De pientere Japanse autoconstructeur uit Hiroshima heropent vandaag de tentoonstelling "100 Jaar Mazda" in Autoworld in het Jubelpark in Brussel. Door de coronamaatregelen moest ze gesloten blijven. Nu is ze geopend toe eind januari 2021. Gezien de virtuositeit waarmee Mazda altijd auto's heeft geproduceerd zijn de tentoongestelde vierwielers stuk voor stuk de moeite waard om enkele minuten bij stil te staan en goed te kijken. Mazda heeft nu ook zijn elektrische auto, maar persoonlijk blijf ik uitkijken naar de waterstofauto die er ongetwijfeld moet komen. Het is zelfs mogelijk dat daarin opnieuw de "rotary-engine" zal geïntroduceerd worden.
Mazda experimenteerde lang met die RX8 in Noorwegen. Dus...is dat niet uitgesloten. De "rotary-engine" (erfenis van Felix Wankel) die door de meeste autoconstructeurs is uitgespuwd (NSU, Citroën...) heeft Mazda wel de eerste Japanse zege in de 24 Uren van Le Mans bezorgd met Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Eerder slaagde Mazda er al in die oefening uit te voeren in 1981 toen Pierre Dieudonné met Tom Walkinshaw de "24 Uren van Francorchamps" wonnen in een Mazda RX7.
Ga piepen bij Mazda in Brussel, het zal beslist de moeite lonen. Dit verzekert u een gepensioneerd beroepsjournalist die alleen van zijn pen heeft geleefd, 48 jaar lang, in de autosport en de auto-industrie, en daarnaast geen klusjes als frietenbakker, ambtenaar, beroepsmilitair, leraar of enige andere profitariaatsfunctie moest uitoefenen. Van kindsbeen af gesproken heeft deze man 70 jaar in "pole" gestaan om na een industriële carrière als specialist in thermische behandelingen van staal door zijn passie is verleid om autojournalist te worden.(wr)
|