HAMILTON TEST POSITIEF OP CORONA, RIJDT VOLGENDE ZONDAG NIET
Het is wat men "breaking news" pleegt te noemen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is positief bevonden in een coronatest. Dus rijdt de Brit niet zondag in Bahrein voor de GP van Sakhir. Hij moet vervangen worden. De naam van Stoffel Vandoorne is al gefluisterd. Het wordt spannend te zien hoe Duitsland zal lobbyen om eerder Nico Hülkenberg in de Mercedes te krijgen. Het nationaal gevoel speelt een grote rol, maar kan net zo goed als "anti" zijn omdat Duitsland niet meer met het "nationaal" wil vereenzelvigd wil worden. Curieus om te zien wie vrijdag in de Mercedes zal zitten als de eerste vrije oefeningen van de voorlaatste GP van 2020 beginnen. Esteban Guitterez wordt ook genoemd en, afhankelijk van de kleine letters in zijn contract met Williams, ook George Russell !
Bij Haas heeft men de Rus Nikita Mazepin (21) bevestigt voor 2021. Momnteel staat die - met nog twee races te gaan - op de derde plaats in de voorlopige stand om het F2-kampioenschap. Leider daarin is Mick Scumacher die volgend jaar normaliter bij Haas samen met de Rus zal rijden. Ook kan strikt genomen Romain Grosjean zondag niet rijden en moet dus ook een ander invallen. Er zal dus al vuurwerk aan te pas komen om die plaatsvervanger aan te duiden. Nico Hülkenberg's racebag staat altijd klaar. En met welke auto hij dat zal doen maakt hem niet uit. Hij is het zinnenbeeld van de spreuk "Olie drijft altijd boven". (wr)µ
ROMAIN GROSJEAN STAPT LEVEND UIT HELLEVUUR EN HAMILTON WINT ZIJN 95STE GP
In de eerste ronde was het al prijs ! Romain Grosjean reed met zijn rechterachterwiel over het linkervoorwiel van Kvyat en schoot zichzelf in de vangrail. De Haas-Ferrari ontplofte en 27" bleef de Fransman onzichtbaar in de metershoge vlammen. Toen stond hij uit den dode op en sprong over de vangrail in de armen van toegesnelde dokters en baancommissarissen. Dan werd hij met de helikopter naar een nabij militair hospitaal overgevlogen. Met gunstige uitslag: levend en wel. Met wat lichte brandwonden aan de handen, zoals Gerhard Berger destijds. De vangrail moest worden hersteld en de coureurs gingen voor meer dan 45' in de pits wachten op een nieuwe start.
Het ongeval was een gevisualiseerde cursus voor beginners in de veiligheids-aspecten van de Formule 1. Omdat de auto letterlijk in twee is gebroken was de overlevingscel vooraan duidelijk te zien. De "Halo"-beugel bleef ook intact en voorkwam dat Romain onthoofd werd zoals Sutherland in een sportwagenrace in Zolder. Of zoals Chris Bristow in de GP van België in 1960 overkwam door onder een gespannen prikkeldraad door te vliegen. Het "HANS"-systeem heeft gemaakt dat hij ook geen "coup-de-lapin" in zijn nek kreeg. De moderne F1 heeft zijn grote veiligheid bevestigd. Een evolutie die definitief ingezet is sinds Ayrton Senna op 1 mei 1994 in de Tamburellobocht in Imola om het leven kwam.
Voor er zich een duidelijke structuur in de race aftekende ging Lance Stroll met zijn Racing Point in de vierde ronde over de kop. Hij gebruikte daarvoor dezelfde wipplank als Romain Grosjean. Zijn rechterachterwiel bolde over het linkervoorwiel van Kvyat en de roze wagen ging over zijn zijde op de kop liggen. De rolbeugel, in combinatie met de Halobeugel, deed weer zijn werk. Dit keer kwam de Safety Car voorrijden en weer gingen vele ronden race-ontgoocheling verloren. Met de derde start nadat de SC van de baan verdween kwam er eindelijk echt racewerk aan te pas.
Lewis Hamilton leidde zoals hij ook het best was gestart, Max Verstappen hield de tweede plaats vast met een waterkans op een zege door bandenstrategie. Sergio Perez schitterde op de derde plek. Tot in de 54ste van 57 ronden zijn Mercedes-motor in brand schoot. Met laaiende vlammen in zijn rug zette hij de auto in het gras. De Safety Car kwam op de baan en zou de race beëindigen met erachter rijdend als eerste, Lewis, als tweede Max en - door de pech van Perez - Alex Albon op de derde plaats.
Valtteri Bottas nam een slechte start, wijzigde vaak de bandenstrategie en finishte 8ste. Aan die plaats zijn 4 WK punten gekoppeld. De Fin doet dus een slechte zaak en ziet dat Max Verstappen met 19 punten (18 van tweede plaats + 1 van snelste ronde 1'32"014) in zijn schaduw komt om vice-wereldkampioen te worden...? Voor de derde plaats in het WK van de Constructeurs bracht Mc Laren-Renault de beste punten op met de vierde plaats van Lando Norris en de vijfde van Sainz. Ferrari kwam in het stuk eigenlijk niet voor. Tenzij een incident tussen Charles Leclerc en...Daniil Kvyat. Volgende week zondag wordt op dit circuit in Bahrein de 16de GP en voorlaatste van het "seizoen" gereden. Hamilton's ambitie is al gekend, met name dit jaar nog zijn 100ste pole-position behalen. Max Verstappen wil gewoon voorbij Bottas geraken. (Walter Rombauts)
STRIJD OM DERDE PLAATS IN CONSTRUCTUERS-KAMIOENSCHAP MET Z'N VIEREN
In het Wereldkampioenschap voor Constructeurs is Mercedes al voor de zevende keer kampioen. Red Bull is zeker van de tweede plaats, maar voor de derde plaats vechten nog theoretisch vier merken, waarin Ferrari het slechts is geplaatst om nog derde te worden. Racing Point, Mc Laren en Renault zullen in de drie volgende en laatste races het onderling uitmaken. Bekijk daarvoor de voorlopige stand en trek zelf je conclusies.(wr)
HAMILTON MEESTER MET NIEUW RONDERECORD EN 98STE POLE
Het verhaal over de kwalificaties is simpel. De illusie die Max Verstappen met de beste tijd in de FP3 nog had, is door zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton gewoon verbrijzeld. De Brit klokte met 1'27"264 niet alleen een nieuw ronderecord maar tevens zijn 97ste pole. De kwalificaties kregen even een rode vlag omdat Carloz Sainz's Mc Laren spinde en door een versnellingsbak probleem niet meer weg geraakte. Na het wegtakelen hernam de Q2 met nog 9'10 te rijden. Beide Ferrari's werden uit de Q3 gehouden, wat het "drama" bij de Scuderia onderstreept. Morgen starten de beide zwarte Mercedessen op de eerste rij, gewoontegetrouw achtervolgt door Max Verstappen. (wr)
MAX VERSTAPPEN ZET HAMILTON OP ZIJN PLAATS MET SNELSTE TIJD IN FP3
Max Verstappen heeft in een bits duel met de heren Hamilton en Bottas uiteindelijk met een kometentijd van 1'28"355 de snelste tijd gereden in de derde vrije oefeningen. Hamilton en Bottas bleven wel binnen dezelfde seconde. Alexander Albon reed na zijn "criminele" crash met een spiksplinternieuwe Red Bull-Honda RB16 de vierde tijd. Hij poogt daarmee wat clementie bij Christian Horner en Dr. Helmut Marko te bekomen. Zijn plaats voor 2021 in het team wordt voor 2021 gewoon in vraag gesteld.
In de rand van de GP van Bahrein kunnen we noteren dat de FIA-stewards de tijd-annulatie voor bocht 4 hebben opgeschort. Er kwamen teveel reclamaties vanwege coureurs en teams. In concreto wil dat zeggen dat koersdirecteur Masi oogluikend toestaat dat in bocht 4 met de vier wielen over de baanlimiet mag worden gereden. Daar zal dan straks in de kwalificaties dankbaar gebruik van worden gemaakt door de coureurs en zal stof tot discussie opleveren.
De hond die gisteren de FP2 even verstoorde is terecht en het F1-wereldje zoekt er een naam voor... De decadentie vreet verder in op het F1-gezelschap. Lewis Hamilton heeft ook een hond, dus "Dogs Lives Matter" is geboren...! Carlos Sainz sluit zich onmiddellijk met zijn hond aan bij de beweging. Dat doet me eraan herinneren dat ooit een haas - niet die van Grosjean of Magnussen, maar een echte - in Silverstone voor consternatie zorgde, maar ook dat de Brit Alan Stacey, rijdend in een Lotus in de GP van België 1960, door een vogel die hem in het gezicht vloog de controle over zijn wagen deed verliezen en er het leven bij inschoot. Het is zaaks al dan geen huisdieren te weren uit de infrastructuur van de F1. (wr)
MERCEDES DRIEMAAL BOVENAAN IN FP1 VOOR GP VAN BAHREIN
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed de snelste tijd in de eerste vrije efeningen voor de GP van Bahrein, een nachtrace waar 495 schelle spots het woestijnspektakel zullen in beeld brengen. Valtteri Bottas pakte de tweede chrono en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) schitterde op de derde plek. Concreet wil dat zeggen dat drie Mercedes 1,6 liter V6 Turbo Hybrid-motoren op de eerste drie plaatsen staan. Het merk is zeven keer wereldkampioen bij de constructeurs en zal zeker een vinger in de pap hebben over het concept van de nieuwe krachtbronnen voor 2026. De algemene trend is naar iets "simpeler" motoren gaan die minder het budget belasten. Welke dat zullen zijn is op dit moment helemaal niet geweten. Synthetische benzine is alvast voorzien en de FIA wil dat de F1 vasthoudt aan motoren met inwendige verbranding. Met een beetje elektrische hulp. Wat hybrid zoals....vandaag.
Het Bahrein International Circuit is gebouwd op een vroegere kamelenkwekerij. Liefst 1120 plambomen ondersteunen het exotische decor waar toch nu en dan regen kan vallen. Nooit eerder is een GP in Bahrein zo laat in het jaar gereden. Dus klimaatsgewijs is het anders. Ook anders is het verzoek van Amnesty International aan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton om zijn mening te geven over de mensenrechtenschendingen die volgens de internationale politiek en pers daar schering en inslag zijn. Als het goed begrepen is zou de Brit, stimulator van de Black Lives Matter aangegeven hebben in alle landen waar hij rijdt de accenten op het anti-racisme te leggen en aan de machthebbers de universele rechten van de Mens te respecteren. Hopelijk predikt Lewis daar niet in de woestijn.
Het laatste accent van de FP1 is dat Pirelli een C3 Compound liet uitproberen die in 2021 zal worden gebruikt. Zowat alle coureurs reden er al mee en zoals altijd lopen de meningen uiteen. In de vrijdagtraining mogen nieuwelingen of "ouwe knarren" nog eens iemand als proefpiloot vervangen. Robert Kubica verving Kimi Räikkönen bij Alfa Romeo en Roy Nissany verving Russell in zijn Williams. Het hoeft niet gezegd dat het verloren moeite, energie en geld was. Robert Kubica werd wel dertiende maar het kan niet betekenen dat de Pool opnieuw een vol seizoen kan afdwingen. Net als Romain Grosjean (Haas) die andermaal de uitlokker was van de eerste gele vlag, zoals we hem kennen met een magistrale slipper die hem de grindbak deed bezoeken. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen. De kans zit er dik in dat Mercedes bovenaan blijft. Want Max Verstappen is niet echt in zijn sas. Het laatste kwartier van de FP1 werkten de mecaniciens hard aan de vloer van de RB16. De Limburger staat dan ook "maar" op P6. (Walter Rombauts)
FP1:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'29"033 - gemiddeld 218,831 km/h
2. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'29"215 - 215,264 km/h
3. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) 1'30"214 - 214,445 km/h
HAMILTON - MERCEDES - NET ALS DAARSTRAKS: KING OF THE ROAD IN BAHREIN
Max Verstappen (Red Bull-Honda) en Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) hebben een glansrol gespeeld in de tweede vrije trainingen om de GP van Bahrein. Zondag is dat de vijftiende GP van dit (ver-) schrikkeljaar en daarna blijven er nog twee over. Mocht het de snelheidsgoden behagen dan was er eens een ander merk aan de top van de tabellen geweest. Maar zelfs een zwarte Mercedes, ver weg van de zilverpijlen, is in handen van Mister Lewis Hamilton de beste, de snelste. De Brit, minstens excentriek te noemen, neemt de allures van mensgod aan zoals, Cassius Clay, Ayrton Senna en Diego Maradona. Zelfs over de dood heen blijven ze levendig.
Max Verstappen die halfgoderij al toekennen is nog wat vroeg. Al jaagt de Limburger de zevenvoudige titelhouder toch op. Bottas, in die tweede zwarte sterauto, bleek een gemakkelijke prooi te zijn voor de Red Bull-coureur die Honda weer op het podium tilde. Het is met zekerheid dat hij in Suzuka in Honda's thuisland Japan al wordt vereerd, minstens als samurai. Maar die Red Bull kon Max niet dichter dan 0"347 bij Hamilton brengen. De Brit klokte 1'28"971 en hield Max Verstappen buiten diezelfde seconde. Acht rijders bleven vervolgens in die 1'29" hangen. Allemaal knappe gasten, zeker die Sergio Perez die volgend jaar zijn auto aan Sebastien Vettel moet geven en Racing Point als naam ophoudt te bestaan. Het is dan Aston Martin dat geldschieters voor de zoveelste keer in de geschiedenis van het merk weer adrenaline wil inspuiten. Vermelden we nog de zeer zware crash van Alex Albon met de Red Bull. Dit ernstig voorval brent zijn positie bij het team nog meer in gevaar voor 2021.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen. Dan de kwalificaties voor de pole. Mogelijk moet weer Mercedes en Hamilton worden vernoemd. Om het uit te schreeuwen en hopen dat Red Bull zijn verzoek om een motor-ontwikkelingsstop te verkrijgen. Zoniet zal die niet zwarte Lewis Hamilton volgend jaar naar een achtste wereldtitel rijden. Ongezien. Mick Schumacher, zoon van, zal nog te onervaren zijn om tegen zoveel natuurtalent, neen, karakterkracht van het fenomeen Lewis op te kunnen. Zonder de schoonheid van Senna, zonder de genialiteit van Schumacher Sr. zal Lewis worden genoteerd als de grootste ooit. Vanuit een achtergestelde jeugdpositie naar het rijk van de onsterfelijkheid gereden. Bij Mercedes moest het in de sterren geschreven staan. Het begon in 2008 met een eerste wereldtitel, terwijl Felipe Massa die al vierde met champagne, stak Lewis de Duitser Timo Glock voorbij in een regenwolk... Nooit zal geweten zijn of Glock gas loste, of Lewis er echt blindelings voorbij reed. Het is Massa's grootste desillusie geweest in zijn grootse loopbaan. (Walter Rombauts)
Degenen die de asfaltgradatie bepalen in samenspraak met de bandenleverancier moeten enkelvoudig compoundleverancier Pirelli verantwoordelijk stellen voor de resultaten die de coureurs op de piste behalen. De pitstop van Lance Stroll was op zijn minst verdacht. Waarom rijdt de ene coureur langer met zijn banden (softs, mediums, hard, intermediums en wets) dan de andere ? Het antwoord is duidelijk: de rijstijl van de "meesters" in kwestie is van eerste orde. Maar hoe komt het dat de ene band sneller "graining" vertoont dan de andere ? Journalistiek met een vraagteken is altijd slechte journalistiek. Maar hier rijst toch wel die vraag waarom op de ene band eerder ronde korreltjes ontstaan dan op een andere...? Die korreltjes rubber maken de auto's meer of minder bestuurbaar. De stuurmanskunst van de coureurs speelt daarin een rol. Maar toch. Pirelli weegt in deze een grote verantwoordelijkheid op de schouders. Rubbercompound maken is een kunst. Pirelli beheerst die, maar er zijn altijd toleranties die al dan niet overschreden worden. Het zou wenselijk zijn dat minstens twee bandenleveranciers de teams bevoorraden. Zoals het nu is wordt het verdacht. Voorbeeld zie Lance Stroll. Van hero to zero na 37 ronden.... Om over na te denken. Dus pleidooi voor twee bandenleveranciers. (wr)
11 WERELDTITELS OP HET PODIUM, 7 VOOR HAMILTON, 4 VOOR VETTEL
De Grote Prijs van Turkije is ongelooflijk spannend geweest. Met een ongewone polesitter, Lance Stroll die de beste start maakte en 37 ronden aan de leiding bleef eer hij binnengeroepen werd voor een bandenwissel. Alleman vertrok op regenbanden om daarna over te gaan op intermediums. Die pitstop brak de cadans van Lance Stroll en hij viel roemloos terug op de zesde plaats. Dat feit bracht Lewis Hamilton op de leidersplaats die hij niet meer zou afstaan. Hij had daarvoor Sergio Perez (Racing Point) die even eerste reed moeten voorbij snorren. Wat een koud kunstje was. Lewis Hamilton reed feilloos naar zijn zevende wereldtitel, dus nu evenveel als Michaël Schumacher. Ploegmaat Valtteri Bottas en Esteban Ocon (Renault) tikten elkaar aan in de eerste bocht al. Bottas viel terug naar de zeventiende plaats en verloor alle kansen om in de punten te eindigen. Zijn afgang werd nog extra geaccentueerd toen Lewis Hamilton hem dubbelde. Bijna een vernedering. Twee ronden voor het einde nam Hamilton nog een risico door geen nieuwe banden te halen want zijn inermediums waren versleten slicks geworden. Maar hij reed ermee door. Vastberaden en geen angst om ingehaald te worden. Hoewel de achtervolgers Perez en Vettel dichter kwamen...
Charles Leclerc (Ferrari) reed een diamantgave race tot hij naar de finish toe Sergio Perez wilde "pakken" voor de tweede plaats. De Mexicaan riposteerde en in de korte verwarring van dat maneuver zag viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) een gat om tussen hen beiden door te rijden en de derde plaats in te pikken. Sergio Perez, momenteel zonder stuur voor 2021 wegens de komst van...Sebastien Vettel bij Racing Point, stond op het podium dus tussen twee wereldkampioen zwaargewichten. Lewis en Sebastien, beiden tezamen goed voor 11 wereldtitels. Voor wie het mocht vergeten zijn: op de meer dan duizend GP's die vanaf 13 mei 1950 zijn gereden hebben, welgeteld 33 coureurs wereldtitels behaald.
Max Verstappen, sterk verwacht als winnaar, miste compleet zijn start. Hij kon zich echter snel opnieuw een weg banen naar een vierde en derde stek. Maar dan kwam de serie tegenslagen. Hij spinde als een volmaakte stuntman driemaal rond zijn as zonder iets te raken. Vervolgens reed hij na de tweede pitstop in ronde 21 bij het buitenrijden van de pitlane héél even - met de nadruk op bijna niet - over de witte lijn die de pitlane van de racebaan scheidt en direct waren de stewards in de weer om hem een straf te geven. Enfin, het zat niet mee voor de Belgische Nederlander die eerder schitterde in FP1, FP2 en FP3. Het is een les in nederigheid, dat is altijd opvoedend. Zelfs als je wereldkampioen in spé bent. Want dat wordt Max op één of andere dag minstens één keer.
Er resten nog vier GP's dit jaar. Twee in Bahrein en één in Abu Dhabi. Dan is het rampseizoen 2020 voorbij. Het F1 circus maakt zich dan op voor 21 maart 2021 in Australië om te beginnen aan een seizoen van 23 races.... Volgens de dan geldende, nieuwe Concorde Akkoorden, kunnen de Amerikanen tot 25 GP's per jaar organiseren. Of de FIA, sportieve én grondwetgevende macht van de hoogste autosportdiscipline daarmee akkoord zal gaan is een andere vraag. Niemand nooit meer thuis... Maar er is nog een ander verhaal.
Er komen nieuwe auto's, en eind 2024 ook nieuwe motoren. De discussies laaien hoog op hoe en wat die moeten zijn. Het maximum jaarbudget van $145.000 zou meerdere constructeurs moeten aantrekken. Maar hoe gaan die marketingsgewijs hun doelen halen in een discipline die nog met fossiele brandstof rijdt. De oliewereld wordt afgebouwd door de groei van elektrische- én waterstofauto's. Politiek wordt de klassieke auto aan de schandpaal genageld. Dus welke vormgeving moet men aan de nieuwe F1 geven, welke brandstof, welke motoren, zelfs tweetakt is alweer besproken...! En de "Hamilton Commissie" wil meer "black" zien introduceren in de F1.
Ondertussen viert de Formula E hoogfeest. In die mate dat Lewis Hamilton en Nico Rosber er zelf een team in gaan laten rijden. Pas in 2022 zal duidelijk worden hoe het werkelijk is geëvolueerd. Nu eerst nog zeggen dat Hamilton met zijn 94ste GP-zege ook al met twee races meer dan Schumacher heeft laten opschrijven. 2021 wacht: op Covidvaccins, op de nieuwe F1. Op de terugkeer van: met de voeten op de grond. Want gezond blijven in een zieke wereld is aartsmoeilijk. Daarbij moet niet noodzakelijk aan Covid-19 worden gedacht. Ethiek en moraliteit kunnen misschien weer een beetje aan waarde winnen. Zoals Sebastien Vettel als een duivel uit zijn Ferraridoosje stapte en de eerste was om Lewis Hamilton's rechterhand in de zijne te knijpen. De handgreep duurde lang. Elf wereldtitels werden uitgewisseld. En een paar tranen. Je zou voor minder er één wegpinken. Diep respect voor zoveel, tussen twee grootheden, die evengoed al meer dan eens ruzie hadden. Maar weten dat ze elkaar volgend jaar weer nodig hebben om tegen elkaar te strijden.(Walter Rombauts)
LANCE STROLL - RACING POINT MERCEDES - SCOORT EERSTE POLE IN JONGE LOOPBAAN
De kwalificaties zijn in chaotische omstandigheden verlopen. De Q3 werd zelfs tweemaal met een rode vlag stilgelegd. De nieuwe mode in de Formule 1 vandaag. De regen onderscheidt de echte autocoureurs van de salonridders. In goeie oude tijden werd regen aanvaard als onderdeel van het autorijden. Maar drievoudig wereldkampioen Jackie Stewart - al lang Sir Jackie - was één van de eerste die protest daartegen uitte. Daarna ook viervoudig titeldrager Alain Prost en zo kwamen "wetraces" in opspraak. Nu de Amerikanen eigenaar zijn van de F1 (sinds maart 2017) is regen als een viezigheid.
Nochtans voorziet het sportief reglement van de FIA zowel intermediums als regenbanden met diepe profielen die zo'n 100 liter water per seconde kunnen "wegpompen". Daarnaast is er nog het menselijke aspect. Ooit vroeg ik aan Ayrton Senna of hij nooit bang was in de regen ? Zijn antwoord was verbijsterend. "Ja" zei hij, en op de verdere vraag hoe hij daar dan mee omging gaf hij een levensles voor alle piloten en wereldwijd alle automobilisten: "Vertragen", besloot hij, de "RegenMeister" bij uitstek... Bij zoveel logica voelde ik me klein.
Ook vandaag zijn er nog regenmeesters. Na in FP1 en FP2 de snelste tijd te hebben gezet demonstreerde Max Verstappen in FP3 vanochtend op de ijsgladde regenbaan van Istanbul dat hij iedereen overtroefde. Een échte regenrijder, samen met de Nestor van de F1, Kimi Räikkönen die van geen kleintje vervaard is en ook rally-ervaring heeft. Iedereen verwachte Max Verstappen in de kwalificaties als DE nummer één ! En Max vulde met 1'52"326 die verwachting in. Maar met nog vijf minuten te gaan in de Q3 doemde een lichte opdrogende ideale lijn op die een verscheurende twijfel opdrong tussen intermediumbanden en pure regenbanden.
De chrono zette iedereen onder zware druk. Plots klokte de Mexicaan Sergio Perez de snelste chrono op intermediums: 1'52"037, net iets beter dan Max Verstappen met 1'52"326 op regenbanden. Perez verbeterde nog zijn eigen tijd tot 1'49"321 terwijl Max Verstappen zich in de pits haastte om ook intermediums te laten monteren. Bij zijn directe poging om Perez van de spits weg te rijden riep hij langs de radio "ik heb geen grip...!!!".
In al die chaos, onder die verpletterende druk, tikte de 22-jarige Canadees Lance Stroll met 1'47"765 de poleposition aan op de chrono's. Daarmee verwees hij leeftijdsgenoot Max Verstappen naar de tweede plaats. Die stak zijn ontgoocheling niet weg. Lance Stroll behaalde zo zijn eerste pole uit zijn nog jonge loopbaan. Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed voorzichtig de zesde tijd, op ruim 4" van Stroll en Valtteri Bottas nam de negende tijd voor zijn rekening, ruim 5" meer dan Stroll. Maar diens Racing Point wordt ook aangedreven door een Mercedes. Op die manier staat het merk met zijn zeven wereldtitels sinds 2014 toch weer als ster vooraan. Zij het dit keer dan niet in het zwart maar wel in roze kleur. Morgen kondigt zich een ongemeen boeiende race aan. Waarin Lewis Hamilton mogelijk zijn zevende wereldtitel al binnen haalt...en Max Verstappen de zege ruikt. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - OOK IN FP2 ACROBATISCH SNELSTE
"Ik rijd precies op ijs", liet Max Verstappen zich vanochtend ontvallen. Doordat de asfaltlaag biljartfijn was hed precies niemand grip. Maar naarmate er meer werd gereden en zeker in de tweede vrije oefeningen werd ze lichtelijk bedekt met rubber. Toch onderbonden zowat alle coureurs wat men "graining" pleegt te noemen. Doordat de band wat schuift over het asfalt wordt er rubber afgeschraapt die zich als kleine bolletjes over de band verspreiden. Het instabiele gevoel blijft.
Daarom noem ik de tijd van Max Verstappen 1'28"330 "acrobatisch". Hij ging er Charles Leclerc (Ferrari) mee vooraf, die ook koorddanser-eigenschappen heeft, en de Mercedes-boy's, in volgorde Bottas en straks zevenvoudig wereldkampioen, hielden het minder spectaculair. In de trapeze, hoogrisicowerk, OK, maar dan wel met een vangnet... Dus namen ze genoegen met die derde en vierde plaats. Morgenochtend zullen we zien in de FP3 wie zich nog in de "club" van dan zeker 1'27" zal bevinden. In de kwalificaties zal het nog sneller gaan. Vraag is wie van de heren onder de pole van 2011 - laatste GP op dit circuit - zal gaan. Die was toen 1'25"049. Normaliter moet die chrono sneuvelen.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELSTE IN FP1 IN ISTANBUL
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije oefeningen om de GP van Turkije op de slipperige "Istanbul Park". Hamilton hield zich enigszins afzijdig en wordt zondag wellicht hier wellicht voor de zevende keer wereldkampioen. (wr)
HAMILTON SCOORT 93STE GP, MERCEDES 7DE KEER WERELDKAMPIOEN OP RIJ
Lewis Hamilton is over heel de lijn de heerser geweest in de GP van Emilia Romagna waarin aanvankelijk training-snelste Bottas de leiding in handen hield. Max Verstappen zag kans in de start zich voor Hamilton te schuiven zodat een héél explosief treintje ontstond: 1. Bottas 2. Verstappen 3. Hamilton. Raar genoeg leek het erop dat de weldra zevenvoudige wereldkampioen (in GP van Turkije wellicht) geen aanvalsplannen voor Verstappen in petto had. De race scheen al in de plooien te zijn gevallen ! Tot in de negentiende ronde Bottas de pits opzocht om zijn mediums te vervangen door harde rubbers. Wat ook Max Verstappen deed.
In die fase, de 19de van 63 ronden, nam Lewis Hamilton de leiding en zette het tempo naar zijn hand. Het ene ronde-record na het andere sneuvelde en de mediums van bij de start hielden stand. Dat gaf de Brit de kans tot 29"898 voorsprong op te bowen om dan comfortabel de pits op te zoeken om harde banden voor de rest van de race... Bottas reed tweede maar kreeg last van een tekort aan grip door een beschadigde bodem waardoor Max Verstappen hem redelijk gemakkelijk voorbij kon rijden naar de tweede plaats op het podium... Weer leek het of de race was gereden. Bottas schikte zich in zijn lot en Max Verstappen ging op jacht naar...Hamilton met nog 20 ronden te gaan...
Lewis Hamilton hield Max Verstappen op afstand, maar de Red Bull-Honda-coureur rook een winnerskans en Max pikte al eens een snelste ronde mee. Tot in de 51ste ronde rechts achter aan de Red Bull de band scheurde en uit de baan schoof. Wat een ontgoocheling ! Vriend en vijand was het erover eens dat de Limburger ruimschoots die tweede plaats verdiende. Pech, pech, brute pech. Nauwelijks was de Red Bull van de piste gehaald of in de 52ste ronde beukte Georges Russell tijdens fors accelereren zijn Williams tegen de muur. Safety Car en iedereen er in een treintje achter tot in de 58ste ronde een restart werd gegeven met een verwacht duel tussen Bottas en Hamilton.
Dat kwam er niet. De man die vandaag zijn 93ste GP won, kraakte met snelste ronden iedere tegenstand. Alleenheerser gewoon op de 4,909 km lange omloop waar op 1 mei 1994 zijn idool Ayrton Senna het leven liet in de Tamburello-bocht. Lewis Hamilton - en Valtteri Bottas brachten ook een cadeau voor Mercedes mee naar het podium. Met name de zevende wereldtitel op rij voor Mercedes sinds in 2014 met de 1,6 V6 Turbo Hybrids in de F1 een aanvang nam. Lewis Hamilton zelf zal wellicht binnen veertien dagen in Turkije zijn zevende wereldtitel mogen vieren. Vandaag in Imola zette hij met ook de snelste ronde (1'15"914) en de (op)score van de zegen een zevenmijlsmars naar die titel in. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1.Lewis Hamilton (Mercedes) 309,267 km in 1 uur 35'13"304 (194,871 km/h gemiddeld)
HAMILTON BLIKSEMSNEL IN ENIGE VRIJE TRAINING VOOR GP EMILIA ROMAGNA
Max Verstappen en Valtteri Bottas hebben hemel en aarde bewogen op het circuit van Imola om een meer en meer excrentriek wordende Lewis Hamilton van de snelste chrono te houden. Tevergeefs. De leider in de stand om het WK zette met 1'14"726 een ongenadige wijzerstand neer. Max Verstappen die 1'15"023 tweede werd, keek toch tegen een achterstand van 3/10de seconde aan. Anderhalf uur is er gereden en uit die data moeten de ingenieurs de coctail brouwen waarmee straks in de kwalificaties de "pole" moet worden gepuurd. Het is veertien jaar geleden dat er nog in Imola met F1 werd gekoerst. De omloop is helemaal veranderd en doet zonder publiek triest aan. Toch is het mogelijk zondag hier een spannende race te zien. In de omlijstingsraces van de Formula Renault Europ Cup zien we onze landgenoot Ugo De Wilde (18) na een podiumplaats in Spa vorige race, weerom in de top van de jonge beloftes. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties voor de pole in de F1. (wr)
Het zijn spannende kwalificaties geworden voor de GP van Emilia Romagna. Met een ontgoocheling voor Sebastien Vettel die pas veertiende start en Max Verstappen die in de Q2 lang in de stands stond om de mecaniciens "power" te doen vinden in de 1,6 liter V6 Honda Hybrid-motor. In extremis kon de Limburger zich nog vanuit een versmachtende Q2 naar de Q1 rijden in een indrukwekkende inhaalronde. De Q3 deed veronderstellen dat Lewis Hamilton zich nog een pole rijker zou maken. Maar de chrono van 1'13"706 uit zijn Mercedes werd geperst, kwam luttele seconden later dan de "moordtijd" van 1'13"609 uit de wielen van de Fin Valtteri Bottas ! Hij reed 97/1000ste van een seconde sneller dan de man die de WK-stand aanvoert. Max Verstappen, opnieuw mét power, sloot aan met een derde tijd voor Pierre Gasly en Daniël Ricciardo.
Na morgen moet blijken of een ingekort raceweekend van drie naar twee dagen in de smaak valt. Mocht dat het geval zijn dan willen de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, naar 23 races evolueren in 2022. Max Verstappen (22) heeft daartegen al - terechte - bezwaren geuit. Hij is overigens niet alleen. Ingenieurs, mecaniciens, teambazen, journalisten, commentatoren en al wie beroepshalve aan het circus is verbonden is zo goed als nooit meer thuis. Dat geeft sociale onrust is méér dan enkele families. Zelfs al wordt vaak gedacht dat het wereldje één grote "partouze" is. In concreto is dat niet het geval. Morgen is er in Imola de GP van Emilia Romagna. Het is eens een andere naam voor dezelfde twee duels. Max Verstappen tegen Bottas en Hamilton. En deze heren nog eens onder elkaar. Een mooie affiche al bij al in een decor dat druipt enerzijds van melancholieke, trieste geschiedenissen en anderzijds dronken makende levensvreugde. Dit laatste moet overwinnen, welke naam er ook wordt opgeplakt. (Walter Rombauts)
DE GP VAN EMILIA ROMAGNA ZONDAG IN IMOLA WORDT BEDEVAARTSPLEK
Vanaf vrijdagochtend worden de eerste vrije trainingen gereden in Imola om de "Grote Prijs Emilia Romagna". Het zou onze virologen, politiekers van alle opninies, alsook ieder rechtgeaard autopurist aangeraden zijn om aan die wedstrijd speciale aandacht te besteden. Om meerdere redenen overigens. Degenen wiens geheugen niet is aangetast door waan- en doemdenken, zullen zich herinneren dat op 1 mei 1994 het stuurgenie Ayrton Senna da Silva in de Tamburellobocht de dood tegenkwam.
Hij werd door Professor Sid Watkins per helikopter naar het "Hospitaal van de laatste Hoop" in Bologna gebracht. Officieel werd zijn overlijden pas om 20 uur 's avonds de actualiteit ingezonden. Wie zondag "Imola" zegt kijkt best één minuut in de grootste stilte in de spiegel. Buiten het daaruit vanzelf voortvloeiende zelfonderzoek zal de spiegel verder vertellen dat Bologna de hoofdstad is van de Noord-Italiaanse regio Emilia-Romagna.
Wie lang genoeg kijkt zal zien dat de uitvinder Evangelista Torricelli de barometer uitvond, en niet de regering De Croo I. Wie de spiegelhoeken afzoekt zal zien dat...Enzo Ferrari (1898-1988) er geboren is en ook de dictator Benito Mussolini. Er mag geen verwarring over ontstaan, maar "Il Commendatore" Enzo Ferrari was ei zo na geen dictator. Maar coureurs die voor hem hebben gereden, hebben soms wel dat onbehaaglijke gevoel gehad. Dat zijn zowat de redenen waarom de volgende F1-GP een bijzondere is.
Imola wordt er een bedevaartsplaats van. De torens in Bologna stonden niet zo scheef als die van Pisa, maar recht waren ze ook niet. Dus de zware aardbeving van 2012 is er niet de oorzaak van. Hamilton, Verstappen en Bottas kunnen zondag, na een minuut van ingetogen stilte aan die Tamburellobocht, wel een aardbeving op wielen veroorzaken. Zo hevig dat het asfalt door de Pirelli-rubbers tot stof wordt waarnaar iedereen, gelovig of niet, naar aardse essentie weerkeert.(Walter Rombauts)
UGO DE WILDE ONDERSCHEIDDE ZICH IN SPA IN DE FORMULA RENAULT EUROCUP
Het zal nooit een verhaal worden van vader Jacques Ickx die zijn zoon Jacky één van de beste autocoureurs van de wereld zag worden. Maar Olivier De Wilde, Franstalig journalist en beslist kenner van de autosport, heeft zoonlief Ugo wel zover gebracht dat hij een beduidende rol speelt in de Formula Renault Eurocup. Die hoogwaardige discipline van de Franse autoconstructeur werd als omlijstingsrace gereden in het kader van de voorbije 24 Uren van Francorchamps.
Ugo De Wilde (17) reed liefst vier ronden aan de leiding alvorens hij werd getemperd door technische problemen. Hij liet beslist een goede indruk na en wil dat volgende weekend voor de volgende F1-race in Imola ook doen. Daar presteerden hij en zijn team Arden al eerder goed. Met veel enthousiasme zou ik hier foto's van de jongeman afdrukken, maar de Belgische beperktheid in denken, laten niet toe - na herhaaldelijke verzoeken - van het team en zijn dirigenten foto's te bekomen ter publicatie. Omdat ik uit mijn vaders genen wél - misschien teveel - ruimdenkendheid meekreeg, wens ik jonge Ugo in zijn verdere autosportloopbaan steevast het hoogst mogelijke succes. (Walter Rombauts)
LAURENS VANTHOOR - PORSCHE 911 GT3 R - WINT 24 UREN VAN FRANCORCHAMPS
In gezelschap van de Brit Nick Tandy en de Nieuw-Zeelander Earl Bamber heeft onze landgenoot Laurens Vanthoor de 24 Uren van Francorchamps gewonnen. De "tool" die het drietal daarvoor gebruikte was een 500 pk sterke Porsche GT3 R vanuit Weissach klaargestoomd. Ze reden veertien uur in het donker, in barre omstandigheden en geconfronteerd met vele race-incidenten en ongevallen. In het totaal legden ze 527 ronden af wat overeenkomt met 3.691,108 km. Opmerkelijk is dat liefst vier Porsche GT3 R's in de eerste tien finishten. De race verliep zonder publiek, wat voor vele piloten aanvankelijk een Halloween-effect opriep.(wr)
HAMILTON WINT 92STE GP IN PORTUGAL, BREEKT SCHUMACHERS RECORD
Lichte regen zorgde voor een verwarde start, met plots Carlos Sainz (Mc Laren-Renault) als leider. Maar vijf ronden later lag alles weer in de plooi met Bottas (Mercedes) als leider. In de twintigste van zesenzestig ronden nam Lewis Hamilton de leiding over om deze niet meer af te staan.
Pole-position, snelste ronde - 1'18"484 - en zege in de GP van Portugal maakt dat de nu zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) zich op een héél eenzame hoogte gaat bevinden. Met 92 GP-overwinningen breekt hij het record van zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher. De zevende wereldtitel behalen zoals de Duitser zal een formaliteit worden in de nog vijf resterende races. Waar Schumacher 247 GP's nodig had om er 91 te winnen, ziet Hamilton er 262 op zijn rekening staan om zijn 92ste te winnen.(wr)