De Grote Prijs van Turkije is ongelooflijk spannend geweest. Met een ongewone polesitter, Lance Stroll die de beste start maakte en 37 ronden aan de leiding bleef eer hij binnengeroepen werd voor een bandenwissel. Alleman vertrok op regenbanden om daarna over te gaan op intermediums. Die pitstop brak de cadans van Lance Stroll en hij viel roemloos terug op de zesde plaats. Dat feit bracht Lewis Hamilton op de leidersplaats die hij niet meer zou afstaan. Hij had daarvoor Sergio Perez (Racing Point) die even eerste reed moeten voorbij snorren. Wat een koud kunstje was. Lewis Hamilton reed feilloos naar zijn zevende wereldtitel, dus nu evenveel als Michaël Schumacher. Ploegmaat Valtteri Bottas en Esteban Ocon (Renault) tikten elkaar aan in de eerste bocht al. Bottas viel terug naar de zeventiende plaats en verloor alle kansen om in de punten te eindigen. Zijn afgang werd nog extra geaccentueerd toen Lewis Hamilton hem dubbelde. Bijna een vernedering. Twee ronden voor het einde nam Hamilton nog een risico door geen nieuwe banden te halen want zijn inermediums waren versleten slicks geworden. Maar hij reed ermee door. Vastberaden en geen angst om ingehaald te worden. Hoewel de achtervolgers Perez en Vettel dichter kwamen...
Charles Leclerc (Ferrari) reed een diamantgave race tot hij naar de finish toe Sergio Perez wilde "pakken" voor de tweede plaats. De Mexicaan riposteerde en in de korte verwarring van dat maneuver zag viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) een gat om tussen hen beiden door te rijden en de derde plaats in te pikken. Sergio Perez, momenteel zonder stuur voor 2021 wegens de komst van...Sebastien Vettel bij Racing Point, stond op het podium dus tussen twee wereldkampioen zwaargewichten. Lewis en Sebastien, beiden tezamen goed voor 11 wereldtitels. Voor wie het mocht vergeten zijn: op de meer dan duizend GP's die vanaf 13 mei 1950 zijn gereden hebben, welgeteld 33 coureurs wereldtitels behaald.
Max Verstappen, sterk verwacht als winnaar, miste compleet zijn start. Hij kon zich echter snel opnieuw een weg banen naar een vierde en derde stek. Maar dan kwam de serie tegenslagen. Hij spinde als een volmaakte stuntman driemaal rond zijn as zonder iets te raken. Vervolgens reed hij na de tweede pitstop in ronde 21 bij het buitenrijden van de pitlane héél even - met de nadruk op bijna niet - over de witte lijn die de pitlane van de racebaan scheidt en direct waren de stewards in de weer om hem een straf te geven. Enfin, het zat niet mee voor de Belgische Nederlander die eerder schitterde in FP1, FP2 en FP3. Het is een les in nederigheid, dat is altijd opvoedend. Zelfs als je wereldkampioen in spé bent. Want dat wordt Max op één of andere dag minstens één keer.
Er resten nog vier GP's dit jaar. Twee in Bahrein en één in Abu Dhabi. Dan is het rampseizoen 2020 voorbij. Het F1 circus maakt zich dan op voor 21 maart 2021 in Australië om te beginnen aan een seizoen van 23 races.... Volgens de dan geldende, nieuwe Concorde Akkoorden, kunnen de Amerikanen tot 25 GP's per jaar organiseren. Of de FIA, sportieve én grondwetgevende macht van de hoogste autosportdiscipline daarmee akkoord zal gaan is een andere vraag. Niemand nooit meer thuis... Maar er is nog een ander verhaal.
Er komen nieuwe auto's, en eind 2024 ook nieuwe motoren. De discussies laaien hoog op hoe en wat die moeten zijn. Het maximum jaarbudget van $145.000 zou meerdere constructeurs moeten aantrekken. Maar hoe gaan die marketingsgewijs hun doelen halen in een discipline die nog met fossiele brandstof rijdt. De oliewereld wordt afgebouwd door de groei van elektrische- én waterstofauto's. Politiek wordt de klassieke auto aan de schandpaal genageld. Dus welke vormgeving moet men aan de nieuwe F1 geven, welke brandstof, welke motoren, zelfs tweetakt is alweer besproken...! En de "Hamilton Commissie" wil meer "black" zien introduceren in de F1.
Ondertussen viert de Formula E hoogfeest. In die mate dat Lewis Hamilton en Nico Rosber er zelf een team in gaan laten rijden. Pas in 2022 zal duidelijk worden hoe het werkelijk is geëvolueerd. Nu eerst nog zeggen dat Hamilton met zijn 94ste GP-zege ook al met twee races meer dan Schumacher heeft laten opschrijven. 2021 wacht: op Covidvaccins, op de nieuwe F1. Op de terugkeer van: met de voeten op de grond. Want gezond blijven in een zieke wereld is aartsmoeilijk. Daarbij moet niet noodzakelijk aan Covid-19 worden gedacht. Ethiek en moraliteit kunnen misschien weer een beetje aan waarde winnen. Zoals Sebastien Vettel als een duivel uit zijn Ferraridoosje stapte en de eerste was om Lewis Hamilton's rechterhand in de zijne te knijpen. De handgreep duurde lang. Elf wereldtitels werden uitgewisseld. En een paar tranen. Je zou voor minder er één wegpinken. Diep respect voor zoveel, tussen twee grootheden, die evengoed al meer dan eens ruzie hadden. Maar weten dat ze elkaar volgend jaar weer nodig hebben om tegen elkaar te strijden.(Walter Rombauts)
De uitslag:
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1 uur 42'19"313
2. Sergio Perez (Racing Point-Mercedes) 1 uur 42'50"946
3. Sebastien Vettel (Ferrari) 1 uur 42'51"273
4. Charles Leclerc (Ferrari) 1 uur 42'53"171
5. Carlos Sainz (Mc Laren-Renault) 1' uur 42'53"676
WK-stand Piloten:
1 Hamilton 307
2 Bottas 197
3. Verstappen 170
WK-stand Constructeurs :
1 Mercedes 504
2 Red Bull-Honda 240
3 Racing Point 154
|