijken naar de waterstofauto die er ongetwijfeld moet komen. Het is zelfs mogelijk dat daarin opnieuw de "rotary-engine" zal geïntroduceerd worden.
Mazda experimenteerde lang met die RX8 in Noorwegen. Dus...is dat niet uitgesloten. De "rotary-engine" (erfenis van Felix Wankel) die door de meeste autoconstructeurs is uitgespuwd (NSU, Citroën...) heeft Mazda wel de eerste Japanse zege in de 24 Uren van Le Mans bezorgd met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Eerder slaagde Mazda er al in die oefening uit te voeren in 1981 toen Pierre Dieudonné met Tom Walkinshaw de "24 Uren van Francorchamps" wonnen in een Mazda RX7.
Ga piepen bij Mazda in Brussel, het zal beslist de moeite lonen. Dit verzekert u een gepensioneerd beroepsjournalist die alleen van zijn pen heeft geleefd, 48 jaar lang, in de autosport en de auto-industrie, en daarnaast geen klusjes als frietenbakker, ambtenaar, beroepsmilitair, leraar of enige andere profitariaatsfunctie moest uitoefenen. Van kindsbeen af gesproken heeft deze man 70 jaar in "pole" gestaan om na een industriële carrière als specialist in thermische behandelingen van staal door zijn passie is verleid om autojournalist te worden.(wr)
HAMILTON TEST POSITIEF OP CORONA, RIJDT VOLGENDE ZONDAG NIET
Het is wat men "breaking news" pleegt te noemen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is positief bevonden in een coronatest. Dus rijdt de Brit niet zondag in Bahrein voor de GP van Sakhir. Hij moet vervangen worden. De naam van Stoffel Vandoorne is al gefluisterd. Het wordt spannend te zien hoe Duitsland zal lobbyen om eerder Nico Hülkenberg in de Mercedes te krijgen. Het nationaal gevoel speelt een grote rol, maar kan net zo goed als "anti" zijn omdat Duitsland niet meer met het "nationaal" wil vereenzelvigd wil worden. Curieus om te zien wie vrijdag in de Mercedes zal zitten als de eerste vrije oefeningen van de voorlaatste GP van 2020 beginnen. Esteban Guitterez wordt ook genoemd en, afhankelijk van de kleine letters in zijn contract met Williams, ook George Russell !
Bij Haas heeft men de Rus Nikita Mazepin (21) bevestigt voor 2021. Momnteel staat die - met nog twee races te gaan - op de derde plaats in de voorlopige stand om het F2-kampioenschap. Leider daarin is Mick Scumacher die volgend jaar normaliter bij Haas samen met de Rus zal rijden. Ook kan strikt genomen Romain Grosjean zondag niet rijden en moet dus ook een ander invallen. Er zal dus al vuurwerk aan te pas komen om die plaatsvervanger aan te duiden. Nico Hülkenberg's racebag staat altijd klaar. En met welke auto hij dat zal doen maakt hem niet uit. Hij is het zinnenbeeld van de spreuk "Olie drijft altijd boven". (wr)µ
ROMAIN GROSJEAN STAPT LEVEND UIT HELLEVUUR EN HAMILTON WINT ZIJN 95STE GP
In de eerste ronde was het al prijs ! Romain Grosjean reed met zijn rechterachterwiel over het linkervoorwiel van Kvyat en schoot zichzelf in de vangrail. De Haas-Ferrari ontplofte en 27" bleef de Fransman onzichtbaar in de metershoge vlammen. Toen stond hij uit den dode op en sprong over de vangrail in de armen van toegesnelde dokters en baancommissarissen. Dan werd hij met de helikopter naar een nabij militair hospitaal overgevlogen. Met gunstige uitslag: levend en wel. Met wat lichte brandwonden aan de handen, zoals Gerhard Berger destijds. De vangrail moest worden hersteld en de coureurs gingen voor meer dan 45' in de pits wachten op een nieuwe start.
Het ongeval was een gevisualiseerde cursus voor beginners in de veiligheids-aspecten van de Formule 1. Omdat de auto letterlijk in twee is gebroken was de overlevingscel vooraan duidelijk te zien. De "Halo"-beugel bleef ook intact en voorkwam dat Romain onthoofd werd zoals Sutherland in een sportwagenrace in Zolder. Of zoals Chris Bristow in de GP van België in 1960 overkwam door onder een gespannen prikkeldraad door te vliegen. Het "HANS"-systeem heeft gemaakt dat hij ook geen "coup-de-lapin" in zijn nek kreeg. De moderne F1 heeft zijn grote veiligheid bevestigd. Een evolutie die definitief ingezet is sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburellobocht in Imola om het leven kwam.
Voor er zich een duidelijke structuur in de race aftekende ging Lance Stroll met zijn Racing Point in de vierde ronde over de kop. Hij gebruikte daarvoor dezelfde wipplank als Romain Grosjean. Zijn rechterachterwiel bolde over het linkervoorwiel van Kvyat en de roze wagen ging over zijn zijde op de kop liggen. De rolbeugel, in combinatie met de Halobeugel, deed weer zijn werk. Dit keer kwam de Safety Car voorrijden en weer gingen vele ronden race-ontgoocheling verloren. Met de derde start nadat de SC van de baan verdween kwam er eindelijk echt racewerk aan te pas.
Lewis Hamilton leidde zoals hij ook het best was gestart, Max Verstappen hield de tweede plaats vast met een waterkans op een zege door bandenstrategie. Sergio Perez schitterde op de derde plek. Tot in de 54ste van 57 ronden zijn Mercedes-motor in brand schoot. Met laaiende vlammen in zijn rug zette hij de auto in het gras. De Safety Car kwam op de baan en zou de race beëindigen met erachter rijdend als eerste, Lewis, als tweede Max en - door de pech van Perez - Alex Albon op de derde plaats.
Valtteri Bottas nam een slechte start, wijzigde vaak de bandenstrategie en finishte 8ste. Aan die plaats zijn 4 WK punten gekoppeld. De Fin doet dus een slechte zaak en ziet dat Max Verstappen met 19 punten (18 van tweede plaats + 1 van snelste ronde 1'32"014) in zijn schaduw komt om vice-wereldkampioen te worden...? Voor de derde plaats in het WK van de Constructeurs bracht Mc Laren-Renault de beste punten op met de vierde plaats van Lando Norris en de vijfde van Sainz. Ferrari kwam in het stuk eigenlijk niet voor. Tenzij een incident tussen Charles Leclerc en...Daniil Kvyat. Volgende week zondag wordt op dit circuit in Bahrein de 16de GP en voorlaatste van het "seizoen" gereden. Hamilton's ambitie is al gekend, met name dit jaar nog zijn 100ste pole-position behalen. Max Verstappen wil gewoon voorbij Bottas geraken. (Walter Rombauts)
STRIJD OM DERDE PLAATS IN CONSTRUCTUERS-KAMIOENSCHAP MET Z'N VIEREN
In het Wereldkampioenschap voor Constructeurs is Mercedes al voor de zevende keer kampioen. Red Bull is zeker van de tweede plaats, maar voor de derde plaats vechten nog theoretisch vier merken, waarin Ferrari het slechts is geplaatst om nog derde te worden. Racing Point, Mc Laren en Renault zullen in de drie volgende en laatste races het onderling uitmaken. Bekijk daarvoor de voorlopige stand en trek zelf je conclusies.(wr)
HAMILTON MEESTER MET NIEUW RONDERECORD EN 98STE POLE
Het verhaal over de kwalificaties is simpel. De illusie die Max Verstappen met de beste tijd in de FP3 nog had, is door zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gewoon verbrijzeld. De Brit klokte met 1'27"264 niet alleen een nieuw ronderecord maar tevens zijn 97ste pole. De kwalificaties kregen even een rode vlag omdat Carloz Sainz's Mc Laren spinde en door een versnellingsbak probleem niet meer weg geraakte. Na het wegtakelen hernam de Q2 met nog 9'10 te rijden. Beide Ferrari's werden uit de Q3 gehouden, wat het "drama" bij de Scuderia onderstreept. Morgen starten de beide zwarte Mercedessen op de eerste rij, gewoontegetrouw achtervolgt door Max Verstappen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET HAMILTON OP ZIJN PLAATS MET SNELSTE TIJD IN FP3
Max Verstappen heeft in een bits duel met de heren Hamilton en Bottas uiteindelijk met een kometentijd van 1'28"355 de snelste tijd gereden in de derde vrije oefeningen. Hamilton en Bottas bleven wel binnen dezelfde seconde. Alexander Albon reed na zijn "criminele" crash met een spiksplinternieuwe Red Bull-Honda RB16 de vierde tijd. Hij poogt daarmee wat clementie bij Christian Horner en Dr. Helmut Marko te bekomen. Zijn plaats voor 2021 in het team wordt voor 2021 gewoon in vraag gesteld.
In de rand van de GP van Bahrein kunnen we noteren dat de FIA-stewards de tijd-annulatie voor bocht 4 hebben opgeschort. Er kwamen teveel reclamaties vanwege coureurs en teams. In concreto wil dat zeggen dat koersdirecteur Masi oogluikend toestaat dat in bocht 4 met de vier wielen over de baanlimiet mag worden gereden. Daar zal dan straks in de kwalificaties dankbaar gebruik van worden gemaakt door de coureurs en zal stof tot discussie opleveren.
De hond die gisteren de FP2 even verstoorde is terecht en het F1-wereldje zoekt er een naam voor... De decadentie vreet verder in op het F1-gezelschap. Lewis Hamilton heeft ook een hond, dus "Dogs Lives Matter" is geboren...! Carlos Sainz sluit zich onmiddellijk met zijn hond aan bij de beweging. Dat doet me eraan herinneren dat ooit een haas - niet die van Grosjean of Magnussen, maar een echte - in Silverstone voor consternatie zorgde, maar ook dat de Brit Alan Stacey, rijdend in een Lotus in de GP van België 1960, door een vogel die hem in het gezicht vloog de controle over zijn wagen deed verliezen en er het leven bij inschoot. Het is zaaks al dan geen huisdieren te weren uit de infrastructuur van de F1. (wr)